Eindelijk weer een kerkgeschiedenis van reformatorische hand Trouw Kwartet Dr. Hof wordt studentenpastor in Amsterdam In Tsjechoslowakije na 25 jaar weer nieuwe bisschoppen Woningbouw omhoog Man verongelukt tr- I - U \j'i V Super-elegante zomermode vandaag Bcrocpiiigs- werk Boekcnetalage TROUW/KWARTET VRIJDAG 9 MAART 1973 door dr. W. Nijenhuis Om meer dan één reden mogen wij bij de verschijning van de Nederlandse kerkgeschiedenis van de Utrechtse kerkhistoricus prof. dr. Otto J. de Jong de vlag uitsteken. Wij zijn de laatste tijd allesbehalve verwend met goede kerkgeschiedenissen van protestantse kant die op ons land betrekking hebben. In het nieuwe boek van prof. de Jong beschikken wij eindelijk weer eens over een kerkgeschiedenis van refor matorische hand waarin de resultaten van het laatste wetenschappelijk onderzoek verwerkt zijn, een studie ook die geschreven is vanuit de optiek van onze eigen tijd. Van nu af aan hoeven wij niet langer te werken uitsluitend met kerkgeschiedenissen die, hoe goed en degelijk ook, rieken naar de tijd voor de eerste wereldoorlog. Elk historisch werk draagt de sporen van zijn ontstaanstijd. De Nederlandse kerkgeschiedenis van De Jong is in minstens twee opzichten karakteristiek voor de tijd waarin zij is geschreven. In de eerste plaats n.l. door haar oecumenische breedheid en de afwezigheid van enigerlei apologetische tendentie. Op geen enkele bladzijde krijgt men de indruk dat de kerkgeschiedenis gebruikt zou worden om dogmatische of kerkelijke vooronderstellingen historisch te onderbouwen. Nergens wordt de kerkgeschiedenis beschreven als 'plaatjesboek bij de dogmatiek' (de uitdrukking is van wijlen prof. van Niftrik). In de tweede plaats hebben wij te maken met een moderne kerkgeschiedenis in zoverre deze echt als geschiedenis, d.w.z. in haar verwevenheid met de staatkundige en sociale geschiedenis, wordt beschreven (al moet eerlijkheidshalve opgemerkt worden dat deze karaktertrek meer opvalt in de beschrijving der Middeleeuwen en van de 16e en 17e eeuw dan in die van de moderne tijd). Van één hand Nog een reden waarom de verschijning dezer Nederlandse kerkgeschiedenis blij te begroeten is het feit dat zij een complete kerkgeschiedenis van één hand is. De beschrijving begint bij het ontstaan van het christendom in deze contreien in de Romeinse tijd. De middeleeuwen worden uitvoerig beschreven, en dit heus niet omdat wij anders de reformatie niet zouden kunnen begrijpen. Was dit de bedoeling geweest, dan hadden de niet-rcformatorische kerken in de beschrijving van de eeuwen na 1600 kunnen wegvallen, zoals in de eerdere protestantse kerkgeschiedenissen dan ook gebeurd is. Maar de verdere geschiedenis der r.k. kerk wordt evengoed beschreven als het ontstaan van wat officieel heette de r.k. kerk van de oud-bisschoppelijke clerezij, de latere oud-katholieke kerk. De protestantse lezer die wil weten wat een kapittel, een cartularium, een cp'pt, een deken, een aartsdiaken, een vicaris, een vicarie, enz., enz., is, hoeft niet op zoek te gaan in een r.k. handboek: hij kan in deze nieuwe Nederlandse kerkgeschiedenis terecht. Evengoed vindt hij hier een schets van de r.k. emancipatie in de 19e eeuw. een korte aanduiding van de betekenis van sociale pioniers als Ariëns en Poels, als het gebed dat Titus Brandsma in 1942 in de gevangenis in Scheveningen schreef. Het jodendom krijgt zijn plaats zo goed als de socinianen, de labadisten en de spinozist Frederik van 'Leenhof. Want de auteur wil 'laten zien, hoe en wanneer de bijbelse boodschap heeft ingewerkt op de Nederlandse geschiedenis. Deze opvatting van de kerkhistorie maakt het onmogelijk zich te beperken tot het wedervaren van enige afzonderlijke geloofsgroep' (blz. 