Grootste probleem: patiënten
bij gezondheidszorg betrekken
J/JÊ
Een valk voor 'n koningin
'i
Huisarts uit Loosduinen vanavond op televisie
Ft—i tv l
door Catherine Gaskin
Ier
(h«
TROUW/KWARTET MAANDAG 22 JANUARI 1973
BINNENL AND/RADIO EN TV
MARY PERKINS
LOWIETJE
door Bert Molenaar
DEN HAAG Vanavond om tien voor half negen zal dokter P. Boot
uit Den Haag/Loosduinen het op de televisie (KRO-programma 'Vol
gende Patiënt') opnemen tegen Peyton Place (Nederland II). Het
gaat daarbij over het wel en wee van een beroep in de gezondheids
sector, die aan alle kanten in discussie is. 'Heel goed' vindt dokter
Boot op onze vraag wat hij daarvan als medicus denkt. Maar tegelijk
trekt hij wel een la vol problemen open, verband houdend met de
'eerste lijn' van de gezondheidszorg: het werk van de huisarts, de
wijkverpleegster en de maatschappelijk werkster.
IN DE GOUDEN GAPER door W. G. VAN Dfcfi HULST, plaatjes van W. G. VAN DER HULST Jr.
338. 'Mijn kind!.Ja. dat heb ik
lang geleden ook tegen je gezegd,
toen je een meisje was, een aardig,
vrolijk kind. Lang geleden, vóór de
slordigheid van je vader de vreugde
van mijn leven veranderde in somber
heid, en ik in mijn drift.Hij
zweeg. 'Slordigheid?' De prinses keek
haar hoge meester aan, haar ogen
groot van verbazing. De keizer was
weer gaan zitten. Zijn somberheid.
een ogenblik geweken keerde terug.
De prinses durfde niet spreken,
wachtte in hevige spanning. Eindelijk
zei hij: 'Je komt vragen naar je
vader? Och, ik kan hem niet helpen.
Ik kan voor hem laten zorgen, dat het
hem aan niets ontbreekt, maar hem
de vrijheid weergeven kan ik niet,
vóórdat.Weer braken zijn woor
den af. Verdrietig somber schudde hij
even 't hoofd, en toen hij wéér begon
te spreken, begreep de prinses nog
minder wat hij bedoelde dan eerst.
De keizer zei: 'De tijd nadert, dat ik
afstand doe van de regering en mijn
zoon de kroonprins, keizer worden zal
in mijn plaats. En dan? Op dien dag?
Dan zal ik met lege handen staan, als
nog nooit één mijner voorvaderen
vóór mij!'
KARELTJES GROTE AVONTUUR
129. Edoch, detective Geurtjes zou
gauw genezen zijn van het denkbeeld,
dat het hier slechts een alleraardigst
toneeltje betrof. Nauwelijks had smid-
je Verholen de bel van opa Mumme
laer aangeraakt, of daar vloog de deur
open en kwamen een paar handen
tevoorschijn, die de smid ruw naar
binnen trokken. Ook de kleine als
matroos verklede Asmar vloog nu
naar binnen en hielp intussen een
handje door de smid nog een extra
duw in zijn rug te geven. 'Wel
drommels', riep de erkende detective
Geurtjes uit. terwijl hij er heen ren
de. Doch hij kwam te laat. Met een
slag sloot zich de deur al voor zijn
neus. 'Wel drommels!' zei Geurtjes.
'Daar klopt iets niet! Als ik de feiten
rangschik dan kom ik tot de slotsom,
dat daar bepaald iets vreemds is ge
schied.' Ja, ja, die J. J. Geurtjes
was een slimmerd en dat zuilen we
gauw merken. Hij stapte nu' resoluut
op de huisdeur van Opa Mummelaer
af en mompelde: 'ALs iemand een
klein jongetje helpt bij het trekken
aan de bel en als die iemand dan zo
maar ruw naar binnen wordt ge
sleurd, dan is daar iets aan de hand.
