Kom over de Brug bezig met miljoenen Lutherse reuzenzender in Afrika bestaat 10 jaar BRUGKRANT =D ;e Kritiek op positiekeus van gereformeerden in de raad van kerken Trouw Kwartet DE STAND VAN ZAKEN Friese kerkedag met open avondmaal Tegen kerkdiensten in Witte Huis Bongo waarschuwt 'bepaalde' priesters Berlijnse kinderen naar ons land met vakantie vandaag Beroepings- werk Sportieve predikant HeinrichBöll Wij oiitvingei Dl IH p da TROUW/KWARTET DINSDAG 27 FEBRUARI 1973 KERK/BINNENLAND T2/H< Van een onzer verslaggevers OEGSTGEEST Het actiebureau Kom over de Brug, dat met een klein aantal medewerkers voor lopig nog blijft gevestigd in Oegstgeest meldt, dat in totaal op bank en giro reeds 46 miljoen is ont vangen. Het eindbedrag is om technische redenen nog steeds niet bekend. Men zegt in Oegstgeest: we weten, dat de 50 miljoen overschreden wordt. We verwachten stellig boven de 55 miljoen uit te komen. We. hopen dicht bij de 60 miljoen te zullen eindigen. In het totaal van alle giften bleken ongeveer 160.000 toezeggingen te zit ten. Daar zijn mensen bij die in een termijn zullen betalen, maar ook, die het over 12 maanden uitsmeren. De actie werd gevoerd voor 744 projec ten. Als de toezeggingen allemaal ge honoreerd worden, komen ze alle tot uitvoering. Begin maart zal al rond 20 miljoen uitgekeerd zijn aan enkele honderden projecten. Het actiecomité dat een en ander meldt in de heden verschenen Brug- krant 5, zegt bij de uitkeringen een eenvoudig principe te hanteren: iede re projecten kunnen niet starten om- hij het geld acuut nodig heeft, krijgt zijn geld. In een groot aantal gevallen zal het niet nodig zijn snel uit te keren. Bij bouwprojecten kon men bijvoorbeeld pas na afloop van de actie een archi tect opdracht geven bestekken klaar te maken en zal de aanbesteding nog wel even op zich laten wachten. Ande re projectenhkunnen niet starten om dat bijvoorbeeld nog op instemming van de overheid wordt gewacht. Vaak kan de bouw wel beginnen, maar vraagt men het geld mondjesmaat over te maken omdat de munt in het betreffende land erg zwak is en daar door het devaluatierisico groot. Er wordt dus nooit voortijdig uitgekeerd. Maar daardoor brengt het beschikbare geld weer wat rente op, waaruit wel licht weer extra projecten kunnen worden betaald. Kom over de Brug komt tegen het einde van dit jaar met een verslag- Je redactie behoudt zich het recht voor om ter opname ln deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ pu blicatie wordt met de naam van de Inzender ondertekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdredactie Trouw/Kwartet, postbus 839. Amsterdam. Procenten Het argument van de vakbonden, dat de inkomensverschillen, alsmaar zijn vergroot door procentuele loonronden en prijscompensaties is een vals argu ment Het geldt namelijk alleen maar voor de absolute inkomensverschillen, d.w.z. in geld uitgedrukt. Deze zijn echter geen goede maatstaf. Een ver schil in guldens zegt nog niets over het karakter van het verschil. Dui zend gulden verschil betekent heel veel voor kleine inkomens. Maar het betekent niets voor inkomens van een ton. Om het karakter van het verschil te laten uitkomen moeten wij het ver schil uitdrukken in procenten: als twee vrienden 20 pet. loon bij elkaar ver schillen is dit een gevoelig verschil onder alle omstandigheden: of hun lonen nu hoog of laag altijd zal de een zich beduidend minder kunnen veroorloven