7). Wie denken mocht dat zulk een veelomvattende geschiedschrijving iets neutraal en kleurloos zou hebben, vergist zich. Toegegeven, de schrijver theologiseert nergens. Hij beschrijft en laat het oordeel over de geschiedenis aan de lezer over. Van de grote moderne Leidse theoloog J. H. Scholten heet het dat zijn interpretatie der belijdenis de belangstelling voor de belijdenisgeschriften bevorderde: 'En met die heldere leer leek het mogelijk, de moderne mens te bereiken' blz. 330). Over de juistheid van Scholtens methode wordt de lezer geacht zelf te oordelen. Over de kerkelijke afwezigheid in het tijdperk der beginnende industrialisatie met zijn schrijnende, sociale problemen vernemen wij weinig. De maatschappelijke contouren der kerkgeschiedenis schijnen hier te vervagen. In een korte paragraaf over het sociale vraagstuk aan het eind der vorige eeuw constateert de schrijver een toeneming der onkerkelijkheid in deze periode. Welk verband bestond er tussen het 'sociaal vraagstuk' en de onkerkelijkheid? Wij vernemen: 'De kerken gingen zich afvragen hoe de ontkerkelijking had kunnen ontstaan en het socialisme zo sterk op het platteland kon toenemen. Zij stelden dit op rekening van het modernisme'. Volgt een verwijzing naar Domela Nieuwenhuis en het socialisme (blz. 364). Was de beoordeling der situatie vanuit de kerken adequat, zowel historisch als principieel? Wij horen het niet. Waren de kenmerken van 'de burgerlijkheid t^er kerk' (H. C. Touw) en de binnen haar muren hoog in ere staande deugden van 'braafheid en bedaardheid' (O. Noordmansi niet mede de gevolgen van de eigen sociale gedetermineerdheid der kerken? Liederen Men ziet de schrijver meer in het hart waar hij liederen citeert. Ook dan is hij karig met commentaar. Maar uit een enkele inleidende zin. soms slechts een enkel woord, begrijpt de lezer dat er een innerlijke affiniteit bestaat met de beschreven geloofsexpressie. Ons is geen ander voorbeeld van moderne Nederlandse kerkgeschiedschrijving bekend waarin het lied zozeer medefunctioneert. Wie de onlangs door een andere hoogleraar in de Nederlandse kerkgeschiedenis gedane suggestie zou willen opvolgen: het vak kerkgeschiedenis voor de eerstejaarsstudenten beginnen met de hymnologie, omdat zij hierin te maken zouden krijgen met eersterangsbronnen uit alle perioden, hij zou reeds een heel eind komen met de keuze van prof. De Jong: psalmberijmingen van Utenhove, Dathenus, Marnix, Camphuysen, de commissie yan 1773, J. J. L. ten Kate en M. Nijhoff, (zeven maal psalm 23!) en liederen en gedichten van Vondel, Stalpart van der Wiele, Revius, Van Ladenstein. Luyken, Deknatel, Schortinghuis, de Hernhutters, Clara Feyoena Raesfelt- Van Sytzama, Da Costa, Beets, des Amorie van der Hoeven, de Genestet, Schaepman Ph. R. Hugenholtz, Titus Brandsma. Ook indien men de Middeleeuwen mist en graag een of De rrdartie behoudt /Ich liet recht toor om ter opname In deze rubriek onliangen meningsuitingen berkort neer te geven. Bij publlkatic wordt met de naam van de Inzender ondertekend. Brieven kunnen nor. den gestuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amster dam. Boersma (slot) Dat de stap van Boersma en De Gaay Fortman van politieke moed getuigt kan ook blijken uit de ingezonden stukken van hun christelijke? broeders, die kennelijk weinig op hebben met het gebod 'Heb u naaste lief als uzelf. Apeldoorn Ruud Posthuma Chaos In uw blad van maandag 5 maart werd ik getroffen door de onenigheid over de grondslag voor een christen democratische partij en met daaronder ook nog een bericht over het Nationaal Evangelisch Verbond (NEV) dat ook een nationale christelijke politiek wil voeren. Hebben de topfiguren het idee dat ze verdere scheurmakerij