Moslims bepleiten
samenwerking
in verkondiging
De overmoed van de 20ste eeuw
Blaas
die
(lege)
kerken
toch
op!
Voorzichtige open
communie in Den Bosch
Geref. jeugdorganisatie nu
uit Jongeren voor Vietnam
Hongaarse bisschop
kritiseert toeristen
Trouw
Kwartet
Geen bezwaar tegen
erkenning ambten
Scherpe kritiek van
Spaanse priesters
Bisschoppen willen
gehuwde diakenen
Beroepiiigs-
werk
Boekcnctalage
>v
TROUW/KWARTET DONDERDAG 15 FEBRUARI 1973
Van een onzer redacteuren
BEIROET Christenen en moslims hebben de gezamenlijke roeping, de
strijd aan te binden tegen de anti-godsdienstige krachten in de wereld.
Deze verklaring heeft het 'islamitisch wereldcongres' gedaan tijdens een
conferentie in Beiroet.
Van alle godsdiensten staan christe
nen en moslims het dichtst bij elkaar
door hun gemeenschappelijk geloof in
de ene God, aldus het congres, dat
niet repte van het jodendom. Daarom
zouden christenen en moslims in
plaats van zendelingen naar elkaar te
sturen samen moeten werken om
Gods boodschap aan de wereld te
verkondigen.
De Koran gaat uit van het geloof, dat
christenen en moslims getuigen zijn
van het heil en daarom van God, een
bijzondere verantwoordelijkheid heb
ben ontvangen jegens hun naaste. Het
congres deed de aanbeveling, dat
christenen en moslims opnieuw door
denken, wat het begrip 'naaste' in
houdt.
Deze verklaring is de eerste publieke
reactie van het islamitisch wereldcon
gres (notamar al-alam-al-lslam) op de
dialoog tussen christenen en moslims.
In 1970 werd in Ajaltoun (Libanon)
een conferentie gehouden van verte
genwoordigers van verschillende grote
wereldgodsdiensten. Dit beraad kreeg
in juli 1972 een toegespitst vervolg,
toen in Broummana (Libanon) een
speciaal congres van moslims en
christenen plaatsvond.
Van 19 tot 24 maart zal in Athene
een bijeenkomst worden gehouden
van de werkgroep van de wereldraad
van kerken, die zich speciaal bezig
houdt met de dialoog met aanhangers
van andere religies en ideologieën. Te
verwachten valt, dat de oproep van
het islamitisch wereldcongres daar ter
sprake zal komen.
Prof. dr. D. C. Mulder van de Vrije
Universiteit te Amsterdam zal als ad
viseur aan het gesprek te Athene
deelnemen. Hij zei ons als eerste
reactie, dat de gedachte om gemeen
schappelijk front te gaan maken tegen
de 'anti-godsdienstige krachten in de
wereld' aan christelijke zijde zeker op
bezwaren zal stuiten. 'Ons oordeel
over het marxisme bijvoorbeeld is
toch vaak anders dan dat van de
moslims, omdat wij in het marxisme
toch iets herkennen van joodse en
christelijke gedachten over de gerech
tigheid. Ook onze visie op de seculari
satie is anders dan die van de meeste
moslim-denkers'.
Ook lijkt het prof. Mulder niet wel
mogelijk, de boodschap van Gods heil
gezamenlijk te verkondigen, omdat
daarover bepaald anders gedacht
wordt. Voor de christen staat het
kruis van Christus centraal en de
Koran spreekt Christus' kruisdood
juist nadrukkelijk tegen. Dat neemt
echter niet weg, dat het mogelijk.kan
zijn, ten aanzien van concrete bevrij
dingen samen te werken.
Positief waardeert prof. Mulder het
laatste uit de verklaring van Beiroet:
het samen doordenken wat het begrip
'naaste' inhoudt. Het is een van de
essentiële onderdelen van de dialoog,
of het inderdaad mogelijk is, als me
demensen met elkaar de strijd tegen
de ongerechtigheid te voeren. Op ver
zoek van het algemeen diakonaal bu
reau van de gereformeerde kerken is
het instituut voor godsdienstweten
schappen van de Vrije Universiteit al
bezig met een studie over de sociale
gerechtigheid in de islam.
