m
i
Nieuwe wereldbeeld:
dorre openbare les
Een valk voor 'n koningin
4
4 m
S 96
SÏ96
6196
6^96*
6196*
1 96*
C
door Catherine Gaskin
Vanaf
lfebruaril973
zijn onze spaartaneven
verhoogd en als volgt
vastgesteld:
TROUW/KWARTET WOENSDAG 31 JANUARI 1973
BINNF.NLAND/RADIO-TV
MARY PERKINS
i t/ Mh l Mllll 1 'H 1
LOWIETJE
/-£
H
[ml
5=
LLr
IN DE GOUDEN GAPER door W. G. VAN DER HULST, plaatjes van W. G. VAN DER HULST Jr.
346. De volgende morgen 't is nog
vroeg kijkt de maarschalk uit zijn
kamer de prachtige tuinen in. Hé
hoe is dat mogelijk? Daar wandelt de
prinses hij heeft haar nog niet
ontmoet de vorige dag; ze was moe, ze
kon hem niet ontvangen; een mooi
begin was dat niet geweest ja, daar
wandelt ze nu met.die ene dikke
soldaat! Hoe vreemd, hoe dwaas is
dat!.Dat de prinses opzettelijk
langs het verblijf der ruiters is ge
wandeld en tot haar vreugde zo'n
korten dikkerd onder hen zag, dat zij
hem bij zich riep en hem vroeg of hij
de oude maarschalk ook had gekend,
dat zijn ogen straalden toen hij die
naam hoorde, dat ze hem gezegd
heeft, met haar op te wandelen en
hem gevraagd naar alles, wat ze van
de kruidenman gehoord had.hoe
zou de verbaasde man voor 't venster
zó iets ook maar in de verste verte
kunnen vermoeden? Hij schrikt!.De
prinses geeft die plompe kerel zo
maar de hand en lacht Erger nog; ze
legt hem haar hand op de schouder.
En hij?.Hij glimt! Hoe kan zo iets
dols nu gebeuren? Ze verdwijnen ach
ter geboomte, die twee.
KARELTJES GROTE AVONTUUR
137. 'Zit jij toch niet te lachen', viel
smidje Verholen nijdig uit. 'Vind je
hier soms zo leuk? Ach, ach, ach, wat
aardig Kijk hem hier toch eens een
lol hebben. Op een verschrikkelijk
kinderachtige manier werden we in
de boot genomen en nou zit-ie nog te
lachen ook. We waren nog geen uur
samen op stap of ze hadden ons al te
pakken. En dat noemt zich een erken
de detective. Prutser'. Doch detec
tive Geurtjes trok zich van al dat
gemopper geen zier aan. Hij bleef
maar lachen en zei: 'Geen boef kan
het opnemen tegen de erkende listig-
heidjes van Geurtjes'. Met de zwa
re ketting, die aan zijn voet zat en
hem natuurlijk hinderde, scharrelde
hij zo goed als het ging naar de losse
plint toe en haalde er toen dat schop
je achter vandaan. Stomverbaasd keek
smidje Verholen toe, doch Geurtjes
zei niets. Hij begon alleen hetzelfde
te doen als een paar plaatjes geleden,
doch nu deed hij het in omgekeerde
richting. Hij groef opnieuw een gat,
doch inplaats van zijn spulletjes erin
te stoppen, haalde hij ze er nu uit.
Stomverbaasd keek smidje Verholen
toe. en ofschoon hij een hele tijd al
niets anders deed, was dat voor de
detective helemaal geen reden enig
commentaar aan zijn vreemde daden
toe te voegen. Toen alles uit het gat
was gehaald en de stenen voor de
tweede maal op hun plaats waren
FERDNAND
(ADVERTENTIE)
door G. Kruis
UTRECHT Er wordt de laatste tijd niet meer zo veel gepraat over
de democratisering van de kunst. De strijders daarvoor lijken wat
vermoeid geworden. En een nieuwe generatie kunstgeleerden heeft
het heft weer stevig in handen genomen en zo wordt kunst weer
meer een aangelegenheid voor een groepje ingewijden.
