Geen machinerie met resoluties, maar een intensieve ontmoeting Financieel appel voor plaatselijk kerkewerk «Of Internationaal zendingscongres in Bangkok Trouw K wartet Indonesisch bewind muilkorft chr. krant Duitse synode wil politieke rechten voor gastarbeiders 'Justitia et Pax' te duur, vindt paus Studiecommissie gehuwde diakens vandaag Bcroepings* werk Boekenetalage Oecumenische dienst over milieubederf TROUW/KWARTET DONDERDAG 11 JANUARI 1973 KERK T2/Ï door H. Biersteker BANGKOK De conferentie 'Salvation Today* bij Bangkok is anders dan alle andere conferen ties. De organisatoren hebben er niet die machinerie van willen maken die vanzelf resoluties uit braakt, zoals zoveel internationale congressen. Neen, het Heil moest ook gevierd kunnen worden of de wanhoop over de afwezigheid van het Heil moest ook uilgesproken kunnen worden. Vandaar een levendig en door velen meegemaakt programma van vierin gen met voorbeden, liederen en derge lijke. Het werk in de secties moest steunen op het nodige bijbel-vóórwerk en dat gebeurde eerst met alle deelne mers tegelijk onder leiding van een wisselend forum, telkens onder aanvoering van dr. Hans Rudi Weber en vervolgens in bijbelgroepen die zich nog grondiger in de bijbelse betekenissen van Heil verdiepten. Pas als dat voorbij was kwam men aan het werk in de secties toe, met als onderwerpen: Dialoog met belij ders van levende godsdiensten; Chris telijke identiteit en raciale identiteit, Culturele verandering en bekering; Heil en sociale uitbuiting, in relatie met nationale planning en in relatie met plaatselijke conflicten; en tenslot te: Kerken, vernieuwd in hun zen ding, in hun verhouding met elkaar: Tien onderwerpen, waarover geweldig intensief gepraat wordt en bepaald niet door de eersten de besten. Wat er aan richtlijnen uit zou moeten komen is niet de eerste kopzorg van de organisatoren geweest en dat maakt de gesprekken wel onbevange- ner maar vele sectieleiders krijgen toch het onrustige gevoel van experi menterende onderwijzers die zien dat de exameneisen niet zijn veranderd. Hoe dan ook de vergadering van de commissie van wereldzending en evangelisatie komt als een groot sleepnet achter deze gebeurtenis aan en zal zowel de brokken als de vruch ten ervan -wel opvangen. Prof. Verkuyl De redact'» behoudt tlch het recht voor om ter opname in dexc rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. Bij pubilkatle wordt met de naam van de Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan liet secretariaat hoofd redactie Trouw Kwartet, Postbus 8S9, Am sterdam. Loon naar prestatie In Tr/Kw van 28 december jl. be strijdt de heer Kat van Zeist mijn visie op het zo belangrijke vraagstuk van de sociale, collectieve voorzienin gen t.o.v. individuele verantwoorde lijkheid. De schrijver bedoelt het eer lijk, ook als hij beweert dat ik aan het jongleren ben met de opvattingen in deze materie van de heren Wiegel en Biesheuvel. Nu kan men met deze problemen spelen, jongleren, maar men kan er ook mee manipuleren. Wanneer nagedacht wordt over de verhouding collectieve-sociale voorzie ningen to.v. individuele verantwoorde lijkheid, dan begint pas de moeilijk heid, nl. waar beider grenzen liggen. Mijn tegenspreker, en allen die heden een verkeerd idee hebben over sociale bemoelngen. kunnen niet genoeg ge wezen worden op socialisten van het genre als prof. Hoetink, Banning en Kohnstamm (alle lid van de PvdA- hoe zij op wetenschappelijk-wijsgeri- ge gronden de idee der persoonlijk heid funderen. Tot slot zou ik willen zeggen: een geestelijk klimaat dat be dacht is op de maatschappelijke zon den en daar adequaat op reageert, verdient verre de voorkeur boven een waanwijs, zichzelf steeds herhalend