dag, maandag
In Hoogeveen werken
honderdtien dames
het kerkewerk
in
n
'Engelse mode'
Super-vrouwelijk
KLM draaide
beter in eerste
negen maanden
Driebergen: weekend mii
dr, A. H. van den Heuvel^
TROUW/KWARTET MAANDAG 29 JANUARI 1973
BINNENLAND
door
tiette visser
Wat gebeurt er wanneer je
net bent verhuisd en je zit
een paar dagen in de totaal
nieuwe omgeving waar je
geen kip kent? Nou, er ge
beurt gewoon niets. Ja. even
langs bij de buren en dat is
het dan. Doet de kerk ook
niets? Ach. het briefje zal
wel eens op het kerkelijk
bureau terecht komen en
wie weet krijgt de dominee
het wel een keertje onder
ogen en héél misschien
komt hij over een jaar
langs.
In Hoogeveen is dat allemaal
héél anders. In Hoogeveen
staan honderdtien gereformeer
de vrouwen klaar om iedere
'nieuweling' meteen op z'n dak
te vallen. En in Hoogeveen
woont ook geen enkele gerefor
meerde bejaarde die nog nooit
is bezocht door één van die
honderdtien dames. Want in
Hoogeveen hebben ze de 'Galok'.
Wat die of dat 'Galok' nu pre
cies is, vertelt mevrouw J.
Boot, die secretaresse is van de
'Gemeenschaps Aktivering Le
den Onzer Kerk'. Da's een hele
mond vol en daarom hebben ze
de eerste letters achter elkaar
geplakt en krijg je Galok. 'Ik
geloof dat het wel bijzonder is.
dat het Galok-werk hier in
Hoogeveen al vijfentwintig jaar
bezig is', zegt mevrouw Boot.
En ze vertelt over de activitei
ten van de Galok; ouden van
dagen bezoeken, kraamvisite's
afleggen, oppasdiensten organi
seren, minder-validen naar de
kerk rijden, zieken bezoeken,
een dagje uit met bejaarden,
geestelijk gehandicapten of met
eenzame zielen die er anders
nooit uitkomen, kamers zoeken
voor jongelui die in Hoogeveen
willen komen wonen of zo maar
een keertje op bezoek gaan bij
iemand van wie je vermoedt
dat hij of zij het fijn zal vin
den.
Dankbaar
'Of het leuk is om te doen?
Nou. leuk is het woord niet.'
.vindt mevrouw Boot. 'Het is
eerder dénkbaar werk, want je
merkt dat de mensen het waar
deren. Kijk de predikanten zijn
vaak druk bezet. Ouderlingen
vind je vandaag de dag haast
niet Daarom zijn wij. gerefor
meerde vrouwen van Hooge
veen, dagelijks bereid om wat
wijkWerk te doen. We zijn geen
officiële afgevaardigden van de
kerk. maar werken er toch wel
nou mee samen. Zo'n Galok zou
eigenlijk in iedere stad en in
elk dorp te vinden moeten zijn',
zegt mevrouw Boot. Vijfentwin
tig jaar geleden zijn ze in
Hoogeveen begonnen. Vóór de
oorlog hadden ze daar een zoge
naamde Justus-commissie, en
die bemiddelde bij het zoeken
naar 'christelijke kosthuizen'
voor knapen en meisjes en ook
oudere alleenstaanden van gere
formeerde huize. Na de oorlog
vond de kerkeraad eigenlijk wel
dat dit werk moest worden
voortgezet en er werd zelfs over
uitbreiding van de activiteiten
gesproken. Op 2 december 1947
werden er zeven koppen bij el
kaar gestoken en Galok was ge
boren. Er kwamen zeventien
Galok-vrouwen, evenveel als er
ouderling-wijken waren.
De dames trokken er opuit. Ze
organiseerden uitstapjes voor
de bejaarden, gingen aan
dienstplichtige jongens uit hun
Mevrouw J. Boot
wijk brieven schrijven naar het
voormalig Nederlands Indië
waarnaar ze waren uitgezonden;
de zieken kregen aandacht en
er werd gezinshulp georgani
seerd. Mevrouw Boot: 'Ik woon
nu zes jaar in Hoogeveen, maar
hoor wel eens verhalen van da
mes die destijds naar die solda
ten schreven. Ze kenden die
jongens helemaal niet. maar
vertelden dan over de crocussen
die waren uitgekomen in de
tuin, of andere hele gewone
dagelijkse dingen, waar die sol
daten dolblij mee waren. Ze
zochten later hun 'Galok-dame'
dan wel op en zeiden: ik kon
me alles precies voorstellen en
het was
krijgen.'
