'Je wordt niet wijzer van kerkleiders uit Rusland' Dr. Verplanke antwoordt S. en T. c Anglicaanse priester Michael Bourdeaux zegt: Trouw Kwartet Zwarte bisschoppen in orthodoxe kerk Kantonrechtergevaarlij k werk terecht geweigerd Hervormd Veenendaal contra handtekeningenactie Drs. K. F. de Blois weer naar Kenia Lezing werd verstoord vandaag Pröhle nieuwe secretaris Hongaarse raad van kerken Beroepings- werk Boekenetalage TROUW/KWARTET DINSDAG 30 J ANUARI 1973 KERK/BINNENLAND T2/V Van een onzer verslaggevers UTRECHT 'Je moet de officiële kerkelijke gedelegeerden uit de Sowjet-Unie niet om hun mening vragen en dan denken dat je er erg veel wijzer van wordt. Je moet hen ook niet tot 't mikpunt van aan vallen maken. Dat is absoluut zinloos. Je moet hen duidelijk con fronteren met je opvattingen over wat er in hun land gebeurt met de godsdienstvrijheid en hen vragen dat door te geven. Voorwaarde is natuurlijk dat je grondig bestudeert wat er aan de hand is.' Dat zegt de anglicaanse priester Mi chael Bourdeaux, directeur van het Centrum voor de bestudering van godsdienst en communisme in Chisle- hurst (Kent). Het centrum geldt alge meen als het best geïnformeerd over de situatie van de kerken in de Oosteuropese landen. Het gezag van dit Instituut is de laatste jaren sterk toegenomen, mede gezien de unieke documenten die het uit Oost-Europa binnenkrijgt. Toen Bourdeaux vorige week een paar dagen in ons land was, vroegen we hem naar zijn mening over de meest effectieve actie ten behoeve van de godsdienstvrijheid in de Sowjet-Unie. Duizenden Bourdeaux: 'Als u mij tien jaar gele den gezegd had dat er in 1972 duizen den Joden uit de Sowjet-Unie naar Israël zouden kunnen emigreren zou ik gedacht hebben dat u niet goed bij het hoofd was. Dat het nu toch ge beurt is te danken aan een goed gecoördineerde actie van Joden bin nen en buiten de Sowjet-Unie. Het belangrijkste was naar mijn gevoel dat het zich allemaal concentreerde op één specifieke zaak: emigratie naar Israël. Het moet niet een soort alge- De redactie behoudt zich het recht voor om ter opname In deze rubriek ontvangen meningsuitingen verkort weer te reven. BIJ puhllkatlc wordt met de naam van de Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den cestuurd aan het secretariaat hoofdre- dam'6 T^oaw/Kwa^,e,• Postbus 85». Amster- Ds. B. van Ginkel (4) Het zou goed doen als ds. Van Ginkel weer voor het voetlicht komt in onze hervormde gemeente in Amsterdam. Gaarne deze 'pionier' weer in ons midden. Ik spreek namens velen. Amsterdam A. H. Bos Invordering rijbewijs Ip uw blad van 25 januari staat: De politie die was gewaarschuwd trof de rechter in kennelijke staat aan. (Hier wordt dus bedoeld: kennelijke staat van dronkenschap). De auto van de rechter stond echter stil. Pas later kreeg de politie aanwijzingen dat de rechter toen hij dronken was ook had gereden. Toen was er een vermoeden van een strafbaar feit en werd het rijbewijs ingenomen, aldus het ant woord van minister Van Agt. Opmer king: Het rijbewijs van een verdachte mag men nimmer later innemen. Het dient ingenomen te worden ter plaat se, dus bij ontdekking op heterdaad. Hollandsche Rading C. Voogt Metro Overal ontmoet je kritiek op de bouw van de metro. Waarom? De metro zal zeker door ons, straks, wanneer zij gereed zal zijn, worden gewaardeerd. Niet alleen voor ons, maar vooral voor het komende geslacht zal de metro een geweldige stap vooruit be tekenen en van onschatbare waarde l~ De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: Drs. J. Tamminga. Hoofdkantoor N V. De Christelijke Pers: N Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74 Bank: Ned. Midd Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. mene aanval op het Sowjet-maatschap- pijstelsel worden, maar je moet