Laat raad van kerken aandringen
op rigoureuze maatregelen
Nog wel dezelfde koks
c
J
Eban onverwacht op
bezoek bij wereldraad
Tweede charismatische
theologenconferentie
Vrachtwagens met gif
weer teruggestuurd
Melkprijs fors omlaag
Overheidslonen
stegen het meest
'Vietnam-acties
doorkruisten
lepra-inzameling'
Beroepings-
werk
Prins Claus op expositie
Boekenetalage
Voetganger verongelukt
TROUW /KWARTET DINSDAG 6 FEBRUARI 1973
KERK
T2/K2
Briefschrijvers over v.e rkeersdn'veiligheid:
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM/LEIDEN Drs.
W. J. H. Baart, verbonden aan het
theologisch instituut van de rijks
universiteit te Leiden, de Leidse
hervormde emeritus-predikant
dr. K. E. H. Oppenheimer en de
Amsterdamse hervormde predi
kant A. A. Spijkerboer dringen er
bij de raad van kerken in ons
land op aan, 'u tot de overheid te
wenden met een klemmend be
roep, om adequate en rigoureuze
maatregelen te nemen, in over
eenstemming met de noodtoe
stand, waarin wij ons bevinden
en door de overmacht van het
technische systeem meer ver
strikt raken'.
'Dagelijks wordt het levensontwerp en
levensgeluk van mensen met één slag
door het moderne verkeer vernietigd'.
Deze brief kreeg royale bijval: er
kwamen 355 adhesiebetuigingen bin
nen (24 hoogleraren tekenden, 87 pre
dikanten en 244 gemeenteleden.) Tot
de ondertekenaars behoren de hoogle
raren Miskotte, Tinbergen, Roscam
Abbing, Rasker, H. van der Linde, S.
van der Linde: de predikanten Bus-
kes, Beker, Gerssen, Ter Sahegget,
Locheren de 'gewone* gemeenteleden
Boerwinkel en Van Waisum.
Uit de brief cateren wij het volgende:
'Het gaat ons om in het systeem
ingrijpende maatregelen. Bijvoor
beeld, om concrete suggesties te doen
(concreetheid is hiier onvermijdelijk):
Zwaardere straffen bij rijden onder
invloed, bij rijden na ontzegging van
de rijbevoegdheid, bij evidente schuld
(roekeloos rijden, slecht onder
houd van de wagen, etc.). bij doorrij
den na veroorzaken van een ongeval.
Intensivering van het toezicht op het
verkeer. Speciale controle op het af
stand houden. Strafbaarstelling van
het onverantwoorde inhalen en het
opjagen van voorliggers. Toezicht op
het verkeer ook door politie in bur
ger, eventueel controle door burgers
met beperkte politiebevoegdheden
(geen recht tot aanhouding, wel rap
portering van geconstateerde overtre
dingen). Speciale aandacht voor de
categorie jeugdige weggebruikers. In
het algemeen achten wij verminde
ring van het tempo, verantwoorde
snelheidslimieten noodzakelijk
Het motief van ons schrijven is dui
delijk. Wij willen njet, dat de zin van
het leven (het menselijk-zijn van de
mens) nog langer door machtsallures
en de gewelddadigheid van het tech
nologisch systeem geschonden wordt.
Het behoort tot d;e taak der kerken,
de gewenning eraan tegen te gaan en
het mensenleven te beschermen. De
overheidsorganen beperken zich tot
een aantal technische maatregelen en
tot een zekere mate van verkeersop-
voeding. Daarom is het de taak der
kerken te spreken voor hen, die niet
spreken kunnen, de doden, de zwaar
gewonden, de levenslang invaliden en
hun gezinnen. Het is haar taak, het
humanum te verdedigen en een po
ging (te doen, de verlammende apa
thie, waarin wij ons bevinden tegeno
ver dit complex van vragen, tegen te
gaan en te overwinnen'.
Keurige lieden
Dc redactie behoudt zich het recht voor om
ter opname In deze rubriek ontvangen me
ningsuitingen verkort weer to geven. BIJ pu-
bllkatlc ondertekend. Brieven kunnen worden
gestuurd aan het secretariaat hoofdredactie
Trouw/Kwartet, postbus 859, Amsterdam.