kunnen voorkomen? Wie de uitingen van leidende figuren op kerkelijk terrein hoort is geneigd de moed op te geven. In uw rubriek Predikbeurten staan alleen al voor Haarlem en omgeving 32 onderscheidene kerken en groeperingen vermeld. Zet daarnaast eens het Hogepriesterlijk gebed (Joh. 17)! De chaos op politiek en kerkelijk terrein geeft voor de toekomst de best - kansen aan het communisme. Haarlem J. van de Wolf alle mogelijkheden uitgeput? Ik denk dat Nederland er goed aan zou doen om de B.T.W over alle luxe. overbodige en schadelijke artikelen te verdubbelen. Er kwamen dan vele miljoenen vrij. waardoor niemand gedupeerd wordt. Ieder is immers vrij de genoemde artikelen al dan niet te kopen. Een borrel en een pakje sigaretten kosten nu tien tot twintig maal zoveel als zestig jaar geleden. Maar het verbruik van deze 'genot' middelen is desondanks sterk De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N V. De Christelijke Pers Dagelijks bestuur: B. Bol, Den Haag; dr. E. Bleumink. Paters- wolde: mr. G. C. van Dam. Nootdorp: W. A. Fibbe. Rot terdam; J. Lanser, Utrecht; drs. J. W. de Pous, Den Haag; J. Smallenbroek. Wassenaar. Overige leden van het alge meen bestuur: K. Abma. Am sterdam, H. A. de Boer, IJmui- den; Th. Brouwer, Assen; mr. dr. J. Donner, Den Haag: J. van Eibergen, Schaarsbergen; mr. K. van Houten, Wagenin- gen: ds. C. I. Hylkema, Bilt- hoven: Jac. Huijsen, Delft; mevrouw M. C. E. Klooster- man-Fortgens, Voorschoten; mevrouw J. G. Kraayeveld- Wouters, Heerhugowaard; prof. dr. G. N. Lammens. Naarden; ds. F. H. Lands man, Den Haag; H. de Mooij. Rijnsburg: H. Ottevanger. Bui tenpost; mr dr. J. Ozinga. Lunteren; dr. A. Veerman, Rijswijk (Z.H.): H H. Wem- mers. Den Haag; drs. R. Zijl stra. Oosterland (Zld.). Mariniers (5) In 'Terzijde' van dinsdag 6 maart kan de schrijver zich afvragen: 'Wanneer? naar aanleiding van discriminatie van homofielen. Wanneer zal dit ooit eens ophouden? Helemaal mee eens. Maar als dan op dezelfde bladzij een brief staat van een meneer G. A. Honing, die roept om mariniers, dan vraag je je ook af: wannéér? Deze figuren spreek ik schuldig aan het feit dat onze jonge mensen de kerken de rug toe keren. Huiveringwekkend! (en ik ben iemand van gevorderde leeftijd). Voorburg M. Schreuder Belastingen Uw artikel 'Belastingstelsel loopt uit de hand' was uitermate duidelijk en overzichtelijk. Maatzijn inderdaad Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: Drs. J. Tamminga. Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. Prof. dr. Otto J. de Jong twee voorbeelden uit de indrukwekkende liederenschat van de laatste decennia opgenomen had gezien, zal men toch een goede indruk ontvangen van de betekenis der kerkgeschiedenis als vroomheidsgeschiedenis, uitgedrukt in het lied. En geldt van het lied, ook indien het een zeer subjectieve, individuele expressie inhoudt, zoals sommige der genoemde liederen, niet hetzelfde wat Groen van Prinsterer van de successie der belijdenis gezegd heeft: zij vormen de autobiografie der kerk? Indeling gestegen. Voor grotere werkeloosheid behoeven we dus blijkbaar ook niet te vrezen. Roden G. Postema Kabinetsformatie (2) Met twee stemmen tegen heeft de AR- fractie in de 2e kamer besloten een eventueel kabinet Den Uyl niet te gedogen. Men zal een motie van wantrouwen steunen, zonder de voorstellen en de daden van zo'n kabinet af te wachten en op hun eigen merites te beoordelen. Vroeger leerden we op de J.V bij de behandeling van de AR-beglnselen. dat het niet was toegestaan tegen een begroting te stemmen om redenen buiten die begroting gelegen. Mag je dan wel een kabinet wegstemmen om redenen buiten het beleid van dat kabinet gelegen? Dan stem je toch eigenlijk tegen een