Amerikaanse kerken vragen om 'wonden der natie te helen' Bosch IB* \m Taizé bereidt zich grondig voor op jongerenconcilie Trouw K wartet U houdt van puzzelen? vandaag f Pater Kotte eist stop verkoop van boek over Alfrink Beroepings- werk 5 Boekenetalage TROUW/KWARTET DONDERDAG 28 DECEMBER 1972 KERK/BINNENLAND ■T2/1 Amnestie voor Vietnam-deserteurs gevraagd ADVERTENTIEI Van een onzer redacteuren AMSTERDAM De oorlog in Indo-Cliina, de langste uit de geschiedenis van de Verenigde Staten, heeft niet alleen verwoesting gebracht in drie landen in Zuidoost-Azië, maar ook het weefsel van de Amerikaanse samenleving uiteengereten, zo heeft de nationale raad van kerken in Amerika in een resolutie van zijn algemeen bestuur uitgesproken. Daarin wordt opgeroepen tot een algemene amnes tie voor de ruim zestigduizend dienstweigeraars en deserteurs die bannelingen in andere landen zijn geworden. Ook wordt amnestie gevraagd voor de meer dan honderdduizend mannen die veroordeeld zijn wegens overtreding van de dienstplichtwet, voor de ruim driehonderdduizend die oneervol uit de dienst zijn ontslagen gedurende de inzet van grondtroepen in Vietnam en voor de honderdduizenden gedeser- teerden. 'In deze tijd van nationale verslagen heid behoren we ons te herinneren, dat God onze laatste rechter is; Hij alleen is de God van ons geweten. We staan uiteindelijk voor Zijn rechter stoel en wachten op Zijn genade. Ons menselijk rechtsstelsel is niet ontwor pen om de rechtvaardigen van de onrechtvaardigen te scheiden in de laatste zin, maar dient vooral om de veiligheid en het welzijn van de men selijke gemeenschap te handhaven Het overschrijdt zijn functie als het de samenleving verdeelt en bepaald burgers een stempel opdrukt wegens inzichten en handelingen die niet lan ger een bedreiging zijn van de ge meenschap, zo ze dat ooit geweest zijn', aldus de verklaring. Het bestuur van de nationale raad van kerken herinnert er aan dat de oorlog werd begonnen ondanks het protest van een aanzienlijke minder heid van het Amerikaanse volk en werd voortgezet ondanks de bedenkin gen van een meerderheid. 'Sommige jonge mannen en vrouwen meenden overeenkomstig die meerderheid dat de oorlog een fout was. In de overtui- De redactie behoudt 7lch het recht voor om ter opname in deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ 1publlkatle wordt met de naam van dc Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de lieer Joh. C. Franckcn. secretaris van dc hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. Kom over de brug (6) Ondanks, misschien wel dank zij de tegenwerking die er was van diverse (mis)leidslieden en met name de EO kwam Nederland toch over de brug, iets. waar ik alleen maar voor kan danken. Wanneer een r.k. politieagent van 23 jaar oud tegen je zegt in een zeer ernstig en open gesprek: 'Ik geloof dat Jezus voor mijn zonden moest worden geboren en aan het kruis werd genageld, doch door Zijn verrijzenis, mij ten gunste, mij het eeuwige leven uit louter genade heeft willen geven, wordt het je warm van binnen en voel je je beschaamd te lezen dat velen niet meededen aan de actie, w.o. de EO die daardoor zeker leden en begunstigers zal of beter gezegd al heeft verloren. Zelf luistert en kijkt mijn gezin niet meer naar de programma's door die omroep uitge zonden. Is het niet de hoogste tijd dat het praktisch christendom wordt beoe fend? Was het niet hartverwarmend dat we met broeders en zusters moch ten samengaan. Ruim en mild is er gegeven in de actie Kwam over de brug. Oosterbcck P. Fennema Drie lagen De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: Drs. J. Tamminga. Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. ging dat de oorlog ook onrechtvaardig en immoreel was. weigerden zijn er aan deel te nemen en daardoor kwa men zij op verschillende manieren met de justitie in aanraking. Hen nu op te sporen en te vervolgen is wraak toevoegen aan dupering en zal de wonden van de natie slechts dieper maken inplaats van helen.' De raad herinnert aan Abraham Lincolns op roep na de Burgeroorlog 'om de won den der natie te verbinden.' Tevens wordt in de verklaring de aandacht gevestigd op de ernstige pro blemen van de terugkerende Vietnam- veteranen. 'Omdat het selectieve op- roepstelsel vele blanken uit de mid denklasse uitzonderde of uitstel gaf hebben jongemannen uit de niet-blan- ke bevolkingsgroep en de lagere klas sen een bovenproportioneel deel uit gemaakt van de gewapende macht in Vietnam. Daardoor komen veel van de problemen die de veteranen bij de terugkeer in de Amerikaanse maat schappij ondervinden voort uit hun achtergrond; ongeveer twintig procent van hen keert terug zonder enig voortgezet onderwijs en hun werkloos heidspercentage is beduidend groter dan dat van anderen in dezelfde leef tijdsklasse. De natie gebruikt haar middelen om de veteranen tegemoet te komen niet op zo'n intensieve wij ze als na de tweede wereldoorlog gebeurde. Vele Vietnam-veteranen zijn daardoor gekwetst en boos want hun land toont hen niet alleen geen dankbaarheid maar schijnt hen ook te verwaarlozen en te verwerpen', aldus de verklaring. Naast deze oproep tot amnestie en verzoening heeft de nationale raad van kerken ook hardere taal gespro ken. Met overweldigende meerderheid namen de achthonderd afgevaardigden van ruim dertig aangesloten denomi naties de oproep van de VN. de organisatie voor Afrikaanse eenheid en van de wereldraad van kerken aan buitenlandse investeerders over om zich terug te trekken uit het door blanken beheerste Zuidelijk Afrika en om met eigen aandelenbezit pressie op maatschappijen uit te oefenen om hun operaties in Zuidelijk Afrika stop te zetten en zich er geleidelijk uit terug te trekken. De aangesloten ker ken worden opgeroepen om via het programma tot bestrijding van het racisme van de wereldraad hun finan ciële bijdragen aan de bevrijdingsbe wegingen in Zuidelijk Afrika op te voeren en om hun missionering in niet-bevrijde gebieden van Zuidelijk Afrika en Guiné-Bissao ernstig te be zien op hun betekenis voor gerechtig heid. bevrijding en menselijke ont plooiing. Demilitarisering Een andere resolutie, die door de nationale raad van kerken werd aan genomen. doet aan de leden-kerken, het Amerikaanse volk en de regering de volgende aanbevelingen. 1. De Verenigde Staten moeten een begin maken met de demilitarisatie van de Amerikaanse samenleving door een belangrijke vermindering van de buitensporige bewapening en door te rugkeer van de steeds vaker voorko mende inbreuken op de historische trouw aan democratische principes en processen. 2. De defensie-industrieën moeten door goede prikkels worden aange moedigd om voor vreedzame doelein den te gaan produceren, zodanig, dat grote menselijke en materiële hulp bronnen van oorlogsvoorbereiding worden gekanaliseerd naar de instand houding van menselijk leven en ver betering van de kwaliteit van het bestaan. 3. De rol van het congres in zaken, die Amerika's verplichtingen aan en betrokkenheid in het buitenland aan gaan, moet herzien worden door wet telijke voorzieningen die de grondwet tige bevoegdheden waarvan het con gres afstand heeft gedaan herstellen. 