Artiesten voor
de laatste maal
in het Kurhaus
Een valk voor 'n koningin
dsgpecept
glyc sl
Vroegere 'Bartje' was
jongetje van deVeluwe
Groot afscheidsfeest
door Catherine Gaskin
Vr<
TROUW/KWARTET DINSDAG 6 FEBRUARI 1973
MARY~PERKINS
BINNENLAND/RADIO EN TV
i TR
tóÊil.WL^i6vlo»TDeL i I XiisT^iiuw
L s-S\.
LOWIETJE
b»
IN DE GOUDEN GAPER door W. G. VAN DER HULST, plaatjes van W. G. VAN DER HULST Jr.
351. Tinus vertelt: hij moet wel,
maar hij weegt zijn woorden. 'Het
kistje vond ik in 't moeras toen ik
daar kruiden zocht; van de prinses
spreekt hij niet.
'En de gaper? Vlug wat!'
De gaper vond ik in 't bos, uwe
edelheid.'
'Je liegt! In 't bos? Wie vindt er
gapers in een bos?'
De Maarschalk is opgesprongen, staat
dreigend voor Tinus. 'Spreek op,
vlug! Wat wilde je met die gaper?
Wat zocht je in die gaper?' Hij heft
zijn rijzweep op. Tinus kijkt de drifti
ge bulderbas rustig aan. 'Ik zocht
niet; ik vond hem
'Je liegt, schavuit!De rijzweep
kletst neer over Tinus' hoedje,
striemt over zijn wang. Maar ineens
wijkt ook de Maarschalk terug, loopt
snel naar zijn paard, springt er op,
bijt het ontstelde mannetje nog toe:
'Zwijgen, versta je! Zwijgen! Als je
ooit iets durft loslaten van wat ik je
vroeg, ben je verloren, man! Onthoud
het! Hij geeft zijn paard de spo
ren. wantdoor 't gebladerte heen,
heeft hij de twee zien weerkomen uit
het moeras. Over een ontmoeting met
hen peinst hij niet meer. Ze mogen
hem hier niet zien.
Tinus wrijft zijn wang, schudt zacht
het hoofd.
KARELTJES GROTE AVONTUUR
142. Dat..., dat kan alleen maar
het werk zijn van onze gevangenen',
brulde de tovenaar tegelijk woest en
angstig. 'Kom mee, Asmar. Laten we
gaan kijken wat ze nu weer hebben
uitgevoerd'. Met weliswaar driftige,
doch tegelijk onzekere passen renden
de tovenaar en Asmar op de cel van
de twee gevanenen af. Opgewonden
huppelend en dansend stotterde As
mar: 'Als er wat gebeurd is, dan is
het Uw eigen schuld, o tovenaar. Ik
heb het wel gezegd. U had die lui
niet moeten opsluiten. U had ze
'Wat ik had moeten doen, dat zal
ik zelf wel beslissen, Asmar', viel de
tovenaar zijn helpertje giftig in de
rede. 'Ik heb jouw adviezen niet no
dig. Ik ben er bovendien helemaal
niet van gediend. Begrepen?' Zo
onderling ruziemakend en krakelend
bereiktemde twee booswichten de cel,
waarin zc nog maar zo kort geleden
smidje Verholen er. zijn makker had
den opgesloten. 'Oh kijk daar es!'
riep Asmar ontsteld uit en hij wees
op de verwoesting, die was aange
richt. 'Ik zie hetsiste de
tovenaar dreigend. 'Ze zijn me ont
snapt. Doch wie heeft hun met zoveel
kracht de toegang naar buiten geo
pend? Dat zou ik wel eens willen
weten'. 'Dat weet ik niet', gromde
Asmar onheilspellend. 'Maar nu is
mijn geduld uitgeput. Het kan me
helemaal niet meer schelen of U het
goed vindt, of niet. Ik ga ze nu
eigenhandig 'Jij gaat je gang
maarvulde de tovenaar het drei
gend uitgesproken zinnetje van Asmar
aan. Dit voorspelt niet veel goeds
voor smidje Verholen en voor detecti
ve Geurtjes. Het onaangename van de
zaak is alleen, dat ze zelf nog hele
maal niets weten van wat hun boven
het hoofd hangt. Ze lopen hier ten
minste rustig op het huis van de
soldaat van het blauwe licht af
FERDNAND
Van onze radio- en tv-redactie
SCHEVENINGEN Het Kur
haus sluit. Reden voor de KRO
en de Belgische omroep (BRT)
voor een groots muzikaal af
scheid in het programma 'Kur
haus Adieu' waarin op vrijdag
23 februari bekende artiesten
uit binnen- en buitenland zul
len schitteren.
