Ds. Van der Veen over Bangkok teleurgesteld Prof. Berkhof en de bonders t Kerken gaan samen in Etten-Leur Oproep tot eenhe id Russische baptisten Velen woedend op de City-groep Marokkanen weg: steenfabrieken in moeilijkheden Beroep op Winter bisschop te blijven Horecava open Bromfietser geschept Meer Oegandese vluchtelingen naar Nederland? Trouw K wartet Uitwisseling politie Amsterdam-Suriname Contra 'Kom over de brug' vandaag Beroepings- werk Boekenetalage Kamerlid: vervolging wegens euthanasie TROUW/KWARTET DINSDAG 16 JANUARI 1973 KERK 'Eigen verantwoordelij kheid ontlopen' SCHIPHOL (KNP) Min of meer teleurgesteld is ds. R. J. van der Veen, secretaris van de Ne derlandse Zendingsraad, uit Bangkok teruggekeerd. Hij toonde zicli bepaald niet gelukkig met wat wereldzendingsconferentie uiteindelijk heeft overgelaten van zijn radikale voorste) inzake Vietnam. Zoals wij meldden, stelde ds. Van der Veen voor, aan de Noord Vietnamese regering toestemming te vragen om met een grote groep kerkelijke leiders uit de hele wereld naar Hanoi te komen, daar met de bevolking te leven en niet in de schuilkelders te vluchten, wanneer de Amerikaanse bombardementen hervat zouden wor den. ARNHEM Twintig Marokkanen, die al drie jaar werkten op steenfa brieken in Wageningen en Dodew- aard, zijn door de politie in record tempo het land uitgezet omdat bij een routinecontrole bleek dat ze geen pa pieren hadden. De directie van de fabrieken heeft direct na de arrestatie van de twintig man een arbeidsver gunning aangevraagd: maar nog voor- dta men de aanvraag kon behandelen zaten de illegale gastarbeiders al hoog en droog in het vliegtuig naar Casa blanca. Ze werden zo snel afgevoerd dat ze nauwelijks hun spullen bij elkaar konden pakken. De steenfabrieken zit ten nu met de brokken: de produktie loopt in het honderd omdat nu een vijfde van het personeel is verdwe nen. Het uiteindelijke besluit was van dit voorstel slechts een flauwe afspiege ling. Het niet in de schuilkelders gaan was weggelaten, terwijl toege voegd was een beroep op de regering van Noord-Vietnam, om positieve po gingen te doen teneinde een werkbare vrede in Vietnam te bewerkstelligen. Vlucht Volgens ds. Van der Veen is dit laatste niet te rijmen met zijn oor spronkelijke voorstel. Men vlucht nu in verklaringen en vraagt dingen, die men niet tot opdracht voor zichzelf wenste te maken. Als een ander voorbeeld van ontsnap ping aan de eigen verantwoordelijk heid noemde hij, dat aan de Amerika nen de belofte werd gevraagd, geen belasting meer te betalen voor de oorlog in Vietnam. Dat hebben de Amerikanen keurig geweigerd. 'Op die manier zijn allemaal voorstellen geformuleerd voor anderen. Doch die zouden pas wat betekenen, als men het vaste voornemen uitsprak, het zelf ook te gaan doen', aldus ds. Van der Veen. Trouwens, de secretaris van de Neder landse zendingsraad had zich wel af gevraagd, wat op conferenties als deze nu eigenlijk woorden zijn en wat daden. Hij deed dit naar aanleiding van de antwoorden, die gegeven moes ten worden op schrijnende klachten en beden uit Latijns-Amerika, Afrika en Azië. Die antwoorden werden gege ven, maar lang niet altijd op duidelij ke en afdoende manier. En wat er ter plaatse nog concreet en duidelijk is, gaat voor een deel verloren in fraaie formuleringen en aanbevelingen. Niet temin, er is heel wat resultaat van de besprekingen in de eind-resoluties be houden gebleven. Trouwens, er