Mens en dier in het teken van Eliëzer Polarisatiestreven breder dan tussen PvdA en confessionelen Sluit het liefdegebod van het evangelie élk conflict uit? Nogmaals: de christenen en de polarisatie Boekenctalage Ds. Van der Veen nader over Bangkok vandaag Beroepings- werk Indira Gandhi prijst werk van de kerken Trouw K wartet Lip Dra :or TROUW/KWARTET WOENSDAG 17 JANUARI 197S KERK/BINNENLAND door ds. J. G. Mees De verhouding van de mens je gens het dier is weer hevig in discussie. De meest exotische kleine en grote dieren worden 'en masse' geïmporteerd om als huisdier dienst te doen, met alle onzalige gevolgen. In het VU- Magazine wordt van gedachten gewisseld over het recht van de vivisectie. De NCRV zond in Hier en Nu een T.V. film en panel uit over de zgn. Bio-indus- trie, het op onnatuurlijke wijze vetmesten van slachtdieren. Mi lieu-deskundigen zeggen dat een meer vegetarische instelling van onze welvaartsmaatschappij het voedselprobleem van de derde wereld zou oplossen. Wat zegt de bijbel over ons en de dieren? In opdracht van zijn heer is Eliëzer naar een ver land getrokken om een vrouw te zoeken voor de zoon van zijn meester Abraham, 's Avonds, dorstig bij een bron staan de, ten tijde van het waterputten door de vrouwen, maakt hij een veel betekenende afspraak met God: het teken dat hij het door Jahwe gewil de meisje voor zich heeft, zal daarin bestaan, dat zij niet alleen graag voldoet aan zijn verzoek om wat water, maar bovendien zelf aanbiedt om ook de tien(!) kamelen van de reisstoet te drinken te geven. Dit teken heeft de dimensie van het onberekende, het overvloeiende van alles wat van God komt, een 'gerech tigheid, overvloediger dan die van schriftgeleerden en farizeeërs' (Math. 5:20). Maar het is óók: een weten dat de mens niet leven kan zonder het dier; dat hij God kwijtraakt wanneer hij het dier kwijt raakt. Vandaar: een zorgzaamheid voor het welzijn ook van de zwijgende colle ga-schepselen, die met reikhalzend verlangen wachten op het openbaar worden der zonen (en dochteren) Gods. Hier moet een dochter Gods open baar worden! Want ook het dier kan niet leven zonder de zorg van de mens. Maar tegelijk zien wij in Eliëzer de verantwoordelijke slaaf, die zulk een teken met de Heer van zijn heer afspreekt: de goede rent meester, de beheerder en herder van de eigendom van zijn meester. Hij vergeet immers de dieren niet. waarvoor hij verantwoordelijk is. Recreatie Uit een aantal instellingen in het oude testament zien we dat Israël zich bewust verantwoordelijk voelde voor alles wat God geschapen had. Daar is bv. het jubeljaar: het land en zijn opbrengst is en blijft van de Heer. Wat er dat jaar vanzelf op groeide, mocht dan tot voedsel die nen voor de eigenaar, de slaven, de huisdieren en ook de wilde dieren. Recreatie voor mens èn milieu. In dezelfde lijn ligt het bekende sabbatsgebod, het vierde van de Tien Woorden, dat volgens Deutero- nomium 5 niet alleen aan de Joden het werken ontzegt op Gods dag, maar ook aan hun slaven, hun die ren en vreemdelingen. Verplichte recreatie voor alle mensen en die- Slaven De instelling der slavernij, van oudsher door de mensheid geprakti- zeerd, toont ons ook iets interes sants. Natuurlijk is elk weldenkend mens dankbaar voor de afschaffing ervan, midden vorige eeuw (al blijft de praktijk tot in onze dagen be staan). Maar als daarna niet aan de gehele schepping het haar toeko mende recht gedaan wordt, d.m.v. goede wetten op natuur en dierenbe scherming, komt