kapeix
NIEUW
TULPEN-
CHRYSAU
Een valk voor 'n koningin
NCRV wil meer
zendtijd grote
omroepen
Consumentenbond
klaagt over
radio-zendtijden
Trombonist
Kid Ory dood
Peter Elster krijgt
Joost v. d. Vondelprijs
Maarten Sint volgt
Jan Brussen op
als dirigent NSO
Expositie Boldini
in Gemeentemuseum
Theater voor
Amsterdamse jeug oi
Gissingen
door Catherine Caskin Joegoslavisch varkensvlees
glyc SL
lANE 2.19|
nMMim CRIME
TROUW/KWARTET DONDERDAG 23 JANUARI 1973
BINNENLAND /RADIO EN TV T4/ DU1
MARY PERKINS
LOWIETJE
IN DE GOUDEN GAPER door W. G. VAN DER HULST, plaatjes van W. G. VAN DER HULST Jr.
341. Tegen de schemer reden wij ge
drieën naar mijn burcht. Ik koos de
weg door 't moeras; die was de kort
ste. En 't kistje-met-de-ring werd ge
borgen in je vaders zadeltas. Die
tocht was gevaarlijk, en vóór het
donker viel moesten we weer op vaste
grond zijn. Daar, waar het moeras het
drassigst was, liep je vader met een
peilstok voorop. Ik volgde, voerde
mijn paard aan de teugel mee. De
jonge overste kwam achteraan, je va
ders paard échter het zijne gebon
den. Veilig kwamen we over, veilig
bereikten we de burcht. 'Laat de ring
dadelijk opbergen, maarschalk', zei ik.
'Ja Sire', antwoordde hij. Ik wipte de
trappen op: 'k zag hem nog grijpen
naar zijn zadeltas.De keizer zweeg;
zweeg een lange tijd. De arme prin
ses zat te trillen in haar zetel. Nu
was ze zo angstig dicht bij 't geheim.
'Ik heb de ring niet weergezien. Twee
dagen na de tocht door 't moeras
kwam je vader bij me, bleek, ontdaan:
Het kistje met de ring was verdwe
nen; hij had het niet kunnen weervin
den. Toen in mijn hevige schrik
brandde mijn drift los.
KARELTJES GROTE AVONTUUR
132. 'Mood zo', grijnsde de valse to
venaar. 'Geef op die spullen. Er zijn
twee zakken zie ik. Mooi zo. De grote
vent in de grote zak, en het kleine
mannetje in het kleine zakje. Dat
gaat best. Hanahaha.Ze schenen
nogal plezier te hebben, die geheime
tovenaar en zijn niet minder gemene
helpertje Asmar. Ze lachten zich ten
minste een aap, toen ze daar bezig
waren smidje Verholen en detective
Geurtjes in de zakken te doen. Opa
Mummelaer schaterde het ook uit van
dolle pret. 'Hohohoho..bulderde
hij. 'Dat zullen ze bij de pliesie leuk
vinden, als jullie daar twee schurken
brengen, verpakt in kolenzakken. Ho-
hoho!' 'Nou, wat zullen ze lachen',
riep de tovenaar uit. 'Je wordt be
dankt voor de medewerking, opa.
Hier heb je een kwartje. Koop daar
maar een onsje pruimtabak voor.'
Opa Mummelaer bedankte zijn twee
bezoekers hartelijk voor dit vriende
lijke gebaar en even later Liepen deze
twee schavuiten alweer op straat. Ze
hadden ieder zo'n grote zak op de rug
en het is duidelijk dat de tovenaar
smidje Verholen draagt, terwijl de
kleine Asmar de detective Geurtjes
voor zijn rekening neemt 'Het was
werkelijk een goed plan van je, As
mar, om vermomd de stad in te gaan',
prees de tovenaar zijn kleine helper.
FERDNAND
HILVERSUM 'De toewijzing van
zendtijd aan nieuwe zendgemachtig
den dient gepaard te gaan met een
evenredige uitbreiding van de totale
zendtijd, zodat een 'entree' in de
radio en televisie mogelijk kan zijn,
zonder dat dit ten koste gaat van de
grote omroeporganisaties'. Dit schrijft
de heer G. A. Kieft, secretaris van de
NCRV in het jaarverslag over 1971
van deze omroep, dat dezer dagen
verscheen.