Toegegeven het duurt nog even
voor het zover is, maar dergelijke
artiesten zijn over het algemeen zo
druk bezet, dat maanden van tevo
ren hun toestemming moet worden
gevraagd. In het triest en lege
Kurhaus was het zover, dat de
KRO bekend kon maken wie er
aan 'Kurhaus Adieu' zullen mee
werken.
Juliette Gréco
Namen staan op het programma
als Charles Aznavour, Juliette Gre
co, die zich beiden de laatste tijd
op extra Nederlandse belangstel
ling mogen verheugen. De zeven
tien zangertjes van de groep Les
Poppys zorgen eveneens voor een
Franse bijdrage.
Tot de buitenlandse musici horen
ook Rhoda Scott, jazz organiste,
The Edwin Hawkin singers, gospel
zangers, de Zuidamerikaanse groep
Los Chaos, bekend van 'El condor
pasa', 'The Windows' vormen ten
slotte een nieuw duo, dat 'How do
you do' bekend maakte.
Tussen deze en nog verschillende
namen van buitenlandse artiesten
staan die van de Nederlandse Gert
Timmerman, Willy Alberti en An-
dré van Duin. Zo te zien een zeer
gevarieerde lijst van medewerkers
zodat een zeer afwisselend pro
gramma te verwachten is voor elck
wat wils.
Brigitte Bardot?
Ook de naam van Brigitte Bardot
werd genoemd, maar zij is alleen
genodigd als gast. Of ze komt is
nog niet bekend.
Hoewel de naam 'Kurhaus Adieu'
dit wel doet vermoeden betekent
dit niet dat een van de laatste
feesten, die in de concertzaal gege
ven zullen worden helemaal in het
teken van de nostalgie staan. 'Het
wordt een amusementsprogramma'
belooft Warry van Kampen, hoofd
van de afdeling gevarieerde pro
gramma's van de KRO.
De KRO-televisie, maar ook de -
radio zal op de 23e februari voor
het gootste deel in het teken van
het Kurhaus staan. Het tv-pro-
gramma duurt van 20.20-23.10 uur.
In de pauze die een half uur duurt
Juliette Greco
besteedt Brandpunt eveneens aan
dacht aan het verdwijnen van het
monumentale hotel annex concert
gebouw.
Ook her KRO-radioprogramma is
op de middag van de 23e praktisch
helemaal gevuld met Kurhaus-
evenementen. In 'Van twaalf tot
twee' ontvangt Hans van Willigen-
burg, die tevens gastheer is voor
het televisieprogramma, Paul van
Vliet, de heer Zwolsman, die een
zeer oud lied zal zingen, Charles
Aznavour, Los Chacos, André van
Duin en Willy Alberti.
In de rubriek 'Interlokaal' tussen
half drie en vijf uur kunnen tele
fonisch vragen worden gesteld aan
de heer Zwolsman.
Het televisie-programma is een co-
produktie van de KRO met de
BRT. Dat betekent, dat de BRT
voor de technische staf, het orkest
(het groot BRT-orkest onderlei
ding van Francis Bay) zorgt. De
KRO levert de regisseur en produ
cer.
Twijfels
Een groot deel van AVRO's Televizier
was gewijd aan het tot dusver mislukte
leven van één van de twee mannen die
in Deil een boerengezin gegijzeld hiel
den. Er kwam een lawine van persoons
informatie en geëmotioneerde uitspra
ken van verwanten op de kijker af. Uit
spraken die duizend en één achtergron
den hebben, die voor een buitenstaan
der niet op hun juiste waarde zijn te
toetsen. Je vraagt je dus af, of het zin
heeft, ja, of het verantwoord is, om der
gelijke intieme zaken aan een miljoe
nenpubliek bekend te maken. Moeten
we dit nog rekenen tot een soort jour
nalistiek dienstbetoon?