'n Paar voorbeelden van tentoonstel
lingen georganiseerd door en voor
kunsthistorici: 'Relativerend Realisme'
(Eindhoven) 'Het Geheim' (Gronin
gen), 'Struktuur, een thema, een me
thode' (Leiden) en nu, als klap op de
vuurpijl 'Het nieuwe wereldbeeld',
Het begin van de abstracte kunst in
Nederland, 1910-1925, tot 1 maart in
het Centraal Museum te Utrecht.
Hadden die eerste drie genoemde ex
posities door een zekere kwaliteit
van het gebodene het gewone mu-
seumpubliek ook nog iets te bieden.
'Het nieuwe wereldbeeld' is niet veel
meer geworden dan een 'openbare les'
van een candidatenwerkgroep.
Zeker, er is veel wetenschappelijke
aandacht aan besteed; er kon, dank zij
de steun van het Prins Bernhardfonds
een extra 'Museumjournaal' worden
uitgegeven met interessante inleidin
gen van de samenstellers, maar er is
niemand geweest die zich ook maar
een moment druk gemaak heeft over
hoe de visuele resultaten van zo'n
presentatie zouden zijn. 't Gaat, zo
wordt er gesteld, bij deze tentoonstel
ling over het ontstaan van de abstrac
te kunst in Nederland en niet om de
kwaliteitskeuze van deze kunst: 'Het
onderzoek richtte zich op de vragen
welke schilders en welke groepen
gebracht, opende Geurtjes wederom
een van zijn geheimzinnige étui's en
daar haalde hij nu een sleuteltje uit.
Vrolijk lachend begon hij met behulp
van dat sleuteltje aan zijn slot te
klingelen en het duurde niet lang of
het slot zei 'klik' en de boeien spron
gen open. 'Ziezo, dat gaat snel, niet?'
lachte de erkende detective. 'Dat gaat
zeker snel', zei smidje Verholen met
een diepe zucht. 'Dat had ik werkelijk
nooit gedacht, hoor. Wanneer hebt U
al die spullen in de grond gestopt?'
'Odat heb ik straks gedaan,
toen we allebei geacht werden be
wusteloos in de zak te zitten', ant
woordde de detective bescheiden.
16
De tijd verstreek en ik had met mijn
vader gespeeld., problemen bestudeerd
uit boeken en nieuwe schaaksituaties
in praktijk gebracht. Ik wilde Willi
am laten zien dat ik vooruitgang had
geboekt, wanneer hij terugkeerde. Het
was allemaal vergeefs. Eerst de dood
van mijn vader, en toen de brief uit
Cluain. De meelevende stemmen van
vrienden hadden gemompeld: 'Blijf
hier, Kristy. China is je enige thuis.
Hier zul je trouwen.Blijf,
Kirsty
Maar ik wist dat ik zou vertrekken.
Met de brief waarin Williams dood
werd aangekondigd, kwam de perka
mentrol. Ik zag de Chinese tekens
langs de onderrand gepenseeld, heel
wat minder zorgvuldig dan William
normaal zou schrijven. Niettemin kon
den ze alleen maar door William
getekend zijn. Ik had ze op mijn
eigen onzorgvuldige manier vertaald
en daarna, omdat ik mijn ogen niet
geloofde, had ik de rol naar de verta
ler van mijn vader gebracht, een
jongeman die Chinees en Manchu stu
deerde. Hij had zijn hoofd geschud.
'Dit heeft geen betekenis, uw broer
moet zijn gedachten er niet bij gehad
hebben'. Waarheid of verbeelding: de
twijfel was in mij gewekt en ik wist
dat ik moest gaan. De wind waaide
van China af. Mijn tijd daar was
voorbij. Ik liet me meevoeren door de
wind, zoals hij gezegd had dat ik zou
doen. 'Schaakmat, Kirsty'. Het spel
was uit.