Hij zegt, dat de NCRV geen behoefte
heeft aan een beperking van de open
heid van het omroepbestel, maar wel
aan een betere bescherming van de
rechten, die de grote organisaties op
grond van diezelfde openheid hebben
verworven.
Tot dusver is uitbreiding van zendtijd
voor in status gepromoveerde omroe
pen of voor nieuwe tot de ether
toegelaten omroeporganisaties steeds
ten koste gegaan van de grote a-
omroepen, die hun zendtijd de laatste
acht jaar ondanks een uitbreiding van
het ledental steeds hebben zien terug
lopen.
NCRV-voorzitter, mr. dr. J. Ozinga
pleit in het jaarverslag voor de instel
ling van een orgaan dat regelmatig
controle uitoefent op het brengen van
een volledig programma door de om
roepen. Een volledig programma, of
totaalprogramma bestaat uit culturele,
informatieve en educatieve elementen
als het goed is. De wet heeft dit zo
bepaald.
'De eis van de volledigheid komt nu
alleen voor rekening van het geweten
van bestuur en directie van elke zend
gemachtigde', aldus de heer Ozinga.
DEN HAAG De Consumentenbond
heeft in een brief aan de voorzitter
van de vaste commissie van cultuur,
recreatie en maatschappelijk werk uit
de Tweede Kamer geklaagd over 'de
grote en ingewikkelde wijziging in de
zendtijdverdeling, die het gevolg is
van de uitbreiding van de zendtijd
van Hilversum 3 per 1 oktober vorig
jaar'.
De getroffen maatregelen noemt de
bond een onaanvaardbare besnoeiing
van de ontvangst van Nederlandse
radioprogramma's. Als gevolg daarvan
zullen ook velen zich genoodzaakt
zjen een toestel met fm-ontvangst aan
te schaffen en dat maakt onverwacht
een inbreuk op het gezinsbudget.
ADVERTENTIE
'Wie had kunnen denken, dat we dat
knaapje al zo gauw te pakken zouden
hebben. En nu moeten we zien, dat
we dit tweetal zo spoedig mogelijk in
Sprookjesland hebben. We moesten
maar een taxi nemen, vind ik.' Zo
gezegd, zo gedaan Even later reed de
taxi al op de buitenweg. De twee
zakken met hun bewusteloze inhoud
lagen er bovenop. Doch wat zien we?
Daar staat dat onbekende vreemde
mannetje weer. Hij staat achter een
boom en ziet de taxi passeren. Voor
de zoveelste maal vragen wij ons af,
hoe het toch mogelijk is dat dat
manneke overal opduikt waar wat te
doen is..
de geschiedenis van
Het Rode Orkest
de spionage-organisatie
die een beslissende ról
speelde in de nederlaag
vannazi-Duitsland1
extra formaat Torenboek
ruim 400 bladz. 16 bladz. foto's
ter gelegenheid van
de tv-uitzendingen
slechts f 10,-
na 31 maart wordt de prijs f 15,-
zolang de
voorraad strekt
VERKRIJGBAAR IN DE BOEKHANDEL
HONOLOELOE De befaamde Ame
rikaanse jazztrombonist Edward (Kid)
Ory is op 86-jarige leeftijd in Hono-
loeloe overleden. Hij was twee weken
geleden in een ziekenhuis opgenomen
wegens een longontsteking.
Sinds 1966 woonde Kid Ory op Ha-
waaii. Hij werd op 25 december 1886
in een stadje bij New Orleans gebo
ren. Al op zijn tiende jaar trad hij in
het openbaar op, het begin van een
glorieuze carrière waarin Ory's naam
in concerten en grammofoonopnamen
verbonden zou zijn met o.a. die van
Louis Armstrong, King Oliver en
Jelly Roll Morton. Hij was ook com
ponist van vele bekende jazz-melodie-
ën als 'Savoy blues' en 'Muskrat ram
ble*.