4. Onze belangrijkste zorg moet zijn oorlog uit te sluiten. Intussen moeten de oorlogswetten opnieuw zorgvuldig worden onderzocht en herzien om ze doeltreffend te maken in de beheer sing van moderne technische oorlog voering. Er moeten maatregelen wor den genomen om te verzekeren, dat al het militaire personeel behoorlijk over deze wetten geïnstrueerd is. De VS zouden zich publiekelijk moeten verplichten om zich voortaan aan zul ke herziene wetten te houden en internationale instellingen te hulp moeten roepen om ze ook door andere landen te doen eerbiedigen. De bevolking van een ziekenhuis be staat uit drie lagen. De onderste laag zijn de patiënten, die als debielen en senielen worden beschouwd en die er geen eigen mening op na mogen hou den. Doen ze dat wel, dan worden ze als 'lastig en eigenwijs' beschouwd, hetgeen mijzelf ook overkwam. De bovenste laag wordt gevormd door de artsen, specialisten, die zich verbeel den halve godheden te zijn. Tussen die twee uiterste lagen in bevindt zich dan de rest van de ziekenhuisbe volking, zoals verpleegsters, chemici, laboranten, administratief personeel, koks, portiers, enz. Vroeger was je arts niet alleen je arts, maar tevens je vriend en vertrouwensman. Ook in de ziekenhuizen werd je vroeger als 'mens' behandeld, nu ben je alleen nog maar een 'nummer' of een 'geval'. Egmond aan Zee L. de Groot Barend Servet (1) Zeer zeker zullen tienduizenden in ons land instemmen met het protest dat het Tweede Kamerlid dr. Vennaat (ARP) heeft doen horen. De gebezig de godslasterlijke taal, de belediging van ons koninklijk huis en, of dat nog niet genoeg was het schaamteloos vertonen van bloot kwetste in hoge mate ieder die waarde hecht aan de begrippen eerbied voor God, respect voor onze Oranjes en zedelijkheids- normen. Het moet toch ondenkbaar zijn, dat de minister zou volstaan met een berisping. Dat lappen zij, die tonen geen fatsoen te bezitten aan hun laars. Hoe is het mogelijk vraagt men zich af. dat zoiets brutaalweg uitgezonden kan worden. Van lucht verontreiniging gesproken. Wij mogen niet door stilzwijgen, toezien of slap heid mede schuldig zijn aan de ver toonde schaamteloos bedreven zonden. Oldebroek H. Boeve Barend Servet (2) Tr/Kw noemde de Barend Servet show (VPRO) vaktechnisch bezien slecht en qua inhoud bijzonder goed koop en flauw. Gaarne had ik gezien dat dit blad zich veel scherper had uitgedrukt en deze liederlijke verto ning had genoemd: bijzonder schun nig, ordinair en vulgair, onfris, on smakelijk en onfatsoenlijk, schaamte loos, normenloos en zedeloos, ,in strijd met de openbare eerbaarheid en zede lijkheid, de openbare orde verstorend en staatsgevaarlijk, en vooral: godde loos en godslasterlijk. Het wordt hoogtijd dat minister Engels dergelij ke vertoningen gaat verbieden. Den Haag C. A. Vreugdenhü VPRO (2) Het VPRO-t.v.-programma: 'Barend is weer bezig' gaat alle perken te buiten. Voor de persiflage op Koningin Julia- na bestaat maar een woord, namelijk: QOOr K3T6I V3n Q6n DBfQ 'onbeschoft'! Doelbewust was de meest gelijkende actrice gekozen en in het afgelopen jaar zijn meer dan zestigduizend jongeren uit de SikeTeademonstrer^wKeeft de hele wereld te gast geweest bij de oecumenische communauteit Taizé VPRO het recht om'ons Wilhelmus in het midden van Bourgondië, op ongeveer honderd kilometer van bespottelijk te maken? Berisping of Lyon. Er verschijnt thans in acht talen een driemaandelijkse 'Brief intrekking van een gedeelte van zend- van Taizé' die naar 132 landen verzonden wordt. Die brief is een 'bindmiddel' tussen allen die betrokken zijn bij de uitvoering van het voornemen dat in 1969 opkwam om in 1974 een 'jongerencon- cilie' te houden. En u heeft de speciale Puzzelmee-krant van TROUW/KWARTET gemist? Vraag er dan snel een aan. De grote puzzel wedstrijd Puzzelmee duurt t/m 27 januari 1973. Twintig weken lang zijn er voortdurend flinke prijzen te winnen. In totaal maar liefst zo'n 40.000 gulden. Win een van de tien VAATWASSERS, TOP-HIT SUPER LUXE, met wateronthardinstallatie. De achtste ronde begint zaterdag 30 dec. a.s. Vraag naar de gratis Puzzelmee-krant. TROUW/K WARTET, Postbus 859, Amsterdam. Ter studie Een slotclausule waarover enige ver deeldheid