EO (2)
In de krant van 31 januari stond een
6tukje over de EO van de heer Steen
bergen uit Heerde dat kant noch wal
raakt. Hebben de EO-leden niets te
vertellen? Dan had deze heer zich in
Alphen aan de Rijn moeten bevinden
op de gewestelijke vergadering van de
EO. Na enige inleidingen van domi
nees kon men vragen stellen, leden
en niet leden. Deze vragen werden op
uitnemende wijze door ds. Glashou
wer beantwoord. Dus eerlijker kan
het toch niet m.i.
Amsterdam
D. Smit
Geref. Hoogeveen (2)
Naar aanleiding van het artikel over
het werk van 'Galok' het volgende.
Het ds niiet zo dat dit alleen in
veroorzaakt). Wat zou het leven een
doen we namens de geref. kerk van
Weesp al sinds 1945 en ik veronder
stel dat er wel meer plaatsen zijn
waar dit gebeurt. Wij zijn begonnen
onder de naam 'ziekenzorg* omdat er
oorspronkelijk voor de zieken gekookt
werd; dat is in deze tijd niet meer
nodig vanwege de gezinshulp. Daar u
alle activiteiten al beschreef hoef ik
hier verder niet op in te gaan.
Weesp
H. H. Higgins
Paard achter de wagen
Als de regering miljoenen guldens in
Nederland uit gaat geven voor maat
schappelijk werk onder de hier wo
nende Surinamers en Antillianen, is
dat het paard achter de wagen span
nen! Dat geld kan zeker beter uitge
geven worden ter plaatse bv. aan het
lagere technische onderwijs!! Er zou
den hier minder problemen zijn, om
dat dan geschoolde mensen in ons
land behoorlijk aan de slag kunnen!
Het zou een bewijs van juist inzicht
zijn, als onze regering de algemene
toestanden dóór zou verbeteren!
Amsterdam
Mevr. W. van Rijnberk
Trouw
K wart et
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
N.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
Drs. J. Tamminga.
Hoofdkantoor N.V. De
Christelijke Pers: N Z.
Voorburgwal 276 - 280,
Adam. Postbus 859.
Telefoon 020 - 22 03 83.
Postgiro: 26 92 74 Bank:
Ned. Midd Bank (rek nr
69 73 60 768). Gem giro
X 500.
VVD-minister Geertsema heeft zonder
enig overleg de ambtenaren een ver
hoging van de pensioenpremie opge
drongen, omdat het gat in de begro
ting moest worden gestopt. Wij weten
dat het stoppen van dergelijke gaten
door deze regering beoefemd wordt
als speciale hobby: daar kunnen het
onderwijs en de studenten aardige
dingen over vertellen. Dit soort
'structurele maatregelen' kennen we en
we weten ook dat ze zonder enig
overleg met de betrokkenen worden
opgelegd. Tot zover is alles bekend.
Maar dan laat deze regering haar
ware gezicht zien: minister Geertsema
laat de ambtenaren weten dat: het
hen verboden is te protesteren door
middel van stakingsacties e.d. Een
recht van iedere Nederlander, t.w. het
recht om acties te voeren, wordt aan
de ambtenaren onthouden. De rege
ring pikt de ambtenaren in hun por
temonnee, maar de regering gebiedt
hen tevens daar welwillend tegenover
te staan en van him afkeuring geen
blijk te geven. Dat is wat ons betreft
te veel gevraagd. Iedereen weet, dat
ambtenaren het keurigste soort men
sen is, dat er bestaat Maar er is een
grens aan dat spreekwoordelijke amb-
tenarenfatsoen. Nu moet er iets ge
beuren. De ambtenaren moeten hun
bonden dwingen over te gaan tot het
organiseren van acties, desnoods van
stakingsacties, teneinde de regering te
tonen dat ambtenarenfatsoen iets an
ders is dan hondentrouw.
Zwaag
H. Walenkamp, Jac. van Bockxmeer,
J. Vincenten, T. van Goor
EO (3)
EO bekritiseerde de uitzending
van de EO gewijd aan de conferentie
Salvation Today, uitgaande van de
wereldraad van kerken. De christenen
dlie de EO oprichtten en mi. ook velen
buiten de EO maken zich bezorgd
over de weg die de wereldraad in
slaat. M.i. is de wereldraad op weg
een religieuze vereniging met een
kruisvaardersmentaliteit te worden.
