Optreden politie ontmoet kritiek Een valk voor 'n koningin bij spierpijn 7~Ö Kléber, waar is Kléber? Dames en heren 't is ongeloof Hik» Kléber is nummer 14L d lAN® ianounicrwL door Catherine Gaskin Onderdelen gestolen van jeneverstokerij B< TROUW/KWARTET DONDERDAG 1 FEBRUARI 1973 BINNENLAND/RADIO-TV MARY PERKINS FGUUUAR 14 £E» sBLöflT «ISSSOl MAW DIE GROA&IISt'SJ TWJtêL 1 setEouwd PrJP.'l. MCureiiENUiicN acris, I Hwnisss» ep&ouwABs ïoesoeso *"So«Tor jMis«meu 1 iy. cr.D,„rr door Rudie van Meurs AMSTERDAM/DEIL 'Mateloos buiten proporties', een 'zotte ker misachtige vertoning' en 'vooral dom', zo noemt een Amsterdamse jurist het politieoptreden in Deil. Hij is een van de mensen die gis teren felle kritiek hebben geuit op de gang van zaken rondom het beleg in de Enspijkse polder. Verrassend LOWIETJE IN DE GOUDEN GAPER door W. G. VAN DER HULST, plaatjes van W. G. VAN DER HULST Jr. 'Een dergelijk vertoon van macht kan heel verkeerd gaan werken. Geweld lokt geweld uit', zegt de Amsterdamse jurist dr. Jac. D. van der Meulen. Hij geniet in politiekringen bekendheid door het proefschrift 'Het wapenge- bruik van de politie', waarop hij eni ge jaren geleden promoveerde. Hij is staflid van het Van Hamel-instituut voor strafrecht van de Universiteit van Amsterdam. 'Het ging hier om een overval en een gijzeling. Ik vind dat de politie niet zo opgewonden had moeten reageren. De politie is niet meer dan een technisch apparaat. Maar wat in de Betuwe gebeurd is met pantserwagens, een leger agenten, een vliegtuig, is je reinste militair vertoon, dat heel gevaarlijk kan zijn.' Hij zegt zich verbaasd te hebben over de buitengewone inefficiëntie waar mee de politie te werk is gegaan. 'Het ging om een simpele overval door mensen die bekend zijn bij de politie. Als ze er zoveel prijs op stelde hen te (ADVERTENVE) 347. En de keizer? Zal hij komen vandaag? Morgen? Zie nu! Alweer iets anders: de prinses, teruggekeerd van haar wandeling, gaat een morgenrit maken. Een knecht, een lange vent, het hoofd wat gebogen, brengt, aan de losse teugel, twee paarden. Een boe- renlummel is die rijknecht niet. Dat ziet de maarschalk wel. Een keurige kerel is 't, die de prinses dient, juist zoals 't hoort. Zelf stijgt hij ook te paard, rijdt eerbiedig achter zijn meesteres aan Jammer toch! Waar om heeft de prinses hem, de maar schalk, niet mee genodigd? Ze is toch nog even onaangenaam, even onvrien delijk tegen hem als altijd. Is dat nu altijd nog, omdat hij kwam in haars vaders plaats? Ah, maar als de keizer komt. zal ze wel een toontje lager zingen. Een plan; een stout plan!Hij roept haastig een zijnet ruiters: 'Zadel dadelijk mijn paard!' En daar rijdt hij al weg, dezelfde richting in, die de prinses met haar rijknecht is ingeslagen. Hij zal probe ren zó te rijden, dat hij hen daar ergens in de bossen tegenkomt. Heel toevallig natuurlijk. Hij zal verwon derd kijken en blij om zó'n buiten kansje in de morgen. KARELTJES GROTE AVONTUUR 138. 'Alle mensen', riep smidje Ver holen verbaasd uit. 'was U dan niet bewusteloos?' 'Welnee', lachte de detective. 'Ze hebben er wel alles aan gedaan, hoor, om mij bewpsteloos te krijgen. Ze smeten met bloempotten en zo, maar ja, ze konden moeilijk weten, dat ik een stevige stalen helm onder mijn hoedje droeg, is het niet zo?' 'Wederom lichtte detective Geurtjes zijn hoedje van zijn hoofd. Met bewondering in zijn ogen keek smidje Verholen naar de stevige, glanzende stalen helm, die er zo pri ma in geslaagd was Geurtjes' hoofd te beschermen tegen vallende bloempot ten. 