Concertgebouworkest: oude en nieuwe muziek Kamermuziek van Matthijs Vermeulen Uitstekend spel van London Philharmonic Tóch repetitieruimte pofJefeo'" het Congresgebouw wn: 01 ,en Raad van Kerken ove beginsel verklaring* Trouw Kwartet Teder weerzien in Hongkong vandaag Jongen (8) gevangen in kist jan TROUW/KWARTET MAANDAG 22 JANUARI 1973 KUNST/KERK door R. N. Degens AMSTERDAM Hans Vonk leidde zondagmiddag het derde concert in de serie waarin het Concertgebouworkest oude en nieuwe muziek combineert. Een programmabeleid dat kennelijk aantrekkingskracht op het publiek uitoefent, want ook nu weer was de grote zaal van het Concertgebouw opmerkelijk goed bezet. Vermoedelijk was er zoveel tijd aan het voorbereiden van de drie voor het Concertgebouworkest nieuwe stukken besteed, dat er voor het Tweede Bran- denburgse Concert van. Bach, waar mee geopend werd, geen tijd meer overbleef: het klonk uitermate onver zorgd. In hoeverre de veeleisendheid van het totale programma (dat nog werd besloten met Strawinsky's ballet muziek Agon) ook op de uitvoering van 'Ommagio a Gesualdo' van Jan van Vlijmen nadelig had gewerkt weet ik niet; dit complexe, statische werk, waarin een afwisselend geïn strumenteerd grondaccoord over heerst, leek mij nu beter gerealiseerd dan bij de première die er (door een ander ensemble) in april 1971 van werd gegeven. Maar ook nu heb ik er niet meer in kunnen horen dan een langdurig (bijna twintig minuten) stuk dat voor Van Vlijmens compone ren misschien het begin van een nieu we periode betekent, maar dat voor de luisteraars (daardoor?) weinig boeiend is. Dat daaraan beslist niet het statische, door R. N. Degens AMSTERDAM Omdat de in 1967 gestorven Nederlandse com ponist Matthijs Vermeulen een in de muziek van de 20e eeuw ge heel geïsoleerd oeuvre achterliet, waarvan tijdens zijn leven bijna niets is uitgevoerd, en ook omdat hij als strijdbare figuur in woord en geschrift, èn metterdaad, zijn volstrekt onafhankelijke ideeën over muziek beleed, was aan zijn composities het vierde concert in de Rondom-serie van de stichting Kamermuziek Amsterdam ge wijd. Een zevental jonge musici heeft in de kleine zaal van het Amsterdamse Con certgebouw zaterdagavond met talent en toewijding drie kamermuziekwer ken van Vermeulen uitgevoerd. Een daarvan, de Tweede sonate voor vio loncel en piano, ging voor het eerst in zijn geheel; van dit tweedelige werk was eerder alleen het eerste deel uitgevoerd. Dat is typerend voor de stelselmatige verwaarlozing van de ze componist door het Nederlandse concertwezen; want deze cellosonate behoort ongetwijfeld tot die werken van Vermeulen waarin idee en uit werking op de gelukkige wijze zijn gecombineerd. Zoals bijvoorbeeld ook in zijn Tweede Symfonie. Vermeulen was een melodieus, maar dan in een zeer bijzondere betekenis van het woord; het allesbeheersende principe vanwaar hij uitging, was wat hij de 'poly-melodiek' noemde; een bouwsel van in en om elkaar verstrengelde melodieën 'niet gelimiteerd door eni ge dimensie. Men zal ze nergens kunnen localiseren. Zij zullen onaf hankelijk zijn van de regels en maten ener geconsolideerde, gestabiliseerde, geometrische wereld. Haar stroom wordt geregeerd door de wetten van ebbe en vloed, van opgang en onder gang, van komen en gaan, van actie en reactie. 