Ik was te moe om nog te denken. Ik
liep naar het raam en trok het gor
dijn opzij. Het kaarslicht uit de eetka
mer was zichtbaar in de tuin. Mijn
grootvader zou daar nog zijn. Mis
schien was dit, ondanks mijn wanho
pige vermoeidheid, het beste moment.
Misschien zou ik nu de moed hebben
om te vragen wat ik wilde weten. Ik
liet het gordijn los en liep terug naar
de hutkoffer. Een ogenblij rustte
mijn hand op de doos met de perka
mentrol en de andere bezittingen van
William, papieren, tekeninstrumenten
in hun fluweelgevoerde etuis, een zil
veren horloge, een boordeknoop. Niet
veel meer. William was nog altijd
arm geweest
Maar toen realiseerde ik me mijn
macht. Er was tijd genoeg. De tekens
op de perkamentrol zouden voor An
gus Macdonald geen betekenis heb
ben. Ik wilde eerst zijn eigen verslag
horen over de manier waarop William
gestorven was.
Ik haalde mijn jurk tevoorschijn. Het
was een rode. alsof het zo moest zijn.
De favoriete Chinese kleur. Een rode,
zijden jurk, gevoerd met katoenstro
ken voor de Pekingwinters, hooggeslo
ten in de Chinese stijl met een gebor
duurde opstaande kraag en wijde
mouwen. Dergelijke dingen waren
voor westerlingen goedkoop te krijgen
in China; maar in deze omgeving leek
de jurk exotisch, weelderig en voor
naam. Ik kon het niet helpen, het was
alles wat ik had. Mijn grootvader
moest er genoegen mee nemen, zoals
ik zoveel van Cluain moest accepteren
dat ik nog niet begreep.
De zachte slippers maakten geen ge
luid op de trap. Toen ik de deur van
de eetkamer opende was zijn hoofd
gebogen over iets op de tafel dat hem
in beslag leek te nemen. Zijn wenk
brauwen fronsten zich vragend, bijna
verstoord.
'Wel?' Ook ditmaal klonk er geen
welkom in zijn stem. Ik was een
indringer binnen de eenzaamheid van
zijn ouderdom, in de duizenden nach
ten die hij hier alleen had doorge
bracht.
Ik naderde hem langzaam. Er stond
slechts een kaars naast hem, en het
licht ervan streek flakkerend over de
glans van het schaakbord dat hij mid-
denop de grote rafel had gezet Het
leek in niets op de rijkdom van het
spel dat ik boven had staan, de stuk
ken hadden de simpele vorm die no
dig was om ze van elkaar te onder
scheiden, meer niet, en het bord was
even funktioneel. Op een dergelijk
bord had William mij leren spelen.
Ik zette mijn kandelaar aan de andere
kant van het bord. Zijn trotse oude
ogen keken me aan. Ongevraagd trok
ik een stoel naar me toe en ging
tegenover hem zitten.
'Speelde u met William?'
'Ja'.
'Won hij?'
'Ja, hij had een knappe kop, mijn
kleinzoon. Een kop die ik voor Cluain
had kunnen gebruiken'.
'Ik zou willen weten hoe William
stierf. Ik kwam hier om dat te verne
men, om het van u te horen'.
'Ik heb in mijn brief verteld hoe hij
stierf. Wat doet het er toe?
Hij is dood. Iedereen sterft op zijn
tijd. Hij stierf voor zijn tijd.ik had
hem nodig'.
Meer dan iets anders was dat het, wat
hem bitter stemde. Hij kon William
niet vergeven gestorven te zijn, omdat
hij hem nodig had. Hij was begonnen
te geloven, dat William was wegge
lokt uit China, weg van zijn vader en
mij, en misschien was het nog waar
ook. En toen was William gestorven
en had hem daardoor verraden. Had
hij werkelijk van William gehouden,
of had hij hem alleen maar nodig
gehad?
De stilte hing zwaar tussen ons in.
