Na ruim 2 eeuwen
weer synode in Zeist
Spaarrente tot
Aan het avondmaal voor f 2.50
c
J
Expert: graf doek
van Turijn is echt
Evangelische broedergemeente
Nepal arresteert
christenen
Kennismaking met
De Navigators
Trouw
Kwartet
Den Alerdinck
25 jaar
Peru kampt met
priestertekort
Boekcnetalag
Boekenetalagë
TROUW/KWARTET DINSDAG 13 MAART 1973
KERK
Van een onzer verslaggevers
ZEIST De synode van de evangelische broedergemeenten op het
Europese vasteland begint zaterdag 17 maart in Zeist. Ht is meer
dan twee eeuwen geleden dat daar synode werd gehouden: de laatste
keer was van 12 mei tot 17 juni 1746, en de bekende graaf Von
Zinzendorf had deze synode bijeengeroepen. De Zistcr gemeente
was toen nog maar net gesticht.
De synode van nu gaat uit van de
Europees-Continentale Uniteitsprovin-
cie, district Bad Boll, en omvat alle
broedergemeenten op het
Westeuropese vasteland.
Vertegenwoordigd worden, door 44
stemgerechtigde leden, de gemeenten
in Zweden, Denemarken, West-
Duitsland, Nederland en Zwitserland.
Verder nemen enkele niet-
stemgerechtigde leden, onder wie
bisschoppen, aan de synode deel. Naar
alle waarschijnlijkheid zal er ook een
vertegenwoordiger zijn van het
district Hermhut,- dat de gemeenten
in de DDR omvat, terwijl bovendien
De redactie behoudt zich het recht voor om
ter opname In deze rubriek ontvangen
meningsuitingen verkort weer te geven. BIJ
publlkatle wordt met de naam van de
Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor
den gestuurd aan het secretariaat hoofdre
dactie Trouw/Kwartet, postbus 859, Amster
dam.
Klassenstrijd
hulpdiensten wil aanvaarden. Het
landsbelang staat bij de
confessionelen voorop, maar ze laten
zich zeer terecht niet door de modder
sleuren.
Spakenburg
Drie godsdiensten
Drie godsdiensten, die ieder op eigen
wijze teruggaan op Abraham, hebben
elkaar wat te zeggen, aldus dr. Van
Goudoever. Maar christenen zijn uit
God geboren, door het Lam Gods. Zij
mogen Vader zeggen, want zij zijn
zonen Gods en worden geleid door
Gods Geest (Rom. 8: 12-17). Daar
hebben joden noch moslims deel aan,
want alleen door Jezus Christus komt
men tot de Vader; en buiten Hem is
geen leven. Gods woord zegt dat al
wat uit de mens is geen waarde heeft
voor het Koninkrijk Gods.
Rotterdam
mevr. C. T. Glasbergen-Willemsen
Klassenstrijd is een achterhaalde zaak
die in een democratisch land niet
thuishoort, meent de heer Van der
Poel te Soesterberg. Is het soms géén
klassenstrijd, dat de hoge inkomens
buiten de CAO proberen te blijven?
Ik geloof dat de bezittende klasse in
ons land niet goed beseft in welk een
gunstig klimaat zij hier leeft.
Daardoor is zij bezig het voor zichzelf
en voor haar kinderen te verpesten.
Of denkt zij soms nog steeds: wat in
andere landen gebeurt, dat komt hier
toch niet?
Andijk
Jac. Bakker
Gedogen
In !Vandaag' van 7 maart werd onder
de titel 'Gedogen' aan niet genoemden
verweten, dat zij het woord 'niet
gedogen' bij de kabinetsformatie
gebruikten en aldus blijk gaven
autoritair te denken. Door dit verwijt
wordt het vermaan echter geheel
misplaatst, want 'niet gedogen' (bij
voorbeeld onrecht of kwaad) is
volstrekt niet autoritair. De Vandaag-
schrijver had er beter aan gedaan, nu
hij er blijkbaar behoefte toe gevoelt,
deze zaken te bespreken, de
onverdraagzaamheid af te keuren van
een groep partijen die reeds vóór de
verkiezingen verklaarde, in een
kabinet niet (op gelijke voet) met
anderen te willen samenwerken.