BOEDAPEST EPD) De Hongaarse
lutherse bisschop Zoltén Kéldy heeft
de houding van vele westerse toeris
ten in Hongarije gekritiseerd. In het
Hongaarse weekblad 'Evangelisch le
ven' geeft hij het voorbeeld van Ame
rikaanse studenten, die voor de in
gang van de grootste protestantse
kerk van Boedapest na een kerkdienst
bijbels uitdeelden en intussen deze
actie verfilmden.
'Sommige toeristen denken, dat zij
een grote heldendaad volbrengen, als
zij het 'ijzeren gordijn' doorbreken en
een bijbel in de hand van het volk
geven,' schrijft de bisschop. 'De waar
heid is, dat er in 1972 in de verkoop
huizen van de verschillende kerken
30.000 bijbels onverkocht zijn geble
ven. En toch zullen in 1973 weer
enkele tienduizenden bijbels worden
gedrukt'.
Amerika had. Met een onzinnige
naam zou men het een 'geloofszen-
ding' kunnen noemen. Echt geen ge
zelschap van fundamentalistische ne
gativisten, maar mild en open voor de
Geest van God. We werden aangeno
men. We hebben Oegstgeest gevraagd,
of ze wilden participeren in onze
uitzending. Maar wegens hun slechte
ervaringen in een soortgelijke geza
menlijke opzet met een 'geloofszen-
ding' in Arabië (naar ik meen) werd
dit afgeslagen. Inmiddels hadden op
mijn verzoek prof. Berkhof en dr.
Buskes zich bereid verklaard in het
Nederlands comité van de aanbeveling
zitting te nemen. Edoch, als wij al
lang aan onze eerste vijf jaar in Zuid
Amerika bezig zijn, wordt op een
bijeenkomst in het Zendingshuis één
van deze twee comitéleden aangespro
ken. Misnoegen, dat hij in zo'n ge-
loofszendings-comiteetje heeft zitting
genomen. De suggestie, er liever uit
te gaan. Waar deze niet op ingaat.
Het is duidelijk dat ik teken voor het
piëtisme van Berkhof en Buskes.
die ik hierbij na vijftien jaar graag
nog eens openlijk dank zeg.
Ermelo
ds. G. J. Mees
Dp redactie behoudt jlch het recht voor om
ter opname In deze rubriek ontvangen me
ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ pu-
b II ka tle ondertekend. Brieven kunnen w orden
geatuurd aan het aecretarlaat hoofdredactie
Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam.
Wanhoop
In de krant van 1 februari las ik
weer: De rijkspolitie te water In Am
sterdam heeft het stoffelijk overschot
van een 60- tot 65Jarige vrouw opge
haald uit het IJ. Dit ls één geval uit
zovele. Dit had niet gehoeven. Zelf
ben ik een Jaar bezig geweest om
mijn schoonmoeder in een bejaarden-
of verzorgingstehuis te krijgen. Maar
het is mij, noch de kerkelijke instan
ties gelukt. Ik kwam drie tot vier
maal op de dag bij haar naar Amster
dam, maar de eenzaamheid benauwde
haar cn dat bracht haar tot een
soortgelijke daad. Mijns Inziens klopt
het beleid van de opnamecommissie
nleL
Monnickendam
A. J. Kempe Hammcga
Piëtisme
'Als je het hek van Oegstgeest bin
nenloopt, dan ruik je het piëtisme',
aldus prof. van Niftrik. 'Gerard, als
het aan mij ligt, zal dat zo blijven',
was het antwoord van ds. Mackaay
(Tr/Kw 8 fbr. '73). Ongeveer vijftien
jaar geleden leerden we de algemene
secretaris kennen van een Engels
evangelisch zendingsgenootschap dat
een honderd zendelingen in Zuid
DRIEBERGEN 1973 Het bestuur van het landelijk-centrum voor
gereformeerd jeugdwerk heeft besloten zich terug te trekken uit het
comité jongeren voor Vietnam.