'Dus dus U bent helemaal niet bewusteloos geweest', riep de smid uit. Prima geraden. Ik deed maar alsof', was Geurtjes bescheid. 'Ik had daar een bepaalde doeling mee. Ik wou namelijk wel 'es weten wat die schurken van plan waren met ons te doen. Dat ben ik dan ook te weten gekomen. Wij zijn boven op een taxi geladen en we zijn daarmee naar Sprookjesland gebracht. Dat is tot nu toe alles'. 'Nou, dat lijkt me voorlo pig wel genoeg', zei de smid. 'U bent er dus getuige van, dat wij met geweld zijn ontvoerd naar Sprookjesland. We kunnen die schruk van een tovenaar dusnu arresteren. Ik zou zeggen, maak me gauw los'. Och waarom zou ik U losmaken?' lachte de schalk se detective toen. 'Ik ben toch immers maar een waardeloze prutser? Dat hebt U daar straks toch zelf gezegd?' 'Nou ja...' stamelde de smid een tikje verlegen. 'Dat ehdat was niet zo kwaad bedoeld'. 'Nou voor uit, dan zal ik het maar geloven voor deze keer', lachte Geurtjes. Hij begon nu ook te prutsen aan de boeien van de smid en het duurde niet lang of ook onze vriend Verholen was weer vrij man. Hij rekte eens heerlijk zijn armen uit en keek vol leedvermaak naar de ledige boeien, die daar op de grond lagen. Chocolade bananen 4 bananen 1 eetl. likeur 150 gr. suiker 1/8 1. slagroom bittere chocolade De bananen schillen, in plakjes snij den en in een compoteschaal leggen. De suiker smelten in een beetje water tot een dikke suikerstroop ontstaat. Roer er de likeur door en giet deze stroop over de bananen. De slagroom bijna stijf kloppen met wat suiker en deze over de schaal verdelen. Tot slot de bittere reep chocolade over het geheel raspen. Menutip: Komkommersla, witte kool, aardappelen, gehakt, chocolade bana nen. (ADVERTENTIE) FERDNAND f)t. £%.$\'kLa& Amsterdam 17 Ik strekte mijn had uit en verplaatste de loper met een snel gebaar. 'Schaak'. Onze ogen ontmoetten elkaar in ver bazing en herkenning. 'Heeft hij deze partij met u gespeeld?' vroeg ik. Hij knikte. Het was alsof een plotselinge wind de rustige kamer binnendrong, een kou de werveling die ons besprong. Op een of andere manier, terug in de tijd en boven de dood uit, had William naar ons bëreikt. Hij had dit spel met ons allebei gespeeld, en beiden waren we in de impasse beland die zijn overwinning moest inluiden. 'Was dit het laatste spel dat hij met u speelde?' 'Ja'. 'Met mij ook'. De stilte betekende nu méór dan voorheen, we wisten nu dat er een band tussen ons beiden bestond en dat we hetzelfde bloed deelden. Willi am stond tussen ons in, sterk en levend. Wie kon geloven dat hij dood was. als hij zo nadrukkelijk bij ons was? Het was alsof hij me hier eigen handig had heengevoerd, om zijn in strument te zijn, zijn gereedschap, om het spel te spelen zoals hij het me geleerd had om aan te vallen, te durven, te grijpen en gebruiken wat net leven bood. Wat hij niet had gezegd, maar wat zijn eigen leven inhield, was dat wanneer men zich laat meevoeren op de wind, men die wind ook gebruikt. Ik was hier om zijnentwil. Zijn leven was voorbij, het mijne allerminst. 'Ik zou een borrel lusten, grootvader'. Een moment zag ik de oogleden om laag gaan over de versleten maar nog glanzende ogen. Een plotselinge ril ling leek door zijn sterke lichaam te trekken, en de schouders schenen nog meer te vertellen. Het was alsof hij geraakt werd door een kracht, die hij niet begreep, maar evenmin kon weer staan. Hij rees zwijgend uit zijn zetel en liep naar het buffet. Hij schonk een forse hoeveelheid in twee glazen en zette die naast de kaarsen op tafel. Teen hief hij zijn glas. 