Vlaardingen
dr. J. H. van Roon
Quang Tri
Verruwing (4)
Wij willen hierbij graag onze
instemming betuigen met de
ingezonden stukjes over de verruwing
van onze taal, die steeds toeneemt. Ja.
ook in een christelijk dagblad, zoals
wij Trouw/Kwartet toch graag
beschouwen, zijn woorden als belazerd
en erger tegenwoordig heel gewoon.
Laten wij als christelijk volksdeel
daar toch vooral niet aan meedoen.
Avenhorn
mevr. C. Bijl-Kersten
Naar aanleiding van de brief van de
heer The Tjoe Tie moet het me van
het hart, dat het toch merkwaardig is,
dat de lezing die de Europese en de
wereldpers van de gebeurtenissen in
Quang Tri (vorig jaar) heeft gegeven,
overeenstemt met wat ik schreef.
Laten we eens een neutraal
journalist, Jean Gramont van
L'Express, aari het woord laten. Hij
schreef over Quang Tri: Verdoofd
komen we uit de schuilkelder na een
beschieting van de stad Quang Tri
door de zwaré artillerie van
Noordvietnamesé en Viet-Cong-
eenheden. Vijf uur lang hebben ze op
de stad gebeukt Rode-Kruissoldaten
zoeken naar slachtoffers in dé
puinhopen; velén worden gevonden,
er zijn vrouwen en kinderen bij.
Enkele woonblokken zijn verwoest
door zware 122 mm granaten. Een
hoogzwangere vróuw is gedood op
weg naar het ziekenhuis. Waarom was
de Viet Cong niet zo humaan, een
wapënstilstand van twee uur toe te
staan?
Punt twee: het nieuwsteam van
Brandpunt bezocht Quang Tri later,
aan het eind van de strijd, terwijl ik
schreef over het begin. Toen
Brandpunt in de stad was was die al
driemaal van eigenaar veranderd en
weer vast in handen van de
Zuidvietnamezen. Ja, toen was de
stad, na twee maanden strijd, een
Hirosjima.
En wat de opmerking betreft, dat er
60.000 burgers gedood zijn door de
bombardementen der Amerikanen.'
maakt dit de schuld van Noord-
Vietnam en de Viet Cong niet nog
groter? Ze waren er toch schuldig
aan. dat burgers niet konden
vluchten? Wilden ze die burgers met
opzet in de stad houden om als schild
te dienen voor de Nóófdviétnamezèn
en de Viet Cong?
Disseldorf
gasten zijn uitgenodigd uit de (kerk-)
provincies Tsjechoslowakije. Groot-
Brittannië en Suriname. De synode
duurt tot en met vrijdag 23 maart. De
voertaal is Duits.
Niet luthers
Vergaderde de historische synode in
174H in het Zeister slot. de synode
van nu wordt in de kerk aan het
Zusterplein gehouden. Een van de
belangrijkste onderwerpen van toen
was de vraag of de Nederlandse
broedergemeenten, wat hun
géloofsleér betrof, als lutheranen
konden "•orden beschouwd. Het bleek
dat de Nederlandse gemeenten hiertoe
niet konden besluiten, gezien de
tegen Herrnhut gerichte houding van
sommige lutherse theologen. Ook de
zending kwam aan de orde. Besloten
werd een schip te bouwen, waarop
zich een 'zéé-gèmeénte' zou bevinden.
Met andere woorden: de bemanning
zou volledig iiit leden van de
broedergemeente bestaan. Het sehip.
bestemd voor het zendingswerk, kreeg
de naam 'Irene' en kon spoedig van
wal steken.
De synode van toen was even
internationaal als de synode van nu.
Er kwamen leden uit de verschillende
deelstaten. uit Engeland, uit
Denemarken en uit Zwitserland. De
broedergemeente is altijd
internationaal van structuur geweest.