zó leuk om post te
'Berucht'
Beroemd zijn ook de dagtochten
met bejaarden van mevrouw
Boot. Nou. we kunnen eigenlijk
beter zeggen: berucht, want je
kunt er donder op zeggen dat
wanneer mevrouw Boot er met
zes bussen vol bejaarden op uit
trekt dat het dan regent. 'Ja.
tot nu toe heeft het altijd gere
gend op onze tochten en dan
wordt het natuurlijk een heel
gedoe. We zouden een keer
naar de dierentuin gaan en ik
keek 's morgens al benauwd
Bloemkool
met botersaus
1 bloemkool
2 eieren
paneermeel
peper, zout
75 gr. boter
citroensap
Kook de bloemkool in water
met zout in ruim een kwartier
gaar. De groente op een vergiet
boven de stoom laten uitlekken.
Kook de twee eieren hard en
bak drie eetlepels paneermeel
in een pan met 25 gr. boter
bruin. Prak er de hardgekookte
eieren doorheen. Strooi dit
mengsel over de bloemkool.
Smelt de rest van de boter, laat
deze heel licht bruin worden en
roer er een eetlepel citroensap
door. Giet deze botersaus even
eens over de bloemkool.
Menutip: gebakken lever,
bloemkool met botersaus, aard
appelen. vruchtensla met dun
ne room.
naar de lucht En ja, hoor, de
bussen reden nét de grote weg
op of het begon te plenzen. Ja.
wat moet je dan met tweehon
derdvijftig bejaarden? We heb
ben wat rondgereden en ergens
een kop koffie gedronken. Dan
moeten ze eerst allemaal naar
het toilet. Dat moeten ze altijd,
want anders hadden we ze mis
schien niet eens de bus uitge
kregen! Ik aan die chauffeurs
vragen: weten jullie hier niet
iets leuks?
Die chauffeurs piekeren en tele
foneren en ja hoor, ze hadden
het gevonden. We zouden in
Klazienaveen naar de bioscoop.
Daar draaide een film met
Heintje, ja gelukkig was het
zo'n film, want je moet nog
oppassen. Enkele dames zeiden
ook wel: in Hoogeveen mógen
we nooit naar de bioscoop en
hier moeten we. Enfin iedereen
weer uit de bus en iedereen
weer naar het toilet natuurlijk
en toen begon de film.' Het
bejaarden-avontuur is nog niet
uitverteld, want mevrouw Boot
had alle zeven predikanten op
gebeld met het verzoek om te
gen een uur of zes in De Tam
boer in Hoogeveen aanwezig te
zijn, omdat de bussen daar de
dag zouden besluiten. Maar
Heintje blééf zingen en daarom
konden de bejaarden de film
niet eens uitzien en holderde
bolder weer de bus in omdat de
predikanten zaten te wachten.
Om half acht 's avonds kwam
het hele spul bij De Tamboer
aan en inderdaad: de predikan
ten zaten er nog alle zeven!
Stof voor uren
Zo kan mevrouw Boot uren ver
tellen over de Galok-avonturen.
Maar het is niet altijd lachten
geblazen. 'Condoleance-bezoeken
zijn vaak moeilijk', zegt ze.
Maar het is niet altijd lachen
dat je iets van je laat horen.
Dét is het dankbare werk. De
mensen zijn blij met aandacht.
En daii niet alleen die zieke
man zelf, nee. ook even met
zijn vrouw praten. Want voor
een vrouw valt hef niet mee
om de hele dag een zieke man
in huis te hebben. Ook zij heeft
een opbeurend woord nodig.
Kijk wij komen niet ambtshal
ve, dus hoeven we ook niet een
gesprek over het geloof te be
ginnen.'
'Of er wel geroddeld wordt, om
dat je als Galok-vrouw overal
komt? Nee dat geloof ik niet.
We hameren er bij de dames
ook altijd op dat ze een per
soonlijke geheimhouding moe
ten betrachten. Dat is heel hp-
langrijk. Daarom zetten we ook
nooit een Galok-dame in haar
eigen straat of buurt Want dén
zou je geklets kunnen krijgen.'
Op dit moment zijn er in Hooge
veen 7546 gereformeerden en
110 dames van Galok. 'Ja, nu
moet u niet denken dat die vrou
wen de héle dag aan het Galok-
ken zijn. Nee, er zullen er best
een paar bijlopen die soms een
maand niets aan het werk doen.
