EKENING VAN DE DOKTER
HET ALTIJD DEGRIJPELIJK
5^3
f 127.-
V tt3V
fi
'-/tfetiea i
NS-Minitrips
in eigen land
er-
pisch menselijk
Winterweekend
Sauerland
ikOUW/KWABTET ZATERDAG 27 JANUARI 1973
BINNENLAND
T11/K17
r Cisca Dresselhuijs
STERDAM - Sedert januari van dit jaar zijn de tarieven, die de huisartsen mogen berekenen voor het be-
indelen van particuliere patiënten, weer gewijzigd. Het ministerie van Economische Zaken heeft in overleg
et de ministers van Volksgezondheid en Sociale Zaken en de Landelijke Huisartsen Vereniging besloten, dat
marts voor een consult f.13.25 en voor een visite f.20.-, mag berekenen. Dat lijkt dus allemaal heel duidelijk
overzichtelijk: iedereen weet waar hij aan toe is.
in de praktijk nog niet zoveel
echt komt van die duidelijkheid
i de huisartsenrekeningen, is te
ten aan een kleine, maar zeer be-
grijke toevoeging, in het besluit
het ministerie. Er staat namelijk,
deze tarieven 'in het algemeen'
en moeten gelden. Dat betekent,
er allerlei uitzonderingen moge
zijn. Zodra een huisarts namelijk
de overtuiging is gekomen, dat
bemoeienissen met een patiënt
'normale' patroon te boven gaan.
g hij meer rekenen.
is dus begrijpelijk, dat heel wat
nsen hun doktersrekeningen toch
onbegrijpelijk vinden, temeer,
r de meeste doktoren nog niet zijn
rgegaan tot een of andere vorm
specificatie. Rekeningen, waarop
it 'voor verleende medische hulp,
de kwartaal' en dan het bedrag
er nog legio. De meeste doktoren
den klaarblijkelijk, dat het niet
plicht is, om een zo duidelijk
gelijke rekening te schrijven,
e zit dat nu precies met die reke-
gen en die tarieven, bestaan daar-
r dan geen algemeen geldende re-
voor?
t is zo, dat die bedragen van 13. 25
20 gulden toch echt zoveel moge-
t moeten worden aangehouden,
beer er geen duidelijke aanwijzin-
zijn om meer te berekenen. Maar
arts heeft, ook wanneer hij een
ikend bedrag in rekening brengt,
de plicht om te specificeren, dat
it nergens omschreven. Iets anders
dat het natuurlijk wel verstandig
'•an een huisarts om op zijn reke-
;en in ieder geval de data van de
•kende consulten en visites te ver-
len. Dat is een vorm van specifi-
waarvan ik wel een voorstander
Verder kun je moeilijk gaan,
vind ik, omdat je op een rekening
niet de aard van de behandeling kunt
omschrijven, zonder tegen het be
roepsgeheim in te gaan. Die rekenin
gen moeten in bepaalde gevallen im
mers naar verzekeringen worden door
gestuurd en daar heeft men niets te
maken met de klachten en ziekten
van hun cliënten', aldus de Rotter
damse huisarts F. A. van Spanje,
secretaris van de Landelijke Huisart
sen Vereniging.
De tarieven, die nu berekend worden,
gelden die voor dit hele komende jaar
en onder alle omstandigheden?
'De tarieven gelden in beginsel tot
half 1973, dan worden ze opnieuw
bekeken en eventueel aangepast aan
de gestegen lonen en prijzen. Wan
neer daar aanleiding voor is, kan dat
trouwens ook eerder of later gebeu
ren, maar in principe gelden ze voor
een half jaar. Verder is het met die
tarieven zo, dat ze alleen gelden voor
visites en consulten, die overdag
plaatsvinden. Van acht uur 's avonds
tot de volgende ochtend acht uur en
van zaterdagochtend acht uur tot
maandagochtend acht uur, •gelden
dubbele tarieven. Overigens is het
niet zo, dat een huisaTts een dubbel
tarief mag vragen, wanneer hij door
drukte een visite pas na achten 'sa-
vonds kan afleggen, hoewel de aan
vraag voor dat bezoek al overdag is
gedaan. In zo'n geval hoort een dok
ter het normale tarief te vragen. Pas
wanneer hij 's avonds of 's nachts gea
larmeerd wordt, treedt dat dubbele
tarief in werking', aldus dokter Van
Spanje.