was hard voor gewerkt. WINDHOEK De synode van het anglicaanse bisdom Damaraland in Zuid west-Afrika heeft zijn bisschop Colin Winter gevraagd, als zodanig aan te blijven, ook al vertoeft hij in ballingschap. De bisschop trok zich vorig jaar februari het lot aan van de bewoners van Ovamboland binnen zijn diocees. Hij werd nog dezelfde maand wegens openbare kritiek door de Zuidafrikaanse regering het land uitgezet. T2/Ii0! Deze Columbiaanse vrouw, die op de Horecava een koffiefirma vertegen woordigt, trok door haar exotische kleding de aandacht. De zeventiende Horecava, gisteren in dc Amsterdamse RAI begonnen, duurt tot 18 januari. trapten Moskou en Peking zien glimlachend toe en wrijven zich de handen. Misschien worden deze Hero des en Pilatus daardoor nog eens vrienden. Kampen MOSKOU (EPD) De al-unie-raad voor de evangelische christe nen en baptisten in de Sowjet-Unie heeft de zogenaamde 'initiativ niki' opnieuw tot eenheid opgeroepen. D. R. Onderweegs Vietnam (24) De redactie behoudt nch het recht voor om ter opname In dezo rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer tc geven. Bi) fiublikatle wordt met dc naam van dc nzendcr ondertekend. Brieven kunnen wor- den gezonden aan het secretariaat hoofd redactie Trouw-Kwartet, Postbus 859, Am sterdam. Voor mij is de USA nu in ZO Azië even misdadig bezig als Duitsland in Europa in de tweede wereldoorlog. Ter vergelijking: Alle geallieerde luchtmachten hebben in die oorlog 2 miljoen ton bommen boven Europa enz. afgeworpen en tot oktober '72 heeft de USA al 7,5 miljoen ton bommen boven Indochina uitgeworpen. Amsterdam Vietnam (22) Weet men wel dat de Amerikanen als eersten wapens gestuurd hebben naar de Vietnamese verzetsbeweging contra Japan. Maar daarna is men door de VS in de steek gelaten (toen Vietnam zich trachtte te bevrijden van de Fransen, terwijl Roosevelt die vrij heid in 't vooruitzicht had gesteld) en vervolgens na regeringswisselingen in de USA, door Amerika aangevallen, omdat zij in het schaakspel van de koude oorlog tot de 'andere partij' werden gerekend. Het verzet tegen Japan, Frankrijk en Amerika is het zelfde en ook de collaboratie is dezelf de: de helpers van Japan vindt men in de kunstmatig tot leven geroepen 'republiek Zuid-Vietnam'. Deze rege ring speelt dezelfde rol als de kliek van Mussert in ons land in 194045. Wij zouden ook nooit een Zuid-Neder land onder Mussert erkend hebben en zouden strijd tegen Mussert als recht vaardige strijd beschouwen en ook gaarne Russische hulp daartoe aan vaarden. In het licht van deze christe lijke historische beschouwing kan men niet anders dan Amerika veroor delen. Baarn Drs. H. J. van der Mark Vietnam (25) Het Nederlandse volk uit op betrekke lijk lakse wijze zijn bezwaren tegen de bombardementen op Vietnam. Ac ties, zoals een boycot van Amerikaan se goederen of een sabotageactie bij die Nederlandse fabrieken, die wapens leveren voor de Vietnamese oorlog, kan, wil, of durft men hier niet aan, mede i.v.b. met onze economie. Mag nu een volk, dat niet eens de gevol gen van een geweldloze actie tegen deze misdadige bombardementen durft te riskeren, van mij verlangen, dat ik het ga verdedigen op geweldda dige wijze tegen aanvallen van landen als Rusland? Dit volk, hoeft niet op mijn welwillende medewerking te re kenen in geval van militaire verdedi ging. Integendeel! Wageningen Jan Kuipers, Gerrit Weernekers De 'initiativniki' zijn zij, die zich