Zo ieis doet men immers niet als men
tot de grote groep der ordelievende
burgers behoort. Ergo zijn er hier
geen vredelievende burgers aan de
gang. Het begint er dus verdacht veel
op te lijken, dat de heer Verholen
verstrikt is geraakt in de netten van
een paar niets ontziende schurken. Ik
zal deze deur maar eens aan een
nauwgezet onderzoek gaan onderwer
pen.' De detective haalde een ver
grootglas te voorschijn en begon met
zijn inspannende arbeid. Nu vraagt
iedereen zich natuurlijk af: kun je nu
maar zo het huis van opa Mummelaer
binnendringen zonder dat die er iets
van merkt? Natuurlijk kan dat
niet. Opa Mummelaer had wel dege
lijk gemerkt, dat er iets vreemds aan
het handje was.
'Een groot probleem waarmee de art
sen nu worstelen is: 'Hoe betrekken
wij de patiënt bij de gezondheidszorg.'
Dokter Boot ziet niet zomaar een
oplossing, maar hij acht het de hoog
ste tijd dat iedereen zich in eens over
buigt of daarbij stilstaat, niet alleen
de arts maar net zo goed de patiënt.
'De dokter kan soms het grootste
gevaar voor de volksgezondheid zijn.
Dit moet niet verkeerd begrepen wor
den. Het zit zo, dat de arts steeds
meer geconfronteerd wordt met pa
tiënten. die met bijvoorbeeld borst-
klachten de spreekkamer binnen ko
men maar bij wie na tal van onder
zoeken geen lichamelijke afwijking
wordt gevonden. Maar toch blijven de
borstklachten.
De oorzaak moet dan vaak gezocht
worden in psychische spanningen,
waarvoor de patiënt dan een pil
krijgt. En daar zit het gevaar wat ik
bedoel: het verstrekken van pillen
zonder een oplossing te bieden voor
de werkelijke oorzaak. Het is beang
stigend dat elk jaar de omzet van op
recept verkrijgbare zenuwmiddelen
stijgt. Het is echter niet zo dat de
Alleen maar pillen
geven helpen niet
arts niet anders zou willen, even
zwaar of zelfs zwaarder telt het niet-
willen van de patiënt.
Hier ligt een belangrijke taak voor
het maatschappelijk werk of soms ook
de wijkverpleging. Die twee zullen
samen met de huisarts in een praktijk
moeten samenwerken om juist die
problemen het hoofd te kunnen bie
den. Het verstrekken van pillen lost
in feite niets op.'
Dokter Boot ziet in dergelijke groeps-
of samenwerkingspraktijken bepaald
heil, al geeft hij toe dat het mogelijk
slechts één oplossing is.' Bepalend
voor het welslagen is echter de wer
kelijke wil tot samenwerken, zowel
van gezondheids-zorgers als van de
patiënt.
Een andere houding van de arts is
beslist noodzakelijk. Hij moet op een
gegeven moment durven zeggen 'Dat
weet ik ook niet'. Een mentliteitsver-
andering van de patiënt is hierbij
onmisbaar.
De artsen hebben in het verleden
geweldige successen geboekt in de
strijd tegen de infectieziekten en op
grond daarvan denken vele patiënten
dat zij net zo goed psychische span
ningen kunnen wegnemen. En daar
zitten vele huisartsen mee in hun
maag. Zonder de medewerking van de
patiënt gaat dat niet. De moeilijkheid
is dat velen graag een pil willen
hebben, maar dan krijg je het fluiten
van eenstoomketel, waarvan je de
'piep' zachter zet, terwijl de spanning
toch in de ketel stijgt tot die klapt.
Het hele probleem waarmee wij zitten
is gewoon dat de oorzaken van al die
spanningen, die de laatste jaren
steeds maar toenemen, niet aangepakt
worden. Het is dus een probleem van
een verkeerde samenleving.
Oplossing
Als wij de gemeenschap willen redden
zullen wij moeten praten over en
zoeken naar een oplossing. Het on
derdrukken ervan is niet voldoende.