Wanneer mensen nu een rekening
van hun huisarts krijgen, die ze of
niet begrijpen of waartegen ze bezwa
ren hebben, wat moeten ze dan doen?
'Wij moeten krachtig bevorderen, dat
de patiënten, die het niet eens zijn
met een rekening van hun arts, in
contact treden met die arts om uitleg
te vragen. Ik blijf het een goede weg
vinden, dat de patiënten in eerste
Instantie probeert de zaak samen met
zijn arts tot klaarheid te brengen.
Eigenlijk vind ik het niet aanvaard
baar dat mensen, zoals nu maar al te
vaak gebeurt, direct met hun klachten
naar allerlei commissies lopen, ook al
zijn die commissies er speciaal voor
de klachtenbehandeling. Wij geven in
ieder geval altijd de raad: probeer het
eerst samen met je arts uit te zoe
ken', aldus mr. W. B. van der Mijn,
secretaris van de Koninklijke Neder
landse Maatschappij tot Bevordering
der Geneeskunst in Utrecht.
'Natuurlijk blijven er nog allerlei an
dere wegen over, wanneer men niet
tot overeenstemming komt. Overigens
ben ik van mening, dat in het geval
van de verhouding huisarts-patiënt,
waar de prijsberekening is overgela
ten aan de arts, de arts de plicht
heeft zijn rekening waar te maken;
daar heeft de patiënt recht op. Het is
noodzakelijk, dat de arts de rekening
zoveel mogelijk specificeert, dus in
leder geval het aantal visites en het
aantal consulten en de data, waarop
deze hulp verstrekt is, vermeldt. Een
plicht tot specificatie vind ik wat ver
gaan. Ik kan me namelijk gevallen
voorstellen, waarin het voldoende is
op de rekening alleen maar het totaal
bedrag te vermelden, omdat dit be
drag volledig begrijpelijk zal zijn voor
de patiënt. Maar nogmaals: specifica
tie vind ik geen overbodige luxe en
elke patiënt mag het eisen van zijn
huisarts', aldus mr. Van der Mijn.
Neem nu het geval, dat ondanks alle
uitleg en specificaties een patiënt toch
ontevreden blijft, omdat hij meent,
dat de arts gewoon te veel berekend
heeft, wat kan hij dan doen?
'In de eerste plaats is er natuurlijk
altijd de burgerlijke rechter (de kan
tonrechter) die dergelijke geschillen
kan behandelen. Ten tweede is er een
klacht mogelijk bij een van de vijf
medische tuchtcolleges (deze colleges
kunnen overigens geen bindend ad
vies geven over een prijs, maar alleen
een advies en een berisping of waar
schuwing), ten derde is er de eigen
rechtspraak van onze maatschappij
van de geneeskunst, voor zover al
thans het om leden gaat maar onge
veer 97 procent van alle huisartsen is
lid, dus dat zit wel goed. Deze maat
schappij kent een geschillen-recht
spraak (waarin een bindend advies
aan de arts kan worden opgelegd) en
een tuchtrechtspraak, waarin het niet
gaat om de financiële, maar om de
principiële kant van de zaak. Er zijn
dus wel een paar mogelijkheden voor
de patiënten, maar toch is er, on
danks verbeteringen (zoals het open
baar maken van de tarieven en de
vastlegging van deze tarieven) nog
wel sprake van een enigszins labiele
positie van de patiënt ten opzichte
Nu bestaat de angst bij veel mensen:
als je eenmaal moeilijkheden met je
arts gehad hebt, kun je bij geen
ander meer terecht, ze houden elkaar
allemaal de hand boven het hoofd,
van de huisarts.
Hoe zit dat?
'Dat is gewoon flauwekul, werkelijk
waar. Ik denk, dat het in de praktijk
maar zelden voorkomt, dat geen enke
le huisarts een bepaalde patiënt meer
wil hebben, omdat hij eens onenig
heid met zijn dokter heeft gehad over
een rekening. iHet kan natuurlijk wel
zijn, dat een bepaalde patiënt langza
merhand als een enorme querulant
bekend staat, zulke mensen zijn er
namelijk ook. Maar niemand mag zon
der huisarts zitten. Mocht iemand
geen huisarts hebben, omdat hij door
alle huisartsen als patiënt geweigerd
is, dan moet hij zich tot onze maat
schappij wenden. Dan is het onze
plicht in overleg met de in die plaats
wonende huisartsen een arts aan te
wijzen, die deze patiënt moet helpen.
