Braziliaanse bisschoppen wensen de regiems te beteugelen cA Is een religieus randje genoeg? Charismatici willen de Geest en de wereld samenhouden Trouw K wartet Synode broedergemeente in Zeist begonnen 'Vervolgd christendom' in Nederland actief Opvolging ds. Mackaay Beroepings- werk Boekeiictalagi TROUiW/KWARTET WOENSDAG 21 MAART 1973 RIO DE JANEIRO (KNA) De eerbied voor de rechten van de mens in Latijns-Amerika, in het bijzonder in Brazilië, is het voor naamste thema van een reeks documenten die liet Braziliaanse epis copaat in Rio de Janeiro heeft gepubliceerd. Met het oog op de toenemende tendens tot autoritaire regeringsvormen in Latijns- Amerika dringen de bisschoppen aan op de stichting van een 'Inter nationaal hof tot bescherming van de menselijke waardigheid.' Dit internationale hof zou moeten gedragen worden door de kerken en andere internationale instellingen. Het zou tot taak moeten hebben te waken over het gedrag van ideologische en godsdienstige groeperingen en van po litieke regiems, die de mensenrechten schenden. Over de sociale en politieke situatie in Brazilië verklaren de bisschoppen dat de kerk de verlangens van de minder bevoorrechte groepen moet ondersteunen, de openbare mening over schendingen van de rechten van de mens moet informeren en voor herstel ervan strijden. Uitdrukkelijk noemen de bisschoppen in hun publi- katies het recht op onderwijs en op voeding, op een rechtvaardig loon, op vrijheid van vergadering, van vak bond en spreek- en persvrijheid in Brazilië. In dit verband herinneren de bisschoppen eraan dat het land moet behoren aan degenen, die erop wer ken. Als 'nieuwe rechten' waarvoor de kerk moet strijden noemen de bis schoppen onder meer het recht van een volk op ontwikkeling, het recht op dienstweigering en vooral het recht op sociale pressie. Individuele personen en groepen zijn gerechtigd, aldus de bisschoppen, om, zonder toe passing van geweld, druk uit te oefe nen teneinde in het belang van het algemeen welzijn de geïnstitutionali seerde onrechtvaardigheid te bestrij den. Aan de ontwikkelde landen rich ten de Braziliaanse bisschoppen de waarschuwing dat zij niet naar wel stand mogen streven ten koste van de ontwikkelingslanden. In een ander dokument houden de Braziliaanse bisschoppen zich bezig met het lot der 100.000 Indianen in Brazilië, die zo zeggen zij 'met uitroeiing worden bedreigd.' De bis schoppenconferentie wil daarom we derom opdracht geven tot een onder zoek teneinde dit deel van het Brazili aanse volk voor vernietiging te behoe den. men schrijft ons De redaclle behoudt zich het recht voor ons ter opname In tlezo rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ pubUkatle wordt met do naam van de Inzen der ondertekend. Brieven kunnen worden gestuurd aan het secretariaat hooldredacUe Trouw/Kwartet, postbus S59, Amsterdam. Hond(e hoop) (slot) Niets wat des honds is, is de hond vreemd. Zo is één. van zijn eigen schappen het op gezette tijden doen van zijn behoefte, veelal op plaatsen, die de hond als zijn staanplaats heeft leren kennen, zoals o.a. groenstroken en afrasteringen, maar ookstraten, stoepen en stilstaande auto's. Blijk baar is hem bij het kiezen van zijn staanplaats een zeer grote ruimte toe gelaten, zodat hij vrijelijk over een door hem gewenste staanplaats kan beschikken, zonder hierbij ergens hoe dan ook, hinder te ondervinden. Bo vendien weet hij zich daarbij verze kerd van de aanwijzingen v an zijn meester. Opmerkelijk hierbij is, dat de stoep voor het huis van de buur man-hondenliefhebber, veelal niet als een geschikte staanplaats wordt ge zien, ofschoon van hem een grotere goodwill voor het 'ei' van onze hon den mag worden verwacht Waarom zullen wij het niet eens proberen? Misschien wordt de liefde dan weder kerig! den Haag H. Sterken Grof De mode-foto in uw blad van 1 maart De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: Drs. J.Tamminga. Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280. A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. heeft ons geschokt. Men ziet Momique van der Ven en Willeke van Ammel- rooij met laarzen aan in een grasveld met crocusjes dansen. Die lieve, weer loze lentebloempjes zo teer en verblijdend worden vertrapt onder de plompe, harde laarzen van de kroon der schepping, de mens. En de vernieling wordt ons zomaar zonder commentaar gepresenteerd, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Grof, het hele geval. Geen wonder dat oorlogen en allerlei misstanden, ge volg van ons harde egoïsme, onze nieuwe lente begeleiden helaas! Heeft een christelijk dagblad daar geen oog voor? Biltlioven J. UI. de Jong Oproep (2) Met belangstelling heb ik de oproep van de heren K Karlsbeek P. T. Lanser D. Pietersma en H. Schreuders gelezen. Zelf ben ik reeds 25 jaar lid van de Christelijke vakbeweging, maar de laatste weken heb ik zelfs van bondsbestuurders de raad gekre gen om voor het lidmaatschap te bedanken, alleen om het simpele feit dat ik en zeer velen met mij het met deze zinloze stakingen niet eens zijn. Daarom graag een discussie, een dis cussie waarin we ons kunnen afvra gen waarom drs. Harry ter Heide is weggegaan als voorzitter van het N.V.V. Dit wellicht om ruimte te maken voor de heren P. Brussel van het NKV en C. van Dijk van het C.N.V. die nu prinsheerlijk in Drie bergen naast de grote Arie Groenevelt mogen zitten. Misschien kunnen we als we discussië ren ons meteen eens afvragen of we een taak hebben de 900.000 jongens en meisjes die nu voortgezet onder wijs volgen binnen enkele jaren aan een geschikte arbeidsplaats te helpen. Verlaat U de industriebond C.N.V. nog niet, heb nog even geduld laten we eerst met elkaar praten. Maassluis I. van der Knaap Drie godsdiensten (3) Mevrouw Glasbergen-Willemsen er kent naar mijn mening wel erg ge makkelijk het heil naar de christenen toe en sluit anderen joden en moslims daarvan uit. Wat denkt mevrouw Glasbergen van: a. vroeg gestorven kinderen; b. zwak zinnigen; c. mensen, die onbekend waren met Jezus Christus; (Batavie ren) d. mensen, die op grond van karakter, opleiding of milieu niet kunnen geloven? In al deze gevallen is er, juist zoals bij moslims of joden, geen sprake van geloof in Christus. En al deze mensen zouden verloren gaan? Het christelijk geloof is toch geen legpuzzel, waarin alle stukjes precies passen?! Rotterdam J. van den Berge Studenten-protest Waar halen de protesterende studen ten het lef vandaan om te ageren tegen de verhoging van 200 naar 1000 gulden collegegeld? Deze verhoging is door de beide Kamers reeds lang geledien aangenomen. Overigens heb ik nog niets gehoord of gelezen van protesterende ouders die in vele ge vallen voor dit hogere bedrag moeten zorgen. Het gaat deze lieden heus niet uitsluitend om die 1000 gulden affai re. Zij pretenderen te vechten voor maatschappij-vernieuwing maar heb ben zelf nog geen enkel besef van de meest elementaire begrippen van de mocratie. Rotterdam J. A. Nelisse ZEIST Het charismatische (de aandacht voor de gaven van de Heilige Geest) behoeft niet in mindering te komen op het maat schappelijk engagement. Dat bleek tijdens de theologische charmati- sche conferentie gisteren op Woudschoten. Braziliaanse kerk: steun aan minder bevoorrechte groepen. Quang Tri (slot) De heer Lens stelt dus de Noordviet- namezen en de Viet Cong verantwoor delijk voor de dood van 60.000 bur gers van Quang Tri. Zouden de Engel sen toch verantwoordelijk geweest zijn voor de vernietiging van Co ventry, omdat ze niet bereid waren vrede met Hitier te sluiten? Dat de Amerikanen in de Vietnamese oorlog de agressoren geweest zijn, blijkt eens te meer uit artikel 1 van de Overeen komst van 27 januari j.l. 