in 1961 en volgende jaren van de offi ciële Russische baptistenkerk hebben afgescheiden, omdat zij de leiders te grote volgzaamheid jegens de regering verwijten. Zij hebben zich inmiddels onder leiding van een raad tot een nieuwe, door de overheid niet erken de, kerk verenigd. De oproep tot hereniging is gepubli ceerd in de Bratskij Vestnik ('Broeder- bode'). het orgaan van de al-unie raad. Voor het eerst wordt daarin duidelijk gezinspeeld op de vervolgin gen, die de afgescheiden baptisten moeten doorstaan. Onverstandig Letterlijk wordt er gezegd: 'Met diep D. Veenstra Dzn leedwezen treuren wij over datgene, wat sommigen uwer moeten doorstaan als gevolg van onverstandige hande lingen, die gebaseerd zijn op overtre dingen van de geldende wetgeving betreffende de religieuze gemeen schappen'. De secretaris van de al-unie-raad. A. M. Bytsjkof, keert zich in een rapport in hetzelfde nummer vooral tegen 'hen, die bij voorbeeld grote optoch ten naar begrafenissen met gezang en prediking organiseren, kinderen en tie ners in koren en orkesten opnemen, en die zonder de autoriteiten op de hoogte te stellen openbare doopdien- sten houden'. kesten aan andere gemeenten en hu welijkssluitingen buiten het kerkge bouw. Indirect komt in het bericht de vrees tot uiting, dat zulke activiteiten nadelige gevolgen zullen hebben voor alle baptisten in Rusland. Van een onzer verslaggevers ETTEN-LEUR De hervormde ge meente en de gereformeerde kerk van Etten-Leur hebben besloten tot sa menwerking onder de naam 'Evangeli sche kerkengemeenschap Etten-Leur.' Zij hebben geen nieuwe kerk gesticht, maar zijn een federatieve samenwer king aangegaan. Beide kerken behou den hun juridische zelfstandigheid, maar doen in de praktijk zoveel mo gelijk samen: gemeenschappelijke kerkdiensten (ook bediening van doop en avondmaal), huisbezoek, diakonaat. financieel beheer. De kerkengemeenschap wordt be stuurd door een federatieraad. Zij om vat ruim duizend hervormden en ge reformeerden in Etten-Leur. Hoeven en Sint Willebrord. Etten-Leur zag haar inwonertal de laatste twaalf jaar verdubbelen tot ruim twintigduizend. Deze groei kwam hoofdzakelijk tot stand door vestiging van mensen van buitenaf, die aangetrokken werden door de zich snel uitbreidende industrie. Zeven procent van deze import is hervormd of gereformeerd. De gereformeerden hadden in Etten- Leur geen eigen kerk. Zij waren lid in Breda, maar gingen steeds meer kerkelijk meeleven met de hervormde gemeente ter plaatse. In 1970 sloot gereformeerd Breda met de hervorm de gemeente van Etten-Leur een doopovereenkomst, volgens welke in Etten-Leur gedoopte kinderen in het gereformeerde doopboek konden wor den ingeschreven. Gereformeerde ambtsdragers bezochten vanaf 1970 als waarnemer de hervormde kerkeraads- vergaderingen. Van een verslaggever UTRECHT De 16-jarige lts-leerling H. R. Kluitenberg uit Wageningen is gistermiddag bij een verkeersongeluk in Rhenen om het leven gekomen. Hij sloeg met zijn bromfiets op de Cune- raweg plotseling linksaf en werd toen geschept door een achteropkomende personenauto. Een jongen die achte rop de bromfiets zat liep schaafwon den op. Men bleef het echter een onbevredi gende situatie vinden, dat vele gere formeerden wel in de hervormde ge meente meewerkten in allrlei com missies, maar formeel geen rechten en plichten hadden. In het najaar van 1971 richtte de gereformeerde kerk van Breda in Etten-Leur een zelfstan