Bont gezelschap christenen praat over inhoud van verkondiging Wereldzendingsconferentie in Bangkok VS-kerkleiders in ons land wegens Vietnam-politiek Kort geding om de Lambertuskerk gaat mogelijk niet door Hans Küng naar Nederland Trouw Kwartet OPGEVEN VAN FAMILIEBERICHTEN EN ANDERE ADVERTENTIES GEDURENDE DE AVONDUREN vandaag Beroepings- werk Udink moet zijn mening geven over bomen kappen Brand verwoest kantoor Boekenetalage TROUW/KWARTET VRIJDAG 5 JANUARI 1973 KERK/BINNENLAND T2/K2 door H. Biersteker •BANGKOK Een onvoorstelbaar bont gezelschap christenen van over de hele aarde verdiept zich dezer dagen bij Bangkok in de vraag wat het 'heil' betekent voor vandaag. 'Salvation Today' is het motto waaronder de commissie voor wereldzending en -evangelisatie van d ewereldraad van kerken (de vroegere internationale zendingsraad) al die mensen bijeenriep om een reëel stuk achtergrond te krijgen voor haar eigen vergadering, die hierop volgt. De vroegere grote zendingsconferen ties in de lijn van Jeruzalem en Tambaran hielden zich vooral bezig met de wijze van de verkondiging. Maar hier gaat het voor het eerst over de inhoud van de verkondiging, aldus dr. Albert van den Heuvel, (even met verlof van de Carnegielaan om hier nog één keer zijn wereldraad- pet op te zetten). En dat is natuurlijk vrégen om conflicten. Zoals de hier aanwezige verontniste Duitse missio- loog prof. Beyerhaus tevoren al on heilspellend schreef: 'De internationa le zending staat op het kruispunt: zal het zendingsbegrip in de toekomst ge baseerd worden op een pan-religieuze, humanistisch-ideologische heilsopvat- ting zoals de voorbereidende docu menten doen vermoeden? Of zal het lukken de bijbels-reformatorische koers weer terug te vinden?' Dat laatste zal wel lastig zijn met al die anglicanen, orthodoxen en onafhanke lijke Afrikaanse kerken erbij. Maar ook de eerstgenoemde weg door Beyerhaus is in feite al een twee sprong want 'pan-religieus' verdraagt zich slecht met 'humanistisch-ideolo- gisch'. de bezette ambassade binnenging om met de Palestijnen te spreken waren zijn eerste woorden: 'Heren, u hebt ons land in ernstige verlegenheid ge bracht want wij mogen niet met u onderhandelen, het is namelijk een heilige dag voor ons'. Zich daar niets van aan te trekken zou volgens een verklaring van de terroristen misver standen hebben geschapen tussen het Palestijnse en het Thaise volk en daar waren ze niet op uit Zo betekende een heilige dag van de boeddhisten de uitredding van de reeds ten dode opgeschreven Joden. Een heel opmer kelijke 'salvation'! Steenrijk Schattig Dat was al te merken aan de schattige boodschap aan de conferentie van prinses Poon Pismai Diskul, een van de telgen uit het dichtbevolkte Thaise koningshuis, die tevens voorzitter is van de wereldfederati evan boeddhis ten. Zij legde meteen blijmoedig de nadruk up de overeenkomst tussen alle religies, namelijk dat zij 'de mens willen verheffen uit een toestand waarin hij voornamelijk door instinc ten en impulsen wordt gedreven'. Ook legde zij nederig een probleem voor het gezelschap neer dat naar haar mening alle religies in de wereld gemeen hebben, namelijk dat tradities en riten teveel aandacht blijven op slokken zodat er te weinig overblijft voor de onderwijzingen die tot begrip en wasdom kunnen lelden. Met het gevolg dat de jongeren de religie vreemd en niet ter zake doend achten in hun leven. Hoe kunnen we hen weer duidelijk maken, aldus de prinses, dat de reli gieuze levenspraktijk onmisbaar is voor hun welzijn en veiligheid naar lichaam en naar ziel? 