Weekeinde bood ruime keuze moderne muziek Circus Moskou bracht adembenemende show Felle kritiek op Gijsei^ tijdens pastoraal beraap Paus prijst nieuwe Franse vertaling NT Rozdjestwensky is een meesterdirigent Trouw Kwartet vandaag 0 Hoeveel hervormden willen het rapport-Van Ruler? Alfred en Mark Deller: prachtige countertenors Boekenetsslage Beroepings- werk TROUW/KWARTET MAANDAG 29 JANUARI 1973 kerk/kunst cm door R. N. Degens ROTTERDAM - DEN HAAG HAARLEM Het mag dan waar zijn dat er nog geen groot publiek voor eigentijdse muziek in Rot-'erdam is, aan bekwame en enthousiaste musici om die uit te voeren ontbreekt het er allerminst. Wie dat nog niet wist, had zich daarvan zaterdagnacht kunnen overtui gen tijdens het concert dat in De Doelen werd gegeven door twee ensembles die zijn samengesteld uit leden van het Rotterdams Philharmonisch Orkest: het Concerto Rotterdam en het Rotterdams Philharmonisch Koperensemblc. Omdat er een luidruchtig feest elders In het gebouw aan de gang was, kon de hal, waar dergelijke concerten al tijd gegeven worden, nu niet worden gebruikt. Men speelde nu op het podi um van de grote zaal (met het pu bliek er dicht omheen) een program ma waarin oud en nieuw een voor treffelijke combinatie bleken te vor men: een Canzone voor koperkwintet uit 1630 van Samuel Scheldt, Ramifi cations (1969) voor 12 solostrijkers van Ligeti, Rounds (1967) voor koper kwintet van John McCabe, Oud-Engel se dansen in een bewerking van Scherchen, een nieuw stuk van Daan Manneke 'Plein Jeu' voor koperkwin tet, en tot slot het Concert voor strijkorkest (1948) van Bernd Alois Zimmermann. Opmerkelijk was dat Scheidt, McCabe en Manneke, elk in hun eigen idioom, de mogelijkheden van het koper-en semble met gelijke inventiviteit heb ben gebruikt. Met dit verschil, dat Scheidt uiteraard een andersoortige 'welluidendheid' nastreefde dan de twee jonge hedendaagse componisten (beiden geb. 1939), van wie de En gelsman door een grotere verscheiden heid van goed uitgewerkte ideeën tot een boeiender resultaat kwam. AUe drie stukken werden werkelijk su bliem gespeeld door het Rotterdamse koper-ensemble. Een gelijke kwalifica tie geldt voor de vertolkingen door het Concerto Rotterdam van de sub tiele 'Ramifications' waarin de door microtoon-verschillen verkregen geraf fineerde klankkleur-effecten de hoog ste eisen aan de uitvoerenden stellen. Oud-Engelse dansen Niet minder bewonderenswaardig was hun prestatie ln de voor strijkers bewerkte oud-Engelse dansen, waarin binnen een bewust ingetogen gehou den klankproduktie toch de vereiste dynamiek werd bereikt. En tot slot van dit uitstekende programma (waar aan nu eens bij uitzondering geen slagwerk en geen elektronika te pas kwamen) speelden zij een vroeg werk van Zimmermann, het Concert voor strijkorkest uit 1948, dat hier, dacht ik, nooit is uitgevoerd, en dat met zijn volkomen traditie-gebondenheid nog eens bewijst hoe onvoorspelbaar de ontwikkeling van een componist kan zijn. Toen Zimmermann in 1970 overleed was hij de meest eigenwilli ge en minst 'speelbare' onder de avant- gardisten. Dat element van onvoorspelbaarheid is in het oeuvre van Jan Mul die in 1971 overleed nauwelijks aanwijsbaar. Zijn muziek, inclusief die voor de R.K. liturgie, is altijd hoorbaar ge schreven om het plezier van het mu- door Ber Huising ROTTERDAM Het Russische Staatscircus, dat op zijn buiten landse toernee onder de titel 'Moskou 1973' ook een goede week in de Ahoy-hal speelt, is weer adembenemend goed, met topnummers, en met verrichtin gen die hier lang niet, of nooit, te zien zijn geweest. Als ze in de Sowjet-Unie een circus naar bui ten sturen kiezen ze doorvoor het beste. En uit de acht-, negendui zend, in dertien circusscholen op geleide, artiesten, die ruim vijftig vaste circussen en nog