Arts Postma niet zomaar voor wijziging van euthanasiewet Een valk voor 'n koningin personalia Nipkowschijf voor Keiler en Mochel Vijf etalages van juwelierszaak leeggeroofd door Catherine Gaskin TROUW/KWARTET MAANDAG 12 MAART 1973 BINNENLAND/RADIO c.i TV T4 Veel begrip voor huiver van veel mensen MARY PERKINS Van een onzer verslaggevers NOORDWOLDE Mevrouw G. E. Postma-van Boven, de Friese huisarts die vorige maand door de rechtbank in Leeuwarden werd veroordeeld tot een week voorwaardelijke gevangenisstraf >-jnet een proeftijd van een jaar, Is geen uitgesproken voorstand- V fter van een wijziging van de wetsartikelen die op euthanasie betrekking hebben. Zij zei zater dag op een persconferentie in haar woonplaats Noordwolde dat zij er begrip voor heeft dat veel mensen huiverig tegenover wets wijziging staan. Mevrouw Postma werd schuldig bevonden aan overtreding van artikel 293 van het wetboek van strafrecht, waarin het doden-op-verzoek strafbaar wordt gesteld. In overleg met haar raadsman heeft zij ervan afgezien om hoger beroep tegen het vonnis aan te tekenen, omdat dit haar 'een beetje brutaal' zou hebben geleken. 'Als je de wet letterlijk neemt', zo merkte hij op, 'dan heb ik nu eenmaal een strafbaar feit gepleegd. Zij vond dat de officier van justitie, die een maand vorwaardelijk met twee jaar proeftijd eiste, 'zeer mild' is geweest en dat de rechtbank haar 'steeds welgezind' was. Opgelucht Over het onderhavige euthanasiegeval merkte de heer Postma op: 'Wij zijn onnozel geweest. Het was ons onder de gegeven omstandigheden onmogelijk mijn schoonmoeder thuis te verplegen. Als wij haar wel in huis hadden opgenomen, hadden wij haar geleidelijk aan dood kunnen laten gaan. Dat was dan volkomen wettig geweest'. l\t 'li LOWIETJE Gesmeerder Mevrouw Postma zei opgelucht te zijn dat de hele zaak mi achter de rug is. Haar man, de huisarts A. Postma, sprak van 'een geval dat op zichzelf staat'; mede namens zijn vrouw zei hij van mening te zijn dat het euthanasieprobleem geen kwestie is die alleen hen aangaat en dat het nu zaak is het hele vraagstuk maar eens verder uit te diepen. Anders dan zijn vrouw is de heer Postma wel geporteerd voor een wetswijziging. Hij vindt dat de mogelijkheid moet worden geschapen vrijwillige of gevraagde euthanasie straffeloos te stellen. Naar zijn mening is het niet zo'n probleem een daartoe strekkende wetstekst te formuleren. 'Ik dacht dat het voor negentig tot honderd procent mogelijk is zo'n wet te maken. "De heer Postma voegde daaraan toe: 'In Nederland is er een hele grote groep mensen die ruimte in de euthanasie wiL Die groep is groter dan je denkt'. Volgens de heer Postma, die in het proces tegen zijn vrouw als getuige décharge optrad, worden de mensen steeds mondiger en zullen ze ook hun recht op een gevraagde 'zachte dood' laten gelden. Hij legde er de nadruk op dat de verlangens van de patiënt zwaarder moeten wegen dan de bedenkingen van artsen, juristen of ethici en dat met die verlangens ook Het artsenechtpaar Postma. begin februari j.l., arriverend bij het ge rechtsgebouw te Leeuwarden. Benoemingen Amsterdam (UvA): benoemd tot gewoon hoogleraar