Eigenlijk ondenkbaar
dat Mackaay weg
gaat bij de zending
eoeo
Rechtse modaliteit in
gereform. kerken
organiseert zich
Trouw
Kwartet
Rabbijnen in YS
bezorgd over
Jesus-people
Pauselijke nuntius
weg uit Taiwan
vandaag I
Beroepings-
werk
OM EN OM,
DE REALITEIT VAN
HET GELOOF,
ANDERS GEZEGD,
Uitgeversmij. J. H. KOK bv, KAMPEN.
Thomas van Aquino
1
TROUW KWARTET DONDERDAG 8 FEBRUARI 1973
KERK
T2/X2 L
door Ton van der Hammen
Ds. P. J. Mackaay van Oegstgeest, van Brood voor het hart, van Kom over de
brug I en II, die pas nog met zoveel zekerheid kon voorspellen wat nie
mand anders zo overtuigend durfde, maar hij wist dat die vijftig mil
joen er zouden komen en misschien wel meer... gaat helemaal weg bij de
zending.
Eigenlijk ondenkbaar: voor zijn her
vormde collega's aan de Leidsestraat-
weg en in het land. Voor zijn gerefor
meerde vrienden uit Baarn en van de
missie. Voor zijn zoon, die op het
beroep naar Lemele reageerde met:
'Pappa, ik dacht dat je met mamma
en de zending getrouwd was'. En. een
maand of wat geleden, ook nog voor
hemzelf.
Maar hij gaat. Na 24 jaar zendingsac
tiviteiten. een bewogen periode
waarin hij vooraan stond, is zijn ka
mer in het zendingshuis over een
paar weken leeg. De kamer, waar nu
nog twee foto's op zijn boekenkast
staan: van zijn hooggewaardeerde,
twee jaar geleden onverwacht overle
den collega dr. G. P. H. Locher ('dat
gebeuren was een dieptepunt in mijn
leven') en van wijlen ds. Barend
Richters uit Baarn. De kamer ook,
waar hij in de loop van de jaren zo'n
zevenhonderd tot achterhonderd pre
dikanten in spé ontvangen heeft, al of
niet met echtgenotes of verloofden.
'Dat had niks met de zending te
maken hoor', licht hij toe, 'maar ze
zeiden in Den Haag: Mackaay, jij kent
de kerk goed. Neem die functie er
maar bij: afgestudeerde jonge theo
logen na een oriënterend gesprek vier
Prof. Van Niftrik zei: 'Als
je het hek van Oegstgeest
binnenloopt, dan ruik je het
piëtisme'.
Ds. Mackaay reageerde: 'Ge
rard. als het aan mij ligt, zal
dat zo blijven'.
maanden plaatsen bij een predikant,
een mentor, in een gemeente. Gedele
geerde voor het leervicariaat heette
dat. Dat komt bij een secretaris bin
nenland voor de zending natuurlijk
nooit meer terug. Na Lecher's overlij
den moest ik er trouwens mee stop
pen. Het werd toen te veel'.
Hoe ként dominee Mackaay dan prak
tisch alle hervormde pastorieën en des-
zelfs hoofdbewoners? Omdat hij het
hele proces van de 'verkerkelijking
van de zending' begeleid en de
daaruit ontstane contacten al die ja
ren onderhouden heeft. De verkerke
lijking. door mannen als Kraemer
voorbereid en met de nieuwe kerkor-
De redactie behoudt zich het recht voor om
ter opname In deze rubriek ontvangen me
ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ pu-
btlkatle ondertekend. Brieven kunnen worden
gestuurd aan het secretariaat hoofdredactie
Trouw/Kwartet, postbus 85», Amsterdam.
Protesten
Hoe hard er ook geprotesteerd wordt
tegen Amerika in een onlangs ver
schenen ..rtikel van het dagblad
Trouw, het kan nooit de jaren 1940-
1945 uitwissen, de bezetting van Ne
derland door het nazi-beest van Duits
land. In dat geval was het met de
hulp van de Amerikaanse 'moorde
naars', dat de Hunnen werden terugge
dreven tot binnen hun eigen grenzen.
