Westduitse wrevel
over toenadering
Vaticaan-Oost Europa
ss
Godsdienst en
religieus verlangen
Nieuw verzoek aan
synode om steun
voor Wurmbrand
UJARDIN
vieux extra
inoidJ
Sepjoi
Drie miljoen 'anonieme
katholieken' in Japan
Trouw
Kwartet
HENKESSENEFELDER
Dodelijke val bij
ramen zemen
Zuidafrikaanse
kerken laken
verbanning
Twee jaar geëist tegen
Spaanse r.k. commissie
vandaag
ISeroepingS"
werk
>pid U90 sn|d
'siai 0|9>)U0
TROUW/KWARTET DONDERDAG 15 MAART 1973
KERK
BOiNüNT (KNA) Er komen öteeds meer Westxluitse stemmen, die zich verzetten tegen de Oost-poli
tiek van het Yaticaan. Vooral nu de aanwijzingen sterker worden, dat binnenkort een regeling ver
wacht mag worden tussen het Vaticaan en Oost-Duitsland wordt de ongerustheid in West-Duitsland
steeds groter.
ROME (Kipa) Japan telt naast de
ruim een miljoen 'officiële' christe
nen alleen al twee tot drie miljoen
'anonieme' rooms-katholieken. Dit
heeft aartsbisschop Yoshigoro Tagu-
chi, die onlangs door de paus tot
kardinaal werd gecreëerd, in Rome
gezegd.
Deze 'anonieme' christenen aanvaar
den wel het geloof, maar laten zich
om de een of andere reden niet
dopen. Japan telt 350.000 gedoopte
rooms-katholieken. De kardinaal
noemde als redenen voor de groei het
feit, dat veel Japanners het materia
lisme verwerpen, een betere kennis
van het christendom, de charitatieve
initiatieven van de kerk en haar die
pe wortels in Japan, waar 350 jaar
geleden reeds duizenden rooms-katho
lieken gemarteld werden.
Van een onzer verslaggevers
ZOETERMEER De heer C. J. Smits te Zoetermeer heeft de ge
nerale synode van de gereformeerde kerken opnieuw gevraagd,
25.000 gulden toe te kennen aan de stichting 'Ondergrondse Kerk'.
Dezer dagen werd bekend, dat de Duit
se bisschoppen in een vertrouwelijk
memorandum bij het Vaticaan hun
bedenkingen hebben geuit tegenover
een eventuele nieuwe ordening van
de kerkelijke gebieden in Oost-Duits-
land.
Men verwijt het pauselijk staatssecre
tariaat, dat het met grote stappen
over de belangrijke problemen heen
gaat en dat het kost wat kost een
regeling tot stand wil brengen, ook al
wordt het een regeling, waarin vele
dingen niet geregeld zijn. Men neemt
dan de recente overeenkomst tussen
Praag en het Vaticaan tot voorbeeld.
De onderhandelingen met Tsjechoslo-
wakije hebben de benoeming van vier
nieuwe bisschoppen voor het eerst
na 25 jaar mogelijk gemaakt. Maar
belangrijke kwesties zijn open geble
ven. zoals het godsdienstonderricht,
de activiteiten van de religieuze or
den en congregaties en het praktisch
functioneren van de parochies. Ook
zitten nog zeven bisdommen zonder
bisschop.
Kluitje
Het bisdomblad van EichstStt schreef
verleden week zelfs, dat de onderhan
delaar van het Vaticaan, mgr. Casaro-
li. aan alle eisen van de Oosteuropese
partners tegemoet komt, maar zichzelf
met een kluitje in het riet laat stu
ren. De onderhandelingen in Oost-
Europa doen dan ook volgens dit blad
het ergste vrezen voor de besprekin
gen met Oost-Duitsland. Eind januari
ontving Casaroli Werner Lamberz, de
secretaris-generaal van de Oostduitse
communistische partij, wat nieuw
voedsel gaf aan de geruchten over een
op handen zijnd akkoord.
