Lino Calle:
'Granada' is
mijn verhaal
Een valk voor 'n koningin
iï
door Catherine Gaskin
lANE "9|
ft
;el
ïïfa
ach
1st
d<
TROUW/KWARTET DINSDAG 30 JANUARI 1973
BINNENLANiD/RADTO-TV T4/
MARY PERKINS
„ALLfS-fcUMTNOè M.MT/S)
U6P616.TOE, FCU4 <*ijUHiCMltN S
NOC, y7-r-r.T!i. Wfl W.-
EC IK..
■VOOR
snert..
LOWIETJE
Van onze radio- en tv-redactie
AMSTERDAM 'Granada is een beetje mijn verhaal. Hij is las
ser, dat ben ik ook geweest toen ik in Nederland kwam. Hij gaf
een politiek krantje uit. dat deed ik ook. Ik weet boe bet gaat als
je bier aankomt. Ik weet boe het is als je baas je laat vervolgen en
je leven zuur maakt omdat je een krantje uitgeeft. Ik ben geen ac
teur, maar ik speelde mezelf. Maar bet gekke i% dat de schrijver,
Dick Walda dat helemaal niet van mij wist.'
IN DE GOUDEN GAPER door W. C. VAN DEK HULST, plaatje, van VV. G. VAN DER HULST Jr.
IPS
345. Dezelfde dag. dat de keizer paar
denknecht werd op 't prinselijk kas
teel, ontving des keizers maarschalk
een brief van zijn meester: 'Begeef u
met klein gevolg naar het kasteel
van de prinses. Ik zal daar ook komen
en een korte tijd doorbrengen.' De
maarschalk? Hij wist niet of hij
schrikken of juichen zou. Dat kasteel
beangstigde hem: zijn geheim was
zoek. Dat kasteel lokte hem: hij wilde
zo graag trouwen met de prinses en
haar heer en meester worden.Wil
de de keizer misschien dat dit huwp-
lijk gesloten werd? Ha! Als de keizer
dat begeerde zou de prinses zeker niet
durven weigeren. Heeft de keizer
daarom deze samenkomst op het kas
teel bevolen? Wie weet?.En de
maarschalk ging. Vier oppassers en
twaalf ruiters volgden hem. De 'dikke
maarschalk' was ook in de stoet.
Vreemd! De keizerlijke standaard
stond nog niet op de toren; de keizer
was nog niet gekomen! Taco, de meyer
ontving de gasten met een gezicht van
een bloedhond, die elk ogenblik zijn
gevaarlijke tanden uit zal slaan. Toch
verzorgde hij hen op een wijze, de
gastvrouwe waardig.
KARELTJES GROTE AVONTUUR
136. Sm id je Verholen was zo hevig
met zijn kin tegen de grond gevlogen,
dat hij van de schrik weer bijkwam.
Detective Geurtjes deed toen ook
maar net of hij weer bij zijn positie
ven kwam en samen in koor hieven
de twee uitgeschudde vrienden de
volgende klaagzang van: 'He
watw.waar zzijn we
W .wat is er g. .gebeurd
'Jullie zijn in heel goede handen,
beste jongens', lachte de tovenaar
vals. 'Jullie zijn in heel goede han
den. Wij hebben werkelijk het aller
beste met jullie voor. Dat komt van
wege de vriendschap, die we voor
jullie voelen, zie je? Wij zijn dan ook
vreselijk bezorgd, dat jullie iets zal
overkomen, nietwaar Asmar?'
'Ja wij zijn vreselijk bezorgd
gromde de gemene Asmar op weerzin
wekkende wijze. 'Zien jullie wel?
Asmar vindt dat ook', vervolgde de
tovenaar. 'En om nu te voorkomen,
dat jullie stomme streken gaan uitha
len. zullen we jullie nu eens fijn met
kettingen aan de muur gaan klinken.
Vooruit, Asmar. Pak aan die lui en
klink ze vast'. 'Roefpats
kling kling klong kleng
In een oogwenk was het gebeurd.