Niet door kracht en geweld maar
door Gods geest zal het koninkrijk
van God in deze wereld worden ge
bouwd. Als ik zo hoor zan steun aan
verzetsgroepen, boycot en dialoog met
de wereldgodsdiensten, dan denk ik
'mensen hou je handen thuis' met de
nadruk op 'mensen'. Wat weten we
van de werkelijke intenties der Ver
zetsstrijders? Wie zullen er onder een
boycot méér lijden, de regering en
het grootkapitaal of het gewone volk?
En tenslotte de dialoog met de we
reldgodsdiensten. Het christendom is
uniek of beter nog: Christus is uniek.
Daar valt niet over te discussiëren. De
Christus kan alleen gepredikt worden.
Heemstede
J. dc Ruiter
Vietnam acties (5)
Wat zou de Vietcong doen met die
boten die zij van het Medisch Comité
Nederland-Vietnam krijgt? Alleen
maar gewonden en medicamenten ver
voeren? Als je leest met hoeveel haat
het Medisch Comité ageert tegen het
bewind in Zuid-Vietnam, dan vraag je
je af waarom het niet tegelijk wat
wapens bij zijn goederen insluit Ik
zie liever een rood kruis op een
hulpzending. Dan weet ik dat er niet
gediscrimineerd wordt. Ik heb dan
ook alle vertrouwen in de actie Heel
Vietnam, die m.i. door iedereen moet
worden gesteund.
Den Haag
Marja Smulders
GENEVE (EPD) De Israëlische
minister van Buitenlandse zaken Ab
ba Eban heeft vorige week een onver
wacht kort bezoek gebracht aan de
wereldraad van kerken. Na een ge
sprek met de secretaris-generaal Phi
lips Poitter lieten beiden weten dat zij
op een voortzetting van de reeds lang
bestaande contacten tussen Israël en
die wereldraad prijs stelden en dat zij
gesproken hadden over zaken van we
derzijdse interesse zoals de hulp aan
de Palestijnse vluchtelingen, de status
van Jeruzalem en de positie der chris
telijke gemeenten in de Joodse staat.
Volgens een commentaar van de
Evangelische Pressedienst ging het ini-
ROTTERDAM Dinsdag 20 maart
wordt op Woudschoten te Zeist de
tweede charismatische theologische
conferentie gehouden. Deze gaat uit
van de vorig jaar opgerichte Charis
matische werkgemeenschap Nederland,
waarin werkverbanden zijn vertegen
woordigd als Near East Mission (in
terkerkelijk réveil), Vuur en Oase.
Het ligt in de bedoeling, dat priesters,
predikanten, evangelisten en theolo
gische studenten, eventueel met echt
genoten, zich nader bezinnen op de
betekenis van het charismatisch leven
als gelovige en als kerkgemeenschap.
Ds. W. C. van Dam (hervormd) zal
spreken over de vervulling met de
Heilige Geest in de apostolische brie
ven en abt, Jeroen Witkan over de
pinksterervaring binnen de rooms-
katholieke kerk. Verder werken mee
ds. J. H. Karelse (vrij evangelisch),
dr. K. J. Kraan (gereformeerd) en ds.
W. W. Verhoef (hervormd).
De conferentie duurt van tien uur tot
half vijf. Informatie verstrekt de heer
W. van der Giessen, Abeelweg 248,
Rotterdam.
ARNHEM De vrachtwagens met gif
die na een vergeefse poging Neder
land binnen te komen dagenlang bij
de grenspost Bergh-autoweg hebben
gestaan, zijn gistermiddag opnieuw te
ruggestuurd. Het korps kontroleurs
gevaarlijke stoffen vond opnieuw dat
het afval niet goed genoeg was opge
borgen.