een aan tal reizende tentcircussen bespe len, is een goede keuze te maken. Daarbij zijn de Chodsabejews de niet Russische maar Toermeense ruiters, die onstuimig en met een opwindende vaart op hun prachtige en vurige paarden springen, zitten, staan, pira mides bouwen, bontmutsen de lucht in gooien en weer opvangen en jui chen. Ze hangen in de stijgbeugels en kruipen onder de paardebuiken door. De Alichanovs, twee broers en twee zusters uit Dagastan, werken verbijs terend op de hoge draad, dansend, drie-man-hoog springend van de ene schouder op de andere, en zelfs van de draad op broers hoofd. Een werkt, met de balanceerstok geheel naar één kant, bijna dwars naar de andere kant. Perches De Kostjoeks, die met de perches (lange metalen staken) werken heb ben er één bij van. naar schatting, wel tien meter lang. In het topje van een andere, die op het voorhoofd van de onderman staat, maken twee man rus tig hun acrobatische toeren. Balance- I De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N V. De Christelijke Pers Directie: Ing O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: Drs. J. Tamminga. Hoofdkantoor NV. De Christelijke Pers. N Z. Voorburgwal 276 - 280, Adam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. Zaterdagmiddag bezochten de koningin, prinsessen en prinsen incognito de voorstelling van het Russische staatscircus in de Ahoy- hal te Rotterdam. De koningin begroette bij aankomst haar kinderen en kleinkinderen: v.l.n.r. Irene, Claus, Carlos, Constantijn, Willem- Alexander. Beatrix en Johan-Friso. rend op een schuin aflopende staaf, die later weer horizontaal op twee sc.houders wordt genomen, balanceert dé onderman weer een lange perche waar bovenop de vierde man op z'n hoofd staat. Van de Linkovs werpen de twee ge spierde vangers, die hoog in een vaste stellage hangen, elkaar de drie vlie gers een man, een vrouw en een komische figuur zwaaiend toe over de gehele pistebreedte, waarbij de vliegers pirouettes en dubbele salto's maken en elkaar eenmaal passeren. Een bij de enkels gevangen vlieger zwaait door. terug en omhoog en blijft dan onbewegelijk staan. Wat een kracht en beheersing. En het gaat nog sierlijk ook Alex Popov speelt met zijn honden een volledige komische eenakter, waarin hij de dokter is en de honden patiënten of verpleegster zijn. En elke hond kent zijn levendig rolletje pre cies. Een beste leermeester, die Po pov. Dan zijn er Sjipilow, met drie dansende, buitelende, touwtje-sprin gende beren; de Goljadses. vier aan trekkelijke vrouwen met evenwichti ge. atletische levende, beelden; de Ga- sarians met parterre-acrobatiek op ballen, waarvan man op hoofd op bal op hoofd van man op bal wei het sterkste ataaitje is; en dan was er nog een ongenoemde lieftallige jongleuse. die vrijdagavond het vaste trapeze nummer van Adaskina verving. Clowns Clowns zijn er ook. Rotman en Ma- kowski die tussen de nummers door het jongleren en acrobatiek parodiëren of met hun lenige acteer- en mimeta- lent een kostelijk zot klassiek dans- nummer een cowboyfilm of een dwaze voetbalwedstrijd spelen. Dat doen zij rustig, voor clowns, en waardig, maar heerlijk mal. Met een lijfelijke en geestige 'lumor. Na de pauze komt Professor Kio jr. die in 1965 het werk van zijn overle den beroemde vader overnam, en bij mijn weten wel de beste illusionist ter wereld is, omdat hij de illusies schept in de kale ronde piste en niet -op een toneel waar vijf van de zes wanden zo gemakkelijk aan de trucs kunnen meewerken. Op Kio's lege, lichte wagentje staan, kap erop, kap eraf, opeens vijf mooi gekostumeerde Russinnen. Uit zijn lege auto stappen, in drie pisteritjes tien vrouwen en twee clowns. Wonderen De schoonheid die in een witte zuil levend schijnt te verbranden, duikt even later, onbeschadigd en droog op uit