Kettingen rammelden en sloten klik
ten en voor de smid en Geurtjes het
wisten, zaten ze al muurvast aan de
wand. Zware kettingen met ringen en
sloten maakten het onmogelijk, dat ze
er vandoor gingen. 'Hahaha, hocus,
pocus, licopodocus, simsala' gilde de
FERDNAND
In smeuiig Nederlands, niet zonder
accent ('dat is mijn stempeltje') ver
telt de Spanjaard Lino Calle (36)
over de hoofdrol, die hij speelt in het
televisiespel 'Granada, Granada, wat
doe je hier?', dat de VARA vanavond
om 20.20 uur via Nederland 2 uit
zendt. Daarin worden de moeilijkhe
den van een gastarbeider uitgebeeld.
Het spelen van Lino is een experi
ment. Want hij is geen toneelspeler,
negen jaar geleden week hij naar ons
land uit wegens ondergrondse politie
ke activiteiten in zijn vaderland. Hoe
wel hij boekhouder was, werd hij in
ons land lasser. Hij zette zijn politie
ke arbeid voort en de laatste jaren
kreeg hij vooral bekendheid door
moeilijkheden met zijn politieke radi
opraatjes voor Spanjaarden zondags
middags via de NOS-radio. Toch heeft
hij zijn zendtijd nog steeds. Sinds vijf
maanden vormt dit radiowerk echter
maar een fractie van de belangrijke
werkzaamheden, die hij thans doet als
landelijk secretaris voor de buiten
landse arbeiders bij het NW.
Hoog in het moderne NVV-gebouw in
Amsterdam-Slotermeer, gezeten achter
een fors bureau met stapels paperas
sen, wil Lino Calle (spreek uit Caile)
best wel iets kwijt over zijn televisie
optreden, hoewel het gesprek telkens
terechtkomt bij zijn werkzaamheden
als bemiddelaar voor de buitenlandse
arbeiders.
Marionet
Ondanks zijn televisie-debuut voelt
Lino niet zoveel voor een rol van
acteur. Hij heeft daar een uitgespro
ken mening over: 'Je bent een soort
marionet, waarvoor van tevoren is
vastgelegd wat hij moet doen. Dan
komen de cameramensen, geluidsman
nen enz. en jij wordt gemanipuleerd
door iedereen. Zelfs het kleinste man
netje in de studio heeft meer te
vertellen dan de acteur. Ik geloof niet
dat ik de geschikte man zou zijn.
tovenaar van duivelse vreugde. 'Nou
komen jullie nooit meer weg, haha
ha!' 'Moeten we eerst niet even
hun zakken nazoeken, o tovenaar?'
vroeg de kleine Asmar. 'Wie weet wat
die stukken verdriet in hun zakken
hebben?' De tovenaar ging even tas
tend met zijn handen langs de kleren
van zijn slachtoffers heen, doch hij
scheen niets te vinden wat van belang
was 'Wat een detective van niks',
siste de tovenaar sinister. 'Hahaha,
hun zakken zijn nog leger dan de
geldbeurs van een bedelaar'. Toen
verlieten de tovenaar en Asmar de
cel, doch terwijl smidje Verholen hun
het liefelijke woordje 'schurken' na
riep. zei detective Geurtjes niets en
zat maar te lachen
Hongaarse zuurkool
4 karbonaden
750 gr. zuurkool
250 gr. uien
75 gr. boter
potje zure room
teentje knoflook
1 theel. karwijzaad
1 theel. paprikapoeder
zout
Het vlees met zout bestrooien en in
de boter bakken tot het bruin is
gekleurd. Haal het vlees uit de pan
en fruit de ui in dezelfde boter.
Bestrooi de ui met paprikapoeder.
Doe dan het aangebraden vlees op de
uien, doe de knoflook en het karwij
zaad erbij en leg hier bovenop de
zuurkool. Wat water erbij en goed
opletten dat de zaak niet aanbrand.
Laat alles ruim een half uur op een
laag pitje smoren. Tot slot er de zure
room door roeren.
Menutip: kop tomatensoep, Hongaarse
zuurkool, aardappelpuree, beschuit
met bessensap.
15
Maar er was nog iemand zo eenzaam
als ik. Op de weg achter de ommuur
de tuin hoorde ik heel zwak het
geluid van paardehoeven. Hij kwam
uit de mist die over de weg naar
Ballochtorra hing, en ik meende dat
ik hem herkende. Zijn lange benen
waren naar voren gestoken op een
grote, ruig uitziende Schotse pony.
Hij reed blootshoofds in de regen,
zonder de traditionele Hooglandse ba
ret die bij de kilt hoort. Hij moest al
lange tijd in de regen gereden heb
ben; zelfs zijn jas van schapevacht
leek geheel doorweekt.
