m Luther, Munzer of de Dubbele Boekhouding Scherpe discussie met Verontrusten' in Bangkok Studenten kamerorkest verdient meer publiek 1 1 Verontwaardiging over schrapping subsidie Proloog De Misantroop van Molière is een verrukkelijke comedie Alex de Haas in stilte begraven Trouw Kwartet Boekenetalage Nog geen haven-cao Plastic IJsrevue uit Joego-Slavië Geen schokkend programma voor Engelsen vandaag Carr: Rome moet konkordaat met Portugal opzeggen TROUW/KWARTET MAANDAG 8 JANUARI 1973 KUNiST/KERK T2/U C~2 Jerome Reehuis als Luther door Ber Huising Luther, Münzer of de Dubbele Boekhouding, zaterdagavond voor het eerst gespeeld door Theater in Arnhem, in een voortreffelijke, klare, boeiende en ook nog mooie voorstelling, is een intrigerend spel, ■waar je niet omheen kunt. Het raakt problemen en opvattingen van een historie, die zich in zekere zin herhaalt, het woelt wat los en het zal wel botsen met gevestigde opvattingen, over Martin Luther, of over de paus, of over de reformatie. De duitse schrijver Dieter Forte ver werkte. jarenlang, geschriften en gege vens over de jaren 1514 tot 1525 in Duitsland, zocht naar de samenhang van politieke, economische, sociale en theologische ontwikkelingen, die lijkt op wat er in de stroomversnelling van nu weer gebeurt en verandert en maakte daarvan een toneelwerk dat voluit gespeeld zeven tot acht uur zou duren. Dolf Verspoor de vertaler, en Karei Muller de bewerker, kortten het voor deze voostelling sterk in. De geschie denis werd daardoor, soms te zeer, vereenvoudigd, verdicht en vooral ook, sarcastisch, verscherpt. Vaticaan en vorsten streden om we reldse macht en bezit, ten koste van het volk, dat goedgelovig aflaten kocht, onderdanig ondragelijke belas tingen opbracht, en werd uitgebuit door het, pas begonnen, kapitalisme. Fugger, de rijkste man van Europa, verzamelde monopolies, financierde vorsten en de paus en was zelfs de machtige die de verkiezing van keizer Karei V kon betalen en bepalen. Voor al wat de heren deden gebruikten zij het geloof als rechtvaardiging. Het stuk eindigt dan ook met een litanie van Fugger, waarin alle heiligen zijn vervangen door de termen van zijn dubbele boekhouding. Een blasphemie dus, maar een van de Fuggers, en geen lastering van Dieter Forte. Rechten Dat de boeren en mijnwerkers in 1524 onder Thomas Münzer opkwamen voor hun menselijke rechten, was te danken aan Luther die in 1517 zijn stellingen tegen de aflaat had aange plakt, onder meer zijn Vrijheid van een Christenmens schreef, en de her vorming had ingeleid. Maar Luther wenste geen maatschappelijke vrijheid van de christenmensen. Evangelie en kerk hadden volgens hem niets met de wereldlijke orde en de politiek te maken, hij predikte onderwerping en gehoorzaamheid aan de vorst (Frede- rik de Wijze die hem altijd had be schermd), en wenste dat de opstand onderdrukt werd. Tienduizenden boe ren werden gemarteld en gedood. Tho mas Münzer werd onthoofd. Luther trouwde en kreeg bezittingen. Schokkend Voor wie hem louter ziet als de grote hervormende geloofsheld, kan het schokkend zijn hem in dit stuk te zien en te horen als de fanatieke en ook ijdele man, die door de vorst handig werd gebruikt tegen de macht van de roomse kerk. Maar Dieter Forte heeft hem geen woord laten zeggen, dat hij niet zelf heeft geschreven. Hij zette de grote theoloog als mens te midden van zijn tijd. Hij verbond het geloof en het evangelie met de maat schappelijke noden en beroeringen van toen en toonde hoe de kerken faalden. Op grond van de, eigenlijk al lang bekende, historische gegevens. En daarover kan deze opvoering de gedachten en discussies losmaken. Vooral ook doordat het, onder regie van Elise Hoomans, een goede en treffende opvoering werd. In het de cor van Hep van Delft, met verschil lende verhogingen, onder wisselende belichtingen, kunnen