tiatief om Eban te ontmoeten van de
wereldraad uilt Eban vernam tot zijn
genoegdoening, dat naar het oordeel
van de wereldraad de Israëlische auto
riteiten de christenen de vrije hand
laten bij het onderhoud en het functi
oneren van de heilige plaatsen. Na
het bezoek van premier GoLcLa Meir
aan de paus was hierover een pijnlij
ke controverse ontstaan doordat een
Vaticaans woordvoerder juist de in
druk had gevestigd dat de r.k. kerk
over de vrijheid ten aanzien van de
heóiLiige plaatsen helemaal niet tevre
den was: De wereldraad heeft vplgens
een Westduitse waarnemer de indruk
kunnen wegnemen die door zijn veel
vuldige bemoeienis met de Palestijnse
vluchtelingen ontstaan is, als zou hij
geheel partij kiezen voor de arabische
wereld en tegen Israël. Voor Israël zou
dit contact met de wereldraad waarde
vol zijn omdat het na aanvankelijke
successen door zijtn ontwikkelingspoli
tiek in Afrika bezig is terrein te
verliezen in dat continent, waar het
christendom zich snel heeft verbreid.
Een voordelige aanbieding van melk in een winkel bij Roermond il
lustreert de melkoorlog die aan de gang is. De Nederlandse melk
handel, verontrust over de dalende prijs, gaat op 14 februari in Den
Haag hiertegen protesteren.
DEN HAAG In 1972 zijn de lonen
voor alle werknemerscategorieën bij
het particulier bedrijf niet 10.9 pro
cent en bij de overheid met 11.5
procent gestegen, aldus het CBS in
zijn 'sociale maandstatistiek'. De ge
middelde (loonstijging bij particulier
bedrijf en overheid samen was 11.0
procent.
Bij de beoordeling van deze cijfers
dient men, aldus het CBS in aanmer
king te nemen dat in het stijgingsper
centage voor het overheidspersoneel
een nabetaling van 0.33 procent is
begrepen op grond van loon- en sala
risverhogingen, die in het particuliere
bedrijf reeds in 1971 waren toege
kend.
DEN HAAG De lanndelijke inzame
lingsactie voor de leprabestrijding
heeft tot nu toe het teleurstellende
resultaat van 200.000 opgeleverd,
terwijl vorig jaar een week nadat de
actie begonnen was al een miljoen
gulden op giro 343600 was binnenge
komen. Dit heeft de 'stichting wereld-
lepradag Nederland' meegedeeld.
De stichting Wereldlepradag begon de
actie op 27 januari met een televisie-
uiïtzending. Zij schrijft de verminderde
opbrengst toe aan de Vietnamacties,
die een dag eerder (26 januari) be
gonnen. De lepra-actie is volgens de
stichting 'doorkruist en overscha
duwd' door de Vietnam-inzamelin-
gen. De stichting, die overigens
sympathiseert met de hulpverlening
voor Vietnam en de leprabestrijding
ter plaatse zal ondersteunen, is teleur
gesteld, dat men beide acties niet
beter op elkaar heeft kunnen afstem
men.
Prins Claus was gisteren in Den Haag aanwezig bij de opening van de
tentoonstelling 'Arm-rijk geen verhouding' in de Kloosterkerk.
Een van de deelneemsters geeft uitleg bij het wereldhandelsspel aan
prins Claus en mejuffrouw dr. M. A. M. Klompé.
Veenendaal (2)
Gaarne zou ik de hervormde kerke-
raad van Veenendaal het volgende in
overweging geven. Er is door Ameri-
ka's tomeloos geweld reeds teveel
schade aangericht aan vertrouwen in
het westen en óók aan vertrouwen in
het christendom. Slechts door het he
le Vietnamese volk, dat zo afschuwe
lijk geleden heeft te helpen en hen in
werkelijke vrijheid over hun eigen
toekomst te laten beslissen, kunnen
wij trachten het verloren gegane ver
trouwen te herwinnen. Slechts zo
kunnen wij ook de christenen in
Vietnam helpen. Door vertrouwen te
schenken wint men vertrouwen
Leiden
Frans Oudejans, perschef van het bisdom Breda,
geeft in Overweg, het informatieblad van dit
bisdom, zijn indrukken van het pastoraal overleg
in Noordwijkerhout, verleden week:
'Ze waren er weer allemaal; bisschoppen, afgevaar
digden, koks en schoonmaaksters. Dezelfde plaats,
hetzelfde gebouw, maar niet dezelfde sfeer. Tus
sen het Pastoraal Concilie van 1970 en het
Pastoraal Overleg van 1973 zit meer verschil dan
alleen de naamsverandering; het lijkt wel een
andere kerk geworden. Een mattere, onzekere,
aarzelende kerk die het oude élan is kwijtgeraakt.