in de nationale raad tot uiting kwam is ter studie aan de kerken rondgestuurd. Daarin worden bepaalde werkhypothesen genoemd die de nationale doeleinden onder mijnd hebben. De clausule richtte zich onder meer tegen de stellingen dat Amerika's politieke en economi sche stelsels geschikt zijn en van toepassing gemaakt moeten worden voor andere delen van de wereld, dat nationale veiligheid gelijk staat met militaire superioriteit, dat het com munisme een monolithische en expan sionistische macht vertegenwoordigt, en dat de Verenigde Staten zowel de verantwoordelijkheid als de mogelijk heden heeft om orde en stabiliteit over de hele wereld te bewerkstelli gen. tijd? Het een of het ander: de VPRO zal toch op den duur nog meer kij kers en luisteraars verliezen. Vandaag al staan ze op de zevenste en onderste plaats van kijkdichtheid. Resumé: Wie wind zaait zal storm oogsten. Ook d« VPRO zal dit ondervinden. Naarden H. H. Italiaander Loon naar prestatie In het stukje 'Democratisch Socialis me' jongleerde de heer F. G. de Groot gevaarlijk met begrippen die de WD alias Wiegel zou aanhangen. Hij heeft het over 'loon naar prestatie'. Wat bedoelt de heer de Groot daarmee? Bedoelt hij dat het verrichten van arbeid, in welke vorm dan ook. indien in hoeveelheid gelijk, ook gelijk be loond zou moeten worden? Zouden bv. buitenlandse arbeiders, voor wie het ellendigste werk klaar ligt, veel moeten verdienen? Meer dan iemand die bv. prettig werk verricht? Moeten arbeiders die om 6 uur 's morgens uit huis gaan en om 7 uur thuis komen om buiten zware arbeid te verrichten veel meer verdienen dan iemand die op kantoor zit, ook al is zijn positie hoger? Zou een zwaar invalide, die met grote inspanning arbeid verzet, hoe oncommercieel ook, dan bv. het meest moeten verdienen van allen? Maar dat wil de VVD niet. Het zou wel juist zijn. Nee, de WD ziet de mens als een stuk economisch goed. De kwesties van vraag en aanbod en van weerbaarheid, spelen hier alleen een rol. Hun beloningspolitiek gaat er alleen vanuit, dat betaald moet wor den met slechts een deeltje van het bedrag dat op deze mens verdiend wordt en niet z'n prestatie, de hoe veelheid energie die hij besteedt. Als u zich als DS'70-er achter de WD- gedachten stelt, zou dat voor een 'socialist' bedenkelijk zijn, maar als DS'70-er geen uitzondering. Zeist rf'rits Kat Wat houdt dat concilie eigenlijk in? Een fenomeen met grote risico's? Ik dacht van niet. Sommigen maken ten onrechte aan Taizé wel eens het ver wijt van 'al te veel improvisatie' Maar met dergelijke verwijten moet men voorzichtig zijn. In het nu ten einde lopende jaar heeft, vooruitlopend op het concilie van jongeren, een uitgebreid beraad plaats gevonden. Vijf vragen moesten vóór december van dit jaar worden beantwoord. 1. Hoe stelt u zich concreet het conci lie van jongeren voor? 2. Welke levenswijzen (zeer uiteenlo pend al naar gelang van situatie en land) zijn er denkbaar voor hen die de voorbereiding van het concilie wil len verdiepen en die er niet voor terugschrikken om, zoals het evange lie zegt 'tekenen van tegenspraak' te worden, eerder dan zich door het systeem waarin zij leven (geld, winst bejag, consumptie, carrière maken enz.) te laten inkapselen? 3. Op welke wijzen kan men (als enkeling, in cellen of in basis - ge meenschappen) het feest van de Opge stane Christus uitdragen en overdra gen op de jeugd van deze tijd? 4. Hoe helpen we de kerk een nieuw gezicht te vinden? 