Men beschouwt dat als een voorrecht.
Natuurlijk levert het ook
moeilijkheden op. Het begint al met
de taal. Het blijkt echter, dat vrijwel
alle leden van de synode Duits
verstaan. Verder zijn er de
verschillen van instelling. Aan de
andere kant is het ook bijzonder
boeiend eikaars gedachten te leren
kennen en met élkaars probleinén
bezig te zijn. De synode kiest aan het
begin drie voorzitters. Ook de leden
van de Uniteitsdirectie van Bad Boll
leggen dan hun functies neer. Er is
dus op elke synode een verkiezing
van het provinciaal bestuur.
Het Zusterplein in Zeist, met rechts de kerk van do evangelische broedergemeente, waar zaterdag de sy
node van de westeuropese broedergemeenten begint. (Deze foto werd op een paasmorgen genomen.;
Agenda
Op de komende synode zullen twee
commissies verslag uitbrengen: de
:endingscommissie en de commissie
die zich met de problemen van het
racisme heeft bézig gehouden.
Ongetwijfeld zal ook het werk van de
broedergemeente in Nederland een
bijzondere rol op de synode spelen.
Venvachl wordt, dat enkele
gemeenten, die nog niet zelfstandig
waren, aan de synode zelfstandigheid
zullen vragen.
De Nederlandse broedergemeente
heeft zich, ondanks haar rijke
historie, altijd zeer bescheiden
opgesteld. Zij kréég vooral
bekendheid door haar grote inzet voor
het zendingswerk in Suriname. Het
Zeister Zendingsgenootschap, dat dit
werk speciaal behartigt, zal aan de
synode zijn nieuwe statuut
voorleggen.
Verder worden er enkele moties voor
de Uoiteitssvnode in Kingston op
Jamaica (1974) behandeld. De
Uniteitssynode omvat alle zeventien
uniteitsprovinciês én is het hoogste
orgaan van de Broeder-Uniteit in de
wereld.
TURIJN (CIG) De graf doek van Turijn is werkelijk de doek,
waarin Christus na zijn dood werd begraven. Tot deze conclu
sie is mgr. Giulio Ricci gekomen, die in Italië wordt beschouwd
als een expert inzake de Turijnse grafdoek. Mgr. Ricci heeft het
linnen 20 jaar lang aan een minutieus onderzoek onderworpen.
Mgr. Ricci verklaarde, dat de
bloedsporen, welke in het
linnen terug te vinden zijn.
precies kloppen met de
gegevens, die de evangeliën
over de martelingen van
Christus verschaffen.
Vólgéns de deskundigé is dé
man, die in de doek gehuld
werd, door minstens 121
geselslagen geraakt. Daaruit kan
worden geconcludeerd, dat de
straf door romeinen ten uitvoer
is gebracht, want bij de joden
mochten niet meer dan 39
geselslagen toegediend worden.
Bovendien laat de grafdoek
duidelijk de ongeveer 4
centimeter brede wond in de zij
zien. Talrijke romeinse speren,
die in de omgeving van
Jeruzalem zijn gevonden,
hebben dezelfde breedte.
Biochemische analyses van de
grafdoek hebben tenslotte
uitgewezen, dat de sporen
werkelijk door menselijk bloed
/.ijn achtergelaten.
Uit deze en talrijke andere
gronden, aldus mgr. Ricci,
'kunnen vyij categorisch
uitsluiten, dat de grafdoek van
Turijn een vervalsing zou
kunnen zijn. De bloedsporen
tonen duidelijk aan, dat het om
een werkelijke geseling, een
werkelijke dorenkroon en een
werkelijke lanssteek in de zijde
gaat'.
KATMANDOE (KIPA) De
autoriteiten van Nepal in het
Himalaya-gebergie houden sinds enige
tijd wéér streng de hand aan de oudé
bepaling, volgens welke hét dé
bevolking verboden is, over te gaan
naar het christendom.