er een steeds grote re kloof tussen mens en dier. In Israël was er niet veel verschil tussen een slaaf en een os: ze waren beide het eigendom van hun heer, en moesten doen wat hij zei. De kloof tussen slaaf en huisdier was kleiner dan tussen heer en slaaf. Alleen moest de slaaf zorgen voor het dier van zijn heer. Vandaar dat Eliëzer zich ook in zijn afspraak met God verantwoordelijk weet voor de kamelen. Wellicht komt veel van onze vervreemding en discriminatie jegens de dieren voort uit het volko men onbijbels gezegde: 'Een dier heeft geen ziel te verliezen'. Hierbij zou men dan denken aan een 'on sterfelijke mensenziel', terwijl er van de dieren na de dood 'niets over blijft'. Zo zei men tijdens de verovering van Zuid-Amerika dat de Indiaan geen ziel had: tijdens de zwarte slavernij hadden de negers geen ziel en er is ook wel beweerd dat de vrouw geen ziel had. Zondvloed Maar de bijbel (en met name de Staten-Vertaling, die zeer concordant vertaalt, waar nieuwe vertalingen het zelfde Hebreeuwse woord 'nè- fèsj' met 'leven' of 'levend wezen' weergeven) toont ons dat onder 'ziel' meestal niet iets eeuwigs of onsterfelijks wordt verstaan. Inte gendeel, het is iets wat alle levende mensen en dieren gem-den hebben en wat in het bloed zetelt. Vandaar dat de Israëliet nimmer het' bloed mocht consumeren wanneer hij vlees at. Gezien dit alles, is het een onbijbel se verschraling als ons oude gerefor meerde doopsformulier een gebed bevat waarin God wordt aangeroe pen als degene 'die de gelovige No- ach met zijn acht zielen uit Zijn grote barmhartigheid behouden en bewaard heeft'; terwijl de duizenden andere 'zielige' Arkbewoners ge woonweg vergeten worden. Daarte genover bidt juist Psalm 36: (daar bij toch wel doelend op de zond vloed zowel als op de doortocht door de Schelfzee) 'Uw gericht is een geweldige watervloed: mens en dier verlost gij, Heer!' In het verbond met Noach waren immers uitdrukke lijk de dieren inbegrepen. Jona Dan heeft de heidense koning van Nineve het beter begrepen, die na Jona's onheilsprediking mensen en dieren beveelt te vasten, God met kracht aan te roepen en zich te bekeren van hun boze weg.En Prediker (3:19) weet al dat er geen verschil is tussen de adem der men sen en die der dieren. In de kritieke dagen voor de uit tocht uit Egypte hadden de Israëlie ten bij monde van Mozes al eerder een keer geweigerd weg te trekken, dc woestijn in, onjdat ze van Farao hun vee niet mochten meenemen. Farao had hun slechts enkele dieren aangeboden, zodat ze hun God in de woestijn een paar dagen konden die nen door Hem enkele offers te bren gen. Bij gebrek aan meer offermate riaal zouden ze dan moeten terugke ren. Maar Mozes weet dat ze voor een langdurige reis staan, en ant woordt, dat al hun vee mee moet: geen hoef mag er ontbreken! Voor de hele woestijntocht moesten er immers steeds offerdieren zijn om steeds weer de schuld der mensen voor God te delgen en het kontakt net de hemel intakt te houden? Kaïn en Abel ^Zonder vee' betekende voor Israël: 'zonder God'. Herder zijn had voor dit volk alles te maken met Gods dienst! Tsraël kan alleen Gods volk zijn 'tussen God en de dieren'. Zou dit niet de reden zijn dat Abels offer, van de eerstgeborenen van zijn vee, werd aangenomen, maar Kaïns vegetarische offer verworpen? En Kaïn, die geen herder van scha pen wilde zijn, noch een 'hoeder van zijn broeder", vermoordde niet alleen zijn broer maar maakte hier door tevens de eerste dieren herder