De Aannemer een
lust om te zien
Met zoh kluskaart
werkje
als *n vakman
50.000deelnemers aan de
Algemene Loterij Nederland
vallen weer in de pri jzen
Geslaagde matinee
WELZIJNS- EN
VORMINGSWERI
Ik ben met jou getrouwd
Globe bleef nog lang boeien
Goed concert onder Gielen
Knip uite..die bon
en schaar u in de rij van winnaars
Algemene Loterij Nederland
De Hervormde verenigin
„Kinderzorg-Utrecht" L
vraagt voor
„Huize Aldegonde"
te Amersfoort,
wegens uitbreiding
van de
groepsleiding,
enkele
groepsleid(st)ers
Bijzonderheden
In teamverband helper^;
leiden van een groep
jongens die tijdelijk o
een tehuis zijn
aangewezen.
In groepen met pubers»,
ligt de nadruk niet op
het groepsleven,
maar op individuele
benadering en
werkmethoden.
Mogelijkheden voor
opleiding in de
kinderbescherming.
Er is praktijkbegeleidin
Salaris volgens rappor
Haeck; onregelmatig
heidstoeslag en
vergoeding slaap-
diensten.
Vereisten:
Opleiding en ervaring i
de kinderbescherming
is gewenst, maar
niet vereist.
Wel enige ervaring in
jeugdwerk, bereidheid
om in teamverband
te werken en tevens
om mee te werken
aan godsdienstige
opvoeding.
Minimum leeftijd
22 jaar.
Uitvoerige eigenhandig
geschreven sollicitaties,
met vermelding van
tenminste drie
referentie-adressen,
aan de directeur van
de ver. Kinderzorg,
Arnhemseweg 67
te Amersfoort.
TROU V/TC VA RTET MAANDAG 19 MAART 197.1
door Ber Huising
EINDHOVEN Er werd, vrijdagavond in de Eindhovense Schouw
burg, lekker gespeeld en hard gewerkt in, we zouden haast zeggen
'voor', De Aannemer. Het was een lust om te zien en te horen en
het bleef nog lang genoeg boeien ook, al gebeurde er, dramatisch be
keken, eigenlijk niets in het stuk van David Storey.
Moment uit 'De aannemer
Jeroen Krabbé.
V.l.n.r.: Dick Scheffer, Johan Ooms en
Er werd een feesttent gebouwd. De
masten stonden al op het gazon, maar
al het overige moest nog gebeuren.
Twee bedrijven lang waren de tenten
bouwers nagenoeg vakkundig
bezig met zeilen en touwen, balken en
planken, doeken, bloemen, stoelen en
tafeltjes, om de tent in te richten
voor de bruiloft van de dochter van
hun baas. Dat feest viel in de pauze.
In het derde bedrijf moesten de rot
zooi en de tent weer worden opge
ruimd. Totdat alleen nog de masten
op het gazon achterbleven.
zijn familie. Storey heeft ze minder
duidelijk neergezet, maar hij laat wel
voelen dat het in die familieverhou
dingen ook niet klopt De baas en zijn
vrouw, zijn eigenlijk ook maar een
zielig eenzaam stel. En hij speelt nog
wel ouderwets de baas, maar in feite
hebben die jongere arbeiders lak aan
Geweldig goed
Alledaags
David Storey, die ook Mooi Weer
Vandaag en het mindeire Ter Ere Van
schreef (gespeeld door de Haagse Co-
medie), was eens bij zo'n tentenver
huurder in dienst. Hij weet er van,
en dat is te merken. Zo'n tent wordt
neergezet, en weer afgebroken, bijna
zinloos, maar het geeft werk en inko
men. Er wordt wat bij afgepraat.
Storey is een meester in die gewone,
alledaagse gesprekken op zo goed als
niets af. Maar, evenals bij Pinter
bijvoorbeeld, of bij Tsjechow, zit er
toch meer achter die woorden dan ze
zeggen. Ze onthullen iets van de ka
rakters, de levens, de onderlinge ver
houdingen.