dan de ander. Het is dus de relatieve kloof, het procentuele verschil als u wilt, waar het om gaat. En deze veranderen niet door procentuele loonronden of prijs compensaties. Wat de vakbonden momenteel trach ten te verwezenlijken is inkomensni vellering. Dat kan best juist zijn. Maar dat de lagere inkomens steeds verder achterop gekomen zijn door procentuele verhogingen is onjuist. Utrecht A. J. Ahsman Maria (6) Wat mij telkens weer opva't, zijn de kreten die andersdenkenden ogenblik kelijk klaar hebben om te reageren. In uw editie van maandag de 19e viel mij dat weer op. 'Naast Hem (Chris tus) een medeverlosseres, middelares, voorspreekster te plaatsen is in feite niets anders dan een grove belediging jegens Hem, de boodschappen wijken af van Gods Woord.'Heeft men als andersdenkende moeite gedaan om eerst eens kennis te nemen van de r.k. heiligenverering? Het fundament van de heiligenverering staat in de Schrift opgetekend. De voorspraak van een Abraham en een Job zijn bij God van bijzondere kracht. (Gen. 20:7; Job 41-8). Zo zijn er nog meer gege vens uit de Schrift te halen, ik denk aan de Openbaring van Johannes, de brief aan de Hebreeën, die volgens de r.k. kerk ten grondslag liggen aan de heiligenverering. Daarbij raadplege men dan nog de getuigenissen van de De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: Drs. J. Tamminga. Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280. A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. krant, waarin volledig rekenschap en verantwoording zal worden afgelegd. Daarin komen dan ook de verhalen van de 744 projecten, die in uitvoe ring kunnen worden genomen. Dan zullen de meeste projecten al uitge voerd zijn. Kom over de Brug ontving behalve de 160.000 toezeggingen, 200.000 ingevul de girokaarten en 60.000 bankstortin- gen. Een deel van de toezeggingen is waarschijnlijk spontaan reeds voldaan. Alle toezeggers krijgen binnenkort een stortingsacceptgirokaart toegezon den en vervolgens in elke maand die zij aangekruist hebben. Er wordt een aantal enquêtes gehou den, waarin de staf de wijze van actie- EEN ONREGELMATIG VERSCHIJNENDE UITGAVE VOOR DE MEDEWERKERS AAN DE AKTIE "KOM OVER DE BRUG" Oegstgeest, 15 februari 1973 Redaktie: Brugmans Het aktie-bureau van KOM OVER DE BRUG 1972 is voor lopig nog gevestigd aan de Leidsestraotweg 13, Oegstgeest. Telefonisch bereikt u ons onder 01710-5! Ons postbusnummer is 7600 - Oegstgeest^ voeren nog eens nauwkeurig nagaat. Daartoe gaat een aantal enquêtefor mulieren uit naar gerichte adressen. Verslagkrant In de jongste Brugkrant komt ook de voorzitter van het actiecomité, ds. P. J. Mackaay aan het woord. Hij zegt onder meer: 'Ik meen, dat we elkaar voor werk wat we doen in dienst van de Heer nooit moeten bedanken. Daarom bedank ik u ook niet. Maar ik constateer wel, dat we samen dank baar mogen zijn om wat wij mochten doen. We heb,ben, hier in- Oegstgeest en ik meen oók in heel veel plaatsen meerdere malen de Heer gevraagd of Hij met Zijn Geest in ons werk wilde zijn. Als dat laatste er niet geweest zou zijn had Kom over de Brug niet veel zin gehad.' eerste eeuwen van het christendom. De r.k. kerk heeft het vereren van heiligen aanbevolen als een goed en nuttig werk. In de liturgie van de kerk nemen zij een zeer sobere plaats in. Ware heiligenverering is van Christus doortrokken! En dan zal men zich niet verwonderen, als zij zich uit in een vorm van