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
N.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
Drs. J. Tamminga.
Hoofdkantoor N.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276-280,
A'dam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X 500.
Begin vorig jaar besloot het LCGJ tot
dit comité toe te treden, samen met
een groot aantal andere jeugd- en
jongerenorganisaties. Nu het hoofd
doel van het comité (in 1972 dient
een einde te komen aan de oorlog in
Vietnam), bereikt is, is het voor het
LCGJ geen vanzelfsprekende zaak, dat
het comité met hantering van nieuwe
doelen en leuzen voortbestaat.
Bij de overweging van het bestuur
heeft voorts meegespeeld het stand
punt van de belangrijke minderheid
van de LCGJ-ledenraad. Dit stand
punt werd in april 1972 duidelijk en
behelsde het verzoek vanwege de ver
meende eenzijdigheid .in doelstelling
van het comité, dit comité snel te
verlaten.
Nu het bestand in Vietnam van
kracht is geworden vindt het LCGJ
vooral van belang dat hulpverlening
gericht is op verzoening Overigens
wil het LCGJ benadrukken dat de
samenwerking met de andere, in het
comité jongeren voor Vietnam agite
rende organisaties altijd goed geweest
is. Binnenkort zal in o.a. het werkma
teriaal en het jongerenblad 'Risico'
aan de orde worden gesteld op welke
wijze jongeren ingeschakeld kunnen
worden voor hulpverlening.
Binnenkort zal samen met de r.k.
Van een verslaggever
TUEBINGEN (EPD) Niets staat
meer in de weg aan een wederzijdse
erkenning van de ambten in de
rooms-katholieke en d e reformatori
sche kerken. Tot deze conclusie ko
men prominente Duitse theologen van
beide richtingen in een memorandum,
dat door de werkgemeenschap van
oecumenische universiteitsinstituten
in Duitsland gepubliceerd is.
Onder d e theologen zijn de rooms-
katholieken Heinrich Fries, Hans
KUng en Peter Lengsfeld en van pro
testantse kant Wolfhart Pannenberg,
Edmund Schlink en Hans-Heinrich
Wolf. Zij stellen vast, dat na arabtser-
kenning de voornaamste hindernis
voor avondmaalsgemeenschap over
wonnen is.
De bisschoppelijke handoplegging (a-
postolische successie) kan volgens de
ze theologen niet beschouwd worden
als noodzakelijke voorwaarde voor een
geldig ambt. Zij achten het een kwes
tie van spraakgebruik, of men de
priesterwijding of ordening een sacra
ment noemt.
hervormde jeugdraad een gesprek
plaats vinden met vertegenwoordigers
van het comité Heel Vietnam. Dit
gesprek wordt gevoerd naar aanlei
ding van protesten dat het medisch
comité niet bijde activiteiten van
Heel Vietnam betrokken is. Zo snel
mogelijk na dit gesprek zal blijken op
welke wijze door het LCGJ hulpacties
ondernomen en gestimuleerd kunnen
worden.
Van een onzer verslaggevers
DEN BOSCH Het plaatselijk
beraad van kerken in Den Bosch WÊÊÊË
heeft zich als eerste in ons land
uitgesproken over de brief van
het r.k. episcopaat over de kwes
tie van de open communie. Men
zal in Den Bosch en omgeving de
bestaande praktijk van (wat men
kan omschrijven als) voorzichtige
open communie voortzetten.
Het besluit om dit te doen viel na
een diepgaande discussie en na een
gesprek met bisschop J. Bluijssen van
Den Bosch. Het blijft dus zo dat bij
gelegenheid van gezamenlijke activi
teiten, bijv. van de vastenactie, eucha
ristie en avondmaal te vieren, waarbij
leden van verschillende kerken als
gasten aanwezig zijn.