3. Welke volkomen nieuwe door moed ingegeven uitdrukkingsvormen zijn er individueel of in groepen te bedenken om met een ontvanke lijk hart de strijd voort te zetten en ons leven te geven, opdat de ene mens niet langer slachtoffer is van de andere? Familie De gedachte aan een concilie is geko zen toen men een middel zocht om gedurende een zekere periode bijeen te blijven, samen op te trekken en over de gehele wereld op eenzelfde wijze bij elkaar te rade te gaan, zonder evenwel een ndeuwe 'beweging' in het leven te roepen. Taizé heeft nooit speciale bewegingen op gang gebracht, evenmin als er ooit een 'theologie van Taizé' zal zijn of een 'geestelijke stroming van Taizé'. Prior Roger Schutz zegt het zó: 'Taizé is slechts de naam van een kloosterfa milie die klein in getal zal blijven. Oecumene betekent letterlijk 'de ge hele bewoonde wereld', alle mensen op aarde. Er is derhalve geen zoeken naar christelijke eenheid mogelijk, zonder de wil overal heen te gaan en elkaar te ontmoeten'. Het concilie 1974 wil een doorbraak bewerken naar een broederlijke een heid in de kerk, plaats van gemeen schap van alle mensen, om te zoeken naar meer gerechtigheid op aarde. Op het ogenblik is het christelijk -gewe ten in onze landen zozeer bezwaard dat het bij een blik op het zuidelijk halfrond (om maar een voorbeeld te noemen) bijna bezwijkt onder de overstelpende last van de daar heer sende armoede en niet de kracht vindt om in een sfeer van wederkerig heid met de zuidelijke landen te le ven. Reizen Daarom worden door kleine internati onale kernen onder supervisie van Taizé steeds meer reizen gemaakt door jongeren, naar de landen van het zuidelijk halfrond. Eenmaal weer thuis zetten de jongens het werk De taak van een arbeidsanaliste in van de voorbereiding van het concilie 1974 voort. Er is hier veelal sprake van werk dat verborgen blijft. Velen vormen op- Roger Schutz nieuw 'cellen' van drie tot zeven jon geren. Gebed, samen delen, onderlin ge steun, activiteiten op uiteenlopen de gebieden (in de kerk, op politiek of sociaal vlak, in de vakbond enz.) bepalen het leven van deze cellen. Een voorbeeld: een week lang trokken een jonge arbeider uit Milaan, een student uit Cambridge, een verpleeg ster uit Leiden, een landbouwer uit Albi. een seminarist uit de Congo, een Portugese emigrante en een soci aal werker uit Hamburg, met elkaar op en na een dikwijls moeilijk begin, slaagde men erin zich in een vaak vreemde taal uit te drukken en naar elkaar te luisteren. Kernen Zo zijn vele 'kernen' over de wereld verspreid om het concilie voor te bereiden. Langzamerhand brengt deze voorbereiding veel jonge mensen er toe, zich in te zetten voor de gerech tigheid, ten dienste van de allerarm sten. Onze tijd, aldus prior Schutz, is ge kenmerkt door een pessimisme dat verlammend werkt. Wij christenen moeten daarom 'teken zijn van hoop' Taizé is een beweging die wereldwijd wordt, een teken dat de christenen vooruit kunnen met eenvoudige mid delen. Bij de opzet van het concilie wordt ook sa'mengewerkt met r.-k. priesters en religieuzen en met orthodoxe gees telijken. Het aantal 'pelgrims van de eenheid' dat zich naar Taizé begeeft wordt elk jaar groter. Velen in ons land hebben er aanvankelijk wat scep tisch tegenovergestaan. Maar in deze houding is verandering gekomen. In de laatste zitting van de gereformeer de synode is besloten zich te gaan bezinnen op een relatie met de ge meenschap van Taizé. (ADVERTENTIE) Aaron met borst-lap waarop 12 edelstenen (stammen Israël) in goud gevat...: Hij staat in het vernieuwde Bijbels|Museum, Hemonylaan t/o Nr. 19, Amsterdam. En: er is nog zooooóóveel daar te zien! Duitse kerken regering doe mee aan cacao-akkoord BONN (EPD) Namens de West- duitse kerken is een brief aan bonds kanselier Brandt gestuurd waarin de Bondsdag en de nieuwe Bondsrege ring opgeroepen worden West Duits land te doen toetreden tot de interna tionaal cacao-overeenkomst. De brief is opgesteld door organen uit de r.