De publicist prof. dr. Otto B. Roegele
zegt in een commentaar voor KNA,
dat in de curie een groep is gegroeid,
die aandringt op overeenkomsten met
de communistische regeringen tot bij
na elke prijs.
Het aantal rooms-katholieken in Oost-
Duitsland is beduidend kleiner, dan
in de Bondsrepubliek. Oost-Duitsland
is nog altijd voor meer dan 80 pet.
luthers. Er wonen ongeveer 1,8 mil
joen rooms-katholieken. Van de West
duitsers is bijna de helft (27 miljoen)
rooms-katholiek.
Een grote moeilijkheid is, dat Oost-
Duitsland op het ogenblik maar twee
bisdommen telt, namelijk die van
Berlijn en Meissen. De grens tussen
oost en west loopt namelijk dwars
door verscheidene bisdommen heen.
Het grootste deel van Oost-Duitsland
ressorteert, kerkelijk gezien, onder de
vier Westduitse bisdommen Fulda,
Qsratxrück, Paderborn en WUrtzburg.
Het is bekend, dat de Oostduitse lei
ders voor alles een kerkelijke herin
deling eisen, die rekening houdt met
de grenzen van de DDR. De verwach
ting is, dat het Vaticaan aan deze eis
toe zal geven en als eerste stap apos
tolische administratoren (waarnemen
de bisschoppen) zal aanstellen voor
de in Oost-Duitsland liggende gebie
den. Voor velen in West-Duitsland is
dit onverdraaglijk, omdat het een er
kenning van de deling van Duitsland
zou betekenen.
In hun memorandum dringen de bis
schoppen er bij het Vaticaan op aan,
om een eventuele nieuwe kerkelijke
ordening in Oost-Duitsland in ieder
geval niet door te voeren, voordat het
basisverdrag tussen de Bondsrepu
bliek en de DDR geratificeerd is. Een
dergelijk handelen zou beschouwd
worden als een inmengen in interne
Duitse aangelegenheden, zo schrijven
de bisschoppen. Het Vaticaan zou het
gevaar lopen van medeplichtigheid
aan de Oostduitse plannen verdacht te
worden.
Ook overigens menen de bisschoppen,
dat een akkoord tussen het Vaticaan
en de DDR de vrijheid van de kerk in
Oost-Duitsand in buitengewoon ge
vaar zou kunnen brengen en het vrije
verkeer op kerkelijk terrein onder
staatstoezicht dreigt te plaatsen.
Politici doen ook een duit in het
zakje. CDU-lid Willi Weiskirch heeft
het Vaticaan gewaarschuwd, nooit toe
te geven aan de druk van de DDR-
leiders, om de kerkrechtelijke banden
tussen de beide delen van Duitsland
te verbreken. Het Vaticaan moet echt
niet denken, dat met de oprichting
van zelfstandige diocesen in Oost-
Duitsland ook het gewone dagelijkse
leven der kerk geregeld zou zijn. Het
tegendeel moet eerder verwacht wor
den, aldus Weiskirch. Het is de Oost
duitse politici alleen maar om officiële
erkenning van de DDR te doen.
Woondelijfc schrijft Weiskirch: 'De
communistische leiders lopen niet zo
warm voor het katholieke paars. Maar
een nuntius in Oost-Berlijn zouden zij
met kushandjes ontvangen'.
Dt redactie behoudt zich het recht voor om
ter opname In deze rubriek ontvangen
meningsuitingen verkort weer Ie geven. BH
publlkatle wordt met de naam van do
Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor
den gestuurd aan het secretariaat hoofdre
dactie Trouw/Kwartel, postbus 85J. Amster
dam.
Kappen!
