dichtbij
'Proloog' wil laten zien
hoè maatschappij nu is
ill
^mmentaar
omatieke
ergrond
"Jilutie Israël
Werk van toneelgroep in gevaar door intrekken van subsidie
igionale omroep
Buitenlanders en onze taal
harry
op de plaat - pop op de plaat-pop op dep
De Beach Boys
en de involutie
Duitse Zwijger
doorkijkje
eruit
autokosten
Üff/KWAHTET VRIJDAG 19 JANUARI 1973
BINNENLAND/COMMENTAAR
T5/K5
buurtpi
s.
et v|
negen
n
■oude
Laj
aar
werd
r Vo
ton»1
•8.31
in:
i
'ijtii
75-5
10.1
f 17.
17.1
VD
11
ui
190.
14.
issi
91 ïze parlementsredactie
454-
jj AAG Nederland heeft in de
s' i ne vergadering van de Verenig-
or ies voor de resolutie gestemd
30.6 Israël wordt gevraagd de be-
Tebieden te ontruimen, omdat
ief heeft deelgenomen aan de
aiding van deze resolutie. Mi-
thmelzer antwoordt dit p vra-
de buitenland-specialist in de
ictie, de heer Van der Stoel,
ssing om voor te stemmen, zo
de minister, is zeer moeilijk
iMaar Nederland had in het
an de groeiende Europese poli-
amenwerking actief deelgeno-
an de Westeuropese pogingen
voorkomen, dat een niet even-
resolutie over het conflict in
den-Oosten zou worden aange-
Het is uitsluitend aan Neder-
danken, dat de resolutie, die
gfeming kwam, een bevestiging
n de resolutie die de veilig-
?d 22 november 1967 aannam,
ien hing de bereidheid van
lende' belangrijke landen, om
Nederlandse amendement in
"nen af van het feit of Neder-
ar de resolutie zou stemmen,
voorontwerp van de resolutie
topzetting gevraagd van econo-
en financiële hulp, die Israël
1 zou stellen de natuurlijke
jnien van dd bezette gebieden
loitercn. Deze versie van de
'e is geheel afgezwakt.
VVD-Kamerlid dr. K. van Dijk
graag zien dat de regionale om-
i noord en oost (RONO) losge-
wordt van de NOS. Hij zei dit
1 g ju kwaliteit als voorzitter van de
LS IO-programmaraad. Er mag hem
politiek motief worden aangewre-
zo heeft hij onze krant laten
i. De heer Van Dijk mag die
jgj' eling niet gehad hebben, ander-
III is het een onmiskenbaar feit dat
a rijziging van zijn standpunt wel
c0?™ F in he straatje van zijn politie-
'^ilub past. De WD wil immers
liever dan de invloed van de
en daarmee aan de omroep-
igingen, die in de NOS vertegen-
digd zijn beknotten,
weer J
n Z0Ji nieuwe standpunt van de heer
Dijk kan niet los worden gezien
^de opkomst van de lokale televi-
)e WD ziet graag dat regionale
len de kans krijgen lokale televi-
ojecten op poten te zetten. Een
ken van de RONO uit de NOS
lit streven in de hand werken.
fï .'OS zou als concurrent van de
pale dagbladpers en andere kran-
etend oePen zich al hebben vere-
vooii niet het oog op de kabel-tv,
n aai in uitgeschakeld. Regionaal zou-
1 1,1 lieuwe structuren moeten worden
luurp Daardoor neemt de kans
n commerciële aanpak toe.
d gel
'Het m Van Dijk mag dan wellicht
Van ien politieke daad hebben willen
,ni< i; het is goed in dit geval zich te
:ren dat hij behalve voorzitter
serin 6 programmaraad van de RONO
en aieen politieke binding heeft. Het
1 S°( n feite niet om deze ene regio-
i"01,06?» maar om een zaak die
getjijk steeds sterker zal gaan spe-
vi
de d
noj
woi jering is bezig een aantal rijks-
^'e ^et ^es''st no°dzakelijk
bolj en Haag gebonden zijn, over te
•rief a naar andere plaatsen en stre-
Duj )at gebeurt omdat het anders te
voori )rcjt jn j)en Haag èn omdat de
ende id op deze manier mede de
s rele werkloosheid in bepaalde
■ief en hoopt te bestrijden. Een lof-
streven.