'Dat is een klein citaat uit een van de geschriften waarin Ver meulen im lyrisoh-creatieve drift zijn geloof in een nieuwe muziek beleed. Een muziek die hij wilde schrijven, niet om daarmee persoonlijk eer of roem te behalen, maar omdat hij dit als de enige weg zag die de muziek moest gaan. Maar ook hierin bleek het Concertgebouworkest onder Vonk tekort te schieten. Een van de opvallendste misvattingen, was de al te doordringende centrale toon die alle subtiliteit van de 'omspelin gen' nagenoeg tenietdeed. Dat het stuk niettemin nog enige indruk kon maken, ligt ongetwijfeld aan de enor me 'ingebouwde' expressieve kracht. Aardig gevonden als 17e eeuwse aan sluiting bij dit 'grondtoon'-programma, was de 'Fantasia upon one note' van Henri Purcell, waarin boven de steeds aangehouden toon van een der stero men de vier anderen een fraai oontra- puntisch spel ontwikkelen. door Jac. Kort AMSTERDAM In de veertig jaar dat het London Philharmonic Orchestra een van de vijf symfonieorkesten die Londen telt be staat, heeft dit ensemble zijn ups en dows gekend. Onlangs (in 1967) heeft het een Nederlander Bernard Haitink te hulp geroepen om uit de impasse te geraken, zoals men reeds in 1949 bij Eduard van Beinum had aangeklopt om de déconfiture te boven te komen, waarin men was terechtgekomen. Van Beinum probeerde het met de door hem aanbeden manier en (voor al) Bruckner. De fijnproevers konden dit waarderen, niet zozeer, zodat de periode van 1949-'51 mogelijk als een artistiek, maar geenszins als een fi nancieel succes de geschiedenis is in gegaan. Haitink heeft thans meer de wind mee. Bahler sinds Franse dirigen ten in de Van Baerlestraat sedert langs taboe schijnen te zijn heeft opnieuw zijn 'Bayreuth in Amsterdam gevonden' en Haitink is zijn profeet. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: Drs. J. Tamminga. Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. En laat men nu ook in Londen 'be keerd' zijn, zodat niets Mahlers en dus Haitinks succes in de weg staat. En zo kwamen de Londenaren ons onder Haitinks leiding de zesde Symfonie van Gustav voorspelen, zijn de 70 minuten van worsteling met het eigen leed. Wel een beetje lang en een beetje veel, maar dat moet getuigd worden altijd nog wel de moeite waard vanwege de geniale brokken muziek, waarmede deze ba rokke wereld bestormer en worstelaar zijn symfonieën doorspekt. Er stond nog een werk op het pro gramma, nl. Hamlet van Franz Liszt. Dit werk, dat in 1859 is geschreven en sinds mensenheugenis in Amster dam niet werd gespeeld, tekent de besluiteloze toneelheid van Shakespea re op meesterlijke wijze, hoewel het klinkende resultaat op zichzelf niet zo fascinerend is als de figuur uit het drama. En tenslotte Vaughan Williams Fanta sie on a theme of Thomas Tallis voor groot en klein strijkorkest plus strijk kwartet. Ik heb geboeid geluisterd naar en ben onder de indruk geko men van deze fraaie en aristocratische compositie. Maar één bedenking is. dat de zin en de betekenis van al deze schone klanken tevergeefs gezocht worden. Debussy paste ook modale wendingen toe, net als zijn Engelse tijdgenoot, maar hij gaf het compeneren een stimulans, die nog doorwerkt. Vaug han Williams Tallis fantasie is a.h.w. een prachtige vijver, schoon om te zien (te horen) maar zonder stro ming. En nu het London Philharmonic Or chestra, zoals dat zaterdag tijdens zijn tweede concert speelde (het eerste werd vrijdag in De Doelen in Rotter dam gegeven). Een uitstekend, ho mogeen ensemble, waarvan een prach tige strijkersgroep vooral in Vaughan Williams zijn kans greep en de even eens voortreffelijke blazers in Mahler excelleerden. Haitink heeft met dit ensemble op deze kleine Nederlandse tournee veel eer ingelegd. Het Concertgebouw was uitverkocht en de ovaties buitenge woon hartelijk. Hans Vonk stilstaande element schuldig behoeft te zijn, bewijst het stuk 'Stille und Umkehr' van Bernd Alois Zimmer- mann. Dit is opgebouwd op één toon waarmee het stuk opent en die per manent (overgenomen door diverse instrumenten) doorklinkt. Omspelin gen door verschillende andere instru menten, met subtiel wisselende