partijoptimisme, dat de vijand altijd buiten zichzelf localiseert terwille van eigen zelfbehoud en dat niet schroomt de werkelijkheid systematisch te ver tekenen en te verdraaien. Amsterdam F. G. de Groot Vietnam (9) Ik ben er niet tegen dat er akties gevoerd worden om de medemens tc helpen, maar waar ik wel tegen ben is dat alles wel zeer eenzijdig ge noemd wordt. Amerika doet alles en Noord Vietnam, met zijn hulp van China en Rusland doet niets wat verkeerd is. Als ze dan tegen Amerika zijn, dan ook geen materiele steun van China en Rusland aan de andere kant. Het zou goed zij dat wij eens een ander beeld zagen dan alleen wat Amerika doet? Kraggenburg J. de Keijzer-de Visser De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: Drs. J. Tamminga. Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N 2. Voorburgwal 276 - 280, Adam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem giro X 500. Selectie Het samengaan van allerlei instanties om 'heel Vietnam' hulp te bieden (giro 777) steekt schril af bij het Medisch Comité 'Nederland-Vietnam', dat alleen Noord-Vietnam en z.g. be vrijd Zuid-Vietnam wil helpen. Hoe is het mogelijk, dat men zelfs bij hulp verlening nog discrimineert! Waarom doet het Medisch Comité niet mee aan de actie voor heel Vietnam? Moe ten we dan overal de politiek bij halen, zelfs in het helpen van ande ren? Is dat geen geselecteerde naas tenliefde? Of loop ik achter, als ik van de discriminatie van dit comité niets begrijp? P. Kors H. I. Ambacht Onderwijs (4) De heer H. C. Haksteen is zo vriende lijk, om te reageren op mijn ingezon den 'Onderwijs (2)'. Hij wijst erop, dat de R. K. Kerk en de Ned. Herv. Kerk de evolutietheorie wel aanvaar den en leren. Het verschilpunt zal wel zijn: de facto of de jure, feitelijk of wettig? Dat de evolutietheorie 'de facto' geleerd wordt, ontkent ik niet. Wél, dat dit wettig gebeurt. In de R. K. Kerk staat de leer vast. Prof. drs. F. Haarsma, hoogleraar aan het Groot- Seminarie te Rijsenburg stelde het zo: 'Waar geloof en andere wetenschap pen (b.v. de evolutietheorie-K.) elkan der raken, zijn de r.k.-geleerden ook gebonden aan het dogma van de Kerk'. Niet de Nederlandse Kerkprovincie bepaalt de leer, maar Rome. Hieraan verandert zelfs de nieuwe Catechis mus niets. Wat de Ned. Herv. Kerk betreft, ik moge verwijzen naar de Kerkorde 1951, art 10. In al. 1 'doet de gehele kerk.in gemeenschap met de belijdenis der vaderen.be lijdenis van de zelfopenbaring van dé Drieënige God'. In al. 2 wordt de belijdenis der vaderen genoemd, waar onder de drie formulieren. Deze ge ven geen grond voor de erkenning van de evolutietheorie, integendeel. Sinds 1951 deed de N.H.K. geen leer- uitspraken t.a.v. de evolutietheorie. Dit betekent dus, dat zij, die deze theorie op de scholen leren, dit niet wettig doen. Anderzijds hebben de kerken de plicht, erop toe te zien, dat de leer gehandhaafd blijft. Helaas le ven we, zoals in de tijd van de Richteren onder Israël: 'In die dagen was er geen koning in Israël, een iegelijk deed, wat recht was in zijn ogen'. (Richt 17 :6, 21:25) En dan ver gaat het een volk slecht, men leze er de geschiedenis van de Richteren maar op na. Alphen a.d. Rijn Prof. Beyerhaus en enige andere ver ontruste 'evangelicals' blijven het al lemaal geanimeerd meemaken en de eerstgenoemde had een rechtstreeks treffen met prof. Verkuyl die hem uitdaagde hem te vertellen, hoeveel ondertekenaars van de verontruste Verklaring van Frankfurt ook de Ver klaring van Bannen hebben getekend de stellingname van de Bekennen de Kirche tegen het nazidom in Duits land. Met andere woorden, Verkuyl twijfelt aan de bijbelgetrouwheid van al diegenen, die aan de Schrift ook geen motieven tot krachtige