een met .vater gevuld bassin. Een meisje gaat een lege kooi in, even een doek erover, en de traliekooi, waar je dwars doorbeen kunt kijken van alle kanten, is geheel gevuld door een leeuw en een leeuwin. Er komt een ganse vlucht duiven uit een 'lege' kist, er zwemmen opeens eenden in een met vele emmers water gevulde bak. er worden in één seconde opge plakte fotovergrotingen gemaakt van mensen op de eerste rij. Het meisje uit het hokje links stapt even later uit het hokje rechts dat er een meter of tien vanaf staat. En handtekenin gen op haar arm 'bewijzen' dat zij hetzelfde meisje is en niet haar twee lingzus. De clown kon het eerst niet maar Kio kon het (daardoor) wel. Kio brengt zijn wonderen als een heer met ironie, niet als magiër, met wel vijfentwintig op de halve seconde werkende medewerkers. Je weet niet wat je ziet. zelfs niet als je weet wat je niet ziet. Kio geeft raadsels op en na meer dan een half uur verwonderd toezien kunnen bezoekers nog uren, maanden, jaren puzzelen, hoe het alle maal gegaan moet zijn. Alles in dit circus gebeurt met vaart, met vreugde en met een ijzeren disci pline. Er speelt bovendien nog een flink en versterkt, uitstekend orkest ook onder leiding van Boris Seiran- jan. Een beter circus weet ik niet. En er is maar één bezwaar, dat door de spanning van het programma trou wens wel vergeten kan worden: de Ahov-hal is, qua ruimte en sfeer, geen circus ROME/PARIJS (KNP/IKI) Paus Paulus heeft uit handen van de prefect van het Romeinse secretariaat voor de eenheid der christenen, kardinaal Jan Willebrands, een exemplaar ontvangen van de nieuwe oecumenische vertaling van het nieuwe testament in het Frans. De paus had lof voor dit werk. ziekmaken, en dat heeft er ook stilis tisch een stempel op gedrukt. De wereldpremière van zijn Divertimento voor piano en orkest (een nagelaten werk uit 1967) is dan ook helemaal wat men van een dergelijk stuk van Jan Mul zou verwachten: een vakkun dige, met smaak en geest genoteerde plezierige muziek, welluidend-melan- choliek in het middendeel (met zo waar enkele kwasi-ernstige knipogen naar Liszt) en briljant-speels in de hoel'.delen. Het werd in de Haarlemse Concertzaal vrijdagavond ten doop ge houden door de uitstekend spelende Herman Uhlhorn met het Noordhol lands Philharmonisch Orkest onder gastdirigent Jerzy Katlewicz. Pijper Een andere opmerkelijke pianistische prestatie was zaterdagavond te horen in het Haagse Congresgebouw waar. in een ditmaal niet zo geavanceerd programma van de Keuze-serie, Geor ge van Renesse weer eens onder streepte welk een geniaal stuk het Pianoconcert (1927) van Willem Pij per is. Met de gepensioneerde (maar immer actieve) Willem van Otterloo aan de lessenaar gaf het Residentie Orkest goed partij. Maar van de 'Mu- sica per violini, violoncelli e contra- bassi' (1971) van Robert de Roos kon het toch niet méér maken dan de Willem Pijper: meesterwerk dorre, en krachteloze thematiek van dit schoolse stuk toestaat. De combi natie ballet en symfonie-orkest (al vaker beproefd in deze serie) bracht na de pauze de Symfonie in drie delen (1945) van Strawinsky met het Nederlands Dans Theater in de chore ografie van Hans van Manen tesamen. Ik geloof graag dat Van Manen Stra winsky nodig had, maar ik ben ervan overtuigd dat het omgekeerde niet het geval Is. In een korte toespraak noemde de paus dit initiatief een zeer belang rijke stap op weg naar de hereniging van alle christenen. Hij prees deze moderne vertaling, die naast vele voetnoten van geografische, histo rische en taalkundige aard ook vele exegetische en theologische omvat, die aldus de paus 'voor de leden van alle kerken, die aan deze vertaling hebben meegewerkt, aanvaardbaar zijn.' Aan deze vertaling hebben honderd- vijftig rooms-katholieke, orthodoxe en protestantse