De laatste maanden zijn tientallen
Nepalezen gearresteerd. Zelfs het
lezen in de bijbel wordt bedreigd met
een gevangenisstraf van drie tot zes
jaar. Van de ongeveer elf miljoen
Nepalezen hangt 88 procent het
hindoeïsme aan; negen procent is
boeddhist.
DRIEBERGEN De Navigators
beleggen zaterdag 7 april van half
drie tot half negen een grote
konfecentie in de nieuwe veemarkt te
Utrecht. Deze samenkomst is vooral
belegd om ouders, predikanten en
vrienden van de honderden studenten
onder wie de organisatie werkt van
deze arbeid kennis te laten nemen.
Spreker is de heer Gert Doornenbal.
directeur voor Nederland, Spanje en
Frankrijk. Medewerking verlenen
filmster James Fox (Die knotsgekke
kerels in hun vliegende kratten.
Modern Milly als
medehoofdrolspeler met Julie
Andrews) en de zanggroep
Springwater. beiden uit Engeland.
(ADVERTENTIE)
John Lens
Chr. partijen
Een schrijver verwijt de christelijke
partijen dat die meer het partijbelang
zoeken dan het landsbelang. Zulk
geschrijf vind ik niet eerlijk. Een
ieder kan weten dat de PvdA is
begonnen met haar starre
onverzoenlijke houding en dat ze van
de confessionelen alleen maar
Vietnamacties (slot)
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
N.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
Drs. J. Tamminga.
Hoofdkantoor N.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280.
A'dam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X .500.
De heer A. P. J. Esveldt is verheugd
dat de 'linkse' Vietnamactie (bedoeld
wordt giro 777) is mislukt. Dat de
nog iets 'linksere' actie (giro 1090400)
beter liep en loopt negeert hij. In
ieder geval zal hij wel verheugd zijn
met het enorme succes van de rechtse
Vietnamactie. Dat zijn de
oorlogsmisdaden. Tegenover deze
successen zal links en de zwijgende
meerderhéid nog heel lang moeten
offeren.
Amsterdam
D. Veenstra Dzn
De rente, die wij vergoeden op spaargelden, loopt van
4% voor dagelijks opvraagbare tegoeden tot 71/£%
voor onze NMS-Spaarbrieven.
Vraagt u eens bij e
i^pip
li D
Vraagt u eens bij een van onze kantoren naar
deze spaarmogelijkheden.
VII
NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK
ZWOLLE Het vormingscentrum
Den Alerdinck te Laag-Zuthem
bestond vorig jaar 25 jaar. Toch is dit
jubileum niet gevierd. Men besloot
liever het schaarse beschikbare geld
te reserveren voor de opening van het
nieuwe gebouwencomplex in
september 1974 aldus het zojuist
uitgekomen verslag over 1972. Want
dan gaat het centrum de deuren
openen voor de nieuwbouw, waarmee
eind 1972 werd begonnen en die 5
miljoen gulden gaat kosten.
Uit het jaarbericht blijkt, dat in 1972
185 kursussen werden gehouden met
in totaal 4440 deelnemers. Eenderde
van dit aantal nam dèel aan
bijeenkomsten met open inschrijving,
tweederde van de kursisten kwam
naar Den Alerdinck in groepsverband
(ondernemingsraden, opleidingsgroe-
pen, kruisverenigingen, kerkeraden,
ambtenaren jeugdraden
gezinsverzorgsters enz.). De kursussen
duurden van 2 tot 12 dagen.