Lusteloos, machteloos, uitzichtloos, om niet te
zeggen nutteloos? De eerste twee woorden wil ik
gebruiken, de andere twee niet, want ook dit
Overleg mag wel enig krediet hebben, omdat het
immers een begin was. Goddijn was er niet meer.
maar evenmin die aardige mevrouw uit Sint
Jansteen of die pastoor uit het Utrechtse en die
leraar uit Haarlem. Andere gezichten voorname
lijk en dat kan goed zijn, maar nu gaven ze de
indruk a. nog wat bedeesd te zijn en afwachtend,
b. toch wat vaker afkomstig te zijn van de
zogeheten zwijgende meerderheid dan de vorige
keer. Dat betekent zonder twijfel een meer repre
sentatieve weergave van het katholieke volk, maar
het heeft wel zijn nadelen. Bovendien lijkt nu de
progressieve groep ten achter gesteld, uit angst
voor het verwijt dat zo'n Overleg een doldrieste
boel zou zijn van wilde, linkse jongens. Daar kan
men vrede mee hebben, mits wordt beseft, dat er
zo minder visionaire beslissingen of aanbevelingen
zijn te wachten.'
De discussie over Billy Graham blijft de kerkelij
ke pers bezighouden. De volledige tekst van
Grahams verklaring die zoveel kritiek opriep, is
inmiddels naar Nederland overgewaaid en wordt
mej. G. de Boer nu merkwaardigerwijs in sommige bladen bespro
ken als 'het antwoord van Graham op critici als
Buskes'. Ds. J. T. Wiersma houdt in Woord en
Dienst Graham het voorbeeld voor van kerkvader
Ambrosius in een soortgelijke situatie:
'De kerkvader Ambrosius wa3 in een soortgelijke
situatie moediger. Keizer. Theodosius, alleenheer
ser van het romeinse imperium, was zijn vriend.
Wegens een moordaanslag in Thessalonica in 390
dreigde de keizer represailles te nemen tegen de
Uit de kerkbladen
burgerbevolking. Ambrosius kwam tussenbeide en
het leek er op dat de keizer van zijn plan had
afgezien. Toch niet, vele Thessalonicenzen werden
op zijn bevel omgebracht. De kerkvader heeft
toen door een brief de keizer bekend gemaakt dat
hij hem niet kon toelaten tot het heilig avond
maal. Pas nadat de vorst de hem voorgeschreven
boete had gedaan mocht hij weer aan de maaltijd
van verzoening en vrede deelnemen. Die moed
siert de kerkvader, en ondanks diens vuile, be
bloede handen siert die ootmoed de keizer. Had
Ambrosius zijn keizerlijke vriend met rust moeten
laten? Heeft hij hem ten onrechte aangesproken?
Was hij, toen hij zo handelde, in plaats van
evangelist 'politiek activist'? Had hij zonder meer
de keizer moeten toelaten tot het Avondmaal,
alsof er niets gebeurd was? Bezondigde Ambrosius
zich aan verpolitisering van het Evangelie of
bezondigt Billy Graham zich aan ontkrachting van
het Evangelie? Ik denk het laatste. Als Billy
Graham zegt: 'De geschiedenis zal moeten uitma
ken of zijn (Nixons) beslissingen juist of onjuist
DE DAGLONER HIJGT
Met een slaaf die hijgt naar schaduw'
vergelijkt Job zijn lot als hij zijn
vriend Elifaz antwoordt. Maar niet
alleen zijn eigen situatie is op die
wijze vol wanhoop, maar 'heeft niet
de mens een slavendienst op aarde?'
Het geldt ons allen. Wij zijn aan de
tekeningen van die slavendienst wat
ontwend geraakt. In 'De leifien to
rens', een roman tot stand gekomen
uit de briefwisseling van Herman
Teirlink en Karei van de Woestijne,
vertelt de laatste van een bezoek met
zijn vrienden aan het hol waar de
opstandeling Jan Vermeire een kleine
maar aandachtige schare toespreekt.
'Mens te zijn, eenvoudig mens: ach, ik
weet het wel, het heeft zo heel veel
niet te betekenen, het is ternauwer
nood waard dat men het beleven zou!