loos: een misdaad tegen méns en dier! Even terug, naar die laatste, ver schrikkelijke nacht in Egypte, vlak voor de uittocht. Via Mozes had God aan Farao gezegd: 'Israël is mijn eerstgeboren zoon. Als je mijn volk Israël niet laat gaan. zal ik jouw eerstgeboren zoon doden, en alle eerstgeborenen van je mensen en je dieren'. En aldus gebeurt het in de Paasnacht. Maar: de eerstgeborenen van de Israëlieten èn van hun vee worden gespaard, waar het bloed van een geslacht stuk kleinvee aan de deurpost is gestreken. God gaat er hier vanuit, dat de ziel, of het leven van een dier in de plaats kan komen van de ziel, of het leven van een mens. Omdat God in de Paas nacht de eerstgeborenen van mens èn dier in Israël gespaard heeft daarom waren voortaan alle Joodse eerstge borenen van mens èn dier het eigen dom van God. Dit vindt zijn neer slag in de wet dat steeds het eerstge boren jong van elk moederdier aan de Heer teruggegeven, gewijd wordt, dus: geofferd; en dat de eerstgebo ren zoon uit elk Joods gezin zgn. 'gelost' wordt, d.w.z dat een dier in zijn plaats wordt geofferd. Gelijkwaardig Juist het feit dat een dierenleven gegeven kon worden in ruil voor de eerstgeboren zoon; dat met een die renleven plaatsvervangend de dode lijke schuld van een mens kon wor den uitgeboet, toont ons overduide lijk aan dat zo'n dierenleven, of dierenziel, als gelijkwaardig werd beschouwd aan een mensenleven, of mensenziel. Zonder bloedstorting geen vergeving, zegt de Joodse wet. Wat geldt voor de wet op de eerst geborenen, geldt a fortiori voor de hele Joodse offerdienst in taberna kel en tempel, om de schuld van enkeling en volk te delgen, telkens weer, en de verbinding met God open te houden. Het ene leven is het andere waard. De Heer laat zich nimmer afschepen met iets minders. Maar het is niet zo dat Hij de dood van een onschuldig dier wil; Hij wil dat evenmin als dat Hij de dood van de zondaar wil. Hij wil het leven voor alles wat Hij geschapen heeft. Want Hij is de God van het leven Alleen door de schuld en zonde der mensen moest er steeds weer leven vernietigd worden om leven te spa ren: het leven uit de dood. Offers ter verzoening van God en mens. Lam Gods Aan die vicieuze cirkel kwam het Lam van God, dat de zonde der wereld wegneemt, een einde maken. Dit Lam gaf God zélf. Juist omdat Hij hèt Lam is, eens vooral, is hij de verbinding tussen de Enige, eeu wige, Hogepriester èn de Goede Her der. Want zijn unieke, eeuwige offer houdt de verbinding tussen God en mens eeuwig open. De mens mag weer beantwoorden aan zijn hoge ambt als beelddrager Gods. En dat kan hij het beste door goede herder te zijn onder de Goede Herder die Zijn leven inzet voor de schapen. Zo gezien zal een christen, in plaats van oorzaak te zijn van de dood van vele dieren, bereid mogen zijn om zijn leven te geven voor mensen en dieren! De hervormde predikant J. G. Mees te Ermelo is werkzaam bij het Ned. bijbelgenootschap afdeling vertalin gen. H.V. Zimmermann - Geluksbegrip. Uitgave: Unieboek NV Bussum. Prijs: ƒ27,90. Wat kan men verstaan onder 'geluks begrip?' Hoe kan men slechts bij benadering het begrip geluk om schrijven en inhoud geven, wat is geluk? De zakenman Zimmerman heeft op z'n levensavond getracht dit fenomeen in het leven van de mens te benade ren door middel van een verkennings tocht door de wereldliteratuur. Hij laat in meer dan 350 pagina's denkers en dichters aan het woord. De auteur heeft een grote hoeveelheid citaten verzameld, waaraan