In het begin van de jaren dertig trok
Ory zich terug uit de jazz-business;
hij was hét optreden moe. Maar in
1944 maakte hij, daartoe overgehaald
door vrienden en bewonderaars, zijn
'come-back'. In 1966 hield Ory er
echter voorgoed mee op en ging stil
leven in Honoloeloe. Zaterdag zal hij
ter aarde worden besteld in Los An
geles na een traditionele begrafenis-
dienst in jazz-stijl waaraan alle nog
levende vrienden-musici zullen mee
werken.
MUNSTER (DPA) De 59-jarige
Westduitser Peter Elster uit Leer in
Oost-Friesland heeft de Joost van den
Vondel-prijs 1973 gewonnen. De rec-
tor-magnificus van de universiteit van
Munster zal de prijs (die de schrijver
een bedrag van 10.000 mark oplevert)
26 oktober uitreiken.
De Vondel-prijs wordt verleend door
de Hamburgse stichting FVS aan be
langrijke schrijvers in het Nederland
se, Nederduitse of Vlaamse cultuurge
bied.
Peter Elster heeft, zo staat in een
dinsdag uitgegeven verklaring van de
universiteit van Munster, zich ingezet
voor een groter bewustzijn in het
noordwestelijk Nederduitse gebied.
Door zijn inzet, aldus de verklaring,
zijn de goede betrekkingen tussen de
Nederlanden verbeterd.
DEN HAAG De 28-jarige Maarten
Smit is door het bestuur van de
stichting Het Nederlands studenten
orkest benoemd tot opvolger van de
scheidende dirigent Jan Brussen. De
nieuwe dirigent is sddert juli 1972
verbonden aan het Nationaal ballet.
Het Nederlands studenten orkest
heeft gisteravond een feestelijk slot-
concert gegeven ter afsluiting van de
21ste tournee. Bij dit concert in het
Amsterdamse concertgebouw was dd
nieuwe dirigent aanwezig. Na afloop
werd Jan Brussen officieel gehuldigd
voor zijn twintigjarig dirigentschap
bij het NSO.
DEN HAAG De tentoonstelling
van Giovanni Boldini (1842-1931) die
tot 5 februari in het Haagse Gemeen
temuseum te zien is, biedt een keuze
uit grafiek en tekeningen uit zijn
Parijse periode, die duurde van 1870
tot zijn dood in 1931.
Boldini kreeg zijn artistieke vorming
in Florence in de jaren tussen 1862
en 1870. Daar sloot hij zich bij de
schildersgroep der MacchTaiolo (zie
Trouw/Kwartet van 16 december )die
zich met uitgangspunten als 'het be
trappen van de natuur" en het bestu
deren van de werkelijkheid opstelden
tegenover de verstarde principes van
het toenmalige academisme.
In Parijs verwierf Boldini zich vooral
grote faam als schilder van elegante
vrouwen uit de Belle Epoque. Uit
zijn hier getoonde, veel minder be
kende grafiek en tekeningen blijkt
echter dat hij zich ook intensief be
zighield met de weergave der bewe
ging.
De bezigheid met de weergave van de
beweging werd tot nu toe in de
kunstgeschiedenis uitsluitend gezien
als een vernieuwing der (eveneens)
Italiaanse Futuristen, die in 1909 hun
manifest in Parijs publiceerden, Gio
vanni Boldini kan door deze studies
gezien worden als een belangrijke
schakel in de Italiaanse kunstgeschie
denis tussen de Macchiaioli, de Itali
aanse 'Haagse' school de Futuristen.