in de algemene heelkunde dr. R. J. A. M. van Dongen; benoemd tot buitenge woon hoogleraar in de parasitologie dr. J. J. Laarman; Delft (TH): be noemd tot buitengewoon hoogleraar in de civiele gezondheidstechniek ir. P. O. Knoppert, Groningen (RU): benoemd tot gewoon hoogleraar in de culturele antropologie dr. A. H. J. Prins. Promotie Leiden (RU): gepromo veerd tot doctor in de sociale weten- ernstiger rekening moet worden gehouden dan zijns inziens de onlangs opgerichte Stichting vrijwillige euthanasie doet. Deze stichting stelt zich op het standpunt dat wetswijziging vooralsnog niet noodzakelijk is. Brieven Mevrouw Postma is en wordt nog steeds overstelpt door brieven en telefoontjes van mensen die in de meeste gevallen hun bewondering HILVERSUM De gouden Nipkow schijf, een door de Nederlandse televisiekritici ingestelde prijs, is voor het seizoen 1971-'72 toegekend aan Henk Mochel. Hij krijgt de onderscheiding voor de serie NCRV- programma's De milde Dood, waarin hij uitmuntte door een zorgvuldige interviewtechniek en een bijzonder vrijmoedige benadering van levensproblemen, die tot dat moment voor velen nog onder een taboe lagen. Naar Hans Keiler van de VPRO gaat de Nipkow-schijf voor het seizoen 1972-'73. De kritici bekronen daarmee niet alleen zijn suggestieve documentaires over Amerika, maar ook de wijze waarop hij Het Gat van Nederland samenstelt. Keiler weet zich daarin met succes los te maken van de traditionele aanpak en vormgeving van een totaalprogramma. Het Gat behoort tot de opmerkelijkste produkties van de laatste tijd. Een eervolle vermelding verwierf de parlementsredactie van NOS voor de begeleiding van het binnenlands politiek gebeuren in rubrieken als Den Haag Vandaag en Ter Visie. In de naam houdt de kritiekprijs de herinnering levend aan de televisiepionier Paul Gottlieb Nipkow en diens in 1884 uitgevonden schijf, waarmee nog tot 1935 het beeld werd ontleed in lichtlijnen. voor haar houding uitspreken. De strekking van veel brieven is: 'Ik wou dat ik zo'n huisarts had'. Op de brieven die niet dringend om een persoonlijk antwoord vragen, heeft zij met een stencil gereageerd. Overigens zei mevrouw Postma zichzelf helemaal niet te beschouwen als een heldin of als een pionierster. Zij was, zei ze, erg geschrokken, toen ze zich in een krant zag aangeduid als 'euthanasie arts'. 'Ik ben helemaal niet zo voor euthanasie'. Het is, zo bleek zaterdag, nooit de bedoeling van de heer en mevrouw Postma geweest een proefproces uit te lokken. Zij hebben, naar zij zeiden, maandenlang onder grote druk geleefd en zouden het indertijd niet betreurd hebben als de officier van justitie de klacht (van de geneesheer directeur van het verpleegtehuis waar de euthanasie werd gepleegd) had geseponeerd. ROTTERDAM Vlakbij het hoofdbureau van de Rotterdamse politie hebben onbekenden zaterdagochtend vroeg vijf etalages van juwelierszaak Siebel op het Stadhuisplein leeggeroofd. De waarde van de buit, bedraagt rond 80.000 gulden. De roof heeft zowel bij de politie als bij de eigenaar van de juwelierszaak, de heer A. Siebel opzien gebaard. 