de vele tafere len zich doorlopend afspelen. De kos tuums uit die tijd (ook Hep van Delft) zijn prachtig. Te mooi soms voor dit wrange spel, maar ze passen bij de praalzucht en de enorme schul den aan Fugger. De teksten en uit spraken, naar de stukken, komen, ver kort en flitsend gemonteerd, vaak hard satirisch aan. De vele rollen zijn goed bezet Bernhard Droog is een onaangedane, kille, zakelijke Fugger. Edmond Clas sen is een prachtige Frederik de Wij ze, die zijn slimme heerszucht ver- AMSTERDAM De Nederlandse Vereniging van Toneelkunstenaars (NWT) is verontwaardigd over de argumentatie van de Eindhovense ge meenteraad bij het besluit om voor het seizoen 1973/74 de subsidie aan de toneel werkgroep 'Proloog" uit de ge meentebegroting te schrappen. In een brief aan bestuur en medewer kers van Proloog schrijft het bestuur van de NVT het handelen van de raad volstrekt af te keuren. 'Het be staan van een toneelgezelschap, dat niet alleen produktan maakt die com mercieel uitgebuit kunnen worden, is afhankelijk van een jaarlijkse terug kerende subsidie. Als die door ver schillende instanties wordt gefour neerd, is elk van die instanties mede verantwoordelijk voor een oontiinu-be- leid tegenover dat gezelschap. De ge meenteraad van Eindhoven is zich die verantwoordelijkheid kennelijk niet bewust geweest toen het met argu menten, die ons alleen maar doen denken aan preventieve censuur en politieke willekeur, besloot de subsi die stop te zetten. De raad maakte zich daarbij wellicht schuldig aan de likwi- datie van een gezelschap, dat een gewaardeerde plaats bij een eigen pu bliek had verworven. Bovendien brengt de raad de werkgelegenheid van ongeveer veertig mensen in ge vaar zonder overtuigend rekenschap te hebben gegeven van de sociale consequenties van een dergelijke be drijfssluiting', aildus het bestuur van de NVT. Een van de bezwaren van de gemeenteraad tegen Proloog was het politieke engagement waarvan het ge zelschap bij zijn werk met de jeugd uitging. door H. Biersteker BANGKOK De 'evangelicals', oftewel de meer fundementalistische gelovigen die naar de wereldzendingsconferentie in Bangkok zijn uit genodigd, laten hun aanwezigheid duidelijk merken. Op een perscon ferentie vielen twee van hen de Indiër Stanley Samartha aan, die bij de wereldraad van kerken de verantwoordelijkheid heeft voor de dia loog met gelovigen van andere levende godsdiensten. Zij vroegen hem hoe hij dit werk kon verantwoorden aangezien toch het christendom uniek was en alle andere godsdiensten vals. Samartha zei een paar passages van Hendrik Kraemer uit het hoofd op om deze twee Amerikanen duidelijk te maken dat niet het christendom, maar Jezus Christus uniek is en dat alle godsdiensten onder Zijn oordeel vallen, ook het christendom. Tot een scherpe uitwisseling kwam het toen prof. dr. P. Beyerhaus kwam eisen dat deze conferentie stelling zou nemen in de geest van de zgn. 'Frank furter Verklaring" van 1968 waarin een aantal Westduitse theologen hun afkeer betuigen van de nieuwe ont wikkelingen in de missiologie. Hij sprak van een fundamentele crisis in het geloof die ook de zending heeft geïnfecteerd en gefalsificeerd' en die de christelijke kerk dreigt te 'corrum peren'. Het is niet aangenaam om te horen, maar het moest gezegd wor den, aldus Beyerhaus. Het is niet, zoals de commissie voor wereldzen- Jan Verhoeven als de nar bergt onder een lakse gemoedelijk heid. Jan Verhoeven is zijn kostelijke wrange nar, die in deze voorstelling ook de pauselijke inbreng sarcastisch op zich neemt. Jeróme Reehuis speelt Luther met een, voor mij, soms te overdreven heftigheid, waardoor hij de twijfelachtige kanten te zeer aan dikt. René Lobo is de sterke, innerlijk ge dreven Münzer, een revolutionair zoals er nu ook zijn. Jan Go rissen maakt een fijn komische caricatuur van kei zer