AMSTERDAM Theaterunie or;
seert met het Jeugdtheater Am:
dam een serie voorstellingen i 101
jeugd van basisscholen, voortgezet
ger- en technisch onderwijs en bu u p
en wijkcentra, in de leeftijd van i zoa
tot veertien jaar. Amsterdam heeft Vieti
nu toe maar weinig regelmatig je. «ms
toneel gehad. Nu zijn er, elke wc. c
dag- en zaterdagmiddag jeugd nor;
lingen in het Shaffy-theater. Er 1S
ook begonnen aan een serie, vam d's
zondagmiddagen, Dans voor en mei nme
Jeugd, in de Brakke Grond, om! i
uur. Scapino danst tot nu toe i a
maal per jaar voor een volle Sü °s'
schouwburg en werkte overigens in
school. In de Brakke Grond komt ons
met Doe-Dans, op 11 februari, I cv
Mee-Dans op 18 februari, en dan t
op 25 februari het Folklorist
Danstheater met dansen uit vele ?s?c
den, en op 4 maart Rotterdams 1 blijv
Centrum met een demonstratie hter
technieken en choreografieën. Het ror
bliek zal steeds bij de dans woi
betrokken. De prijs per voorstel r d:
wordt ƒ2.50, groepen van ten mil ld
twintig krijgen een reductie van j en)
per persoon. 1(j
Met ingelaste programma's kreeg de
op handen zijnde ivapenstilstand
voor de strijdende partijen in Viet
nam uiteraard brede aandacht in Ne
derlandse televisie- en radiouitzen
dingen van woensdag. En er zal nog
vaak op worden teruggekomen, want
het gruwelijke drama dat de hele we
reld beroert, neemt nu een andere
wending. Niemand weet precies hoe
het lot van de Vietnamezen zal wor
den. De talloze commentatoren, die
in allerlei schakeringen hun mening
zullen aanbieden, kunnen omtrent de
toekomst van het geteisterde twee-
land slechts gissingen maken.
Al is er vanzelfsprekend intense
vreugde over een eindelijk bereikt ak
koord, de sitiratie is niet te vergelij
ken met de meidagen van 1945, toen
we zeker wisten dat we de vrede had
den gewonnen en voor de opbouw aan
de slag konden. Terecht liet minister
Schmelzer in de extra uitzending van
de NOS beduchtheid blijken voor
nieuwe moeilijkheden. Ook mevrouw
Binh van het Vietnamese bevrijdings
leger gaf in Parijs te kennen dat grote
waakzaamheid geboden is. Met andere
Radio vandaag
TV vandaag
NEDERLAND I
NOS NOT
10.45-12.00 Schooltelevisie
14.00-14.50 Schooltelevisie
11
Toen werd ik me bewust van het
vreemde aan dit vertrek, iets dat ik
nu herkende als hetgeen me overal
elders in het huis was opgevallen. Het
meubilair was oud en rijk, en het
glansde als gevolg van boenende han
den. De gordijnen waren van vrolijke
tartanstof maar verder kaal en recht.
Ik zocht naar iets dat niet essentieel
was, en er was niets te vinden, geen
versiering, geen vaas, geen schilderij.
Op de tafel lag slechts een boek en ik
wist zonder te kijken dat het de
bijbel was. William had hier vast en
zeker geen genoegen mee genomen en
zijn bezittingen hadden deze strenge
orde ongetwijfeld verstoord. Geïrri
teerd wendde ik me af van de plaats,
waar ik mijn gezicht in een spiegel
had moeten zien en waar niets was.
Het leek alsof Mairi Sinclair haar
best had gedaan om de gebruiker van
deze kamer het gevoel te geven alsof
hij of zij niet bestond.
Nijd verdreef het gevoel van verlaten
heid dat me begon te bekruipen. Ik
borstelde mijn haar met nijdige geba
ren en mijn vingers schikten het
zonder hulp van een spiegel. Ik kon
me herinneren hoe ik eruit zag, ik
wilde het me herinneren. Ik bestond
wel degelijk.
Uitdagend bond ik mijn haar bijeen
met een rood lint en vond de bontge
voerde slippers van rood geiteleer die
ik gedurende de Pekingwinters droeg.
Ik sloeg de Kasjmier shawl om die
William voor me had gekocht in Kan
ton en dóe bewerkt was met de gou
den borduursels waar de Chinezen zo
dol op waren. Ik zou me niet in Mairi
Sinclairs vorm laten dwingen.