Bij die tentenbouwers een los slag
werkvolk, zijn een paar onverschillige
jonge kerels, die goed kunnen jennen.
Er zijn een paar oudere arbeiders bij,
die daarvoor kwetsbaar zijn: een werd
door zijn vrouw bedrogen en verlaten,
de andere heeft gezeten, wegens ver
duistering. En dan is er nog een
stotterende, goedige, achterlijke jon
gen, die nog gemakkelijker in de
maling genomen kan worden.
Aan de andere kant staan de baas en
Zo'n spel van gewone mensen in hun
dagelijkse bestaan moet nauwkeurig
echt en gevoelig geregisseerd worden.
Dat heeft de Belgische regisseur Jo
Dua geweldig goed gedaan, en hij had
het merendeel van zijn spelers mee.
Siem Vroom is de onderdanige, slo-
verige voorman met het duistere ver
leden helemaal. Johan Ooms doet ont
roerend goed de ijverige, vriendelijke
knaap die niet goed wijs is en nooit
uit zijn woorden kan komen. Dick
Scheffer is het verbeten mannetje, dat
de spot met zijn huwelijk niet kan
verdragen, maar dat te klein is om
die grote kerels aan t)e tounnen. Dan
zijn Jeroen Krabbé als het vlotte en
gisste type, dat zo goed kan 'zuigen',
en Hans Kemna, iets te aanstellerig,
als de knul die er aan meedoet.
Henk Rigters is zo'n baas ten voeten
uit: bevelend en schreeuwerig groot-
doend, en klein in zijn menselijkheid.
Huib Rooymans speelt de zoon, die
geheel van de ouders is losgeraakt.
Ineke Cohen, Truus Dekker, Franklin
van den Hurk, Magda Janssens zijn de
andere familieleden, en Willy Ruys
maakt een komisch seniel afgetakeld
opaatje. Pé Hawinflcefls zorgde voor
een uitstekende vertaling in het alle
daags gesproken Nederlands. En de
tent, van wie?, was een mooie, die
een 'open doekje' kreeg toen hij een
maal stond.
door Piet Veenstra
ROTTERDAM De VARA-matinee in
de Rotterdamse Doelen was in meer
dan één opzicht bijzonder te noemen:
de Italiaanse, momenteel in Zwitser
land werkzame gastdirigent Lamberto
Gardelli leidde met meesterhand het
Radio Filharmonisch Orkest in twee
werken, die nauwelijks in de concert
zaal aan bod komen.
Voor de pauze prijkte het in 1834
door Luigi Cherubini gecomponeerde
requiem i-n c-mineur op het program,
terwijl erna de eerste symfonie van
Tsjaikowski werd gespeeld.
Met het onvolprezen groot omroep
koor ingestudeerd door Meindert
Boekei en een voortdurend attent
reagerend ensemble ontstond een vrij
wel ideale reproductie van Cherubi-
ni's ten onrechte weinig uitgevoerde
requiem-mis, want blijkens de muzie-
kale inhoud kan men dit werk beslist
rangschikken onder de grote werken
op dit gebied als Mozart's en Verdi's
meestercomposities.
Met een volledige beheersing van het
dynamisch element ontstond er een
zeldzaam diep-peilende versie, die
haar hoogtepunt vond in het zeldzaam
mooie Agnus Dei. Het orkest was na
de pauze eveneens goed op dreef in
'n kleurrijke en technische onberispe
lijke verklanking van Tsjaikowski's
eerste, bijgenaamd 'Winterdromen'. In
fortissimo-gedeelten
door Adr. Hager
DEN HAAG - Michael Gielen die over
een half jaar als chef dirigent in
dienst treedt bij de Nederlandse Ope
rastichting, leidt enkele concerten bij
het Residentie Orkest Op het pro
gramma van die concerten, resp. in
Den Haag, Leiden en Gouda, staan
werken van Liszt Mahler en Debussy.
Sfeer- en stemmingsvolle composities
genieten kennelijk de voorkeur van
Gielen, alleen vanuit die gedachte
althans valt de keuze van het symfo
nisch gedicht van Liszt te verklaren.