Dat zie je ook met het drugprobleem.
Men tracht het te kanaliseren; men
tracht de gebruikers wat meer ruimte
te geven, maar aanpakken bij de wor
tel. bij het 'waarom druggebruikt?'
daar komt men nauwelijks toe.
Een arts alleen ziet daarvoor geen
kans. Daarom is die samenwerking
noodzakelijk, willen wij er iets aan
doen. Een moeilijkheid is echter de
bereidheid tot samenwerking die zou
groter kunnen zijn. In heel Nederland
zijn twintig tot dertig groepspraktij-
ken, soms artsen met artsen (waarin
ik overigens niet zoveel zie) en soms
van een arts met maatschappelijk wer
ker en wijkverpleegster. Belangrijk
hierbij is, dat via de overheid niet
grote gebouwen worden neergezet als
wijk- en dienstencentra met de bedoe
ling daar zo groepspraktijken in te
plaatsen. Eerst zal men moeten leren
samen te werken, daarna is het pas
tijd om in één gebouw te gaan zitten.
Een plan voor zo'n wijk- en diensten
centrum heeft de gemeente Den Haag
voor de nog te bouwen wijk Kraaye-
stein (bouw van 1200 woningen vorige
maand begonnen). Wij hebben daar
achter vraagtekens geplaatst of het nu
wel zo nodig moet. Op dit moment
althans. Eerst leren samenwerken is
veel belangerijker en als dat plantje
blijkt te groeien is het er pas voor
dat de overheid er een tuintje om
heen aanlegt. Dat hebben wij ook aan
de gemeente Den Haag geschreven,
maar daarop hebben we nog niets
gehoord.
tevreden met de huidige gang van
zaken. Daar zit een belangrijk knel
punt.
De mensen moeten er zelf ook wat
voor voelen. Belangrijk is:' willen zij
zelf als patiënt wel helemaal geïnte
greerd worden in de gezondheidszorg.
Wij mensen uit de
zullen gezamelijk ons hiervoor
ten inzetten, maar kunnen alleen
gen met medewerking van de pati
Iedere gemeenschap krijgt de ge#iz(
heidszorg die hij waard is, dat is 1
vaste overtuiging'.
ïA.
Ier
per
12.50-1S.20 Biiijr
16.20 Filmrep.
TV vandaag
NEDERLAND I
NOS NOT
10.45-12.00 Schooltelevisie
Knelpunt
Overigens zal de mening van de pa
tiënt van groot belang zijn. Willen zij
het eigenlijk wel? Dat vraag ik mij
af, want nog altijd zijn zeer velen
Euthanasie
FERDNAND
Van het zaterdagprogramma is mij mi
nister Van Agts benadering van de eu
thanasie het meest bijgebleven. Hij gaf
zijn visie in Brandpunt dat daarmee
aan waarde won en bleek zich be
halve in de staatsrechtelijke vraagstuk
ken oók in de ethische, religieuze en
algemeen-menselijke aspecten intens te
hebben verdiept.
Het deed weldadiig aan, dat de be-
windsman zich niet hulde in ambtelijke
fraselogie, maar hardop meedenkend
tot de kern durfde door te dringenn. H
Hij neemt de twijfels ten aanzien van
een ivettelijke bemoeienis met de laat
ste levensfase even serieus in zijn
overwegingen op als het probleem hoe
de wet het leven kan beschermen te
gen ontoelaatbaar ingrijpen zonder ge
nadeloos te zijn. Grote vraag is: waar
ligt de grens? En wie tussen de regels
door geluisterd heeft, zal hebben be
merkt, dat de katholieke minister Van
'Ik ben Mairi Sinclair, de huishoud
ster van Cluain.'
'Mag ik dan, mevrouw Sinclair, op
gezag van mijn grootvader, de heer
Campbell een kop thee aanbieden?
Hij is zo vriendelijk geweest mij hier
te brengen..
Maar ze keek langs me heen. haar
smalle lippen vertrokken.