bezieling of kinderlijk onbeholpen al naar gelang de landsaard. In de r.k. kerk is Chris tus de énige middelaar die de mensen gegeven is. Ook in de rJc. kerk is Zijn naam de énige waardoor de mens behouden wordt en voor wie elke knie zich zal buigen. Nljkerk. J. Hartemink Jr. Medisch Comité (1) Van een christen verwacht ik, dat hij het verhaal van de barmhartige Sama ritaan kent en ernaar handelt. Ds. Van Benthem (zie deze rubriek van 20 februari) moest zich als voorgan ger van zijn gemeente schamen over het starre standpunt dat hij inneemt t.o.v. het Medisch Comité Vietnam. Als hij kennis had genomen van b.v. de Pentagon Papers en het Quaker rapport zou hij anders gereageerd hebben. Ook uit andere Amerikéénse bronnen kan hij kennisnemen van wat ons Amerika Indo-China heeft aangedaan. Wat Amerika aan verdel gingsmiddelen en ander moorddadig tuig in Indo-china heeft misbruikt, staat tot de Russische en Chinese leveranties van oorlogstuig in een verhouding van 50:1. In die ellende helpt het Medisch Comité, zonder er zelf één cent aan te verdienen. Dat kom je niet vaak tegen. Purmerend Leen van den Berg Medisch Comité (2) Ds. Van Benthem (deze rubriek van 20 februari) heeft natuurlijk het vol ste recht er een negatieve mening over het communisme op na te hou den. Zeer bezwaarlijk is echter, dat die houding letterlijk over lijken (van N.-Vietnamezen) gaat. Ik citeer: 'Steun het Medisch Comité (Noord-) Vietnam niet. Laten we de Russen en andere communisten nu eens de kans geven te bewijzen, dat ze de onmenselijke theorieën van Marx heb ben afgezworen en zelf van Noord- Vietnam een welvarend land willen maken.' En nu maar hopen, dat die Russen niet helpen (anti-propaganda) of het communisme afzweren (en bij ds. Van Benthem in de kerk komen). Moeten wij ons onttrekken aan de verantwoordelijkheid, Noord-Vietnam (medisch) te helpen? Alleen om de anti-communistische propaganda van ds. Van Benthem (en gelijkdenken- den) te steunen? Nee! Steun daarom het Medisch Comité Vietnam (PG 1090400). Amsterdam W.Korfker Tuinkabouters Het Nederlandse parlementslid de heer M. van der Stoel die beweerde namens de Raad van Europa in Grie kenland een onderzoek te komen in stellen, is destijds door de Griekse regering het land uitgewezen. Mejuf frouw M. Klompé, minister van staat, is niet tot Zuid-Afrika toegelaten. 'Rechtse' regiems, zal men willen op merken, waarvan zo iets te verwach ten is. Dr. Bas de Gaay Fortman, fractievoorzitter van de PPR in de Tweede Kamer, lid van een schaduw achtig kabinet, hoogleraar aan het Instituut voor SocialeStudiën, wordt door de regering te Hanoi niet in Noord-Vietnam toegelaten. Een 'link se' regering! Zouden 'linkse' en 'rechtse' regiems in den vreemde wel licht dit gemeenschappelijk hebben dat zij de grootheid en belangrijkheid van degenen die in de tuin der Ne derlandse provinciën tot luidruchtige grootheden zijn uitgeroepen niet zien? Erger nog, hen niet onderschei den van de ve'e tuinkabouters die onze tuin rijk is? Zou ons land dat het tenslotte moet hebben van zijn relaties overal ter wereld toch niet meer gebaat zijn bij vertegenwoordi gers in den vreemde met meer gezag en aanzien? Het is maar een vraag die ieder naar beste weten voor zichzelf kan beantwoorden. Mr. L. van Heljningen 's-Gravenhage Evangelieverkondiging en ontwikkeling ADDIS ABABA (LWF) Gisteren bestond Radio Voice of the Cospel in Addis Ababa tien jaar. Deze