Natuurlijk kan men zeggen dat aan
deze uiteenrafeling van een leven ook
een sociale kant zit. Een belichting van
wat de maatschappij fout heeft gedaan
jegens Daan en zijn omgeving. Als de
aaneenschakeling van onthullende en
onthutsende interviews gaat werken
als waarschuwing om in hét vervolg
minder fouten te maken bij het opvan
gen van ontspoorde mensen, is er iets
goeds in gang gezet. Voorlopig echter
houd ik mijn twijfels. Want wat is het
effect voor de twee mannen die in Deil
klem liepen?
Jaap van Meekren zocht in Suriname
naar de achtergronden en mogelijke
Radio vandaag
VARA zendt 'en nu
naar bed' uit
HILVERSUM Nu de musical 'Em,
nu naar bed' met in de hoofdrollen
Conny Stuart en Mary Dresselhuys
niet meer in de Nederlandse theaters
wordt gebracht heeft de VARA de
kans aangegrepen om hem nog een
maal via het scherm aan den
volke te vertonen. Het is de bedoeling
dat Annie Schmidts zangspel begin
mei op de televisie verschijnt.
IADVERTENTIE)
Ruwe Handen?.
Alléén
helpt! 1
SChJoaol°®Zrt?'
lane 2-19*
immimCREME
Amsterdam
21
We studeerden erop, de vertak'r en
ik, hij als de veel grotere expert, en
juist daardoor zeer beperkt. Hij durf
de nauwelijks de woorden uit te spre
ken die ook mijn eerste vertaling van
de tekens vormden.
'Uw geachte broedt*, hij moet erg
ziek zijn geweest.'
'Hoe weet je dat?'
Hij haalde zijn schouders op. 'Ondui
delijk niet zijn manier. Verward.
De betekenis is niet duidelijk.'
'Zeg me, wat denk je dat hij schreef?'
Zijn fijngevormde hand bewoog zich
naar de tekens onderaan het perka
ment; zijn bezorgde blik bleef ter
sluiks op me rusten.
'Ik denk dat hij bedoelde
'Wat bedoelde hij?'
'Ik denk dat hij schrijftzij heeft
gedood
De nieuwe morgen leek overrompe
lend normaal. Morag wekte me toen
ze een kan warm water bracht. De
kaarsvlekken bij de vloer vormden
het enige teken, dat er die nacht van
alles was gebeurd. Ik dreef langzaam
boven uit een diepe slaap. Slechts het
feit dat ik mijn bed uit moest om de
grendel terug te schuiven voerde Mai-
ri Sinclair terug in mijn gedachten.
'Ach', begroette Morag me, 'het is
hier niet nodig om deuren te vergren
delen. Wie zal er binnenkomen?'
Ze moest me dwaas en kinderachtig
vinden. 'Ik, ik dacht niet na'. 'U bent
dat natuurlijk gewend in dat onrusti
ge China. Nou, laat me u vertellen, er
is op Cluain niets om bang van te
zijn. Hier is uw water. Mevrouw Sin
clair zei me dat ik ik maar wat langer
moest laten slapen vanmorgen, om
dat u wel moet zou zijn na uw reis.
Maar ze houdt er niet van lang te
moeten wachten voor de afwas. Dus
als ik u was zou ik me maar haas
ten.
Ze babbelde vrolijk verder terwijl ze
het beddegoed terugsloeg met snelle,
handige gebaren; Morag was goed ge
traind, en haar gepraat verstoorde
haar werkzaamheden geenszins. Ze
babbelde over alles wat in haar hoofd
opkwam. De rode Chinese jurk, met
bewonderende uitroepen over hoe
mooi hij was en hoe merkwaardig
gemaakt; het mooie weer, de zon die
alweer hoog aan de hemel stond en
warmte begon te geven, en het helde
re blauw van de hemel. 'Het is een
prachtige dag, vandaag, juffrouw.