Kijk, ik zeg ook wel eens tegen
mensen als ze klagen: er kwam
zélfs geen Galok-dame bij ons op
bezoek. Dan zeg ik: ja, luister
eens: we kunnen niet door de
muren kijken. U kunt toch ook
wel even uw zoontje naar een
Galok-dame sturen?' En zo is
het ook. Het moet van twee
kanten werken. En dat doet het
daar in Hoogeveen. Wie in ei
gen stad of dorp zoiets wil
opzetten, die moet maar eens
met mevrouw Boot bellen. Ze
staat in het telefoonboek en
woont Fazant 63 in Hoogeeen.
Echt opzienbarend mode-nieuws is er de vorige week nfet gekomen
uit Parijs. Het leek erop of alle Franse mode-ontwerpers samen om
de tafel hebben gezeten en duidelijke afspraken hebben gemaakt,
zó éénsgezind zweren ze de broek af en lanceren ze een mode die
de vrouw weer super-vrouwelijk moet maken. Chanel ontwierp
bovenstaande lange, witte avondjapon met stroken glanzende katoen.
Sippie Tigchelaar
Ze werd derde tijdens de natio
nale schaatswedstrijden voor da
mes in Heereveen en behaalde
de eerste plaats op de driedui-
otnn meter- °P dit moment is
SIPPIE TIGCHELAAR in Zwe
den om zich voor te bereiden
op de wereldsprintkampioen-
schappen op 3 en 4 februari in
Oslo. Ze vindt schaatsen fijn.
maar het is niet zaligmakend
zegt ze.
Heb je wel eens geen zin om te
trainen?
'Ja. een enkel keertje heb ik
wel eens geen zin. Maar als je
dan een hele dag niets hebt
gedaan, dan voel je je 's avonds
gewoon beroerd. Nee. over het
algemeen heb ik ook erg veel
plezier bij het trainen. Ook dat
lopen in de bossen is fijn, ja, je
loopt je natuurlijk wel een on
geluk, maar na een uurtje voel
ik me dan heerlijk.'
Ben je fanatiek?
'Het lijkt aan de buitenkant
misschien van niet, maar ik ben
het wel. Dat moet iedere top
sporter zijn.'
'Je bent nerveus. Dat heef d
dereen. Soms zit ik wel te li
sen. Maar dat hebben meijZu
die een moeilijk examen
ten afleggen óók. Als je
maal op het ijs staat, dan
je geen last meer hebben
die ziekte. Nou. dat heb ik
niet meer.'
Hebben jullie
sen?
speciale schaat-
Waar denk je aan als je
schaatst?
'Aan seconden en je vraag
steeds af of je stijl wel godin
na
'Dat vragen de mensen wel
meer, maar echt: wij hebben
gewoon schaatsen die je ook in
de winkel kunt kopen. Alleen
wij verzorgen ze natuurlijk
meer. Ze worden vaker geslepen
en de ene keer wat ronder of
rechter dan de andere keer. Dat
hangt van de conditie van het
ijs af.'
en of je je aan het schema
houden. Nee, verder ner
anders aan.'
Wat wil je gaan doen al%(
stopt met schaatsen?
'Ik doe bezigheidstherapie
misschien begin ik later
nog eens een winkeltje,
kunstvoorwerpen of iets
weven wat ik zelf heb gema
Natuurlijk komt de couture nog steeds uit Parijs of zitten we
met z'n allen te wachten tot, pakweg, Berlijn of Stockholm het
mode-beeld eens gaat bepalen. Er was een tijd dat jé-van-hét uit.
Engeland kwam. En met wat heimwee proberen de Britten ieder*
jaar opnieuw weer hun eigen mode in de publiciteit te krijgen.
Vooruit dan maar: hier een ensemble voor de zomervakantie van
donkergroene crêpe de ehine, bedrukt met rode figuren. Een model
uit de zomercollectie van Hardie Amies uit Londea
ka
Seth Gaaikema
clown geworden
Nee. we mogen voortaan niet
meer 'cabaretier' tegen Seth
Gaaikema zeggen. Hij is plotse
ling clown geworden, onder de
bezielende leiding van Toon
Hermans. Tegen Ruud Kuyper
van het Algemeen Dagblad zei
Seth: 'Cabaret is en blijft toch
een kritisch tegen de maat
schappij opboksende theater
vorm. die is bestemd voor een
klein, select publiek. En hoe ik
intellectuelen moet amuseren,
dat weet ik nu wel. Daarom
breng ik met mijn nieuwe pro
gramma 'Elf verdwazingen' een
clowneske show waarin de we
reld wordt beleefd door de ogen
van een clown.'