Den Alerdinck wil een oriëntatiieple
zijn voor mensen en instellingen in
een wereld-in-verandering. Want 'hoe
men hét ook wendt of keert het
westen verkeert in de (cultuur-)
crisis. Dat betekent voor alle
betrokkenen dus voor kursisten én
de 10 kursusleiders een
fundainentele noodsituatié. De tijd is
voorbij, dat kursusleiders de nood van
anderen vaststeldén, om zelf over de
te nemen afdoende maatregelen
dachten te beschikken. Vormingswerk
betékent: samen alle
situatieverwanten gelijkwaardig en
gelijkverbijsterd de toestand
onder ogen durven zien en de
mogelijkheden tot overwintering,
verandering. verbetering ëh
ommekeer willen overwegen, toetsen,
oefenen (en toepassen?). Daarbij staat
de kursusleider óók beroepsmatig niet
op een schokvrije plaats buiten de
algemene aardbevingssituatie' aldus
hpt jaarverslag.
LIMA (EFE) Het priestertekort in
Peru is in eén kritiek stadium
gekomen. Volgens een verleden week
verschenen studie telt Peru slechts
2.431 priesters voor een totale
bevolking van veertien miljoen.
Iedere priester heeft gemiddeld de
zorg voor 5.800 rooms-katholieken. In
het noorden, aan de grens met
Ecuador, is het gebrek aan pastores
het meest nijpend. Daar beschikken
27.000 mensen over een priester.
VASTENRBRIEF
Niet ontkend kan worden
vastenbrief van de Ned«J
bisschoppen, getiteld
Verantwoordelijkheid Ven»
een indrukwekkend
geworden is dat duidelijk
eigentijdse vorm van het belifl
kerk wil zijn. Een belijd
expliciet inspreekt op de
waarin wij leven. Wie
spreekt van een kerk die z'nl
door de gebeurtenissen in del
laat bepalen moet wel bi|
slecht op de hoogte zijn
intenties van het evangel
sterke volzinnen worden
herinnerd aan wat er werkelijk]
is: 'Eigenwaarde lijkt
samenleving meer en
koopkracht vereenzelvigd te 1
'Het mensbeeld dat wijzelf,
medeplichtig, door onze best]
en onze wedijver propageril
geruisloos de medemensen uil]
die voor ons comfort
Gedachtig aan de neigi
bepaalde confessionele part
prioriteit te geven I
ontwikkelingssamenwerkingfrujj
de liberalen boven hen
gerechtigheid opkomen zet
van geestelijken die in dit
verder vooruit denken
zich hier duidelijk doe
bisschoppen winden er geen
om. 'Onze levensstandaard
vrucht van een lange ger
Het is niet overdreven te zegjJ
andere mensen, die wij niet!
vér weg, voor een niet onaang
deel de kosten gedragen het
nog dragen van onze consul
ons comfort'. Hieraan kan menp
toevoegen dat dit dragen allee
meer zal worden als
verandering komt. 'In die tijd i
nog andere begrippen over het ft
schrijft Piet van Aken
begeren', 'Ik spreek dit woord I
met een verraderlijk gemak..,1
dit verraderlijk gemak wil de#
zich distantiëren. En zo moet «I
slot gélëzén wordèn: 'Hét opa
ondanks-alles waarmee christejj
aan de verwezenlijking
rechtvaardiger en r
samenleving kunnen wagen,
steun in een dieper vertrouw
in ëen béter weten. Het is de pi
van Jezus, begrepen in het lia
het paasgeloof, die ons vrij
voor onze vérantwoordélijkheit
rijst de vraag: waar v
optimisme dan? Alleen bij
Alleen hier en daar? En waart
dan zo'n groot getal mokkend ll
zó van: 'ze kuririén jé daar ooi
met rust laten, in die kej
waarom willen wij dan
gerustgesteld worden? De briJ
bestellen bij: Secr.
Kerkprovincie in Nederland, 1
13049, Utrecht (f 0,60).
da
NED. HERV. KERK
Beroepen te Bolsward: drs. G.
de Haan cand. te Bolsward. li slo
beroep heeft aangenomen. !t
Marssum: K. van der Slopde
Oudkerk.
Aangenomen naar Achterberfee
Nijhof kand. te Utrecht.
Beroepbaar: kand. J. R.
Hogerbeetsstraat 10, Leiden.
GEREF. KERKEN
Bedankt voor Anjum en
Klundert-Moerdijk-Zevenbergen:
G. Dronkert te Geesteren.
GEREF. KERKEN VRIJG.