'Je bent gezonden. Dat drong eerst niet tot me door, maar nu weet ik het zeker. William heeft je gezonden. Welkom op Cluain'. Ik beantwoordde zijn gebaar en we dronken. Ditmaal was het niet vreemd of brandend, de turfsmaak was alleen maar de kern van de geur uit het turfvuur hier in mijn kamer. De troost die ik zocht vond ik in zijn woorden, eindelijk uitgesproken, en in de warmte die met de whisky door me heen stroom de. Ik dacht aan de vele malen dat William hier gezeten had, op mijn plaats, naast de brandende kaarsen, de schaakstukken tussen hen uitgestald en het whiskyglas in ieders hand. Was het juist om te geloven, dat iemand vanachter de dood kon reiken om twee mensen op deze manier sa men te brengen? Maakten we een duivels of gezegend kontakt? Waren dergelijke dingen verboden? Geoor loofd of niet, we geloofden allebei dat het William was die me hierheen gezon den had, onverklaarbaar verbonden met deze oude man met een vreemde honger in zijn ogen, en met de honger die ik in mijn binnenste voelde. De schaakstukken vormden het instru ment, waarmee het kontakt was ge legd. Williams hand had op deze stuk ken gerust, evenals op het spel dat ik boven had staan. Hij leek hen op zijn wil te dirigeren, zoals hij mij onge twijfeld naar deze plaats had gediri geerd. Vreemd genoeg voelde ik geen angst. Als William, ondanks het feit dat hij dood was, de band tussen ons was, dan moest het zo zijn. Er kon onmo gelijk kwaad zijn waar liefde was geweest. Ik keek naar de oude man en wist dat zijn masker van onverschilligheid was verdwenen. Hij leek me voor de eerste maal te zien, en tevens naar iets of iemand achter me te staren. 'Jaje lijkt zelfs op hem. En ik zag het niet. Het was alsof ik blind was. Het enige dat ik zag, was een onmon dige deern. Ik keek niet.ik zag het niet'. 'Vertel me dan hoe hij stierf'. 'Stierf? Hij stierf. Ik schreef dat in die brief'. 'U zei niet hóe'. 'Een jachtongeluk. Dat schreef ik. 'Het was niet duidelijk. William heeft nog nooit gejaagd in zijn hele leven'. 'Ach, ik bedoelde niet de Engelse manier van jagen. Kun je je voorstel len dat dit land geschikt is om op een paard achter een vos aan te galoppe ren? Nee, hij trok er met een geweer op uit, om vogels en konijnen te schieten. Een jongeman die met een geweer rondtrekt'. 'In China dragen we geen geweren, dat doen alleen de militairen. We proberen zo min mogelijk aanstoot te geven. Wij zijn die buitenlandse dui vels, en William verkeerde bovendien in de precaire positie van bisschops- zoon. Ik betwijfel of hij ooit een geweer in zijn handen heeft gehad'. 'Hier is dat anders. Iedere man vangt, strikt en schiet om bij te dragen aan de gezinsdis. De meesten gaan op strooptocht wanneer ze maar kunnen. Ze moeten wel. Het leven is hard. En als je rijkt bent doe je het voor de sport. De prins van Wales komt hier zelfs jagen. 'William was de prins van Wales niet. Met wie was hij?' Het grote hoofd ging omlaag als on der het gewicht van schuld. 'Dat was het. Er was niemand bij hem. Hij wist niet dat dat erg dom was. Hij had tegen niemand gezegd dat hij met een geweer op stap ging. Hij maakte dikwijls lange wandelingen. Maar al leen de ervaren mannen lopen hier met een geweer. Hij had geen tijd om dat te leren'. (Wordt vervolgd) pakken, had dat altijd nog wel eens gekund als beide partijen dat beter schikte. Waarom heeft de politie niet gezegd: 'Jullie vertrekken maar, we krijgen je vandaag of morgen toch wel'. Die beide jongens zullen nog wel een keer op een amateuristische manier proberen een kraak te zetten. De politie zou nog genoeg kansen krijgen ze te pakken. Door al die malligheid en dat overdreven gedoe leek het eerder alsof het om een ernstige roofmoord ging, dan om een eenvoudige overval.' Jac. van der Meulen heeft de indruk dat Daan D. en Jaap B. niet geneigd waren iets te doen dat werkelijk ge vaar opleverde. 