speci fiek zijn. De Joden hebben ons een goed actiemodel laten zien'. Als de naam Wurmbrand valt gaat Bourdeaux daar niet op in. Hij zegt slechts: 'We moeten ons natuurlijk wèl eerst nauwkeurig en diepgaand informeren en een behoorlijke kennis opbouwen van de achtergronden en de zeer uiteenlopende omstandigheden per land en zelfs per streek. De wereldraad van kerken, de nationale raad van kerken in de VS en de lu therse wereldfederatie hebben naar mijn mening de afgelopen jaren ab soluut onvoldoende gedaan om zich van de werkelijke toestand op de hoogte te stellen. Daardoor bleven ze ook in gebreke om een doeltreffend beleid te formuleren. Ze zochten het helemaal in uitwisseling van kerkelij ke leiders. Maar dat vond plaats in een vacuüm. 'De christenen hier en daar waren er niet werkelijk bij be trokken'. 'Maar de bezorgdheid was dat bl] harde, openlijke uitspraken deze con tacten zouden worden verspeeld'. Bourdeaux: 'Dat zeiden die gedele geerden zelf, ja. Maar ik ben er honderd percent zeker van dat die relatie niet zou worden verbroken. De blijken te zijn. De Amsterdamse bin nenstad zit nu al haast 'dicht' en is oorzaak van veel oponthoud en erger nis. Van Amsterdam, als hoofdstad van het land met verstrekkende, zake lijke en wetenschappelijke wereldbe langen, is de metro niet meer los te denken. Baarn B. Staal Vietnamacties Moet onder het voorwendsel van 'naastenliefde' weer wat van de vele miljoenen minder draagkrachtigen uit de zg. welvaartslanden worden afgebe deld? Zoals steeds maar weer gebeurt door de bevolking voor te houden: 'Vele kleintjes maken samen een groot bedrag?' Wij hopen van harte dat het Vietnamese volk in nood geholpen wordt door de hele wereld. Maar toch speciaal door de miljonairs en miljardairs in Amerika! Het zal dan ook interessant zijn het totaal bedrag te vernemen. (Uiteraard met de aftrekkosten die natuurlijk ge maakt worden). Leiden, Surinamestraat 126a Evert, Kristien, Jan Willem, Trudie cn vele mede-studenten Openbaar vervoer Naar aanleiding van uw commentaar van 24 januari over het openbaar vervoer het volgende. U attendeert op deze minderheden: ouden van dagen, opgroeiende kinderen, gehandicapten en zij met een te laag inkomen om zich een auto te kunnen permiteren. Het lijkt me voor de volledigheid juist er op te wijzen dat er nog meer categorieën zijn die van het openbaar vervoer gebruik moeten kunnen blij ven maken. Zij die zich geen auto aanschaffen omdat dit zo'n aanslag op hun (ruime) inkomen zou zijn, dat zij daardoor minder zouden kunnen bij dragen in het bestrijden van alle mogelijke sociale noden, dan zij ge wend zijn te doen. Zij die zich geen auto aanschaffen, omdat zij het ge woon onzin vinden een duur stuk blik voor de deur te zetten terwijl zij gezond zijn en evengoed kunnen gaan fietsen en bij slecht weer of bij grote afstanden van het openbaar vervoer gebruik kunnen maken. Zij, die het vertikken mee te doen met de geest des tijds en de auto te aanbidden. Die niet mee wensen te doen ons land nog onbewoonbaarder te maken. Die niet mee willen helpen de hoeveel heid lawaai en stank opnieuw te ver meerderen, al hadden ze nog zo'n ruim inkomen. Die hun geld dan liever besteden aan zaken met minder externe negatieve effecten. En tenslot te zij, die zich om een combinatie van bovengenoemde redenen geen auto wensen aan te schaffen. Bilthoven Th. J. H. Musegaas Euthanasie (7) Ik heb zelf in mijn leven ondervon den dat God nog altijd wonderen doet. Mijn moeder was in 1944 door de dokters opgegeven, ze zou hoog stens nog zes weken leven. Ik ben toen gaan bidden voor haar beterschap zoals ik nog nooit gebeden heb. Na een week zei de dokter dat moeder aan de beterende hand was en dat hij dit in z'n praktijk nog nooit had meegemaakt. Hij stond voor een