Mgr Bluijssen heeft zijn instemming
met dergelijke diensten betuigd, mits
geen uitdrukkelijke uitnodiging ot
communiceren wordt gedaan.
Een en ander betekent dat er ook dit
jaar weer in diensten op de eerste
zondag van de vasten ter gelegenhei
van de start van de actie 'Samen
verder' in Den Bosch en omgeving en
onder eigen verantwoordelijkheid., ka
tholieken aan de avondmaalsvieringen
in de reformatorische kerken kunnen
deelnemen en reformatorisch christe
nen de communiie kunnen ontvangen
in de eucharistievieringen in een aan
tal katholieke kerken.
Bisschop J. Bluijssen
Drie leden van het beraad hebben
zich principieel niet kunnen vereni
gen met het standpunt van de ande
ren. Zij zijn in geweten van mening,
dat de aanbevolen vieringen van eu
charistie of avondmaal in de huidige
omstandigheden in Den Bosch niet
behoren te worden verwezenlijkt.
Maar zij hebben zich bereid verklaard
'om pastorale redenen' te berusten in
de voortzetting van het voorzichtig
gevoerde beleid.
door dr. C. Rijnsdorp
Zijn theologie en kerk wel bij de tijd? Georg
Picht (geb. 1913), taalkundige, wijsgeer en theolo
gisch denker, schrijft er een boekje over: Theolo
gie en kerk in de twintigste eeuw (Uitgeverij Ten
Have b.v., Baarn, 51 blz., 6,90). De inhoud
wordt gevormd door drie opstellen, door de schrij
ver aangeduid als essays, t.w. 1. De theologie in
de wetenschapscrisis van de twintigste eeuw, 2.
Verstand en antiverstand, en 3. Geloven en weten.
Picht wil de bomen als bos zien, dat wil zeggen
hij keert zich tegen de naar zijn mening veel te
ver gaande specialisatie in de theologie. Volgens
hem heeft die overspecialisering te maken met de
uitwendige versplintering van de protestantse ker
ken en hun structuren. 'Wanneer het erom gaat,
generale verbanden en essentiële structuren aan te
wijzen, mag men zich niet in detailkwesties verlie
zen' (7). Dat denken in grote lijnen het risico van
vergissingen meebrengt, neemt de auteur op de
koop toe. 'Er zijn in de geschiedenis van het
denken ogenblikken dat men de moed moet heb
ben om zich met het algemene bezig te houden
In een dergelijke situatie moet men er niet
voor terugschrikken, de détails te verwaarlozen'.
Akties
Wat is er dan aan de hand? 'Sinds het midden
van de 19e eeuw hebben wetenschap en techniek
zich namelijk ontwikkeld tot de meest radikale
vorm van menselijk handelen, die de geschiedenis
gekend heeft. De hoop dat wij door direkte
revolutionaire akties de macht van die technische
systemen ooit zullen kunnen breken behoort thuis
in de romantische ideeënwereld van de Biedermei
ertijd. De macht is om zo te zeggen
alomtegenwoordig geworden. De technische
revolutie heeft de proletarische onmogelijk ge
maakt. Let men op de totaliteit van haar
internationaal kommunikatienet, dan is zij zelfs
het grootste machtspotentieel dat ooit heeft
bestaan. Zij is een revolutionerende, alle traditio
nele ordeningen omverwerpende kracht, en
daarom een politiek feit van de eerste orde
ook als de politieke theorie dat niet wil zien' (9
e.v.).
In eenvoudiger taal: de scheidslijn loopt niet
meer tussen kapitalisme en communisme, alsof
men tussen die beide zou kunnen kiezen; de
eigenlijke macht berust bij de toegepaste weten
schap en de techniek. En die explosie van mense
lijk machtsweten is te danken of te wijten aan
de christelijke theologie. De oude Grieken immers
kenden b.v. al luchtdruk en stoomkracht. Maar
een godsdienstige vrees voor de goddelijke natuur
weerhield de antieke mens in die heilige orde in
te grijpen. 'Pas het Evangelie plaatst de mens
tegenover de natuur in die vrijheid, waarvan de
moderne tijd zo zonder vrezen en zonder na te
denken gebruik heeft gemaakt' (12).