In geval van nood moet bovendien
elke arts hulp verlenen, lastige pa
tiënt of niet. Als een arts dat weigert,
moet hij tuchtrechtelijk vervolgd wor
den. We moeten natuurlijk niet ver
geten, dat er net zo goed intolerante
patiënten als intolerante doktoren
zijn. De agressiviteit van de mensen
ten opzichte van de doktoren wordt
de laatste tijd trouwens groter. Het
gebeurt vaak dat een dokter midden
in de nacht wordt opgebeld met het
verzoek om te komen, waaraan onmid
dellijk wordt toegevoegd: 'als je niet
komt waarschuw ik de krant' of 'ik
gooi het voor de bond'.
Bij de Consumentenbond in Den
Haag heeft men al herhaaldelijk ge
probeerd eens een vinger in de pap te
krijgen in de medische wereld, maar
tot nog toe is dat nog steeds mislukt.
'Wij zouden best betrokken willen
worden, bijvoorbeeld bij het bespre
ken van de tarieven en ook bij de
rechtspraak, vooral wanneer het om
materiële en financiële kwesties gaat.
Wij krijgen wel eens klachten over
rekeningen van huisartsen overi
gens veel minder dan over rekeningen
van tandartsen en specialisten.
De laatste tijd blijkt ons uit die
klachten, dat er artsen zijn die voor
het uitschrijven van hun rekening,
ook weer 3.50 in rekening brengen.
Dat zijn toch gekke dingen. Wij heb
ben vroeger wel eens gesprekken ge
had met de Landelijke Specialisten
Vereniging, maar dat is allemaal op
niets uitgelopen. Toch blijven we pro
beren, door regelmatig artikelen over
de gezondheidszorg in onze gids te
schrijven op den duur betrokken te
raken bij deze hele zaak. De klachten
commissies zijn op het ogenblik veel
te eenzijdig samengesteld, daarin ho
ren de patiënten toch minstens ook
vertegenwoordigd te zijn. Maar het
medische terrein is nu eenmaal een
gebied waar de democratisering echt
niet erg snel gaat', aldus de heer H.
NicOlai van de Consumentenbond.
Jifc
men schrijtt ons g i
i
lactle behoudt zich het recht voor om
name In deze rubriek ontvangen me
ningen verkort weer te geven. BIJ
atle wordt met de naam van dn
er ondertekend. Brieven kunnen wor-
gestuurd aan het secretariaat hoofdrc-
le Trouw/Kwartet, Postbus 859, Amster-
ns en dier (4)
mij verontrust is, dat de mens.
wie God Zijn schepping heeft
•ertrouwd om die te bekeren en er
Schepper mede te dienen, deze
ntwoordelijkseid steeds meer
int te ontkennen. Lucht, water en
im worden vergiftigd en uitgeput,
dieren worden uit winstbejag ge-
adeerd tot fabrieken en industrie-
ukten aan de lopende band.
sen, dieren, bomen en planten
en ons aan. Mér dan ooit ziet de
e schepping uit naar het open-
worden van de kinderen Gods!
i, christen, ontwaakt! Aan ons
ers is de opdracht, de blijde
Ischap van verlossing en heil waar
naken en medearbeiders Gods te
algemene leefpatroon, dat allengs
merkteken van het 'beest' (niet
uit Openbaring gaat dragen,
moeten veranderen. Dat betekent
wij bereid zullen moeten zijn om
alleen offers te brengen maar
onszelf, in navolging van Chris-
in te zetten voor die verlossing
at heil. Doen we dat niet, dan zal
'oor alles wat leeft en groeit' geen
raad meer zijn.
terdam
I. A. Brouwer
en
lM:
ES:
ATS:
)NUMMER:
Mens en dier (slot)
Wat de reactie van dr J. van Rossum
op mijn artikel betreft: Mijn geleerde
collega weet toch wel dat de 'honden'
van Openbaring 22 vers 15 over
drachtelijk moeten worden opgevat
als 'niet-gelovigen', 'niet tot Gods
volk behorend?' Dit, omdat hon
den behoorden tot de cultisch onreine
dieren. Zie Jezus 'antwood aan de
Kananese vrouw uit Mattheus 15, vers
26, die genezinig zoekt
voor haar dochter: Het is niet goed
om het brood van de kinderen aan de
hondjes te geven! (Maar dan blijkt in
haar antwoord dat dit hondje een
gelovig hondje was! En ze krijgt wat
ze vraagt).