'We staan voor een groot raadsel. Iedereen is verslagen, dat dit nog kon gebeuren', aldus de directeur. De dieven zijn bij hun operatie uiterst snel te werk gegaan. Toen de politie een paar minuten na een alarm op het hoofdbureau bij de winkel aankwam waren de daders al verdwenen. Aangenomen wordt, dat er een bende aan het werk is geweest. Dat zou men niet alleen af kunnen leiden uit de snelheid, waarmee gewerkt is, maar ook uit de vakkundigheid. Zo werd geconstateerd, dat de rolluiken aan de onderkant waren losgetrokken. NOS-KIOSK heeft door het plotselinge vertrek van Herman Wigbold geen schade geleden. Integendeel, zou ik bijna zeggen. Het liep gesmeerder en de sfeer deed prettiger aan. Gastpresentator Henk van Sitpriaan lijkt mij voor die korte intervieuws heel wat beter geknipt te zijn. In het gesprek met Willem George van Buuren, die op 2 januari een ruilhart kreeg, kwam iets over van de bijzondere broosheid van het bestaan, waarmee deze in Rotterdam geboren Amerikaan heeft moeten leren leven. Voor drs. Schmelzer is de zondagmiddag uitgezonde Interpellatie bepaald geen zacht eitje geworden. Zijn ondervragers probeerden hardnekkig hem zeer persoonlijke meningen te ontlokken en spaarden hem hun kritiek op zijn handelen als minister niet. Hij hield zich echter met handig woordenspel voor een groot deel op de demissionaire vlakte. Om zijn Citroentje met Suiker wat beter op smaak te brengen, heeft Eli Asser leentjebuur gespeeld bij het operettewezen. En niet zonder succes, want de uitvoering van 'Viktoria und ihr Husar' werd tenslotte een schuimende vertoning in de stijl van de amateur-operettevereniging die eens flink tuil uitpakken. De verrassing was Truce Speyk, tante Ali in het caféverhaal, die het als Viktoria heel leuk deed. Natuurlijk wist Lex Goudsmit met zijn geweldige routine en zijn warme stem de show te stelen. Al s Akkie-boven-zijn- theewater haalde hi jkostelijk uit. De KRO zorgde voor nog meer vermaak met Johnny en Rijk en ook deze show wilde het stukken beter lukken dan de laatste tijd het geval was. Het aandeel van de twee komieken was kennelijk vergroot en de teksten waren iets sterker. Tussen de dubbele portie kolder moest het Brandpunt-team voor een hoeveelheid informati zorgen. Geen opmerkelijke zaken, met uitzondering van het charmante en gevatte optreden van mevrouw Ruby van der Scheer, die kort tevoren het voorzitterschap van D'66 had afgestaan. Van de NOS-doktersrubriek over geslachtsziekten heb ik slechts het staartje kunnen meenemen. Dat betrof onder andere een frappante mededeling van een arts, die zei dat na elke uitzending over geslachtsziekten op de poliklinieken ritsen mensen verschijnen wie niet mankeert. Zij die wel hadden moeten komen, schijnen naar dergelijke uitzendingen niet te kijken en te luisteren. De TROS doet veel misdaadfilms in het programmapakket. Veel steek je er niet van op en er blijft nog minder van hangen, maar de meerderheid schijnt er verzot op te zijn. Die van zaterdag viel tegen. Het verhaal stond bol van onwaarschijnlijkheden waarin de misdaad bijna sentimenteel werd geromantiseerd. Het toppunt van saaiheid was wat mij betreft te beleven in het amusementsprogramm rond