hij hier en daar een visie toevoegt. Zimmermann noemt zich een ama teur. Terecht, dachten we. Immers wie kan gelden als een 'volslagen deskundige op dit omvangrijke ter rein, waarop zich aandienen: geluk en ongeluk, psychologische aanpassing, welzijn, menselijke betrekkingen, gees- stelijke gezondheid, voldaanheid, ge moedsbeweging, geluksgevoelens, ook arbeidssatisfactie en de harmonie van de wereldgemeenschap als tegenhan ger van oorlog en geweld enz.? De verkenning speelt zich ruwweg af tussen de denkwereld van Plato en de In onze krant van 25 november 1972 discus sieerde dr. H. M. de Lange, verbonden aan liet unniversitair instituut voor normen en waarden in Rotterdam en lid van de Partij van de Arbeid met dr. B. Goudzwaard, hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en lid van de anti-re volutionaire partij over de houding van christe nen ten opzichte van het proces van polarisatie. Vandaag, ter afsluiting van deze discussie gaan beide heren nader in op eikaars argumenten. door prof. dr. B. Goudzwaard Graag wil ik kort reageren op de inhoud van het 'weerwoord' van dr. de Lange. Zijn reactie stel ik vooral op prijs, omdat daaruit de bereid heid blijkt te willen dóórspreken ook nu het gevaar van het langs elkaar heen praten ons beiden bedreigt. Het zou mij overigens veel waard zijn, als dat 'met elkaar doorspreken' in de nabije toekomst een minder incidenteel karakter zou krijgen dan het in een dagbladdiscussie noodzake lijkerwijs hebben moet. Ik sluit mij dan ook graag aan bij de suggestie van dr. Bas de Gaay Fortman in Hervormd Nederland van 6 januari, om nu op korte termijn te komen tot een 'Evangelisch beraad' tussen chris tenen uit diverse politieke partijen. 1. Het woord 'polaristie' blijkt zelf al een bron van misverstanden te zijn. Wanneer ik de heer De Lange goed begrijp, vertaalt hij het met: een duidelijk, en zo nodig scherp, positie- kiezen ten opzichte van elkaar. Van daar zijn verbaasde vraag aan mij: sluit het liefdegebod van het Evange lie dan elk conflict, elk scherp posi- tiekiezen, uit? Nee, heel bepaald niet! Voor mij heeft het polarisatiestreven zoals ik het afwijs, dan ook bepaald een dimensie méér. Het meerdere is, dat de eigen positie, tegelijk zo abso luut wordt gemaakt, dat men welhaast gedwongen is zich er, als op een bastion, op terug te trekken. Het wordt dan een 'pool' die zo wordt opgeladen, dat de posties van anderen er alleen maar als volstrekt negatieve tegen-polen uit kunnen komen. De consequentie daarvan is natuurlijk, dat enigerlei vorm van samenwerking met 'die anderen' dan van meet af aan als een principiële verwatering, als wat gechargeerd gezegd een 'pacteren met de duivel' wordt aange voeld. 'Samenwerken' krijgt dan de kleur van: je met iets of iemand 'afgeven'. Vandaar dan ook, dat ik bij het aanduiden van het polarisatiestre ven sprak van een systematisch kiezen van het conflict boven het overleg; dat woord 'systematisch' hoort er dus echt wel bij. Is een polarisatiestreven in deze trant nu in Nederland aan toonbaar? Ik dacht van wel, of liever: ik dacht dat het aan het groeien was. Ik heb iets ervan gevoeld in de op stelling van het PvdA-congres, waarin m.i. zelfs die vormen van meerder heids-kabinetsvorming in de grond werden geboord, waarin men toch zijn eigen identiteit voluit zou hebben kunnen handhaven. Ik bespeur het ook in de houding van de 'Groene- velds', die zelfs een 'sociaal contract' waarbij men in weljaast alles zijn zin krijgt als het ware al bij voorbaat verwerpen; kennelijk omdat voor hen elk contracteren de kleur heeft gekregen van een zich welhaast per definitie compromitteren. Dat zoiets de weg kón banen naar een vervan ging van' rechts-politiek naar machts politiek, is dacht ik niet te veel gezegd (met een streepje op het woord 'kan'). 