dige wijk op met een eigen wijkraad, om zo de hervormde gemeente een gesprekspartner te geven. SCHIPHOL Ter bespreking van de problemen van de Oegandese vluchte lingen is gisteren de hoge commissa ris der VN voor de vluchtelingen, prins Sadruddin Aga Khan, uit Genè- ve op Schiphol aangekomen. De prins bezoekt ons land als eerste op een rondreis door West-Europa. In kringen van het ministerie van ontwikkelingshulp wordt aangenomen dat de prins de Nederlandse regering zal vragen nog meer vluchtelingen op te nemen dan tot nu toe is geeburd. Nederland heeft tot nu toe in totaal 250 vluchtelingen'opgenomen. Öaar zul len deze week nog 50 bijkomen. In Oostenrijk, dat zelf 200 vluchtelingen wil opnemen, verblijven echter nog 1200 Oegandezen en ook België wil van een overschot van 200 vluchtelingen af. In totaal weet de hoge commissa ris nog geen raad met bijna 2.000 verspreid ondergebrachte Oegandezen, voor wie hij per 1 april nieuw onder dak zoekt. LIBREVILLE (KNP) President Bengo van Gabon heeft amnestie verleend aan de vroegere vicaris-gene raal van Libreville, mgr. Camille Ndzi Boe. Bengo maakte zijn beslis sing bekend in zijn gebruikelijke nieuwjaarstoespraak tot de kerkelijke leiders van Gabon. Ndzi Boe werd in 1970 op beschuldiging van het beledi gen van een lid van de regering tot acht jaar gevangenisstraf en vervol gens tot vijf jaar huisarrest veroor deeld. Vietnam (26) Vietnam (23) We hadden een uniek schouwspel: ons hele volk in protest tegen het onmen selijke optreden van de VS in Viet nam. De handen ineeri geslagen, on derlinge verschillen vergeten! Het gaat om het behoud van menselijke waarden, die door de Nixonieten met niets ontziend geweld worden ver- 't Is toch zo klaar als wat dat de enige reden van de Amerikaanse aan wezigheid in Vietnam is om te voor komen dat de communisten over Zuid-Vietnam gaan heersen. Met de wijze waarop ze dat doen ben ik 't overigens ook niet eens. Persoonlijk had ik me allang uit deze netelige positie teruggetrokken, als ik Nixon Niekerk-Oldekerk P. M. Terpstra Vietnam (27) De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: Drs. J. Tamminga. Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem giro X 500. Nu is het GPV weer tegen de Viet- namdemonstratie in Utrecht. Ik vraag me toch af waar de mensen van het GPV de moed vandaan halen om zich christelijk te noemen. Wat er in Viet nam gebeurt, is geen schending, nee het is een verkrachting van Gods geboden en wetten! Amsterdam In een ander bericht verwijt de Broe derbode de initiativniki in de Oekrai- ne talrijke andere overtredingen van de wetten op de eredienst, zoals po gingen om zondagsscholen op te rich ten. niet aangemelde gemeentesamen komsten, bezoeken van koren en or- Van een verslaggever AMSTERDAM De contacten tussen de Amsterdamse en Surinaamse poli tie zullen worden geïntensiveerd. Dit zal kunnen leiden tot het uitwisselen van politiefunctionarissen. Premier Sedney van Suriname en burgemees ter Samkalden van Amsterdam heb ben dit besloten in een gesprek, dat vrijdag op het stadhuis werd gevoerd. Er zal ook een onderzoek worden ingesteld naar de maatregelen noodza kelijk om de problemen, veroorzaakt door toevloed van Surinamers, het hoofd te bieden. De gemeente Amster dam is reeds bezig met een inventari satie van deze problemen. Suriname zal meewerken aan het onderzoek. Van een onzer verslaggevers GRONINGEN Veel mensen zijn woedend geweest op de Ci