-k. en lutherse kerken die zich met het ontwikkelingsvraagstuk bezighouden, en ondertekend door bisschop Her mann Kunst en de bisschop van Mun ster Heinrich Tehumberg. Daarin staat onder meer: 'De Bondsre gering, zal ook voortaan het afsluiten van grondstoffenovereenkomsten moe ten bevorderen. Ook al lossen zij niet het probleem van de eenzijdige pro- duktiestructuur van de ontwikkelings landen, toch worden er stabielere prijzen voor hun grondstoffen en daardoor vaste exportresultaten door gegarandeerd'. De Bondsregering heeft zich tot dus ver tegen wat zij noemt kunstmatige marktregelingen verzet en haalde vooral een streep door de rekening toen zij in oktober na vijftien jaar onderhandelen over een cacao-over eenkomst in tegenstelling tot haar EEG-partners weigerde een akkoord te ondertekenen. Een clausule in het akkoord zegt dat het slechts van kracht kan worden als de onderteke nende landen samen minstens 70 per cent van de wereldmarkt voor cacao omvatten. Omdat Amerika ook al niet meedoet, betekent de weigerachtig heid van West Duitsland eenvoudig dat de overeenkomst een wassen neus zou kunnen worden. Voor 1 januari 1973 kunnen individuele lidstaten van de EEG nog overal of niet deelne ming aan internationale handelsak koorden beslissen, daarna kan alleen de EEG als geheel zulke besluiten nog nemen. De ondertekenungstermijn voor de internationale cacao-overeen komst loopt 15 januari af Het kabi net was voornemens zich nog dit jaar over de kwestie te buigen en de partijen zijn al duidelijk tegenover elkaar gemarkeerd: Helmut Schmidt (economische zaken) is fel tegen. Walter Scheel (buitenlandse zaken) voor èn Erhard Eppler (ontwikke- lingsaangelegenheden) krachtig voor. De laatstgenoemde beschouwt grond stoffenovereenkomsten die enige vas tigheid geven omtrent de exportresul taten als voorwaarden voor een mid dellange termijn planning in de ont wikkelingslanden. DEN BOSCH (KNP) Pater J. A. Kotte heeft zowel de journalist Ton Oostveen als uitgeverij Malmberg in Den Bosch bedreigd met een kort geding. Pater Kotte eist van de uitge verij de verkoop te staken van het boek 'Bernard Alfrink, katholiek' van Ton Oostveen waarvan inmiddels als een derde druk verschenen is. Ook wenst pater Kotte dat de uitgeverij de exemplaren van het boek, die de boekhandel nog in voorraad heeft, terugneemt. Pater Kotte is voorne mens de inwilliging van zijn eisen in een kort geding af te dwingen, zo heeft zijn advocaat, mr. L. van Heij- ningen te Den Haag, aan de uitgever laten weten. Pater Kotte maakt be zwaar dat in het boek over kardinaal Alfrink over hem wordt beweerd dat hij 'preconciliar' is en dat hij 'een adept van de in Noord-Frankrijk ver toevende tegenpaus Clements 15' is geweest. Pater Wijnand Kotte is de leider van de Sint Willibrordusstichting te Utrecht, die buiten verantwoordelijk heid van kardinaal Alfrink kerkdien sten voor uiterst behoudende katho lieken verzorgt. SERVET Vlak voor de kerst werd onze vadi landse pers onder meer bezig geh den door de betwiste Barend Sen show van de VPRO. De. laatste uitzt ding zag ik niet, wel een stuk van voorlaatste. Die gaf mij niet in oift de volgende keer op te letten, inl gendeel. Er valt iets beters te bede ken op het gebied van entertainmei Wil men iets anders met dit soo 'show' bereiken dan zal het niet moeten, want dit komt niet over. kan me indenken dat een omroep hele show-wezen, dat ook niet 1 staat van geest en inventie, op de h wil nemen, maar dan zal men daar genover iets fijnzinnigs moeten st len. Ik neem tenminste aan dat m bovengestelde bedoeling met dit i treden heeft, al zal niemand kunn beweren dat dit uit het vrij uitvoej ge gesprek met Jan Blokker in Tijd bleek. Wanneer iemand plezij wil hebben om nietszeggende woerden (maar misschien is dit o weer zo bedoeld, je weet het nil i dan kan hij daar terecht. Intuss 1 stond onder dat gesprek een beri< g dat velen ontgaan zal zijn. Het v f meldde