strijd tegen alle mensonterende machten op aarde ontlenen. In één der bijbelgroepen namen deel nemers uit zeer uiteenlopende confes sies onder leiding van de Ghanese hoogleraar Kwesi Abotsia Dickson met een lofzang een uitspraak aan waarvan een der behoudende evange licals zei, dat hij zich er zeer over verheugde. Het was de Zweedse zende ling in Japan. Gunnar Kristianssen. die herhaaldelijk opgemerkt had aan de goede intenties van de zending- nieuwe-stijl niet te twijfelen, maar te betreuren dat er altijd zulke eenzijdi ge indrukken van overkomen naar het grondvlak. Illustratief De tekst kan illustratief zijn voor de wijze waarop men polarisatie als die rond het Getuigenis in Nederland op internationale schaal tegemoet treedt. Zij luidt: 'We hebben in deze ontmoeting de vreugde van de levende Christus erva ren en we werden vernieuwd en uitge daagd door eikaars geloof. We waren ons diep bewust van ons falen in gehoorzaamheid aan onze Heer en van onze bindheid voor de wegen die Hij ons opent. Wij zijn vervuld van een diep gevoel van boete dat ons tegelij kertijd pijnlijk treft en aandrijft tot Christus' vernieuwingswerk. Door en over al onze moeite heen temidden van de problemen en verwikkelingen van de wereld en onze verwarring over de structuur en de taak van de kerk zien we het Licht schijnen dat door geen duisternis verzwolgen kan worden. Met dankbaarheid en blijdschap bevestigen wij opnieuw ons vertrouwen in de genoegdoening van onze gekruisigde en opgestane Heer. Wij kennen hem als Degene, die is en Secretaris-generaal dr. Philip Potter van de wereldraad van kerken (rechts) op de wereldzendingsconferentie in Bang kok met (van links naar rechts) generaal T. B. Simatupang; U Kyaw Than van de East Asia Christian Conference; en ds. Wichean Watakeecharoen, scriba van de Church of Chr 1st ln Thailand. die was en die komen zal, de soeverei ne Heer over allen. Tot het Individu komt Hij met de macht om hem te bevrijden van elk kwaad en elke zonde, van alle mach ten in hemel en op aarde en van elke dreiging van leven en dood. Tot de wereld komt hij als de Heer van de kosmos, met diepe erbarming voor de armen en de hongerenden, de machtelozen en de onderdrukten. Wij zien God vandaag zowel binnen als buiten de kerk bezig met het roe pen van mensen tot een beslissend persoonlijk antwoord op zijn heer schappij en in ondubbelzinnige toe wijding aan de bewegingen en vor men van werk waardoor alle mensen gerechtigheid zullen kennen en kans krijgen hun menszijn te ontplooien. In blij vertrouwen op Christus' macht en overwinning kunnen wij in vrij heid en hoop leven, hoe het heden er ook uitziet. De Heer is in aantocht'. Van een onzer verslaggevers BANGKOK. Het protestants-chris telijke dagblad 'Sinar Harapan' in Indonesië, dat tachtigduizend lezers heeft, is door de regering gesloten naar aanleiding van een voortijdig geachte publicatie van gegevens uit de begroting, onder meer van het begrote inkomen van president Suhar to. Dit nieuws, dat dagen later werd gepubliceerd door de South Chinese Morningpost te Hongkong, was op de wereldzendingsconferentie Salvation Today een zware schok voor de Indo nesische deelnemers. Nadat zij zich telegrafisch op de hoogte gesteld had den reisde dr. Simatupang, voorzitter van de Indonesische raad van kerken nog voor het einde van de conferentie naar Djakarta terug om de zaak met de Indonesische regering op te ne men. Een ander Indonesisch blad, Pe doman, heeft in een commentaar een dag later zijn ernsttge bezorgdheid uitgesproken over de betekenis van dit gebeuren voor de persvrijheid in Indonesië. De verklaring werd opgesteld door de Canadese oud-zendeling Edward John son. een presbyteriaan, die voor de