Maximiliaan. Henk Voges komt even goed voor de dag als glazenwas ser, Jan Apon is een voortreffelijke sluwe, diplomatieke kardinaal. Hiermee zijn de opvallendste rollen wel ver meld. Over de keuze van de bewerkers, die ongeveer twee-derde schrapten kan ik niet oordelen, daar ik het geheel niet ken. Er zou wat mij betreft, wat minder Luther en wat meer volk in de opvoering verwerkt kunnen zijn, omdat dit stuk eerder voor de algehele sociale samenhang dan tegen Luther geschreven werd. door R. N. Degens HAARLEM Het Amsterdams Studenten Kamerokest (ASKO) maakt op het ogenblik een kleine concertreis door Nederland met een programma van hedendaagse muziek. Het begon vrijdagavond in Haarlem en vrijdag 11 en zaterdag 13 januari speelt het in Rotter dam en Amsterdam. Het zou goed zijn wanneer straks wat meer publiek in de zaal zat dan vrijdagavond het geval was. Want juist omdat je de indruk krijgt dat de leden van dit ensemble in hoofdzaak voor hun eigen plezier spelen, zouden veel mensen daardoor een beetje van hun aversie tegen nieuwe muziek ge nezen kunnen worden. Dit stel jonge lui die van muziek niet hun beroep maken, spelen schijnbaar zonder bij- door Ber Huising De Haagse Comedie gaf vrijdagavond in de Koninklijke Schouwburg de eerste voorstelling van De Misantroop. Een stijlvol verzorgde, goed gedane voorstelling, waarop ik niets weet aan te merken, behal ve dan dat ik er niet heet of koud van werd. door Ben Huising Dat is misschien ook wel te veel verwacht van deze Molière, maar als je die zo hoort en ziet is het toch wel een verrukkelijke comedie. En die verrukte dus niet Waar dat nou in zit? Molières tijdgenoten uit betere krin gen convers teerden uitvoerig, hoofs en vleiend in eikaars gezicht roddelend en lasterend achter eikaars rug. Zij kuipten en konkelden met genoegen. Liefde was maar een spelletje. En wie niet meeveinsde lag er uit. Zoals de misantroop, die nog niet als volledige mensenhater begint, maar het na zijn nederlagen wel wordt Omdat hij on aangenaam is in zijn krenkende eer lijkheid, hooghartig in zijn gelijkheb- berij, en zelfzuchtig in zijn vriend schap en liefde. Jaloers en achter dochtig is hij dus ook. En Célimène, die hij helemaal alleen voor zichzelf wil hebben, in de een zaamheid, geeft hem alle redenen om jaloers te zijn. Want ze heeft ook nog vier andere aanbidders aan het lijnt- tje. Bovendien is zij van alle kwaad spreeksters en intrigantes de beste. Zij blinkt uit in wat hij veracht Het kan dan ook niets worden. Van ruzie tot ruzie gaat hij op het blauwtje af. En nicht Eliante, die hij in reserve hield want zo diep zat het nu ook weer niet gaat toch liever met zijn vriend Philinte. De misantroop gaat jammerlijk af. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: Drs. J. Tamminga. Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. Tragisch Alex de Haas ROTTERDAM Alex de Haas, die donderdag overleed na een langdurige ziekte is, zaterdagmorgen, op zijn ver zoek in alle stilte begraven in Rotter dam, zijn geboortestad. Hij bereikte de leeftijd van 76 jaar. Hij kwam uit een artistenfamilie. Zijn vader Nico de Haas was een bekende karakterkomiek. Zelf begon hij als dichter, zanger en conferencier in 1916. Daarna kwam hij in het gezel schap Pisuisse. Weer later werd hij de vaste conferencier van Tuschinski, •waar hij samenwerkte met Max Tak. Alex de Haas schreef vele liedjes, die ook zijn uitgegeven, met illustraties van zijn eigen hand. Want de veelbe- gaafde kunstenaar was ook nog een bekwaam tekenaar. In 1966 heeft Alex de Haas in Tuschinski zijn vijftigjari ge jubileum gevierd. Daarna is hij niet veel meer opgetreden. Hij had in al die jaren alles verzameld over het Nederlandse amusementsbedrijf, en hij was de grootste kenner daarvan. Hij schreef er vele artikelen over. Over Nederlands eerste cabaretier Eduard Jacobs