'De V.S. en alle andere landen respecteren de on afhankelijkheid, souvereiniteit, een heid en territoriale integriteit van Vietnam zoals erkend door de Geneef- se Akkoorden over Vietnam van 1954'. Als dus vaststaat, dat Vietnam één land is, kan er ook nooit 'agressie uit het noorden' geweet zijn. Helden The TJo eTie Verantwoording Verantwoording van de door mij ont vangen giften voor de advertentie 'Twee brieven aan prof. dr. K. Runia'. J HN te A ad R 25; E D te G 10; S de Z te G 25; H W M te Z 10: A M de B te A 100; M vd H te G 25; Wa Ca K-F te K 10; ds John G L te E 25; P C M te V 25; F de V te E 10; A F Bte R 100; J W L te A 20; W v R te S 10; H M te E 10; N N te A-W 100; J K te W 50; W vH te Z 10; fara M te E 30; H O jr te Z 25; J B te R 25; M R K te B 20; H A te Z 23; A vd L te A 10; dr M J A te B 25; dr J vd H te Nw-A 25; R H O te N 25; J A S te H 100; P B te P 10; G A Sv D v M te V 10; D A V te P 15; W T de B te D-C 25. Totaal tot nu toe ontvangen 935,-. De definitieve verantwoording volgt nog! Nieuwlande ds W van Benthem Industriepredikanten Naar aanleiding van het artikel 'Meer gerechtigheid niet zonder offers' van de industriepredikanten Bos en Plas man en de bedrijfsaalmoezenier Schuurmans, rijzen bij mij de volgen de vragen: zijn industrie-pastores er alleen voor personeel, vallende on der de CAO? weten zij, dat het personeel, vallende onder de CAO, zelf om deze rechten heeft gevraagd? weten zij, dat ook basisionen, gere geld in een CAO, kunnen uitlopen tot ruim 2500,- per maand? Vermeer derd met evt. ploegentoeslag e.a. kan dit uitlopen tot ruim 3300,- per maand; hebben zij wel eens ge hoord van progressieve belastinghef fing? staat er niet in de bijbel dat een arbeider zijn loon waard is? als er van iemand een offer gevraagd wordt, is het dan niet voor de hand liggend, dat de persoon in kwestie, daarover eerst zelf benaderd wordt? Juist pastores moesten toch weten, hoeveel plezieriger het is, als men een offer spontaan geeft. Tegen een rechtvaardige matiging zal niemand bezwaren hebben, maar dan moet daarin iedereen delen, ook de hoogste betaalde, vallende onder een CAO, ook ministers, vrije beroepen enz. enz. en niet alleen de industrie. Graag zou ik de pastores willen aaraden: bestudeert u dit probleem eens van alle kanten. Er zit heus meer aan vast dan u wellicht denkt. Dordrecht J. C. Vermeulen Deze conferentie, de tweede in een serie, werd georganiseerd door de cha rismatische werkgemeenschap Neder land. Ongeveer honderddertig theolo gen waren samen om zich te bezinnen op de betekenis van het charismati sche leven. In de discussie kwam daarbij op zeker moment de oude spanning tussen horizontalisme en verticalisme naar voren. Zijn charis matici per definitie verticalisten? Men zoekt naar de pneumatische patronen van het Nieuwe Testament, om die weer toe te passen in deze tijd, maar de eerste christenen waren niet zo geoccupeerd met politieke vragen, als de afschaffing van de slavernij. Waar ligt de verbinding van het vervuld zijn met de Heilige geest en de grote samenlevingsvragen? Of. zoals een aanwezige journalist de theologen gis teren uitdaagde: de charismatische be weging zal zich' waar moeten maken in b.v. de Outspan-boycot. Wij geven het antwoord door, dat dr. K. J. Kraan (geref) uit Rotterdam gaf. Het nieuwe Testament zei hij, zegt juist heel veel over de samenle- vingsproblematiek. Het geeft het mo del van een nieuwe samenleving. De eerste preek van Jezus na zijn zalving met de Heilige Geest was de aankon diging van het jubeljaar. Dat moet men niet vergeestelijken. Het jubel jaar wilde zeggen: de maatschappelij ke omwenteling, de sanering van de structuren, is begonnen. Met Pinkste ren wordt de gemeente gezalfd met de heilige geest Prompt wordt zij het