Een langdradig en overjarig werk,
zonde en jammer van de studietijd.
Vijftig jaar na deze Liszt schreef
Bartók zijn tweede vioolconcert. Mén
kreeg het te horen in een visie van
concertmeester Jaring Walta. Een
doorwrochte vertolking als resultaat
van een bijzonder intense voorberei
ding. Minder een overrompelende dan
een gedegen weergave, waarbij de wat
kleine toon van zijn instrument als
oorzaak van de nu en dan voorzichti
ge benadering genoemd mag worden.
Het programma met na de pauze nog
het adagio uit de tiende symfonie van
Mahler en Iberia nummer twee van
Debussy, maakte een overladen in
druk. Gelukkig ging dit nietten koste
van de kwaliteit van het werk van de
gastdirigent Gielen. Mahler bracht hij
expressief en in Debussy hoorde men
een Duitse dirigent in een werk van
Franse bodem met een Spaanse inslag
en orkest bleken in de korte tijd van
publiek.
Ongein op laatste
Rondom-concert
door R. N. Degens
AMSTERDAM Hoe moeilijk
het is komische muziek te schrij
ven of muziek komisch uit te
voeren, bleek zaterdagavond tij
dens het laatste concert in de
voortreffelijke 'Rondom-serie' in
de kleine zaal van het Concert
gebouw.
Er zat zoals gewoonlijk een duidelijke
lijn in het programma: ditmaal van
streng (serieel) gebonden muziek
naar muziek die een zeer grote vrij
heid betracht zowel ten opzichte van
de compositie ervan als van de ma
nier van uitvoeren. Als voorbeeld van
dat laatste ging Mauricio Kagel's
'Match fllr drei Spieier' waarin twee
cellisten en een slagwerker een soort
wedstrijd met hindernissen en misver
standen spelen, waarbij de slagwerker
de rol van (vaak falende) scheidsrech
ter heeft. Om er iets van te maken,
moeten de uitvoerenden niet alleen
goede muzikanten maar ook heel goe
de acteurs zijn. De cellisten Anne
Bijlsma en René van Ast en de slag
werkster Willy Goudswaard waren
volledig voor hun muzikale taak bere
kend, maar om de nogal steriele grap
jes van Kagel komisch te doen wer
ken ontbreekt hen ten enenmale het
talent Wat niemand hen kwalijk
neemt, maar waardoor zo'n stuk wel
een doorlopende demonstratie van on
gein wordt. Maar omdat iedereen op
avonden als deze in de goede stem
ming is,en de muzikale prestatie in
elk geVal bewondering verdiende, was
er na afloop veel applaus. Ook (en
naar mijn mening, meer terecht) voor
wat er vóór de pauze te horen viel:
een knappe uitvoering van Gottfried
Michael Koenig"s strijkkwartet (1959)
door het Amsterdams Strijkkwartet,
een zeer indringende vertolking van
Stockhausens Klavierstiick IX door
Reinbert de Leeuw (die weer de regie
van het geheel had) en een wel
vermakelijke vertolking van een
strijkkwarter (1964) van Michael von
Biel. Voor dat laatste had het Amster
dams Strijkkwartet aparte instrumen
ten meegebracht die tegen een stootje
kunnen, want Van Biel laat er meer
op 'zagen' dan strijken. Overigens wel
een stuk dat helemaal past in de
ongewone programma's waarmee deze
serie een groot aantal mensen plezie
rig over eigentijdse muziek infor
meert
Ziehier het resultaat van de trekking van afgelopen zaterdag:
postgironummer 2.014.633
postgironummer. 338.482
postgironummer 235.057
prijs van f 1000,- nummers eindigend op 7196
prijs van f 100,-nummers eindigend op 766
prijs van f 60,-nummers eindigend op 00
eigen geld f 10,- nummers eindigend op 7
1.437.344
2.881.708
906.606
2.432.586
2.497.073
232.454
1.374.864
f 100.000,- postgironummer
f 50.000,- postgironummer
f 25.000,- postgironummer
f 10.000,-postgironummer
f 5.000,- postgironummer
5 x f 2.500,- postgironummer
postgironummer
Verder is er bij deze trekking een èxtra prijs ran 130.000,- gevallen op gironummer 1.659.442
èn een extra prijs van (1.000,- op alle gironummers eindigend op 7197
Over precies 2 maanden zullen er
wéér 50.000 gelukkige winnaars zijn, wordt
er wéér een prijzenpot van meer dan
1.000.000 guldenverdeeld.Gaóók meespelen
met dé Algemene Loterij Nederland.