Nixon is geen schreeuwende maniak,
noch zijn de Amerikanen moorde
naars van Vietnam. Zoals nu blijkt en
bewezen is zijn er andere en gevaar
lijker elementen aan het werk in
Vietnam.
De communist (beest), welke meer is
te vrezen dan de nazi's waren, is hard
aan het werk om Z-Vietnam, Cambod
ja. Laos. Thailand te onderdrukken
en slaven van hen te maken. Denk
aan Tsjechoslowakije. Hongarije. Po
len. Litouwen. Letland en Estland.
Voor hen bestaat er geen vrijheid
meer. alleen slavernij. Geloof me. als
Amerika al zijn troepen en militaire
hulp uit Europa terughaalt, dan zal
het niet lang meer duren voordat de
Russische communist al de kleine
landjes, die dan zonder protectie zijn,
onder de voet loopt. Hoe is het moge
lijk. dat de Raad van Kerken, die zich
christenen noemt, de moed hebben
om zich tot -echters te verklaren en
de Amerikanen te beschuldigen!
Stockton (Calif.)
C. H. Minncma
niet verder dan hun neus lang was.
Politie in je huis als je binnenkomt,
hoe mateloos zot en dom! Natuurlijk
raak je dan psychologisch gezien ge
frustreerd en grijpt naar het mes.
Waarom dén niet rustig gepraat met
de politie? Wat vinden de heren criti
ci daarvan? De traangasscène was dan
belist niet nodig geweest. Fout weer
bij de politie? Nee! Voor Daan en Jan
is het hoop ik een les geweest, dat
deze zaken jezelf en je omgeving
allerminst gelukkig maken, ook je
moeder niet!
Den Haag mevr. Minkhorst-Scholten
Pastoraal overleg (3)
Het schrijven van de heer J. O.
Verhagen, zie Tr./Kw. 1-2 jl., zal hem
door de katholieke broeders niet in
dank worden afgenomen. Het gaat om
de rechten van de mens. Geen enkele
instelling,' kerkelijk of maatschappe
lijk. mag de eis van het celibaat
stellen.
Rotterdam P. C. van Wijk
de na de oorlog gestalte gegeven. De
hervormde kerk werd toen tot veler
vreugde belijdende kerk, nam dus ook
de zending voor haar rekening. Zen
dingscorporaties en hun vrienden wa
ren niet meer nodig. Of liever: voeg
den zich na hun plaatsvervangend
werk graag samen tot 'zending vanwe
ge de hervormde kerk'.
Dat betekende nogal wat: bij alle
chaos in Nederland en Indonesië, bij
alle geldnood ook nog organisatori
sche nood: de opbouw van een heel
zendingsapparaat binnen de kerk.
Mackaay was er de man van. Toen dat
begon te lopen bleef hij de contactfi
guur. of. zoals je het officieel moet
zeggen: secretaris binnenland van de
Raad voor de zending van de Neder
landse hervormde kerk. Voorlichting
en fondsenwerving: preken, spreek
beurten houden, artikelen schrijven,
corresponderen, kortom, contactman
naar de synode, de classicale-, de
gemeentezendingscommissies, de pre
dikanten, de kerkeraden. En, gek ge
noeg, maar twee keer naar de 'zen-
dingsterreinen'-zelf: eenmaal naar In
donesië en eenmaal naar West-Afrika.
De plotselinge dood van dr. Lo
cher was een dieptepunt voor u. Is er
ook een hoogtepunt?
En of: de groeiende samenwer
king hervormd-gereformeerd op het
gebied van de zending. Mentaal heb
ben we elkaar al helemaal gevonden
en ook structureel gaan we hoe lan
ger hoe meer parallel lopen. Ik zie
aankomen, dat als het centrale her-
vormd-gereformeerde gebouw door
gaat het komt wel rond ons
werk vanzelf in elkaar gaat schuiven.
Wij hebben, toen men ons vroeg of
we mee wilden werken, dus ons bu
reau in Oegstgeest wilden opgeven,
van harte 'ja' gezegd op deze voor
waarde: wij willen met de gerefor
meerden op één verdieping komen.