de Miss-IIolland -verkiezing. Ton Hydra SMIDJE VERHOLEN EN DE BOPPERTJES 7. Eelco Eelkema likte aan zijn potlood en maakte zich gereed alles nauwkeurig te noteren. De weduwe Snepkens van haar kant meende terecht, dat Eelco nog best enige assistentie gebruiken kon. Ze deed dus nogmaals een greep, nu met alle bei haar handen en viste ditmaal zowel Dikkie als Dokie uit het puin. Ze greep de twee jeugdige schavuiten stevig in hun nek en hief ze min of meer van de grond, zodat het tweetal nu een tamelijk verticale positie in nam. Blijkbaar had de woede het brave mensje met reuzekracht gela den, want zo eenvoudig is het nu óók weer niet om twee opgeschoten belha mels van de grond te tillen. Maar goed, Dikkie en Dokie stonden dus nu min of meer overeind en Eelco vroeg bars: 'Hoe is je naam?' 'DDikkie LeeghooftSpruitjeslaan E7', sta melde Dikkie sip ten antwoord. 'Do kie Kolderboll. Tweedd Jan Steen straat 18, vier hoog', antwoordde Do kie, snikkend en pruilend van angst, schaamte en verdriet. Eelco schreef alles nauwkeurig op. 'Als ik het niet dachtgromde hij. 'Tweede Jan Steenstraatda's in de stad natuur lijk'. 'Ja, meneer de agent', stamelde Dokie. 'Dat is inderdaad in de stad Gravendrecht. Hier vlak bij. 'Hou me d'r over op', knorde Edlco bars. 'Ik weet d'r alles van! Ik ben d'r i keer geweest, hoor. Met de electr trem. Ik vin' het er verschrikl hoor! Véééééls te druk! Afijn jullie nou je gang maar weer pig. Ik heb alles nauwkeurig schreev'n. Jullie zull'n d'r nog meer van hoor'n. De schade winkelpui en de zaak'n-opstand'n de weduwe Snepkens is natuur ook voor jullie rekening. En int» mot dan de gemeentereiniging hier rommel maar een beetje opruim'c Hiermede konddn Dikkie en D het dus voorlopig wel doen en zien ze hier samen droevig in hei lopen, nog helemaal beduusd FERDINAND 50 Toen liep hij, kalm nu, naar het schuurtje achter de stal. Ik wachtte, drukte me tegen de muur en probeer de in de schaduw van het overhangen de dak te blijven. Ik verroerde me niet, zoals hij gezegd had, maar kon het kloppen van mijn hart niet be dwingen. Eindelijk kwam hij en de valk zat op zijn gehandschoende hand. De vogel droeg een rode kap die ik niet eerder had gezien. Hij stond in de open ruimte, met de rode koorden om zijn vingers gewonden en maakte met zijn rechterhand voorzichtig de koor den van de kap los en nam hem af. De valk zag me onmiddellijk en een ogenblik dacht ik dat zij zou probren weg te vliegen, maar ze bewoog alleen een beetje op de handschoen en vouwde haar trotse vleugels. Haar kop draaide rond en verkende de horizon, als om te zien of er nog méér veran derd was. Toen ze ervan overtuigd was dat alles hetzelfde was gebleven, richtte ze haar sterke, zwarte ogen op mij. Ik wist onmiddellijk, ook zonder kennis omtrent valken, maar uitslui tend door het gevoel dat die ogen in me wekten, dat dit werkelijk een roofvogel was, die leefde van doden. Ze doodde niet alleen maar om in leven te blijven, en hoewel ik wist dat het verkeerd was haar mijn angst té laten voelen, was ik bang. Ik verlangde ernaar me om te draaien en weg te vluchten, zoals haar prooi zou proberen te ontkomen aan