De geboortestad
van Sophia Loren
'We moeten niets meer
haar hebben', zeggen de i
ners van het Italiaanse st T
Pozzuoli over filmster So
Loren. 'Sinds ze beroemt
heeft ze ons verloochend en]
terwijl wij haar leven hen
gered!' Dat laatste is wel 4/
want Sophia was acht dl*
oud toen haar moeder
melk meer voor haar had e nT/
een voedster voor haar nf
worden gevonden. Die voerinb
leeft nog en is er razend
dat zij nu in kommervolle
standigheden oud wordt te 01'<
Sophia dubbel en dik milj
li V
De tranen van
Beppie Nooy sr.
MR
De reductfe behoudt tleh bet recht voor om
ter opname In deze rubriek ontvangen me
ningsuitingen verkort wocr te geven. BIJ
publlkatie wordt met de naam van dc
Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor-
Gewetensvragen
1. Mede met het oog op de 'interker
kelijke. internationale week van ge
bed voor de eenheid 1973' lijkt het
mij zinvol te beginnen met de vraag:
hoe ver is de eenheid der kerken
reeds gevorderd, na een kwart eeuw
'oekumene'?
2. Vervolgens zou ik de vraag willen
stellen, of de vele traditionele kerke
lijke denominaties en organisaties nog
wel toekomst hebben in een cultuur,
waar het zgn. secularisatieproces snel
ler dan ooit voortschrijdt?
3. In hoeverre zou de toenemende
ongeloofwaardigheid der kerken
met al hun historisch-bepaalde rich
tingen en splitsingen kunnen sa
menhangen met een toenemende aan
passing aan overheersende cultuur-in
vloeden, ten koste van het Evangelie
van het Koninkrijk der Hemelen, zo
als dat door Jezus Christus is gepre
dikt?
4. In hoeverre zouden tijdgebonden
theorieën als de zg. 'god- is-dood-theo-
logie' in feite gerationaliseerde pro
jecties kunnen zijn van wat wellicht
'de dood der kerken' genoemd kan
worden? En omgekeerd in hoeverre
zouden dergelijke theorieën de kerke
lijke ongeloofwaardigheid en geloofs-
lauwheid in de hand kunnen werken?
5. In hoeverre zou dan de kerkelijke
geloofwaardigheidscrisis kunnen sa
menhangen met de huidige geloofscri
sis, waarbij de identiteit van de Bij
bel immers in het geding is?
6. In hoeverre zouden bepaalde the
ologische opvattingen over het gezag
van de Bijbel als Gods Woord in 't
algemeen en van bepaalde Schriftge
deelten in 't bijzonder, wellicht heb
ben bijgedragen tot de huidige ge-
loofs- en geloofwaardigheidscrisis?
7. In hoeverre zijn onze kerkelijke
leiders momenteel daadwerkelijk nog
bereid de hand in eigen boezem te
steken inzake de huidige geloofs- en
geloofwaardigheidscrisis, dat wil zeg
gen de bijbelse weg van bekering en
boete, van gebed en verootmoediging
voor de levende God ook né deze
gebedsweek te prediken en te vol
gen ten behoeve van de eenheid van
de gemeente van Jezus Christus, maar
dan uitsluitend geleid door de Heilige
Geest van de apostelen en profeten?
Gelovigen van alle gezindten, verenigt
u in gebed!
Kollum
Drs. R. Ferwerda.
ADVERTENTIE
Euthanasie (6)
Hebben de heren Langhout en Kloos
terman (zie Tr/Kw van 23 jan.) echt
wel God gebeden om genezing en ook
het leven van zichzelf en de betref
fende patiënten in zijn handen ge
steld? God gaat met ieder mens zijn
eigen speciale weg. Alleen, als prie
sters mogen wij wel voor onze mede
mensen bij God intreden. Misschien
geeft God geen genezing en dan mo
gen wij, als wij ons daartoe gedrongen
voelen, wel in liefde om het sterven
van zo'n mens bidden, want „Al wie
op Hem zijn vertrouwen stelt, zal niet
beschaamd uitkomen" Romeinen 9
vers 23. Haar op geen enkele wijze
zal een christen ooit aan het leven,
dat God gegeven heeft, een einde
mogen maken.
Pernis
mej. M. P. van den Bos
Kabinetscrisis
Het wordt hoog tijd dat wij een
nieuwe regering krijgen. Waarom
moet dat zo lang duren? Maar ja, de
heren krijgen hun salaris toch wel.
Dus waarover zouden zij zich druk
maken? En waarom zijn de christelij
ke partijen het niet met elkaar eens?
Anders was het zó voor elkaar. Of
moet het net gaan als in 1918 toen de
socialisten een greep naar de macht
deden?