ty-groep in Groningen vanwege het advies liever geld te geven voor het 'niet zo kerkelijke maar wel evangelische' Medi sche Comité Vietnam dan voor de actie 'Kom over de brug'. Herman Verbeek, de man van de City-groep, zegt: 'Ze hebben niet gereageerd op onze argumenten, ze hebben alleen maar geroe pen: nou doen we dan iets en dan zijn jullie er tégen!' Herman Verbeek is rooms-katholiek priester. Ja, maar een buitenbeentje, kun je horen verzekeren. Zelf zegt hij zijn wijding in 1963 te beschou wen als een 'incident', waarna hij weer gepromoveerd is tot leek. Hij wil zichzelf ook wel aanduiden als 'free lance priester'. In elk geval vindt hij dat de kerken en de kerk mensen niet mogen volstaan met teren op de bijbel. Zoals de profeten de geschriften van Mozes steeds weer (in hun eigen tijd) schreven, zoals Jezus dat ook deed, zo moeten de bijbelse waarden ook nu op een eigentijdse wijze worden geschreven. Herman Verbeek pro beert dat gestalte te geven in de Groningse City-groep, die een smelt kroes van vernieuwing wil zijn, maar die voor veel kerkmensen een omstreden zaak is. Toch bestaat het merendeel van de City-groepers juist uit mensen van kerkelijke komaf. Steekproeven heb ben uitgewezen dat er ongeveer veertig procent rooms-katholieken, twintig procent hervormden, twintig procent gereformeerden en dan nog eens twintig procent van andere ker ken of onkerkelijken de doorgaans goed bezochte diensten van de City- groep bezoeken en meedraaien in het werk. De band die hen samen smeedt is er één van radikale religieuze heroriën tatie. Volgens Verbeek komt er een toenemend aantal vooral jonge men sen uit de gereformeerde kerken. Ze zoeken het elders omdat ze zich niet meer kunnen vinden in een te van zelfsprekend religieus patroon dat helemaal niet van zelf spreekt. De City-groep bestaat volgens Ver beek eigenlijk uit twee stromingen. De ene wil het woord 'God' hele maal niet meer horen, walgt van alles wat daar in het kerkelijke jargon om heen hoort. De tweede groep wil juist wel over God praten maar doet dat agressief. Levensgevaar lij k Om nu op de kwestie van 'Kom over de brug' terug te komen, Verbeek zegt: 'De zelfgenoegzaamheid we hebben nu als kerken iets gedéón is levensgevaarlijk. Het kapitaal vindt het wel goed zo'. Een actie als 'Kom over de brug' vervult Verbeek met zorg. Zelfkritiek is er niet vol gens hem. Alleen maar zelfgenoeg zaamheid. Er is vaak nog teveel een religieuze manier van spreken. Hij licht toe: 'Kom over de brug' was een massief credo: De boodschap die wij van God hebben ontvangen te verspreiden over de gehele wereld. 'Dan worden veel van onze mensen ontzettend kwaad. Op die manier span je een grote naam voor je kar". Het verwijt dat de City-groep op het hoogtepunt van de actie ageerde doet Verbeek af met: 'Je moet de publiciteit zoeken op het moment dat dat het meeste effect heeft'. Verbeek gaat verder: 'Het is in het westen geen schande bezit te hebben ten koste van anderen. Alle oneffen- Herman Verbeek heden worden volgesmeerd met reli gieuze stopverf door de mensen met de nette pakken. Zo erg zelfs, dat het bijna nret is los te maken zonder een revolutie. Gelukkig is er in Nederland een nieuwe oriëntatie in een partij als de PPR. Partijen die ethisch willen zijn hebben helemaal geen ethiek meer. Zij hebben niet voldoende draagkracht voor de he dendaagse feiten. Christelijke partij en zijn partijen die de dingen we ten. Ze durven niet meer te zeggen: we weten het niet'. Verbeek kan dat niet begrijpen. Kwesties als euthanasie en abortus worden nog beoordeeld op basis van begrippen over dood en leven uit een ver verleden. Door de nieuwere inzichten is de grens tussen leven en dood veel moeilijkèr te trekken. 