'Maar door die belege ring, die voortdurende uitzendingen voor radio en tv, waarbij allerlei sentimenten loskwamen en een moe der werd opgevoerd, zijn die mensen volkomen kapot en dolgedraaid. Hun wrok is alleen maar verder aangemoe digd en het is een wonder dat er niets gebeurd is.' De Amsterdamse jurist meent dat door het militaire vertoon van de politie de drie gijzelaars in de boerde rij van Piet Smits 'onnodig veel ge vaar' hebben gelopen. 'Door al die spanningen, het slaapgebrek en de emoties had er van alles kunnen ge beuren. Zelfs zeer stabiele figuren kunnen in zo'n situatie hun kop ver liezen. Je creëert een stress-situatie waaruit allerlei narigheid kan voort vloeien. Zo'n belegering had absoluut niet op deze manier ondernomen mo gen worden.' Romantisch Van der Meulen is vooral bang voor de toekomst. 'Over twee drie jaar zullen we misschien de reflectie zien van dit optreden. We moeten zorgen dat de mensen hun verstand bij el kaar houden.' Hij vindt: 'De politie is gewoon ro mantisch. Ze heeft teveel naar de tv gekeken en daar gezien hoe het er iri Amerika toegaat. Dat wordt in Neder land nu in praktijk gebracht.' Hij zegt liever gezien te hebben dat de politie met de mannen in de boerderij was gaan praten. 'Waarom is er geen con tact gezocht met de Coornhert-Liga. Daar zitten mensen met dezelfde pro blemen als die twee jongens. Die óók niet veel kansen hebben gekregen in het leven. Misschien waren bij de liga wel mensen geweest die een brugfunc tie hadden willen vervullen.' Jac. van der Meulen is bijzonder boos over de afloop in Den Haag, waar de politie zich niet hield aan een af spraak en de twee mannen met traan gasgranaten werden uitgerookt. 'Dat was buitengewoon kwalijk. Iedereen zou door het dolle heen zijn als je een huis vol rechercheurs aantreft. In zo'n situatie zou ik misschien ook met messen gaan gooien. Als je een af spraak houdt, moet je die nakomen.' De slottypering van Van der Meulen over het beleg in de Betuwe: 'Sensa- tiezoekerij van de overheid.' De districtspsychiater van het ge rechtshof in Arnhem, dr. J. J. H. Leloup, noemde gisteren het optreden van de Haagse politie bij de aanhou ding van de twee mannen 'onbegrijpe lijk'. Hij noemt die aanhouding 'vra gen om moeilijkheden'. 'Het was mij volstrekt onbekend dat bij de aan komst van de overvallers in Den Haag zich in het huis van de moeder van Daan D. politiemensen zouden ophou den. Het was uitermate onverstandig en de jongens moeten zich geweldig geprovoceerd hebben gevoeld. Men had de overvallers de toegemeten tijd tot twaalf uur om tot rust te komen, moeten gunnen.' Werk van maken De Rotterdamse psychiater prof. mr. L. H. C. Hulsman zei gisteren dat, als de politie zich niet aan een afspraak gehouden heeft, 'dit niet minder erg is dan de gijzeling in Deil.' 'Er moet dan werk van gemaakt worden', meen de hij. De Leidse criminoloog prof. mr. W. H. Nagel zei: 'Wij hebben thuis te veel kranten. Ik heb besloten die krant op te zeggen die het meeste over dit beleg gebracht heeft. Het gaat om een bijzonder tragisch geval. Tragisch voor de politie, tragisch voor de gijzelaars en tragisch voor de man nen die het gezin gegijzeld hadden. Ik vind het een schandaal dat journalis ten als bloedhonden achter deze zaak hebben aangezeten. Als de kranten in het verleden voorzichtiger waren ge weest met berichten over bankover vallen en gijzelingen en er anders over schandalen en misdaad geschre ven werd, had dit nu niet hoeven te gebeuren.' Prof. Nagel vindt het 'bui tengewoon moeilijk' antwoord te ge ven op de vraag of de politie de twee mannen had moeten laten gaan. 