De jongste mededeling van de heer
Burger, dat onder geen beding een
CHU-verlegenwoordiger in een kabi
net-Den Uyl mag worden opgenomen,
dient naar mijn mening voor de aan
gezochte kandidaat-ministers uit de
AR-partij een reden te zijn zich terug
te trekken. Zelf jarenlang parlemen
tair commentator van de NCRV, volg
de ik met groeiende ergernis het
bedrijf van de renegaten Den Uyl en
Burger immers stammend uit een
prot. chr. milieu. Zonder ook maar
enige voorkeur voor socialist of libe
raal (door dr. Schouten eens ge
typeerd als principieel beschouwd
'lood om oud-ijzer') acht ik het pogen
om in de confessionele samenwerking
het breekijzer te zetten zo kwaadaar
dig, dat ik maar één antwoord moge
lijk acht: kappen met Burger en Den
Uyl. Dan maar nieuwe verkiezingen,
die wel eens wat zouden kunnen op
helderen.
Katwijk aan Zee G. H. Hoek
hun inkomens, zonder dat men een
studie gemaakt heeft van of een dui
delijke visie heeft op een inkomensbe
leid. Daar niet een der industriebon
den, ook niet de vakcentrales ons dit
kunnen vertellen, worden door onze
bestuurders aardige theoretische be
schouwingen ten beste gegeven, maar
op onze vragen daarover ontvangt
men helemaal geen of een onduidelijk
antwoord.
2. Rij ons bestaan zeer ernstige be
zwaren tegen de wijze waarop onze
organisatie bij deze onderhandelingen
en bedrijfsacties gekozen heeft voor
het conflictmodel, waarmee de harde
lijn van de andere industriebonden
wordt gevolgd.
Om deze redenen doen wij een drin
gend beroep op alle leden die met ons
dit beleid afwijzen, de vergaderingen
te bezoeken waar deze zaken aan de
orde komen en zich te verzetten tegen
dit beleid en deze bedrijfsacties.
3. Wij roepen onze leden op te kiezen
voor het harmoniemodel, zodat in
overleg met alle betrokken partijen
een rechtvaardig inkomensbeleid kan
worden gerealiseerd.
Ons parool is: Niet staken
Soest
Goude
Eerbeek
Geldrop
Eindhoven
K. van Karlsbeek
P. T. Lanser
D. Pietersraa
H. Schreuders
Gruyters
De confessionele partijen hebben gro
te bezwaren tegen opname van drs.
Gruyters in een. kabinet-Den Uyl.
Als een christen niet verdragen kan
dat iemand het christendom negatief
beoordeelt, dan is de vraag gewettigd
of die christen zelf wel zo zeker is
van de christelijke identiteit. Immers,
wie bewust geen christen kan zijn,
moet de redelijkheid van het christen
zijn wel in twijfel trekken en naar
andere motivaties zoeken dan de
christenen menen te moeten poneren.
Dat doet de heer Gruyters. Misschien
Oproep
ADVERTENTIE
Ondergetekenden, allen lid van de
Industriebond CNV doen langs deze
weg een oproep aan alle leden van
deze organisatie:
1. het streven naar een inkomensver
betering voor de laagstbetaalden heeft
onze volledige steun, maar wij wijzen
nadrukkelijk af hoe mede door onze
organisatie nu onrecht wordt aange
daan aan overige werknemers door
met een botte bijl in te hakken op
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
N.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
Drs. J. Tamminga.
Hoofdkantoor N.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280.
A'dam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X 500.
Henkes Senefelder zal straks,
als de nieuwe hal klaar is,
één van de grootste offset
drukkers van Europa zijn. In
totaal zullen er zo'n 500
offsetpers-fectionisten hun
"draai" vinden.
Een super modern bedrijf
waar een vooruitstrevend be
leid wordt gevoerd.
Gevolg hiervan is b.v. het
open-calculatie-systeem.
HENKES SENEFELDER B.V.
Grafische bedrijven
van IJsendijkstraat 150
Purmerend, Tel. (02990) 2 79 50
Vissingen De 54-jarige mevrouw E.
M. Goedegebuure-Tevenier uit Oost-
Souburg (Vlissingen) is bij het ramen
zemen achterover gevallen en viere-
neen halve meter lager op een stoep
terechtgekomen. Haar dochter vond
haar daar 's middags; in het zieken
huis overleed mevrouw Goedegebuure
's avonds laat.