'Sir Gavin, wilt u de gastvrijheid van
Cluain aanvaarden?' Ze wist dat hij
zou weigeren.
Hij keek niet eens naar haar, blijk
baar te verstandig om haar spel mee
te spelen. Hij hep terug naar de deur
en lichtte zijn hoed voor mij. 'Ik
hoop dat alles in orde is. Als ik u
nog van dienst kan zijn... U heeft
gezien dat ik hier niet ver vandaan
woon.'
'Dank u.
Mairi Sinclair onderbrak me abrupt.
'We weten allemaal dat het hier van
daan niet ver is naar Ballochtorra, sir
Gavin. Meneer William had dat zeer
spoedig ontdekt.'
En tot mijn afgrijzen sloeg ze de deur
voor zijn gezicht dicht en ik stond
daar in de plotselinge duisternis van
de hal, een ogenblik hulpeloos tussen
haar donkere gramschap en de zonni
ge onbevangenheid van het meisje.
Een passage uit een van Williams
brieven kwam in mijn geest, en het
was nog een van die dingen waar ik
niet naar had willen vragen, mis
schien uit jaloezie. 'Er is hier een
soort dragonder-vrouw waar zelfs de
Chinezen bewondering en respekt
voor zouden hebben en tevens ls
er een betoverend schepsel.'
Mijn ogen wenden aan de schemering.
De voorspelling van de stationschef
was uitgekomen: de regen sloeg roffe
lend tegen de luiken. De vallei leek
plotseling gevuld met een opeenho
ping van wolken. Ik onderdrukte mijn
huivering en schold mezelf uit voor
dwaas. Waarom had ik niet tenminste
een telegram vanuit Londen ge
stuurd? Ja, waarom had ik mijn tal
rijke vrienden in China de rug toege
keerd, die mij hun hulzen hadden
aangeboden, ervan overtuigd, dat een
jonge Engelse altijd wel een echtge
noot zou vinden onder het ruime
overschot van mannen die door de
rijke handelsmogelijkheden werden
aangetrokken?
Ik was een dochter van de bisschop,
en mijn vader was zeer geliefd. Rijk
waren we niet, geen enkele bisschop
wordt rijk in de missionerings-arbeid.
Maar we waren rijk aan vrienden en
goodwill. Maar ik had verkozen hier
heen te komen, zonder er zeker van
te zijn of ik wilde blijven, en of mij
ook maar gevraagd zou worden te
blijven. Ik was gekomen, als gevolg
van die Mandarijnse nachtmerrie-te
kens, neergekrabbeld onderaan Willi
ams perkamentrol.
Toen ik daaraan dacht richtte ik mijn
hoofd op en keek zorgvuldig om mij
heen. Vanuit de landauer had het
huis klein geleken; van binnen had
het ruimte en diepte en een soort
waardigheid, waarschijnlijk de waar
digheid van de ouderdom.
Het was sober, hoog en streng, en de
gedachte kwam bij me op dat het een
beetje op de vrouw leek die het
bestierde. Er was een grote stenen
vuurplaats in de hal met twee stevige
eiken zetels ervoor. Er stond een
donkere kloostertafel met zilveren
kandelaars erop. De hal besloeg de
volle lengte van de voorvleugel van
het gebouw; aan het eind ervan kon
ik het begin van de wenteltrap zien
die naar de toren leidde. De stenen
wenteltrap werd slechts gedragen
door massieve uitsteeksels uit de
muur van de toren en leek daardoor
te zweven. Er was geen leuning, al
leen een dik touw dat aan de muur
bevestigd was.
Smalle ramen zorgden voor een sche
merig licht. Maar er was nog meer
licht in alles dat maar door handen
gepolijst kon worden. De eikehouten
vloeren, de kandelaars, en het donke
re meubilair. Er was geen bloem,
geen kleed, geen schilderij te zien.
Zelfs in de prachtige strengheid van
de Chinese huizen die ik zo had Leren
bewonderen, zou er altijd wel een
bloem zijn of een paar gedroogde
rietstengels in een vaas. Het leek
alsof men hier geen enkele konsessie
deed aan menselijk genoegen, niets.