bepaalde beleidsdaad van het staatshoofd, zonder dat aangetoond kan wordpn dat haar daad buiten de haar bij de grondwet verleende bevoegdheden valt. Wie de wind zaait van het onzorgvuldig omgaan met het gezag, zal de storm van anarchie oogsten. Utrecht A Borstlap Gereformeerden in Zuid-Afrika Onze gereformeerde kerken willen de dialoog met blank Zuid Afrika voortzetten en de emigratie naar dal land daarom niet afraden Goed. maar dan: harde dialogen, jazeker, geheel in de traditie van die merkwaardige God die ellendigen bevrijdt en daarbij niet schroomt machtigen van de troon le stoten. De machthebbers brandmerken Amos als onruststoker en samenzweerder, kruisigen Christus, onthoofden Münzer en vermoorden dominee Bonhoeffer vanwege zijn aandeel in het complot om Hitier te doden. Voor zo'n dialoog in een crisissituatie is heel wat moed nodig Waar halen ze die vandaan? O i. uit de hoop op 'wat kómen gaat' èn uit hun volstrekte solidariteit met 'schare en schorum'. het verdrukte volk. Deze tweeledige basis lijkt te ontbreken aan de dialoog van onze kerken met blank Zuid-Afrika. Deze dialoog is steeds meer een curieus randverschijnsel geworden, waarbij onzerzijds beslist geen hoofden rollen Wij zouden er voor willen pleiten dat onze kerken de solidariteit mèt en ten behoeve van de 4 miljoen blanken vervangen door een harde zakelijke dialoog op basis van een nieuwe bijbelse solidariteit met de 20 miljoen verdrukten. Daartoe moeten we duidelijk en openlijk kontakt opnemen met leden en leiders van de vele vervolgde, opgeheven, verboden gevluchte en ondergrondse organisaties van de zwarte bevolking zelf. Den Bosch Corrle en Tom Dralsma Euthanasie (18) Hulde aan de doktoren die verklaren, tégen abortus en euthanasie te zijn. mevr. Christiaansc v. Zoest Alphen a. d. Rijn Het hier besproken boek heeft een duidelijke en overtuigende indeling in vijf delen, te weten de kerk resp. in een katholieke samenleving (de middejeeuwen), tijdens de scheuring (16e eeuw), in een gereformeerde staat (17e eeuw), in een protestantse natie (tot het midden der 19e eeuw) en in oen neutrale maatschappij. Ook de titels der hoofdstukken zijn menigmaal trefzeker gekozen, zoals b.v. die van hoofdstuk 8 over de laatste periode vóór de Reformatie: 'Oververzadiging en kritiek', of die van hoofdstuk 14 over de rechtsongelijkheid tussen de gereformeerden en de aanhangers van andere confessies in de jonge republiek: 'Bevoorrechten en rechtelozen'. Alleen een goed boek roept vragen op. Zo ook dit voortreffelijke boek. Wij noemen er een paar. De titels der vijf delen wekken de indruk alsof het vijfmaal over dezelfde 'kerk' zou gaan. een constante temidden van alle variabelen in de geschiedenis. Dit is natuurlijk niet het geval, zoals ook uit deze kergeschiedenis duidelijk blijkt. Het gaat over kerken in het meervoud. En elk van deze kerken is geen eeuw dezelfde. In de kerkgeschiedenis krijgt men natuurlijk te maken met het bij alle geschiedschrijving intrigerende probleem van de spanning tussen continuiteit en discontinuïteit. Maar een probleem apart wordt wel opgeroepen, wanneer bet woord 'kerk' in het enkelvoud gebruikt wordt. Wie dat doet en de daarmede gestelde problematiek kennelijk niet wil ontwijken door het gebruik van het begrip 'Christendom', maakt de lezer nieuwsgierig naar de betekenis die aan het gekozen begrip 'kerk' gehecht moet worden. Dit is niet een louter h; Dorische vraag maar het probleem \an het theologisch-dogmatisch uitgangspunt. Kerkgeschiedenis is voor De Jong 'het door de bijbelse boodschap gevormde stuk nederlandse geschiedenis' (blz, 11). Accoord. Maar me* welke maatstaf, theologische maatstaf te verstaan, wordt gemeten om dit 'stuk ges hiedenis' af te