voorbeeld van een nieuwe samenle ving. Het jubeljaar breekt door waar mensen radikaal gaan leven uit het Evangelie. Wesley's Revival in de achttiende eeuw heeft op den duur de Engelse samenleving veranderd. Iets dergelijks zag dr. Kraan nu gebeuren in landen als Chili en Brazilië, waar nieuwe charismatische gemeenschappen in hun eigen bestaan modelstructuren ver werkelijken. Het zit hem niet in ac ties, synodeboodschappen, protesten. Het was de kracht van de eerste christenen, dat zij samengewerkt heb ben om een nieuw volk te organise ren. Als we dat nu eens gaan doen: het charismatische niet alleen doen blijken in genezingen e.d. maar ook in het herstellen van geschonden menselijke verhoudingen, dan worden de gemeenten modellen, waardoor de wereld moed kan vatten. Zo komen charisma en engagement samen in de ene greep van de geest, aldus dr Kraan. (accent op de bovennatuurlijke gaven als de tongentaai, en het in de tijd uiteenleggen van het tot geloof ko men en het ontvangen van de doop met de Geest) zou de kerk hebben veraarloosd. Voor ds. Van Dam lag er toch geen wezenlijk verschil. Lucas had als his toricus meer aandacht voor de uitzon deringsgevallen, waar een duidelijk onderscheid in de tijd ligt. Maar de gewone gang van zaken is toch ook bij hem. dat bekering en vervulling met de Geest samen een doorlopend gebeuren vormen. Onze persoonlijke ervaring, aldus ds. Van Dam, is thans ook, dat de overga ve aan Jezus en de doop met de Geest in de tijd gescheiden zijn. Maar dat komt, omdat de doop met de Geest in de kerkelijke traditie helemaal verge ten was en nu opnieuw ontdekt wordt. Ds. Van Dam verwachtte dat ze op de duur weer dichter bij elkaar zullen komen te liggen. Dat is nu al •te zien bij de Jesus People. Abt Abt Jeroen Witkam uit Zundert ver telde hoe hij als monnik de charisma tische beweging ervaren heeft. Hij had er de monastieke traditie duide lijk in herkend. Ook daarin is het ontvangen van de Heilige Geest een belangrijk gegeven. Hij vergeleek het spreken in tongen met de monastieke traditie van het 'gebed van het hart'. Daarin vallen alle redeneringen en fantasievoorstel lingen weg en wordt je aandacht zo één met je hart, dat je in alle rust en overgave bij God kunt zijn. Deze twee gebedsvormen, tongentaai en gebed van het hart, vullen elkaar goed aan. Er zijn momenten van getuigen, maar ook van stille inkeer, aldus abt Wit kam. Dit jaar zullen nog twee dergelijke conferenties worden gehouden: op 29 mei en op 20 november. Geestesdoop Ds. W. C. van Dam (hervormd) uit Vlaardingen hield een boeiende bij belstudie. Er wordt ten aanzien van de Heilige Geest nogal eens onder scheid gemaakt tussen Lucas en de apostolische brieven. De kerk zou dan gekozen hebben voor de lijn van Pau- lus (het 'gewone'). De lijn van Lucas UTRECHT (ANP) De synode van de evangelische broederge meente (Hernhutters) een kleine kerkelijke gemeenschap met circa driehonderdduizend leden in voorna melijk West-Europa en Amerika is in Zeist begonnen. Op de agenda van de synode, die tot en met vrijdag duurt staan onder meer punten als zending en opleiding. Op de eerste dag werd de synode van de broedergemeente, die nogal actief is met zendingswerk in Suriname en die daar een flinke aanhang heeft, bezocht door de gevolmachtigd minis ter van Suriname in Nederland, de- heer J. D. V. Polanen. Hij zei dat het Surinaamse volk veel dank aan de broedergemeenschap verschuldigd is. Palmzondag komt weer in zicht Dat betekent voor de doopsgezinde gemeenten, dat nieuwe le den toetreden door de doop op een individuele zelf opgestelde belijdenis. Zijn er minimum-voor waarden aan zo'n belijdenis te stellen, of moet de gemeente alles, ook de meest vage wereldbeschou- wlnkjes, maar aanvaarden? Deze vraag stelt ds. H. Kossen in het Algemeen doopsgezind weekblad. Ds. Kossen: 