bijbeldeskundigen zeven jaar gewerkt. Uniek is, dat de uitgave een notenapparaat bevat, dat zo ruim is, dat men bijna van een commen taar kan spreken, en daarnaast uitvoe rige inleidingen op elk van de boeken van het nieuwe testament. Ze telt dan ook 820 bladzijden in groot formaat. Wat nog meer treft is, dat het aantal dubbele of driedubbele noten, waarin rooms-katholieken, orthodoxen of protestanten hun verschillend stand punt tot uitdrukking brengen, uiter mate klein is. Daarnaast is er ook een uitgave in pocketvorm verschenen. Deze bevat maar weinig noten, doch een glossa rium van vijftien bladzijden verklaart moeilijke noties. De beide uitgaven dragen het teken TOB (Traduction Oecuménique de la Bible), wat in het Hebreeuws 'wat goed is' betekent. 4ei door JAC. KORT AMSTERDAM Bij het schrijven van zijn Vioolconcert werd de Finse componist, Jean Sibelius, sterk herinnerd aan zijn jeugddroom, concertviolist te worden. Hij schreef dan ook een solopartij, waar slechts eersterangs violisten (zowel in artistiek als in technisch op zicht) raad mee weten. Viktor Pkaizen, de Russische solist, die dit Concert zaterdagavond tijdens een concert van het A'dams Philhar monisch Orkest vertolkte, bleek in derdaad te beschikken over de enor me kwaliteiten, die Sibelius van de solist vergt. Zijn spel wordt geken merkt door een volle, krachtige toon, die tot in de stilste pianissimo klank rijk en zingend blijft. Ook de meest listige en snelile passages klinken gaaf en ritmische pregnant, zodat werke lijk aan alle voorwaarden is voldaan. Een buitengewoon fraai afgewerkte orkestbeg°leiding completeerde deze uitvoering. Voor een belangrijk deel kwam de eer voor dit zeer verzorgde orkestspel natuurlijk toe aan Gennady Rozdjestwensky, de Russische diri gent, die deze avond de eerste van zijn vijf gastdirecties in ons land vervulde. Wat deze voortreffelijke or kestleider in zijn mars heeft, had men eerder deze avond reeds kunnen con stateren uit de buitengewoon subtiele vertolking van Beethovens Ouverture Leonore nr. 1. Na de pauze nogmaals Tsjaikowski, na Ce VARA-matinee die geheel aan deze componist was gewijd. Thans was het de Zesde Symfonie, de zg. Pathétique, (zijn laatste werk) dat ten gehore werd gebracht en waardoor hij de faam van zwaarmoedigheid heeft verwor ven. In feite geldt van dit werk deze ondertitel echter slechts voor het eer ste deel, want de delen 2 tot 4 laten wel degelijk meer opgeruimde klan ken vernemen. Hoe dit zij Rozdjestwensky gaf, naar ieder die hem bij vroegere ge legenheden had gehoord van hem ver wachte. van de Pathétique een schitte rende vertolking, waarbij aan ieder detaM aandacht werd besteed en te vens de grote lijn in het oog werd gehouden. Een eresaluut voor Rozdjestwensky, maar zeker ook voor het A'dams Phil harmonisch Orkest als geheel en voor de vertolkers der talrijke solopartijen. DEN HAAG Tijdens de discussies in de hervormde kerk over de ambten in de kerk, mede naar aanleiding van het het voor de synode geschreven studierapport-Berkhof (in druk ver schenen onder de titel: 'Wat is er aan de hand met het ambt?'), is gevraagd om publikatie van het rapport dat de 'commissie Van Ruler-Dokter' in 1965 indiende bij de hervormde raad voor kerk en theologie. In november j.l. bleek de hervormde synode geen bezwaar te hebben tegen aan belangstellenden ter beschikking stellen van dit rapport, dat nimmer een officiële status kreeg omdat de commissie Van Ruler-Dokter het rap port introk en haar opdracht terug gaf. Om te kunnen bepalen hoeveel exem plaren van het rapport zullen moeten worden afgedrukt, vraagt het secreta riaat van de synode om opgave van degenen die dit rapport willen bestel len. Het rapport zal in offset-druk worden uitgevoerd. De prijs is afhan kelijk van het aantal