Maarmen leeft nu eenmaal, niet
waar.' De Amnestie, zoals de bijnaam
van de spreker is, gaat dan verder
met te schilderen hoe de natuur van
de mens hem tot allerlei dingen
brengt: 'Er zijn er die naar de kerken
lopen, ja, en anderen lopen bij de
wijven. Zij vreten en zij vrijen. Zij
vreten God, en zij sterven van de
honger misschien; zij vreten 't vlees
van de beesten, en zij barsten open
gelijk beesten.' En verder; 'Dat is
de natuur.Maar wat niet natuur
lijk is, dat de ene de andere op de
kap zit; 't is dat hij meer wil hebben
dan hem toekomt, en dat hij, de
machtigste, wetten maakt om te belet
ten dat men hem zijn onnatuurlijke
macht af zou nemen.' In Jan Vermei-
re's woorden zijn duidelijk de filoso
fieën van de vorige eeuw te horen.
Maar wat mij trof was dit, dat wij nu
al zo lang weten dat er zo gedacht en
gesproken wordt. Dat de dagloner
hijgt naar schaduw. Misschien niet
langer hier vlakbij maar dan toch wat
verder weg, maar wat is verder? Hier
op onze planeet. In landen en streken
die ons uit commercie en toerisme
bekend zijn. Zijn wij werkelijk on:
machtig om gerechtigheid op te rich
ten. Of gaat er een vraag aan voorafr'
wilen wij het? Met de konsekwenties?
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen te Lunteren: C. v. d. Bergh
te Katwijk aan Zee.
Bedankt voor Vlagtwedde: J. C. J.
Bronsgeest te Den Helder.
Beroepbaar: C. B. Bot, zendingspred.
met verlóf, Hagestraat 10 te Haarlem.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Buitenpost: H. N. de
Mooy, hulppred. te Enschede (em.
pred. van'Dieren).
Aangenomen naar Sneek: J. Kuik te
Zuidlaren.
Overlden: K. W. Dercksen (70 jaar),
em. van Maassluis.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Terneuzen: D. Grutter te
Huizum.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Zwijndrecht: P. Blok te
Dirksland; te Nijkerk: R. Boogaard te
Leiden.
waren', dan is dat een vroom maar vrijblijvend
woord dat hem al te doorzichtig de kans geeft zijn
handen in onschuld te wassen. 'Wat is waarheid?'
zei Pilatus. 'Toen gaf hij Hem aan hen over om
gekruisigd te worden.' 'Wat is waarheid?' zegt
Billy Graham. 'Toen gaf hij zijn vriend Nixon de
vrije hand de burgers van Noord Vietnam weerga
loos en genadeloos te bombarderen.'
Ds. R. Reiling vergelijkt in het baptistenweekblad
Dc Christen de kritiek op Graham met de kritiek
op de Russische baptist Karev:
'Buskes heeft afscheid genomen van Billy Gra
ham. Vanwege zijn (Btiskes') geloof in Gods
genade en liefde in Christus. Billy Graham onder
houdt 'vriendschap met de wereld' en zoals bijbel
vaste lezers weten, dat is vijandschap tegen God.
Het is duidelijk: van de gemeenschap der door
Buskes aanvaarde kinderen Gods is Graham afge
houwen. Hij heeft hem niet meer nodig. Enige
tijd geleden werden we geconfronteerd met een
soortgelijke handelwijze, toen het bestuur van de
E.O. openlijk afstand nam van br. Karev en de
zijnen. Ook dat gebeurde om Christus' wil, want
ook Karev had met de overheid onder één hoedje
gespeeld, zich niet gedragen zoals van een echt
christen mocht worden verwacht. Hij was zelfs
een 'verrader'! Daarom werd hij, die reeds enige
jaren geleden is heengegaan in de volle verzekerd
heid des geloofs, posthuum door andere christe
nen geëxcommuniceerd. Ik wil openlijk betuigen,
dat ik over deze en soortgelijke vonnissen zeer
bedroefd ben. Het lijkt wel of sommigen zo maar
op de plaats van Christus kunnen gaan zitten en
uitmaken, wie wel en wei niet in Gods weg isen
aan zijn roeping beantwoordt. 'Wie zijt gij, dat gij
de knecht van een ander oordeelt?', Rom. 14:4.