com pleet wonder. Moeder heeft nog tot januari 1961 geleefd. Bijl W. Wapman ALEXANDRIË (IKI) De Grieks-or thodoxe patriarch van Alexandrië heeft drie hulpbisschoppen benoemd voor Oeganda, Kenia en Tanzanië. Het worden de eerste drie zwarte ortho doxe bisschoppen. Het bisdom Oost- Afrika is, wat het aantal gelovigen be treft, het grootste van het patriarchaat Alexandrië. Deze gelovigen zijn voor het merendeel Afrikanen, die bekeerd werden door vooral uit Griekenland afkomstige missionarissen. Sinds en kele jaren hadden ze een landeigen bisschop gevraagd Michael Bourdeaux Sowjet-Unie vindt het veel te hard nodig voor haarzelf om erbij te blij ven. Een beter inzicht in de situatie zou leren dat die vrees niet terecht Initiativniki Bourdeaux vindt niet dat je in Rus land van een ondergrondse kerk kunt spreken. Er zijn ondergrondse persen waarvan zijn instituut al menig docu ment in handen kreeg, maar met name de Initiativniki schuwen de open baarheid niet. Met een ongekende veerkracht blijven zij opkomen voor de vrijheid van godsdienst en van evangelisatie. Bourdeaux toont ons een nieuwe uitgave van de 'raad van verwanten van baptistische gevange nen'. Die raad blijft actief, hoewel al drie keer achtereen het hele bestuur in de gevangenis belandde. Telkens stond er een nieuw bestuur op om de taak over te nemen. 'Als je die uitgaven leest zie je: dit zijn de echte activisten die openlijk met alle risico's vandien opkomen voor de mensenrechten en die zich beroepen op de eerste leninistische grondwet, waarin vrijheid van gods dienstige propaganda en scheiding van kerk en staat gegarandeerd wor den. Het moet u ook opvallen hoeveel jonge mensen er bij die gevangenen zijn, hele reeksen mannen en vrou wen die in de dertig zijn'. De Initiativniki, zoals de afgescheiden evangelische baptisten worden ge noemd, staan op dit recht van evangeli satie en godsdienstonderwijs aan de kinderen. Het is niet zo, zoals in het Westen vaak gedacht wordt, dat zij zich niet bij de overheid willen laten inschrijven. In de meeste gevallen willen zij dat wèl, maar weigeren de autoriteiten het zolang zij hun evan- gelisatiedrang niet opgeven. De ortho doxen hebben van dit verbod veel minder last en Bourdeaux betwijfelt of een meerderheid in de Russisch orthodoxe kerk als je het op een stemming zou laten aankomen deze vrijheid tot evangelisatie zou verlan gen. Wèl de protestantse kerken en de r.k. kerk. Ook in de orthodoxe kerk is een vernieuwingsbeweging maar een van de representanten daarvan, bisschop Paul van Novosibirsk, is onlangs van zijn diocees ontheven. Het is hem nooit vergeven dat hij op het concilie in 1971, waarop Pimen tot patriarch werd benoemd, de kwestie aan de orde wilde stellen waarom de pries ters zijn buitengesloten uit de uitvoe rende comité's van de parochies. Dat is gebeurd op een zogenaamd concilie in 1961 waarvan het kerkrechtelijk karakter terecht wordt betwist, dus Van een verslaggever HAARLEM Twee bouwvakkers, die op staande voet werden ontslagen toen ze gevaarlijk werk weigerden, zijn door de kan tonrechter in Haarlem in het gelijk gesteld. De beide mannen werkten aan de uitbreiding van een zusterhuis in Santpoort en kregen van de uit voerder de opdracht op ongeveer zeven tot acht meter hoogte een balklaag aan te brengen. De vloe ren van begane grond en eerste verdieping waren nog niet gelegd, zodat ze moesten werken boven een betonnen fundering met uit stekende koppen van heipalen. De beide heren hadden moeten staan op balken van tien centimeter breed. Ze vonden dit zo gevaarlijk dat ze een advies van de arbeidsin spectie wensten te vragen. De uit voerder beantwoordde deze sugges tie met ontslag op staande voet. Ten onrechte, zo blijkt uit de uitspraak van de kantonrechter. Het was de bouwbond-NVV