de
aant aarde bij die verplaatsing moet
eug üjk zijn dat de belangen van de
ïaren minimaal worden ge-
dat het werk elders met min-
Jans< ovee[ animo geschied, dat het
gsapparaat er niet door wordt
At en dat andere belanghebben-
bedrijfsleven, maatschappelijke
)ens( aties, wetenschap enz.) er geen
opg ote nadelen van ondervinden,
iwboi
Kunst is er niet alleen om de kunst,
maar moet de mensen helpen zich
bewust te worden van hun plaats in
de maatschappij. Dit uitgangspunt van
de toneelwerkgroep 'Proloog' uit
Eindhoven dreigt de groep noodlottig
te worden. Subsidiegevers die het
niet eens zijn met de uitwerking die
Proloog aan deze doelstelling geeft,
dreigen door het intrekken van hun
subsidie het werk van Proloog onmo
gelijk te maken. Subsidie wordt ge
bruikt als machtsmiddel: dat lijkt op
censuur en daartegen komt Proloog
in het geweer. Niet alleen Proloog: er
is een stroom protesten op gang geko
men van mensen uit het onderwijs,
het vormingswerk, van toneelspelers
en toeneelgroepen.
Er is in samenwerking met de Neder
landse stichting voor kunstzinnige
vorming in Amersfoort een handteke
ningenactie (onder de titel 'Handen
af van Proloog' begonnen, in vor
mingscentra zijn bijvalsacties gaande.
Dit alles moet de subsidiegevers van
Proloog ervan overtuigen dat Proloog
moet blijven bestaan.
Daarnaast richt Proloog zelf zich ook
tot het publiek: afgelopen zaterdag
was er een openbare voorstelling-met
discussie in Eindhoven, deze zaterdag
wordt er een voorstelling van 'Breken
en Bouwen' in het Amsterdamse Mic-
kerytheater gegeven, toegang gratis,
begin van de voorstelling acht uur.
door AUKJE HOLTROP
EINDHOVEN Proloog is een
toneelgroep die voor scholieren
en werkende jongeren werkt. Ze
werd negen jaar geleden opgezet
om schoolkinderen 'rijp' te ma
ken voor schouwburgbezoek.
Daartoe werden de kinderen op
gezette tijden naar de schouw
burg vervoerd om ze te laten 'rui
ken' aan het toneel. Jong geleerd
is oud gedaan, moet men gedacht
hebben. Maar het lukte niet zo
goed. De fraaie toneelstukken die
de jongeren zagen betrokken het
niet echt bij toneel, wekten alleen
op een uiterlijke manier hun in
teresse.
Daarover ging Proloog nadenken en
al pratend ontwikkelde zich het werk
van de groepnaar de vorm die nu
bereikt is. En ook dat is geen eind
punt: er wordt verder gedacht en
geëxperimenteerd.
De programma's die Proloog brengt
worden meestal gemaakt in samenwer
king met de mensen voor wie ze
bedoeld zijn: de groep laat het aanbod
afhangen van de vraag.
De samenwerking van Proloog met
het publiek eindigt hiermee niet Tij
dens en na de voorstellingen wordt
het publiek gevraagd zijn mening
over de problemen die ter sprake
komen, discussiies ontspinnen zich, via
simulatiespelen kunnnen de leerlin
gen mee praten en denken over de
stukken die 'Proloog' brengt'.
Daar komt nog bij, dat de stukken
altijd te maken hebben met proble
men waar de leerlingen ook zelf mee
te maken hebben: de 'milieuvervuiling
(waar komt al die rotzooi vandaan?),
woonellende (Breken en Bouwen), de
positie van de werkende jongeren in
de bedrijven (Wat doe je hier onder
je werktijd?)
Proloog kiest dat is al uit de
onderwerpenkeuze af te leiden be
wust voor programma's die met de
huidige maatschappij te maken heb
ben. Zo'n positiekeuze heeft iets met
politiek te maken, vooral als Proloog
dan ook nog duidelijk stelt de kant
van de onderdrukten, de zwakken in
Van de ongeveer 20.000 buitenlandse
arbeiders in de Rotterdamse agglome
ratie, hebben er het afgelopen jaar
nog geen 750 onderwijs in de Neder
landse taal gevolgd. Het ministerie
van CRM stelt een subsidie ter be
schikking voor 50 ctirsussen, te geven
aan 15 personen. Van deze toch al
niet te ruime voorziening is nog niet
eens gebruik gemaakt door het maxi
male aantal buitenlanders.