De hond liep dicht bij de flanken van
de pony. De man mende de pony met
een hand, op de gehandschoende an
dere zat de vogel. De vogel was nu
niet zo roerloos als de eerste keer.
Hij bewoog zijn hoofd van links naar
rechts, maar maakte geen aanstalten
op te vliegen. Ik drukte mijn gezicht
tegen de ruit, om die vreemde op
tocht beter te kunnen zien. De vogel
danste een beetje op de handschoen,
en ik had het gevoel dat zijn glinste
rende havig-ogen mij opnamen. De
man keek niet omhoog. Ze passeerden
het huis en de stokerij over de brede
weg die het dal invoerde. Ik volgde
hen met mijn ogen zo lang als ik kon,
toen slokte de mist hen op en was ik
opnieuw alleen.
Om de mist en de leegte buiten te
sluiten, trok in de gordijnen dicht en
stak mijn kaarsen aan. Toen begon ik
uit te pakken. Maar ik had de deksel
van de hutkoffer nog niet geopend of
ik liet het idee weer varen. Te lang
had ik gevochten tegen mijn ver
moeidheid, en ik voelde bovendien de
uitwerking van de whisky. Ik rommel
de tussen mijn kleren en vond mijn
nachtkleed. Ik waste me en borstelde
mijn haar; een sterk gevoel van neer
slachtigheid daalde op me neer. Ik
legde meer turfblokken op het vuur
en was bijna in mijn bed geklommen
toen plotseling een ander idee bij mij
opkwam. Ik denk dat het door de
eenzaamheid kwam, die me overspoel
de. de angstaanjagende overtuiging
dat ik deze hele reis voor niets had
gemaakt, zonder werkelijk doel.
Ik had er dringend behoefte aan ie
mand aan te raken, of iets, dat ver-
tiouwd en geliefd was. om dat gevoel
van verlorenheid kwijt te raken. Ik
liep terug naar de hutkoffer en tastte
in de diepte, tot ik de doos vond
tussen mijn stapels kieren. Ik nam
hem eruit en in het kaarslicht leek de
glans van het ingelegde hout prachti
ger dan ooit tevoren. Ik nam de
inhoud eruit, met tedere gebaren: de
figuurtjes lagen in hun zorgvuldig
gesneden nisjes in de doos. Toen ze
er allemaal uit waren draaide ik de
doos om en de twee helften vormden
een schaakbord. Ik zette de stukken
op hun plaatsen, de koninginnen en
de lopers tegenover elkaar, de torens
en de koningen, en de pionnen die
hun beschermde rijen voor hen vorm
den. Ik putte troost uit het aanraken
van deze dingen, een gevoel van her
stelde orde. Het zette me aan het
denken over het feit, dat wét er ook
zou gebeuren het spel van het leven
nog altijd gaande was, en dat het
sterkste spel altijd gespeeld werd
door de aanvaller.
Het was een prachtig schaakspel, van
grote zeldzaamheid; waarschijnlijk het
meest waardevolle ding dat ik bezat.
William had het me cadeau gedaan,
nadat hij het zelf van een lid van de
hoge Mandarijnenkaste had gekregen
als dank voor een bewezen gunst. Ik
had nimmer aan William gevraagd
wat hij precies had moeten doen om
een dergelijke beloning te ontvangen.
Het was het beroemde Chinese 'rat-
tenschaakspel', gesneden uit ivoor uit
India, en met stukken die allemaal
het lijf en de kop van ratten hadden
maar gekleed waren in de dracht van
het middeleeuwse China. Het spel
was, volgens William, meer dan hon
derd jaar geleden gemaakt. 'Neem
het. Kleine Zuster', had hij luchthar
tig gezegd, 'waarschijnlijk is het je
enige bruidsschat'. We maakten dik
wijls grapjes over onze armoede, die
naar Williams overtuiging voor wat
hem zelf betrof zeker niet zou voort
duren. Hij was intelligent en aktief;
hij zou naar China terugkeren in het
bezit van zijn ingenieursgraad en
spoorwegen bouwen. We hadden te
veel mensen hun fortuin zien maken
in de Chinese handel om niet te
geloven dat ook William daarin zou
slagen. We waren de kinderen van
een geestelijke, maar niettemin nuch
ter genoeg. Toen de stukken op hun
plaats stonden werden mijn handen
weer onrustig. Ik begon ze van het
bord te nemen en ernaast te zetten.