'Nog enkele weken en het is palmzondag, de dag waarop in de meeste gemeenten traditiegetrouw nieuwe leden door de doop op hun belijden's tot de gemeenschap der heiligen toetreden. Zouden er nu mensen op hun belijdenis zitten zwoegen? Zij 'voelen' het wel, maar het is zo moeilijk onder woorden te brengen. Anderen hebben er al heel lang over nagedacht en hoeven dat wat in de loop der jaren in hen is gegroeid als een parel in een oester alleen nog maar op te schrijvea Die het zomaar plotseling door de Geest ingegeven kregen, zij zullen al wel op een zo-maar door-de- jaarse zondag zijn gedoopt, als uiting van ons besef dat de Geest lang niet altijd binnen de perken van onze traditie werkt. De belijdenissen zullen naar vorm en inhoud sterk verschillen, dat heeft z'n charme en z'n zwakte, het loopt uiteen van enkele zinnen tot meerdere pagina's, van uiterst persoonlijk tot een 'objectieve' verhandeling over wat zich in de hemel en «p de aarde en daartussen bevindt en afspeelt, soms verwonderlijk origineel, vaak in w?' versleten algemeenheden. Zonder doop kun je niet tot onze gemeenten toetreden (hoewel de consequentie van het met attestatie aannemen van mensen die in de naam van de Drie-eenheid als kind zijn natgespat, soms nota bene tot drie keer toe, wel is dat je ook zonder doop lid moet kunnen worden), zonder belijdenis kun je niet gedoopt worden. Houdt het daarmee nu aan voorwaarden op of moet ook de belijdenis en de manier van dopen nog aan bepaalde eisen voldoen? Is 'op belijdenis- katechisatie gaan' leren hoe je belijdenis moet doen? Wij hebben, meen ik, niet de dwaze en hoogmoedige gedachte dat een belijdenis adequaat en uitputtend onder woorden kan en moet bren gen hoe het met God, zijn schepping en zijn heil zit, volledig en In de juiste volgorde en proporties. Zijn er dan echter wel bepaalde minimum-voor- waarden aan 'n belijdends te stellen, bijvoorbeeld dat God, Jezus, de Heilirge Geest en de Schrfit er toch wel in genoemd moeten worden, dat het een zekere katholiciteit moet ademen, of gaan wij in een wat angstvallige koudwatervrees ten aanzien van andermans 'innerlijke leven' zover dat wij alles maar aanvaarden wat zich als belijdenis van geloof aandient, ook de meest vage wereldbeschou- vinkjes met een religieus randje? Ligt bij het schiften de inquisitie altijd direct in het verlengde en moeten wij daarom toch maar alles laten passeren, of hebben wij in deze de plicht de geesten te beproeven, in vre2e en beven. Uit de kerkbladen met begrip en deemoed en in gebed? Een gemeen te kan in deze veel hebben en verwerken en je mag zeker ook rekenen op een verdere groei in het geloof, maar het moet ook eerlijk blijven. Te denken 'het stelt nu nog niets voor maar ik turn het wel om als ze eenmaal lid zijn' is even fout als een huwelijk aangaan terwijl je de ander niet wilt aanvaarden zoals die op dat moment is en eigenlijk trouwt met een gehoopte verandering in plaats van met die en die. Ik meen dat onze gemeenten in de loop der jaren zoveel vreemde en oneigenlijke zaken hebben geslikt dat zij daardoor nu in grote stofwisselingsmoeilijkheden zijn geraakt waaraan een aantal wel eens zou kunnen ovi-rlijden'. Toen begraven en cremeren voor de wet geheel gelijk gesteld werden, verviel daarmee de bepa ling, dat crematie alleen maar kan gebeuren op grond van een schriftelijke wilsbeschikking van de overledene. Het Gereformeerd Weekblad (uit gave Bout) geeft nu het volgende relaas van ds. S. P. van Assenbergh uit Nijkerk over een gemeente lid, die plotseling overleed. Ds. Van Assenbergh: 'Tijdelijk werd hij opgenomen in een rusthuis te Baarn, waar hij plotseling overleden is. Deze man heeft mij tweemaal verteld een spaarbankboekje te hebben, zodat hij zelf de begrafenis kon betalen ennog meer! Hij heeft dit ook ver klaard aan