'Ik weet niet hoe 't met de euthana sie moet en met abortus. De kerken zouden dat ook niet moeten weten. Ze moeten de onzekerheid aandur ven en die nog onzekerder maken'. J. K. Verhoeff Vietnam (28) De heer Vondeling zegt in antwoord op kritiek op zijn optreden bij de Vietnam-demonstratie, dat hij daar niet was als voorzitter van de Tweede Kamer. Maar ik meen dat hij door zijn gedrag getoond heeft niet meer geschikt te zijn als onpartijdig voor zitter der Tweede Kamer. Amsterdam J. Sekan (Discussie gesloten, red). PTT (2) Ook ik voel me wel een beetje 'geno men' door die steeds doorgaande ver hogingen, ondanks de winsten bij de PTT. In de bus maakte ik tegen een buurvrouw de opmerking, dat er m.i. eens - één jaar bv. - een prijs- en loonstop moest komen voor iedereen. Waarop de chauffeur opmerkte: 'Laat de regering dan maar éérst eens het voorbeeld geven met de PTT'. Mijn vraag: 1. Wordt zo'n grote instelling als de PTT wel eens 'doorgelicht'? Dat gebeurt zelfs bij particulieren (letterlijk) van tijd tot tijd! 2. Waar blijft die winst van de PTT? Oegstgeest C. A. Koen In de laatste hervormde synode-vergadering, zei prof. dr. H. Berkhof (het was tijdens de discussie over h«et Getuigenis) over de gereformeerde bon ders: 'Ik heb hen nu eenmaal nodig, ook al zeggen zij, dat zij mij niet nodig hebben'. Wat bedoel je daar concreet mee? vraagt dr. H. Bartels aan prof. Berkhof in 'In de Waagschaal'. Dr. Bartels: 'Wat heb ik van hen te leren, dat ik niet zou kunnen missen? Ik bedoel; dogmatisch? Binnen de gereformeerde theologie ligt hun inte resse speciaal op het veld tussen verkiezing en bevinding. Een belangrijk, maar in omvang be perkt gebied. Gecompliceerd in de toepassing, maar niet al te moeilijk om dogmatisch te over zien. Dat komt ook doordat ze het ons ook overigens niet te moeilijk maken. Ze worden niet moede, konsekwent en uitsluitend te verwijzen naar de klassieke gereformeerde theologie en willen er angstvallig voor waken, daar niets aan te veranderen. Wat zij dogmatisch willen is over zichtelijk en helder; iets, dat niet van iedere theologie gezegd kan worden. Het is mij dan ook heel duidelijk, dat en waarom ik zo niet kan dogmatiseren. Waarin heb ik hen dan 'nu eenmaal nodig?' Waarom willen we hun steeds weer de ideologie van het 'elkaar nodig hebben' opdringen? Als ik het synodebesluit goed begrepen heb, is het de bedoeling, dat er gespreksgroepen komen. Maar daarmee zal het gaan, zoals het met alle gespreks- groepenwerk in de gemeenten is gegaan en gaat: dat daaraan hoegenaamd geen bonders deelnemen. Dat typisch hervormde heen en weer gaan van meningen, en daarna afwegen in het licht van het evangelie, ook wat de centrale vragen betreft, is toch iets anders dan hun wens om, te getuigen van de zekerheden, die zij in bijbel en belijde nisgeschriften gegeven achten en die geen afwe ging behoeven? Waarom proberen we hen steeds in onze schuit te trekken, waar ze niet in willen? Is het niet nodig met te beginnen de ander te erkennen in zijn anders-zijn'? In zijn antwoord schrijft prof. dr. Berkhof onder meer: 'Ook je typering: 'hun interesse ligt speciaal op het veld van