bestellingen, doch zal vermoedelijk 6.50 kunnen gaan bedragen. Eventuele opgaven worden in verband met het bepalen van de oplage vóór 1 april 1973 inge wacht bij: het secretariaat van de her vormde synode, Carnegielaan 9, Den Haag. GELOVIG BEDRIJF Het gedeelte dat nu volgt in Geneiï 24 is één van de schoonse van het b ru De knecht is op weg gegaan, u aard met geschenken, zoals het aai hoort. Hij komt bij de stad van Na Ik stel me zoiets voor al 'de ves 'du van klei', zoals die twee weken n den op de tv te zien was. Een uit t>' en stenen opgetrokken stad met n? de buitenkant een put. Daar kome irvc meisjes en de vrouwen. In bove >or noemde film is het een zwaar en ooi moeiend werk. Martina vindt he >or vernederend worden, riskeert de n nietigende kritiek en de krankzii ntr verklaring van het dorp en vlucht mie eindelijk. De film laat ons haar nve wegijlen over de vlakte, zonder ssir en bijna zonder toekomst. De kn ote van Abraham wacht. Hij zal besn ad. zijn, zoals Abraham dat bij zijn g( nd huis heeft laten doen. Hij is ooi n sneden van hart, want hij neemt oet taak serieus op als een opdracht hij voor het aangezicht Gods Q doen. Hij bidt: 'ik sta hier bl waterbron et Hij maakt al biddend een afspior met de God die hij misschien nnc zijn heer heeft leren kennen. All n meisje dat hij aanspreekt om hte hem te drinken geeft, dan moet en meisje het maar zijn die hij 2 euv 'Dan zal ik daaraan weten dat Gi nade bewezen hebt aan mijn heer'itga zoekt tenslotte niiet voor zichzelf, tuat meisje, schoon van uiterlijk, gee ng bevallige wijze gehoor aan zijn rso zoek. Ze breidt haar bedrijvighei nscl tot de kamelen, ook die hebben 'g'. dorst En daar terzijde staat deordl ongenoemde knecht, helemaal at gaande in zijn missie: 'En de >or sloeg haar zwijgend gade om te v n of de HERE zijn weg voorspoed! 'sse maakt had of niet'. Je wordt e n h van, een geweldige plaat! Gelovi erkt drijf! Hier is geen vrees, geen n 1 ging Hier zijn mensen voluit zicf' 1 Er hangt vrede en genade in de >orc om de waterbron. Iets om stil na 'are kijken en dan te denken aan je erk. gedoe, zo drukdoenerig en bazig'zet sloeg haar gade om iets te wet 11 komen van de Heer! d; (Genesis 24. 1 aBH Pronuntius loopt weg uit vergadering AMSTERDAM Reeds vóór Handel naar Engeland kwam bloeide ginds de Barok. In de tweede helft van de 17e eeuw had men daar componisten als John Blow en Henry Purcell, regel rechte voorbeelden voor Handel wat betreft de vokale zangkunst met al haar toendertijd gebruikelijke coldra- turen. Engeland heeft haar muziek zuiver bewaard, getuige de vele oratoriumko ren, die deze muziek nog steeds uit voeren, getuige ook de talrijke coun tertenors (we hebben er in onze taal niet eens een woord voor) die deze muziek beoefenen. Twee van deze kunstenaars, Alfred en Mark Deller, waren tijdens een con cert van Engelse Barokmuziek in de Kleine Zaal te horen. Mannen, kerels had ik bijna geschreven, die echter hun hoge stem zodanig hebben gekul- tiveerd, dat ze bijna de hoogte van een alt hebben. Blow, Purcell en hun tijdgenoten hebben veel liederen en aria's geschreven voor countertenor, waarvan we deze avond schitterende voorbeelden voorgeschoteld kregen, b.v. de Ode On the death of Henry Purcell van John Blow. Schitterende staaltjes van zangkunst tevens, van adem- en stembeheersing, nuancering en expressie, van dictie en toonkleu- ring. In één woord indrukwekkend. Kees Boeke en Walter van Ha uwé (blokfluiten) Gustav Leonhardt (cla- cecimbel) en Anner Bijlsma (cello) droegen enkele soli bij, maar in zijn geheel was dit toch het concert van Alfred en Mark Deller, door wie wij de hoofse kunst der 17e eeuw jong en fris, maar niettemin stijlzuiver en subtiel opnieuw konden beleven. Jac. Kort Inger Austveg en Ruth Nissen Drejer Zuster Gon Klavervier. Uit