2. Is dit opkomende polarisatiestreven nu toe te schrijven aan de houding van de confessionele partijen, en nog meer in het bijzonder aan zoals de heer De Lange ze noemt de 'pro gressieven' in de confessionele partij en? De heer De Lange heeft dacht ik gelijk wanneer hij er op zinspeelt, dat bij de partijen ter linkerzijde de arg waan ten opzichte van de confessione le partijen is toegenomen. Waar arg waan groeit, is veelal ook een aanlei ding daartoe aanwezig. Ik behoor dan ook niet tot degenen die te vuur en te zwaard zullen betogen, dat de con fessionele partijen en ik schakel mijn eigen rol daarbij niet uit in de laatste jaren steeds de grootst mogelijke openheid en doorzichtig heid hebben betracht t.a.v. de door hen te kiezen en gekozen regerings partners. Maar is dit nu het punt waarom als ik de heer De Lange goed begrijp elk gesprek over het hedendaagse polarisatiestreven uitein delijk moet draaien? Ik zeg daarop om twee redenen overtuigd nee. De eerste is, dat het polarisatiestreven nu eenmaal breder is komen opzetten dan alleen in de verhouding tussen een PvdA en bepaalde confessionele partijen. Het is er ook in de sfeer van de vakbeweging. Het is ook aanwezig in de ijverig bedreven uitsluitingscul- tus tussen PvdA en WD. Daarom alleen al kan de diepste grond van het polarisatiestreven nooit het ge drag van alleen confessionele partijen zijn, of van bepaalde mensen daarin. En in de tweede plaats is het dacht ik zelf al een symptoom van polariteits- denken, wanneer aan mensen die uit overtuiging voor een confessioneel partijtype hebben gekozen, alleen de toets van hun mate van 'progressivi teit' wordt aangelegd. Daarin schuilt een miskenning van de principiële prof. dr. B. Goudzwaard mógelijkheid van een eigen beleid van confessionele partijen. Ik hoop dat de heer De Lange met mij aan voelt, dat hij de mate van 'zijn' progressiviteit niet tot de politieke norm mag verklaren om uit te maken, of politici van andere partijen dan die van hemzelf voldoende karakter heb ben getoond om op de juiste tijd te, zwijgen of te spreken. 3. Ik ben het er overigens mee eens dat wegen moeten worden gezocht om uit de steeds meer gepolariseerd-ra- kende verhoudingen te komen. Daar om nog een slotopmerking over de huidige politieke situatie. Persoonlijk voel ik mij in lood-om-oud ijzer filo sofieën niet thuis. Ik wijs het socialis me af, maar ben er tegelijkertijd van overtuigd, dat terwille van onze op dracht in de wereld (het milieu! de ontwikkelingslanden!) een politieke samenwerking tussen de confessionele partijen en de linkse drie thans de voorkeur heeft boven het samenwer ken met de te gemakkelijk op het egoïsme appellerende partij van de heer Wiegel. Moet ik daarom bij een minderheids- kabinet-den Uyl uitkomen? Of is die constructie zélf al niet een uiting van polariteitsdenken? Helaas moet ik daarop 'ja' zeggen; en dat vermindert heel duidelijk de aantrekkelijkheid van deze would-be-constructie. Zou daarom in deze bijzondere situatie de weg uit de polarisatie toch nog niet het beste kunnen worden benaderd middels de formatie van een over gangskabinet van extra-parlementaire aard dat