Het was nu echt donker geworden en
het licht van onze kaarsen en de
gloed van het stervende vuur waren
de enige bronnen van warmte in
Cluain. En toen, terwijl ik mijn ogen
van hem afwendde uit vrees dat hij
mijn verlangen naar William, naar
troost en kameraadschap zou zien,
viel mijn blik op het schaakspel en
op de positie van de stukken. Het
vertrouwen erin drong zich plotseling
aan me op, ik kende deze stand maar
al te goed. Er bleef slechts één zet te
doen.
(Wordt vervolgd)
kunstenaars bij dit ontstaan betrok
ken waren, welke relaties zij onder
ling hadden, welke internationale con
tacten bij deze ontwikkeling een rol
hebben gespeeld.'
Veel van hierbij betrokken kunste
naars zijn later in het vergeetboek
geraakt. Dat is, gezien het hier ge
toonde werk,helemaal geen wonder.
'n Ongelooflijk steriele toestand, voor
al schilderkunstig is volkomen oninte
ressant. Afgezien van De Stijl-zaal
met Mondriaan, Van der Leek en
Cesar Domela is het troosteloze
opsomming van gefrustreerde gezocht
heid.
Vooral als je leest wat eigenlijk de
bedoeling van de kunstenaars was.
Jacob Bendien: 'Het vlak stelt voor
het veld van levensmogelijkheden. De
basis van het vlak: de basis van het
leven. Het hoogere deel van het vlak:
het hoogere in het leven; de boven
rand: het absoluut-hooge of verheve
ne, of hetgeen een geloovige den
hemel noemt'.
Jan van Deene, die voor een tentoon
stelling van 1913 de doelstellingen
van de absolute schilderkunst trachtte
uiteen te zetten: weergegeven is
in elk schilderij de heerlijkheid van
het leven, de liefheid, de mooiheid
ervan. In elk schilderij heeft de schil
der gemaakt het heerlijkste wat hij
toen wist. Het is dus een afbeeldsel
van het schoone beeld der wereld, dat
hij in zich heeft, een afbeeldsel tel
kens van onzen lieven Heer zou men
kunnen zeggen
Nogmaals, het onderzoek op zichzelf
heeft een aantal belangwekkende za
ken aan het licht gebracht wie zal
geweten hebben, dat (dè) Koos Speen-
hoff een der eerste Nederlanders was.
die abstract schilderde? het extra
Museumjournaal is ook zeer de moei-
te waard, maar een tentoonstelling, Ll6Tn6DD6r
zat er duidelijk niet in of men had
die 'binnenshuis' moeten houden. Er
lopen nu in het Centraal Museum te
veel mensen verloren rondDe ten
toonstelling is, na Utrecht, van 10
maart tot 8 april in het Groninger
Museum, en van 28 april tot 4 juni is
het Stedelijk Museum te Schiedam.
spaarrekening of-boekje
voor dagelijks opvraagbare
tegoeden
spaarrekening of -boekje
opzegtermijn 3 maanden
spaarrekening
opzegtermijn 6 maanden
spaarrekening
opzegtermijn 12 maanden
spaarrekening
opzegtermijn 24 maanden
vaste-termijn
spaarrekening
vaste termijn 3 jaar
vaste-termijn
spaarrekening
vaste termijn 4 jaar
vaste-termijn
spaarrekening
vaste termijn 5 jaar
Op reeds gestorte bedragen op lopende Vaste
Termijn Spaarrekeningen wordt gedurende de looptijd
geen rentewijziging doorgevoerd, zodat op die
bedragen de overeengekomen rente gehandhaafd blijft.
NEDERLANDSCHE
1MIDDENSTANDSBANK
'Heroïsche beweging'. Theo van
Doesburg, 1916.
Behangsels uit de
Pruikentijd
HOORN Het Westfries Museum te
Hoorn bezit een voor Nederland unie
ke collectie van 115 in aquareltech
niek uitgevoerde modellen voor ge
schilderd behang, die indertijd dienst
hebben gedaan in een behangselfa-
briek. die van 1777-1826 in Hoorn
gevestigd is geweest. Van deze met
veel zorg en goede smaak uitgevoerde
aquarellen wordt tot 28 mei in het
Prentenkabinet van het Westfries Mu
seum een tentoonstelling gehouden
onder de titel 'Behangsels uit de
Pruikentijd'.