En toen voegde ze eraan toe, met een
zweem van verlangen, alsof de herin
nering terugkeerde van vroegere zo
mers. toen ze nog een kind was en
minder in beslag genomen werd door
huishoudelijke taken: 'een dag om in
de wei rond te rennen. Mevrouw
Sinclair zal er wel op uittrekken om
haar wilde bloemen te verzamelen.
Ik hoorde het zachte ruisen van de
bries, en de roep van vogels en het
geluid van de rivier die zich na de
laatste regens vol en onstuimig door
zijn bedding bewoog. De wereld van
Cluain was helder cn prachtig zoals
mijn grootvader had gezegd dat het
zou zijn. Er was geen mist en geen
mysterie. Zelfs de aanblik van Bal-
lochtorra, neergehurkt op zijn rots
punt, leek iets uit de herinnering,
een sprookjeskasteel uit het boek van
een kind. Er zou een prinses kunnen
zijn met gouden haar. Ik waste me en
kleedde me aan, en bleef mezelf voor
houden dat ik die nacht alleen maar
had gedroomd, een onsamenhangende
droom als gevolg van whisky en ver
moeidheid. Maar toen ik weer naar de
deur liep vertelden de kaarsvlekken
me duidelijk genoeg dat het geen
droom was geweest.
De eetkamer was verlaten maar er
was voor mij gedekt. Warme pap in
een kom, viskoekjes, gebakken eieren
met spek, alles warm gehouden boven
spirituslichtjes. Angus Macdonald
hield van een hartig ontbijt, als dit
Zijn gebruikelijke maaltijd was. Ik
had geen honger; ik nam wat knap
pend bruin brood, een beetje honing,
en een kop thee. Terwijl ik at dacht
ik na over Mairi Sinclair. Over de
talenten van die vrouw, en het mis
bruik dat ze ervan maakte. Ze had
waarschijnlijk het brood gebakken. Ze
zou de leiding hebben van dc karnerij
waar deze zachte, rijke boter gemaakt
werd. De honing was de beste die ik
ooit had geproefd, en ik dacht aan de
bijen die luid boven de kruidentuin
zoemden, en de honing zijn wilde,
kruidige smaak gaven. Ik dacht aan
de schrale kudden van China, eri het
welvarende vee dat ik gisteren had
gezien; ik dacht aan de scherpe, exoti
sche schotels die de Chinezen aten, en
de heerlijke kwaliteit van het voedsel
hier. Dat moest gemaakt worden door
een ronde, gezellige, huistrotse vrouw,
kletsend als Morag. En ik bleef me
het spookachtige, verwilderde gezicht
van de vrouw herinneren in de vorige
nacht, bevreesd voor nog veel meer
dan alleen het feit dat haar konink
rijk door een andere vrouw werd
betreden. Ze was niet alleen bang om
haar plaats te verliezen, maar voor
Cluain zelf.
Ik zou haar nu moeten opzoeken in
de keuken, en zien hoe ze op mij
reageerde. Zou ze het gebeuren van
de afgelopen nacht proberen te verge
ten? Óf zouden we verder gaan waar
we gebleven waren? De onvergetelijke
woorden op Williams perkament zou
den altijd tussen ons staan. Op een
dag zou ik haar ermee beschuldigen.
Met deze woorden, en niets anders. Ze
zou misschien haar schouders opha
len, kalm en onverschillig, en bewe
ren dat het niets anders was dan het
geraaskal van een koortsig brein. Wat
betekenden ze eigenlijk, en wie werd
er beschuldigd? Ik zuchtte, verwarder
dan ooit, sinds ik voor het eerst de
tekens had ontcijferd. Nu ik Cluain
kende en de vrouw, werd niets ge
makkelijker, noch duidelijker.
(Wordt vervolgd)
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgmn. 7.20
(S) Dag met een gaatje. (8.00 Nws; 8.11
Radiojournaal.) 8.50 Morgenwijding. 9.00 (S)
Klass.muz, (9.35 Waterst.) 10.00 (S) V.d.
kleuters. 30.10 Arbeidsvitaminen. (11.00
Nws: 11.03 Radiojournaal.) 11.30 (S) Rondom
twaalf: een uur allerlei voor iedereen met
de groenteman Paris vous parle en om
11.55 Beursber. Overheldsvoorl.: 12.0 Uitz.
v.d. landb. AVRO 12.40 (S) Knipperlicht:
wekelijks radioverkeermag. 13.00 Nws. 13.11
Radiojournaal. 13.21 (S) Verstrooiing bij
Mozart 1 kamermuz. EO: 14.00 Het woord
der waarheid: theologie naar de H.Schrift.