'Zonder de godsdienst in hun gedachten, woorden en daden houden zij immers op men selijk te zijn maar hebben zij slechts een bestaan dat niet beter is dan dat van de dieren'. Een duidelijke pan- religieuze oproep tegenover het 'hu manistisch-ideologische' waar Beyer haus zijn zorg over uitsprak. Tenslot te smeekte de prinses de genade af over de conferentie 'van wét er ook maar heilig en goddelijk mag zijn in het universum, de Triple Gem de Heilige Drieëenheid of anderen We misten hierbij alleen mog maar een forse pianoonderstreping van dr. Anton van der Horst zoals je dat vroeger in het VPRO-morgenuurtje had. Trouwens, de prinses was er zelf niet maar had voor deze hoofse beje gening der christenen de secretaris van de boeddhistenfederatie Aiem Sangkhavasi, te hulp geroepen. Zélf was zij deze dagen geheel in beslagge nomen door de vracht van ceremonie- en waarmee de installatie van de nieu we Thaise kroonprins Vajiralongkorn gepaard ging. De 28ste december was een heilige dag voor Thailand en dat is ook de redding geweest voor de Israëlische gijzelaars, zo blijkt achteraf. Toen luchtmaarschalk Dawee Chullasapya De conferentie zit ver van Bangkok in een herstellingsoord van het Rode Kmis, een park vol kleine en grote paviljoens en bungalows, neergezet door een steenrijk geworden Chinees die Thailand iets moois wou nalaten. Kwade tongen beweren dat hij, me neer O Chuliang, een schuldgevoel had naar aanleiding van de wijze waarop hij dit fortuin had vergaard. Ik blijf daarbuiten, indien het waar is, is het een aardige bevestiging van een uitdrukking die ik onlangs uit de Amerikaanse kerken opving: God heeft de blijmoedige gever lief. maar geef mij maar een miljonair-met-een- schuldcomplex. Niemand weet waar de herstellende patiënten precies zit ten, maar het park is ook zo groot. vlucht is uit het Noorden en nu les geeft in de hoofdstad Vientiane, en bisschop Aola uit Namibië die vorig jaar een brief op poten schreef naar Vorster over onrecht en onderdruk king van de Ovambos', deze mensen hebben allemaal hun eigen proble men. Bij het woord 'heil' vallen hen zeer verschillende dingen in. De oude oecumenische pionier dr. M. M. Tho mas uit Bangalore had het over 'onze hoop op een tijd met een relatief hoge graad van menselijke emancipa tie déze kant van de eschatologi sche hoop op het uiteindelijke heil'. Thomas zei er geen idee van te heb ben of die twee in eikaars verlengde liggen. Maar het hangt van ons geloof af of we de breuk daartussen meer of minder tragisch maken, aldus de In- dier die hie ^a een hartaanval, weer heel vief ri oopt. Op zijn toespraak kom ik direct terug. J. Hoekstra Ds. Jelle Hoekstra, Afrika-secretaris van de hervormde raad voor de zen ding, is geen onbekende in Bangkok. Dat bleek ineens toen we aan het praten waren over de luchtbasis Ubong, waar de grote B-52's zijn ge stationeerd. Wij begrepen niet hoe hij zo precies kon weten waar die basis ligt. 'Ik heb hem nog aangelegd', zei hij toen mysterieus. Hoekstra begon zijn loopbaan als KNIL-militair in Indonesië en verrichtte als krijgsgevan gene dwangarbeid voor de Japanners. Daartoe behoorde ook de aanleg van dit vliegveld bij Bangkok. 'In Bang kok heb ik de eerste klap van mijn 'God is vrijheid, leven en liefde' staat op dit affiche van de wereld leven gehad, want ik heb de afgang zendingsconferentie die in Bangkok gehouden wordt, van het koloniale tijdperk aan den Prinses Poon Het is een lustoord, vol onwaarschijn lijke bloemen, met wateren vol on waarschijnlijke vissen en met jonge tjes die hun katapult op even on waarschijnlijke vogels richten, die vervolgens juichend opvliegen. Maar het is nog geen honderd kilometer van de luchtbasis der B 52-bommen- werpers die aan de andere kant van Bangkok opstijgen voor hun verwoes tende werk in Vietnam. Paradijs en hel, heil en onheil, kerkelijke missie en bombardementsmissies, vlak bij el kaar. Het werkt vooral verlammend op de deelnemers uit dat land waarvan de regering die bombardementen gelast, een land dat zich gaarne rekent tot het 'christelijke westen'. Maar de Oostjavaanse dominee, die zijn kerk zag vertienvoudigen, de Rus sische priester, die niet mag klagen, de zwarte pinksterman uit de VS die zo weinig merkt van boetedoening, de stille Laotiaanse onderwijzer die ge- lijve ervaren. Nu ben ik wéér in Bang kok en ik krijg de tweede klap van mijn leven namelijk de afgang van de Westerse zending'. 