een brief die de VPRO van Nederlandse Volksunie gekreg 1 heeft. Het krantenbericht nam er o r de volgende zin uit over: 'Wanne zich in de toekomst weer iets der lijks voordoet kunnen wij onze ai terban niet in bedwang houden'. V I der verwijzen zij naar Barends naa genoot die in de zestiende eeuw d( calvinisten verbrand is vanwege 1 loochening van de drieenheid. Op laatste, de bekende zwarte bladzij in het leven van Calvijn, zullen 1 niet ingaan. Wie wil weten hoe I toegegaan is kan terecht o.a. bij T hofs Geschiedenis der Kerk. En tijd geleden meldden de bladen oprichting van deze Nederlanitro1 Volksunie, die vrij vaag voor de <de kwam. Toen al moest gevreesd «ope den dat dit een soort knokploeg «looj Nu is dit duidelijk geworden. Jure masker is af en de fascistoïde a ma: van deze groepering staat te kijk. cou bedreiging laat niets aan helderhaan te wensen over. Bij herhaling vrezo de Nederlandse Volksunie niet h ver achterban niet in bedwang te kuni uiti houden, maar ze weet dat dit r__ gebeuren zal. Hier is werk voor autoriteiten, dachten wij. Ongea een voor ons besef waardeloze Seri show. Tevens wordt het tijd dat worden ingelicht omtrent hen die ze kwalijke groepering vormen. 1 |i al dat vuurwerk om ons heen'. JVa l LE Or Op NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Veen: C. Jansen, hulpj diker te Driedorp bij Nijkerk. Aangenomen naar Harderwijk: J' J gerden te Wijk bij Heusden, die dankte voor Putten en voor St. Mi tensdijk. Bedankt voor Genemuiden: J. koo te Werkendam; voor Wierden: C. Korevaar te Rotterdam-C. Overleden: F. Slump te Oegstgi (76), em. zendingspredikant: dr. W van Leeuwen (78), em. pred. te I terdam. chr. geref. kerken Beroepen te Zeist: B. Bijleveld Bussum; te Rotterdam-C.: H. W. 1 land te Hilversum. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Wolfaartsdijk: J. Mo Hardinxveld-Giessendam; voor W zaan: D. Hakkenberg te Dordrecht. Rik Valkenburg Rumoer Wurmbrand. Uitgave: J. H. Kok, pen, 116 pag. prijs 8,95. De zeer produktieve Rik Valkenl met zijn 'recht-voor-zijn-raap'-ir views heeft het een en ander Wurmbrand bijeengelezen en in boekje gestopt en tenslotte deze slordige collage afgesloten met in views met dr. J. A. Hebly en Wurmbrand zelf. Uit deze uitg blijkt dat Valkenburg het beter als ondervrager op theologisch ter dan als journalistiek feitenverzi laar. Daardoor wordt niet wezenlijks toegevoegd aan wat w over van Wurmbrand hebben het aardig het eens op een rijtji zien. De vragen aan de twee hoof tuigen achterin zijn meer tegen pingen dan een consequent dóói gen op bepaalde beweringen. Ei worden het toch weer voorzetjes nieuwe beweringen waarbij de natuurlijk niet genoemd hoeft te den gezien het vervolgingsgevaar, manier waarop Wurmbrand met stippen, getallen en anecdotes smi toch al uiterst irritant voor ien die er het fijne van zou willen w i en dat proces gaat in dit inten gewoon vrolijk voort. Dat de kerk in Polen zijn vrijheid 'gek< zou hebben door te zwijgen over afpakken van een stuk Polen dooi Russen en de compensatie daal met 'een deel van Duitsland' is z baarlijke onzin voor wie de ver dingen in Polen een beetje kent het wantrouwen over Wurmbri waarnemingen in de rest van de munistische wereld meteen wel vaardig zal worden over velen. He miste Valkenburg ook net de dii sie die in vrijgemaakte kring opk nu prof. Kamphuis in het Nederl 1 Dagblad tegen de mystiek en de thodiek van Wurmbrand verzet be aan te tekenen. 'Gelukkig is het aan mij om uit te maken wie het het rechte eind heeft. Dat heb ik dan in dit boekje ook niet tot gesteld', aldus de schrijver. Het breken van elk spoor van een e mening over deze kwestie is vrei Daarmee heeft Valkenburg er zie gemakkelijk afgemaakt. Fi Fi op Dici

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2