De stichting steunt de activiteiten van
de thans in de Verenigde Staten le
vende Roemeen Richard Wurmbrand
ten behoeve van de 'ondergrondse
kerk' in Oost-Europa.
Een eerder verzoek van de heer Smits
werd vorig jaar door de synode wel
willend ontvangen. De synode sprak
uit, dat het lijden van christenen
achter het ijzeren gordijn haar niet
onbewogen mag laten. Maar omdat
Wurbrands optreden vragen oproept,
besloot de synode de afwikkeling van
het verzoek van de heer Smits over te
laten aan het beleid van het algeimeen
diakonaal bureau (ADB) van de gere
formeerde kerken.
Het ADB besloot, de 25.000 gulden
niet over te maken. Het heeft volgens
is het meer eerlijk dan tactisch ge
weest het zo duidelijk te stellen, maar
het lijkt mij zeker, dat heel wat
politici, waarmee de confessionelen
wel willen samenwerken, dezelfde me
ning zijn toegedaan. Zou het niet
beter zijn de christelijke identiteit in
de politiek waar te maken in de zin
van de nota van de contactraad van
KVP, AR en CHU, waar als doelen
worden gesteld: structuren diepgaand
wijzigen, inkomensnivellering, mede
zeggenschap in bedrijven, geboortere
geling enz., dan de heer Gruyters af
te schrijven? Het laatste is, dacht ik,
bewijs van zwakte, het eerste bewijs
van mentale kracht
D. de Haan
ADVERTENTIE
Kruisverenigingen
Volgens de arts F. A. Bol, hoofdredac
teur van het 'Medisch Contact', zou
den de kruisverenigingen zich teveel
geïdentificeerd hebben met 'de po'.
In uw blad wordt dit nog eens onder
streept door op de voorpagina in de
rubriek 'Zogezegd' deze uitspraak te
herhalen. Het lijkt mij, dat dit nogal
denigrerend klinkt. En hierbij gaat
het mij niet om de besturen van de
kruisverenigingen, die vaak veel vrije
tijd opofferen voor het werk. maar
met name om het personeel van deze
verenigingen, de wijkverpleegsters.
Wat hebben dezen, om maar iets te
noemen niet gedurende een reeks
van jaren en heden ten dage nog
prachtig liefdewerk verricht in het
belang van de zieke medemens. We
zouden deze wijkverpleegsters maar
eens moeten missen. Dat geldt trou
wens ook voor 'de po'.
Zo wil ik daarom trachten de identifi
catie van dokter Bol positief op te
vatten door te stellen, dat de kruis
verenigingen, al dan niet ander4: ge
structureerd, even onm'sbaar zijn als
de oude 'po' en nu 'de ondersteek'.
Graag hulde aan alle wijkverpleegsters.
Aal ten
R. J Helling
de heer Smits gekozen voor de legale
contacten met christenen in Oost-Eu
ropa. De heer Smits meent, dat deze
contacten onbetrouwbaar zijn. Hij
schrijft de synode, dat een groeiend
aantal kerkleden wel vertrouwen
heeft in de activiteiten van een man
als Wurmbrand.
Hij vraagt de synode voorts om een
kanselboodschap, waarin gevraagd
wordt de nood van hen, die om hun
geloof in de communistische landen
vervolgd worden, in het gebed te
gedenken, en om de instelling van
een documentatiedienst over de chris
tenvervolgingen in de communistische
landen.
Ook verzoekt de heer Smits de gere
formeerde synode, de Russische rege
ring om de onmiddellijke vrijlating
van veertig (met name genoemde bap
tisten te vragen.
JOHANNESBURG (RTR) De Zuid
afrikaanse raad van kerken en de
anglicaanse aartsbisschop van Kaap
stad hebben kritiek geuit op de maat
regelen, die de regering tegen acht
blanke en acht niet-blanke studenten
leiders heeft genomen.
Onder de wet tegen het communisme
zijn deze studentenleiders door huis
arrest en andere maatregelen prak
tisch van verdere studie uitgesloten.