'Kom, kom', zei ik, 'M.M. Thomas heeft er ook hele goeie dingen van gezegd'. 'Heb je Potter gehoord? Over de cristenen In het Westen die gevan gen zitten in machtsstructuren die de Derde Wereld domineren? Over de geestelijke onderontwikkeling van het Westen?' 'Dat was dus je tweede klap in Bang kok?' 'Ja. Maar ik moet er wel bij zeggen dat die eerste klap in Bangkok heel goed voor me is geweest. En ik vertrouw dat het met die tweede klap ook wel weer zo zal zijn'. Hiermee is wellicht genoeg nieuwsgie righeid opgewekt naar de toespraken van de Indiër. M. M. Thomas en de West-Indiër Philip Potter, waarvan ik hier een paar hoofdmomenten geef. De eerste zorg van de zending in India is steeds geweest: de verlossing van de menselijke geest uit de afgo dische kaders van zingeving en heilig heid, aldus dr. Thomas. De zendelin gen predikten aan de stammen en de dorpelingen de verlosing van de men selijke geest van de overheersing door de 'elementaire geesten uit het heel al', die de zon, de maan, de sterren, de bergen, de bomen en de rotsen bevolkten, verlossing van het fatalis me der armoede. Zij worstelden met de demon achter het kastensysteem, zij probeerden de heiligheid van de koe en andere dieren te doen over gaan op de menselijke persoon, zij daagden de samenleving uit met een avondmaalsgemeenschap die de kas- tengrenzen overschreed, zij deden de stralenkrans verbleken rondom een afgodisch ascetendom dat onthouding in zaken als voedsel en sexualiteit was gaan beschouwen als een instru ment des heils. De profetische traditie films van verschillende omroepen) is pas pornografie, evenals sommige kwissen. En verder: Er zit een knop aan het volkstevredenhouders (of kwetsers) kastje. Groningen Ipe v. d. Deen concreet in deze kranten vertaald wordt. Deze lezers kunnen later nooit zeggen dat ze het niet geweten hebben. (Naschrift van de redactie: De insinua- Amsterdam F. Land VPRO (5) De redact!e behoudt tlch het recht voor om tor opname in dexe rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ fiublikatle wordt met de naam van do nzender ondertekend. Brieven kunnen wor- den gezonden aan de heer Joh. C. Francken. aecretarls van dc hoofdredactie van Trouw- Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. VPRO (4) Uit die reacties van de lezers meen ik te mogen concluderen, dat zij de hele show hebben gezien. Welnu, dan ben ik zo vrij me af te vragen: 1. Willen zij gekwetst worden? 2. Vonden ze het onbewust toch mooi, maar ver plichten ze zich, zich boos te maken? En die uitleg van die 'persiflages'. Hier mijn uitleg op twee daarvan. 1. Persiflage op de koningin: Deze zette de aanbidders van het koningshuis voor aap. 2. Persflage op de bijbel: Dit zie ik helemaal niet zo. Het was m.i. gewoon het voor paal zetten van allerlei onheilspredikers. Over dat naakt dat zo vreselijk kwetsend zou zijn: Naakt is natuurlijk, maar moor den (In allerlei volksvermakende De reacties op de Barend Servet show van de VPRO hebben mij zeer ver baasd. Voor de duidelijkheid onder schrijf ik de kritiek van Tr/Kw op deze show, nl. dat de show vaktech nisch bezien slecht en qua inhoud bijzonder goedkoop en flauw is. Na het lezen van de verschillende reac ties op de show in de ingezonden stukken rubriek kwam bij mij de gedachte op dat deze mensen het niet over gewone menselijke zaken heb ben, maar over iets heiligs, iets verhe vens, iets goddelijks, iets wat hele maal niet bijbels is. Ik vraag me echter af of een persiflage op de