die over deze zaak namens de beide ontslagenen een procedure aan spande. De kantonrechter heeft in zijn uit spraak vastgesteld dat een werkne mer het recht heeft zich tijdens het werk te laten voorlichten over het al of niet gevaarlijke karakter van opgedragen werk. De bouw bond-NVV waarschuwt overigens dat uit dit vonnis niet kan worden geconcludeerd dat werkweigering bij vermoede gevaarlijke omstan digheden altijd mogelijk is. De omstandigheden verschillen van geval tot geval, en bovendien denkt de ene kantonrechter er an ders over dan de andere, aldus de bouwbond. met medewerking van de daar aanwe zige bisschoppen. Bisschop Paul was ook voor de partij een probleem geworden omdat hij in Novosibirsk, de tweede gote universi teitsstad van de Sowjet-Unie veel te veel invloed en aanzien had gekregen in wetenschappelijke kring. De jonge intelligentsia is steeds moeilijker in de geijkte 'wetenschappelijk-atheisti- sche' paden te houden, constateert Bourdeaux. Tal van jongeren willen eerst zélf wel eens zien. En daarbij blijkt telkens weer de godsdienst een grote rol te spelen. De partij is blijkens haar publikaties ook doodsbenauwd voor de dialoog tussen christenen en marxisten. Zij vreest daardoor 'verwekelijking' van het marxisme-leninisme. Bourdeaux vindt het in dit opzicht opmerkelijk dat het laatste wat de twee dappere leken Levitnisin en Tantalov (dn 1971 in de gevangenis overleden) hadden gedaan, voordat zij werden opgepakt, een oproep was tot een dialoog tussen christenen en marxisten. Tijd voor actie 'Lenin was veel vijandiger jegens de godsdienst dan Marx, ondanks de fagade van zijn grondwet. Marx was veel eerder a-religieus. Hij geloofde wel dat de godsdienst zou afsterven als het socialisme zou hebben gezege vierd, maar hij heeft nooit gezegd dat je de godsdienst zou moeten wurgen. Stalin heeft terwille van de liefde voor het vaderland tijdens de oorlog weer ademruimte aan de kerk gege ven en hij is daar ook na de oorlog niet op teruggekomen behalve dan in de nieuwe republieken in de gean nexeerde gebieden aan de Oostzee. Pas Chroestjow is opnieuw met harde hand gaan optreden. Ik geloof dat hij dit punt van de godsdienst eruit heeft gepikt om zijn trouw aan Lenin te bewijzen. En de huidige Sowjet-bu- reaucreatie zet stomweg deze confron tatie voort, ofschoon zij vooral mikt op de leiders en niet meer de massa arrestaties en sluitingen van kerkge bouwen vertoont, die in Chroestjows dagen voorkwamen. Deze bureaucratie heeft geen duide lijk gezicht en geen werkelijk beleid. Juist nu zij op verder gaande contac ten met het westen uit is, wordt de tijd rijp voor doelgerichte actie door kerken en regeringen. Die kans mo gen we terwille van onze broeders daar niet laten schieten', aldus Mi chael Bourdeaux. Met ingang van dit jaar gaat Bour deaux' centrum voor de studie van godsdienst en communisme een blad uitgeven onder de titel 'Religion in Communist Lands'. Het adres van het centrum is 34 Lubbock Road, Chrisle- hurst, Kent BR 7 5JJ. VEENENDAAL De kerkeraad van de hervormde gemeente Veenendaal heeft aan het moderamen van de hervormde synode bericht, 'met grote bevreemding' kennis genomen te heb ben van de oproep van het modera men tot een handtekeningenactie inza ke de bombardementen op Noord- Vietnam. De kerkeraad noemt dit 'een 'eenzijdig gerichte politieke actie, die mede op initiatief van uw toekomsti ge secretaris-generaal dr. A. H. van den Heuvel is ondernomen.' EDE Midden februari vertrekt drs. K. F. de Blois (27) met vrouw en twee kinderen naar Kenia als vertaaladvi seur in opleiding van de wereldbond van bijbelgenootschappen. Hij was daar al twee jaar taalkundige bij een missionair literatuurcentrum van een der jonge Afrikanse kerken, waarvoor de Gereformeerde Zendingsbond