De door deze Hoornse behangselfa*
briek vervaardigde behangsels kost
bare, hele muurvlakken bedekkende
schilderingen op linnen vonden
aftrek ver buiten Hoorn en Westfries
land tot in Zeeuws-Vlaanderen toe. De
modellen hebben oorspronkelijk
dienst gedaan als een soort 'stalenboe-
ken' voor de toekomstige klanten van
het bedrijf. Omdat ze van hand tot
hand gingen, hebben dergelijke ont
werpen veel te lijden gehad zodat er
veel verloren zijn gegaan.
Door een gelukkige samenloop is ech
ter in Hoorn deze omvangrijke collec
tie van authentieke en uitstekend ge
conserveerde modellen bewaard geble
ven, die niet alleen cultuur-historisch
van groot belang is, maar die ook
zuiver artistiek gezien menig hoogte
punt omvat.
Duitse filmprijs voor
Robert van Ackeren
BERLIJN De in West-Berlijn wo
nende Nederlandse regisseur Robert
van Ackeren heeft voor zijn film
'Harlis' de Ernst Lubitsch-prijs van
de Berlijnse club van filmjournalisten
ontvangen. De prijs een beeldje
van Pan werd in 1958 op initiatief
van Billy Wilder ingesteld voor bij
zondere prestaties op het gebied van
de Duitse filmkomedie. De bekroonde
film van Van Ackeren komt pas over
enkele weken in roulatie. 'Harlis' is
bedoeld als een persiflage op de trivi
ale film en wordt door de regisseur
die ook het scenario schreef een
'tot tranen ontroerende komedie' ge
noemd.
Protest tegen
NCRV-reis
naar Lissabon
Van een onzer verslaggeefsters
HILVERSUM Een aantal leden van
de zogenaamde Kairosdienstgemeente
in Zwolle heeft een protestbrief naar
de NCRV gestuurd, waarin men be-
zwaar maakt, tegen het feit dat deze
radio-omroep een reis organiseert, die Radio vandaag
o.a. naar Lissabon voert. Men is van
mening, dat een christelijke omroep
geen vakanties moet organiseren naar
een dergelijk dictatoriaal geregeerd
land, waar men de rechten van de
mens sterk aantast.
De briefschrijvers vragen de NCRV
alsnog van hun plannen af te zien
Lissabon op te nemen in het reissche
ma.
Na het succes met pure amateurs in
Bartje van de NCRV, is nu ook in de
VARA-reeks Waaldrecht een reine
liefhebber opgedoken, die opmerke
lijke prestaties levert. En nog wel een
buitenlander, de Spanjaard Lino Calle.
Hij moest zich zien te handhaven te
genover beroepsacteurs en dat lukte
hem nog ook. Qua levensechtheid paste
Calle zich voortreffelijk aan bij de
speelstijl van Mart Gevers en Piet Ro
mer.
Natuurlijkheid en realisme heb ik ook
in de handeling van de derde Waal-
drecht-aflevering zo nu en dan gemist.
Het lijkt me bijvoorbeeld onbestaan
baar dat een werfbaas de plaatselijke
politiefunctionaris zomaar kan opdra
gen een onderzoek in te stellen naar
de politieke kleur van gastarbeiders.
En kan een agent een buitenlander
sommeren mee naar het bureau te
gaan, omdat de vreemdeling zich met
onze binnenlandse politiek zou be
moeien, als hij laat blijken dat hij
liever in een huis woont dan in een
barak? Ongeloofwaardig vond ik even
eens de ontslagprocedure op de werf.
Als het realiteit is dat vakbonden en
andere instanties al volledig op de
hoogte zijn, maar dat de arbeiders zelf
van niets weten, dan leven we kenne
lijk nog in de negentiende eeuw.