'Kom, kat,' zei ik, toen ik naar de
deur ging. Tot mijn verrassing ge
hoorzaamde hij. Hij rende voor me
uit naar de deur en de brede wentel
trap af. Toen ik de verdieping eron
der bereikte was liij verdwenen.
Zonder enige begeleiding ging ik
voorwaarts, op weg naar mijn eerste
ontmoeting met de meester van Clu-
ain.
Hij stond daar een krachtig ge
bouwd man wiens kracht te spoedig
verbruikt leek te zijn. Hij was niet
erg groot maa1- had enorm brede
schouders die echter onnatuurlijk
naar voren staken, zodat hij bijna
gebocheld leek. Het meest opvallend
aan hem waren de zware wenkbrau
wen boven de diepliggende ogen. De
kaaklijn voegde kracht toe aan het
gezicht, dat echter voor het grootste
deel schuil ging achter een netwerk
van ouderdomsrimpels. Hij stond
wijdbeens voor de haard en draaide
zich half om toen ik binnenkwam.
'Zo..je bent gekomen. Williams zus
ter.'
'Het kind van mijn moeder.'
Waarom moest ik altijd uitdagen?
Had ik hem niet kunnen begroeten
zonder hem onmiddellijk al te provo
ceren? 'Leer je tong te beheersen.
Kleine Zuster.' had William eens te
gen me gezegd, waarbij hij me aan
sprak zoals de Chinezen vroeger de
den. 'Leer je tong te beheersen en
alle mannen zullen aan je voeten
liggen. Tenminste, als je dat soort
mannen wilt hebben!' Ik keek naar
deze forse, bejaarde man, en wist dat
hij nimmer aan mijn voeten zou lig
gen.
Hij gebaarde geïrriteerd. 'Nou, kom
binnen, kom binnen! En sluit de
deur. Het tocht hier genoeg, met deze
wind.'
Ik deed wat hij vroeg en kwam naast
de open haard staan. Zijn stem was
laag en hij had een vreemd accent.
'Je bent van erg ver gekomen. Blijf
je?'
'Een poosje. Met uw goedvinden.' Hij
haalde zijn schouders op. 'Als het je
plezier doet. Je hebt recht op onder
dak in Cluain.' Het leek geen bijzon
der hartelijk welkom, maar hij had
me ten slotte niet gevraagd te komen.
Er viel een stilte tussen ons, en ik
wachtte tot hij die zou onderbreken.
'Waarom kwam je? Kon je daarginds
niemand vinden o mee te trouwen?'
Ik bloosde. 'Misschien wel, maar dat
is onbelangrijk. Mijn vader werd ge
dood en.
'Ja, ik las het. Ik was van plan te
schrijven.Zijn stem werd wat zach
ter. 'Maar ik kwam er niet toe. Hoe
dan ook, de brief zou je niet bereikt
hebben.' Het klonk enigszin opgelucht,
alsof de omstandigheden hem een ge
maakte fout vergaven. 'Ik heb hem
nooit gemogen, jouw vader. Ik wil
daar niet huichelachtig over zijn. Hij
kwam hier, voor één zomer, en nam
mijn enige kind van me weg, en ze
was nog zo jong. Hij was een Engels
man en lienaar van een andere kerk
dat de onze. En hij nam haar niet
mee naar Engeland, waar ik haar nu
en dan had kunnen opzoeken en mijn
kleinzoon had leren kennen. Nee, hij
moest haar helemaal naar China sle
pen, die ellendige poel van heiden
dom, waar ze aan een van hun stin
kende koortsen stierf. Nee, ik kan
niet zeggen dat ik zijn dood werkelijk
diep betreur.'
'Ik hield van hem.' Ik moest het
zeggen.
Hij knikte, tot mijn verrassing. 'Dat
is goed,' zei hij, 'ik zie graag dat een
kind respekt.
'Liefde,' onderbrak in hem, 'ik hield
van hem, en Williams ook.'