schreef hij het goede boek Minstreel van de Mesthoop. Zijn tweede boek (Het was niet Anders) gaat over Koos Speenhoff. Het was zijn laatste werk. Niet eens zo leuk eigenlijk, leedver maak uitgesloten, eerder tragisch. Be halve praten en praten gebeurt er niet veel in dit spel, maar Molière heeft de karakters fijn en speelbaar getekend, en de gesprekken heerlijk geschreven. Joris Diels heeft hem sienlijk en een beetje deftig vertaald. Hij heeft de voorstelling ook zorg zaam elegant met een Frans zwiertje geregisseerd. In een mooi ruim goud groen decor van Harry Wich, en met de pralerige mooie kostuums van de tijd, gemaakt door Has Noordhoek Hegt. Guido de Moor is de misantroop, voortdurend in woede en opwinding, eigenwijs onhebbelijk en belachelijk. Trins Snijders is pittig koket de speelse oppervlakkige Célimène met dc scherpe tongetje. Wim van den Heuvel speelt de goedhartige, niet boos te krijgen, vriend Philinte, die blijft betogen dat je de mensen maar moeten nemen zoals ze zijn, en maar mee moet doen. Hij krijgt nichtje Eliante, die ook vriendelijk en goed lachs blijft, en de lieftalligheid mee kreeg van Marlous Fluitsma. Anne- Marie Heyligers is de oudere 'vrien din' van Célimène, die haar haat, en als die twee elkaar welbespraakt te lijf gaan, komt Molière even op z'n best uit. Dan zijn er nog Leo de Hartogh als een komische ijdeltuit, die denkt dat hij dichten kan, en Jules Royaards met Reinier Heideman als twee gie chelende. valse, verwijfde markiezen. Gerard de Groot en John Raaymakers spelen bedienden. Jan Bresser overleden AMSTERDAM Op 73-jarige leeftijd is in Amsterdam overleden de violist Jan Bresser. Hij werd op 7 november 1899 in Arnhem geboren en studeerde o.a. bij Alexander Schmuller in Am sterdam. Hij was achtereenvolgens concertmeester van de Haarlemse Or kestvereniging, de StSdtische Bühenen in DUsseldorf en vanaf 1940 van het Concertgebouworkest in Amsterdam. Hij componeerde o.m. kamermuziek en een vioolconcert. Trins Snijders (links) en Reinir Heideman in De Misantroop J. M. Wentzel Kent u ze nog de Aalsmeerders. Uitgave: Europese Bibliotheek Zaltbommel. Prijs 26,90 De oud-gemeentesecretaris van Aals meer, J. M. Wentzel, heeft meer dan honderd oude prentbriefkaarten bij een gebracht, die betrekking hebben op de periode 1900-1940. Het zijn overwegend groepsfoto's, die niet al leen herinneringen oproepen aan het veelkleurige verenigings- en kerkelijk leven van dit internationaal bekende dorp. maar ook de 'fleurige economi sche opgang' van Aalsmeer onder de aandacht brengen. De vele foto's, ook van het bijzonder onderwijs, gaan te rug tot de jaren, toen het bloemen- dorp nog maar een kleine 5000 inwo ners telde, nu is de bevolking vrijwel verviervoudigd. Wat het kerkelijk le ven uit het jongste verleden betreft: Aalsmeer was een centrum van doops gezind leven, we herinneren aan de Westhill-methode (zondagschool) die hier tot ontwikkeling kwam. Er zijn verscheidene foto's van voormalige besturen van de beide veilingvereni gingen afgedrukt en een beeld, dat verwijst naar de relatie met de KLM. Aalsmeer was met z'n bloemen de eerste grote klant van onze nationale luchtvaartmaatschappij (1924), ruim 12 jaar nadat de inmiddels verdwenen spoorverbinding men denke aan het Amsterdamse Haarlemmermeersta tion tot stand kwam. Voorts prent jes van de vele zangverenigingen, die het dorp kende en de relaties met de water- en schaatssport. Er komen hon derden namen van oude Aalsmeerders in deze uitgave voor. die geladen is van weemoed, herinnering en van het vele. dat onherroepelijk is voorbijge gaan. Rfs ROTTERDAM Werknemers en werkgevers in de havens van Rotter dam en Amsterdam hebben (na hun derde gesprek) nog geen overeen komt bereikt over een nieuwe haven cao. De drie vervoersbonden (NBV, KBV en CBU) en de Scheepvaartvere nigingen Zuid en