Het was natuurlijk dwaasheid, maar
ik probeerde de laatste partij te vol
gen die ik met William speelde, om
een of andere reden leek die in mijn
herinnering gebrand te zijn. Een voor
een waren mijn stukken gevallen voor
die van William. En ik was koppig
geweest toen de beslissende zetten
begonnen en ik had het gevaar niet
gezien. Williams hand schoof met een
licht gebaar zijn loper naar voren en
hij uitte een triomfantelijk lachje:
'Schaak, Kleine Zuster. Zoek maar een
uitweg, Kirsty!' En hij was grinni
kend vertrokken naar een of andere
afspraak. Dat was kort voordat hij
Peking verliet, om zijn lange reis
naar Edinburgh te maken. Er was
geen tijd meer geweest voor een an
der spel, en in de weken na zijn
vertrek had ik de stukken laten staan
en geweten, dat ik op geen enkele
manier aan dat schaakmat kon ont
snappen. De dame zou genomen wor
den, hoe dan ook, en dat betekende
het einde voor de Koning.
(Wordt vervolgd)
Mijn hart is .niet zo om klakkeloos te
doen wat iedereen zegt'.
Toch heeft hij het een leuke ervaring
gevonden. 'Het was voor het goede
doel en ik moet zeggen, dat het werk
met de club van John van de Rest
(regisseur) prettig was'. Over het goe
de doel wil hij nog wel iets zeggen:
'Dit stuk is bedoeld om het gesprek
over de buitenlandse arbeiders op
gang te brengen. Hier zie je een
doorsnee buitenlandse arbeider, die in
moeilijkheden komt. Hij wordt Neder
land uitgezet omdat hij politiek geïn
teresseerd is. Hoeveel buitenlandse ar
beiders zijn niet het land uitgezet om
gelijke redenen maar die niet zulke
goede contacten hadden als ik'.
Voor Lino dreigde een paar jaar gele
den hetzelfde lot wegens zijn redactio
nele werk. Dankzij zijn baan bij het
NW is hij er heel wat op vooruitge
gaan. 'Wat ik nu schrijf is onder
verantwoordelijkheid van de hoofdre
dactie van de publikaties van het
NW, dat is heel wat anders dan
wanneer ik schrijf als Lino Calle'.
'Granada, Granada, wat doe je hier?'
Hij legt uit, dat Granada een bijnaam
is. De man in het stuk heet eigenlijk
José (spreek uit Gosé). Maar omdat
hij uit de Spaanse stad Granada komt,
wordt hij door vrienden naar die
plaats genoemd. 'Het gebeurt heel
vaak, dat Spanjaarden genoemd wor
den naar de streek waar ze vandaan
komen. Ook wordt er wel geroepen:
hé Spanjaard'. Dat is niet erg. Want
iedereen is een beetje trots op zijn
eigen land en in het bijzonder op zijn
geboortestreek'.
Zelf is hij geboren in een heel klein
dorp waar tegen de tachtig mensen
wonen. Daar is geen economisch en
sociaal leven voor mensen zoals ik
mogelijk. Maar toch voel ik me er
altijd door aangetrokken. 'Hontanares
de Ersma' (bronnen van de rivier de
Ersma), zo schrijft hij op een papier
tje de lange en moeilijke naam van
zijn geboortedorp op. Het ligt op het
hoge plateau, 60 km ten noordwesten
van Madrid. Vier jaar geleden is hij
er met zijn Franse vrouw en de twee
jongens voor het laatst geweest. Hij
wilde hen laten kennis maken met
zijn geboortestreek. 'Ik kom van de
boerenstand en de grond, die mijn
grootouders bewerkten, wordt nu nog
door hun kinderen bewerkt'.
Met zuidelijk enthousiasme bekent
hij: 'Ik ben ervan overtuigd dat als ik
ooit iets zou geven, dat aan mijn
geboortestreek zou zijn. De lofwoor-
den van de mensen daar hebben voor
mij meer waarde dan van welke hoge
autoriteit ook. Je wilt als mensen niet
een band afbreken. Er is een nood
zaak om te vertrekken zoals ik en
Granada in het stuk. Maar als je ver
weg bent voel je de banden erger. En
nog meer als je niet terug kunt
Vergunning
Vier jaar geleden werd zijn Spaans
paspoort afgenomen. In Nederland
heeft hij een vestigingsvergunning,
maar een Nederlander wordt hij niet.