één zijner buren, die mij hierover belde. Wat bleek? Dat de overledene niet zou begraven worden, maar gecremeerd. Artikel lc van de burgerlijke wet op de lijkbezorging zegt, dat zoveel mogelijk overeenkomstig de wens van de overledene de begrafenis dient geregeld te wor den. Omdat ik wist, dat de overledene begraven wenste te worden, heb ik alles in het werk gesteld de aanstaande crematie ongedaan te ma ken, opdat de overledene kon begraven worden. Voor de begrafenisondernemer was deze wijziging geen probleem. De enige broer van de overledene en diens vrouw legde ik de wens van de overlede ne voor. De wens van de overledene werd door hen beiden vastberaden en halsstarrig geweigerd, een zaak die mij zeer bedroefd heeft. Gelet op het artikel in de wet op de lijkbezorging, maar vooral om principiële redenen, pleegde ik overleg met het gemeentehuis in Nijkerk en Baarn, met de politie hier ter plaatse, met een advocaat, terwijl deze zaak ook voorgelegd is aan de officier van justitie te Utrecht. Er was niets aan te doen, omdat de dominerende stem in deze familie was: vóór verbranding van de overledene. De familie wist dat ik géén kerkelijke begrafenis verleen bij een crematie; ondanks dit eisten ze crematie. De begrafenisondernemer in Baarn deelde ik deze aangelegenheid mee en nam op zich van zijn kant de zaak te regelen. Deze hele aangelegenheid is mij tot grote droef heid omdat: a. de crematie in strijd was met de wens van de overledene; b het mijns inziens niet Bijbels is een overledene te cremeren: daarom was het mij onmogelijk een kerkelijke begrafenis te geven'. BEDERF VAN GELOOF rv-di Men gelooft z'n ogen niet wj -en men in een krant Anno 1973 lei .app een zekere Mgr. Ricci nu uiteij J, en tenslotte en ten langen leste ee'n verklaard dat de grafdoek van jj echt is. Wie nog twijfelt looptu'ur want de monseigneur heeft t jaar lang de doek aan een mlr, ..ve, onderzoek onderworpen. 'De blo ren tonen duidelijk aan, dat h L j een werkelijke geseling, een we .ije ke doornenkroon en een werï 1{jeri lanssteek in de zijde gaat'. Tei ,e wat zal de middenstand van 1 daar blij mee zijn, want rekt ei{j zulke verklaringen geld in 't aër'e brengen. Nu kunnen ook metee ge andere grafdoeken opgedoekt v - m In Turijn en nergens anders. T 5 <jj jaren van nauwkeurig ono jjgj staan erachter, 't Zou een ge\> erjj grap kunnen zijn als 't niet t bijna om te huilen was. En je j maakt een monseigneur, gedeklr zijn superieuren (of heeft niet) zich druk om! Of was hij Len manier nog 't meest ongevaj Want dat kan ook nog. Ik wee één ding, dat uitgerekend dit ectei zaken het geloof totaal bedervet .r j. zal wel allemaal goed bedoeld dit' maar juist dit gooit het geloof [en modder. Alsof het een stervelln zal helpen of daar werkelijk de j doek van de Heer ligt of niet. 1IGQ we er naar toe om een doei bloedsporen te zien? En wat dat Of heeft die duitse theoloog geil v dit één van de 'vertegenwoordig :en- noemt, waaraan wij altijd be oen_ schijnen te hebben. En van di P.V! gen waarop we ons geloof 's bouwen, in plaats van op die de dige aanwezigheid van God Woord en Geest? Je kunt er 'e derophalend aan voorbijgaan, het is de vraag of ons dit ii kritieke situatie van ons geil oorloofd is en niet heel een cl heid zich dient te distantiëren geestelijk voyeurisme dat een aantal mensen van het gelj afstoten BAARN )ANP) 'Underground Evangelism International', een van oorsprong Amerikaanse, maar thans internationaal vertakte organisatie, die zich hulp en bijstand aan christe nen in communistisch geregeerde lan den ten doel stelt, is thans ook vanuit Nederland gaan opereren. In ons land zal dat gebeuren onder de naam 'Ver volgd christendom', zo deelde de Ame rikaanse (geloofs)-zendeling Joseph Bass, oprichter van Underground Evangelism mede. Het zendingsge nootschap verspreidt onder meèr bij bels en andere christelijke literatuur, radioboodschappen en verzorgt waar nodig en mogelijk andere vormen van hulpverlening. Het aannemen van een anticommunistische houding probeert men daarbij evenwel zoveel mogelijk te voorkomen. 