die ver schrikkelijk scherpe ogen en die enor me. krachtige klauwen. Callums hand was op haar en zijn wijsvinger streelde die glanzende, ge zonde veren. En nog altijd stond Ik verlamd in die zwartomrande ogen te staren, een duister waarin geen licht werd toegestaan te weerkaatsen en dat deze ogen tot een even belangrijk wapen maakte als de klauwen. Het leek een grote vogel, bijna even lang als Callums onderarm met blauw zwarte veren op de rug en lichter, grijsgestreept eronder. Haar gestalte drukte kracht uit, kracht die in be dwang werd gehouden om te gebrui ken als dat nodig was. 'Ze is prachtig*. Mijn stem was een fluistering. 'Giorsal.Ik imiteerde de tongval van Callum, die onafgebro ken tegen haar praatte. Ze draaide haar ogen opnieuw naar de mijne toen ik haar naam uitsprak, bewoog een beetje op Callums hand schoen om vertrouwd te raken met de vreemde stem. 'Ja', zei hij rustig, 'ze is meer dan prachtig'. En toen maakte hij voorzichtig de rode koorden van zijn vuist los. Een ogenblik bleef de vogel zitten en bewoog behoedzaam, zodat de bellet jes aan haar poten boven het ruisen van de beek uitklonken. Toen verhief ze zich met één machtige vleugelslag, moeiteloos voor haar, maar die Cal lums arm schudde. Ze klom snel, maar niet erg hoog; een tijdje cirkel de ze rond boven het huis, alsof ze probeerde te beslissen wat ze zou gaan doen. Toen gebruikte ze alle kracht van haar lange vleugels om j stijgen, hoger en hoger. Ik spande me in haar met mijn ogen te volgen, maar spoedig was ze buiten mijn bereik, een vlek die in de zon ver dween. 'Kijk nu.het dal', zei Callum. Hij was gespannen van opwinding. 'Zie de vogels opvliegen. Als ze verstandig zijn dan zoeken ze een schuilplaats, de patrijzen en korhoenders, de gaai en en roeken. Je weet wat ze voor hen is: de schaduw van de dood. Ze moeten proberen aan haar te ontko men, geen van hen vliegt sneller dan zij. Zij is het snelste dat er op aarde bestaat Als /e stilstaat om te bidden en dan duikt, maakt ze volgens som migen bijna driehonderd kilometer per uur. Ik weet niet hoe ze dat kunnen meten. Het doet er niet toe wat haar snelheid is, ze is het snelste dier dat er bestaat'. 'En je hebt haar laten gaan!' Hij keek me verwonderd aan en be dacht toen dat ik alles nog moest leren. 'Dat is juist het bijzondere. Ze zal terugkomen. Dit is haar huis. Dit hele dal is haar huis. In de winter, als de dagen kort zijn, zou ze soms honger hebben wanneer ze in het wild leefde. Maar ze weet dat ze hier voed sel krijgt. Weet je, dót is de ware vrij heid. Nu is ze vrij, en ze kon verkie zen om nooit terug te keren. Ze kon naar het zuiden trekken als de winter komt, zoals haar soortgenoten doen, en in de zomer kon ze hoger noord waarts gaan, naar Zweden en Finland, de toendra, maar ze is hier geboren en deze plaats is in haar hart en geheugen gegrift, net als bij mij. Ze komt altijd terug, uit vrije wil. Ze is een onafgerichte valk, een uit het nest genomen. Ik vond haar de eerste zomer nadat ik was teruggekeerd, drie jaar geleden. Een van die plezier- jagers van Ballochorra schoot haar moeder neer. Ik weet dat, omdat ik stond te kijken toen