hem destijds uitzond. Onder zijn leiding kwam onder meer een aantal uitgaven in het Swahili, de verkeerstaal in dit gebied die door dertig miljoen men sen gesproken wordt, tot stand. Voorlopig gaat de heer De Blois weer een jaar naar Kenia. Enerzijds om bij ervaren vertaaladviseurs van UBS praktijkervaring op te doen, ander zijds om meer materiaal te verzamelen voor zijn proefschrift, dat een beschrij ving zal geven van de stamtaal Bukusu, die door 60.000 mensen in Westelijk Kenia wordt gesproken. Hij hoopt daar na te promoveren in Leiden, waar hij Afrikaanse taalkunde heeft gestudeerd. Na afloop hiervan zal hij een defini tieve standplaats in Afrika krijgen, waarbij het zijn taak zal zijn bijbel vertalingen te begeleiden en de ver talers van advies te dienen. Op uitnodiging van de Katholieke Theologische Hogeschool te Amster dam hield de bekende Duitse theoloog prof. Hans Kühn (rechts) een lezing in de Dominicuskerk. De lezing werd verstoord door een aantal leden van het Michael Legioen, een behoudende beweging binnen de katholieke kerk in Nederland. Toen de ordeverstoorders het gebouw hadden verlaten kon prof. Kühn zijn lezing voortzetten. In het weekblad De Wekker van de christelijke gereformeerde kerken heeft organist-burgemeester dr. C. J. Verplanke onlangs niet onduidelijk te kennen gegeven dat hij niks moet hebben van electronische orgels in de kerk (we hebben in deze rubriek uit zijn verhaal geciteerd). Dr. Verplanke kreeg een aantal reacties, onder meer van de heren Stolk en Trommel, en uit zijn antwoord, dat deze week in De Wekker staat, geven we het volgende door- 'Als S. bezwaren heeft tegen neo-barokke orgels met harde klank en scherpe intonatie, welnu, dan kieze hij voor een positief met mildere intonatie, maar dan heeft hij in elk geval een instrument dat zingt. T. schreef boven zijn ingezonden: alles wat adem heeft, love de Heere. Ik ben het met hem eens, als hij óók het woord adem vet drukte. Dan kunnen wij althans het dode, adem-loze apparaat uitschakelen. S. acht de door mij bij gebreke van een orgel genoemde alternatieven onbruikbaar. Met blokfluiten kan men wel musiceren, maar niet de gemeentezang steunen. Ik geef dat toe, alhoewel de behoefte om zang te steunen uit een wat al te vlot aanvaarde passiviteit kan voortkomen. Zingen behoort geen leunen tegen het orgel te betekenen. En bij gebreke van een orgel zou men er eerder toe moeten overgaan zich te 'behelpen' met actieve a-capella-zang onder leiding van een volkomen bijbelse figuur als de opperzangmeester dan te zoeken naar electronische surrogaten. En waarom een goede concertvleugel of een stevig positief je niet een beter (en goedkoper!) alterna tief zou zijn dan een verzameling van generatoren, ontgaat mij. Het laatste en m.i. belangrijkste punt is naar voren gebracht door S. en T. Zij erkennen, dat het geluid van een electronisch instrument niet te vergelijken is met dat van een orgel. Maar dat geluid is eigen soortig en eigentijds, wordt door vele moderne mu ziekgroepen gebruikt en met name door jongeren gewaardeerd. Waarom zou men zich van dat geluid, dat voor de ondersteuning van de gemeentezang bruikbaar is gebleken, niet in de kerk mogen be dienen? Uit de kerkbladen Ik waardeer deze visie op het electronisch geluid als iets echts, meer dan die op het electronisch instrument als zijnde 'net een orgel'. Die laatste vi sie wees ik in mijn artikel af, omdat zij uitgaat van het surrogaat. En voor surrogaat acht ik de ere dienst te heilig. Wie de electronisch voortgebrachte geluiden ik ben al te oud om hier over 'muziek' te spreken als eigentijdse klanken wil waarderen en in de eredienst wil gebruiken, ontmoet bij mij begrip, zij het geen waardering (smaken verschillen!). Principieel valt weinig in te brengen tegen