Het samenwerkingsverband, dat in
Rotterdam de cursussen organiseert
vindt deze gang van zaken vooral
hierom betreurenswaardig, omdat de
taalbarrière een van de voornaamste
oorzaken is van het isolement, waarin
de buitenlanders zich bevinden, met
alle gevolgen van dien zoals racistisch
gekleurde rellen, gettovorming en ge
ringe kansen voor de kinderen van de
buitenlanders om een schoolopleiding
te volgen, die past bij hun aanleg en
intelligentie.
De subsidie van CRM dekt 95 procent
van de kosten. Het bedrijfsleven, dat
zich gunstige uitzonderingen daar
gelaten altijd afwerend had opge
steld tegen betaling van de resterende
vijf procent, heeft nu eindelijk op
zich genomen mee te gaan betalen,
zij het dat de Kamer van koophandel
eerst moest bemiddelen. Het Actieco
mité pro Gastarbeiders, dat los van de
'officiële' Stichting hulp aan buiten
landse werknemers al jaren ijvert
voor betere onderwijsmogelijkheden,
heeft dus eindelijk voor een deel zijn
zin gekregen.
Voor de kinderen van buitenlanders
Scène uit 'Breken en Bouwen'.
deze maatschappij te kiezen.
Dat Proloog met deze werkwijze veel
meer jongeren bij toneel betrok,
bleek wel uit de steeds groeiende
stroom aanvragen voor voorstellingen
op basisscholen en vormingsinstituten
in Brabant, Limburg, Zeeland en zelfs
Nijmegen.
Bezwaren
Maar dat Proloogs werk niet zo op
prijs gesteld werd door de subsidiege
vers, bleek tijdens de begrotingsverga
dering in de Eindhovense gemeente
raad. De fractie van de Combinatie
Christelijke Partijen (die 23 van de
39 zetels bezet) veranderde de begro
tingspost 'Proloog' in een post 'educa
tief toneel'. De subsidie die Proloog
nu al jaren krijgt zal per september
naar educatief toneel gaan; wat Pro
loog brengt vindt de CCP niet educa
tief. Met name heeft de CCP bezwaar
tegen de 'zeer eenzijdige demagogi
sche wijze waarop de discussies na
afloop van een voorstelling worden
geleid door de acteurs'.
Proloog wordt gesubsidieerd door
Eindhoven, Breda, Tilburg en Den
Bosch door de Provinciale Staten van
Noord-Brabant en door het ministerie
van CRM. Het vervallen van één sub
sidie, zal waarschijnlijk ook de andere
subsidiegevers op de gedachte bren
gen hun subsidie in te trekken.
In de provinciale staten is het al gaan
rommelen. Er is gesproken over 'sme-
lijnt het demissionaire kabinet-
Hegoivel van plan te zijn (sommige
ngen beweren dat het besluit in
reeds is genomen!) het Cen-
lureau voor de Statistiek te
tsen van Den Haag naar Heer-
in deze krant publiceren wij de
ijkste pro- en contra-argumen-
deze zaak. Daaruit kunnen
nclusies worden getrokken. Eén
is dat een eventuele ver
een nogal omstreden kwestie
,v|e worden. En dat is niet goed.
'"_J kt ons dat het demissionaire
er verstandig aan doet deze
ng aan te houden en zich de
e stellen of het wel verstandig
cl uist het CBS naar Heerlen over
s' gen. Het komt ons voor dat er
Jere diensten in Den Haag zijn
eerder voor in aanmerking
Men zou dan bijvoorbeeld
overwegen het CBS over te
naar het midden van ons
rs
-en
■;tpn
128
door wiilem-jan martin
Vorig jaar verbleven
de Beach Boys een paar
maanden in ons land. De nogal
aantrekkelijk gevonden vibraties van
de 'flat country' gingen vergezeld van
een stijgend ongenoegen van enige
verdedigers van het vaderlands
muzikantenbelang, die onder meer in
het betrekken van dure onderkomens
in Het Gooi wel zoveel bedoelingen
omtrent een permanent verblijf
meenden te ontwaren, dat gevreesd
mocht worden voor de hoeveelheid
brood op de plank van het eigen
bestand aan muziekbeoefenaren. De
Beach Boys zijn allang weer
vertrokken en alleen de dikke
gitarist/componist Carl Wilson
overweegt nog steeds serieus zich"
definitief in Nederland te vestigen.