VAR A's Koning Klant onthulde veel
zeggende cijfers over de enorme prijs
stijgingen en liet waarnemend NVV-
voorzitter A. de Boon het 'onwaardig'
uitspreken over het inflatierapport van
het Verbond van Nederlandse onder
nemers. Maar wat doe ik eigenlijk
de wetenschap dat de prijsstijging
procent minder had kunnen zijn
de 8 procent waar we nu tegen
zitten te hikken? Een staatsbedrijf,h<
PTT, is nota bene een van de erau
prijsopdrijvers. De post is name
150 procent duurder geworden.
Ik heb zo links en rechts gehoord Fe
Gerard van den Bergs rubriek 'li
sen, mensen, mensen' aardig is. Sleif j
het slot kon ik zien, toen Willy
Hemert als rasacteur het kijkers
bliek bespeelde en op de valreep
een sleperspaard vroeg. Omdat
paard waarmee Arend Kuik Bar
vader) zijn brood moest verdienen
een koliek is gestorven. Ik zou zegt
dat het óf van de NCRV óf van s
Drentse VVV een mooi gebaar
zijn, als zij Arend uit eigen beurs
den helpen. Want beiden varen
bij het succes van Bartje.
Met Adam Smith heeft de NCRV t
maar een goede filmserie met leve
echte verhalen te pakken. Dze k
excelleert daarin de jonge acteur
Bain als de gedreven socialist Rav
Janet Munro is kennelijk een
kwaam actrice: jammer daarom dat
de rol van de bedrogen Elisabeth i
te dik speelde om wezenlijk te kuni
ontroeren. Geboeid heb ik gekeI
naar de voortreffelijke kleuren)
van de Canadese Bill Mason over
uitroeien van wolven en de fabels
grond geven aan onze moordlust.
TON HYD °c
denprogr. 11.55 Med. 12.00 IS) Van
tot twee: gevar. progr. (12.26 Med. t.
land- en tulnb.; 12 30 Nws: 12.41 Echo;
Raden maar.) 14.00 Huisbezoek pasti
HILVERSUM I
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
dag. 8.23 (S) Dag woensdag, verv (8.35
(7.25 Van de voorpagina; VPRO 7.54 Deze
(S) Dag woensdag: muz. bij het ontbijt.
Van alle markten thuis.) 9.00 (S) Radio
dag.) VARA: 8.00 Nws. 8.11 Dingen van de
(9.15 Koning Klant; 9.35 Waterst.; 9.40
Schoolradio; 10.45 V.d. kleuters; 11 00 Nws.)
12.00 Heerenveen - Centraal: gesprekken.
13.00 Nws. 13.11 Dingen van de dag. 13.25
(S) Licht ensemble met zangsol. 13.45 Ge
sproken portret. 14.00 (S) Speelruimte: ge-
var. progr. (16.00 Nws.) 17.00 (S) A'dams
Ork.: klass. en mod.muz. 17.55 Med.
18.00 Nws. 18.11 Dingen van de dag 18.20
Ultz. van de R.K.P.N. 18.30 (S) Vara-
Dansork. met sol EO 19.00 Klankbord: act.
inf. en comm. 19.15 (S) Licht ensemble.
19.35 Wij hebben een woord v.d wereld
gewijde muz. 20.00 Studie en Int. 20.35
Woensdagavond-finale: gevar. progr. TROS:
20.00 (S) Specialiteiten a la carte populair-
klass. vcrzoekpl.progr. 22.20 Aktua. 22 30
Nws 22.40 Michael Strogoff, seriehoorspel.
23.10 (S) In Pim Jacobs Notenbar. 23.55
Nws.
HILVERSUM II
TROS 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt zo's
(Soos): gevar. progr. (7.30 Nws; 7.41 Aktua.