palen? Terughoudendheid oecumenische beweging in ons land. Wat men hier mist naast de korte voorgrondinformatie over de organisatorische en institutionele fazen is: de noodzakelijke verwijzing (die het geheel pas interessant zou maken) naar de theologische achtergronden in het denken van theologen als Kraemer, Visser 't Hooft, Berkhof, dat juist zo'n belangrijke Nederlandse inbreng in de hele oecumenische beweging heeft betekend. Maar misschien is de recensent nu teveel bezig, eigen hobby's in andermans werk terug te zoeken. De totaalindruk van het hier besproken boek is die van de belangrijkste publicatie op het gebied der Nederlandse kerkgeschiedenis na de tweede wereldoorlog. Een ongehoorde hoeveelheid materiaal is op vakkundige wijze bewerkt, geordend en beschreven. Het staat vast dat dit handboek in lengte van jaren zowel buiten als binnen de universiteiten en theologische faculteiten door lezers uit verschillende kerken en van verscheiden levens- en wereldbeschouwing geraadpleegd en bestudeerd zal worden. De vermelding van feiten en namen is vaak gecomprimeerd. Maar mede door de duidelijke eenheid van stijl zit er een grote vaart in het hele verhaal. Wat een theologisch werk stellig ook als hoge verdienste aangerekend mag worden: het is leesbaar voor brede kringen buiten de beperkte gemeenschap der vakgenoten. Wij hopen dat een tweede druk, die zeker niet lang op zich zal laten wachten, enig illustratief materiaal en wat kaarten met kerkelijke en staatkundige indelingen, van belang vooral voor de geschiedenis der Middeleeuwen en van de reformatietijd, zal bevatten. Dr. W Nijenhuis, die kerkgeschiedenis doceeert aan de Universiteit van Amsterdam, bespreekt 'Nederlandse kerkgeschiedenis' van prof. dr. Otto J. de Jong Uiig. Callenbach. Nijkerk; prijs f49.50 (geen illustraties). Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Verwacht mag worden dat dr. S. E. Hof Luthers predikant te Delft en bekend van de NCRV-dagsluitingen, het op hem uitgebrachte beroep naar Amsterdam, zal aanvaarden. Dr. Hof zal in de hoofdstad de taak van studentenpredikant op zich nemen, in de vacature ds. A. A. Spijkerboer. Dr. Hof is beroepen door de classis Amsterdam van de hervormde kerk, die momenteel de laatste hand legt aan de kerkelijke formaliteiten. De lutherse predikant zal deel gaan uitmaken van de dan weer volledige ploeg van studentenpastores, die onder verantwoordelijkheid van de classis Amsterdam van de hervormde kerk werkzaam is. Na het vertrek van ds. Spijkerboer, die wijkpredikant werd in Amsterdam-Noord, was er een tweemanschap, dr. K. A. Deurloo en ds. P. Bijlefeld, overgebleven. Na de komst van dr. Hof, zeer vermoedelijk nog vóór de zomerperiode, zullen de taken ten aanzien van de pastorale zorg en begeleiding van studenten aan de Vrije Universiteit en de gemeentelijke Universiteit, voor zover nodig, nader worden bepaald. Dr. Hof, die 40 jaar is. werd predikant in 1964. Na Enkhuizen staat hij sinds 1969 in Delft. PRAAG. (Reuter/AFP) Voor het eerst in 25 jaar zijn in Tsjechoslowakije weer r.k. bisschoppen gewijd. Curiekardinaal Agostino Casaroli uit Rome verrichtte de wijding van drie nieuwe bisschoppen en een apostolisch administrator (waarnemend bisschop). De wijdingen werden mogelijk na lange en moeizame onderhandelingen tussen het Vaticaan en de Tsjechoslowaakse regering. Van de vijftien bisschopszetels in Tsjechoslowakije waren er reeds twaalf vacant geworden. De besprekingen over de vervulling van de nog resterende vacatures worden voortgezet. De belangrijkste vacature is die van het aartsbisdom Praag. Men acht het in Praag niet uitgesloten, dat bisschop Stepan .Trochta van Litomerice op korte termijn op deze post zal worden benoemd, nu hij