De maatregelen waren genomen we
gens de onlusten onder studenten in
mei en juni van vorig jaar.
De raad van kerken zegt 'diep bezorgd
te zijn over het zonder proces uitscha
kelen van de acht blanke studenten
van de Engels sprekende nationale
unie van Zuidafrikaanse studenten
(NUSAS) en de acht leiders van de
niet-blanke Zuidafrikaanse studenten
organisatie SASO
'Wanneer de staat beweert te regeren
volgens democratische normen moet
hij ofwel zijn burgers de democrati
sche rechten toekennen ofwel erken
nen dat hij niet langer democratisch
is. Het willekeurig uitschakelen zon
der proces van personen is een in
breuk op het wezen van de democra
tie en doet precies datgene waarvan
de getroffen studenten blijkbaar wor
den beschuldigd', aldus een verklaring
van de raad.
MADRID (Kipa) Nog voordat het
proces is begonnen, heeft de openbare
aanklager van het gerechtshof van
Madrid twee jaar gevangenisstraf en
vijfduizend gulden geëist tegen vijf
leden van de commissie 'gerechtigheid
en vrede' van het aartsbisdom Barce
lona. Deze commissie had in decem
ber aan verschillende kranten een
kritische nota gezonden over de socia
le situatie in Spanje. Hierop werd de
commissie beschuldigd van onwettige
propaganda. Aartsbisschop Jubany Ar-
nau van Barcelona (pas kardinaal ge
worden) heeft herhaaldelijk ver
klaard, dat de commissie zijn volledige
vertrouwen heeft
GEEN BRES
Het tweemaandelijkse Bres,
van onze beschaving, is intei
lektuur en op een manier gescL
die je probleemloos in slaap §apPen
vallen. Dit lijkt vreemd voor
Ds. Frits Kuiper, emeritus doopsge
zind predikant, schrijft ons:
Kort geleden vestigde mijn jongere
r'-nd Ter Schegget in dit blad m°t
grote nadruk en warme bewogen
heid de aandacht op de nieuwe druk
van het 'Bijbelse ABC' dat zijn en
mijn andere vriend Miskotte ru m
dertig jaar geleden schreef. Uiter
aard kwam daarbij het door Karl
Barth naar voren gebrachte onder
scheid tussen religie in het alge
meen en het specifiek bijbelse Gods
geloof aan de orde. Omdat telkens
opnieuw blijkt dat andere medewer
kers aan deze rubriek van onze bla
den o.a. Kuitert hierover an
ders zijn blijven denken, wil ik op
dit probleem graag wat nader in
gaan.
Want er ligt hier inderdaad een
probleem. In de loop der eeuwen
hebben veel christen-denkers hun ei
gen geloof als een vorm van religie
gezien. En van buiten af kon bij
voorbeeld de Romeinse overheid in
Jodendom en Christendom onmoge
lijk iets anders zien dan vormen van
'religio', die sterk afweken van de
meest gangbare typen daarvan en
derhalve al dan niet konden worden
veroorloofd of althans stilzwijgend
geduld. Zoals het reeds in de oud
heid was van het gezichtspunt van
de staat uit, is het in onze tijd voor
de moderne wetenschappen van
sociologie en psychologie. De in
vloed daarvan is ook binnen de
theologie duidelijk merkbaar.
Barth mocht mijns inziens terecht
betogen, dat Calvijn in de strijd
tegen Brunner's natuurlijke theolo
gie aan zijn zijde zou hebben ge
staan. Maar in diens eigen tijd stond
Calvijn minder scherp tegenover al
gemeen religieuze vooronderstellin
gen, zoals van een in de mens
aanwezig zaad van religie. Zelf heeft
Barth in zijn In 1961 gepubliceerde
'Gesprek in de Broedergemeente' de
mogelijkheid aangewezen om binnen
de christologie de zaken, waar het
Brunner om te doen was, tot hun
recht te doen komen. (Dit 'Gesprek'
bleek in geen enkele Nederlandse
b'bliotheek aanwezig. Het gelukte
mij uit Bad Boll het laatste beschik
bare exemplaar te verwerven! Mar-
quardt leidt in zijn 'Theologie und
Sozialismus' (blz. 263) uit dit Ge
sprek ten onrechte iets af als een
herroeping van Barth's fundamente
le afwijzing van de 'naar grondslag
en inhoud beide armelijke hypothe
se van een zogenaamd 'natuurlijke'
theologie' (KD IV 3, blz. 131).