klank kleuren in een voortdurend pianissi mo, uitklinkend tenslotte in een enke le toon van een zingende zaag en een accordeon, geven dit stuk iets ma gisch. Een meditatieve melancholie, een volkomen immateriële suggestie van oneindigheid gaan uit van deze muziek, die nauwelijks boven de stilte uitstijgt. Als het goed uitgevoerd (hoofdletter) voltooid zou worden 'en geen andere, geen hogere kan de menselijke geest verzinnen'. Een onzaglijk ideaal, waarvoor Mat thijs Vermeulen heeft geleefd en waarvan hij anderen niet kon overtui gen in de muziek die hij schreef. Omdat men niet wilde luisteren: maar ook omdat hij het misschien maar een enkele keer in de verte benaderde. Waarin en in hoeverre hij dit ideaal wist te benaderen, kan alleen ervaren worden door het uitvoeren van zijn muziek, die in elk geval altijd een ontroerend getuigenis is van een meestal onmachtig reiken naar de op perste melodische extase. Een die aan de uitvoerenden enorme eisen stelt om daarvan iets aan de toehoorders door te geven. In het Trio a cordes uit 1924) het lied La Veille (uit 1917) en de Violoncel-sonate (uit 1927-1938) hebben de volgende musici daar zater dagavond hun beste krachten aan ge geven: Sophia van Santé (mezz. so praan Anner Bijlsma (violoncel), Jan Hulst (viool), Rena Scholtens (altviool), René "an Ast (violoncel), Maarten Boon en Reinbert de Leeuw (piano). Schilder Raoul Hynckes overleden BLARICUM De kunstschilder Ra oul Hynckes is vrijdagmiddag in La ren in het St. Jansziekenhuis op 79- jarige leeftijd overleden. Met Karei Willinck en Pijke Koch behoorde hij tot de 'magische realisten.' Hynckes werd in 1893 in Brussel geboren, maar sinds de eerste wereld oorlog woonde hij in Nederland, eerst in Amsterdam daarna in Blari- cum. Met zijn omvangrijk oeuvre van stillevens, en met zijn dreigende on heilspellende landschappen bouwde hij zich een grote faam op. In 1967 werd er in Arnhem een grote over zichtstentoonstelling van zijn werk ge houden. Hynckes genoot ook als schrijver van korte verhalen bekend heid. Feestelijk concert Blazers Ensemble door Jac. Kort AMSTERDAM Evenals in het ver leden een enkele maal is voorgeko men heeft ook dit jaar het Neder lands Kamerorkest een van zijn con certen laten overnemen door een gast- ensemble. Vroeger is datzelfde ge beurd met I Virtuosi di Roma en het Engels Kamerorkest, thans was het het Nederlands Blazersensemble, dat voor de afwisseling zorgde. Dit ensemble, gevormd uit leden der grote orkesten is de laatste tien jaar, zowel door het live-musiceren als door de plaat zo bekend en beroemd geworden, dat een breed uitmeten van hun technische en artistieke kwalitei ten iets weg heeft van een watertrans port naar de zee. Twee werken ston den zaterdagavond op het programma: de 4-delige Serenade (1878) van Dvo rak en de Gran Partita (KV 361) van Mozart. Wat het eerste werk betreft, hierin is Dvorak op zijn best: een olijke mars wordt gevolgd door een gracieus Me nuet, dat meer Slowaaks dan Frans van karakter is met zijn gesynocopi- eerde Trio Lyrisch en breed opgezet is het Andante, waarna een snelle en geestige Finale deze muzikanteske Se renade besluit Van de vele serenades die Mozart heeft geschreven is de Gran Partita opmerkelijk omdat er twee basset hoorns in voorkomen. Het zijn in wezen alt-klarinetten die ten tijde waarin Mozart dit werk schreef een nieuwigheid waren en spoedig weer buiten gebruik zijn geraakt. Merk waardig is dat Mozart het eerste Trio van het eerste Menuet geheel door de klarinetten familie laat uit voeren. Gelijk in Dvorak werd ook in Mozart weer het hoge peil van musiceren bereikt en de hartverwarmende musi- ceervreugde, die elk optreden van het Nederlands Blazersensemble tot een