'Ik blijf een Spanjaard, ik ben niet
iemand die de makkelijke weg kiest;
ik ben een exponent van het andere
Spanje, ik ben een van de woordvoer
ders van het onderdrukte Spanje.
Mijn woorden hebben zo ook in mijn
positie bij het NW meer gezag, an
der zijn die iets daarvan meer weet.
ders zou ik alleen maar een Nederlan-
Ik behartig de belangen van de Span
jaarden en dat doe ik graag. Maar ze
zouden het als een soort verraad zien
als ik Nederlander werd. Ik voel dan
ook dat ik mijn mensen in de steek
zou laten'.
Over de plaats van de buitenlandse
arbeiders vertelt hij: 'Het gaat erom,
dat de Spaanse mensen zoals ze zijn,
rechten krijgen. Het moet zo zijn, dat
ze aktief en passief stemrecht krijgen.
Niet iedereen kan dat eisen, maar als
iemand vijf jaar ergens woont moet
dat kunnen. Als deze mensen de kans
kregen zich uit te spreken, dan zou
den een aantal racistische tendenzen
verdwijnen. Dan zou er betere samen
werking tussen buitenlanders en Ne
derlanders ontstaan en rellen zoals in
Rotterdam zouden voorkomen kunnen
worden. Een buitenlander mag niet
alleen gezien worden als een werk
tuig, als een mens zonder rechten. Op
zo'n manier wordt het milieu verpest
en dat wil ik met mijn werk voorko
men.
In- de vakbeweging wordt de deur
geopend voor iedereen, die lid kan
zijn en zelfs kan opklimmen tot de
top. Geen letter in de bepalingen van
het NW zegt, dat buitenlanders dat
niet kunnen'. Lino wordt bijna
lyrisch over zijn werk: 'Het is mijn
Lino Calle als José Hernandez, bijgenaamd 'Cranada'.
hobby. Voor ik begon had ik al
ideeën, maar je komt handen en voe
ten tekort'. Zo worden er cursussen
gehouden waar een aantal mensen
worden geschoold om straks wegwij
zers te zijn voor hun landgenoten. Nu
al heeft een aantal buitenlanders zit
ting in afdelingsbesturen van het
NW en in ondernemingsraden van
bedrijven, zoals bij Verolme, de
Spoorwegen, de Iglo-fabrieken. Uit
een stapel paperassen haalt hij een
blaadje waarin voor Turken wordt
uitgelegd hoe de Nederlandse verkie
zingen waren. Elders wordt uitgelegd
hoe de kerkelijke kaart van ons land
eruit ziet.
Democratie
Lino: 'We willen dat ze meer weten,
dat ze hun rechten en plichten ken
nen. We zijn er ook tegen buitenlan
ders aan te trekken, wanneer i un
dat
Baby's
TV vandaag
ADVERTENTIE
Ruwe Handen?..
Alléén
giyea.
helptl 1
?chraaK!ezicht'r
Voorkomt u niet
JJÊlfylSiOaaS Amsterdam
NEDERLAND 1
NOS NOT
10.45-12.00 Schooltelevisie
14.00-14.25 Schooltelevisie
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Dierenvriend
19.30 Tweekamp, quiz voor
middelbare scholieren
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.21 Mensen, Mensen,
Mensen, gesprekken
21.15 Adam Smith
21.40 Het einde van een
sprookje, doc. film
rond de wolf
22.30 Koorzang
iedere Nederlander bereid is ze
aanvaarden. We zijn er ook tegenstl on
ders van, buitenlanders aan te tr ictio
ken vóór hun begeleiding is geregc pa
De eerste dag moeten ze al i igt
vrouw en kinderen kunnen kom n
Veel mannen wonen in kleine ru r
ten samen en dat is abnormaal, fct
leen de problemen zijn zo groot ee
worden, dat ze niet een, twee, t 'rai
opgelost kunnen worden'. en-
we:
Aan het eind van dit gesprek :nw
Lino Calle iets anders kwijt. Hij is
dubbele zin blij met zijn werk.
het verleden heb ik een naam gel
gen, die niet overeenkwam met m v
persoon. Ik werd in de pers te sec rpi
tioneel afgeschilderd. Daardoor kri c:'
ik de naam van een soort oproerkn
er. Maar zo beschouw ik mezelf n
Ik ben voorstander van democratie' STI
ej
Nederland is niet langer het veiligste
land voor baby's. De hoog gekwalifi
ceerde verzorging van moeder en kind
wordt bedreigd door het duurtespook.