koningin of bloot e.d. voor de tv onheilig, godslasterlijk, goddeloos, in strijd met het wezenlijke van het navolgen van Christus is. Volgens mij zijn heel andere dingen in strijd met het navolgen van Christus. Ik doel hier op de oorlogen, de grote verschil len tussen de rijke en de arme lan den, de woningnood in eigen land, de vele mensen die met hard werken maar een minimum loon ontvangen, enz., enz. Het grote gebod uit de bijbel vraagt naastenliefde en gerech tigheid en hiervoor moet gewerkt worden. Al de moeite die gedaan wordt om bloot en persiflages op ons koningshuis te bestrijden zijn nuttelo ze moeiten. Aan de vruchten kent men de boom. Tr/Kw lezers kunnen weten wat de christelijke naastenlief de inhoudt, omdat het bijna elke dag Misleidend Wat Tr/Kw op 21 december in een commentaar schreef over de hervat ting van de Amerikaanse bombarde menten, was misleidend. Amerika kan zich toch niet diep laten vernederen, als het wil blijven praten over vrede met een klein, nietig land? En als er dan een overeenkomst wordt bereikt, wordt die ineens weer ongedaan ge maakt. Wanneer jhr. De Brauw hierover in de Kamer een afwijkend geluid laat horen, dan hebt u het over treurige moed en hoopt u dat zijn partij voorgoed verdwijnt. Waarom? Omdat De Brauw voor bezuiniging en beteu geling van de inflatie was. Rotterdam C. A. van Holten Naschrift van de redactie: De insinua tie in de laatste alinea is uit de lucht (althans niet uit het commentaar in kwestie) gegrepen. Hoe vaak heeft Tr/Kw niet voor beteugeling van de inflatie gepleit? En wat de eerste alinea betreft: Zelfs al zou Hanoi als eerste aan het in oktober bereikte akkoord hebben getornd (wat door de inzender niet aannemelijk wordt ge maakt), dan nog moet men wel van zedelijk besef verstoken zijn om te menen, dat Amerika daaraan het recht zou mogen ontlenen om een 'klein, nietig land' plat te bombarde ren.) bracht een verschuiving op gang van ceremoniële zuiverheid naar gerechtig heid in de eigen geschiedenis. In feite heeft het evangelie dat verlossing preekte van al die aspecten van tradi tioneel geestelijk leven in niet gerin ge mate bijgedragen tot de hervor ming van de geest van het hindoeïsme, tot het sociaal ontwaken in India en tot het opkomen van wereldlijke soci ale waarden en ideologieën in India'. Tot zover Thomas' dankbaarheid voor de komst van het evangelie in India. Hij moest er echter wel bijzeggen, dat dat evangelie veelal kwam in gezel schap van vele westerse afgoden 'want u had er ook een heleboel.Het revolutionaire zoeken naar een samen leving die de natuur door wetenschap en technologie bedwingt, die armoede en onderdrukking probeert uit te schakelen, die de machtsstructuren probeert open te breken voor de deel neming van hen die tot nu toe onder lagen, die zoekt naar een broeder schap van vrije en gelijke mensen dat alles heeft zijn bron. ten minste ten dele, in de verlossing van de menselijke geest door Christus. Men zou het volgens Thomas een nieuw stadium in Gods scheppingsproces kunnen noemen. Schepping en val Maar ieder stadium in de Schepping kent ook zijn Val. Dan maakt de onderdrukkende traditionele orde geen plaats voor een nieuwe discipli ne van persoonlijke en sociale verant woordelijkheid, maar voor de chaos, voor zelfzuchtig individualisme en voor machtshongerige groepen die geen verantwoordelijkheid voor de ge meenschap hebben. Dan wordt de overvloed nagejaagd als het één en het al in het leven en de fijnere sociale waarden worden opgeofferd. De verovering van de natuur, tot zijn uiterste doorgevoerd, vernietigt het besef van rentmeesterschap over de natuur en het leven in harmonie daarmee. De groene revolutie en de industriële ontwikkeling die door we tenschap en techniek mogelijk worden gemaakt dienen niet tot een welvaart voor allen, maar versterken