feest maken. De Australische journalist Francis James kreeg zaterdag van zijn vrouw Joyce in het Mathilde-ziekenhuis in Hongkong een tedere zoen. Hij zag haar voor het eerst sinds hij vorige week na drie jaar gevan genschap in China werd vrijgelaten. KRUISWOORDPUZZEL Horizontaal: 1 vuurpijl, 4 muzieknoot, 5 reeds, 7 tennisterm, 9 voorteken, 11 meisjesnaam, 12 stuk stof, 14 Europe aan, 16 voorzetsel, 18 landbouwwerk tuig, 19 muzieknoot, 20 rondhout, 21 Chinese lengtemaat, 22 telwoord, 23 maanstand, 25 sportterm, 27 moeras vogel, 29 loot, 31 houten vat, 33 tooi, 35 delfstof, 37 muzieknoot, 39 onder officier (afk.), 40 reeks. Verticaal: 1 teken in de dierenriem, 2 volksnaam van de kauw, 3 mak, 4 dreef, 6 ongevuld, 7 pers. voornaamw. 8 oude lengtemaat, 9 voorzetsel, 10 naschrift (afk.), 11 bereide dieren huid, 13 waterstand, 15 kweken, 17 woonboot, 18 boom, 23 landschap in Griekenland, 24 voegwoord, 26 jon gensnaam. 28 spil van een wiel, 29 voorvoegsel, 30 voorzetsel, 32 rund. 34 vordering, 36 stok, 38 voertuig. yH y yB I I I I I I OPLOSSING VAN VRIJDAG: Horizontaal: 2 etage, 6 A.M. 8 re, 10 ido, 11 Ane, 12 Eem, 14 erosie, 16 klap, 17 dito. 18 ets. 19 Gera, 21 teil. 23 roe, 25 tien, 26 stop, 27 Leende, 29 ere, 30 ank, 31 ert. 33 dn, 34 st. 35 trant. Verticaal: 1 krekel, 3 Ti, 4 adé, 5 gordel, 6 Anio, 7 mee, 9 eelt, 11 Astarte, 13 mastiek. 15 oir, 19 ginder, 20 nepent, 22 een. 24 oord. 25 tent. 27 las. 28 era. 32 t.n. Op de vierde verdieping van het ge bouw is een ideale ruimte te creëren. Geschatte kosten: ongeveer een half miljoen gulden. In een tijd van enor me begrotingstekorten moet het meer verantwoord genoemd worden voor een dergelijk bedrag het orkest een repetitieruimte te bieden in plaats van een vaag plan, dat op papier reeds ongeveer dertig miljoen gulden of meer gaat kosten. Bovendien mag men niet vergeten, dat mede dankzij de accommodatie van het congresge bouw de belangstelling voor de con certen en van het Residentieorkest en het Nederlands Kamerorkest belang rijk is toegenomen. Dat kon men ook vrijdagavond constateren bij het concert dat Willem van Otterloo leid de; de zaal was uitstekend bezet. Het programma werd geopend met een hommage aan Max Reger, de compo nist die honderd jaar geleden geboren werd. Van zijn grote oeuvre wordt in onze dagen zelden een werk uitge voerd, het zijn de organisten die hem enige aandacht schenken. Zijn roman tische suite mag dan gedateerde mu ziek zijn, van Otterloo verhief deze partiture tot een imposant stuk mu ziek. Uitnemend gespeeld! REGER Hindemith voelde grote verwantschap met Reger. als dirigent heeft hij veel Reger-composities uitgevoerd. De com binatie van beide componisten op dit programma was dan ook zeker niet toevallig. Hindemith staat al evenzeer weinig in de gunst van het publiek. Ook hij schreef een zeer groot aantal werken waarvan het vrijwel alleen de symphonie Mathis der Maler voorge zet krijgt. Of het werk echter nog lang stand zal houden is alleszins een open vraag. Na veertig jaar spreekt Politiemannen onderzoeken in de Canadese staat Victoria de ingang van een ingegraven houten kist, waarin een 13-jarige jongen acht dagen gevangen werd gehouden. De nog niet geïdentificeerde jongen werd geboeid in de kist aangetroffen door konijnen jagers. Van een medewerker UTRECHT De Raad van ken heeft in zijn eerste z11 van 1973 een nieuw ontwei sproken voor een beginselvi p ring over uitgangspunten ei doelingen van zijn werk. I discussie is besloten tot i[s, overleg in een der volgendie: tingen. Kloinpé: stop steun emigratie Z.