verkiezing en bevinding', kan ik zo niet meemaken. Dat geldt van de rechtervleugel en van een groot deel van het kerkvolk, en speelt op de achtergrond van heel de prediking mee. Maar de voorgrond bij velen en de gemeenschap pelijke noemer van alles is: de aandacht voor de persoonlijke heilstoeëigening. Dat is de hermeneu tische kijker waardoor ze naar de Schrift kijken. Alle teksten worden toegespitst naar de vraag toe: hoe word ik een kind van God en een erfgenaam van het eeuwige leven? Ik beschouw die benade ring als een grote versmalling en verarming van het Schriftgetuigenis. Ook binnen de G.B. wordt dat wel beseft. Vooral het voortreffelijk geredi geerde 'Wapenveld' is al jarenlang bezig, de blik te verwijden. Maar ook daar treedt naar mijn indruk een zekere verstrakking in, nu men vreest dat bij 'de anderen' het maatschappelijke engage ment meer en meer wordt opgebouwd op een theologie waarin voor de persoonlijke kern van geloof een bekering nauwelijks plaats is. Hiermee wordt je al wel duidelijk, hoe ik de door jou bestreden uitdrukking bedoelde. Wij die wil lens of tegen wil en dank op de fronten van de secularisatie en de moderne problematiek staan, hebben andere hermeneutische kijkers nodig, om andere verkondigingslijnen in de Schrift te ont dekken, waardoor de mensen om ons heen het Woord van God weer midden in hun eigen leven te horen krijgen. Niemand kan en hoeft alles tegelijk te zeggen. We zijn boos geworden op de mensen van het Getuigenis o.a. omdat wij nooit hebben willen ontkennen wat zij positief te belij den hadden. Maar we moesten het in onze situatie vaak a.h.w. klein drukken. Ik heb het nodig, dat anderen het dan groot drukken. Anders dreigen we het te vergeten. Tenvijl juist daar de reserves liggen van waaruit straks weer nieuw naar onze fronten toe zal moeten worden doorvertaald. Dat zij het moeizame werk van doorvertaling niet respecteren, moeten ze zelf voor God verantwoor den. Ik moet weten dat hun waarschuwing niet denkbeeldig is; wij kunnen al doorvertalend in één richting, wezenlijke zaken vergeten of zelfs prijsgeven. Al doorvertalend heb ik de mensen nodig, die mij voor de voeten lopen met de vraag of mijn doorvertaling wel op voortdurende en juiste terugkoppeling berust'. 'In KERK IN KRITIEK Dat de kerken de laatste jaren aai een heftige kritiek bloot staan is e« feit, dat moeilijk ontkend kan word® en een omstandigheid die de kert L'aii met andere 'instanties' deelt. Alleec. bij de kerk komt alles wat harder aa: rir vanwege haar terecht volgehoud® pretentie. Karl Barth was van meniaj lat g dat ze een avantgarde moest zijn ii de zorg voor hen die achterop komen, om dat alleen maar eens te noemet Des te meer reden voor de kerke aa| niet om te zwijgen of in een niets !'eer doen te vervallen, maar wel om it weten wanneer gesproken en gezn* w0 gen dient te worden, wanneer gehai deld en niet gehandeld moet wordet j<jen, Nog altijd schijnen wij dat te moet«anB, leren. U ziet, ik ga zo spoedig moge er(j lijk bij het spreken over de kerk o;rae de wij-toer over. Wij hebben daa ^jei moeite mee. *)e bisschop van Roei ,t nu mond is daa>" een voorbeeld van. Hi. mend ziet kans om voor radio en televis<sti alle kritiek op zijn beleid weg t erse wuiven om iedere vernieuwing ti 0rdei voorkomen, maar laat daarnaast o; 3ddei onvoorstelbaar vrijmoedige wijze kend maken dat het 'paleis' (vri heeft zo'n naam voor het huis va een 'herder1 