Wat de slachtpartijen in de tempel
van Jeruzalem betreft: inderdaad,
zózeer was Israëls godsdienst verweefd
met het leven van (reine) dieren dat
het op een abattoir ging lijken. Maar
alleen: lijken. Want de slachtpartij
(hoe primitief ook) was gericht op
het verkrijgen van Gods gunst. Maar
de slachtpartijen in onze abattoirs
(van mestkalveren en -varkens die
hun hele leven in ccn duistere, veel
te nauwe box zitten, 52 cm) zijn
gericht op steeds lekkerder eten en
verhoging van eigen 'welvaart', een
heel wat primitievere zaak....
Tenslotte: Jeremia 7 vers 22 kan,
naast Exodus 12 toch alleen maar zó
worden uitgelegd, dacht ik, dat Jere
mia hier profetisch wil laten uitko-
men: innerlijke gehoorzaamheid aan
Gods woord is het allerbelangrijkstte
en al die offers ontvangen pas in dat
verband hun zin. Zie bv. 1 Samuel 15
vers 22, Hosea 6 vers 6. Mattheus 9
vers 13 en 12 vers7.
Ermelo
Ik abonneer mij
op vraag een
proefnummer
van Hervormd
Nederland.
ds J.G. Mees
(We ontvingen nog een paar reacties
op dr. Van Rossums opmerkingen,
maar wij volstaan met het publiceren
van de reactie van ds. Mees als au
teur van het betrokken artikel, en
zouden hiermee de discussie willen
besluiten, red.)
Bezoek kerkdienst
Een der dingen welke sommigen in
ons kerkelijk leven met zorgen ver
vullen, is het steeds teruglopende be
zoek aan met name een tweede kerk
dienst op zondag. En dan horen we al
zeggen: er staat toch nergens in de
bijbel dat wij tweemaal per zondag
naar de kerk moeten. Akkoord! Er
staat ook nergens dat wij met een
maal kunnen volstaan, of eenmaal per
maand, Wel staat er dat het geloof
uit het gehoor is en het gehoor uit
het gepredikte Woord.' Romeinen
10:17. Voorts de vermaning: 'En laat
ons onze onderlinge bijeenkomsten
niet nalaten. Hebreeën 10:25. Jezus zelf
ging naar zijn gewoonte (oftewel
trouw, volgens uitleggers) op naar de
tempel om te bidden. Lucas 4:16 ons
hierbij een voorbeeld gevende.
Maasland
M. van Berken
Predikantstractement (3)
Iedereen probeert altijd zoveel moge
lijk te verdienen. Dat vindt men nu
eenmaal normaal. En als in deze tijd
stemmen opgaan over matiging van
inkomensstijging roept dat bij velen
'helaas' gevoelens op. In de kerk zou
dat toch anders moeten zijn. Niet:
'hoevéél kan ik krijgen?', maar: 'met
hoe weinig kan ik toe?' zou het
streven moeten zijn van alle mensen
(en hier niet alleen predikanten) die
(moeten) spreken over gerechtigheid.
Vergelijking met anderen die eenzelf
de soort studie hebben ondernomen
zou al tot de overwonnen standpunten
en strevingen moeten behoren.
Zei Jezus niet: 'Aan wie veel gegeven
is, van die zal veel geëist worden'?
En doorspreekt Hij déérmee niet ons
rechts?-gevoel: 'Aan wie veel gegeven
is, die heeft het geluk dat hij veel
van zijn medemensen kan krijgen/ei
sen'?
Over dienst aan de naaste gesproken!
Amsterdam
J. Rosier
Herinnering aan 'ander' Amerika
gjB|
(ADVERTENTIE)
ar doden is typisch menselijk,
i erover in het nieuwe nummer
Hervormd Nederland.
mementsprijs 18,per halfjaar;
per jaar. Abonnementen kun-
elk ogenblik ingaan.
ingevuld in BLOKLETTERS - in
lop (zonder postzegel) verzenden
ormd Nederland
foordnummer 1776, Den Haag.