-Afrika door Adr. Haager DEN HAAG De wens van het Residentie Orkest om nu toch ook eens een eigen concerthuis te krijgen heeft gehoor gevonden bij de Haagse gemeenteraad. Terecht merkte de wethouder van kunstzaken bij de begrotingsbehandeling echter op, dat de financiën om een der gelijk gebouw te financieren de geschatte bedragen schommelen tussen de 25- en 35 miljoen op dit moment ontbreken. Hindemith een muzikale taal die bij velen nauwelijks meer overkomt. Daarin kunnen de inspanningen van dirigent en orkest weinig veranderen. Na zij opzienbarende debuut van een twintig jaar geleden heeft Hans Rich- ter-Haaser talloze concerten gegeven. Hij levert daarbij degelijk en gede gen vakwerk, zo ook in de weergave van Beethovens eerste pianoconcert. Of hij gelukkig geweest zal zijn met de toch wel eens haperende leiding? Het applaus was er echter niet min der om, het publiek toonde zich en thousiast en de solist was zo vriende lijk clarinettist Jolle Huckriede de hand te drukken. Bij dit alles toch nog een Nederlands werk, namelijk Ricercae, destijds door Hendrik Andriessen geschreven voor het Residentieorkest. Zoiets legt ver plichtingen op en daaraan heeft men op dit concert voldaan met volle in zet. to' Een eerder ontwerp heeft, zo opsteller ervan, dr. H. A. M. (secretaris van de raad), zelf vi de, weerstanden opgeroepen en stellingen verscherpt. Velen de indruk dat het de raad alle *el gaan om dienst aan de medeme jjg weinig werd vooropgesteld, alta kritiek, dat het in de kerk gaaatfe. persoonlijke verhouding van dejjfd tot God en dat er alleen vani ee relatie iets goeds kan gebeuren Fel 'horizontale' vlak van de menf h verhoudingen, De Raad van Kerken achtte verdere bezinning nodig. Dit g< in een werkgroep onder leidirfct prof. dr. A. J. Bronkhorst, wfai ook dr. Fiolet lid was. Het refng van dit overleg werd thans doofekc Bronkhorst aan de raad geprese i l in de vorm van een nieuw voor een beginselverklaring. Hi E geprobeerd de beide aspecten bi; spanningsveld van geloof en schappelijke verantwoordelijke tt men te vatten. ege Naast waardering was er ooi kritiek. Thans omdat de ver] teveel klassiek-kerkelijke taal die zeker door jongeren binn kerk nauwelijks verstaan zou v laat staan dat men er buiten d begrip voor zou kunnen opbi L Anderzijds werd, met name d< Landsman, betoogd, dat de ker eigen taal niet kan prijs geve neer daardoor haar boodschap vervlakt. Zijn ervaring was dat ren zeker bereid zijn zich in dpHl in te leven, wanneer daarvoor ze aandacht wordt gewekt. De dering werd gepresenteerd door schop van Breda, mgr. H. Ernspi Klompé i in den 1 een p GRAF GEKOCHT Na de wat droge opsomming van de zonen van Nahor en Milka, acht in ge tal tegenover de ene van Sara, deelt de verteller ons nu de dood van Sara mee. Zo maakten we ook kennis met haar in Genesis 11: Sarai nu was on vruchtbaar. Honderd en zevenentwin tig jaar heeft ze geleefd en hoeveel jaren niet uitgezien naar dat ene kind. We zien Abraham bij zijn dode vrouw om haar te bewenen. Toch wordt dan onmiddellijk dit heengaan overscha duwd door wat er dan gebeurt. We zien Abraham opstaan en eropuit gaan om zich een graf te verwerven. Er ontstaat een gesprek met de Hethieten. Aan Abrahams vraag om een eigen plek om Sara te begraven horen zij eerst voor bij, hij kan z'n gang gaan, ze eren hem en geven hem permissie oin te kiezen uit de keur van hun grafsteden. Maar dat is het niet, Abraham wil een eigen stuk grond, een eigen plek om zijn vrouw aan de schoot der aarde toe te vertrouwen. Hij weet ock welke plek hij wil. Na veel plichtplegingen is de eigenaar dan wel bereid, waarschijnlijk tegen een veel te hoge prijs, de grond en de grote van Machpela aan hem te verkopen. Een edelmoedig gebaar ga randeert lang niet altijd een edelmoe dige prijs. 