Maar geen strenge hand kon deze
pracht teniet doen.
Ik schreeuwde bijna in de stilte, toen
ik plotseling door iets werd geraakt.
Het was een kat. Met moeite bleef ik
stilstaan, terwijl hij de ongewone
reuk van mijn rok en laarzen onder
zocht. Ik had vroeger veel katten
gekend. Er waren er altijd in Peking,
lompe, gestreepte wezens, of zwart
witte. Er zat er altijd wel een op het
bureau van mijn vader, of op een
stoel op de veranda, starend naar de
bamboehekken van de tuin. Maar
geen van die katten leek op deze.
Deze was geheel wit, smetteloos wit,
alsof hij voortdurend in de regen liep
en zichzelf dagelijks waste.
Zijn belangstelling voor mijn rok ver
dween en hij liep naar Mairi Sinclair
als naar iemand die hij vertrouwen
kon, en staarde mij aan vanuit de
bescherming van haar rok. Zijn ogen
waren kleurloos, groen noch blauw,
eerder een paarsachtig vonkje in het
grijs.
'Ik neem aan dat u vannacht wilt
blijven?'
'Mogelijk.' We wisten allebei dat ik
onmogelijk ergens anders heen kon,
dat ik bovendien duidelijk was geko
men met de bedoeling hier meerdere,
zo niet véle nachten te blijven.
'Tenminste,' voegde ik haar toe, 'als u
plaats voor me heeft.'
'Plaats, ja, en bedden genoeg. We
krijgen weinig gasten in Cluain, maar
u zult bemerken dat alles perfekt in
orde is. Kom, Morag.'
Met een haastige, stuurse beweging
greep ze een koffer beet en duidde
Morag de andere te nemen. Ze liepen
de hal door. Ze lieten me staan waar-
ik stond, naast mijn leren tas en het
enige wat ik kon doen was die oppak
ken en achter hen aan hollen. Het
was een zware tas, bijna te zwaar
voor mij om te dragen en hij bonkte
tegen elke tree toen ik de trap be
klom.
Toen ik de bovenhal bereikte leken
de twee vrouwen verdwenen; de trap
eindigde aan het begin van twee gan
gen die de L-vorm van het huis
volgden. Ik stond verbijsterd stil.
Agt genuanceerder denkt dan bisschop-
Gijsen en het Vaticaan.
Onbevredigend vond ik in Brandpunt
de behandeling van de moeilijkheden
waarin Zuidmolukse jongeren verstrikt
raken. Er werd te vluchtig over ge
praat, wat alleen maar tot gevolg kan
hebben, dat deze mensen nog meer ver
vreemden. Men kan ivel zeggen dat ze
te weinig realiteitszin tonen, maar aan
Nederlandse kant schijnt het te man
keren aan de wil tot een zinvoller be
geleiden, gebaseerd op gedegen kennis
iwn de RMS-tragedie en begrip voor
Ambonezen die hun identiteit niet wen
sen te verliezen. Ik hoop dat 'Den Haag'
zich voldoende realiseert wat er kan
gebeuren als wij de Zuidmolukse ont
heemden 'mata gelap' maken.
Is de Berend Boudewijn-Kwis eigen
lijk niet een stuk ongezond amuse
ment? Vaak laten deelnemers zich zo
ongeremd manipuleren door met grof
geschut opgeioekte hebzucht dat het
een genante vertoning wordt. De win
nares van zaterdag had geen enkele
bedenking tegen het veroveren van
een nertsmantel waarvoor ik weet niet
hoeveel diertjes moesten worden ge
dood. Maar ja, het ivas geen dieren
dag.