Misschien was deze openlijke liefdes
verklaring teveel voor de zwijgzame
Schot; zijn tong zou een dergelijk
woord niet gemakkelijk over zijn lip
pen brengen, noch hield hij ervan het
te horen uitspraken. Hij wendde zich
half van me af, alsof hij in verlegen
heid was gebracht. 'Daarom ben ik
gekomen.' Ik zweeg, want ik kon hem
nog niet vertellen over de perkament
rol. Later misschien, nu nog niet. 'Ik
moest zien waar WilliamIk wist
dat hij erg verknocht was geraakt aan
Cluain.'
Hij liep hij het vuur vandaan alsof ik
hem verwond had en hij niet méér
kon verdragen. Hij hield stil bij het
buffet en boog zich er overheen, zijn
handen op het blad alsof hij steun
zocht. Zijn stem was omfloerst en
gebroken toen hij opnieuw sprak.
(Wordt vervolgd)
1000 gr. varkenspoelet
2 fijngehakte uien
80 gr. boter
500 gr. bleekselderij
2 eeti. bloem
4 dl. bouillon
Het varkenspoelet met de fijngehakte
uien in de boter lichtbruin bakken.
Doe er dan de in stukjes gesneden
bleekselderij bij. U kunt ook selderij
uit blik nemen. Bak één en ander nog
even en strooi er dan de bloem over.
Gnet al roerend en omscheppend er de
bouillon bij die eenvoudig van een
paar bouillonblokjes is gemaakt. Laat
het geheel nog zo'n drie kwartier
zachtjes stoven. Maak het gerecht af
op smaak met peper, zout eneen
beetje ketjap.
Menutip: Joegoslavisch varkensvlees,
witte rijst, hopjesvla.
fADVERTENTIE
Ti-ta-tovenaar
Journaal
EO-Kinderkrant
Programma rond de
Forerunners
Journaal
Eilanden in de
wolken, film
En nu mijn verzoek,
muzikaal programma
Nader Bekeken
Lofprijzing in het
Heilig Land, zang
Het recept voor
een kater, film
U schrijft ons:
brievenbeantwoording
Journaal
Ruwe Handen?..
Alléén
helpt 1 1-881
^chraaKSezichtv
Voorkomt O met
jjAmsterdam
NOS
18.45
18.55
E.O.
19.05
19.30
20.00
20.20
21.40
22.00
22.30
23.00
23.15
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
VPRO
19.05 Beertje Colargol
19.20 Zwijgen is goud:
filmfragmenten
19.45 Popeye, tekenfilm
20.00 Journaal
20.21 Berichten uit de
samenleving
20.35 All in the
family, TV-serie
21.00 De bond en de achter
ban: Industriebond NW
21.45 Barend is weer
bezig
22.25 Documentaire over
de beroemde rigisseur
Roman Polanski
23.25 Den Haag vandaag
23.35 Journaal
woorden: nog altijd ligt er een 1 lanc
vlak bij het kruitvat.
Ontelbare Nederlanders hebben
niet alleen bij het drama-Vietnam
trokken gevoeld, maar zijn er ook
tief mee bezig geioeest. Terwijl ik
te kijken naar het speciale progn o
ma dacht ik, ivelke zender haalt m 1S v;
grootste kijkdichtheid? Is alles gei
centreerd op Nederland 1 oj zit
meerderheid bij de TROS om de u
strijd tussen Ajax en Glasgow R v
gers te volgen? De cijfers zullen
over enige tijd uitwijzen; misse
bieden ze wel een interssante ini
tie.
De TROS week deze avond af van
principe, een programma te bie1(jg£
ivaarvan je met de hele familie k
genieten. De Britse film Roland
daarvoor bepaald niet geknipt. iren
had er dan ook verstandig aangedi naa'
dit veel onthullende verhaal over
tragisch geval van travestie en im
tentie wat later op de avond uit tei
den. De film is overigens kundig
maakt en toont psychische en fysi ensl
'randgebieden' van de mens in sugc j[|c
tieve scenes. Ton Hj
rdci
ide
leir
nd
nnc
14 05 Schoolradio. 14.25 (S) Mod. kamen
15.15 De Bijvel maakt nieuwsgierig: gei|
over Schriftwoorden. 15.30 Nws 15.33,
Studio 6: middagmag. 16.30 Hier en
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7 11 Ochtendgymn. 7.20
(S) Dag met een gaatje, (8.00 Nws; 8.11
Radiojournaal.) 8.50 Morgenwijding. 9.00
Toppers van toen. 9.35 Waterst. 9.40 School
radio. 10.00 (S) V.d. kleuters. 10.10 Arbeids
vitaminen (11.00 Nws; 11.03 Radiojournaal.)