Een net uitgekomen elpee HOLLAND
(Brother Records/Reprise REP 54008)
wijst er ten overvloede nog eens op
dat het verblijf hier, in plaats van
een zorgvuldig voorbereide
'machtsovername', zeer veel meer
(lees: uitsluitend) te doen had met
een zoeken naar de juiste sfeer om
na een nogal teleurstellende
voorganger in de gedaante van de
elpee Carl and The Passions te
kunnen komen tot een in elk opzicht
verantwoord stuk werk. Helaas kan er
echter naar mijn idee wederom aan
getwijfeld worden of dat nu wel
helemaal gelukt is. Natuurlijk kan
niemand iets aan te merken hebben
op de vocale en instrumentale
kwaliteiten van het gezelschap en
verder duiken er ook regelmatig in
essentie best aantrekkelijke melodieën
op (Sail On Sailor, Steamboat, Only
With You). Maar daar staan twee
dingen tegenover. Eerstens ook een
redelijke hoeveelheid zwèk materiaal
(vooral de in al zijn theatraliteit en
pretentie onuitstaanbare California
Saga; drie delen, samen een halve
plaatkant sterk). Ten tweede en in
hoofdzaak de aanpak, die met een
ferme knipoog naar de Amerikaanse
antropoloog Clifford Geertz gerust
'involutionair' genoemd mag worden:
het onvermogen de creatieve energie
in een zeer extraverte richting te
benutten (die oude aanpak
werd afgezworen ten gunste van de
notie van de Pop Als Kunst)
resulteerde gaandeweg in een steeds
verdere verfijning naar binnen toe.
Al met al zijn de Beach Boys nü
onbetwiste grootvorsten op het
terrein van produktie en
arrangement, geen foefje of ze kennen
het (en als ze het niet kennen
vinden ze het wel even uit), maar is
het met een directe communicatie
met de luisteraar (en dat vind ik nu
'toevallig* een eis die aan popmuziek
moete worden gesteld) maar mager
voor elkaar. Gold dat minder voor de
elpee Surf's Up; zijn beide opvolgers
maken een en ander zeer hevig
duidelijk. 'Holland' mist gelukkig wel
de aperte suffigheid van de plaat Carl
and The Passions en gaat bovendien
het moge voor de volledigheid
opgemerkt vergezeld van een
drieëndertig-toeren-schijfje met een
schattig sprookje van de hand van
Brian Wilson (Mount Vernon and
Fairway). Lijnrecht hiertegenover
staat de uiterst potente shoutmuziek
van iemand als JOE COCKER, die via
de elpee SOMETHING TO SAY (Cube
Records 2338 022) eindelijk weer eens
van zich laat horen, al versterkt deze
plaat nou niet bepaald de indruk dat
Cocker behalve op het concertpodium
ook in de studio weer helemaal terug
is. Het is nogal een allegaartje,
waarvoor de samenstellende delen
werden gezocht en gevonden in wat
oudere en iets meer recente studio
opnamen en een paar live-registraties.
De inmiddels al lang al op single
verschenen nummers High Time We
Went en Black-Eeyd Blues
bijvoorbeeld werden reeds in
november '69 opgenomen in de
Amerikaanse Muscle Shoals Studio's.
En de meeste andere songs kunnen
van een niet veel later tijdstip
dateren, dacht ik, omdat de band met
de producer die de hand had in de
registratie daarvan (Denny Cordell)
volgens mijn informatie rond '70
werd verbroken. Goed, een aardig
werkje misschien voor de adspirant-
detectives onder de lezers van deze
rubriek, om dat nog eens uit te
vissen, wij gaan ondertussen verder
met de muziek. Zeer Cocker nog wel,
maar door de wat stoffige produktie
toch minder fel en rechtstreeks als
we van hem gewend zijn; zowel zijn
stem als de afzonderlijke
instrumenten lijken af en toe met eeD
spons voor de microfoon opgenomen
of zakken soms weg in een wat wazig
geheel. Overeind blijven bekende
werkjes als de twee daar straks
genoemde en de song Woman To
Woman plus aan het noviteitenfront
Pardon Me Sir en Something To Say,
het titelnummer. Verder met DAVID
BROMBERG en zijn elpee DEMON
IN DISGUISE (CBS S65222).