14.15 (S) Pianorec. klass.muz. 14.25 V.d.
vrouw. 14.45 Rep. over het verdwijnen van
honderden boerderijen in Gelderland. 15 05
V.d. zieken. 16.00 Nws. 16.03 Klankbord
act. inf. en comm. 16.10 (S) Voor kleuters
en kind. 16.30 (S) Jeugdtoer. AVRO: 17.00
(S) Mobiel: een beweeglijk progr. voor
beweeglijke mensen. 17.55 Med.
18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.21 Moet
de aarde wijken v.d. hemel lNed: gesprek,
ken. 18.45 (S) Johan Willem Frlso Kapel en
zangsol.: gala-conc. 19.30 (S) Vanavond
muz. vrolijkheid en verstrooiing. 22.30 Nws.
22.40 Radiojournaal. 22.50 (S) Vanavond
laat: act, progr. met muz. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
KRO: 7,00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7.07 (S) Badlnerie klass.muz. 7.30 Nws. 7.41
Echo. 7.50 (S) Badlnerie. 8.24 Overweging.
8.30 Nws. 8.36 Gymn. v.d. vrouw. 8.45
Moeders wil is wet. 10.00 Schoolradio. 10.10
(S) Aubade: klass. en mod.muz. (10.30
Nws.) 11.00 V.d. zieken. 11.30 Bejaarden-
progr. 11.55 Med. 12.00 (S) Van twaalf tot
twee: gevar. progr. (12.22 Wij van het land;
12.26 Med. t.b.v. land- en tuinb.: 12.30 Nws:
12.41 Echo; 13.00 Raden maar.) 14.00 School-
TV vandaag
Vernieuwingen in
het NCRV-complex
HILVERSUM De uitzendingen van
de actualiteitenrubriek 'Hier en nu'
van de NCRV-radio komen sinds kort
uit dc geheel vernieuwde studio 3 in
het NCRV-complex aan de Schutters-
weg in Hilversum.
De technische dienst radio van de
NOS heeft deze vernieuwing aange
bracht, evenals in de, hoorspelruimte,
studio 4 van de NCRV.
De nieuwe installatie in studio, 3
bestaat onder meer uit een regeltafel,
twee verrijdbare grammofoons, enkele
cassetterecorders en een regietafel. In
de studio staat een interview-tafel een
presentatietafel en twee tafels voor de
eindredactie. Bij de installatie be
hoort een werkruimte voor de pro
grammamedewerkers die is voorzien
van een radio- en tv-ontvanger.
Ook de hoorspelstudio werd aange
past. Zo werd de galmvrije ruimte
vernieuwd en de controlekamer ver
groot. De radio-technische installatie
werd vervangen door nieuwe appara
tuur. Er kan nu gebruik gemaakt
worden van cassetterecorders voor het
nabootsen van geluiden.
NEDERLANP I
NOS NOT
11.10-12.00 Schooltelevisie
14.00-14.50 Schooltelevisie
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaSl
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Tweekamp - quiz voor
middelbare scholieren
19.30 Beter Samen - over
onderlinge hulpverlening
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.21 Baitje (4)
21.20 Laten we wel zijn:
over leven en laten
leven
21.25 Adam Smith
21.50 Getekend: Wat je
tekent ben je zelf!
22.15 Ander nieuws
NOS
22.40 Den Haag vandaag
22.50 Journaal
TELEAC
22.55 Kijk op Sport -
les 3 (herh.)
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
VARA
19.05 Ski Rendez-vous in
Groden, doc.film
19.30 HierisLucij
NOS
20.00 Journaal
VARA
20.20 De Commissaris: Het
trieste einde van Dr.