in samenstelling en program een aanzet geeft voor het mogelijk herstel van de parlementaire samen werking tussen de 'progressieve' en de drie confessionele partijen? door dr. H. M. de Lange 'Moeten christenen in de diverse politieke partijen helpen de pro cessen van verwijdering en polarisatie tegen te gaan?' In Trouw van 25 november jl. heb ik betoogd, dat voor de benatwoor- ding van deze vraag in de huidige fase van ons politieke leven blijk baar geen uitzicht bestaat op een vruchtbaar gesprek tussen christe nen, die hun onderdak hebben in de twee kampen. Het antwoord van prof. Goudzwaard heeft mij niet overtuigd, dat ik de vraag op een verkeerde wijze heb beantwoord. Zijn hoofdpunten zijn: de polarisatie-drift, het systematisch kie zen van het conflict boven het over leg, van de tegenwerking boven de samenwerking, het doorzetten van het eigen belang boven het zich inzetten voor het algemeen belang. Deze ban vloek over de polarisatie eindigt met de zin: 'Men maakt, wellicht onbe doeld, de weg vrij voor de vervanging van rechtspolitiek door machtspoli tiek'. Goudzwaard voegt daaraan toe: 'Daarmee kom ik juist als christen fout te zitten'. Mijn vraag is dan* Sluit het liefdegebod van het Evange lie elk conflict uit? Zijn er geen situaties denkbaar dat aan tegenwer king de voorkeur moet worden gege ven boven samenwerking? Is er juist vanuit het Evangelie niet aanzienlijk meer te zeggen over de tegenstelling tussen eigenbelang en algemeen be lang? Ik erken dat machtspolitiek in ferieur is in vergelijking met rechts politiek, maar zijn deze begrippen thans in het geding? Eerlijk gezegd vind ik dat Goudzwaard zich iets te gemakkelijk van deze vragen afmaakt. Ik zou het ook verhelderend hebben gevonden als hij op mijn hoofdstel ling was ingegaan. Deze luidde: De verwijdering tussen de confessionele drie en de linkse drie is ontstaan doordat de progressieven van de con fessionele drie op beslissende momen ten hebben gezwegen. Ze hebben door te zwijgen de indruk geves tigd dat ze de theorie van lood-om- oud-ijzer tot de hunne hebben ge maakt. Ze hebben gezwegen toen er in de afgelopen zes jaar in Nederland tal van conservatieve beslissingen werden genomen. Met andere woor den: Zijn zij bereid om ook hun eigen bijdrage wellicht onbedoeld in het gewraakte polarisatie-proces te on derkennen? Laat ik er voor alle duidelijkheid nog het volgende aan toevoegen: 1. Als de progressieven in de confessi onele partijen van mening zijn, dat de inhoud van de politieke gedachten bij de progressieve drie aanvaardbaar is, maar dat de huidige wijze van zich opstellen fout is, zullen zij er aan moeten meehelpen, dat deze foutieve manier verandert. Nu wekken ze te veel de schijn, dat ze, door zich afkeurend uit te laten over het laat ste, ook de politieke ideeën afkeuren. Kan dit niet wat helderder worden? Binnen de KVP heeft de heer De Zeeuw het geprobeerd, maar het is mislukt Wat is er op dit punt gedaan door de ARP? (Met uitzondering van het schot voor de boeg van prof. Verkuyl). geestelijke rijkdom die een te vroeg weggenomen Dag Hammerskjöld heeft nagelaten. Het is stellig niet alleen een poëtisch document van verheven gedachten- vluchten, de onveranderlijke vraag naar geluk wordt herhaaldelijk inge past in realiteiten. We hebben bewondering voor het gi gantische werk, dat hier als een weg wijzer, als een hoogst serieuze studie, tot stand is gekomen. Men kan 'geluksbegrip' uiteraard niet lezen als een roman, wel als een 