b.v. een combo in de eredienst, al heb ik er moeite mee zo'n instrumentarium bijzonder geëigend te achten tot verkondiging van Gods lof. Maar dan past bij een electronisch instrument ook muziek, die voor dit instrument (b.v. door Badings) gecomponeerd is, en dan misbruike men er niet de voor het órgel geschreven literatuur voor. Dan moeten we ook eerlijk spel spelen, in de dubbele zin van het woord. En dan zou ik de kerkeraad nog wel eens willen zien, die overgaat tot de aankoop van zo'n eigentijds instrument, als duidelijk wordt gesteld dat het niets met een orgel te maken heeft en er alleen bij dat instrument passende, eigentijdse mu ziek op ten gehore wordt gebracht.' In het r.k. weekblad De Bazuin stelt dr. B. Wil- lems 'een aantal concrete vragen aan de hogere beleidsfunktionarissen van de Nederlandse kerk provincie'. Hier zijn ze: 'Bent u voorbereid op nieuwe, dubieuze bisschops benoemingen? Past u er ook voor om in oecume nische aangelegenheden dubieuze compromissen te sluiten? Maakt u, desnoods tegen Rome in, ruimte voor een eigentijds liturgische uitdrukking van het geloofsleven? Wilt u de oude autoritaire en ge- isoleerde bestaans- en onderwijsvormen bij de ambtsopleiding vermijden? Wilt u gunstige ont wikkelingen in de katechese voorthelpen? Mis schien kunnen we na dit alles met één vraag vol staan: bent u bereid mondige gelovigen van deze tijd hier en nu te laten ervaren, wat christelijke vrijheid en gerechtigheid inhoudt? Wanneer de be leidsfunctionarissen samen met onder andere de gelovigen, die in Open Kerk een noodtehuis von den, daarvoor op de bres blijven staan, dan kunnen we geloofwaardig ook vrijheid en gerechtigheid aan de wereld verkondigen'. De brief van de kerkeraad gaat ver der: 'Daar we ons niet kunnen voor stellen dat het uw bedoeling is mee te helpen aan het rijp maken van ons volk door het communisme, willen we toch als kerkeraad u de vraag voorleg gen op welke gronden u tot deze eenzijdige aktie bent gekomen. We haasten ons te zeggen dat we de bombardementen zeer betreuren even als zoveel wreedheden die door de communisten worden bedreven in het zozeer geteisterde Vietnam. En zoals zij die de tweede wereldoorlog bewust hebben meegemaakt ook no zeer be treuren dat duizenden mensen door bombardementen het leven hebben verloren toen het er om ging in vrijheid te mogen leven en bevrijd te worden van de Duitse verdrukker met zijn nationaal-socialistische ideologie. En bent u met ons niet van mening dat ook de communistische ideologie voor ons volk en voor onze kerk en voor welk volk dan ook dat in vrij heid wil leven en in vrijheid de Heere God wil dienen overeenkomstig Zijn Woord, een dodelijk gevaar bete kent? En moeten we daarbij niet letten op de tekenen der tijden die ons duidelijk laten zien dat de gerich- ten Gods op de aarde zijn? Aldus de kerkeraad BOEDAPEST (HCP) De oecumeni sche raad van kerken in Hongarije heeft prof. dr. Kóroly Pröhle gekozen als zijn nieuwe secretaris-generaal. Hij volgt prof. dr. Miklós Pélfy op, die is overleden. Pröhle is 61 jaar. Hij doceert nieuwe testament aan de lutherse theologische hogeschool in Boedapest. BANGKOK De vergadering van de Commis voor zending en evangelisatie van Wereldraad van Kerken in Bangk onder de titel "Salvation Today', h van tevoren hier en daar al de tong losgemaakt. Het was bekend dat i Beyerhaus er zou zijn om vooral k; tiek te leveren op de volgens hem anderen (van de Frankfurter Verk ring) verkeerde koers van de were zending. Men ziet in die kringen dreiging dat zending verwordt tot sprek', 'dialoog', om daarmee het tuigend karakter te verliezen. 