En maak zes keer per jaar kan3 op een ton
op uw giro. Om die giro draait èlles bij de
Algemene Loterij,Nederland. Uw giro
nummer is namelijk tevens uw lotnummer.
Zodra u met onderstaande machtiging
te kennen geeft mee te willen spelen,
wordt er eens in de twee maanden tien
gulden van uw giro afgeschreven.
Vervolgens trekt de notaris, óók Iedere
2 maanden, de prijsbepalende giro
nummers. Natuurlijk vallen alleen
deelnemende gironummers in de prijzen.
Prijswinnaars krijgen het gewonnen
bedrag automatisch op de giro
bijgeschreven. Melden hoeft niet.
Een gewonnen prijs komt in de bus.
Gegarandeerd. Da's de Algemene Loterij
Nederland. Een ideaal systeem, grandioze
prijzen; watwiltu nog meer?
Winnen. Kans genoeg als u nü onder
staande machtiging volledig invult en in
gesloten envelop zonder postzegel opstuurt
naar SUFA, Antwoordnummer 2020,
Rotterdam. Heeft u nog geen
postgiro-rekening? Schrijf dan naar 't zelfde
adres en Sufa verzorgt 't in samenwerking i
met de Postcheque- eni Girodienst gratis.
Uw geluk zit In een giro-envelop
I **rt« "rti J"* EN C'*0D,ENST~
rwwI c.t-t.. weren* .1éénmaal p,r
ULLE
f 10te-
I "4 rwitJurt;
I k eee^*°r-"" **"I«rteld.
ée been;....
I ^OKEEOS ABONNEE
IgEZEKAMTNIETIvz»"".,
(Zre iifievoejd I
1J«-
De» loten] werd goedgekeurd door de Minister ven Justitie onder nummer:
L O 700'088/207. De baten zijn bestemd voor de Stichting Algemene Loterij Nederland
te 's-Gravenhage ten behoeve van maatschappelijk werk, volksgezondheid en cultuur.
Volledige informatie is verkrijgbaar bijSUFA, Zomerhofstraat 68, Rotterdam.
Wanneer je een schrootjeswand wilt maken,
spaanplaat bewerken, vloerbedekking leggen,
behangen of't huis schilderen
kjjk je gewoon even op de „kluskaart"
en je weet precies hoe het moet.
Voor elk karwei is er een aparte „kluskaart" !l
D'r komen er maar liefst zestig. Dat hebben 1
ze goed bekeken, 'n Reuze uitvinding.
Ga ze maar halen in de doe-het-zelf winkel.
Dan werk je als een vakman.
Kluskaanen worden door Misset-Fonorama (Postbus 26 - Amersfoort - tel.; 03490-18745) uitgegeven.
f
Wat Trobisch in een Afrikaanse stad meemaakte tijdens en na zijn 6erie jezln-
gen over het huwelijk. Ontmoetingen met Miriam, Fatma, Maurice, Daniël en 4
anderen - mensen met een andere huidkleur, maar met dezelfde problemen als
wij. Met de tekst van de prachtige lezingen. 160 bladzijden, paperback f 8,90 f
Van dezelfde schrijver: 'Ik had een meisje fieT, een ontroerende
fU briefwisseling met Afrikaanse jonge mensen over problemen van
W* de seksuele moraal. 36 bladzijden, paperback f6,90.
Verkrijgbaar in de boekhandel
UITGEGEVEN DOOR ZOMER KEUNING - WAGENINGEN
de
dai
Dom
ENE
Nic
)inu
den
ord-
lal.
cte
ger;
n w
lat l
t Te
d do
f
b
'S
ic