'ontmoeting', waarin men dan z'n ei gen ervaringen en verlangens aan draagt. Rfs Ds. R. J. van der Veen, secretaris van de Nederlandse zendingsraad, schrijft ons: Gisteren stond een klein gedeelte van wat ik op Schiphol aan het KNP over Bangkok heb gezegd in Trouw onder het opschrift: 'Ds. Van der Veen over Bangkok teleurgesteld'. Dit opschrift is niet geschikt om samen te vatten wat mijn gevoelen is over deze wereldzendingsconferentie. De betekenis van deze conferentie lag voor een deel in de intieme sfeer van de bijbelkringen. M.i. waren die over het algemeen zeer geslaagd. Voor een ander deel lag de betekenis in de iets minder intieme sub-secties over de boodschap van de bevrijding in Jezus Christus en tal van brandende vragen uit het individuele en maatschappelij ke leven, en uit de dienst van kerk en zending. De betekenis van deze sub-secties is voor het grootste deel afhankelijk van wat de deelnemers er in hun eigen situaties mee gaan doen. De drie grote sectierapporten geven een theologisch overzicht en een aan tal aanbevelingen. Zij verschillen nog al in kwaliteit. Ze zijn waard wat wij ermee gaan doen. Teveel erover jui chen roept het gevaar op, dat wij met het oude doorgaan onder nieuwe woorden, ook waar vernieuwing broodnodig is. Niet het begrijpelijk enthousiasme over het mogen meema ken van zo'n internationale ontmoe ting, maar het onder ogen zien van de prijs van ons nieuwe inzicht is nu aan de orde. De test op de betekenis van Bangkok vindt later plaats dan januari 1973. Dat is mijn hoop en mijn voorlopige reserve. Een voorlopige test op wat wij samen konden opbrengen, nu het over be vrijding en verlossing in Jezus Chris tus vandaag gaat, was m.i. de vraag: wat doen wij daar in Bangkok aan dat bombarderen in Noord-Victnam? M.i. heeft Bangkok die test niet gehaald. Daarmee is Bangkok niet verloren. Wel is de ernst van de test die in de KERK EN STAAT Nog altijd is het belangrijk te 1 1 op de verhouding van kerk en i Gisteren schreven wij dat de (bv. in Rusland) niet te snel 1 willen vergeten wat ze in het v I' den fout gedaan heeft. Maar in [i zelfde Rusland moet de overheid j doen alsof alleen de staat kan y deren. In het verleden hadden voudige Russen ook onder het Ci regime soms een hachelijk bes Wanneer ik lees dat de kerke Rusland vergunning moeten he n om een doopdienst te houden ij e een achterlijke toestand. Wie i j, angst heeft kan moeilijk zelf erg tt leven. In Zuid-Af.rika as het niet beter. Daar wordit een bisschop it land uitgezet omdat hij zich he d: van de Ovamba's aantrekt. Dat r alleen gebeuren wanneer een ove e in angst verkeert dat haar s beleid aan het licht komt. Bij de mag je nauwelijks dopen en b ei ander mag je onrecht geen on (t noemen, 't Maakt weinig vei Wanneer een mede-christen dasi]e wil komen spreken, dr. Klompé, >r wordt het visum geweigerd. Er maar een reden zijn: angst. In zo p is de toestand in Zuid-Afrika e ger omdat deze overheid zü christelijk acht. Een derde vooïlui van toestanden die toch volk! achterhaald zouden moeten zijn zien in het bezoek van Golda Lj aan het Vatikaan. Dat de bisschoj Rome zich achter de Palestijnen zal niemand hem mogen kwalijl p men. Integendeel, hun lot wordt al te enthousiaste Israël-gangers eens over het hoofd gezien, maai. daarbij de erkenning of niet-e'd ning van de staat Israël een rol spelen zal echte kerk-mensèn L ontgaan. Hoelang zal de kathc kerk dat zogenaamde tweede zv nog hanteren? Het is uit de tijt b het er al