krachtige korte golf-middengolfzender begon aan zijn eerste internationale uitzendingen op 26 februari 1963. Ter gelegenheid van dit feit werd een vergadering van de directeuren der veer tien regionale produktie-studio's gehouden. Radio Voice of the Gospel (Stem van het Evangelie) opgericht door de lu therse wereldfederatie zendt 28 uur programma per dag uit in dertien talen. De 100.000 watt zenders met richtingsantennes sturen programma's naar speciale luisterzones waar deze programma's in eerste instantie zijn opgenomen, op de band overgeschre ven en naar Addis zijn gezonden. In de hoofdstudio in Addis worden op Frans en Engels gebaseerde program ma's gemaakt en via de middengolf in de omgeving uitgezonden. Het station is wijd en zijd bekend door zijn nieuwsprogramma's. Dage lijks worden 25 nieuwsuitzendingen in zeven talen gemaakt. De program ma's waarvoor de zender werd opge richt, 'het verkondigen van Christus aan Zijn wereld' gaan voort zowel in de zin van specifieke verkondiging en van uitzendingen met een journa-. listiek, of cultureel karakter tegen de evangelische achtergrond. In de afgelopen jaren heeft het stati on met de Verenigde Naties samenge werkt bij de produktie en uitzending van een serie speciale programma's om streekontwikkelingswerk te bege leiden. De onderwijsprogramma's van Radio Voice of the Gospel werden ook aangehaakt aan alfabetiseringswerk in de dorpen. Dr. Sigurd Aske, een Noorse lu theraan, is vanaf het begin directeur van de 'omroepdienst' van de Luther se Wereldfederatie. Hij zei dat tien jaar volgens normale maatstaven als tijdsperiode niet noemenswaard zijn, maar 'in Afrika wordt anders geme ten', voegde hij eraan toe. Afrika probeert in een decennium te berei ken wat Europa een eeuw kostte. In Afrika kunnen trouwens de dingen snel veranderen de gemiddelde duur van een militair bewind is niet meer dan achttien maanden en ik kom in de verleiding om te zeggen dat het functionèren van deze zender, tien jaar lang zonder onderbrekingen, in déze omstandigheden het vieren waard is'. Aske zei verder dat de radio vergele ken bij elk ander medium het meest doeltreffende en belangrijkste massa medium in Afrika is. Dat is toe te schrijven aan vele factoren, waaron der het hoge percentage analfabetis me, de enorme afstanden en het ui terst langzaam groeiende gebruik van de middengolf voor radio en t.v. Daardoor behoudt korte golf-radio een nuttige functie tot voorbij de komen de eeuwwisseling. De richtlijnen op de vergadering van regionale directeuren hebben ook be trekking op vorming van eigen kerke lijk kader in de ontwikkelingslanden. Men hoopt hierdoor de kerken tege moet te komen in de zorgen die het telkens weer met zich meebrengt om hun toekomstige leiders en leidsters in de VS en Europa te laten opleiden. Vooral de Afrikanen hechten zeer aan het behoud van een eigen cultureel bewustzijn, dat tot in het nabije ver leden ernstig onder westerse opleidin gen heeft geleden. Van een onzer verslaggevers LEEUWARDEN 'Geroepen tot ge meenschap in Christus' is het thema van het congres van Friese kerken, dat zaterdag 28 april in De Harmonie in Leeuwarden zal worden gehouden. Doel van deze Friese kerkedag is: 'het openbaar maken van ons serieus bezig zijn met het gestalte geven aan de ene kerk van Christus in Friesland'. De dag zal worden besloten met een open avondmaal onder verantwoorde lijkheid van de hervormde gemeente van