Zoudt u zo goed willen zijn, deze
kaart uit 7945 te publiceren in
Trouw-Kwartet? Misschien dat de Ne
derlanders zich dan ook nog een 'an
der' Amerika herinneren. Landelijke
betogingen houden voor de vrede in
Vietnam., het bezetten van Ameri
kaanse consulaten en brieven schrij
ven naar de Amerikaanse ambassade
maakt echt niet veel Indruk op presi
dent Nixon.
Waarom wordt het consulaat van
Predikantstractement
In Tr/Kw. van 1 januari werd, in een
artikel van de heer Voogd uit Den
Haag over de periode 1965-1971 de
salarisstijging van een arbeider (60
pet) vergeleken met de stijging van
het predikantstractement in de (ge-
ref) kerk van zijn stadswijk, die maar
liefst 91 pet. was. Als oud-leraar
M.N.O. moet ik meedelen dat de heer
Voogd gelijk heeft voorzover dit de
tractementen van het overheidspero-
neel betreft. Indien hij zich vooraf tot
de penningmeester van de commissie
van beheer van zijn kerk gewend had
met bovenaangegeven cijfers, dan zou
hem duidelijk geworden zijn, dat het
predikantstractement in 1965 in zijn
kerk nog beneden het peil van de
M.O. leraar lag, wat nu niet meer het
geval is. De verwondering over de
stijging van 91 pet. zou hem dan
bespaard gebleven zijn. (Over de laat
ste jaren zal de stijging van de predi-
kantstractementen eveneens rond 10
pet. geweest zijn). Waarom nu juist
de predikanten als kleine groep geroe
pen moeten zijn de inflatie te bestrij
den, is mij niet duidelijk. Dit zou
hun dan weer een blijvende achter
stand bezorgen ten opzichte van ande-
Noord'-Vietnam niet bezet, waarom
geen brieven schrijven naar Hanoi
de communisten zijn begonnen met
deze ellende en vraag dan gelijk
even waarom de krijgsgevangenen zo
worden mishandeld. President Nixon
wil niets liever dan een vredesverdrag
tekenen, maar niet voor een tijdelijke
vrede!
Hamilton, Michigan, Ver. Staten.
Mevr. G. Antoon-Bijsterveld.
L. H. van der Deijl
Vakbeweging
De aarzeling van het CNV bij het
aangaan van een federatieve samen
werking met NVV en NKV is mijns
inziens zeer begrijpelijk. Het CNV
heeft ten slotte al een halve eeuw
ervaring met het NVV. Er zijn ge
noeg voorvallen te noemen uit de
hisorie van de vakbeweging die met
betrekking tot de houding van het
NVV tot nadenken stemmen. Ik kan
mij bijvoorbeeld nog goed herinneren,
dat ik in de jaren twintig als Unitas-
vertegenwoordiger van het NVV te
horen kreeg 'een verrader en een
onderkruiper' te zijn, omdat de con
fessionele vakbonden in een textiel-
conflict het werkgeversaanbod dat
voor de hel was weggesleept accep
teerden. Nog onlangs verklaarde de
voorzitter van de Industriebond NVV,
de heer A. Groenevelt in het conflict
Peiger, dat hij dit bedrijf desnoods
kapot wilde staken. Tenslotte wijs ik
op het conflict binnen het NW. Toen
bleek ook de heer Ter Heide zich niet
tc kunnen verenigen met de revoluti
onaire koers van de heer Groenevelt.
Dit soort voorvallen zouden toch voor
de christelijke leden van het NVV
aanleiding moeten zijn hun lidmaat
schap nog eens te overwegen.
Hengelo
II. van Keulen
Waarom geen linkse drie
Het commentaar in Tr/Kw van 23
januari stemt van harte in met wat
minister Boersma in Ruim-Zicht blijk
baar uitsprak, nl. dat een regering
met de PvdA bepaald de voorkeur
heeft. Waarom wordt aan de linkse
drie nu eindelijk niet eens de kans
gegeven om hun idealen en ideeën te
verwezenlijken? Al de jaren van de
kabinetten De Jong en Biesheuvel
hebben de linkse drie beweerd dat
alles fout ging en dat zij betere
oplossingen (o.a. voor de inflatiebe-
strijding) wisten. Welnu, waarom
wordt hun de eerlijke kans toch niet
gegeven om nu alles beter te doen?
En misschien kunnen zij daarbij 'los
se' ministers als minister Boersma
aantrekken. In de KVP, en ook in de
CHU, zijn me dunkt tevens stellig
bekwame mensen te vinden die indi
vidueel aan een links kabinet zullen
willen meewerken.