ooit dn mocht kome berust op de exegese van een mi Het is toch eenvoudig te dol d ergens in Europa nog zoiets als je' staatje is dat zich met het rijk ,e) God identificeert en alszodanig tieke beslissingen' neemt. Als He; Verbeek naar instanties zoekt di< grote naam voor hun kar spai kan hij hier terecht. Zulke d verknoeien het geloof en bedi het milieu van de kerk. NED. HERVORMDE KERK Beroepen: te IJsselmuiden: Schuurman te Putten: GEREF. KERKEN Beroepen: te Den Haag-O (als evL lisatiepned.J. J. Hofland te oord; te Krommenie: A. Koornrf ■°j Schermerhorn. die geen verderf roepen in overweging kan nemer^en GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Beverwijk: M. H. gers te Avereest-Dedemsvaart. Bedankt: voor IJmuiden: B. vanN te Ridderkerk; voor Apeldoorn ten verb.): K. B. Holwerda te Do^er CHR. GEREF. KERKEN Bedankt: voor Almelo: A. W. Dif Ier te Den Haag-Z. GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Oostkapelle: G. A derveld te Middelburg; voor doorn, Zwijndrecht en voor 's-Gr zande: J. C. Weststrate te Melisk t voor Amsterdam-N.: K. de Gif ooi Den Haag. jeit dr. H. M. de Lange 2. De heer Biesheuvel heeft in een gesprek met de parlementaire redactie van Trouw-Kwartet gezegd, dat de christenen in de Partij van de Arbeid een grotere rol zouden moeten spelen. Het is natuurlijk wel aardig dat hij op ons let, en het zou een belediging zijn als wij datzelfde zouden vragen van zijn partij. Maar toch zou ik wel willen opmerken, dat ook de christe nen in de PvdA alleen beoordeeld worden op de kwaliteit van hun voor stellen. Waren die fout? Zij delen de hartstocht waarmee deze partij pro beert die fundamentele verandering in de samenleving aan te brengen waardoor recht en vrede zich ktinnen doorzetten. Daarom is deze partij te gen de cultuurpolitiek van de heren Van Veen en Vonhoff en tegen de ondoorzichtigheid van het buitenland se beleid van de heren Schmelzer en De Koster, om slechts enkele voor beelden te noemen. NEW DELHI (KNP) Op de t dat het 19e eeuwfeest herdacht rl van de marteldood van de aj t Thomas, die het christendom India bracht, heeft de minister- dent van India, mevrouw Gandhi, het vele werk dat dotfano christelijke kerken in India in li verricht, geprezen. voej ze- komende 2 of 3 jaar plaatsvindt daar mee aangetoond. Vandaar dat ik wel min of meer teleurgesteld ben, maar ook nog vol hoop en verwachting. Vandaar ook dat dit opschrift van het bericht in Trouw van gisteren mij toch te negatief is uitgevallen. Tenslotte een correctie: De Amerika nen in Bangkok hebben niet gewei gerd te beloven geen belasting meer te betalen. Het is hun gewoon niet gevraagd. Wij roepen in de kerk soms op tot dingen zonder eerst zelf het voorbeeld te stellen. De oproep tot dienstweigeren in de Verenigde Sta ten heeft iets van datzelfde: zo vraag je aan de jongeren van 18 jaar om de kastanjes uit het vuur te halen. Ik meen, dat na alles wat door de ker ken in de Verenigde Staten en door de Wereldraad al over Vietnam was gezegd en gevraagd, nu alleen een daad nog iets zou zeggen. Amstelveen R. J. van der Veen De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad 11 rde tui t i- t et isis- de lie 1 Uitgaven van N V. De Christelijke Pers^ Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: Drs. J. Tamminga. Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. lpk an d irect h. li tas v cheic omm pvol| terd talie, omm enhe Heest :n aj

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2