'Ik kan dat moeilijk overzien. Ik geloof wel dat ik achter de politie kan staan', zegt hij. De familie van de landbouwer Piet Smits in de Enspijkse polder leek gisteren de uitputting en de crisis als gevolg van de 25 uren gijzeling te boven. Een politie-auto hield nog de wacht op het erf, maar dat was om journalisten op een afstand te hou den. Piet Smite wilde wel z'n verhaal van de 25 uur gijzeling vertellen. 'Maar dan moet u tenminste enkele duizenden guldens meebrengen. Dat hebben andere kranten me ook gebo den.' ROERMOND Vitale delen van de klandestiene jeneverstokerij, die op 4 januari in het Limburgse Roggel werd ontdekt en opgerold, zijn uit het depot van de Domeinen in Roermond, waar ze lagen opgeslagen, gestolen. De dief stal betreft een koelvat en andere belangrijke technische apparatuur. De Roermondse politie vermoedt dat de illegale stokers zelf de dieven zijn geweest Programma's als 'Dit is uw leven', waarin allerlei bijzonderheden omtrent een bekende figuur worden aangedra gen, zijn vaak het aardigst door de verrassende ontmoetingen tussen men sen, die elkaar lange tijd niet hebben gezien. Dat had ook Jeanne van Mun ster kunnen realiseren in haar gesprek met mevr. mr. Liesbeth Ribbius Pele- tier. Uiteraard werd er teruggeblikt in het leven van de nu 81-jarige opricht ster van de vrouwenbond van de SDAP, maar het effect van deze aflevering van 'Dagje ouder' was toch totaal an ders. Er kwam een tijdbeeld tot her leven, namelijk de periode tussen de beide wereldoorlogen toen socialistisch idealisme zich inzette voor de politieke bewustwording en geestelijke ontwik keling van de Nederlandse arbeiders vrouwen. Terwijl ik met belangstelling luisterde naar de karaktervolle en haar gedach ten zo voortreffelijk formulerende me vrouw Ribbius Peletier, ging ik scher per dan ooit beseffen dat veel van die idealistische activiteiten aan menige vooroorlogse protestant is voorbijge gaan. Alsof je de dingen om je heen in ander licht leerde zien. Met schimp liedjes als 'Alle socialen in een haring ton, met eeti hoepeltje erom', werd je bijgebracht dat je voor die lui moest uitkijken. Maar 'die lui' lieten onder een monumentje als dank aan Liesbeth Ribbius Peletier beitelen: 'Wij leerden fier rechtop staan'. Ik heb er ook iets van geleerd. Interessante bijdragen bevatte het door Wim lbo en Rob Touber samen gestelde Nederlandse cabaretalbuml Ellen Vogel demonstreerde met veel talent dat een Kronkel van Simon Car miggeit warmbloedig theater kan wor den. Opvallend was ook het sterk ge- engageerde lied van Annie M. G, Schmidt: Vluchten kan niet meer, ge zongen door JennyArean en Frans Halsema. Ina van Faassen etaleerde een geraffineerd mimisch vermogen in De Hoeksema's en Adèle Bloemendaal was present met één van haar succes nummers: Bijlmermeer. Na de kolderieke satyre van Monty Pythons Vliegende Circus volgde als kontrast de kerkrubriek Kenmerk Michael Bourdeaux, directeur van het Centrum voor Godsdienst en Religie, gaf cijfers' en andere bijzonderheden over het aantal voor hun geloofsactivi- teiten in gevangenschap levende Rus sen. Voor de eerste negen maanden van 1972 zouden dat niet meer dan 45 Baptisten zijn en in het totaal thans