Aangenomen naar Deventer: J.
Vries te Leek. die bedankte
Haren en voor Kantens.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Opperdoes: J. Kr
Zwaagwesteinde.
Aangenomen naar Elburg: Hpa
Leeuwen te Urk.
lP
li]
in
Alice Cooper
Geen begrip hebben voor
muziekvertalingen van bepaalde
aspecten van het huidigé
tijdsgewricht is geen schande. De
heer Martin laat vaak openhartig
merken, dat zijn muzikale smaak
beperkt en eenzijdig is, hoewel hem
dat niet weerhoudt oordelen uit te
spreken over popverrichtingen die hij
niet lust.
Martin schrijft smakelijk én op
gezette tijden met deskundigheid en
gevoel voor understatement en een
enkele keer betrap ik me erop, dat
zijn geestigheidjes overkomen. Die
geestigheid en smakelijke schrijfstijl
ontbreken ook niet in zijn recensie
over Alice Coopers laatste plaat, maar
merkwaardig genoeg treffen we ook
een zekere woedende ondertoon aan.
Moreel een beetje geschokt door de
onverhulde decadentie van de heer
Cooper, Willem Jan? Tóch misschien
een beetje boos omdat zoveel
'slechtheid' zo perfect (qua act én
muzick-technisch) gebracht kan
worden? Ik kan het me voorstellen,
maar nod.g dan een wat minder
zuivere ziél uit om in het vervolg
dergelijke platen te recenseren.
Overigens blijft Uw rubriek zeer
lezenswaardig.
Alkmaar
Prof. dr. G. P. van Itterzon kreeg voor zijn Vragen-
bus in het 'Hervormd Weekblad' een aankondiging
toegestuurd van 'een agapè-viering (waarna een
kerstverhaal verteld zal worden), voor de geméen-
te. Een agapè-viering is een broodmaaltijd, uitlo
pend op de viering van het H. Avondmaal. Hier
aan nemen bij voorkeur hele gezinnen deel. Kosten
worden geraamd op J 2.50 per persoon. Prof. Van
Itterzon reageert erop als volgt:
'In dé eerste Christelijke gemeente waren er inder
daad zulke liefdemaaltijden. Want dat betekent het
Griekse woord agapè en waarom dat Grieks nu
moet worden gebruikt, is mij niet duidelijk. Na die
liefdemaaltijden eindigde men met de viering van
het H. Avondmaal. We weten echter uit de brief
van Paulus aan de gemeente van Corinthe, dat
zulk een viering niet zonder problemen was. Het
verschil tussen rijken en armen kwam soms maar
al te goed uit; de één was hongerig, terwijl de an
der verzadigd was. En weer een ander was dron
ken. Zou het daardoor gekomen zijn, dat deze lief
demaaltijden het niet al te lang hebben uitgehou
den en dat men betrekkelijk spoedig tot een aparte
avondmaalsviering is overgegaan?
Uit de mededeling begrijp ik, dat het een soort
Kerstfeestviering was met de kinderen erbij. Er
werd een kerstverhaal verteld en daarna kwam ef
een broodmaaltijd, waaraan men kon deelnemen
tegen betaling van ƒ2,50. Deze maaltijd liep uit
op de viering van het II. Avondmaal. Ik zit nu
met twee vragen. Was dit een soort Kerstfeest-
viering onder leiding van de kerkeraad? Was hel
dus iets van een kerkdienst, waarbij de predikant
en de kerkeraad -de ieiding hadden? Of ging het
zo maar? Mijn tweede vraag ligt iets moeilijker.
Vit de kerkbladen
Moeten ouders met bijv. vier kinderen ƒ15,be
talen? Zitten we dan weer niet in het probleem
van Corinthe van de rijke en de arme man? En is
het niet een beetje ongewoon, dat men,, om aan
het H. Avondmaal deel te nemen, eerst 2,50 per
persoon moet betalen? De tekst uit Jes. 55:1 kan
dan zeker niet worden gebruikt. Heeft men daar
wel over gedacht?'