Dordrecht
L. Wlllemsteijn
A G. Lindeboom-bakker
Verkeer
Ja, controle op onze wegen kan niet
genoeg gedaan worden. Echter wie
schetst onze verbazing, toen wij "op de
snelweg Arnhem-Utrecht gesommeerd
werden, met spoed te stoppen langs
de rijstrook. En dat, terwijl je een
snelheid had van 100 km. Verbaasd en
bevreemd voldeden wij aan het dwin
gende verzoek en vroegen ons af, wat
wij mogelijk voor verkeerds gedaan
hadden. Wel, wij moesten stoppen,
lach niet, omdat wij onze mistlamp
nog hadden laten branden. Wij waren
n.l. uit Arnhem gekomen, terwijl het
daar vrij mistig was. Nu vraag ik u
toch! Beste mensen van de verkeers
politie, let toch eens wat meer op
ernstige overtredingen en wat minder
of futiliteiten, die juist door dat drif
tig moeten stoppen, slippartijen kun
nen veroorzaken.
Velp zr. F. Vos.
AMSTELVEEN Mede dankzij een
iets gunstiger resultaat in het derde
kwartaal van het boekjaar 1972-73 (de
periode oktober-december) heeft de
KLM over de eerste negen maanden
van liet boekjaar een winst geboekt
van 12,4 miljoen. Vorig jaar werd
in diezelfde periode (april tot en met
december) een verlies geleden van
100.000.
In het derde kwartaal leed de KLM
een verlies van 34,7 (v.j. 41,0) mil
joen. In de resultatenrekening van
dat kwartaal is de boekyvinst opgeno
men op de verkoop van twee DC-33
vliegtuigen, die in de vorige twee
kwartalen plaatshad. In de overeen
komstige periode van 1971 zijn geen
vliegtuigen verkocht.
Het passagiersvervoer op de lijndien
sten vertoonde zowel op zich. als in
vergelijking met de ontwikkeling van
de andere vervoerscategorieën een be
langrijke stijging. Mede als gevolg
hiervan overtrof dit kwartaal de groei
van de vervoersinkomsten (13 pet.) de
toeneming van het tonkilometerver-
voer (10 pet.).
(Ondanks de winst over de eerste
negen maanden mag niet verwacht
worden, dat de KLM het op 31 maart
eindigende boekjaar positief zal af
sluiten. Het laatste kwartaal, januari
tot en met maart, is door het seizoens
patroon nu eenmaal het slechtste. De
KLM heeft overigens zelf al enkele
malen gezegd, dat ook dit jaar weer
op verlies gerekend moet worden, zij
het minder dan de bijna 100 mil
joen van 1971-72, red.)
Al een maand of wat staat
vrouw Beppie Nooy sr. 5101
iedere avond op het tonei n p
haar rol van Kniertje in hi
hoop van zegen.' 'Ik huil i«n h
avond echte tranen, als
Kniertje speel', zegt ze. 'H
ook zo'n prachtig stuk. We
ven het nog een paar maa noe
spelen en dan houd ik d<
tief op met .het toneel. II <je
me in het begin wel ver ^i
en me alleen voelen als ik
zit. Ik scrabbel graag ei,
denk dat ik op die manie rj(
het afscheid de lange avo ^r
alleen wel doorkom.' rtRe
_Just(
"gen
Juste
mse
DEN HAAG Kerk en Wereld. ^en
bergen, en de hervormde centrale l)re
vormingswerk, hervormde vrou
dienst, houden op vrijdag 9 n
(vanaf zeven uur 's avonds) enF)m
terdag 10 maart a.s. een conferi de
met het karakter van een werkvr
dering tezamen met dr. A. H. van !an.e
Heuvel, die op 1 maart ds. F J-s,,
Landsman opvolgt als secretai is-j ,a
raai van de hervormde kerk. "het
De centrale vraag wordt daarbij: Laaj
hebben wij elkaar te bieden en unj
mogen wij van elkaar verwachteiy
ambtsdragers, als landelijke en i scj,
nale medewerkers in de kerk?' lrjft
ook vragen naar de zin van de hu jers
opzet van het kerkelijk apparaan. j
naar de gestalte van de gemeen 'ges
deze tijd kunnen desgewenst aa i he
orde komen. rt.
chtci
Het weekend wordt aangeboden listi
'een goede gelegenheid voor ambt n'.
gers, kerkelijke medewerkers er rder
dere belangstellende kerkleden o der
contact te komen met de nieuwi hel
cretaris-generaal en hem daarbij lt 'oj
te leren kennen'. Opgave en inlir n va
gen: Kerk en Wereld, conferentfct ra
cretariaat, De Horst 1, Drieberge i als
nie
t 1