gave: La Blèvere Voorhoeve Zwolle. Vier verpleegstersromans in één band over het blonde Noorse meisje Gonda Holt. Zuster Gon's geschiedenis speelt zich af in haar geboorteland, Enge land, Frankrijk en Afrika. De kern van het verpleegstersleven is er niet anders, dan in welk groot ziekenhuis ook. Het is een wat kabbelend ver hal, met wat snuifjes teleurstelling en veel vleugjes romantiek. De schrijf sters graven niet diep. Wie zich aan deze turf waagt, heeft er alleszins vrede mee, dat Gon tenslotte haar leven bindt aan de jonge dominee en hem tot over de landsgrenzen volgt. De Gon-boeken die in ons land een zeke re populariteit hebben gekregen, vor men voor leerlingverpleegsters een soort herkenningsmelodie, zij het dan dat bij de opgang van zuster Gonda nogal vaak de zon schijnt. Dat over wegend harmonische moet de ver pleegstersroman nu eenmaal haar en tree geven. De vertaling is van K. v.d Geest. Rfs Van een onzer verslaggevers NOORDWIJKERHOUT Bisschop Gijsen moet zich eenzaam gevoeld hebben tijdens de af ei fel oplaaiende discussie over pluriformiteit en po larisatie op het in Noordwijkerhout gehoudei delijk pastoraal beraad van de r.k. kerkprovincie. Velen uitten in soms scherpe bewoordingen k op zijn beleid. Maar hij bleef zitten. Daarin verschil de hij van mgr. Angelo Felici, de pauselijke pronuntius in Nederland. De man, die daags tevoren nog 'met bijzondere warmte' welkom was gehe ten door kardinaal Alfrink, liep de monstratief weg, zodra de moeilijkhe den in Limburg ter sprake kwamen. Mevrouw dr. M. A. M. Klompé, die hem onmiddellijk achterna liep, ver mocht de Italiaan niet tot andere gedachten te brengen. Het debat over pluriformiteit en pola risatie werd ingeleid door mr. J. J. R. Bakker uit Den Haag. Hij zette uit een, dat de verschillen in geloofsver- woording, in geloofsbeleving, in pasto rale ethiek een onvermijdelijk gevolg zijn van het streven naar aggiorna- mento (het bij de tijd brengen) van de kerk. "Paus Johannes gaf de marsorder. Het vaticaans concilie zette de troepen in beweging. Iedere strateeg kan u be vestigen, dat zo'n massale beweging niet meer te stuiten is', aldus mr. Bakker, die vervolgde: 'Wie dat toch doet. wordt onder de voet gelopen.' Het is in zo'n proces eenvoudig onmo gelijk en onuitvoerbaar, om iedereen volstrekt bij elkaar in de pas te laten lopen. Er zijn voorhoedes en achter hoedes. Pluriformiteit (veelvormig heid) is volgens mr. Bakker daarom 'volkomen legitiem en gezond.' Maar er is ook de opdracht om samen het ene lichaam van Christus te zijn. De pluriformiteit heeft grenzen. Waar liggen die? Welk gezag maakt dat uit? Langs welke procedure komt dat ge zag tot die beslissing? Wat is daarbij dc inbreng van het grondvlak? Mr. Bakker noemde het urgent, dat over deze vraag naar de wettigheid afspra ken zouden worden gemaakt, al zou den het maar voorlopige werkuitspra- ken zijn. jns tobc R nd hi sntic Srf.e zette zich geen van de sprekers, de vraag, waar deze haar gi cliende te hebben, kwam niet i verf en werd. nadat bisschop Si nog een poging gedaan had. haa de orde te stellen, zelfs officie de discussie genomen als te m voor deze vergadering. Wel kondigde kardinaal Alfrinl dat hij in het bisschoppencollej voorstellen om te komen tot eenn" herderlijk schrijven over de pl miteit. Deze mededeling were 11 instemming ontvangen, al wild liever de vorm van een praatpaj Suggesties od r A chte )eke: haa tsinj trok igen Verder gaven vele sprekers vele gevingen ter overbrugging van larisatie: niet afgaan op wat e der van iemand zegt; geen kari van elkaar maken; eikaars inte en eerlijke bedoelingen niet in trekken, dit geldt ook voor de eikaars goede naam respecten 't kaar wat minder in vergade ontmoeten en wat meer bij eer glas wijn; meer samen werkf! concrete noden; meer