Daar moeten dan heel losse deuren
tussen zitten. Want dan zal het niet
lang meer duren, of we halen die
deuren eruit! En als dat inderdaad
geïntegreerd is, kan de integratie van
de kérken ook niet langer uitblijven.
De zending moet altijd voorop.
Waarom Juist de zending, volgens
Deil (5)
Politie kijkt te veel naar de tv!
Hebben Daan en Jan soms ook teveel
naar de tv gekeken? Maar dan zeker
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
N.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
Drs. J. Tamminga.
Hoofdkantoor N.V. De
Christelijke Pers: N Z.
Voorburgwal 276 - 280,
Adam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek nr.
69.73.60.768). Gem.giro
X 500.
EO (5)
De EO en de VPRO doen naar mijn
mening beide aan geestelijke milieu
verontreiniging. Wat de VPRO links is,
is de EO ter rechterzijde. Immers:
'Les extrêmes se touchent'. Maar we
hoeven er gelukkig niet naar te kij
ken en te luisteren.
Rotterdam Frans van Camp
Geldcrisis
Nu dat wij weer in de zoveelste
geldcrisis zitten zou het niet gek zijn
als wij een andere remedie probeer
den. of willen wij elk jaar een geld
crisis doormaken? Als leek zou ik
willen voorstellen dat Europa wat
Amerikaanse bezittingen en fabrieken
overneemt en ervoor betaalt met de
overtollige miljoenen papieren dollars
die steeds de crisis veroorzaken.
Ongeveer 8 jaar geleden toen wij nog
in Amerika woonden, las ik in de
New York Times een artikel geschre
ven door hun 'Financial expert'. Het
was in antwoord op de vraag hoe de
VS elk jaar het tekort afbetaalde. Het
antwoord van deze expert was dat de
VS zoveel papieren dollars liet druk
ken als nodig en de schuld daarmee
uitwisten. Is het een wonder dat wij
elk jaar in dezelfde crisis zitten?
Met de komende zomer zal een nieu
we vloed van Amerikaanse toeristen
Europa binnenstromen. De miljoenen
papieren dollars die zij met zich mee
brengen zullen later in het jaar een
nieuwe geldcrisis veroorzaken. Mijn
voorstel is misschien een paardemid-
del. en daarom juist zal het maar
eenmaal toegepast moeten worden
voordat de V.S.^ een betere manier
bedenkt om evenwicht in zijn budget
te brengen.
mevr. P. J. v. Lutscnburg Maas-
Bussum
Pastoraal overleg (4)
Zo'n pastoraal beraad moet binnen de
Loopuyt.
rooms-katholieke kerk beleidsvormend
zijn, er moeten beschippelijke beslui
ten komen, die erkennen dat 'allen
het recht hebben vrijheid van denken
en spreken te hebben' het recht om
uiteraard met behoud van de gewet
tigde verscheidenheid in de kerk, in
een geest van dialoog te worden be
luisterd.
Nadat binnen dit beraad deken dr P.
v. d. Baar van de Limburgse delegatie
zijn kritiek had op het beleid van
mgr. Gijsen verliet de uit Rome geko
men pro-nuntius mgr. Angelo Felici
de bijeenkomst. Vrijheid, openheid,
een mening hebben moet voor mgr.
Felici toch een zegen zijn; dan loop je
niet weg.
Wij protestanten, kunnen hier ver
schillend over denken, maar wij kun
nen niet ontkennen dat er ook posi
tieve punten uit de bus gekomen zijn.
a. De toezegging van de bisschoppen
dat men zal proberen een herderlijk
schrijven te wijden aan de grenzen en
de mogelijkheden van legitieme pluri
formiteit binnen de kerk. b. Het ver
langen om de kaders in de verschil
lende diocesen van meer deskundig
heid te voorzien, c. Het vooruitzicht
van betere informatie, vooral van het
grondvlak naar de top.