Noord verklaarden dat het overleg morgen zal worden voortgezet. zondere inspanningen dingen die nog niet zo lang geleden door beroepsmu sici inspeelbaar werden geacht. Natuurlijk wordt aan de eisen die je aan een perfecte weergave (van mu ziek uit welke tijd dan ook) moet stellen niet helemaal voldaan; maar er zijn ook maar heel weinig beroeps ensembles, die de perfectie bereiken. Het belangrijkste is dat jonge ama teurs er op een aanstekelijke manier mee bezig zijn. En ook dat er in dit geval een programma werd samenge steld waarin de (uiteenlopende) voor keuren van de orkestleden zelf tot uitdrukking konden komen; een ga rantie voor vertolkingen die met de overtuigingskracht van de uitvoeren den zijn geladen. Dat helpt natuurlijk niet altijd een wat wonderlijke keus te rechtvaardi gen; zoals in het geval van de Win- terschlacht suite van Eisler, waarvan zelfs in het programma vermeld werd dat deze voor de vroege, noch voor de .late periode van de componist repre sentatief geacht kan worden te zijn. En de bewerking die Fred v. d. Kooy maakte van Mauriceio Kagel's 'Lud- wig Van' was wel een bewijs van de grote bewondering die v. d. Kooy voor Kagel moet hebben, maar het werkte niet erg aanstekelijk. Fred v. d. Kooy dirigeerde dit stuk zelf. De andere dirigent van deze avond, Koos Terpstra, kwam ook met een eigen werk: 'Imposible Future', een stuk waarin de sombere situatie van de mens met veel dreigende dissonanten en een suggestief-angstaanjagende ge bruikt electronisch orgel verklankt moet worden; een hele opgave die al vele componisten vóór Koos Terpstra vergeefs poogden te volbrengen. Maar de inzet van het ensemble voor dit stuk was hartverwarmend. De beste resultaten werden met de betere stukken bereikt: een aantrekke lijk vroeg werk van Berio (Concerti no) voor strijkers en klarinet, met een uitstekend geblazen klarinetpartij en het levendige scherzo van Charles Ives 'On the pavements'. En na de pauze waren o.m. twee 'klassieken' aan de beurt: Arnold Schönberg (drie stukken voor kamerorkest) en Igor Strawinsky (Tango). Alles bij elkaar een programma dat om zijn opzet en om de vertrouwdheid waarmee de daarin voorkomende eigentijdse mu ziektaal door de uitvoerenden gehan teerd wordt, zeker de aandacht van ook anderen dan direct erbij betrok kenen verdient. ROTTERDAM De Joegoslavische 'plastic-ijsrevue' Biljana, die thans voor het eerst optreedt in West-Euro pa, begon zondagavond haar bezoek aan Nederland in De Doelen in Rot terdam en zal woensdagavond te zien zijn in de RAI in Amsterdam. 'Plastic-ijsrevue', omdat Biijana niet optreedt op een Ijsbaan, maar op een vloer van 'slick', een kunststof die in de Verenigde Staten werd ontwikkeld en die een vloer geeft die in veel opzichten met ijs overeenkomt. Waar bij in De Doelen een ernstige handi cap was, dat het podium een erg gering oppervlak heeft voor een ijsre- vue met 45 artiesten die niet alleen de mogelijkheden beperkte, maar ook aanleiding gaf tot ongelukjes, die, zoals in een Siciliaanse tarantella, zelfs leidden tot bloed, dat door witte schaatsemrijdsterakousjes vloeide. Overigens is de Siciliaanse tarantella op de schaats, met de snelle trippelbe wegingen, wel een heel aparte toe stand. De motieven van deze ijsrevue waren voornamelijk 'volks', maar men had deze overal vandaan gehaald: uit Beieren, Portugal, Oostenrijk, Honga rije en vanzelfsprekend ook uit Joego slavië zelf. Er was zelfs een chinoise rie met lampions. Beierse elementen leidden tot verdienstelijke ijs-clowne rie. Bij de rijders en rijdsters zijn kampi oenen uit Tsjecho-Slowakije, Honga rije en uit Joego-Slavië: Ibolia Jaooby, Laszlo Kondi, Maja Nöksdc, Lajos Hen- ceg, Marina Manovic. Gegriefd de kerk ln andere delen van 4 wereld, maar dan dient men die a dentelijk aan ons te presenteren', i dus de Indonesiër. Than zei onde