Bromberg wist en weet zeer kundig
met allerhande snaren om te gaan eD
kwam als zodanig voor het eerst in
een wat ruimer belangstelling door
zijn medewerking aan elpees van Bob
Dylan (Selfportrait, New Morning)
Niet het leukste werk van De
Meester, netzomin als David
Bromberg-op-eigen-kracht een feest
voor het oor genoemd kan worden.
Met de snaren (gitaar, mandolien, die
vooral) is het natuurlijk dik in orde.
De bezwaren richten zich met name
tegen een gemakzuchtige repertoire
keus (obligate folk- en
countryfoefjes) en het óf onbuigzame
óf geforceerd grappige stemgeluid van
meneertje. En dan alweer de laatste
Bobby Whitlock met een elpee
getiteld Raw Velvet (CBS S 65301).
De eerste kant tekent voor de
afdeling 'Raw' en bonkt deswegen vrij
eenvormig door, tot de laatste noot
voor opluchting zorgt. Boven de
nummers van kant twee werd achter
op de hoes het motto 'Velvet'
aangebracht en die kant behelst dan
ook u had het al begrepen een
portie honing, waarbij Bobby de
crooner-aanpak niet schuwt. (Think
About It), met een incidentele
overgang in een hogere versnelling.
Al met al is het zeer moeilijk voor te
stellen, dat dit heerschap ooit nog
eens binnen Claptons Derek The
Domino's opereerde.
righeden op het toneel', een
VVD-statenlid verklaarde het niet ver
antwoord te vinden een gezelschap
dat 'de democratie ondermijnt' te sub-
srdiiëuen. Het wachten is nu op een
memorandum over het cultuurbeleid
in Brabant dat door de Staten in
februari op tafel gelegd zal worden.
Wat er in dat memorandum staat is
nog geheim, al is er wel bekend dat
de Staten Proloog willen laten fuse
ren met 'Globe'.
De discussies zijn overigens nog lang
niet afgerond. De gedeputeerde voor
cultuur Willems zei het, ondanks de
kritische kanttekeningen die bij Pro
loog te plaatsen zijn, te betreuren als
er 'overhaast om redenen van censuur
geen financiële middelen meer zouden
worden toegestaan'. En het CCP-lid
Ong: 'We zijn verstandige mensen en
moeten daarom tot een eensluidende
mening komen'.
En wat zegt Proloog zelf? Is de groep
marxistisch, eenzijdig, dogmatisch en
indoctrinerend, zoals de tegenstanders
zo beeldend zeggen? Nienke Sikkema
en Joop Keesmaat:
'Eenzijdig zijn we: we kiezen conse
quent de kant van de mensen die
zwak staan. Dogmatisch zijn we niet.
Dat ben je als je nooit van je stand
punt afstapt. Maar we komen na veel
studie (daarin gaat soms meer dan de
helft van de voorbereidingstijd van
een produktie zitten) tot een stand
punt, halen er de jongeren bij met
wie we de problemen dan ook door
praten. Een programma is nooit klaar
en wordt vaak herschreven. Je legt je
standpunt voor ter discussie. En om
dat we uitgebreid gestudeerd hebben
op onze onderwerpen houden we het
in discussies met mensen die het
in/tultief niet met ons eens zijn, vaak
langer uit. En marxistisch is ook zo'n
begrip: er wordt wel gezegd dat we
aan nieuwe leden van de groep eerst
vragen of ze Marx wel gelezen heb
ben. Onzin'.i
Het argument dat kinderen niet tegen
de argumenten van Proloog opgewas
sen zijn. 'Als Proloog te zwaar voor
kinderen zou zijn, dan zijn hun on
derwijzers dat zéker. Die zien de kin
deren het hele jaar door en hebben
sancties achter de hand. Wij komen
twee uur per jaar en hebben niets
achter de hand om onze mening op te
dringen'.
Heeft Proloog In de loop der Jaren
zijn doelstelling verandert?