Leeuwarden. Op de congresdag zal veel worden gezongen. De aspecten verkondiging, communio en diakonia zullen worden belicht. In stands en praathoeken zul len oecumenische actiemodellen wor den besproken, terwijl een forum op vragen en suggesties van bezoekers zal ingaan. AUSTIN (UPI) Mevrouw Madalyn Murray O'hair uit Austin in Texas wil een gerechtelijk verbod ten aan zien van het gebruik van overheidsge bouwen, zoals het witte huis, de se naat en het huis van afgevaardigden, voor godsdienstoefeningen. Volgens haar helpt president Nixon een natio nale godsdienst voor de VS te stich ten die gebaseerd is op 'nationalisme, evangelisatie en irrationeel gehamer op de bijbel.' Het is niet de eerste keer, dat me vrouw O'hair op dit gebied ten strijde trekt. In 1963 kreeg zij gedaan dat het Amerikaanse opperste gerechtshof het verplicht bidden op de scholen ver bood. BRAZZAVILLE (Reuter) Presi dent Bongo van Gabon heeft in een radio-uitzending 'bepaalde priesters' verweten, dat zij verdeeldheid in zijn land prediken. Priesters, die zich met de politiek van Gabon willen Bemoeien, kunnen zich kandidaat laten stellen bij de verkie zingen. Willen zij dit niet, dan kun nen zij rechtstreeks naar het Vaticaan gaan, waar zij misschien hun politiek kunnen uitvoeren. President Bongo waarschuwde, dat elke priester die van nu af op heterdaad betrapt wordt, binnen 24 uur het land zal worden uitgezet. DEN HAAG Op initiatief van de Pax Christi-beweging zullen in de we ken rond pasen 225 kinderen uit West-Berlijn in Nederlandse gezinnen worden opgenomen. De kinderen ko men uit gezinnen, waar de leefsituatie verre van ideaal is. Het is voor de eerste keer dat de Westberlijnse jeugd op deze wijze in' Nederland vakantie gaat vieren, zo zegt Pax Christi. De meeste kinderen worden onderge bracht in Oost-Gelderland. ROCK AN' ROLL IS BACK Toen ik me op een morgen stond L. scheren hoorde ik via de radio de£J woorden achter mij zingen. Ze blev 0] even in mijn gedachten haken. herinner me nog de rage dlie J verschijnsel 'rok-en-rol' op gafc,€ bracht. Het enthousiasme en de niek bij sommige ouderen, want wa.l ga je heen, nietwaar? We zijn dn onstuimige manier van dansen ej. tijdje kwijt geweest en ziedaar, Le komt weer terug. Precies als al d b dingen die vandaag weer terug Ls men. De grafische grappen van ei Jugendstil, de krullige letters, de vakken getekende modepoppen in 1, advertenties, de make-up van de i ht mes en noem alles maar op. Ik mo j. ook aan andere dingen denken. t werd ook in mijn gedachten gezog F naar dat bericht van die alternatie,., predikantenvereniging in de geref f meerde kerken. Ook dat komt d t weer terug. We gaan weer eens, vt de zoveelste keer uit elkaar. Gr^ bijeenkomsten zullen wel volgen J niemand kan precies voorspellen 1-s de gang van zaken zal zijn en waa het zal lijken op de jaren veert Sg Een professor schreef al over dreigi de nieuwe scheuring. Ook op polit terrein zijn dicht om ons heen en Europa al weer de verschijnselen!, signaleren die ook de jaren dei kenmerkten. En dan is de vraag n E terug te dringen: is er soms een soi.: ritme in deze dingen? Vroeger, hei gn ner ik me, sprak men wel eens een bepaald ritme in de 'malaises' y de economie, zou dat er ook zijn 'het geestelijk leven'? Laat ik m meteen zeggen dat ik dat niet hoLtj Wie eenmaal zo'n toestand heeft n |eD gemaakt en alle gevolgen daarvan s tj: cessievelijk heeft meebeleefd zal