Mij spreekt dit schriftgedeelte aan tot op het
merg en met name de verzen 10-12 van Rom. 14.'
Johnny Jordaan: Zc kunnen van me
zeggen wat ze willen. Opgetekend
door Hans Wierenga. Uitg. A. W.
Bruna Zoon, Utrecht, Antwerpen.
186 blz. 11,50.
Johnny Jordaan, eertijds beroemd tot
ver buiten de Amsterdamse buurt
waarmee hij zich tot in zijn pseudo
niem toe vereenzelvigde, heeft voor
volle zalen gestaan en verre reizen
gemaakt. Nu hij van de dokter niet
meer mag zingen, heeft hij zijn avon
turen laten opschrijven door Hans
Wierenga. Zo'n verhaal-uit-de-keuken,
heeft hij gedacht, interesseert de
mensen altijd wel, en het bood hem
bovendien de gelegenheid wat brood
op de plank te brengen, want aan de
kapitalen die hij heeft verdiend, heeft
hij nauwelijks een cent overgehouden.
Over die oogmerken van Johnny Jor
daan wordt de lezer niet in het onze
kere gelaten. 'Ik schrijf dit boek dus
voor geld', laat hij op de eerste
bladzij van zijn autobiografie al we
ten. Ten slotte wilde hij 'vooral een
eerlijk boek' (laten) schrijven. Wat er
in dat boek staat, zal ook allemaal
wel waar zijn, maar zelfs eerlijkheid
blijkt ook al niet alles te zijn. All
lezer zou je nou wel eens willen
weten hoe dat nou precies heeft geze
ten met dat geld van Johnny en
waarom hij kennelijk niet kan leven
van de opbrengst van zijn platen, die
toch nog steeds verkocht worden.
Johnny praat wel over die geldelijke
aangelegenheden, maar als lezer word
je er niet veel wijzer van. Wel be
kruipt je het vermoeden dat Johnny,
naïef als hij is, zich heeft laten uit
melken door de niet op hun achter
hoofd gevallen zakenmannetjes die ar
tiesten, wier hoofd naar andere din
gen staat, omringen. Je zou wel eens
willen weten welke rol bijvoorbeeld
Denijs van Roon ('Ome Nijs'), de
theateragent die Johnny heeft ont
dekt, precies heeft gespeeld. Het boek
bevat weliswaar ook de neerslag van
een gesprek tussen de zanger en zijn
eerste impresario, maar een antwoord
op brandende vragen levert die dia
loog nou niet direct op. Johnny, de
goeierd, houdt het er maar op dat hij
nu eenmaal 'geen zakenman' is. Daar
mee moet de lezer het dan maai
doen. Ook het hoofdstuk waarin me
vrouw Jordaan, van wie Johnny
scheiden leeft, haar verhaal doet,
roept nogal wat vragen op. Mevrouw
vertelt dat Johnny haar 'veel te wei
nig' alimentatie betaalt, en dat ze
hem dat 'zeer kwalijk' neemt. Ze lijkt
te twijfelen aan Johnny's 'armoede',
al karakteriseert ze haar man als
Iemand die 'té goed en dóm-goed' is.
Waar Johnny zelf aan het woord is,
worden vele oude herinneringen opge»
haald, hoe gezellig het was, hoe mooi,
hoe ver en hoe vol. Het leest lekker
weg, maar interessant is het allemaal
nauwelijks te noemen. Zelfs in hel
hoofdstuk 'Intiem met de koningin',
waarin hij Gerard Kornelis van het
Reve lijkt te overtroeven, vertelt
Johnny Jordaan niet meer dan dat hij
hare majesteit een hand ('Ha, niet
zo'n week dameshandje. Nee. een ech
te flinke hand') heeft gegeven. Df
vele foto's-van-vroeger waarmee het
boek is verlucht, maken de treurig
heid compleet.
L.K
VENLO De 54-jarige J. Fleuren uit
Wellerooi is gisternacht verongelukt
toen hij te voet de door zijn woon
plaats lopende rijksweg Venlo-Nijme-
gen overstak. De man werd gegrepen
door een vrachtauto en was op slag
dood.