uitgevonden?) raistsjpy, van een half miljoen vertimmerd zj worden, 't Kan me echt niet interest ren of het nodig is, want bij e beetje praten is alles uiteindelijk nodig, maar de prioriteit! Te mens dal men dit in het huidig tijdsgi wricht kan maken in deze krietiek situatie, dat is op z'n zachtst gezeg I bevreemdend. En bevreemdender g1 het dus zijn als dit soort uitgavi/|| straks door Rome gedekt zal word® Een ander voorbeeld is het niet met doen van bepaalde kerken aan o k adressenaktie tegen de bombardemei 111 ten in Noord-Vietnam. Het argume; is bekend: wij weten er zo wein van. Maar blijkbaar voldoende om I kunnen zwijgen. Een derde voorbee! de is het gekrakeel om de situatie van d c®mJ kerk in Rusland. Buiten kijf staat di vervolgden geholpen dienen te wa den. Maar de wijze waarop is his 0 beslissend en kan niet voorbij aan d vraag waarom de Russen de kerk i wantrouwen. Het syndroom van kerk die de lakens uitdeelt en ondi één hoedje speelt met ii en unui uitbuitend r? niet voorbij en het is reëel om daa mee te rekenen. Ook de kerk mr niet te spoedig willen vergeten. K( ken dienen in de storm van kritii met zulke dingen beslist èn voorzii tig om te gaan. eelpl het widei de: vooi nkele be irend NED. HERV. KERK Beroepen te Akkrum: Th. J. de Hee£' kand. te Utrecht. Bedankt voor Nijkerkerveen: G. van Kooten te Delft. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Laren (N.H.) drtf" F. W. Fokkema te Zweelo; naar Me! lawier: J. S. R. Lanser, kand. aldaar. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Rotterdam-C.: H. Eerland te Hilversum-O. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Rotterdam-C.: A. M. def'i" Boer te Ridderkerk. Bedankt voor Elspeet en voor Wa? ningen: P. Blok te Dirksland; vod Zwolle: J. van Haaren te Amersfoort Europese Bibliotheek Zaltbommi Scheveningen in oude ansichtkaart Prijs f 17.90. Het Scheveningen van de oude kled# drachten, met de paardetram in ^e|e Prins Willemstraat, de Keizerstrai ttnen zonder auto's, de vijf-cents-paard orc|w wagen met de visvrouwen, de hofje fjerja de Weststraat met de waterpomp, innen Drogersdijk met z'n zijslopjes, me |ege ook de vroegere hotels, kortom ve ,jjen beelden uit de tijd toen het kustdoi e]mo nog geen haven bezat, maar het moei 73 j® doen met de Haringkade. rmate Dit boekje, samengesteld door C. Bi .e® herinnert helemaal aan dat Schei 2|J ningen van weleer, aan de erven van reders met hun kuiperijen, boetzolde.' zeilmakerijen en wagenvoerderï Veel prentjes van omstreeks 1900 zen op de groeiende relatie van b 1 n vissersdorp met Den Haag en op f j betekenis, die het als zomers recreat centrum zou gaan innemen. De schr net ver zegt in z'n inleiding: 'Toen Jae *w°01 Pronk in 1818 de eerste badinrichti *jai van ons land op een duintop liet boi üa£ wen, had hij niet kunnen vermoed dat Scheveningen de grootste badpla» vai van ons land zou worden.' ?egei 'ga: Het is een verrukkelijk albumpje, 4 dij ouderen niet zonder weemoed zulb ripath bekijken. Noo ekent nem pen, Ten. 1 onze eren a Piji fen. 1 rken iam iten DEN HAAG Het Kamerlid Bei _cu (RKPN) is van oordeel dat een sti h vervolging moet worden ingesteld gen de 18 artsen uit Friesland, actieve euthanasie zouden hebben I gepast. Hij heeft de minister 1 justitie gevraagd om het openb» ministerie een vervolging tegen artsen te laten instellen. 'dn; 1st. Ifirij sten :en d de n de ioordw

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2