Nee, die is al zo'n zeven jaar in
discussie, en wordt elk jaar veran
derd. Eén ding staat wel vast: toneel
om het toneel brengen we niet meer
en dat zullen we onder geen voor
waarde meer gaan doen. Ons belang
rijkste doel is nu; het maatschappe
lijk bewustzijn aanwakkeren. Je moet
het publiek de maatschappij van nu
leren kennen, en de ontstaansgeschie
denis ervan, en ze de instrumenten
geven om haar te veranderen. De
doelstellingen van de voorgaande ja
ren waren vager, maar eigenlijk wel
hetzelfde: creativiteit is niet zomaar
iets raars of lolligs doen, maar het
moet de mensen de kans geven in
hun eigen bestaan in te grijpen To
neel is geen doel, maar middel'.
Wat gaat Proloog doen, als het mis
loopt?
'We gaan er vanuit dat we winnen en
zijn ook niet van plan een stap terug
te doen. Maar als we het verliezen
dan zouden we als gezelschap toch bij
elkaar blijven en bijvoorbeeld probe
ren geld van de landelijke overheid te
krijgen; of verhuizen naar een stad of
streek waar ze ons werk wel willen
hebben, 't Gaat ons niet om de werk
gelegenheid van onszelf maar om het
voortbestaan van Proloog. Als dit kan,
als subsidies inderdaad ingetrokken
kunnen worden omdat de mensen het
niet met de inhoud van ons werk
eens zijn, dan blijkt in ons land
censuur mogelijk te zijn. 'En dat dat
niet alleen voor ons een belangrijke
zaak is, blijkt uit de enorme bijval en
steun die we nu van alle kanten
krijgen'.
moet ook nog veel gedaan worden.
Weliswaar is er een 'vliegende briga
de' van onderwijzend personeel, dat
de geregistreerde leerplichtige kinde
ren, die op Nederlandse scholen zit
ten, zo snel mogelijk probeert onze
taal bij te brengen een noodzake
lijke voorwaarde om onderwijs op een
Nederlandse school te volgen maar
met het voortgezet onderwijs voor
buitenlandse kinderen staat het nog
niet best.
Op het ogenblik bestaat voor hen
alleen de mogelijkheid lager beroeps
onderwijs te volgen. Onvoldoende
kennis van de taal, maar vooral ook
het feit dat andere opleidingen nu
eenmaal aansluiten op het Nederland
se lager onderwijs, vormen hiervan de
voornaamste oorzaken.
Een woordvoerster van het curatori
um van het samenwerkingsverband
deelde echter mee, dat deze problema
tiek wel degelijk onderkend ivordt en
dat er momenteel gestudeerd wordt op
mogelijkheden om tot een oplossing te
komen.
Bovendien zullen de activiteiten van
het samenwerkingsverband er in de
toekomst meer op gericht zijn de bui
tenlanders ervan te doordringen dat
onderwijs van de Nederlandse taal
een essentiële voorwaarde is om
enigszins geïntegreerd en vooral ook
aanvaard te worden door de Neder
landse samenleving. Aan deze motiva
tie, zoals we dat tegenwoordig noe
men ontbreekt het namelijk nogal
eens.
Op de dag dat hij uit zijn vreemde
droom ontwaakte, bevond Harry zich
ergens in de Londense buitenwijk
Hampstead. Hij wist dat er iets geks
was gebeurd, maar kon zich niets
meer herinneren. Niet wie hij was,
niet waar hij woonde. Niet eens of hij
wel Harry heet, want zo hebben ver
pleegsters hem maar genoemd sinds
hij een naburig ziekenhuis binnen
kwam strompelen. Hoewel de politie
en de staf van het ziekenhuis vergeefs
probeerden er achter te komen wie de
man is, moest hij tenslotte toch een
naam hebben.
Harry is een welbespraakt man, die
zelf denkt een jaar of vijftig te zijn.
Hij heeft een sleutel op zak, maar
niemand weet waar die op past. Hij
meent ongetrouwd te zijn, geen auto
te rijden, niet te roken en geen
enkele belangstelling voor sport te
hebben. Zeker weet hij in Londen
geboren te zijn en in de oorlog in het
Britse leger te hebben gevochten.