11.30 (S) Rondom twaalf - een uur allerlei
voor iedereen. (11.55 Beursber.) 12.30 (S)
Spórtrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal.
13.21 Alert! - op het vlak van muz. en
maatschappij. 13.50 (S) De wereld van de
opera: beschouwing over Der fliegende
Hollander, opera van Wagner. 15.00 OS V.d.
zieken. 16 00 Nws. 16.03 Radiojournaal. 16.05
(S) Aspecten kunstrubr. 17.00 (S) Mobiel -
een beweeglijk progr. voor beweeglijke
mensen. 17.55 Med
18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. P.P 18.20
Uitz. van de K.V.P. IKOR: 18 30 Kleur -
vragen rondom schrift en samenl. NCRV
19.00 Zonder vijven en zessen: inf. over
mod. ontwikkelingen in het onderwijs. 19.20
De kerk vandaag - w en s comm. 19.55
Kunt- en vliegwerk -s inf. over act. tentoon
stellingen. 20.00 (S) Veel gevraagde gewijde
muz. 20.37 (S) De laars op de nek.
seriehoorspel. 21.00 (S) Regio-Rechtstreeks:
gevar. progr. 22.20 Avondoverdenking. 22.30
Nws. 22.40 Hier en Nu. 22.50 Wereldpanora
ma 23.00 Het verschijnsel stigmatisering,
lezing. 23.20 (S) Omroep Ork. en zangsol.:
amusementsmuz. 23.55 Nws
HILVERSUM II
NCR:V 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7 08 (S) Preludium: klass.muz. 7.30 Nws.
7.41 Hier en Nu 7.55 Progr. overz. 8.00 (S)
Te Deum laudamus klass. gewijde muz. 8.24
Op de man af. evangelisch comm. 8.30 Nws.
8.36 Gymn. v.d. huisvrouw. 8.45 (S) Tot uw
dienst: klass.muz op verzoek. 10.00 Schoolra
dio. 10.30 Nws. 10 33 (S) Podium v.d.
vrouw. 11.05 (S) V.d. zieken. 11.40 Luisteren
naar dieren: poezieprogr. 11.55 Med. 12.00
Zingen met Cecilia. 12.15 (S) Orlmoradio:
kinderkoor en Promenade Ork. 12.26 Med.
t.b v. land- en tulnb. 12.30 Nws. 12.41 Hier
en Nu. 12.50 Middagpauzedst. 13.10 (S^
Koorverening en licht instrumentaal kwar
tet. 13.20 (S) Licht ensemble. 13.45 Moet het
zo rep. over de Raad voor Milieudefensie.
ïnd
-__agmag.
16.32 (S) Regio-Rechtstreeks gevar*. i jav£
regio- en nat. allerlei. 17.30 Nws. 17 32 6
en Nu. 17.57 NOS: Hoogovens Schaak keiK
nooi. j
18.00 (S) Tijd vrij voor muz. in vrije
muz vereniging. 18.30 Nws. 18.41 (S) I
des Hellsmuz. 18.54 Zojuist verschi
boekbespreking. AVRO: 19.00 (S) O j vrije
renprogr. 19.30 Trefpunt act. ter disc.