Kijkers die nog altijd de recente Ame
rikaanse bombardementen op Noord-
Vietnam proberen te rechtvaardigen,
zullen zondag de uitzending van Pa-
noramiek een moeilijk te verteren
brok hebben gevonden. Vooraanstaande
Amerikanen als oud-minister van de
fensie Clark M. Clifford en senator
McGovern zeiden onomwonden dat
Nixon eigenmachtig bevel heeft ge
geven tot deze afschuwelijke daden,
waarvoor hij eerst het congres had
moeten raadplegen. Clifford sprak van
schaamteloos gedrag en onderschreef
dat Amerika het spoor thans bijster is.
Omdat een bijbelsdrama tot grote
zeldzaamheden behoort, heb ik Kort
Geding eraan gegeven om te ijunnen
kijken naar de opvoering van het door
P. W Vransen geschreven spel Abra
ham. Met waardering voor het kundig
toepassen van technische mogelijkhe
den en de tekstregie van Johan de
Meester, moet ik toch zeggen dat het
geheel me tegenviel. De tekst is welis
waar poëtisch, maar te literair om
dramatische spanningen voelbaar te
kunnen maken. Het meest interessante
was voor mij de bespreking vooraf
waarin de spelers er zich rekenschap
van gaven hoe ze zelf stonden tegen
over het thema van Abrahams offer.
TON HYDRA
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
KRO
19.05 De familie Ashton;
TV-serie
20.00 Journaal
20.20 Volgende patient,;
TV-serie
21.10 Oliver Twist, spéél-
film met Alec Guanness
23.00 Tele-Zet
23.05 Journaal
TELEAC
23.10 engels - les 12
NEDERLAND II
NOS
-18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
AVRO
19.05 AVRO'sToppop
49.30 Tips voor je toe
komst. TV-serie
20.00 Journaal
20.21 Peyton Place
21.10 Frank Sinatra: een
man en zijn muziek,
muzikale show'
22.00 Televisier Magazine
22.50 Hoogovens Schaak
toernooi
23.00 Journaal
23.05 Voorlichtingspro
gramma school TV
DUITSLAND I
10 00 ournaal. 10:05 Act. 10.45 Filmrep.
11.45 Muzikaal amusem.progr. 12 15 Act.
Radio vandaag
HILVERSUM I
VARA 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
(S) Spitsuur A'dam: lichte gramm.muz.. rep.
en ber. (7.25-7.30 V.d. voorpag.). VPRO 7.54
Deze dag. VARA 8 00 Nws 8.11 Dingen v.d.
dag 823 (S) Spitsuur A'dam - verv 9.15
(Si Geef me de vijf: verzoekpl.progr. 9.35-
9.40 Waterst.). 10.30 (S) Muz. voor luiste
raars. (11.00-11.02 Nws). NOS: 12.00 Den
Haag deze wee.' VPRO: 12.15 VPRO-Maan-
dag: rechtstreeks progr., waarin rep., in-
terv.. komm., ver., telef. reakties en muz.
(13.00-13.11 Nws). 14.25 Schoolradio. AVRO.
14.45 Radiojournaal. 14.50 Wegenverkeersinf.
14.55 Reg. zaken. 15 29 (S) Scala: ontmoe
ting met jonge Nederlandse kunstenaars:
Planorecital: klass. en mod. muz. 16.00 Nws.
18.03 Radiojournaal. 16.05 (S) Licht ensem
ble met zangsoliste. 16.30 (S) Mikadoo:
kindermagazine. Overheidsvoorl.: 17.40 Den
Haag aan de lijn. AVRO: 17.55 Med.
AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal
18.21 De gesproken brief. 18.25 (S) Jazz
Spectrum. Ï>P: 19.00 Uitz. v.d. P P R. NOS:
19.10 (S) Hermonie en Fanfare ln Nederland
en Europa. 19.40 (S) Hobbyscoop: populair
progr. over qlectronica. 20.00 Komt U maar:
actueel progr. met gesprekken, telef. reak
ties en lichte gramm.muz. 21.45 Uitgebreide
rep. 22.25 Uitz. v.d. Bond zonder Naam.
NOS: 22.30 Nws. AVRO: 22.40 Radiojournaal.
NOS: 22.50 <S) Jazz in Aktie: intern. Jazz
Festival Loosdrecht 1972. 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7 08 (S) Preludium: klass. muz. 7.30 Nws.