tussen de 1000 en 3000. Pertinent ver klaarde hij dat het in strijd met de feiten is te spreken van honderddui zenden ver volgden. Dit staat dus in scherpe tegenstelling met hetgeen ds Wurmbrand beweerd heeft in een uit zending van de EO. TON HYDRA (ADVERTENTIE) Maar Kléber is dan ook het enige bandenmerk in Nederland dat zich moeiteloos meet met nummert Kijk naar de tv, en zie met eigen ogen hoe Kléber oprukt Kléber, de franse radiaalband dia zo goad op weg is Belj gen gêbl ruin opg Ede taat rijks kan: forn kan: ome nog: zijn een De tiscl hcbl ovei VOO! 2e (aal; het Frai men I)et de i taal: nog Leb klar dat nën< gem vraa De behs ton uitsf de ióelc beer derl de Wa De ten. tn let nieu itevi lies In, den mon Bes Radio vandaag Schoolradio. 14.25 (S) In kleine bezetting: klass. tcamermuz. 15.15 De Bijbel maakt nieuwsgierig:: gesprek over Schriftwoorden. 15.30 Nws. 15.33 (S) Studio 6: mlddagmaga- ftö AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Dag met een gaatje, met 8.00 Nws en 8.11 Radiojournaal. 8.50 Morgenwijding. 9,00 Toppers van toen. 9.35 Waterst. 9.40 School radio. 10.00 (S) V.d. kleuters. 10.10 Arbeids vitaminen. (11.00 Nws: 11.03 Radiojournaal). 11.30 (S) Rondom twaalf - een uur allerlei voor iedereen, met 11,55 Beursber. 12.30 Plattelandsvrouwen telen Turks fruit, lezing. 12.35 (S) Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radi ojournaal. 13.21 (S) Kinderkoor met piano begeleiding. 13.44 (S) Het Radio Filh. Hoornkwartet: klass. en mod. muz. 14.00 De Notedop: gevar. progr. 15.00 (S) V.d. zie ken. 16.00 Nws. 16.03 Radiojournaal. 16.30 (S) Aspecten: kunstrubr. 17.00 (S) Mobiel - beweeglijk progr. voor beweeglijke mensen. 17.55 Mod. AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. PP: 18.20 Uitz. v.d. P.v.d.A. IKOR: 18.30 Kleur - Vragen rondom Schrift -en samenleving. NCRV: 19.00 Zonder vijven en zessen - inf. over mod. ontwikkelingen in het onderwijs. 19.20 De kerk vandaag - nws en comm. 19.30 Beter samen - Op het TV-progr. van 23 Jan. Jl. wordt nader" ingegaan. 19.55 Kunst- en vliegwerk: inf. over actuele tentoonstellingen. 20 00 Veel gevraagde ge wijde muz. 20.37 (S) De laars op de nek (18). 21.00 (S) Regio-Rechtstreeks: gevar. progr. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Hier en Nu. 22.50 Wereldpanorama. 23.00 Radio VU-magazine. 23.20 (S) Metropo- le ork. met zangsollste en de Bussumse Koorvereniging Pro Musica met zangsoll'st. 23.55-24.00 Nws HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Preludium: klass. muz. 7.30 Nws. 7.41 Hier en nu. 7.55 Aangestipt: progr.o- verz. 8.00 Te Deum laudamus: gewijde muz. 8.24 Op de man af: evangelisch comm. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. v. d. hulsvr. 8.45 (S) Noordhollands Philh. Ork.: klass. en mod. muz. 10.00 Schoolradio. 10.30 Nws. 10.33 (S) Podium v.d. vrouw. 11.05 (S) V.d. zieken. 11.40 Luisteren naar dieren (V). 11.55 Med. 12.00 Zingen met Cecilia: volksmuz. 12.15 (S) Orimoaradio: kinderkoor en Prom. Ork. 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 Hier en nu. 12.50 Middagpauzedst. 13.10 (S) Lichte koorzang. 13.20 (S) Licht ork. 13.45 Twintig jaar na de ramp: doe. over de stormvloed van 1 febr. 1953. 14.05 nationaal allerlei. 17.30 Nws. 17.32 Hier en nu, waarin om 17.57 (NOS) Hoogoven Schaaktoernooi. NCRV: 18.00 (S) Tijd vrij voor muz. In boekbespreking. AVRO: 19.00 (S) O: Jonge: renprogr, 19.30 Trefpunt: aktuele zaken ter disc. NOS: 19.50 Den Haag vandaag. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Radiojournaal. 