deze week door paus Paulus tot kardinaal is verheven. In 1949 werd Trochta door de communistische autoriteiten verwijderd uit zijn ambt als bisschop van Litomerice. Vijf jaar later werd hij wegens hoogverraad veroordeeld tot 25 jaar gevangenisstraf. Onder Doebcek in 1968 werd vrijgelaten en in zijn ambt hersteld. DEN HAAG In januari werd vol gens definitieve gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek met de bouw van 12.728 woningen be gonnen tegen 9753 in januari vorig jaar. Het aantal voltooide huizen be droeg in januari 11.192 tegen 8966. EINDHOVEN De 71-jarige M. Lop- pé is in Eindhoven tijdens het over steken op een kruispunt door een personenauto aangereden en enkele uren later in het St. Jozefziekenhuis overleden. '•aiitip- Li De terughoudendheid van de schrijver in theologisch opzicht is ook maniien in zijn beschrijving van sommige Nederlandse theologen Om een voorbeeld te noemen: dat Kuyper zijn oratie over 'Souve-einitcit eigen kring' (1880) politiek cultureel een duidelijk trema is natuurlijk waar (blz. 3M thema wordt niet inhouclei' geëxpliceerd, behalve dooi eer. enk':! verwijzing naar de opvatting aangaande de neutrale c orheid (blz. 360). Dit is jammer omdat Knynyers visie ter zake het aanzijn heeft gegeven aan hoogst opmerkelijke, in de hele wereld unieke cv'ti.rele, maatschappelijke en staatkundige organisatiepatronen. Deze hebben eet; duurzaam bestaan gehad vol: nadat men t.a.v. de opvattingen aangaande de kerk (instituut en organisme» die ermede verbonden waren, sceptisch geworden is. De lezer wiens belangstelling v oral uitgaat naar de eigen tijd, zal misschien door de laatste hoofdstukken van het boek niet geheel bevredigd worden. De schrijver heeft op voorbeeldige wijze vastgehouden aan zijn zeer evenwichtige verdeling der stof: ieder hoofdstuk telt ongeveer tachtig bladzijden. Bovendien kent een beschrijving van wat de Duitsers 'Zeitgeschiehte' noemen, haar eigen moeilijkheden: men moet soms met persbulletins, krantenknipsels en andere uiterst verse informaties werken die eerst later op hun waarde beoordeeld kunnen worden. De distantie tot de stof is veelal nog te klein voor een gefundeerd historisch oordeel. Het zijn waarschijnlijk deze factoren die tot een sterke beperking aanleiding gegeven hebben b.v. in de beschrijving van de geschiedenis der Twee modellen uit de voorjaars- en zomercollectie van Christian Dior, die hij dezer dagen ook toonde in .Londen. Deze modellen zijn een sprekend voorbeeld van de nieuwe tendens in de zomermode, die de lange broeken en de nonchalante jakken afzweert en teruggrijpt naar een zeer vrouwelijke mode, bestaande uit lange, zwierige rok ken, sierlijke blouses en veel borduursel. Deze jurken van witte organza zijn geborduurd met allerlei bloemmotieven. OP JE AF LATEN KOMEN In 'Een liefde van Swann' besclfl Marcel Proust op onnavolgbare een van de vaste bezoekers vanjj 'salon' van de1 Verdurins, nl doi Cottard, van wie iedereen altijd weten dat hij een betere diagnosij is dan de beroemde Potain. Cottard is een uitermate c mens. Hij glimlacht altijd maar ij beetje omdat die glimlach betekenen kan. Hij heeft niet zo e door of iemand schertst of niet! dan kan de glimlach in elk gei I gunstig voor hem uitgelogd wofj Als de mondaine man Swann in f kliekje binnenkomt geeft dof Cottard hem 'met een dubbelziijft lachje een knipoogje voordat ze maar één woord gewisseld' hebi Tussen haakjes schrijft Proust dokter Cottard noemde deze miit 'op je af laten komen'. Dat tek hem helemaal. Een onzeker man r zich voorzichtig opstelt. En VP opstelling moet vooral verbergen hij zflf geen initiatief heeft. iemand hem iets verklaard he tV antwoordt hij bijna stereotiep: dat dan in orde, alsof