Een particulier verzekerde moet voor
de kraamverzorgster van een Kruis
vereniging tussen de 110 en 120 per
dag betalen en dat is voor veel gezinnen
een te zware belasting. Dus zoeken heel
wat kraamvrouwen naar hulp van an
dere kant, met het gevolg dat ook min
der bekwame 'wilde bakers' en zelfs
beunhazen hun kans op een aardige bij
verdienste gretig aangrijpen. Natuur
lijk, zonder zich erom te bekommeren
of ze iets verknoeien.
Die dagvergoeding voor een vakkun
dige kracht zal best te verantwoorden
zijn, omdat de sociale en andere lasten
alsmaar oplopen. Toch sukkelen we op
deze manier naar een dwaze samen
leving toe. Als gevolg van structurele
veranderingen in de maatschappij ont
staat steeds meer behoefte aan verzor
gende beroepen. Dienstverlenend, heet
dat, als ik het goed heb. Er worden
zelfs allerlei baantjes gecreëerd, zodat
van lieverlede de ene helft van Neder
land de andere kan verzorgen. Maar
waar blijf je, als de andere helft het
niet-meer kan opbrengen? Duidelijk:
dan zakken we af naar primitieve om
standigheden.
Ik heb in die reportage van AVRO's
Tele vizier over de kraamverzorgsters
iets gezien, dat al vüker op de buis was
te signaleren. Een kraamvrouw-vervan
gende gediplomeerde kracht stond in
Radio vandaag
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn 7,20
(S> Dag met een gaatje, met 8.00 Nws en
8.11 Radiojournaal. 8.50 Morgenwijding. 9.00
<S> Mod. muz. '9.35-9.40 Waterst.). 10.00 (S)
V.d. kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00
Nws 11.03 Radiojournaal) 11.30 (S) Rondom
twaalf een uur allerlei voor iedereen met
De groenteman en Paris vous parle en 11.55
Beursber. Overheidsvoorl.: 12.30 Uitz. v.d.
landb. AVRO: 12.40 (S) Knipperlicht: weke
lijks radioverkeersmagazine. 13.00 Nws.
13.11 Radiojournaal. 13.21 (S) Pianoduo:
klass. en mod. muz. 13.48 (S) Kerkorgel-
conc.: mod. muz. EO: 14.00 Het woord der
waarheid: theologie naar de Heilige Schrift.
14.15 (S) Klass. kamermuz. 14.25 V.d
vrouw. 14.45 Kaasmaken door een thuiswer
ker. rep. 14.55 Boekbespreking. 15.05 Voor
zieken en bejaarden. 16.00 Nws. 16.03
Klankbord: act inf. en comm. 16.10 (S)
V.d. kleuters. 16 30 (S) Jeugdtoer. AVRO:
17.00 (S) Mobiel - beweeglijk progr. voor
beweeglijke mensen. 17.55 Med.
AVRO: 18 00 Nws. 18.11 Radiojournaal.
18.21 Van Eur. strijdperk tot Eur. tijdperk,
klankbeeld. 18.45 (S) De Marinierskapel.
19.10 (S) Jeugd en Ritme. 19.30 Vanavond:
muz., vrolljkh. en verstrooiing. 22.30 Nws.
22.40 Radiojournaal. 22.50 (S) Vanavond
laat: actueel progr. met muz. 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het lev ende woord.
7.07 SI Badinerie: klass. muz. 7.30 Nws.
7.41 Echo. 7.50 (S) Badinerie: klass. muz.
de keuken de afwas te doen. Zij h wii
de het serviesgoed uit het chemis £^n-
sop en zonder het met schoon ia de
na te spoelen sloeg zij aan het afi
gen. Behalve onfris lijkt het me
minder goed voor de gezondheid.
dergelijke behandeling schijnt ooi
cantines wel voor te komen.