de krach ten der exploitatie en verrgoten de kloof tussen arm en rijk. Revoluties terwille van de gerechtigheid gaan kapot in de furie van eigengerechtig heid, verloochenen hun herkomst en worden nieuwe werktuigen ter onder drukking. Het is dezelfde oude vicieu ze cirkel van wet, zonde en dood en we zijn ons vandaag meer bewust van de realiteit daarvan dan ooit tevoren. Op dit punt krijgt de overwinning van het Kruis zijn betekenis. Het is de zending der kerk om aanwezig te zijn midden in de creatieve bevrij dingsbewegingen van onze tijd, welke het evangelie zelf vorm heeft helpen geven, en er deel aan te hebben om het echte evangelie der bevrijding door te geven een doorbraak uit de vicieuze cirkel van zonde en ver vreemding, wet en zelfrechtvaardi ging, verlamming en dood in de ruim te van Christus' Nieuwe Mensheid, waar vergeving en verzoening, genade en rechtvaardiging, vernieuwing en eeuwig leven is'. Dat gaat overigens volgens dr. Tho mas niet zo gemakkelijk en als een van zijn Slotopmerkingen bleef han gen: zou het voor de zaak van de christelijke zending niet beter zijn als er nieuwe sekten met een profetische roeping zouden worden gevormd bin nen de bestaande bewegingen van cul turele vernieuwing en sociale bevrij ding dan één kerk van India te organiseren, hetgeen misschien alleen maar betekent het samenbrengen van kleine ghetto's om een groot ghetto te gaan vormen? Ph. Potter Van dr. Philip Potter, die hiermee zijn werk als directeur van de com missie voor wereldzending en evange lisatie afrondde, kwam een algemene observatie waaruit ik een paar van de meest opvallende gedachten doorgeef. De vroege kerk in de Middeleeuwen en de kloosters legden de grondslagen voor een breder gefundeerd econo misch en sociaal leven, de moderne zending uit Noord-Amerika en Europa gaf daar veel van door aan de rest van de wereld in onderwijs, medische zorg, agrarisch en sociaal werk. En toch tonen de feiten van de afgelopen jaren het voortgaan van een ontstel lende uitöuiting van de arme landen door de rijke, zelfs in naam van de ontwikkeling. Nader bezien blijken de rijke landen geestelijk en moreel on derontwikkeld te zijn geworden, met als voornaamste levenswijsheid een agressief individueel en groepsegoïs me. Niet alleen missie, maar ook ontwikkelingswerk moet betrekking krijgen op alles zes continenten. Het Constantijnse tijdperk is over, de kerken hebben geen invloed meer. In Afrika, Azië en Latijns Amerika oefen den de kerken enige invloed door hun uit het buitenland gesteunde onder wijs- en sociale instellingen, maar de privileges uit de koloniale tijd zijn voorbij. Ook hun pogen om ontwikke lingsfondsen aan te trekken teneinde enige invloed te behouden zijn zelf misleiding. Zending is verbonden ge weest met een machtspositie, een in vloed in wereldse termen. Dat dit ophoudt kan alleen maar gelukkig zijn voor de zaak van de integriteit van de evangelieverkondiging. Vrij heid van godsdienst betekende voor de christelijke zending vooral vrijheid van confrontatie met andere godsdien sten teneinde daaruit bekerlingen te maken. Dat is '-olkomen veranderd. Godsdienstvrijheid vraagt vandaag geen confrontatie meer, maar dialoog tussen mensen van verschillende gods diensten en ideologieën. De dialoog is een hoofdelement in het getuigenis van ons geloof geworden. Aldus Phi lip Potter. Van een verslaggever DEN HAAG Een delegatie van ongeveer acht Amerikaanse kerklei ders zal dinsdag 9 januari met Neder landse kerken confereren over de re cente situatie in Amerika en de bom bardementen in Vietnam. Het bezoek gaat uit van de Amerikaanse raad van kerken, die al jaren bezwaar heeft tegen de Vietnampolitiek van de Ver enigde Staten. De Amerikaanse delegatie gaat een Europese toernee maken. Maandag zal zij eerst met Engelse kerkleiders con fereren, dinsdag