'Underground Evangelism' heeft twee miljoen bijbels laten drukken in acht verschillende talen, zoals die achter het ijzeren gordijn worden gesproken. Men wordt echter niet in de gelegen heid gesteld om ze vrij te versprei den. Een half miljoen christenen in de communistische landen worden tel kens vanuit andere landen van een soort informatieve christelijke lectuur voorzien. OEGSTGEEST In aansluiting op ons bericht van gisteren delen wij mee, dat ds. A. de Haan wel benoemd is tot secretaris binnenland van de raad voor de zending van de hervorm de kerk, maar deze benoeming nog niet heeft aangenomen. NED. HERV. KERK Beroepen te Amsterdam-W: nenkamp te Hardinxveld. Aangenomen naar Hoogvliet: C. Poepjes te Hoog-Leegkerk cii nex.; naar Tienhoven: toez. L.l vaar kand. te Utrecht, die be" voor Opperdoes; naar Hengelo H. ten Broecke te Bijlmerme] vendrecht. GEREF. KERKEN Beroepen te Arnemuiden en tef^ kapelle: L. van Dalsen te Hassflgl Urk: N. J. Goris te Zutphen. Aaf" men: naar Vleuten-De Meern: Cate tc Alblasscrdam; naar Verschoor, kand. te Amsterdam. Bedankt vppr De Krim: D. Dijk! Zuidwolde. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.)I Aangenomen naar Wezep: J. D. man te Heerenveen (buiten ven GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Kruiningen: A. 1 man te Rijssen; voor Oostkapelf Honkoop te Kampen. EVANG. LUTHERSE KERK Beroepen te Haarlem: H. Mucfyhel en, Den Helder. 'Leven tegen dood' door Nornu Brown. Uitg. Ambo te Bilthoven. blz. Prijs ƒ25. li| Norman O. Brown heeft zich va niet geringe taak gesteld een syn te zoeken van de psychoanalys antropologie en de geschiedenis, eml de psychoanalyse voor 1 est-! voornamelijk een therapie-met |e Brown wil de psychoar, j. omvormen tot een meeromvatl algemene theorie aangaande KOI) menselijke natuur, die overige den veel opzichten net zo neurotisch jjng de individuele neuroticus op de i van de Weense meester. eQ Omdat de orthodoxe psychoar. |Qe sinds Freud's dood een gesloten, a .J' scholastiek systeem is gewo begint Brown met een poginiaach grondbeginselen van de psychoan e eros, dood, sublimatie etc wte opnieuw te interpret !öel Teruggrijpend naar denkers laal. Nietzsche, Boehme, Swift, Hegceve Weber komt Brown tot de com lemb dat de geschiedenis van de mens worden opgevat als een geschiet van toenemende neurotisering. Qp behoort tot de taak van psychoanalyse de mens weg te yi uit de opeenstapeling van verdric en schuldgevoelens, hem te iBSE leven en te genieten in plaats hem te laten voorttobben onverwerkte ervaringen uit verleden. Freud had volgens B:n no gelijk toen hij zei dat onze werke lar verlangens onbewust zijn. Ook heeft de mensheid, ondanks al rusteloze streven en alle vooruitffV h geen idee wat zij werkelijk wil e gevolg daarvan is de mens nif staat bevrediging te vinden, staal ze ai vijandig tegenover het leven en ii ng j bereid zichzelf te gronde te rid n q< Met een verwijzing naar ontwikkeling van vernietigingswapens zegt Brown ons huidige dilemma duidelijk ofwel wij komen tot een verg met onze onbewuste instincter aanvechtingen of we komen Brown heeft met 'leven tegen in Amerika en met name ii subcultuur veel aandacht getrol aarl: 'seizi !t al wel fden a? w Na de publicatie van het werk o.a. Foudraine, Wolfman, Hacker 0éd Sasz kan van de uitgever wo gezegd, dat hij er in is geslaagd waardevolle bijdrage toe te vo aan deze toch al succesvolle serie de psychiatrie. hi KERK/BINNEN LAAD i y Conferentie op Woudschoten Van een onzer verslaggevers

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2