20.10 (S) Residentie ork. met soliste: mod. muz. 21.00 (S) Klass. strljkwintet. 21.30 (S) Oorlog en Vrede (5). 22.27 (S) Muz. zonder podium: elektronische muz. 22.55 (S) Dichter bij di muz.: nieuwe liedjes, chansons of songs. 23.20 (S) Essay: progr. waarin over kunsl wordt doorgepraat. 23.50 Radiojournaal, 23.53-24.00 Nws. HILVERSUM III TROS: 7.00 Nws. 7.02 De Hugo Gelderen Show. (8.00 Nws.) KRO: 9.00 Nws. 9.03 KRO-op-Dtie: dlscjockeyshow. (10,00 en 11.00 Nws.) 12.00 Nws. 12.03 Van twaalf toll] twee: KRO's pauzeprogr. met 13.00 Nws en 13.03 Raden maar14.00 Nws. 14.03 Vc Dlscjockeyshow. (15.00 Nws.) NOS: 16.00 Nws. 16.03 De daverende dertig. (17.00°' Nws.). NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost de Draayer Show. TROS: 19.00 Nws. 19.02 U spreekt mei Nedi Piet. 20.00 Nws. 20.02 Poster. 21.00 Nws., 22.02 De Hugo van Gelderen Show. met o.a. 11 de Nederlandstalige top tien. 22.55 Med. ,r 23.00 Nws. 23.02 T...S...T...: TROS-' Sport-Tljd, met sport en muz 24.00 Nws, 1 0.02 Aktua 012 Jazz-Slr 0.55-1.00 Nws. BELGIE 324 m NED. 12.00 Nws, med. en SOS-ber. 12.08 Lichl j£ mqz.progr. 12.50 Bultenl. persoverz. 13.00 Nws, act., weerber., toneelagenda en aansl i Ie licht muz.progr. 13.35 Beursber. 14.00 Nws, 14.03 Schoolradio. (15.00 Nws.) 15.25 Lichte CI muz. 16.00 Nws en beursber. 16.10 Lichte fc muz. 17.00 Nws en med. 17.10 Voor ouden War oljnz |ian end ;et jusv terk ifiinc oven ?eni •loei Olw iehc toe. roei Jen lan leerc :lui gene (aar tn TV vandaag NEDERLAND I NOS NOT 10.45-11.35 Schooltelevisie 14.00-14.50 Schooltelevisie DO. 1-2-73 NA 18 UUR NOS 18.45 Ti-ta-tovenaar 18.55 Journaal VPRO 19.05 Beertje Colargol 19.20 Zwijgen is goud: collagd van stomme filmfragmenten 19.45 Popeye NOS 20.00 Journaal VPRO 20.21 Berichten uit de samenleving 20.35 Dick Cavett-show 21.30 ZIPcode over Vietnam: achtergrond informatie over enige aspecten en gevolgen van de oorlog in Vietnam EO 22.00 Van het kerkelijke erf 22.30 Horen en Ziön: klassiek concert 23.00 De wind blaast waarheen hij wil: godsd. uitz. NOS 19.00 Nws en act. 19.30 Lichte muz. 19.35 - Politieke uitz. 19.45 Lichte muz. 20.00 Coun- tl. try en Western muz. 20.30 Gevar. licht muz.progr. (21.00 Spllnternws. 22.00 en 23.00 «JOi Nws.) 23.40-23.45 Nws. chij nigt Russ verki perk uitbr H'orc IVaa 23.15 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Ti-ta-tovenaar 18.55 Journaal AVRO 19.05 Man van Serengeti National Geographic Society Special NOS 20.00 Journaal AVRO 20.21 Columbo:een broeikas vol 21.35 Beter worden: medische rubriek 22.00 De onzichtbare verzameling 22.20 Hoogoven Schaak toernooi NOS 22.30 Den Haag vandaag 22.40 Journaal DUITSLAND I vond. 10.30 Doe. progr. 11.35 fïlnf Tage hal die Woche. 12.00 Act. 12.50 Intern, pers- nop, overz. 13.00-13.20 Journaal. 16.15 Journaal. 16.20 Verhalen. 16.35 Hollandspiegel, film len), van Haanstra. 17.03 V.d. kinderen. 17.55- 18.00 Journaal. 'c (Reg. progr.: NDR: 9.30-10.00 Sesamstras- se (16). 18.00 TV-rep. 18.30 Act. 18.45 Zandmann. 18.55 Nordschau-magazln. 19.21 Hoof School voor ouders. 19.59 Progr.overz. WDR: 8.20-8.50 en 8.55-9.25 Schooltelevisie. 10.00 Sesamstrasse (16). 11.00-11.30 en 11.45- ke, 12.15 Schooltelevisie. 18.00 Nws uit Noordr- Westf. 18.10 V.d. kleuters. 8.15 Mussa, Tuareg. 18.40 Hier und Heute. 19.20 Mussi, der Tuareg.) 20.00 Journaal en weerbertlcht. 20.15 Herbststurme, Amerlk. speelfilm uit 1956. 22.00 Disc. 22.50 Journaal, comm. en weerber. lard /O-I wes lent Sn, mtw prei Ie k oern en. naai erd tiet leilij lik :ve let lijn Irocj

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 6