Harry had ook een pocketboek op zak:
Julian, waar hij achteraf niet veel aan
vindt. Hij vindt het te zwaar en kan
er niet doorheen komen.
De man zonder geheugen heeft nu
alle hoop op hypnose gevestigd, want
hij weet echt niet veel meer. Het was
ook voor hemzelf een volslagen ver
rassing te merken dat hij vlnt Spaans
spreekt
De Engelssprekende man, die een
maand geleden door de Amstelveense
politie werd gearresteerd omdat hij 's
nachts gitaarspelend op een industrie
terrein werd aangetroffen, blijkt een
Duitser te zijn. De man, die momen
teel in het huis van bewaring in
Amsterdam verblijft, was best bereid
om over van alles en nog wat te
praten (uitsluitend in het Engels),
behalve over zijn identiteit.
Via Interpol is aan de Amsterdamse
politic meegedeeld dat hij vierentwin
tig jaar is, afkomstig is uit Zeikam en
dat hij G.W.H. heet. Of de man
gezocht wordt door de Westduitse po
litie, kon men in Amstelveen niet
meedelen, maar aangezien hij geïdenti
ficeerd is aan de hand van vingeraf
drukken, moet hij op de één of ande
re manier toch geen onbekende zijn
van de Westduitse politie.
Dat zegt natuurlijk ook niet alles.
Wie eenmaal terecht, maar ook ten
onrechte door de politie van een mis
drijf verdacht is geweest, blijft in de
'dactylotheek' zitten, tenminste, zijn
vingerafdrukken. Een beetje griezelig
is dat natuurlijk wel. Wat G.W.H.
betreft, de vreemdelingendienst van
de politie moet nu uitmaken of hij
zal worden uitgewezen.
Aanhoudend protest
SAN FRANCISCO (Reuter) Dertig
mensen hebben uit protest de rechts
zaal verlaten, nadat de rechter voor
de 32-ste maal bevolen had Ruchell
Magee uit de zaal te zetten. Magee,
diie aanvankelijk tegelijk met Angela
Davis terecht stond in verband met
de gewapende overval op het gerechts
gebouw van San Rafael, protesteert
voortdurend omdat hij niet als zijn
eigen advocaat mag optreden. De laat
ste maal werd hij uit de zaal verwij
derd omdat hij te luid sprak tegen
zijn ongewenste advocaat
Wee het gebeente van degene die ln
deze 'magnetometer* stapt met een
metalen voorwerp op zak of waar dan
ook op het lijf. Deze metaaldetector
op het New-Yorks vliegveld La Guar-
dia kijkt dwars door Je heen en legt
voor de ogen van de controle-ambte
naar alles bloot wat met metaal te
maken heeft
Ons land kan het niet bij een eenvou
dig protest laten als het om de Ame
rikaanse bombardementen op Vietnam
gaat En de tot nu toe gesuggereerde
methoden de economische boycot
van de VS of Nederland uit de NAVO
zijn evenmin effectief, althans voor
de Werkgroep Liberalisme, die alle
Tweede Kamerleden een brief heeft
gestuurd met een nieuw voorstel: om
'in uw discussie de gedachte te be
trekken er bij de NAVO op aan te
dringen het lidmaatschap van de VS
ter discussie te stellen'.
De werkgroep, die is opgericht omdat
onder andere 'het liberalisme in Ne
derland in de praktische politiek en
de daarbij te konstateren partijvor
ming verloren dreigt te gaan', bestaat
uit 'mensen die verschillende politie
ke partijen aanhangen, doch veront
rust zijn t.a.v. de ontwikkeling van
het liberalisme in Nederland'.
Leden van gedeputeerde staten van
Noord-Holland kunnen rekenen op
een autokostenvergoeding van 34 cent
per kilometer, tweemaal zoveel als bij
sommige bedrijven nog het geval is.
Nu geldt dat niet voor alle statenle
den, want wie per fiets komt krijgt
maar drie cent. Volgens de 'Stichting:
Fiets!' is dat luttele bedragje echt wat
aan de lage kant, omdat je ook voor
een fiets moet rekenen met stalling-
kosten, verzekering en onderhoud. Op
die manier worden de staten-uitgaven
voor autorijdende leden, van wie er
veel meer zijn dan fietsende, weer
een beetje gedrukt.
'Denk je, dat je 't werk aan kunt?'