Meinhardt
21.20 2 voor 12, quiz
22.00 Achter het nieuws
NOS
22.50 Journaal
gevolgen van de onrust daar. Hij voor',
zag zijn bevindingen van een soms be
wogen commentaar. Een heel andere
stijl van interviewen demonstreerde
één van zijn collega's in een gesprek
met de boekhouder die onregelmatig,
heden heeft gesignaleerd bij de Am
sterdamse metrobouw. Een spitse aan-,
pak, waarover de inlichtingen bijna
klnisch-nuchter op een rijtje kwamen
te staan.
Als je eenmaal iveet, dat Anthony
Kimmins, de regisseur van 'Tussen
Tanger en Gibraltar', ook de maker
was van een reeks kluchten met dt
onvergetelijke komiek George Form by,
dan herken je de hand van deze mees
ter in tientallen komische regievond-
sten in het verhaal over het dubbel
leven van kapitein St. James. Voot
Alec Guiness een opgelegde leans ort
zich naar twee kanten briljant uit tt
leven.
Het derde KRO-programma 'Volgend
Patiënt' gaf een onopgepoetste kijk
op de dagelijkse gang van zaken in
een ziekenhuis. Als de getoonde situa
ties algemene geldigheid bezitten, moeI
er op het punt van de menselijke be
nadering nog heel wat ten goede gaan
veranderen
TON HYDRA
radio. 14.30 (S) Interlokaal op dinsdag'
licht muz.progr (15.30 Nws.) 17.00 Ovet
heidsvoorl: zoeklicht op Bonaire Raymon
Debrot heeft een gesprek met mevr. Va
Lieshout hotel- manager. 17.10 V.d. kleu
ters. 17.30 Nws. 17.32 Echo.
18.00 (S) Licht ork. met sol. 18.19 TJitz.
van de A.R P. 18.30 Nws. 18.41 Echo. 18.5S
Progr. voorbeschouwing. 19.00 (S) Zin
muz. amateurs geven de toon aan. 1!
NOS: Den Haag vandaag. KRO: 20.00 Nws
20.05 (S) Betulia Liberata aratorlum vat
Mozart. 21.55 Doos in Bazel hoorspel. 22.5C
Overweging. 23.00 Echo. 23.30 (S) Binnenkij
ken literair progr. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
VARA: 7.00 Nws. 7.02 Dag dinsdag. 8.01
Nws. 8.02 Onderweg. 9.00 Nws. 9.03 Plaatjti
v.d. pep. (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Eet
opvallend vrolijke gevar. visite. (12.01
Nws.) 13.00 Nws. 13.03 De Eddy Becke:
show. (14.00 Nws.) 15.00 Nws. 15.03 Drie
draai. 16.00 Nws. 16.03 Mix. (17.01
Nws.)
NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost de Draayei
Show. VARA: 19.00 Nws. 19.02 Popsmui;
20.00 Nws. 20.02 Poprekonstruktie. 21.r
Nws. 21.02 Jazz and Blues. 22.00 Nws. 22.1
De Eddy Becker Show. 22.55 Med. 23.1
Nws. 23.02 Wachten op middernacht. 24.1)1
Nws. 0.02 Tom Blom. (00.55 Nws.)
BELGIE 324 m NED.
12.00 Nws med. en SOS.ber. 12.08 Tuinlt
.kron. 12.15 Lichte muz. 12.50 Bulten
persoverz. 13.00 Nws act. weerber.
toneelagenda. Daarna lichte muz.
Beursber. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio
(15.00 Nws.) 16.00 Nws en beursber. lBAtdaar
Lichte muz. 17.00 Nws en med. 17.10 Vooi
oudere luisteraars. 17.55 Weegschaal.
18.00 Nws. IS.05 V.d. soldaten.
Paardesportber. 18.30 Wegwijs wezen.
Sport. 18.55 Taalwenken. 18.57 Lichte muz
19.00 Nws en act. 19.30 Intermezzo. 19.3!
Vakbondskron. 19.45 Lichte muz. 20.00 Hoor
spel. 20.36 Nieuwe platen. 21.00 Lichte mui
22.00 Nws. 22.05 Filmmusical. 23.00 Nwf
23.10 Romantische muz. 23.40-3.45 Nws.
DUITSLAND I
10.00 Journaal. 10.05 Journaal van gister»
vond. 10.30 Muzikaal amusem. 1.05 Aci,
progr. 12.50 Intern, persoverz. 13.00-13.2 Ie d(
Journaal. 6.15 Journaal. 16.0 Komischi r.