tweede wereldoorlog lange tijd in China werkte. En de rapporteur van de groep die aan de verklaring mee werkte was de Amerikaan prof. A. F. Glasser van het Fuller Seminarium der Reformed Presbyterian Church, een theoloog met dezelfde zorgen als WUERZBURG (KNP) De synode van de r.k. kerk in West-Duitsland wil politieke rechten voor gastarbei ders. Zij moeten volgens de synode het recht krijgen, zich politiek te organiseren, of zich bij bestaande Duitse partijen aan te sluiten. Ook wil de synode invoering van het ac tief en passief kiesrecht voor gastar beiders bij gemeenteraadsverkiezin gen. De synode was zich ervan be wust, dat vooral dat laatste op grond wettelijke bezwaren kan stuiten. De synode sprak zich verder uit voor betere huisvesting van gastarbeiders, beter onderwijs voor hun kinderen en voor gelijke rechten bij hun gezond heidszorg. In de Bondsrepubliek is het de laatste tijd de tendens, om buitenlandse werknemers, die er reeds enkele jaren rechtmatig wonen, verlenging van hun verblijfsvergunning te weigeren, om zo het 'gevaar' te bestrijden, dat hun verblijf permanent zou worden. Dit werd ter synode in strijd ge noemd met de sociale leer van de kerk, de rechten van de mens, de grondwet en ook met de uitgangspun ten. die de njinister van sociale zaken heeft afgekondigd voor de inpassing van buitenlandse werknemers. Men vond. dat buitenlandse werknemers, die reeds langere tijd in West-Duits land zijn, het recht hebben te blijven en hun gezinnen te laten overkomen. Van de 2,3 miljoen gastarbeiders in Duitsland hebben momenteel 300.000 de wens kenbaar gemaakt, te blijven. prof. Beyerhaus, die echter in tegen stelling met de laatstgenoemde de vergeten. Door de intrigerende vragen en opgaven van Hans Rüdi Weber, de dia's en klankweergaven van de tek sten werd een menigte van over de hele wereld als het ware in een magnetisch veld getrokken. De leven- plenaire bijbelstudies heel positief had ervaren. Die studies zijn voor velen een bele venis geweest, die ze niet gauw zullen dige ruggespraak op elke vraag, nog weer vertaald door Spaanse, Dliitse, Franse en Russische tolken, de audio visuele middelen die helemaal op de gebeurtenis gesneden waren en de sublieme leiding van Weber stempel den deze massale bijbelstudie over Exodus, psalm 22, het «optreden van Jezus in de synagoge van Nazareth en de beschrijving van het Lam uit Openbaringen, tot het beste dat ik op dit gebied ooit heb meegemaakt. ROME (KNP) Paus Paulus heeft bezwaar gemaakt tegen de begroting voor de curie voor het jaar 1973 en met name tegen de verhoogde posten, d e voor de commissie Justitia et Pax zijn uitgetrokken. Kardinaal Vagnozzi, voorzitter van de Commissie die de begroting heeft op gemaakt, meent dat de bezwaren van de paus niet rechtvaardig zijn. Hel secretariaat van Justitia et Pax moet regelmatig contacten in de verschil lende werelddelen onderhouden en daarvoor grote reizen maken. Ook het bijwonen van Internationale conferen ties is van het hoogste belang voor het werk van Justitia et Pax. De leden van de commissie zelf krij gen voor hun bijeenkomsten in Rome slechts hun reiskosten en een deel van hun verblijfskosten vergoed. De rest moeten zij er zelf bijleggen. Bo vendien komen een aantal uitgaven, die commissieleden wegens internatio nale bijeenkomsten moeten maken, vaak voor rekening van organisaties, die zij buiten de pauselijke commissie om vertegenwoordigen Interkerkelijk vervolg op hervormde actie G. J. Kardol Van een onzer verslaggevers Verkiezingsuitslag De heer Mijderwijk uit Arnhem greep terug naar de verkiezingsuitslag van 1967 om aan te tonen hoe goed de roden het wel hebben gedaan. Als hij in gedachten terug gaat naar 1956 dan krijgt hij