ze over de vallei vloog, op jacht naar voedsel, en ik wist dat ze jongen te voeden had. Ik wist niet waar het mannetje was, wellicht ook meergeschoten. Plezierja- gers houden niet van valken omdat ze de sneeuwhoenders grijpen. Ik had de moeder al wekenlang af en aan zien vliegen naar die punt boven Balloch- torra en wist dat haar nest daar ergens moest zijn. Toen ik zag dat de moeder neergeschoten was ging ik op zoek naar dat nest. Het is een nogal moeilijke klim daar en ik kon het niet vinden. Maar eindelijk hoorde ik gekrijs, kreten van honger en angst. Toen ik het nest bereikte waren haar twee broers dood. Giorsal had zich gevoed met hun vlees en was op haar beurt dicht bij de dood. Ze was niet in staat te vliegen of te jagen, dus droeg ik haar omlaag in een weitas en omwond haar vleugels, zodat ze ze niet zou beschadigen als ze probeerde ze te spreiden. Ze was zo zwak dat ze nauwelijks tegenspartelde. Ik had vlees voor haar, en ze had voedsel en warmte nodig. Het duurde dagen voordat ze sterk genoeg was om me uit te dagen. Toen kwam de grote krachtmeting. Voor die tijd kon het haar niet schelen waar het voedsel vandaan kwam, als het maar kwam, maar met haar kracht keerde ook haar zelfvertrouwen terug. Ze moest toen getemd worden. Het was erop of eronder. Ik zette haar op mijn ge handschoende hand en moest haar leren uit mijn hand te eten. Dat betekende wakker blijven net zolang als zij, tot ze uit mijn hand zou eten en zelf in slaap zou vallen. De was halfdood. Ik droeg haar overal in het huis rond. Het duurde drie dagen en twee nachten. Die twee nachten bracht ik door met haar op de hand schoen en mijn arm op de leuning van de sofa, hardop lezend, zowel om mezelf wakker te houden als om haar aan mijn stem te wennen. Ze gaf zich eindelijk gewonnen en we werden vrienden. Als je zo'n strijd gevochten hebt, prijs je niets dat gemakkelijk komt. Ik had geluk. Giorsal was een goede vogel. Slechtvalken zijn vaak niet goed, schreeuwers, hun helé le ven. Net als sommige vrouwen. Ik moest zoveel leren. Ik liet haar in het schuurtje slapen, haar eigen kamer, die ik verduisteren kon zodat ze rus tig en tevreden zou zijn. Ik bleef nog meer nachten wakker om de valke- riiersknopen te leren, en hoe je een kap moet opbinden met je rechter hand en je tanden. Maar na die eerste krachtmeting ondergins ze alles alsof ze ervoor geboren was. (Wordt vervolgd) Radio vandaag HILVERSUM I VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Spitsuur A'dam: lichte gramm muz rep. en ber. (7.25 Van de voorpagina.) VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.11 Dingen van de dag. 8.23 (S) Spitsuur A'dam (verv.) 9 15 (S) Geel me de vijf: verzoekpl.progr. (9.35 Waterst.) 10.30 (S) Muz. voor luiste raars. (11.00 Nws.) NOS: 12.00 Den Haag deze week. VPRO: 12.15 VPRO-Maandag: rechtstreeks progr.. waarin rep., Interviews, comm., ber., telef. reactie sen .aa Nws.) 14.25 Schoolradio. AVRO: 14.45 Radio journaal. 14.50 Wegenverkeerslnf. 14.55 In de wetenschap: dat., progr. over het nws uit de wetenschappen. 15.25 (S) Wat deed hij hier?: seml-klass.muz. 16.00 Nws. 16.03 Radiojournaal. 