'Een eigen grafstede', dat zijn de laatste woorden van dit verhaal. Daar ging het om. Sara, de vrouw van de zwerver Abraham, de vrouw van een vreemdeling, ze zal in haar dood zoiets als 'thuis' zijn. Dat wil Abraham hiermee zeggen. Dat 'thuis' is hier op 'aarde gesymboliseerd in deze eigen grafstede, in een vreemd land, maar tegelijk als een belofte dat eens dit land Kanaën van Abrahams kinderen zal zijn. Moeder Sara heeft nooit „in den vreemde" gelegen. Toen was het al van hen. Heeft het allemaal veel om 't lijf? Ja en nee. Niet als je denkt: grond is grond en een spelonk is een spelonk en wat maakt het allemaal uit. waar je komt te liggen? Maar wel als je door dit verhaal heen hoort de be lofte: zij zullen de aarde beërven, de zachtmoedigen, die gewacht hebben en wel eens getwijfeld en toch vastgehou den en die toen verkregen hebben. (Genesis 23). scl r.0C Dr. Marga Klompé heeft i van Kerken voorgesteld een jen mend beroep te doen op de kicli landse regering om de fintkei steun aan emigratie naar Zuideer: te staken. Dr. Klompé deed c D mens de sectie internationale; van dc Raad, waarvan zij voo«— is. De sectie stelde zich op het sta dat bevordering van emigrat fiv blanken naar Zuid-Afrika in 5 j neerkomt op steun aan de apai ida politiek in dat land. Tegen di tra gratie heeft de vergadering i ;0oi VN zich de laatste jaren versch ooi malen uitgesproken in resolutie a< ook door de Nederlandse reg; werden gesteund. Met haar fin >an bijdrage aan de emigratie hanud regering dus in strijd met oo)w v haar onderschreven beginselen iet spraken van internationale orgïer Het voorstel vond geen onveèlan instemming in de raad. Betoogfciei onder meer dat de overheid we sen ongewenste zaken steunt en dt kerken in plaats van tot de oij vai te spreken, zich eerder tot hujJ bn gemeenteleden en parochianen co moeten richten en het afradejarbc Zuid-Afrika te emigreren. Blprar werd dat de leden van de raadervo in eigen kerkelijke kring eerst >rde spraak zullen houden over hening stel van de sectie. In de vq pai zitting, in februari, hoopt de 1 beslissing te nemen. Bij het bureau van de Utrecht zijn tot nu toe 187.67ljj tekeningen binnengekomen on< protest tegen de Amerikaanse b dementen in Vietnam. Deze haff ningen worden aangeboden Amerikaanse ambassadeur in land. De raad besloot een bZER zenden aan een aantal invlojcamp leden van het Amerikaanse met de oproep een eind te maklHaz de oorlog in Vietnam. In dfng J wordt onder andere gezegd, danks alles wat de bevolkhfl ei Zuid-Vietnam is aangedaan, he wi gebruikte geweld in geen enkeh A\ houding staat tot redelijke p bij doeleinden. v< pai Doopsgezind De doopsgezinde leden van vonden dat de brief niet sch« noeg was; zij wilden alle geweOII oordelen en niet alleen de thapw gepaste middelen. Een der meerde leden daarentegen kon stem niet aan geven, omda inziens de Amerikaanse politiek lijk werd beoordeeld. De sec MUI generaal van de hervormde ke F. H. Landsman, pleitte voor kerkelijke acties wanneer de dementen blijven voortduren. &gd. zo zegde het moderamen toe, overwogen worden. Aanleiding brief aan de congresleden is Brd ge sprek dat het moderamen van op 9 Januari had met een belangrijke vertegenwoordigei Amerikaanse kerken; steun van de Nederlandse kerkten 1 nen het Amerikaanse kerkelijk 'dscha zet tegen de oorlog in Vietnam. L. neenti Tg is. Veertig mille gestolen Van een verslaggever HILVERSUM Bij een inb: jjg het warenhuis van de Hema Kerkstraat is een kistje me veertigduizend gulden gestolen, braak vond plaats toen in de z; j0] personeelsleden aanwezig wl de kantoorruimte, waar het stond, was op dat moment niemand. raad ruari A. K het g en remi 'Gilis: 173. irzitte ;eui leg 30l).0( en 'Uwd. lenen fzoek 'gehoi g krij,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2