een heel ander beeld. Toen haalde nl. de PvdA helemaal in zijn eentje 50 zetels. Nu met drie partijen en met veel kunst en vliegwerk 56 zetels, waarvan een partij nl. D66 niet rood is maar liohtrose. KVP, AR, CHU in 1956 77 zetels, nu slechts 48 dus 29 zetels minder. Werden deze 29 zetels allemaal rood? Verre van dat; 6 gingen er naar de combinatie PvdA, PPR, D66 9 naar de WD. de overige 14 werden verdeeld tussen BP. RKPN. GPV. PSP en DS70. De CPN en SGP bleven t.o.v. 1956 gelijk. Van alle partijen is de VVD de enige die sinds 1956 in zetelaantal vooruit is gegaan. Ook moet de heer Mijder wijk eens wat beter de analyses van Marcel van Dam bekijken. Het kan hem toch niet ontgaan zijn dat een goed deel van de winst voor de VVD bij de jonge c.q. nieuwe kiezers van daan is gekomen. Heinkeszand W. T. Hoogerdijk PTT De uiteenzetting van de directeur- generaal van de PTT via de t.v. op 2 dezer was voor mij niet zo verhelde rend. Wat hebben wij feitelijk te ma ken met een overeenkomst die de PTT met het rijk heeft? Er is bij de PTT een behoorlijke winst gemaakt en het is m.i. in het geheel niet nodig, dat de tarieven met Ingang van 1 juli a.s. wederom worden verhoogd. Ik voel mij met de in het vooruitzicht gestelde tariefsverhoging echt geno men. Amsterdam G. J. Bokhout UTRECHT In de tweede helft van deze maand zullen zes kerken gelijktijdig een financieel appél op hun leden doen tot instandhouding van het plaatselijke kerkewerk. Vorig jaar januari werd een dergelij ke actie onder het motto 'Trouw moet blijken' in de hervormde kerk ge voerd. Deze actie werd een succes: de gemeenten, die serieus meededen, za gen hun inkomsten met gemiddeld dertig procent stijgen. Thans doen onder het motto 'Kerkap- pcl '73' behalve de hervormden ook de gereformeerde kerken, de lutherse kerk, de remonstrantse broederschap en de oud-katholieke kerk een beroep op hun leden, terwijl de rooms-katho- lieke kerk in nauw overleg in dezelf de periode een soortgelijk appèl doet op haar gelovigen, zij het met een ander motto: 'Kerk van de grond'. Het is de bedoeling, dat volgende week bij de kerkleden aan huis per soonlijk een envelop wordt overhan digd, waarin een folder, een ant- woordstrook en een antwoord-envelop. In de week na 21 januari wordt dan het antwoord weer persoonlijk opge haald. Tijdens een gisteren gehouden pers conferentie somde ds. W. H. den Ou den uit Rotterdam, de voorzitter van de interkerkelijke commissie geldwer ving, nog eens de drie factoren op, die de kerken in financiële moeilijkhe den hebben gebracht: inflatie, secula risatie en migratie (20 procent van de bevolking is altijd aan het verhuizen en daardoor moeilijk aanspreekbaar voor de kerkelijke bijdrage). Van de drie miljoen Nederlanders, die als hervormd te boek staan, draagt globaal genomen slechts een derde deel bij aan de kosten van het kerkewerk. Voor deze naar verhou ding kleine groep, die ook nog de financiële bron vormt voor diakonaat en zending, worden de lasten langza merhand onevenredig zwaar. Vandaar dit appèl, dat gebaseerd is op een persoonlijke benadering met het oog op de verantwoordelijkheid voor de voortgang van de evangelieverkondi ging ter plaatse. De heer J. Vaatstra uit Apeldoorn, penningmeester van het landelijk ver band van commissies van beheer van de gereformeerde kerken, zei, dat niet te ontkennen valt, dat ook vele gere formeerden het kerk-zijn heel anders beleven dan voorheen met als gevolg een daling van de kerkelijke inkom sten. Door extra acties of extra collec ten weet men over het algemeen de eindjes nog wel aan elkaar te knopen. Maar in verschillende plaatsen lukt dit ook niet meer en moet men activiteiten inkrimpen. Volgens de heer Vaatstra is de situa