niet naar kunnen verlangen. Maar" denk ook dat we zo doem-matig r>d' over de geschiedenis mogen denk Het is geen cirkel. Er zijn dingen j_ misschien wel lijken terug te kei J, maar het lukt dan toch niet. En J" is maar gelukkig ook. Want we ro.'" ten niet terug, maar we moeten i der. We moeten ons niet laten in* reren door 'het verleden', maar d lui de visie op de toekomst die evangelie ons samen wil geven. s men, en daarvoor hebben we elk eenvoudig nodig. Simpele terugkam naar de scheuringsmethodiek vroeger zou betekenen dat we omfl] te zeggen uitgepraat zijn. Weten dan niets beters? DE tag Dr. H. M. Matter en drs. H. Leene (beiden gereformeerd predikant), Beroepen: te Mariënberg: R.vél$kinf respectievelijk voorzitter en secretaris van het Defense en Aid Fund (adoptieteam) schrijven ons: Euthanasie (17) Wat is (en wanneer is een mens) ongeneeslijk ziek? En: heeft een mens recht op een zg. menswaardig einde? Laten we bedenken dat dit niet hèt einde is. We moeten m.i. ook niet te gemakkelijk spreken van natuurlijk afdoende maatregelen in de wet, te gen misbruik in deze zaak. Of is dit een doekje voor het bloeden? Weten we met zijn alleen eigenlijk wel raad om dit vraagstuk op te lossen? Zeker niet buiten het geopenbaarde Woord van God om. Uithuizen W. H. Buizert Predikant en jiu-jitsu-instructeur zijn zelden in één persoon verenigd, maar bij Niels Refskou in Boestrup in Langeland, een eilandje in het zuiden van Dene marken, is dat het geval. Iedere weck verwisselt hij de toga voor het witte pak met zwarte band om de jeugd jiu-jitsu te leren. Foto: dominee Refskou (rechts) tijdens een demonstratie. In de raad van kerken hebben de gereformeerde kerken geweigerd mee te werken aan stopzetting van de emigratie naar Zuid-Afrika. (Tr/Kw 22-2). Anders verstoppen we. aldus dr. A. Kruyswijk. een 'belangrijk commu nicatie-kanaal'. Met 'communicatie' be doelde hij communicatie met de blan ke heersers, en niet met hun slachtof fers. Terwijl wij de 'kanalen' open houden gaan deze blanke heersers rustig voort met het ophangen, gevan gen zetten (desnoods zonder vonnis) en verbannen (en waarheen?) van weerloze zwarten. Onder deze zwarten zijn enkele honderdduizenden gerefor meerden maar communicatie met déze broeders schijnt niet belangrijk. Ds. W. Wiersma had óók een argu ment: Immigratie van blanken schept arbeid voor zwarten. Anders zou Zuid- Afrika zijn grenzen niet zo scherp hoeven te bewaken tegen werkzoeken den uit andere Afrikaanse landen. Het argument is zakelijk beneden ie der niveau. In principe worden Zuid- Afrika's grenzen bewaakt tegen iedere immigratie. De Nederlander met (in een vèr verleden desnoods) één zwar te voorouder komt niet binnen maar ook de dood-fatsoenlijke man die eer lijk opgeeft, geen godsdienst te heb- ben maakt geen schijn van kans. Er zijn gereformeerden, lid van de ARP die geen schijn van kans maken. Een zwarte verdient in de mijnen 20 Rand per maand; de blanke 350 voor hetzelfde werk. Bij de spoorwegen zijn die bedragen 53 en 318! Maar als je in je oerwoud helemaal geen werk vindt emigreer je natuurlijk naar het naburige rijke Zuid-Afrika. De blan ken zorgen wel dat er werk is voor die zwarten. Als je met een dergelijke loonkosten-peil je economie nog niet goed kunt houden ligt het aan jezèlf. Als de zwarte dan toch op een lei dinggevende plaats komt te zitten Dan kun je doen wat de spoorwegen deden: ze stelden 5000 