Worraer J. C. Nijdam
Wel. hierom wij zendingsmen
sen hebben het de gemeenten in de
jaren vijftig en ook nog zestig niet
gemakkelijk gemaakt. Want wij dach
ten over de vrijheid van Indonesië en
later over de vrijheid van Nieuw
Guinea heel anders dan de doorsnee
gemeente. Toen wij in 1957 aan de
synode vroegen om daar een bood
schap over te publiceren heeft dat in
de kerk een geweldige schok gegeven.
Ik zal nooit vergeten wat mijn goede
vriend, ds. Hennie Wiersinga (Baarn)
tegen me zei. toen die boodschap over
Nieuw Guinea naar buiten kwam:
'Piet, dat hadden jullie nooit mogen
doen. Dat scheelt je een ton in je
inkomsten'. En dat ik toen zei: 'Al
zou het twee ton schelen, dan hadden
we het nog gedaan, want het moest
gezegd worden'. Wat gebeurde? We
haalden dat jaar 280.000 gulden méér
dan het jaar daarvoorDe gemeen
te zei namelijk, en dat is het geweldi
ge en merkwaardige: 'Die jongens van
Oegstgeest mogen dan wat links zijn,
ze zijn goed voor hun werk'. DS&rvan
nam ze de consequenties. Op grond
van dat vertrouwen ben ik tot de
overtuiging gekomen, dat de zending
voorop moet lopen. Van de kant van
de gemeente is er met de zending een
oersterke band. Vandaar, dat de zen
ding van haar kant dat contact héél
goed moet onderhouden!
Bedoelt u met dat 'altijd voorop
lopen van de zending' het breedst
denkbare verband? Dus ook In relatie
met zaken die niet direct met zending
verband houden?
Ja. Op het ogenblik zijn we in
een óndere situatie, waarin het vooral
gaat over laat ik maar gemakshalve
zeggen de vragen van gerechtig
heid. De vragen van discriminatie,
van structuren, ook in ons land en of
die niet anders moeten worden. Ik
meen, dat de zending ook op die
punten duidelijk moet zeggen hoe ze
erover denkt. En ik meen, dat de
gemeente dan opnieuw bereid zal zijn
om te luisteren, ook al zal ze daar
dan wel eens grote moeilijkheden mee
Ds. P. J. Mackaay
hebben. Mits het maar heel duidelijk
wordt, dat het ons te doen is om de
bekendmaking van de naam van de
Heer en dat het daar alles mee te
maken heeft. Weet u wóSr de gemeen
te blijvend van in verwarring komt?
Als ze al die dingen over zich heen
hoort komen zónder dat er nadrukke
lijk bij gezegd wordt: dat heeft met
de gekruisigde en opgestane Heer te
maken.
Van Niftrik heeft eens op een synode
vergadering over de zending gezegd:
'Als je het hek van Oegstgeest bin
nenloopt, dan ruik je het piëtisme'.
Toen interrumpeerde ik: 'Gerard, als
het aan mij ligt, zal dat zo blijven'.
Daarmee bedoel ik dan: de piëtisten
wisten, dat het gaat om het heil van
een mens voor tijd en eeuwigheid.
Niet alleen in de toekomende, maar
ook in deze wereld. Dat zijn twee
kanten van één zaak.
Een heel andere vraag: ziet u,
ondanks het meer gelijk op gaan van
de hervormde en de gereformeerde
zending, organisatorisch dan vooral,
niet een duidelijk verschil in aanpak?
Je krijgt nogal eens de indruk, dat de
hervormde zending de zclfstandigwor-
ding van met name Indonesische ker
ken meer in de hand heeft gewerkt
dan de gereformeerde zending.