16.05 (S) Promenade Ork.: amusementsmuz. 16.30 (S) Mlkadoo: kinder- mag. 17.55 Med. 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.21 Ik verbind u door: praatje. 18.25 (S) Jazz Spectrum: NOS: 19.00 (S)Harmonie en Fan fare In Ned. en Eur. 19.30 (S) Hobbyscoop: populair progr. over electronlca. 20.00 Komt u maar: act. progr. met disc. teef. reacties en licht muz. 21.45 Uitgebreide rep. 22.25 Uitz. van de Bond zonder Naam. NOS: 22.30 Nws. 22.40 Radiojournaal. NOS: 22.50 (S) Jazz in Aktle: intern. Jazz Festival Loos- drecht 1972. 23.20 Bljlmermln - Bijlmermeer, klankbeeld. 23.55 Nws. TV vandaag NEDERLAND I NOS NOT 10.45-12.00 Schooltelevisie NOS 18.45 Ti-ta-tovenaar 18.55 Journaal KRO 19.05 De familie Ashton NOS 20.00 Journaal KRO 20.20 Gamma: Wat ruiken wij eigenlijk?, doe. film over de grote onbekende v.d. zintuigen: de reuk 21.10 Speelfilracijclus met Edward G. Robin son: Keij Largo, speelfilm uit 1948 22.50 Tele-Zet NOS 22.55 Journaal TELEAC 23.00 Engels les 19 NEDERLAND II NOS 18.45 Ti-ta-tovenaar HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Preludium: klass.muz. 7.30 Nws. 7.41 (S) Hier en nu. 7.55 Progr. overz. 8.00 Te Deum laudamus: gewijde muz. 8.24 Op de man af: evangelisch comm. bij de tijd. S.30 Nws. 8.36 Gymn. v.d vrouw. 8.45 (S) Plein publiek: maandagmorgen met mensen en muz. (9.30 Hier en Nu: 10.30 Nws.) 11.15 V.d. kleuters. 11.30 (S) Hier en Nu. 11.32 (S) ztlverpraat. 11.55 Med. 12.00 Stricly Countru Style. -12.21 Voor boer en tuinder. 12.26 Med. tb.v. land- en tulnb. 12.30 Nws. 12 41 (S) Hier en Nu. 12.50 Mikro: aandacht voor het christelijk organisatieleven. 13.00 (S) Kerkorgelconc.: klass. en mod.muz. 13.30 (S) Hier -en Nu. 13 21 (S) Promenade ork. met zangsol.: opera-aria'd en liederen. 14 05 Schoolradio. 14.30 (S) Hier en Nu 14.32 (S) Ned. pianomuz. 15.00 Geref. mid- dagdst. 15.30 Nws. 15.33 (S) Studio 6: middagmag. (16.30 (S) Hier en Nu.) 17.20 Overheidsvoorl.: opleiding van Ned. militai- 17.32 (S) Hier en Nu. 18.00 (S) NCRV Combo Corner. 18.19 Uitz. van de C.P.N. 18.30 Nws. 18.41 Toelichting bij het nws. 18.48 (S) Concoursmuz 1973 doof Nat. Jeugdkorps. 19.00 (S) Filter: jongerenprogr. 19.30 Literama: radiokron. over boeken, schrijvers en toneel. 20.00 Nws. 20.05 Avondoverdenking. 20.15 (S) Groot Omroepkoor en Berlijns Filh. Ork. met sol.: klass. gewijde muz. 22.20 (S) Klass.kamermuz. 22.35 (S) Verbosonika: klankbeeld. 23.00 Theol. Etherleergang. 23.35 (S) Muz. en dst:. progr. met inf. over kerklied en kerkmuz. 23.55 Nws. 18.55 Journaal AVRO 19.05 AVRO's Toppop 19.30 Wie v.d. Drie NOS 2000 Journaal AVRO 20.21 Peijton Place 21.10 Een man en zijn muziek: TV-show met Frank Sinatra 22.00 Televizier Magazine NOS 22.50 Journaal DUITSLAND I 10.00 Journaal. 10.05 Act. en muz. 10.45 Serle.uitz. over dieren. 11.30 Fllmrep. 12.15 Act. 12.40 Intern, persoverz. 12.50 Buitenl. rep. 16.15 Journaal. 16.20 Uitz. voor oudere kijkers. 17.05 V.d. kinderen. 17.55 Jour naal. (Reg. progr. NDR: 9.30 Sesamstrasse. 18.00 Graf Luckner. TV.scrie. 18.30 Act. 18.45 Zandmannetje. 18.55 Sportjournaal. 19.26 Ar- nie. TV-serle. 19.59 Progr. overz. WDR: 8.20 Schooltv. 9.30 Sesamstrasse. 