staat Nederland op het programma en woensdag West- Du itsland. De Amerikaanse raad van kerken heeft meegedeeld, de handtekeningen actie van de Nederlandse kerken tegen de Vietnampolitiek te zien als een belangrijke ondersteuning van zijn activiteiten tegen de Amerikaanse politiek inzake Vietnam. De Amerikaanse kerkleiders zullen dinsdagochtend eerst in het gebouw van de hervormde kerk in Den Haag confereren met een delegatie van de raad van kerken in Nederland. Daar op aansluitend zullen zij om half één de Nederlandse pers ontvangen. Om drie uur 's middags zal de Amerikaan se delegatie door bisschop Simonis in Rotterdam worden ontvangen, waarna een bespreking volgt met de rk-bis- schoppen die deze dag in Rotterdam vergaderen. In de delegatie zitten leiders van de grote Amerikaanse methodistenkerk en de episcopaalse kerk. Ook een rooois-katholiek priester en een rab bijn zullen waarschijnlijk deel uitma ken van de delegatie. Van onze correspondent EINDHOVEN Er zijn tal van aan wijzingen dat het kort geding dat door de bezetters van de Eindhovense Lambertuskerk is aangespannen tegen bisschop J. Bluyssen niet door zal gaan, of in ieder geval zal worden uitgesteld. Hoewel geen van de be trokken partijen iets concreets wil zeggen, heeft algemeen toch wel de mening postgevat, dat een kort geding dinsdag niet zal doorgaan. Momenteel is er bij het bisdom druk intern beraad gaande. Met name het compro mis-voorstel zoals dat werd ingediend door de Eindhovense commissie van goede diensten, wordt door bisschop pelijke deskundigen uitvoerig bestu deerd. Hangende dat beraad wil mr. J. Wit- lox, raadsman van het bisdom, gaan commentaar geven. De heer Moster- man, bisschoppelijk secretaris, wil wel kwijt dat er in ieder geval geant woord zal worden op het voorstel. Op de vraag of dat antwoord het aanvaar den van het voorstel zal inhouden, bleef hij het antwoord schuldig. Het bisschoppelijk beraad is eerst gisteren uitgebreid op gang gekomen, doordat mr. Witlox met vakantie was. De actievoerders in Eindhoven heb ben zich inmiddels akkoord verklaard met de uitspraak van Rome, waar de kerksluitint in hoger beroep aanhan gig is gemaakt. Verder heeft men zich principieel bereid verklaard een ziel zorger die aangewezen wordt door het bisdom, te accepteren. Van een verslaggever AMSTERDAM Prof. dr. Hans Küng, de bekende r.k. Duitse hoogle raar in de systematische theologie, zal op maandag 29 januari de gast zijn van de katholieke theologische hoge school van Amsterdam. Op die dag zal Hans Küng van 's middags drie tot vijf uur een voordracht houden over het thema: 'Was in der kirche bleiben muss'. De bijeenkomst is in de Domi- nicuskerk te Amsterdam, Spuistraat 12, en zal voor alle belangstellenden toe gankelijk zijn. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: Drs. J. Tamminga. Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned Midd Bank (rek.nr. 69 73.60.768). Gem.giro X 500. Elke WERKDAG (behalve 's zaterdags) bestaat er 's avonds tot acht uur gelegenheid tot het telefonisch opgeven van familie berichten, die nog de volgende ochtend moeten worden geplaatst. Dit kan uitsluitend onder no. 020-220383. Ook op ZONDAG AVOND is dit mogelijk, maar dan van 6 tot 8.30 uur. Eventueel kunnen elke WERKDAG (behalve 's zaterdags) ge durende de avonduren tot 8 uur ook andere advertenties opge geven worden. Deze advertenties kunnen echter niet dc volgende dag worden geplaatst. Na bovenstaande tijdstippen kunnen geen advertenties meer worden opgegeven. ATTENTIE! U gelieve steeds duidelijk op te geven in welke bladen u de advertentie wenst te plaatsen (Trouw, Het Kwartet of in de gehele Christelijke Pers (Trouw Het Kwartet), als mede de gewenste breedte. TERZAKE een felle storm woedt op hoge gevels de regen slaat mij in 't gezicht als wuivend koren waait