Leeuwarden
L.J. van der Kam
Ds. B. van Ginkel (3)
Toen ds. Barthold van Ginkel op een
julizondag in 1969 voor een afgeladen
Westerkerk in Amsterdam afscheid
nam als actief predikant aldaar, was
zijn tekst 'In een harnas kan ik niet
leven', naar een gezegde van David. Ik
behoef nauwelijks toe te lichten dat
dit de kritische (kerk)mensen van
thans zeer aanspreekt. In die erken
ning was Van Ginkel naast menig
modern theoloog (Robinson, Küng,
Sölle) een pionier. Ds. Van Ginkel
preekt nog wel in Amsterdam en
omgeving. Misschien een reden voor
de heer Klei om zich eens op de
hoogte te gaan stellen, hoe concreet
Van Ginkel preekt en hoeveel mensen
hem nog zeer gaarne horen.
Amsterdam drs. J. Hamer
Luther, Münzer
Met waardering kennis genomen van
het artikel van prof. C. Augustijn in
Tr/Kw van 20 januari, waarin hij het
stuk van Dieter Forte 'Luther,
Münzer of de dubbele boekhouding'
aan een kritische beschouwing onder
werpt.
Duidelijk wordt, welke demonische
machten achter de totstandkoming
van een stuk kunnen zitten en waarte
gen wij een duidelijk 'nee' moeten
laten horen. Het zal prof. Augustijn
of iemand anders, door de redactie
van Tr/Kw aangezocht, niet moeilijk
vallen nu ook eens op te spelen tegen
de musical 'Godspell', waarin per-
soons- en geschiedsvervalsing plaats
vindt van de Heer der heren en de
Koning der Koningen. Een verschrik
kelijke vertoning, die een belediging
is van Hem, die kwam om zondaren
te redden.
Ik raad de lezers aan zich aan te
schaffen het 26 pag. tellende boekje:
'Jezus openlijk gehoord' van dr. Basi-
lea Schlink, Het is te bestellen bij
'Stichting Vrienden van de Evangeli
sche Marienschwesternschaft', Slot-
mansweg 8, Nijverdal en is bedoeld
om op ruime schaal te worden ver
spreid.
Hooghalen
(ADVERTENTIE)
Euthanasie
Geen euthanasie! Waarom niet? Om
dat geen mens heeft te beschikken
over leven en dood. Geen arts. geen
patiënt, geen familie van de patiënt,
maar God en Jesus Christus, de Le-
vensvorst die ook geen euthanasie
wilde toen Hij gekruisigd was en
iemand Hem een spons met edik toes
tak.
Hoe erg het ook is als mensen ziek
zijnde, onduldbare pijn lijden, en hoe
begrijpelijk ook dat vele mensen uit
diep medelijden met zulke patiënten
zouden willen dat euthanasie zou mo
gen worden toegepast: God komt al
leen en op Zijn tijd de beschikking
toe over leven en dood.
Ede
F. Bruyn
Ook andere kant
Ik wilde reageren op de verdrietige
brief van de heer The Tjoe Tie. Ik
heb ook altijd moeite met de mensen
die niet willen begrijpen, maar ik
denk dat dat komt omdat ze zo bang
zijn. Wij allen in het Westen zijn
opgevoed in de angst voor het Oosten
- eeuwig wachten of de Russen 'ko
men'. Ondertussen zijn niet zij in
oorlog maar juist onze bondgenoten'.
Tr/Kw doet moeite om de mensen die
denken willen óók de andere kant van
alles te laten zien. Ik hoop dat dat zo
blijft. We moeten er dankbaar voor
zijn.
Wassenaar
H. Slotemaker de Bruine-Schneider
Verwijt
U verwijt de confessionelen dat zij de
oorzaak zijn van de moeilijkheden
van de informateur Ruppert. Nu be
grijp ik er helemaal niets meer van.
Zie naar de recente geschiedenis van
de PvdA, eerst de onredelijk kritiek
van de heer Den Uyl op de regering
Biesheuvel. Dan de stemming op het
congres van die partij vóór de verkie
zingen. Vervolgens haar houding na
de verkiezing: de christelijken mogen
wel in de regering, als ze maar naar
onze pijpen dansen. Moeten de chris
telijke partijen door dik en dun met
de heer Den Uyl mee? Waarom hebt
u dan niet aangeraden om allen op de
PvdA te stemmen?