8.30 Nws; 8.36 Gymn. v d. huisvrouw.) 10 00
(S) V.d. kleuters 10.30 Nws. 10.33 (S)
V.d.vrouw. 11.30 Aktua. KRO: 11.45 Bejaar-
"Sini*
Kaassoep
250 gr. worteltjes
kleine selderieknol
selderie, peterselie
tijm, bloem
boter,
200 gr. geraspte kaas
potje zure room
3 eidooiers
Maar een bouillon door in anderhalve
liter water de selderieknol, de uit,
worteltjes, zout, wat peper, een halve
theelepel tijm en wat takjes peterselie
en selderie gaar te koken. Zeef de
bouillon. Smelt een eetlepel boter,
roer er een eetlepel bloem door en
roer er de bouillon door. Ongeveer
een kwartier zachtjes laten koken.
Klop de eidooiers met de zure room
en de helft van de geraspte kaas flink
los en giet er dan de warme (niet
hete) soep bij. De rest van de kaas
apart bij de soep op tafel serveren.
Menutip: Kaassoep, kalfsniertjes, aard
appelen, gemengde sla, fruit.
TV vandaag
NEDERLAND I
NOS NOT
10.45-12.00 Schooltelevisie
VARA
17.00 Kinderprogramma
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
19.05 Van gewest tot
gewest
Aansl.: Intern.
Agrarisch nieuws
20.00 Journaal
PP
Uitz. v.d. P.S.P.
20.30 Trekking le klas
Staatsloterij
Allee
21.30 Dames gaan voor
21.55 Studio Sport
22.20 Den Haag vandaag
22.30 Uitz. Stichting
liedjes en balladen. 14.30 (S) Aspecten
de kamermuz. 15.30 Nws. 15.33 Meer
minder de stem van de sprekende mil
heid. 17.00 Bopthema's en swlngsessli
oude jazz. 17.20Overheidsvoorl.: Tekst
uitleg - driewekelijkse rubr. van het
van onderwijs en wetenschappen.
17.30 Nws. NCRV: 17.32 Hier en Nu.
17.57 Hoogovens Schaaktoernooi.
18.00 Spiegel van Duitsland lnf. en
uit de Bondsrupubliek. 18.30 Nws.
Progr. voor blinden en slechtzienden.
(S) Lichte gramm.muz. 19.00 Opi
kunstbezit. 19.10 RVU: Muz. Spectrum,
ker: Cor Molenbeek. 19.50 Den Haag
daag. 20.00 Nws. 20.05 Felicitatie t g.v.
verjaardag van H.K.H. Prinses BeaL
20.10 Woensdagavond Muz.mag. (22.30 D
ters in de Vaart.) 23.55 Nws.
HILVERSUM III
AVRO 7.00 Nws. 7.02 Steevast (8.00 N
8.02 Radiojournaal.) 9.00 Nws. 9 03
Negen-uur-show. 10.00 Nws. 10.03 Arbeid
taminen. (11.00 Nws.) 12.00 Nws. 1
Radiojournaal. 12 06 Zet 'm op. (13.00 N\
14.00 Nws. 14.03 De hit-visser. 15.00 N
15.03 Cees van Zijtveld. (16.00 Nws.) 1
Nws. 17.03 Radiojournaal. 17.06 Posl
700.
NOS: 18.00 Nws 18.02 Joost de Drai v
Show. 19.00 Nws. 19.02 De Paul Meier Sh
(20 00, 21.00, 22.00 en 23.00 Nws; 2
Med.) 24,00 Nws. 00.0 Metro's Midn
Music. 00.55 Nws.
Socutera
22.45 Journaal
22.50 Voorlichtingsprogr.
Schooltelevisie
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
VARA
19.05 Dagje Ouder
NOS
20.00 Journaal
VARA
20.20 Van wie is die
tekst, Nederlands
cabaretprogramma
21.00 Achter het nieuws
21.35 Monty Pythons
vliegende circus:
Chantage, kolderiek
programma
IKOR KRO RKK
22.05 Kenmerk
NOS
22.50 Journaal
TELEAC
22.55 Computerkunde - les 20
)oor
0 zich
1 waai
j eikv
I war<
Nfinke
rern
i nspe