Geschichten mit Georg Thomalla. 17.05 V.d JlCH1
kinderen 17.10 V. d. kinderen. 17.55-18.
Journaal.
(Reg. progr,: NDR: 9.310-0.00 Sesamstrass
(18) 18.00 Filmrep. 18.30 Act. 18.45 Zand
18.55 Nordschau-magazine. 19.26 Gt
stern gelesen. 19.59 Progr.overz. WDR: 8.21 fidel
8.50 en S.55-9.25 Schooltelevisie. 9.30-10.C 4
Sesamstrasse (18). 11.00-11.30 en 11.45-12.1 ««SOI
Schooltelevisie. 18.00 Nws uit Noordr.-West|
is.io Unser Dorf. 18.40 Hier und Heute. 19.1
V.d. kleuters. 19.25 Gestern gelesen Au Weter
der Praxis eines Strafvcrteidlgers. 20,C
Journaal en weerber. 20,15 Eln Platz fu
Tlere. 21.00 zum Ruhme des Sporh
22.30 Journaal comm. en weerber.
Filmrep. 22.35 Journaal.
DUITSLAND II
14.30.15.05 Testprod.-mathematik. 17 3 ze
Journaal en weerber. 17.35 Progr. VOO
oudere kijkers. Aansl.: llefdadigh.aktie.
18.05 Rep. en interv. 18.35 Spelprogr
19.10 Barrier Reef. 19.45 Heute. 20.15 Film
rep. Aansl.: Journaal in het kort. 21.00 Pan
Temple. 21.50 Doc. progr. 22.50 Journal
comm." en weerber. 23.05-23.55 Kamermaan
films.
DUITSLAND III NDR
S.20-12.20 en 16.00-17.00 Schooltelevl
sie.
18.
uitz. 19.30 Ausblldung der Ausbilder. 20.0
Journaal en weerber. 20.15 Disc. 21.00 Serii
doe. films. 21.30-22.25 Muzikaal progr.
DUITSLAND III WDR
8.20 8.55 9.30 11.00 en 11.45 Schooltelevl
sie. 17,00 Idem. 17.30 Russische taalcu
sus.
18.00 Sesamstrasse (18). 18.30 Studieprogi
19 00 Zandmann. 19.05 Progr. voor Grieks
werkn. 19.15 Uni-Audimax. 19.45 Nws ul
Noordr.-Westf. 19.55 Comm. 20.00 Journal
i weerber. 20.15 Serie uitz. 21.00 Doe. fllu 0nnii
■IS Ar-t nrnsr PO OS TV.fiircnc
rede
wint
woo
uitsl
den,
ging
is. I
geva
dcnl
inko
hun
men
niet-
bet
zitte
men
Een
maai
gevo
mem
laten
twijf
bonc
Maa
of 1
pen
Haai
staar
Ir v
IJerst
mon<
.1 mees
heeft
gead'
rijwerk;
:nar
vast
ten 1
iensv
moet
voorl
>p,-,
als z
het r
met
voori
21.45 Act.progr. 22.05 TV-cursus.
BELGIE NEDERLANDS
man.
Wijs
14.00-16.00 Schooltelevisie. 17.00 Schooltêli jjen
18.00 Fabeltjeskr. 18.05 Fnllyfoot. 18.
HUROTHM Biteu
Tienerklanken.'l9.05 Kook-rubr. "19.35 Zoel geref
Eig
fling)
kerke
echtst
uitga i
ynod
lenst
licht. 19.40 Med. 19.45 Journaal. 20.10 D
kleine waarheid. 21.10 Doe. progr. 22.01
Filmrep. 22.45 Journaal.
BELGIE FRANS
14.00 14.30 en 15.00 Schooltelevisie. 16.1
Wiskunde voor iedereen. 17.35 Journaal U
17.40 Schooltelevisie.
18.10 Klnderprogr. 19.30 Gesprekken m|!
kunstenaars. 19.00 Un homme une villi
19.30 Gewestelijk nws uit Wallonië. 19.IJ
Weerber. 19.45 Journaal. 20.15 Le gram Pruin
amour de Balzac. 21.55 TV-portret. °aU
Journaal.