Texel
Joh. Daalder
Vijf miljard meer
Ontdek zelf wat het winterse
S auerland voor u kan
betekenen. Proef de sfeer en
teniet vaq het prachtige
euvellandschap met zijn
witbesneeuwde wouden.
Volledig verzorgd, dus incL
logies, maaltijden en reis:
van elk
station.
12,19
Vertrek op de vrijdagen
en 26 januari, 2,9,16 en
23 februari en 2 maart.
Alle informatie in de brochure
„Toeren met NS" op de
stations.
voordelig uit met NS
Veilig verkeer
egin december 1972 stond het weer
in de krant. Tien ministers van defen
sie van Europese Navo-landen hebben
op een conferentie in Helsinki beslo
ten vijf miljard meer uit te geven
voor de bewapening in Europa. Dit
houdt in dat Nederland ook vijfhon
derd miljoen meer zal betalen. Afge
zien van de godsdienstige en ethische
achtergronden heb ik nu eens de zaak
praktisch bekeken en op een rijtje
gezet waar Navo-troepen gebruikt
worden. Dat is dan: 1. Amerikaanse
Navo-troepen vechten en moorden een
volk uit in Zuid-Oost Azië. 2. Portuge
se Navo-troepen onderdrukken een
paar volken in Afrika, volken die
vechten voor een gerechtvaardigde
vrijheid. 3. Griekenland en Turkije
worden door een Navo-kliek zo onder
de duim gehouden dat er van de
democratie die juist verdedigd zou
moeten worden geen sprake is.
In bovengenoemde gevallen is alleen
sprake van onderdrukking van mense
lijke rechten en het tot stand brengen
van datgene, waar volgens het leidend
beginsel der Navo tegen gevochten
moet worden.
G. Vrolijk Jr.
Zwolle
Abrahams offer (slot)
G. Hars-Broekhuizen zegt: afgoden
kunnen immers niet verzoeken, maar
in Mattheus 4 staat: Toen werd Jezus
van de Geest weggeleid in de woes
tijn, om verzocht te worden van de
Duivel.
J. Ph. Schouten sr.
Rotterdam
(ADVERTENTIE)
Dagelijks lees jc in de krant dat cr
uit verkeerscontroles blijkt dat dron
ken mensen achter het stuur zitten.
Waarom wordt daartegen niet stren
ger opgetreden? Ontneem deze men
sen voor tien jaar het rijbewijs, dan
is dat zo afgelopen! Of willen ze daar
niet aan, omdat er misschien hoogge
plaatste personen zijn die ook wel
eens een glaasje op hebben?
Dordrecht L. Willemsteijn
Billy Graham
De nieuwtestamentische evangelist dr.
Billy Graham heeft gesproken over de
jeugd van Amerika. De democratische
en republikeinse leden van het con
gres hebben het moeten horen: 'Onze
jonge mensen weten niet precies wat
goed en wat fout is.' Als remedie
tegen dit jeugdtekort beveelt hij aan
elke dag de tien geboden op de scho
len te laten lezen. Het bedroevende
is, dat deze redenaar zelf ook niet
weet wat goed en fout is. Als hij dit
geweten had, zou hij als hij tenmin
ste een geweten heeft, met president
Nixon hebben moeten spreken over
de foute oorlog in Vietnam. Dit heeft
"hij geweigerd.
Aalten G. A. W Boerkoel
Volledig verzorgd, dus
incl. reis van ieder
station, logies en
maaltijden.
2 dagen
Amsterdam
v.a. f
45.-*
Den HaagScheveningèn
v.a. f
46.-»
3 dagen
Zuid-Limburg
v.a. f
55.-
Twente
v.a. f
56.-
Drente
v.a. f
59.-
Montferland
v.a. f
61.-
Bergen (N.H.)
v.a. f
62.-*
Zeeland
v.a. f
64.-
Friesland
v.a. f
71.-
Brabant
v.a. f
73.-
Giethoorn
v.a. f
78.-
5 dagen
Terschelling v.a. f 97.-
Schiermonnikoog
v.a. f 102.-
Ameland v.a. f105.-
Vertrek dagelijks
t/m 10 mei 1973/
t/m 30 maart 19i
Alle informatie in de
brochure,ToerenmetNSH
op het station.
voordelig uit met NS