Op de achtergrond van de hele moderne geschie
denis staat de leer van de aan de mens toegewe
zen heersende plaats in de schepping. Zolang de
mens zich nu maar aan het goddelijk gebod
onderworpen weet, zolang hij zelf in gehoorzaam
heid leeft, is hij zo zou men kunnen denken
tegen de hem beloofd^ vrijheid opgewassen. Maar
zodra de mens, zedelijk en geestelijk onvoorbe
reid, de heerschappij over de aarde heeft verwor
ven, gaat het mis. De leer komt op, dat kennis
macht is. Plato werd al woedend, toen knappe
wiskundigen onder zijn leerlingen aan werktuig
kunde gingen doen. De zuivere wetenschap ging
ontaarden in machtsstreven, 'Op de plaats van het
verwonderde beschouwen van de goddelijke wereld
orde komen berekening en experiment. De oude
primaire vraag: Wat kunnen wij weten? wordt
afgelost door de vraag: Wat kunnen wij maken?'
(16). En dan gaat men menen alles te moeten
maken wat men kan maken. 'Aan generlei kontro-
le onderworpen, heeft dc in honderden specialis
men uiteengevallen, gedesintegreerde en gedesor
ganiseerde wetenschap van de 20e eeuw ook over
zichzelf de kontrole allang verloren' (16).
Historische taken
En dan vraagt de schrijver: 'Is de theologie van
onze eeuw opgewassen tegen de historische taken,
waarvoor de mensheid zich door de wetenschaps
crisis van die eeuw gesteld ziet? 'Wanneer wij zelf
niet meer verstaan wat liefde, genade, heil, ver
zoening, zonde en verlossing in hun werkelijke
kracht betekenen, dan zal ook het geleerdste
onderzoek die kracht in de bijbelse teksten niet
kunnen ontdekken' (20).
Na deze principiële voorbeschouwing komt in het
tweede stuk de praktijk aan de orde. In onze
wereld heerst niet onverstand, maar een actief
verzet tegen de redelijkheid. En openlijk of in het
verborgen bepaalt dat. d«> puhlieke opinie. Maar
wat moet men doen, als men wil leren wat
verstandig denken en handelen is? Door de ont
wikkeling van de atoomwapens is een van de
belangrijkste uitgangspunten van de tegenwoordi
ge nationale orde buiten werking gesteld. Het
volkenrecht wettigt tot op vandaag toe de tegen
strijdigheid, dat de staten naar buiten toe geoor
loofd is wat zij binnen hun grenzen verbieden, nl.
het gebruiken van geweld. Maar een doeltreffende
afschrikkingsstrategie bestaat alleen tussen de su-
permogendhede'n, en ook dat slechts voor zolang
het duurt.
Veiligheid
De veiligheid van de burgers der west- en midden-
europese staten is militair niet meer te garande
ren. 'Niet de wereldbevolking, niet de Verenigde
Naties of een andere statengemeenschap, maar de
burgers van Texas of Wisconsin nemen de grote
politieke beslissingen, waarvan het lot van onze
hele planeet afhangt' (28). En hoezeer bepalen
verouderde denkstructuren nog steeds gedrag, re
acties en mentaliteit van zeer achtenswaardige en
zeer invloedrijke kringen zelfs onder onze politie
ke leiders! (29). De ecologische crisis brengt een
probleem aan het licht, dat dieper ligt dan de met
elkaar concurrerende stelsels van kapitalisme en
socialisme, al blijven die bron van conflicten. 'Het
kernprobleem is thans niet meer de vraag hoé er
moet worden geproduceerd en hoé de opbrengst
moet worden verdeeld: het voortbestaan van de
hele mensheid hangt af van de vraag, of wij tijdig
leren inzien wét er geproduceerd moét worden en
wat er integendeel niet geproduceerd mag wor
den' (33).