Dat is ook zo, maar dat heeft
Baarn evengoed door als wij hier. Het
hangt samen met een verschil in
historische ontwikkeling. Ik heb het
wel eens op deze manier gezegd. De
vaderen van de zendingscorporaties in
de -vorige eeuw hebben niet gedoleerd
en zijn praktisch allemaal hervormd
gebleven. Gevolg: hervormden kregen
op een gegeven moment dat hele stuk
zendingswerk in Indonesië (toen Ne-
derlands-Indië) op hun nek, wat ze
natuurlijk, nadat erg veel goed bloed
uit de kerk ging. maar mondjesmaat
konden blijven doen. Terwijl de gere
formeerden met luin kracht, vooral
financiële kracht, zeiden: wij gaan het
zendingswerk opnieuw opzetten, maar
nu kerkelijk. Wij gaan in het hart
van de islam zitten, in Djokja op
Midden Java en in het hart van het
animisme, op Sumba. Dat waren twee
maar betrekkelijk kleine gebieden,
waar ze al hun grote kracht in kon
den werpen. Consequenties? Die veel
bescheidener kracht van de hervorm
den leidde er als vanzelf toe. dat met
name de kerken in Oost-Java, waar zij
werkten, veel gemakkelijker naar zelf
standigheid konden toegroeien, dan
die van midden-Java en Sumba, waar
mee de gereformeerden samenwerk
ten. Wij hadden, zou je kunnen zeg
gen, de omstandigheden mee om zo te
doen. Ze zijn uit mindere mankracht
en financiële draagkracht te verklaren;
ik zeg dat bepaald niet uit een oog
punt van op de borstklopperij. Baarn
heeft bovendien zoals ik al zei. de van
zijn kant gegroeide, te veel gesubsi
dieerde verhoudingen met de kerken
in Indonesië goed in de gaten. En men
zegt daar ook eerlijk: daar moeten wij
van af. Het gebeurt ook al daar ben
ik van overtuigd, maar geld is in de
verhouding van 'oude' en 'jonge' ker
ken een moeilijke zaak.
Slotvraag, want dat is nog niet
verklaard: Waarom nu toch nog Le
mele?
Toen ik aan mijn collega's hier
vertelde: er is een grote kans, dat ik
een beroep naar Lemele krijg (ik ben
er al geweest) was de reactie erg
leuk. Na even stilte zeiden ze: jou
kennende, kunnen we dat,wel begrij
pen. Ik ben nu 24 jaar bij de zending
geweest. Met hart en ziel. mag ik
zeggen. Maar in mijn hart ben ik
evenzeer en ik dacht ook in mijn zijn
altijd dominee gebleven. En om nu
nog een jaar of vijf. zes pastor te
mogen zijn, gewoon, tussen de mensen,
's maandags mijn bijbel te kun
nen nemen en te zeggen: waar moet
nu zondag over gepreekt worden en
hoe moet ik die Boodschap nu door
vertellen zodat hij daar óónkomt en
er contact met de Heer ontstaat
(voorzover dat aan je gegeven is,
natuurlijk); om nu echt pastoraal nog
een tijd bezig te kunnen zijn met
mensen die je leert kennen, wel, dat
vind ik gewoon fijn. Dat is het. Niets
meer en niets minder.
Afscheidsreceptie ds. Mackaay morgen
(vrijdag)-middag van vier, tot half zes
in het zendingshuis te Oegstgeest.
WASHINGTON (UPI) Leiders
van de joodse gemeenschap in de
Verenigde Staten maken zich
zorgen over de invloed van de
Jezus-beweging onder joodse jon
geren.
Groepen Jezus-jongeren zijn op het
ogenblik bijzonder actief in de bena
dering van joodse leeftijdsgenoten.
Rabbijn Maurice Eisendrath, voorzit
ter van de unie van Amerikaanse
Hebreeuwse gemeenten, heeft de
vrees uitgesproken, dat het optreden
van deze jongeren de zorgvuldig ge
kweekte wortels van de christelijk-
joodse verhoudingen in de Ameri
kaanse samenleving zullen schaden en
het resultaat van pluralisme en gods
dienstvrijheid zullen aantasten.
Omdat de Jezus-jongeren participeren
aan de grote interkerkelijke evangeli
satie-campagne 'Sleutel 73', die dit jaar
in de Verenigde Staten wordt gehou
den, heeft Eisendrath een beroep ge
daan op de nationale raad van kerken
en op de katholieke bisschoppenconfe
rentie, al het mogelijke te doen, om
fundamentalistische groeperingen van
overdreven ijveren terug te houden.
'Sleutel 73' is een initiatief van de
voormalige hoofdredacteur van het
blad Christianity Today Carl Henry.