18.00 Journaal. 18.10 Weekoverz. Aansl.: Zwischen Kamera und Bildschlrm. doe. serie. 18.40 Act. 19.15 V.d. kindeen. 19.25 Zwischen Kamera und Bildschlrm. doe.serie.) 20.00 Journaal en weerber. 20.15- Act. 21.00 Muz.progr. 22.00 Schlacht om Atlantik. doc.progr. 24.00 Jour naai. 17.30 Journaal en weerber. 17.35 Muz. amusementsprogr. DUITSLAND II 18.05 Act. en muz. 18.35 Tekenfilm. 19.10 HILVERSUM III KRO 7.00 Nws. 7.02 KRO-op.Drle. i 9.00, 10.00 en 11.00 Nws.) 12.00 Nws. Van twaalf tot twee: KRO's pauzep (13.00 Nws; 13.03 Raden maar.) TROS: Nws. 14.03 Van twee tot drie op Drie. Nws. 15.03 De Hugo van Gelderen S (16.00 en 17.00 Nws.) NOS: 18 00 Nws. 18.02 Joost de Dn Show. AVRO: 19.00 Nws. 19.02 Ned. Stop. 20.00 Nws. 20.02 Radiojournaal. Take the 8-train. 21.00 Nws. 21.02 De n uur-show. 22.00 Nws. 22.02 Superclean ammachine. 22.55 Med. 23.00 Nws. 23.0 45-78: muz mag. (24.00 Nws: 00.02 Radii naai.) 00.55 Nws. BELGIE 324 m (Nederlands) 12.00 Nws. med. en SOS-ber. 12 08 I bouwkron. 12.15 Licht muz. progr. Buitenl. persoverz. 13.00 Nws. act. wei en toneelagenda. Aansl.: licht muz.l 13.55 Beursber. 14.00 Nws. 14.03 Schoo o. 15.00 Nws. 15.03 Licht muzprogr. Nws en beursber. 16.10 Licht muz.l 17.00 Nws en med. 17.10 Big Band 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.05 V.d. soldaten. Paardesportber. 18.30 Prot godsdiel uitz. 18.45 Sportmag. 18.55 Taalwe 18.57 Gramm.muz. 19.00 Nws en act. Melodie Radio. 19.40 Keurig Engels. Openbaar Kunstbezit. 20.00 Gevar. progr. 0.20 Literair progr. 21.00 ternws. 21.05 Licht progr. 22.00 Nws. Muz. en praatjes. 23.00 Nws. 23.10 progr. 23 40 Nws. 23.45 Uitz. v.d. I den. Stadt ohne Sheriff, TV-serie. 19.45 Jou act. en weerber. 20.15 Med. progi journaal. 21.00 Untcr den Brucken, spt uit 1944. 22.40 Journaal, comm. en we 22.55 Vier korte films: 1. Muil: 2. Si der Fluss Flicrt: 3. Vorunreinigun Erdgeist-Haus-USA 1970. DUITSLAND III NDR 8.20-12 20 en 16.00-16.30 Schooltv. 18.00-18.30 Sesamstrasse. 19.00 Mi ment fur alle Fuhrungskrafte in Wirt und Verwaltung. TV-cursus. 19-30 Bel Pflanzen- Report, serie uitz. 20.00 Joi en weerber. 20.15-22.30 Geschlchtlose i of: Was bedeutet uns die Deutsche V genhelt heute, disc. 8.20-8.55 Schooltv. 9.30 Sesamstrasse. 11.45, 17.00 en 17.30 Schooltv. 18.00 Sesamstrasse. 18.30 Spaansi 19.00 Zandmannetje. 19.05 Voor Ital: werknemers. 19.15 Prisma van het W 19.45 Reg. nws. 19.55 Comm. 20.00 Jot en weerber. 20.15 Ein Herz und eine TV-serie. 21.00 Portrat einer Lady, TV 21.45 Jornaal. 22.05 Ausblldung der der. TV-cursus. BELGIE (Frans) 14.00. 14.30, 14.45 en 15.15 Schooltv, Eurovisie: Wielerronde Parljs.Nlce. Schooltv. 18.05 Journaal. 18.10 V.d. kinderen: Voor oudere kijkers. 19 00 Filoso/I lekenmoraal. 19.30 Sport. 19.45 Journl weerber. 20.15 La Pierre de lune. TV-t 21.40 Fllmportret Pol Bury. 22.20 naai. BELGIE (Nederlands) 14.00-16.00 en 17.00 Schooltv. 18.00 Fabeltjeskrant. 18.05 Woudl Jeugdserie. 18 30 Korte film. 18.40 U gemeente. TV-cursus. 19.10 Sporttr 19.33 Zoeklicht. 19.38 Med. en wl 19.45 Journaal. 20.10 Twee mannen gelaat, speelfilm. 21.45 Interview.' Journaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 4