baantjes-voor- blanken open voor zwarten maar be taalden hen gewoon het zwarte loon uit. d.i. één vierde van het blanke loon. Ds. W. Wiersma leze de studie van het CNV in de serie 'Evangelie en Maatschappij' (dec. '72), aleer hij weer iets hardop gaat zeggen in dit drama, dat gaat uitgroeien tot een tweede Vietnam. Hij vrage zich af of we "niet iets zouden moeten 'doen aan de onvoorstelbare ellende van zwart Zuid-Afrika. Het Defense and Aid Fund Nederland doet iets: het tracht de gezinnen van o pgehangenen en verbannen zwarten (het zijn er dui zenden) te redden van de ondergang Het wil een gesprek hebben met deze predikant, en hem de zo nodige infor matie verschaffen. NED. HERV. KERK Beroepen: te Ede: E. J. Schimmel' Harderwijk. Beroepen: te Opheusden: G. H. Kooten te Delft. GEREF. KERKEN Beroepen: te Gouda: J. G. Kunstom Gouda (als koopvaardijpred. te Ltpr ban); te Velp (Gld.): A. N. Dekt), te Oostvoorne (ZH), die momen geen beroepen meer in overwei kan nemen (verb, ber.) Bedankt: voor Soest: dr. H. J. Kom hoven te Vlaardingen. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Hattem. Bedankt: voor Damwoude-Driesum Bosman te Den Ham. CIIR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Harderwijk: ma te Apeldoorn-C. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Capelle a/d IJssel ei Hoogvliet: L. Blok te Beekbergen, bedankte voor Waardenburg; he [ene en zijn lein J. II. tyen itree Haarlem: A. Hofman te Schevenm .g. die bedankte voor Borsele. VRIJE GEREF. KERK Aangenomen: naar Clifton Free Reformed Church): K. v.d. fen al te Twijzel. ADVERTENTIE s"N nobelprijswinnaar pken Ze ende nog de Groepsfoto met dame, ide druk, 19,50 Verhalen, 19,50 in een nieuwe paperbackuitvoering: Adam, waar ben je, 4de druk, 8,50 Biljarten om half tien, 9de druk, 10,50 Einde van een dienstreis, 3de druk, 9,50 Meningen van een clown, 5de druk, 12,50 Bij elke boekhandel ELSEVIER Geluk als motief en doel door eers dr. G. van Leeuwen. Brochure m* van de serie Woord en daad van Centraal Bond voor inw. zendin&po chr. maatsch. werk, Stadhouders 137, Amsterdam-1008. Deze brocL^J bevat de lezing, die prof. Van iBci wen heeft gehouden op de la enh jaarvergadering van de bond (20 e co bestellen door 2,50 tc storteiwen}l giro 21073 t.n.v. deCentraal B da„ met vermelding Woord en daad^de® 22 ware: Gemeente-zijn cn diakonaal bezig'3*'" door prof. dr. P. J. Roscam Ab Y° Uitg. gen. diakonale raad herv. 31 pag., te bestellen door 2,7 L, storten op giro 8685 van genoi raad, Maliesingel 126, Utrecht jwu brochure is de uitwerking var j j rede, die prof. Roscam Abbing lde op de laatst gehouden algemene konale vergadering. Lijnenspel door ds. J. Happee, bestellen door 10 te storten op 1339680 van ds. Happee, Leiden! netto-opbrengst is ten bate vai lutherse kerk te Leiden). De L 70ed lutherse predikant geeft in dit ge-'. mi cild boekje 'gedachten rondom de *'"g dagen van Septuagesima tot P ,m tot (ADVERTENTIE) king°en gesprekskringen naar vf3,1^, kwam" Na er De navolging van Christus door heb mas a Kempis. Uitg. Ambo-bof aa Bilthoven, 219 pag., prijs lfteraai Nieuwe vertaling van dit verma aan boek, dat al vijfhonderd jaar 01 sv°orr waarvan meer dan negentig verl5* PlU; gen en vierduizend uitgaven zijn V00] schenen. Deze nieuwe vertaling is'ei? ei Bernard Naaijkens, die ook een kanl voerige inleiding geeft. et Pa erlede rgani hele

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2