Via pers. radio en tv wil deze campag
ne Amerika tot Christus brengen.
Meer dan 130 protestantse en rooms-
katholieke kerken en organisaties ne
men er aan deel.
Rabbijn Balfour Brickner bereidt
thans materiaal en programma's voor,
om joodse jongeren te helpen, wan
neer Jezus-jongeren met hen in ge
sprek komen.
Studentenrabbijn Stephen Shaw heeft
een andere mening. Oosterse religies,
zoals yoga, hare krishna en transcen
dentie meditatie, ziet hij als een gro
ter gevaar, dan de Jezus-jongeren om
dat zij de joodse jongeren veel serieu
zer bezig houden. Het werkelijke pro
bleem ligt volgens hem in het onver
mogen van de joodse godsdienstige
gemeenschap om de jongeren werke
lijk iets te zeggen.
ROME (CIC) Waarnemers menen
in een verschuiving van een diplma-
tieke post in het Verre Oosten een
gebaar te. zien van het Vaticaan tegen
over communistisch China. liet Vati
caan heeft namelijk de huidige pro
nuntius, mgr. Edward Cassidy, in na
tionalistisch China tevens benoemd
tot diplomatieke vertegenwoordiger
van het Vaticaan bij de volksrepu
bliek Bangla-Desh.
Bij de officiële bekendmaking van
deze benoeming ging de perschef van
het Vaticaan stilzwijgend voorbij aan
de vraag, waar mgr. Cassidy zijn resi
dentie zal vestigen. Feit is echter, dat
mgr. Cassidy maandenlang niet meer
in Taipeh, de hoofdstad van nationa
listisch China is geweest.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM De vereniging van verontrusten in de gereformeer-
de kerken 'Schrift en Getuigenis' en de persvereniging 'Waarheid
en Eenheid' zijn na de laatste synodevergadering tot "de conclusie ge- VOCKCnClcll&gQ
komen, dat de gereformeerde kerken modaliteitskerken geworden
zijn.
KERKAPPèL.
Wie zich een beetje bemoeit met de
aktie 'Kerkappèl', een aktie tot ver
sterking (of redding?) van de finan-
tiën van de drie grote kerken komt
vaak tot onthutsende ontdekkingen.
Het percentage van mensen die geen
cent vaste bijdrage geven is vrij hoog.
Daaronder bevinden zich niet alleen
mensen die geloof en kerk in hun
hart afgeschreven hebben en alleen
nog op papier lid zijn, maar daaron
der komen ook kerkgangers voor. Nog
verbijsterender is de grote lijst van
hen die, hoewel niet ongezegend met
aardse goederen, hun kerk op niet
meer laten rekenen dan twee, drie tot
vijf gulden per maand. Zij kunnen
niet volhouden dat ze het wel in de
collecte deponeren want dan zouden
die minstens het tienvoudige moeten
opbrengen van wat ze nu doen. Een
appèl is hier alleszins op z'n plaats.
Iedere kerk heeft wel een soort richt
lijn om eigen bijdrage te bepalen,
maar duidelijk is dat velen die hele
maal niet inkijken of maar voetstoots
aannemen dat niemand er zich aan
houdt. De kerk krijgt vaak niet meer
dan een fooi. Deze mensen realiseren
zich niet dat een groot aantal andere
mensen in hun vrije tijd, mede ten
hunnen gerieve, zitten uit te rekenen
hoe de begroting eruit moet zien.
Maar hoe kan iets begroot worden ah
de helft het er bij laat zitten? In het
evangelie staat een verhaal waarbij de
Heer spreekt over het penningske van
de weduwe, die hij daarom prijst
Maar het schijnt mensen te ontgaar
dat de Heer toch niet zo 'geestelijk
was of hij vond het de moeite waan
om eens te kijken wat de mensen
voor de tempel gaven. Dat interesseer
de Hem blijkbaar. Maar genoeg hiero
ver. Want het meest verbijsterende i
dat er mensen zijn die 'boven vermo
gen' geven. Je kunt op allerlei manie
ren denken over het geld van di
kerk, maar buiten kijf staat dat velei
in dit opzicht hun liefde tot he
evangelie bijna anoniem tot uitdruk
king brengen. Soms klagen zij: moe
ten wij dan altijd weer met onz
bijdrage omhoog? Maar het is nauwe
lijks een serieuse klacht, want bi
ieder appèl doen ze mee. Bedankt
mensen.