tie in de gereformeerde kerken thans zo, dat veertig procent van de kerkle den op verantwoorde wijze bijdraagt aan de kerkelijke huishouding. Veertig procent draagt in onvoldoen de mate bij en de resterende twintig procent niet of nauwelijks Pastoraal De voorzitter van de hervormde com missie geldwerving, oud-synodepraeses ds. J. A. G. van Zanten uit Was senaar, wees erop, dat het pastorale effect van de hervormde actie vorig jaar ongelooflijk geweest is. In som mige plaatsen hebben de predikanten aan de gelegde contacten pastoraal werk voor een heel jaar overgehou den. Hij verwachtte, dat de actie nu nog intensiever gevoerd zal worden. Juist het 'afkalvingsproces' heeft de kern van de gemeente veelal versterkt in het besef: wij moeten en mogen er samen aan gaan staan. Het geld, dat binnenkomt, is princi pieel niet bedoeld om de bestaande toestand nog weer wat te verlengen. Het zal volgens ds. Den Ouden ge bruikt moeten worden om te komen tot herbezinning, herstructurering. Landelijk en plaatselijk zal het moe ten komen tot beleidsplanning op lan ge termijn. Het was ds. Den Ouden bekend, dat in verschillende plaatsen de commis sies der verschillende kerken al van plan zijn, om na de actie samen na te gaan, in hoeverre het kerkewerk te oecumeniseren valt en per wijk of stadsgedeelte te inventariseren, hoeveel kerkruimte beschikbaar is. om dan onrendabele gebouwen af te stoten en de rest samen te gebruiken. Ook in jeugdwerk en diakonaat zou gecoördineerd kunnen worden. Van de hervormde synode had ds. Den Ouden de toezegging, dat zij zich in haar februari-zitting met deze materie zal bezighouden. Nu voeren de reformatorische kerken en de r.k. kerk hun actie nog elk onder eigen motto en met eigen affiche. Kabinet Mr. G. E. van Walsum, de oud-burge meester van Rotterdam, zei, het waarschijnlijk te achten, dat de ker ken in ons land in de toekomst voor hun financiering op zichzelf aangewe zen zullen zijn. 'Dat klinkt wellicht vreemd uit de mond van de voorzitter van een staatscommissie, die met een voorstel kwam, dat in een andere richting ging. Maar het is duidelijk, dat de voorkeur van het zittend kabi net uitgaat naar afkoop'. Mr. Van Walsum hoopte, dat deze actie de kerken vertrouwd zal maken met een nieuwe aanpak, die tevens een nieuwe opbloei van het kerkelijk leven in de hand kan werken. Het ligt in de bedoeling, dat dit appèl elk jaar herhaald wordt. Ds. Den Ouden zei te verwachten, dat de actie volgend jaar onder één motto en met één affiche gevoerd zal worden. Nu was dat nog niet mogelijk, omdat, zoals drs. B. Weterman, econoom van het aartsbisdom Utrecht uitlegde, de benaderingswijze en het appèl in de verschillende groepen toch nog anders ligt. 'Wij hebben altijd centraal ge dacht en moeten nu de betekenis van het grondvlak leren. Vandaar ons motto: 'Kerk van de grond'. ROTTERDAM De Nederlandse r.k. bisschoppen hebben een studiecom missie in het leven geroepen, die na moet gaan welke voorwaarden moeten worden vervuld, alvorens de Neder landse bisschoppen-conferentie Rome kan vragen het permanente diakonaat van gehuwden opnieuw te mogen in voeren. DAT WEL! Toen ik van de week 's avonds later thuiskwam (later dan wat?) neef Faas bij ons thuis. Hij wj mijn stoel gaan zitten, maar goed, ben ik van hem gewend. Languit hij naar de beeldbuis te staren, was interessant, gebaarde hij. ging over de Surinamers die gediscrimineerd worden. Miij Geertsema was er ook bij. Ik r Faas mij even de voorgeschiedenj vertellen en daaraan voldeed hij was iemand van de omroep met aanstaande Surinamers zaterdagai jl. in Amsterdam naar het uitgi centrum gegaan en had daar tot verbijstering gemerkt dat hij doch de Surinamers niet toegd werden. Het