7.41 Hier en nu. 7.55 Aangestipt: progr.-
overz. 8.00 Te Deum laudamus: gewijde
muz. 8 24 Op de man af: evangelisch komm.
8.30 Nws, 8.36 Gymn. v.d. huisvr. 8.45 (S)
Plein publiek: maandagmorgen met mensen
en muz. en 9.30 Hier en nu. 10.10 Kleuter
tijd. 10 30 Nws en 11 30 Hier en Nu. 11.55
Med. 12.00 Strictly country style. 12.21 Voor
boer en tuinder. 12 26 Med. t.b.v. land- en
tuinb. 12.30 Nws. 12.41 Hier en nu. 12.50
Makro de sociaalecon rubr. 13.00 (S>
Kerkorgelconc.: oude en klass. muz. 13.30
Hier en nu. 13.32 (S) Operamuz 14.05
Schoolradio. 14.30 Hier en nu. 14.32 (Si
Tenor en piano: Jocgosl. liederen. 15.00
:rd
12 40 Intern, persoverz.
rep. 16.15 ournaal. 16.
V.d. kinderen. 17.30 Idem. 17.55-18.00 I
naai. vei
(Reg. progr.: NDR: 9.30-10.00 Sesamst
(9). 18.00 an Billbusch. 18.30 Act. ^ISl
Zandmann. 18.55 Sportjournaal. 19.2610,4
Partridge Family. 19.59 Progr.overz.
8 20-8.50; 8.55-9.25 Schooltelevisie. 9.30t
Scsamstrasse (9). 11.00-11.30: 11.45|
Schooltelevisie. 18.00 Reg. nws. 18.10
verz. 18 40 Hier und Heute. 19.15
19 25 Filmreo.) 20.00 Journaal en wei
20 15 Act. 21.00 Doe.progr. 21.50 Inf. J t 2
22.35 Journaal, comm. en weerber. ,„t
Der Planet Venus. Italiaanse speelflli
1972. 0.40 Journaal. S
DUITSLAND II la;
17.30 Journaal en weerber. 17. S5
sprunge.
18,05 Act. en muz. 18.45 Tekenfilm.
Stadt ohne Sheriff. 19.45 Journaal, actoe:
weerber. 20.15 Doe. progr. Aansl.: joui
21.00 Eln feiner job, buitenl. tv-spel.
Journaal en weerber. 22.30-ca. 22.50
naai v.d. franse televisie. art
DUITSLAND III NDR He
8.20-12.20 en 16.00-17 00 Schoolt
sle. ge/
18.00 Sesamstrasse (9). 18.30 Polytecipet
Arbeitslehre <2i. 19 00 Management fu )0jj
FührungskrSfte In Wirtschaft und V
tung (16). 19.30 Aus dem Leben uiP'J
Insekten (3). 20.00 Journaal en we4 po
20.15-22.1DUITSLAND III WDR Kjn
8 20, 8.55 Schooltelevisie. 9.30 Sesam
se 9111.00. 11.45. 17.00 en 17.30 Scl - tC
levisie. eel
18.00 Sesamstrasse (9). 18.30 Spaans«n<-
les (22). 19.00 Zandmann. 19.05 Voor
nanse werkn. 19.15 Prisma v.h. W
19.55 Ree. nws. 19.55 Comm 20.00 Jol mt
en weerber. 20.15 Femsehspiel des M r
Aansl Telekritik. 21 45 Act. 22 05 J
dung der Ausbilder (2).
BELGIE NEDERLANDS PO
14.00-16.00 en 17.00 Schooltelevisie. me
18 00 Fabeltjeskr. 18.05 De woudl
18.30 Korte film. 18.40 Mijn lichaam lu*
serie uitz. (2). 19.10 Sporttrtbune.
Zoeklicht. 19.38 Med. en weerber.
Journaal. 20.10 Doe. progr. 20,40 Koo
het bloed, speelfilm. 22.35 Literair p
23.10 Journaal. 23.15-23.45 Schoolc
sle.