Dat er temidden van het leven van
zeer vele volkeren, met onderling
sterk verschillende cultuur, ver
schijnselen voorkomen, die men so
ciaal-psychologisch mag aanduiden
als 'religieus verlangen', lijkt mij
onloochenbaar. Maar waar Miskotte
en wij, zijn jongere vrienden
beleerd door Barth ernstig be
zwaar tegen maken, is het toeken
nen van positieve waarde aan juist
flit stuk menselijke gemoedsgesteld
heid. Persoonlijk zou ik deze formu
lering willen wagen: de religie kan
soms wel eens formeel uitgangspunt
vormen voor een spreken over Gods
werk, maar nooit materieel aankno
pingspunt zijn. God roept, God
spreekt, God belooft, God bevrijdt,
God houdt stand, God zal het volein
digen. Daarover mag gesproken wor
den in tégenstelling tot allerlei niet-
bijbelse religiositeit. Oók in tegen
stelling tot heel veel in ons eigen
gemoedsleven! Wij zien immers dik
wijls kans zelfs onze eigen zondebe
sef als iets van positieve waarde te
duiden.
Met twee voorbeelden uit het boek
Handelingen zou ik mijn bedoeling
willen illustreren. Te Lystra komen
Barnabas en Paulus in aanraking
met een uitermate sterke religieuze
emotie van de massa. Men ziet in
hen: afgezanten uit de hogere we
reld. Daarbij knopen zij welbewust
niet aan. Integendeel zij gaan na
drukkelijk, ja handtastelijk, tegen
dit 'ijdel bedrijf' (vert. N.B.G.) in.
(14, 11-18). Te Athene sluit Paulus
zich toch wel nauwer bij een reli
gieus verschijnsel aan. Dat is dan
echter iets negatiefs! Naast de tallo
ze andere bewijzen van hun religieu
ze interesse had Paulus namelijk
óók een altaar gevonden voor een
niet bekende' godheid. Uitgaande
van hun belijdenis van niet-weten
begint Paulus dan te spreken van
Israëls onkenbare God, die ziph
nochtans in zijn daden hééft doen
kennen en zól doen kennen. ('Wat
gij met vrome eerbied behandelt,
zonder het te kennen, daarvan breng
ik u de boodschap') (17, 23).
Of dit verschil van opvatting tussen
mij en een man als Kuitert in de
klank van onze namen is maar wei
nig onderscheid tot een onver
zoenlijke tegenstelling behoort te
leiden, dan wel tot wederzijdse ver
rijking van inzicht? Ik acht inder
daad beide mogelijkheden aanwezig.
Een vijftiental jaren geleden werk
ten wij samen in de raad van stu
dentenpredikanten te Amsterdam in
wederzijds erkende geestverwant
schap. Maar bij het lezen van ver
schillende artikelen van Kuitert de
laatste jaren, maak ik mij zorgen.
Wanneer hij niet duidelijker onder
scheid maakt tussen Gods-geloof en
religieus verlangen, dan brengt hij
vertroebeling, waar hij ja juist
hij verheldering zou moeten
brengen.
tijdschrift dat zich speciaal 0
lie. in!