Voor de KRO stelde Joop Reinbout
veel toewijding een documentair
men over de tachtigjarige oorlog
terecht de titel kreeg 'De Nederlai
revolutie'. Hij had de medewerking
twee zeer bekwame cineasten, 1'
Koekoek en Jan Schaper, en hij
zijn eigen toelichting op historis
plaatsen afwisselen met de visie
een internationale groep deskundi
Ik heb geen enkele reden om aan
kennis van de buitenlandse meden
kers te twijfelen; wèl rees de vraag
uit de kennisbron van eigen boi
niet die informatie had kunnen won
geput. Of is er gemikt op een prodi
clat vanwege die internationale inbn
zou zijn? Hoe dan ook, ik vermoed
zijn? Hoe dan ook, ik vermoed i
iedereen met belangstelling voor dei
schiedenis, de documentaire gebo
zal hebben gevolgd.
Eigenlijk zou de KRO de veel inj |e t(
matie verschaffende tekst in druk rn nen
ten laten verschijnen samen met
talrijke interessante voorbeelden
historische plekken. Er zit in deze
volop materiaal dat in de doorsi
boeken niet te vinden is.
TON HYD
'•9 tr
IEN
lan
oorl
Cieu
Bj
ij v
>it 1
ie
oorl
Uist
oen
8.24 Overweging. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. t
huisvr 8.45 Moeders wil is wet
Schoolradio. 10.10 (S) Aubade: mod. i
(10.30-10.32 Nws.) 11.00 V.d. zieken, i
Bejaardenprogr. 11.55 Med. 12.00 (S)
twaalf tot twee: gevar. progr. (12.22
v h. land: 12.26 Med. t.b.v. land- en tuil
12.30 Nws; 12.41-12.40 Echo: 13.00-13.05 llae
den maar 1400 Schoolradio 14.30 Oen
terlokaal op dinsdag (S): licht platenpr j)
met 15.30 Nws. 17.00 Overheidsvoorl.: I
uit de Nederl. Ant. Spreker: J. A. Her leel(
lijn. 17.10 V.d. kinderen. 17.30 Nws. 1 et i
Echo. 17.57 (NOS) Hoogoven Schaakt' p e
nooi.
KRO: 18.00 (S) Licht ork., met soliS
18.19 Uitz. v.d. V.V.D. 18.30 Nws. I
Echo. 18.50 Progr.-voorbeschouwing. 1
(S) Zin in muz: amateurs geven de I
aan. NOS: 19.50 Den Haag vandaag. K
20.00 Nws. 20.05 (S) Kerkorgelconc.: 0
ntuz. 20.45 Babel: veertiendaags (kultuf
radiogram. 21.15 Diktatuur II. hoort
21 40 Babel (verv.). 22.15 (S) Klass.
22.50 Overweging. 23.00 Echo. waarin op e
dingen wordt doorgepraat. 23.30 (S) Bin! 1 Jj
kijken: literair progr. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
VARA: 7.00 Nws. 7.02 Dag dinsdag.
Nws. 8.02 Onderweg. 9.00 Nws. 9.03 Plat
v.d. pep. (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 5
opvallend vrolijke gevar. visite. (1
Nws.) 13.00 Nws. 13.03 Do Eddy Bed er>
Show. (14.00 Nws.) 15.00 Nws. 15.03 In
draai. 16.00 Nws. 16.03 Mix.
Nws.)
NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost de Draf
Show. VARA: 19.00 Nws. 19.02 Popsra
20.00 Nws. 20.02 Poprekonstr. 21.00 N
21.02 Jazz en Blues. 22.00 Nws. 22.02
Eddy Becker Show. 22.55 Med. 23.00
23.02 Wachten op middernacht. 24.00 1
0.02-1.00 Tom Blom. 0.55-1.00 Nws.
NOS
22.40 Den Haag vandaag
22.50 Journaal
TELEAC
22.55 Sport - les 2
(herh.)
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
VARA
19.05 Hier is Lucy
19.30 Koning Klant
NOS
20.00 Journaal
VARA
20.20 Waaldrecht, seri'ö
TV-spelen: 3.
Granada, Granada,
wat doe je hier?
21.10 De wereld waarvan
ik droom: Muziekprogr.
rond Lenny Kuhr
21.50 Achter het Nieuws
NOS
22.40 Journaal
.list en
•oef
ilefi
?e
lan.
oor
N »r
bei
rlar
iistr
iaf
i