19.50 Den Haag vandaag. AVRO: 20.00J
20.05 Radiojournaal. 20.10 (S) Radio 1
Ensemble klass.muz. 2.30 (S) Oorl®
Vrede, hoorspel-serie. 22 35 Dat zitl
fout: korte ludieke-culturele happfl
22.55 (S) Muz zonder make-up:
kleinkunst. 23.20 (S) Essay progr.
over kunst wordt doorgepraat. 23.50 I
journaal. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
TROS 7.00 Nws. 7.02 De Hugo
Gelderen Show. (8.00 Nws.) KRO: 9 00
9.03 KRO-op-Drle. (10.00 en 11.00
12.00 Nws. 12.03 Van twaalf tot twee: K )r|,c
pauzeprogr. (13,00 Nws.; 13.00 Raden mi
14.00 Nws. 14.03 Discjockeyshow (I
Nws.) NOS: 16.00 Nws. 16.03 De davenri
dertig. (17.00 Nws.)
18.00 Nws. 18.02 Joost de Draayer S
TROS: 19.00 Nws. 19.02 Club Tropic 1
Surinaams ork. 19 30 Terug van weggewi idei
20.00 Nws. 20.02 Poster. 21.00 Nws.
Apollo XXI verv. hoorspel. 21.30 Kabar
ketet. 22.00 Nws. 22 02 De Hugo van
ren Show. 22.55 Med. 23.00 Nws.
T.S.T.: Tros-Sport-Tijd. 24.00 Nws.
Aktua. 00.12 Jazz-Sir. 00.55 Nws.
BELGIE 324 m NED.
12 00 Nws, med en SOS-ber. 12.08 1
12.50 Bultenl. persoverz. 13.00 pkt.
act., weerber. en toneelagenda Aar
Lichte muz. 12.55 Beursber. 14.00 Nws. 1
Schoolradio. <15.00-15.03 Nws 15.25 Mei
radio. <16.00 Nws en beursber.) 17.00
med. 17.10 Ultz. voor oudere luister; n t,
17 55 Weegschaal.
18.00 Nws. 18.05 Uitz. v d. soldaten. 1 sen
Paardesportber. 18 30 Wegwijs wezen. I
Sportmagazlne. 18.55 Taalwenken. 1 15
Gramm.platen. 19.00 Nws. 19.30 Interni
19.35 Politieke tribune 19.55 Melodie
20.00 Country en westernmuz. 20.30 Gi i I
progr. (21 00 Splinternws. 22.00 Nws. 1
Nws.) 23 10 Muzikaal progr. 23.40-!
Nws.
ci
DUITSLAND 1
10.00 Journaal 10.05 Journaal van glsl
vond. 10.30 Der Kommissar. polities! 1 fc
11.30 Fünf Tage hat die Woche. 12.00
12.50 Intern, persoverz. 13.00-13.20 Jourt "MC
1615 Journaal. 16.20 Doe. progr. 17.05
kinderen. 17.55-1S 00 Journaal.
(Reg. progr.: NDR: 9.30-10 00 Sesamstr
(12). 18.00 Filmrep. 18.30 Act. 18 45 Ti
mann. 18.55 Reg. magazine. 19.26 Der
von nebenan. 19.59 Progr.overz. WDR I
8.50: 8.55-9.25 Schooltelevisie; 9.30-10 01 i
samstrasse (12). 11 00-11.30; 11.45-1
Schooltelevisie. 18.00 Reg. nws. 18.10
kleuters. 18.15 Mussa. der Tuareg. I
Act. 19.20 Mussa, der Tuareg 20.00 J j(J(
naai en weerber. 20.15 Der unheiir
Besucher, amerik speelfilm uit 1970. 1 Jhe
Filmrep. 22.45 Journaal, comm.
U Hl!
A
lag
ber.
BELGIE NEDERLANDS
14.00-16.00 Schooltelevisie 17.00 Idem.
18.00 Fabeltjeskr. 18.05 Tekenfilm. 1
Show. 19.10 Natuurfilm. 19.38 ZoeldJ
19.43 Med. 19.45 Journaal 20.10 Behf Dra'
tijd. 21 20 Nieuwe films. 22 00 De Lib-:
gedachte. 22.30 Journaal.
ide
ADVERTENTIE
Er is een nieuwe Chrysal,
speciaal voor tulpen.
Maakt stelen sterker,
en kleuren mooier.
Vraag bij
Ike bos een
zakje Tulpen-Chrysal.
Dan worden uw tulpen pas moot
BENDIEN - NAARDEN - HOLLAND