Dr. W Aalders een van de opstellers van het
Getuigenis, beschrijft dit stuk in 'De Waarheids
vriend' als een protest tegen de steeds verdere
doorwerking van de barthiaanse theologie. Dr. Aal-
ders:
'Het is duidelijk, dat het uitgangspunt van Barth
(en dus van alle barthianen!) een wezenlijk ander
uitgangspunt is dan van het GélUigënis. Ik méén
zelfs, dat het mogelijk is om het Getuigenis te zien
als een protest van de confessionele en reformato
rische groeperingen in de kerk tegen de steeds ver
dere doorwerking van de barthiaanse theologie. In
het Getuigenis werd ovér die theologie in haar
consequenties het 'onaanvaardbaar!' uitgesproken.
Dat het Getuigenis zó moet worden geïnterpre
teerd. is sterk aan het daglicht getreden in de boe
ken, die rondom en tegen het Getuigenis zijn ver
schenen; en niet minder in de wijze, waarop de
volgelingen van Barth zich als een meute op prof.
an Niftrik hebben geworpen, omdat hij, als een
barthiaan van het eerste uur, zich van de grote
meester distantieerde. Daaruit blijkt, dat de eigen
lijke kwestie in de zaak van het Getuigenis is:
vóór of tegen Barth. Ik dacht, dat het het peil van
de discussies ten goede zou komen door het zó te
stellen'.
Tenslotte een uitspraak van prof. dr. H. van der
Linde (r.k.) in 'Hervormd Nederland' over het
'reactionair traditionalisme' van bisschop Gijsen:
'Het is niet uitgesloten, dat op den duur groepen
binnen de kerk zich tegen deze leer openlijk moe
ten uitspreken, omdat ze dwaalleer blijkt té zijn.
Er kan een situatie ontstaan, analoog aan het bé-
lijden van de Bëlijdeniskerk in Duitslind tegen
over dc Deutsch-ChTisten, dal de waan moet wor
den weggenomen alsof dit 'geloof' ook maar iets
met de bijbel en de echte Jezus van doen zou héb
ben'.
Prof. dr. H. Brugman»
Geschiedenis van Amst'
(herdruk). Tweede deel. UitgaTi lt
Spectrum. Utrecht. Prijs:
Het tweede deel van de nieuwt 00
van het omstreeks 1930 verse
standaardwerk van wijlen pre
Brugmans over de geschieden:
Amsterdam. omvat de 8frf
oorlog, met de voorgeschiedéiirp
1544 af. De zoon Van dé auteur,
dr. 1. J. Brugmans, heeft de tl
zich genomen het werk van z'n
opnieuw uit te geven. Za.'
bewerker zich génoodzaakt aa;
eerste deel een geheel
hoofdstuk toe te voegen, ir
tweede deel heeft hij sl
ondefgêscliikté wijzij
aangebracht. Brugmans laat
gemakkelijk lezen, men merkt d
historieschrijver gestreefd heeft
een zo groot mogelijke objecti'
Hij besteedt veel aandacht aa:
voorspel tot de vrijheidsstrijd
Spanje, tevens het voorspel va
geboorte der republiek. Met uitfl
meer clan een registratie van
turbulente geestelijke leven van
voorouders. Amsterdam in
midden van de zestiende eeir
onder meer de stad in het wondt
(1566), de invloed van Oranjt
Bredero op Amsterdam,
geleidélijkaan fascinerende perioi
de alteratiè. die de econoffl
opbloei inleidde en de stad tij
het Bestand. Enkele histor
stadsprenten. portretten
plattegronden. completeren
hoofdstedelijke geschiedenisboek,
een gekleurde omslag, eén plat'
die tijd van de omgeving van de
Luciënsteeg. Dit tweede deel is
snel na het eerste deel versott
het ligt in de bedoeling de delen
tot cn met zes binnen wö
maanden te doen verschijnen