bidden nis); meer accentueren, dat Ned één kerkprovincie is. iral irinj toe litie '1 i: Afschuwelijk Al spoedig stelde de achtmansdelega tie van het bisdom Roermond de moeilijkheden in dit bisdom aan de orde. Priester P. van den Baar uit Roermond zei namens de delegatie: 'Wij willen, dat bij u allen iets over komt van de noden en de pijn in Limburg sinds begin vorig jaar. Er zijn mensen, die de psychische druk niet langer kunnen verdragen. Velen zijn in een grote geloofscrisis geraakt. In kloosters en gezinnen zijn breuken ontstaan. Gevoelens van woede en apathie hebben ons overvallen, zonder dat wij begrijpen waarom. De geest van Christus wordt verduisterd door afschuwelijke polarisatie. Wij willen met bisschop Gijsen verder gaan in een geest van beraad, zoals we dat voorheen gewend waren. Maar dat overleg wordt geblokkeerd door de botsing van twee kerkvisies, de uni forme en de pluriforme.' De heer Van den Baar deed een bewogen beroep op de leden van het pastoraal overleg en vooral op de bisschoppen om de helpende hand te Mgr. Angelo Felici reiken. 'Wij hebben de indruk, dat onze diocees het kind van de rekening if geworden van alles, wat er de laatste jaren in de r.k. kerk gebeurd is, maar wij blijven hopen, dat er verbetering komt.' Deze woorden wer den op bittere wijze onderstreept door de Heerlense bedrijfsaalmoeze- nier F. Adams. Hij sprak over een internationaal komplot van 'ultra rechtse kapitalisten, politici en reli gieuze fanatici', 'het oprukkende Duits- Italiaanse religieuze fascisme', dat de hand zou hebben gehad in de benoeming van Gijsen. Het 'Roer- mondse juk' is volgens deze aalmoeze nier belast met 'economische, sociale en politieke corruptie'. Tamelijk goed Bisschop Möller uit Groningen zei daarop: 'Wij willen de pijn in Lim burg niet wegpraten. Wij leven er zeer intens in mee. Maar de kern van de problematiek leeft overal. Het bis schoppencollege is ook pluriform en ik geloof, dat dat iets positiefs is. Wij hebben in het verleden wel fouten gemaakt. Wij werken in het bisschop pencollege met hoop. Wij kunnen ta melijk goed samenwerken.' 'Het gaat niet om geloofsverschillen', zei bisschop Möller met nadruk. 'Ik ben het helemaal eens met de geloofs visie van Gijsen. Wij leven uit het zelfde geloof. Ook ben ik ervan over tuigd, dat hij handelt uit oprechte zorg en liefde voor de kerk. Dat is de basis voor samenwerking. En als we maar geduld hebben en niet al te emotioneel doen. redden wij het wel.' Tegen de idee van pluriformiteit ver- 'Monseigneur Gijsen, zoudt u ondank teken van hoop willen geven?' gen verschillende leden van he leg. Maar de bisschop van Roe volhardde in stilzwijgen. Allee pater J. Reuten uit Bussum a bijdrage om het conflict in Roe to helpen oplossen voor de Lim delegatie en haar bisschop dri sen wijn aanbod, veranderde z zicht, en na een wat schutteri ging om zijn fles af te staan delegatie, accepteerde hij het met een gulle lach. Ook zondag heeft monseigneur niet gereageerd op de kritiek beleid. Voor de NOS-televisi aaf klaarde zondagavond zijn colleg et, sen van Den Bosch, deze kriti^ddin verwacht te hebben, maar niet felle vorm als nu naar voren itPHE komen. Overigens vond mgr. I >anis. niet dat de Limburgse afgevaai rdt o peen ontoelaatbare manier a el C bezwaren en noden uiting hadip, aa geven. Dit zei hij in antwoord vraag over het weglopen van n neur Felici, die overigens zonda present was. Dr. Gijsen had de komst vóór de sluiting verlaten, hij zich niet goed voelde. itwi rmeu til Loc deze igen. hal: tenbai Gereformeerde kerken: Aan TWI naar Den Haag-Oost (evang J. J. H. Hofland te Rijsoord. ricl hi rmo oc :ide Ams Ger roep K. lo it FNS; id 1 r. G( ude ïd i van >ben ikunc Egbe B.: CB iale ndbo ifvuil done

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2