BELGIE FRANS
14.00, 14.30 en 14.45 Schooltelevisie.
Mod. wiskunde (13).
18.05 Journaal. 18.10 V.d. kinderen.fm
V.d. vrouw. 19.00 R.K-uItz 19.30 Sp 'JH
19.45 Weerber. en Journaal. 20.15 I
uitsl. 20 25 Max dans 1'ordinateurspeL
Filmportret. 22.30 Journaal.
sch
ie
Ilerv. mlddngdst. 15.30 Nws. 15 33 (S
dio 0: middagmagazine met 16.30
nu. 17.20 Overheidsvoorl.: Ontmoetlnge
rijksgenoten. Samenstelling
Tjark Petzoldt. 17.30 Nws. 17.32 Hier
met 17.57 (NOS) Hoogoven Schaakto
in Wijk a.z.
NCRV: 18 00 NCRV Combo Corner,
Hjigen
tien
Uitz. v d. B P. 19.30 Nws. 18.41 Toeli ilip
Zij
He
iel
en 13.03
14 03 Val fi
15 03 De 11$
bij het nws. 18.48 (S) Bandstand. 5
Filter: jongerenprogr. 19.30 Literama:
over boeken, schrijvers en toneel.
Nws. 20.05 Avondoverdenking. 20.1 per,
Radiophilh. ork. met solist: klass. er
muz. 21.25 (S) Disc, over het Blauw
thema. 21.55 (S) Hertog Blauw g S
burcht, opera van Bartok, uit)
Hongaars Radio Koor, het Fi
Boedapest en solisten. 23.00 Theolc
etherleergang. 23.35 NCRV-Vocaal ens
mod. volksliederen. 23.55-24.00 Nws.-
HILVERSUM III
KRO: 7.00 Nws. 7.02 KRO-op-Drie:
keyshow. (8 00, 9.00, 10.00 en 11.00
12.00 Nws. 12.03 Van twaalf tot twee:
pauzeprogr. met 13.00 Nws en 13.03
maar. TROS: 14.00 Nws. I
tot drie op III. 15.00 Nws.
van Gelderen Show. (16.00 Nws.) 17.0
17.03 De Hugo van Gelderen Show RD_J
incl. de nationale tip-vijftlen.
NOS: 18.00 Nws. 18 02 Joost de L.
Show. AVRO: 19.00 Nws. 19.02 Ned 1
Non-stop. 20.00 Nws. 20.02 Radlojoi onei
20.05 Take the 8-train. 21.00 Nws. 21 L n
Ncgcn-uur-Show. 22.00 Nws. 22.02 Supt f'
Dreammachine. 22.55 Med. 23.00 Nwi 1'
33-45-78: muz.-magazine. (24,00 Nwl
0.05 radiojournaal.) 0.55-1.00 Nws.
BELGIE 324 m NED.
12.00 Nws, med. en SOS-ber. 12.08 1
kron. 12.15 Gevar. muz.progr. 12.50 I
persoverz 13.00 Nws, act. weerbl
toneelagenda. Aansl.: licht gevar.
progr. 13.55 Beursber. 14 00 Nwi.
Schoolradio (15.00-15.03 Nws.) 16.00
heursber. 16.10 Melodie Radio. 17.00
med. 17.10 Muz. van 1930 tot I960- eJ
Weegschaal.
18.00 Nws. 18.05 Voor en door 1
18.43 Paardesportber. 18.45 Sportm»
die
18.55 Taalwenken 18.27 Gramm.platen n cl'
Nws en act. 19.30 Melodie Radio, imsi
Keurig Engels. 19.45 Openbaar Kun 10nf
20.00 Een vedel op het dak. 20.30
r boeken. 2100 Splinternws. 21.05 L n
progr. 22.00 Nws. 22.05 Licht mui ^ng
23 00 Nws. 23.10 Lichte platen JS.l ja
Dislie
«p
tan
hee
vai
erzc
hi
to