onder
houdt met alles wat griezelig, inSlev<
vreemd en ongehoord is, tegen Sx aan
ce Fiction aanleunt en in de 1 fa°e
van Von DSniken komt, maar 'd®
toch echt zo. De schrijvers van
zijn nl. bijzonder welverzekerd de
weten ontzettend veel meer dn pld?,
ons bekende wetenschappers, wat1 S [L f
wil zeggen dat hun vermogen o p0
1-.:_c-'OOI
;e tien
kunnen informeren onderschat
worden. Telkens worden boeken
ook maar enigermate afwijken
bekende patronen uitvoerig ge#-" nt£[]
peerd, waarbij de schrijver soms ,t n p]
klein tikje op de vingers krijgt, est(Ti
in het laatste nummer (39) de i r el
cus Verbrugh, die vooral moet bi zeif
ken 'dat in het gebied, waarui an
menselijke kernen die zich wille reiatie
karneren afkomstig zijn, andere
ten gelden dan in onze mats
wereld. Dat zou Verbrugh kul
vergeten, maar de heer Kautz J
ook nog om hem met beslistheii
dit feit te herinneren. Een
artikel heet nogal sensationeel
en het dodelijk geheim der Tem|
ren' en geeft al weer een excerp
het gelijknamig boek van R. I
Hierin zijn de enormiteiten
gebied van uitlegging van teksten
van de lucht. Uiteindelijk blijkt
berg een muis te baren. Catharii
Tempelieren worden en passa
één hoop gegooid en van hen
verklaard dat zij het dodelijk gel
wisten. De spanning stijgt ten topf
wat is dan het geheim? 'Zij' on|
keiden technieken waarmee zi'
staat van mystieke verlichting 1
ten waarin een identificatie met 1
tot stand kwam. Jezus is dal
goddelijke vonk die ieder mei!
zich draagt! Hij is in onze zelf!
passant verandert de kreet nogl
in: Het is in ons zelf. Wie de bijr
boodschap zo verkreukeld uit de
den van deze moderne magiërs zif
voorschijn komen, een boodschaï
hij dan nog enigermate kan confl
ren, houdt weinig moed overj
enige betrouwbaarheid van de ar
'boodschappen'. Ik krijg ook std
indruk dat de Amerikaanse schi
Lovecraft, als hij nog in leven zod
menig vermakelijk uurtje zou hel
beleefd bij de interpretatie vanr
verhalen door Hubert Lampo.J
slaat geen bres in wat dan ook. Ol
lend is het totaal ontbreken vanl
relativerend denken terwijl men
de indruk krijgt dat het hier gaal
een soort ontsnappingspoging wal
treft de werkelijke problemen fr
vandaag. Jnsb
BEROEPINGSWERK
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Ommelanderwijk
Meeden (toez.) C. van Dorp, cam
Utrecht; te Vlagtwedde B.
Veld, cand. te Amersfoort.
Aangenomen: naar Aagtekerke G|ft
Otte, cand. te Utrecht.
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.(
Beroepen: te Smithers (Brits Co
bia) D. Grutter te Huizen, die
dankte voor Driebergen-Rijsenburi
Grijpskerk-Niezijl G. van Rongei m*(
Launceston (Tasmanië).
GEREF. GEMEENTEN
Aangenomen: naar Capelle a.d. IJ ori
L. Blok te Beekbergen die beda st<
voor Oudemirum en voor Slikken r
Bedankt: voor Nieuwerkerk in
land T. van Stuyvenberg te Ro e
dam-Zuid; voor Zeist C. van de
te Yerseke; voor Klaaswaal en aa
Rotterdam-Alexanderstad J. van
ren te Amersfoort.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt: voor Siegerswoude P. B C
huis te Noordeloos.
GEREF. KLRKEN
Préparatoir: geëxamineerd, maar
niet beroepbaar kand. C. J. van
ten Niekerk, Biesboschstraat
Amsterdam: mej. G. W. Morsink e
van Borsselekade 47, Amstelveen,
ID
(ADVERTENTIE)
SN law jjn §||apjooA
•ueAJ3J39}l)0Jd
•|ude ud }jeeui
ui uaSÊpjajBZ ap do
poquee >|l!|ap[!l uag
■uapinS U99
Sn|d SlUd5l9J-9|9>jU9
ap jooa a(pmo;aj U93
iJnojajg'epjaiBZ U99
:$N o ba smnaiu s}9|