scheen een schande zaak te zijn want ook de ministe zijn Surinaamse collega Sedney fc bedenkelijk. De laatste trok ei pittige conclusies, in de geest Nederland mag voortaan wel naai eigen kijken als 't weer wat van l Afrika of Rhodesië te zeggen Die was raak. Nu kan Faas nooit zijn mond houden en heeft de nel gauw en subiet voor eigen haard land op te komen. Hij vroeg ziel en ons dan ook luide waarom dii zo nodig naar een nachtclub moes Er zijn toch wel fatsoenlijker gele heden, was zijn kritiek. Ik vind geen discriminatie, vervolgde hij bedoel, dat is geen discriminatie het Nederlandse volk wat zulke van die nachtclubs doen. Dat kaï daar verwachten. Er zijn duizend legenheden waar er geen sprake onderscheid geweest zou zijn. Hel ze zondag soms in de kerk gei vroeg hij mij nog op de man af. had voor een deel gelijk, voelde Op het gedrag van portiers van nachtclub kan je moeilijk 't Nederlandse volk laten afknap Daarom klonken de opmerkingen Sedney ook een beetje gezwo Waarmee ik, en dat zei ik tegen J om hem ook tot rede te bren waarmee ik niet zou willen bewi dat er in ons land niet gedisci neerd wordt. Reken maar van Maar dan kunnen ze die nachtclub wel buiten laten, want wat daar zoeken is toch niet veel bij ders. Hoewel ze er wel meisjes andere rassen laten optreden, wel! NED. HERV. KERK Beroepbaar: H. Harkema, Ooftstraa Utrecht; F. J. C. Helder, Smeestl 11, Ruinen voorheen te Wi'Llemsl Curacao). GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Maastricht: I. Jong te Den Bosch (verb. ber.). CHR GEREF. KERKEN Beroepen: te Utrecht: H. van 3 gen te Franeker; te Nunspeet pred. pl.)R. van Beek te IJmuida GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Zwijndrecht: J. Weststrate te Meliskerke; voor 1 voetsluis: J. Baayens te Tricht. Hermann Hesse: Gertrud. Dc Art derspers Grote ABC nr. 186 blz 12,90 vertaling Pé Han kcls. Hermann Hesse: Klingsor's li ste zomer. De Bezige Bij Kwint sens 12 190 blz 12,50 vief druk vertaling G. Huib A. Vert gen. De grote belangstelling voor de Di se schrijver Hermann I-Iesse (18 1962), ook in ons land, heeft uitgevers koortsachtig aan het we gezet. In korte tijd verschenen v van zijn boeken, zoals De Steppewi Siddharta. Demian, Reis naar morgenland. Narziss en Goldmui Knulp en Sprookjes. Aan die ree zijn weer twee vertalingen van dl Nobelprijswinnaar (1946) toegevoe De uit 1910 daterende liefdesrom 'Gertrud' en 'Klingsor's laatste zoffii dat voor het eerst in 1920 versche De laatste bundel bevat twee novel) die dateren uit de periode waai 'Siddharta' ontstond. Hesse had in het Zwitserse bergdorp Montagu teruggetrokken, om zonder vrouw kinderen een nieuw leven te beg nen. 'Gertrud' is een bijzonder ontroerei roman over een jongeman die zoni enige interesse muziek studeert pas na een valpartij, als hij leve lang met een stok moet lopen, gr interesse krijgt voor zijn studie, het bijzonder het componeren. G< trud is zijn grote liefde, die verliest aan zijn beste muziekvrie Na diens dood is de betovering onb roepelijk verbroken: 'ik wist dat aan haar en mijn leven niets meer herstellen viel'. 'Gertrud' is niet alleen maar roman over liefde en muziek. figuur zoals Muoth, die dwars d« het boek loopt, maakt het samen n Hesse's sympathieke filosofieën 01 de liefde, tot meer dan een oblig»| liefdesromannetje. HAARLEM Als voortzetting van Oecumenische diensten waarbij traal staat 'De bewoonbare wei wordt zondag 14 januari 12.15 uur i de Paterskerk aan de Nieuwe Grf markt een dienst gehouden met thema: 'Ons milieu'. In deze viering van bijbellezing, charistie en gesprek wil de Oeci sche werkgroep Haarlem zich houden met de oplossingen van milieubederf.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2