Uit het derde stuk slechts één enkel, centraal
citaat: 'De wetenschap is niet in strijd met het
geloof; zij is alleen in strijd met verouderde
vormen van geloof (38). Want dit dunne boekje
is zo goed, dat men het zélf moet lezen en
verwerken. Het is een verstandig geloofswoord
voor deze kritieke tijd
DANKBARE LEERLING
Blaas die kerken toch
op! is het advies van de
Zweedse predikant
Bengt Samuelson, die
zijn ambt uitoefent in
een kleine gemeente ten
noorden van Stockholm,
waar achtduizend men
sen wonen en van wie
er op z'n hoogst tien
naar de kerk gaan. Er
zijn zoveel lege kerken,
aldus ds. Samuelson, die
kapitalen aan onder
houd kosten. De Zweed
se monumentenzorg is
van mening dat de vijf
kerkgebouwen in het
district van ds. Samuel
son typerend zijn voor
de dertiende eeuw, -
maar het zijn arme ge
meenten die het onder
houd moeten bekosti
gen. Ds. Samuelson wil
alle mensen bereiken,
maar ziet daar in de
kerk geen kans meer
voor. Lege kerken heb
ben geen recht van be
staan, vindt hij.
MADRID (AFP) In twaalf kerken
van Pamplona is ernstige kritiek gele
verd op de politieke en sociale toe
stand in Spanje. 'Wij leven in een
permanente staat van geweld, die de
uiterlijke schijn heeft van legaliteit
en legitimiteit', zo zeiden de priesters
in een gelijkluidende verklaring. Met
staat van geweld zeiden zij te bedoe
len een situatie, waarin het meren
deel der burgers beroofd is van zijn
essentiële vrijheden en zijn rechten
niet integraal kan uitoefenen.
De verklaring zegt onder meer: 'Het
volk moet zich kunnen organiseren en
vrijuit kunnen spreken. De bijzondere
rechtbanken, de rechtbank voor de
openbare orde en de militaire recht
banken dienen te verdwijnen. De pro
cessen moeten worden herzien en alle
politieke gevangenen dienen amnestie
te krijgen.' De goeverneur van de
provincie Navarro, waarin Pamplona
ligt, heeft een klacht ingediend bij de
rechtbank van Pamplona met het ver
zoek, na te gaan of hier sprake is van
een strafbaar feit.
UTRECHT De Nederlandse r.k.
bisschoppen hebben besloten, binne-
kort in Rome de invoering van het
permanente diakonaat van gehuwde
mannen in de Nederlandse provincie
aan te vragen.
Dit werd bekend gemaakt door de
persdienst van de kerkprovincie na de
maandelijkse vergadering van de bis
schoppenconferentie. Over de voor
waarden werd niets medegedeed.
d
de
ufe
Generaal Amin van Oeganda bi »n
zich in alle opzichten een dan va.
leerling van de tyrannenschool >n1
school die waarschijnlijk begi ove
in het oude Midden-Oosten, vi co
Romeinse rijk en de Middel-Ee sp;
tot in onze tijd toe dan weer hi en
dan weer daar gevestigd is gei zi'
Het lust mij niet een serie va lei
nare namen van hoogleraren aajeqi
instituut te vermelden. Rond bej
nieuwe jaar kwam Amin in
nieuws door de aankondiging da 0
missionarissen zouden moeten
dwijnen. Goed geleerd: vreemdeliijn
zijn pottekijkers en zijn gewend ird
gedistanciëerd te oordelen en dm i
bruikbaar bij een schrikbewind, re
aankondiging werd gedaan twee e,
ken nadat de heerser tegenove iali
vertegenwoordiger van de paus g"1
klaard had dat er in de verhoudin us
sen kerk en staat in Oeganda o\
verandering zou komen. Men zij 'S
gewaarschuwd gunstige verklari 151
moeten meestal ongunstige gebi^e
nissen inleiden. Het gesol met de 01
de in Vietnam sedert oktober ie11
jaar is er een sprekend voorbeeld P°'
De vorige week hebben zich dis0(
den Oegandezcn verdrongen om;1 f
ge te kunnen zijn van twaalf e
ties tegen guerrilla-strijders. De
voltrekkingen werden 'een wari he
voor het volk' genoemd om zich ,an
aan opstandige en protesterende
viteiten te wagen. Met de botte
bereik je wat dat betreft altijd J1
meest. Ook dat was een les uit b 11
genoemde school. Menselijkhei J
zwakheid en zal altijd als onn U.'