applaus van vele gedelegeerden uit Derde Wereld: 'Wij zijn niet iui Azië gekomen om ons de confession» le problemen van het Westen te lat« opdringen, we hebben wel andere dit gen aan het hoofd. We hebben mee dan genoeg van deze Europese discui sie over de belijdenis, van ons word: vandaag in Azië de daad van h« belijden gevraagd'. Than toonde zie! bijzonder gegriefd dat men deze vei klaring in Azië via Westduitse missi» narissen heeft verspreid en niet aa: de kerken heeft gestuurd. Dr. Philip Potten ding het wil doen voorkomen, een lokale Duitse twist, maar men zit er overal mee, zoals hem was gebleken door de vele uitnodigingen die hij overal uit de wereld had gehad om erover te komen spreken. Daarom speet het hem terneer dat de wereld raad er nooit wat op had laten horen. Deze conferentie zou zich ver der volgens hem geheel aan deze zaak dienen te wijden. Geen genoegen Prof. Beyerhaus achtte zich niet ve antwoordelijk voor de wijze van pr» sentatie van de Frankforter Verkil ring in Azië. Hij bestreed de opvjt ting dat dit een typisch Westers pr» bleem was en achtte deze conferenïi er de geschikte plaats voor, want hc is geen vergadering van de Oostaziit sche raad van kerken maar een w reldconferentie. Prof. Beyerhaus m dan ook geen genoegen te nemen ai alleen maar een gesprek over 4 Frankfurter Verklaring, hij eiste et stellingname van de conferentie. Daar ging dr. Philip Potter red tegenin. Het geldt hier een stellingn» me van enige Duitse theologen, di daar vooraf nimmer met ons spraken, en die nu ineens van eisen dat wij hen nazeggen. Het ve wijt dat de wereldraad nooit hert gereageerd is volgens Potter ver bezi; den de waarheid, de commissie voe wereldzending en evangelisatie hert een tweetal naar West Duitsland afgi vaardigd voor een discussie erover e een hoofdsom uit de verklaring gepubliceerd in de 'International fa view of Missions'. Wij hebben er hie geen behoefte aan om bijval te bebi gen aan een veroordelende stellingm me van enige Westduitsers die nu di pretentie hebben die verklaring uni verseel te maken. De reactie van een paar Europeanen, de Zwitser Rossel, en de Oostduitser Linn, was uiterst behoedzaam. 'Het is geen kwestie van een humanistische ideologie in de zending tegenover de bijbelse fundering van de zending het gaat om twee verschillende bijbel interpretaties', zei Rossel. Veel harder waren tegenkantingen van dr. U Kyaw Than, de voorzitter van de Oostaziatische raad van kerken en dr. Nababan van de Indonesische raad van kerken. Nababan zei: dat document is twee keer tevoorschijn getoverd op synodevergaderingen in Indonesië, zonder dat bleek waar het vandaan kwam en wie het hadden geschreven. Pas later bleek ons dat het woordelijk de Frankforter Verkla ring was. 'Ik heb er niets tegen om mee te denken over de problemen van door ADR. HAGER DEN HAAG In het kader van de manifestaties rond de toetre ding van Engeland tot de EEG speelt het Concertgebouworkest hedenavond in de Londense Royal Albert Hall. Op dit" concert, dat zal staan onder leiding van Fer dinand Leitner, brengt men het programma zoals dat vrijdag avond in het Haagse Congresge bouw en zondagmiddag in het Amsterdamse Concertgebouw weerklonk. De Londenaren krijgen geen schok kend programma voorgezet. Men treedt de nieuwe EEG-partners wel willend tegemoet met Mozart, Brahms en Schumann. Doch Nederland zelf is gelukkig sterk vertegenwoordigd met 'mouvements retrogrades', het werk dat Ton de Leeuw in 1957 schreef. Deze compositie kenmerkt zich door een perfekte beheersing van de orkestra tie en de boeiende uitwerking van het gegeven. Leitner benaderde het ge heel met zorg. Het Haagse publiek, dat aanvankelijk een orkest-hoboïst voor de solohoor nist aanzag, kreeg een technisch bij zonder knappe weergave van Mozarts vierde hornconcert van Barry Tuck- well, een hornist