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Wijk bij Heusden: G. H
van Kooten te Delft; te Lopik: J. Q
Stelwagen te Delft; te Eerbeek: A. J. A
Ruys te St. Laurens.
Aangenomen naar Delfzijl: G. Blok tl
St. Johannesga.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Damwoude-Driesum: A
R. Bosman te Den Ham.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Groningen: Th. val j
Stuyvenberg te Rotterdam-Zuidwijk.
DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP
Overleden: W. I. Fleischer (67), enj
pred. te Groningen. Was predikant t
Terschelling, Balk, Steenwijk, Mepp(
en Groningen.
OUD-KATH. KERK
Overleden: J. A. Roeseling (85), er
past. te Gouda. Was pastoor te Gou<
en te 's Gravenhage.
ADVERTENTIE
Actuele boeken van Prof. Dr. H. M.
KUITERT:
paperback, 17,90
4de druk. geb., 18,00
2de druk, paperback, 14,75
Verkrijgbaar bij de bockhandel.
Postbus 130.
Zij hebben besloten alle consequenties
vandien te trekken en in een steviger
en duidelijker organisatievorm naar
buiten op te treden. Men overweegt
om dit te gaan doen onder de nieuwe
gezamenlijke naam 'confessioneel ge
reformeerde organisatie' (CGO).
De plannen zijm door de organisaties
intern besproken en vervolgens op
een vergadering met enkele tientallen
geestverwante predikanten in Zwolle,
onder leiding van ds. M. Vreugdenhil
uit Nijkerkerveen.
Men verwacht, dat in verschillende
plaatsen 'belijdenisgemeenten' zullen
ontstaan van bezwaarden, die zich met
de plaatselijke gang van zaken niet
langer kunnen verenigen. Om deze
zaak enigszins te regelen en een chaos
te voorkomen, is er een commissie
ingesteld, bestaande uit ds. R. Akker
man te Kampen, de heer Knol te
Groningen, ds. J. B. van Mechelen te
Urk en ds. K. Meima te Kampen.
Deze commissie zal in voorkomende
gevallen de plaatselijke situatie onder
zoeken en advies uitbrengen.
In het jongste nummer van het
veertiendaagse blad 'Waarheid en
Eenheid' wordt aan die plaatselijke
kerken 'waar de toestand nog goed is'
financiële steun en mankracht voor
deze belijdenisgemeenten gevraagd.
Verschillende predikanten stelden
zich op de vergadering te Zwolle
beschikbaar, om 'in de diensten van
dergelijke belijdenisgemeenten voor
te gaan en om daar ook katechisatie
te geven.
Een werkgroep jeugdzaken wil ouders
adviseren over eventuele alternatieve
mogelijkheden inzake katechisatie,
jeugdwerk, school en verdere studie.
ROME Reuter/AFP) De 700 jaar
oude werken van de beroemde theo
loog en filosoof Thomas van Aquino,
waaronder de 'Summa theologica',
worden op het ogenblik nauwkeurig
onderzocht door een computer.
Een groep deskundigen is al twintig
jaar bezig met het maken van een
index van alle woorden (rond
10.600.000 in totaal), die Thomas
heeft gebruikt. Het ls de bedoeling,
dat het onderzoek door de computer
voltooid is vóór de herdenking in
maart 1974 van de sterfdag van Tho
mas van Aquino, die van 1225 tot
1274 leefde en nog steeds beschouwd
wordt als de grootste theoloog van de
r.k. kerk.
Waar nodig zullen eigen jeugdvereni
gingen worden 'opgericht. Ook gaat
men schetsenbundels samenstellen ten
dienste van het verenigingswerk. Op
initiatief van ds. Akkerman is voorts
besloten tot oprichting van een nieu
we predikantenvereniiging. Enkele
tientaiilen predikanten hebben zich
reeds aangemeld.