uitgelegd worden. Met zulke id lie
heeft Amin zich geschaard in d un
van mensen die zich zelf goden p
nen. Zij weten wat goed voor dc jk
sen is en doen maar raak. Wa Ier!
doen is goed omdat zij het doen. dn:
wordt tijd dat er andere scholen a;
men, waar waarheid en getrouw! ke:
gerechtigheid en barmhartigheid r
leerd wordt opdat onze kinderen de.
schien stukjes kunnen gaan schri h
over de dankbare leerlingen van es!
soort scholen. ee>
lei
orl
b:
NED. HERV. KERK
Beroepen te Utrecht: J. Hoeker
Spijkenisse; tot pred. buiten
werkzaam h. vanw. de prov. kerkv
Zuid-Holland (vormings- en cursu
der 'Oud Poelgeest' te Oestgeest):
D. van Hoogstraten te Middelhaij^
die dit beroep heeft aangenomen.
Aangenomen het beroep tot p^d
voor bijz. werkzaamh. (geest, ver
ger herv. centrum voor geest, gel
dicapten 'Borneroord' te Beets
zwaag): J. E. Wagenaar te Beets ig(
zwaag.
Bedankt voor Honselersdijk: R.
werda te Renkum.
Beroepbaar: W. M. M. Moonen, ka
te A'dam, Marnixstraat 273 hs.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Oost-West-Souburg: D.
Vanhaelen, kand. te Amsterdam.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Deventer: J. J. de Vi
te Leek.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Rijnsburg: P. N. Ribblc
te Den Haag-West.
Beroepen te Klundert: P. Beekhuis clt
Noordeloos.
Aangenomen naar Deventer: Th. Bfcg
ters te Baarn.
st
'Een milde dood' door Henk Moch I
Uitg. Kok te Kampen. 100 blz. Pr ize
7,!)
la
'Een milde dood' is de boekvoi n
van de gelijknamige reportage
Henk Mochel voor de NCRV over
euthanasie-probleem heeft gemaa e'
Hij poogt de grondvragen rondom t |US
beëindigen van iemands leven open
leggen en het euthanasie-probleem
belichten vanuit de patiënt, de re
ties van de patiënt, de medicus, n f
theoloog en de ethicus. art(
di
'Topmensen in de moderne onderrfwt
ming' door Antony Jay. Uitg. Pari er
Manteau te Amsterdam. 287 blz. Pri1
19,50.
ter
ofli
eni
Aan de hand van een evolutieleer, c t i
veel kenmerken bevat van het wei inj
van Desmond Morris (De Naakl cht
Aap) en van Robert Ardrey (Africa
Genesis) beschrijft Jay de homo s
piëns corporatus, de bedrijfsmens. H
moderne zakenleven wordt volge
hem in feite beheerst door primitie
jachtinstincten.
'Traditie en transformatie' door pr 'EU
C. E. Black. Uitg. Samson te Alphi 'oni
aan de Rijn. 205 blz. Prijs ƒ23,50. J
Een historische studie van de mal
schappij in ontwikkeling. Black
cludeert dat de versnelde wetenscha en
pelijke en maatschappelijke ontwikkinga
ling een voortdurende instabiliteit aar
weeg heeft gebracht. In zijn boek gaafceki
hij na welke problemen er zijn b: nnd
het aanpassen van traditionele institi eW(
ties aan moderne denkbeelden, ho itelt
dit proces chronologisch verloopt e len
welke hoofdlijnen daarbij voor all
samenlevingen hetzelfde blijken. eei
Ond