die zich geheel kan wijden aan het solospel moet wel een instrumentalist van grote klasse zijn. Daarover laat Tuckwell geen twijfels bestaan. Hij demonstreerde een schier ongelofelijke perfectie; ie dere toon klonk gaaf en helder en in de cadenz was hij zelfs virtuoos. Ferdinand Leitner is geen dirigent van het oog- en oorverblindende spek- takelwerk. Hij is een gedegen vakman die streeft naar een bekwamen weer gave en een puur muzikale benade ring. Onopgesmukt bracht hij de zgn. Haydn-variaties van Brahms, waarbij die eenvoud nooit de boeiende kracht in de weg staat. Hopelijk hebben de blazers in Londen een betere avond dan in Den Haag, er haperde nog wel eens iets aan de vertolking van dit honderd jaar oude werk. In de derde symphonie van Schumann viert de melodiek hoogtij. De compo nist brengst als het ware in een jubelende sfeer een ode aan de Rijn, dezelfde rivier waarin hij - trieste tegenstelling - enkele jaren later tot een zelfmoordpoging zou komen. Leit- ners visie onderstreepte de harmonie in Schumann's geesteswereld in de tijd van het ontstaan van deze symphonie. CO-EXISTENTIE Het verhaal dat nu volgt geeft verbondssluiting tussen Abraham e Abimelech. Beiden worden hier al vorsten getekend. Abimelech hert zelfs zijn legeroverste bij zich. H< gaat om niet onaanzienlijke gebiede in de buurt van Ber-Seba. Abimelec die Abraham indertijd gastvrij hd heeft verleend neemt het initiatirt Hij prijst Abraham om zijn lot e stelt hem voor de goede verhoudin uit te bouwen tot een verbond. Abri ham legt de gevraagde eed af, maa kan een verwijt toch niet voor zid houden. Merkwaardig, eerst de eed e dan het irridentum, het omstredfl punt. Dat doen wij anders, hoewi niet beter. Abraham neemt een ver antwoord risico en handelt niet vas uit achterdocht maar vanuit vertrou wen. Hij wil even vastgesteld zien dl de put waar dit plaats vindt van hen is. Abimelech maakt er geen pui van, kan het niet laten op te merkel dat hij dit niet eerder geweten heeft maar stemt met Abrahams eigendom! rechten in. Bij de rituele verbond) sluiting bezegelt Abraham een en at der door de gift van zeven lammeret Abimelech aanvaardt ze en de zaak rond. Abraham blijft, na Abimelech vertrek bij de put en plant er e« tamarisk. En roept er de naam van d HERE, 'de eeuwige God' aan, de Go van oudsher, een uitdrukking die i alleen hier voorkomt. Een politiek een religieus verhaal. Zo is het gt gaan dat Filistijnen (de schrijve stamt uit Salomo's tijd) en de Isral lieten vredig samen konden leven. Er zo is het heiligdom, als plaats ve aanbidding aanvaard. Het gaat wt allemaal om het volk der verkiezin? maar dat volk leeft midden in di wereld der volken en draagt immers de belofte dat het tot zegen zal zijn Van apartheid is weinig sprake, eve» min van superioriteitsgevoel. De ber gen dragen hier profetisch vrede wij zouden er iets uit kunnen leren hoe het kan en moet. BANGKOK (KNP) Het vatikau moet onmiddellijk en eenzijdig W konkordaat met de staat Portugal op zeggen. Dit heeft de sekretaris-geiw raai van de Afrikaanse afdeling vil de Wereldraad van Kerken (AACCI Burgess Carr, vanuit Bangkok, wai hij aan de wereldzendings-konferentk deelneemt, in een telegram aan pa" Paulus meegedeeld. Als reden vofl het onmiddellijk verbreken van 1" konkordaat met Portugal noemt Caf 'de niet langer gewaarborgde vrij he* van godsdienst' in de Portugeese over zeese gebiedsdelen. Voor katholieken, zo verklaarde Car op de Wereldzendingskonferentie, i het onmogelijk nog langer op t» geloofwaardige wijze te getuigen vit vrede, vrijheid en verzoening in chrii tus. Door een eenzijdige opzeggim van het konkordaat kan paus Paului volgens Carr 'een stoutmoedige sUI zetten en daarmee zijn misnoegen W uitdrukking brengen over de koloni» le onderdrukkingspolitiek'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2