0 S voor onze beeldbuis werden deze p blemen reeds aangesneden. Op zi i zelf is het een goede zaak dat d vragen ter vergadering zelf dooi sproken zijn. Gelukkig heeft de vei dering de fuik gezien en is conferentie in deze discussie niet stikt. Men mag verschillen van ning over de duidelijkheid van uitspraken die ten aanzien van roeping van de kerken tegenover samenleving in allerlei gebieden daan zijn, men kan niet verschi over de gedachte dat hier ker bijeen geweest zijn in één en dezel bezorgdheid om de mensen, waar| wereld ook. En heeft Christus ons- niet geleerd? Daarbij is de enk mens niet vergeten. Maar wie vree daarvoor? Hier zijn pastores bij geweest. Zij mogen vooral in deze hun hoofd vol hebben van wereldj blemen maar zij kunnen hun (verbonden aan hun naam) imn nooit verloochenen. Goed, laat het duidelijk zeggen, maar laat er geen twistpunt van maken, daar kan die zelfde enkele mens ook nog eens de dupe van wor< Uit één van de verklaringen: dankbaarheid en blijdschap bevesti wij opnieuw ons vertrouwen genoegdoening van onze gekruisj en opgestane Heer. Wij kennen I als Degene, die is en die was i komen zal. de «souvereine Heer ons allen'. En dan volgt hoe deze I tot het individu komt en tot J wereld. Het was niet te verwaclj dat op alle vragen een even bevi gend antwoord gegeven kon won maar dat mag niemand ertoe brenl om deze vergadering van christq uit de gehele wereld allerlei nef achter een studeerkamertafel beda<| ketterijen op te prikken. Bang} betekent niets als het geen heeft in de kerken zelf. NED. HERVORMDE KERK Beroepen Te Krimpen aan den IJs A. van Brummelen te Hierden; te c.a. (toez.) J. G. Bouman, kand. te te Hoevelaken: C. v. d. Bergh Katwijk aan Zee; te Nieuw Ams dam: D. Driebergen te Sellingen. Bedankt voor Oudewater: J. C. Schi man te Putten. GEREF. KERKEN Beroepen: te Dordrecht: A. Reen Rotterdam-centrum. Aangenomen: naar Dordrecht: drs. van Krimpen, leraar pedagogische demie 'Merwerode', aldaar. Beroepen te Dordrecht: A. Reen Rotterdam-C. Aangenomen naar Tiel: dr. D. Swigchem te Amsterdam. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Apeldoorn b.v.: F. Deursen te Haarlem (b.v.). CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Utrecht-C.: H. Mulligen te Franeker. Bedankt voor Assen: J. C. L. Sta veld te Kornhorn. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Gouda: A. Hofman Scheveningen; te Poortugaal: L. B te Beekbergen. Aangenomen naar Krimpen aan IJssel: G. J. van de Noort te Zeist. Men schrijft ons Luther/Münzer Het zaterdag gepubliceerde inge den stuk onder de titel Luther/Mü was van mevrouw A. G. Lindebo Bakker uit Hooghalen, wier naam abuis terecht kwam ondef het ii zonden stuk Kabinetscrisis in blad van maandag. Catalijn Claes Martha-Anna rings. Uitgave: Westfriesland Hoorn. Prijs 11,90 Deze met problemen zwaar gela roman speelt in de beslotenheid een dorp, waar het geleidelijkaan lukkende huwelijk van de rechtzii ge ds. Martijn Jarings de gemoedt beroert. De levenslustige Martha-A kan zich als predikantsvrouw aanpassen, ze is de onbegrepene. gengereide en romantische (kindc ze) jonge vrouw, die breekt met 1 man. Door alles heen spelen haar contai met een sympathieke weduwnaar diens grote zonen, een familie, wie Martijn in het verleden bin gen heeft gehad. De tragedies rom hem en Martha-Anna worden br uitgemeten (veel persoonsbeschoui gen en indringende dialogen) en sulteren in eerste instantie in vlucht van verbitterde donrinese i de stad. Daar zijn haar avontu veelzijdig, met als schijnbaar be sende ervaring haar toetreding tot Leger des Heils. Het verleden bl echter sterker dan het heden, er len slachtoffers, waartoe Martha-A behoort. Een somber boek, waarin auteur ccn aantal markante karakl heeft verzameld, tot en met het vermijdelijke oude, wijze mannetji de gemeente. Liefhebbers van diepgravende streekroman komen royaal aan hun trekken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2