Zo spoedig mogelijk zal van 'Schrift
en Getuigenis' en 'Waarheid en Een
heid' een getuigenis uitgaan tot alle
leden van de gereformeerde kerken.
Zaterdag 24 maart zal er in Amers
foort een grote openbare samenkomst
worden gehouden over de vraag 'Hoe
moeten we nu verder?'
Horizontaal woorden invullen die be
tekenen:
1. medeklinker* 2. rondhout, 3. priem,
4. insektenetend zoogdier, 5. noodlot,
6. bekwaamheid.
Bij juiste invulling vormen de begin
letters de naam van een sterrebeeld.
Driehoek-puzzel
Oplossing van gisteren:
Hor.: 1. pedel, 4. raket, 8. as, 10. ba,
12. aak, 15. enter, 17. loper, 19. tas,
20. moa, 22. alt, 23. korre, 24. oer, 26.
ego, 27. ree. 29. brand. 30. Edens, 31.
een. 33. Og, 37. de. 38. leder, 39.
tenor.
Vert.: 1. palet, 2. es, 3. eg, 5. ar, 6. eb,
7. taart, 9. da, 11. ets, 12. armoede,13.
klaroen, 14. opa, 16. nader, 18. ellen,
21. org. 24. obool, 25. ras, 27. rek, 28.
ester, 32. el, 34. ge, 35. Ee, 36. p.e. 37.
do.
Pim Oets en Gijsbert Hanekroot
Popnamen Uitgeversmij. Born N
7.90).
Oets en Hanekroot. Mensen die
heten bestaan niet, zou je zeggen,
tegendeel is echter waar, en dat ni
'alleen: ze (respectievelijk popmedewi
ker van Het Vrije Vrije Volk
fotograaf) hebben een uitsteken
pop-publikatie het licht doen zien
nog. Een fraai geïllustreerd en all(
zins betaalbaar boekwerk, dat voori
melijk een bundeling is van Oets
HW-bijdragen zoals die in '70 en
in dit dagblad werden afgedrukt,
bijdragen behelzen een serie portr
ten van uiteenlopende popfabrikanti
de meesten voor en/of na concert
hier te lande door Oets aan de ta
gevoeld: trend-setters (John Foger
Frank Zappa, Leon Russell), eigen
nige eenlingen (Kevin Ayers, Al
Price, Richie Havens, Steve Still
'veteranen' (Don Everly, bluesb
Muddy Waters, Hank Marvin, de
uilebrilde' sologitarist van de legen
rische Shadows, nu aktief met
heren Welch en Farrar) en veelbi
vende nieuwelingen zoals Carole K
(nieuw althans als solo-artieste)
onze bloedeigen Peel-commune
Inc.
Oets kent zijn zaakjes, op popgebi
zijn vraagstelling en bondige analj
getuigen daarvan. Daarnaast weet
ook met behulp van een enkele I
senwerping, een niet helemaal al
maakte zin de geïnterviewden geffi
kelijk te brengen tot uitspraken o
achtergronden en drijfveren van
muziek. En dat is in het geval
het grootste gedeelte van de 'slach
fers' best de moeite van het we
waard, wat dan weer in het kwadr
van toepassing is op de vaak
persoonlijke gesprekken met
Lennon, Grace Slick en Steve Sb
Prima. hoor.
Wat verder nog over deze vaderlao
produktic geschreven? Belangstel!
den weten genoeg. Twijfelaars zou
willen zeggen: haal gerust uw favo
ten in huis, verdiep u met I
muziek op de draaitafel in wat
daarover te zeggen hebben en ge'
en passant van de overstelpende I
veelheid sfeervolle zwart-wit-fotogr
van Gijsbert Hanekroot (uitstek
die aktie-montagc van John
gerty!). Het gaat om een brok
plichte kost in een ieders popbit
theek. En wie blijft volhouden,
mensen als Oets en Hanekroot b<
niet bestaan, krijgt met mij te df
Zo. WJ