hij voor ziclu j t constateert dat dit althans geen initiatief van hem vraj ,ie5 - - - „bek Io® Dokter Cottard is geen onbeL_ fenomeen. Men kan die muziek C®?; 'op je af laten komen' niet alleen mensen constateren, maar evenj bij instanties. Wie de laatste jaren politieke gedragslijn van ons bestel heeft gevolgd kan zich moei onttrekken dat die gedragslijn 'ijke soort Cottard-lijn is. Wij laten dingen op ons af komen. Een eijde initiatief hebben we zeldi grget Milieuvervuiling was natuurlijk vi eboin ingewijden al veel langer een beken dreiging, maar we hebben het op af laten komen. Datzelfde kan gen e ve' worden van veel kerken. Ook df°u w laten we de dingen op ons afkom mT, Wie nog wel eens een poging doet *f dit te doorbreken modt rekenen an sterke tegenwind. We zijn dat nr^!.vc gewend. We vertrouwen de bestaan -A'lee stand van zaken beter dan geheel toekomst. We weten wat we hebt Jvern£ en niet wat we krijgen, zeggen \veP°en die situatie vlotweg. En daarrfmet J blijven we jarenlang achter de fei? verant aanlopen. Daar zijn wel excuses wdoen zoals de grote escalatie t werk! problemen, de verwarrende sameifc van allerlei vragen, maar dat ns S®"6 niet weg dat onze onzekerheid ut mar^ opzicht ons kwalijk parten speeltV te kr. zouden vake'r allerlei situaties tfoenn' moeten zijn en daarvoor mensen en instituten hebben. Ook de kerk. loe mbte an A leeft zegt z 'veem a $ok et lema et i hatt e v gel lemen NED. HERV. KERK Eouwe Beroepen: tot pred. bgw. werkz. (a ;elijk secr. vrijz. chr. jeugdcentrale): M. uist S. Cramer, eerv. onth. pred. ieesp Alkmaar: te Woudenberg: C. van <j an N en de lê'êki k Bergh te Katwijk aan Zee: Amsterdam (stud, pred.): dr. S. Hof, Luthers pred. te Delft. Beroepbaar: mevr. drs. L. Reijendam-Beek, 1)1 iggen Brandsmastraat 6, Breukelen. ,un v Intrede: te Joure: A. Makkenze iesten Katwijk aan de Rijn; te Hazerswouó i Le] M. H. Geertsema uit Hendrik 1 osch, Ambacht: te 's-Gravenhage (bi fet v werkz.; Duinoordkerk): mej. drs. fcenin de Groot, vicaris aldaar. GEREF. KERKEN Intrede: te Haarlem-Noord: Wilschut uit Oosternijkerk, te Nie: Weerdinge: R. Toorman, v.h. geref. pred. te De Krim; te Dordre (leraar g.o.): drs. M. van Krimpijjp kand. aldaar. Kj) GEREF. KERKEN (VRIJGEM l- Beroepen: te Bedum: H. W. Ophofffll - Gouda. Beroepbaar: gesleld: kand. Kruidhof. Krobergerstraat 23, Zwofl Intrede: le Vrouwenpolder: kand.| Woudt uit Bunschoten. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt: voor Klundert: P. Beekl te Noordeloos. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Almelo: A. Hofman Scheveningen. Bedankt: voor Amsterdam-Centra R. Boogaard te Leiden. P G. Bins - Toeristengids Zeelu £ID Brabant, Limburg. Uitgave: Het Spt aar c trum - Utrecht. Prijs: 6,50. erg De tweede, bijgewerkte druk van d( Prisma-toeristengids heeft een vi ,jj e nieuwingsproces ondergaan, me dank zij brieven van plaats- en stree (ens kenners na verschijning van de eers om)j uitgave in 1965. De nieuwe vorm* onda ving. gericht op alle toeristische fc t zonderheden van streek en dorp, it C]|eg alfabetische lijst van plaatsen, kaï )p ten, plattegronden, tochten, draagten mede het karakter van een handzai n- aardrijkskundig woordenboek. Er n een lijst van kampeerterreinen, ei eest adreslijst van de provinciale- en reg". 0e nale VVV's opgenomen, alsmede et pat y literatuurlijst. De waarde van dei let praktische gids schuilt echter voor n.ar in de vermelding van bijzonder ve 00(, details, zoals gegevens over diere ig schutterijen, carillons, boerderije u. molens, nngrijden en processies. E* Fe e[ uiterst gedegen werkstuk, waarmeegrvu consciëntieuze toeristische journalj ejed Bins alle eer inlegt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2