Witlof met
gehakte eieren
1 kg. witlof
2 dl. bouillon
20 gr. boter
20 gr. bloem
2 eieren
peterselie
peper, zout
worcestersaus
Het witlof schoonmaken en de groen
te een paar keer wassen. Opzetten
met wat water en zout en in ongeveer
twintig minuten gaarkoken. Laat het
lof uitlekken. Maar een sausje van de
twintig gram boter door deze te smel
ten en er de bloem doorheen te
roeren tot een samenhangende bal is
verkregen. Dan bij scheutjes er de
bouillon aan toevoegen (gemaakt van
water en een bouillonblokje) en de
saus opnieuw laten doorkoken. Op
smaak afmaken met peper, zout en
worcestersaus. De groente gedeeltelijk
met deze saus bedekken en de inmid
dels hardgekookte eieren fijnhakken
en met de gehakte peterselie over de
schotel strooien.
Menutip: Toastje met sardientjes, ge
kookte aardappelen, witlof met gehak
te eieren, fruit.
Snoepje ivas z'n enige honorarium
Van een onzer verslaggevers
APELDOORN Het pientere ke
reltje dat velen kennen van de
omslag van de Bartje-boeken was
niet een Drents maar een Veluws
jongetje. Dat heeft het Veluws
Dagblad onthuld. Om precies te
zijn, het was een zekere Kees van
Essen uit Nijkerk, nu een vijftiger
en plaatwerker bij Bronswerk.
Kees van Essen poseerde destijds
ongeweten als Bartje omdat hij
toevallig tegenover de Callenbachs
woonde. De geschiedenis van de
foto zou hem zijn leven lang ach
tervolgen. Kees van Essen's vrouw
(en zijn oudera trouwens ook)
hebben, zonder veel lust te hebben
om er nog over te praten, verteld,
dat die Bartje-foto hem tot een
obsessie geworden is. Honderden
Nijkerkers zouden het verhaal ken
nen. Toen hij nog een jongen was
van een jaar of tien, noemden
velen hem Bartje. Toen hij vader
iverd spraken ze van de zoon van
Bartje. Vaak werd, ais het over
Bartje ging, tegen hem het beken
de gebaar gemaakt met duim en
wijsvinger, alsof hij er al veel geld
aan verdiend zou hebben. En zo is
hij nooit verlost van 'Bartje', zelfs
zo dat hij er beslist niet over
praten wil.
Hoe is het een kleine veertig jaar
geleden gegaan? Volgens mevrouw
Van Essen zou Kees van Essen in
opdracht van Callanbach in
Utrecht veelvuldig gefotografeerd
zijn, totdat men de goede 'Bartje'
had. Dat kon omdat men de indruk
gegeven had een autoritje met hem
te maken. Hij vond dat prachtig,
en zijn ouders vonden het ook wel
goed. Er kwam een snoepje bij te
pas, dat zou dan het enige honora
rium zijn dat hij ervoor heeft
gekregen.
De familie Van Essen neemt het de
huidige directeur van Callenbach
niet kwalijk het is ver voor zijn
tijd geweest Viaar ze hebben er
nog verdriet van. De tegenwoordi
ge directeur van Callenbach heeft
inmiddels contact opgenomen met
de familie van Essen. Hij heeft
verklaard dat hij best iets toil
doen, ook wel in financieel op
zicht, maar volgens hem gaat het
daar in de eerste instantie niet
om: eerst moet een conflictsituatie
worden weggenomen.
Pag.,
Nedei
ven c
lever<
klijk
m. J
f:l
Ponst
En
i:
fijn zi
lestec
Verha;
lat G-
'rienc
'en.
lens
«en v:
kikkei
Vervel
prijs:
kt o(
tou hi
[an L
hoek j
0V€
4MS1
Vrouw
baten
het w
de zw
er bij
leren
Irokk.
tondh
van d
Vrouw
{verki:
tongsi
*ord(