het water opspattend boven het asfalt dit is als jaren her een losgeraakt stuk zink kleppert onheilspellend boven de straat maar ik voel me als toen gelukkig? ik weet het niet en als ik het wist zou ik mij net als vroeger afvragen waarom dat zo was mijn zorgen waren klein maar dat was ik zelf ook en daarom zullen ze toen wel kwellender geweest zijn dan ik mij nu herinner een lekke fietsband betekende verloren geploeter een avond lang waarop het lezen erbij in schoot een verloren boek een ramp van eerste categorie toch was ik gelukkig zo regende het die avond van 'De verlatene' de trein denderde over het viaduct zoals nu de storm hoog boven de huizen in geweld wedijverend met het lijnvliegtuig dat bij deze wind over ons heen ronkt BEROEPINGSWERK GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Schildwolde en te Erme- lo: M. H. Sliggers te Avereest-Dedems- vaart. Bedankt voor Terneuzen: M. Heems kerk te Meppel. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Enschede, te Nieuwdorp en te Werkendam: J. Mol te Hardinx- veld-Giessendam, die bedankte voor Hoogvliet, Kruiningen en voor Nieu- werkerk (Zld.). GEREF. GEMEENTEN IN NED. Beroepen te Terneuzen: A. Wink te Veenendaal. DEN HAAG Minister Udink (ver keer en waterstaat) moet zijn oordeel geven over het standpunt van Rijks waterstaat, dat de verkeersveiligheid gediend wordt door het kappen van bomen langs doorgaande wegen. Dit verzoek komt van de Tweede-Kamer leden Voogd en Van Thijn (beiden PvdA). Het is mede ingegeven door de beschouwingen van ir. A. Verhoeff van de Heidemaatschappij. Daarom wordt de minister ook zijn mening ge vraagd over de conclusie van ir. Ver hoeff, dat, wanneer het geval zich voordoet dat een bomenkwekerij een verkeersobstakel blijkt te vormen maar tevens van grote landschappe lijke waarde is, het voortaan de voor keur verdient de weg om te leggen. BOXMEER Een felle brand heeft gistermorgen het kantoorgebouw, de kantine en de pakafdeling bij Stork Sereens schablonenfabriek te Boxmeer verwoest. De oorzaak is nog onbekend. Naar schatting bedraagt de schade ruim 600.000 gulden. J. Bernlef. De maker. Em. Querido's Uitgeverij N.V., Amsterdam 152 blz. prijs 14,50. In een kitscherig milieu van uiterma te welgestelde Haagse juffrouwen of dito Amerikanen aan de Rivièra, die zich tamelijk stereotiep gedragen, be weegt zich Bernlefs hoofdpersoon: een kunstschilder die door de kritiek een gebrek aan eigen stijl verweten wordt. Om zich op deze negatieve critici en enkele hem onsympathiek geworden personen uit zijn nabije omgeving te wreken, tracht hij een schilderij te maken in de stijl van Vermeer. Grapje: Bernlef noemt de schilder niet Han van Meegeren, hoe wel het betreffende schilderij de Em maüsgangers voorstelt. Toch niet zo'n flauw grapje echter, want het grootste probleem waar de schilder mee wor stelt, is de verhouding tussen werke lijkheid en imitatie van de werkelijk: heid. Hij komt hierin overeen met personages in ander werk van Bernlef en in dat van diens grote voorbeeld Nabokov. Wat is werkelijkheid? vraagt hij zich af. Is wat wij om ons heen zien, echt of fictief? In hoeverre kan een kunstwerk de werkelijkheid vervangen? Ondanks deze boeiende problematiek en ondanks Bernlefs scherpe oog voor details blijft De maker een beetje steken tussen een geromantiseerde biografie van een vervalser en een boek in de stijl van Bernlef met als thema: hoe kan een kunstenaar een juiste stijl vinden om het leven zo weer te geven dat dit leven zelf overbodig wordt. Op de grens van kunst en kitsch, van het alledaagse en het ingewikkelde voelt Bernlef zich op zijn gemak. Daarom is het minste compliment dat men De maker kan meegeven, dat het een lekker lezend verhaal bevat. R.F. Meer boekenetaleges elders in de ze krant.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2