Jaap Kos stichtte gezin opbicilie bor AMICE Het evangelie is radicaal 7«k»»v>'»K""p"' I let leven van Z NiaryBrf»1, «I Het ontroerende liefdes verhaal van een gehandi capt meisje. 622 bh. De grote macht van een amerikaanse gang sterkoning. 438 blz. IIMI4K -B «ai"* n dUMBt' Alle vérhalen van één van de beste prozaschrijvers In één band. 665 bh. 30pwlndendo thrillers, die u in één ruk uitleest. 374 blz. De onnatuurlijke liefde van een moeder voor haar zonen. 449 blz. Wereldberoemde best seller over de 2e we reldoorlog. 736 blz. Misdadigheid op een eiland in de Middel landse Zeo. 192 blz. De omzwervingen van de |onge bannelinge Mary Bryant. 269 blz. Lief en leed van fami lie Ashton In oorlogs- tijd .167 blz. Huiveringwekkende vér- halen die u In één ruk uitleest 223 blz. Huiveringwekkend verslag over de pest In Oren. 223 blz. gËjpnBBw 2 Romans en 6 verhalen over de duitse bezetting. 304 blz. roRsYl t SU* De komptete geschie denis vandoberoemdo familie Forsyte. 608blz. Onvermoeibaar vecht do wispelturige Amber voor haar geluk. 654 blz. Ruige verhalen over 4 Boeken In één band mannen zonder vrou- van de vlaamse mees- wen. 126 blz. terverteller. 467 blz. Even dramatisch als Dokter Zjivago's grenze- Fascinerende familiero- Peyton Place. loze liefde voor dé mooie man over het geslacht 590 blz. Lata. 600 blz. Van Garderen. 607 blz. De laatste sensationele Een halve eeuw sociale Een halve eeuw sociale roman van Anna Bla- en kulturele geschie- en kulturele geschie- man. 321 blz. fienls. Deel 1. 317 blz. denis. Deel 2. 296 blz. Nieuwe avonturen Geestige avonturen van Voor grootouders, ol van de Heer O.B.B. te het trio Daantje, Betsy ders, kinderen en klein- -155b'- Rommeldam. 209 blz. en Toontje. 255 blz. kinderen. 114 blz. Algemene geschiede nis van de seksualiteit 356 blz. Wat ons over 30 jaar Schitterend kookboek allemaal te wachten vol verrukkelijke recep- ataat 513 blz. ten. 256 blz. Het It eigenlijk te gek. Deze prachtige boeken tientallen guldens goedkoper. Zo gek doen wij em u kennis te laten snaken met ECI. Om u te laten zien dat u bil ons boekon en platen kunt kopen Var beneden da winkelprijs. Ook grammofoonplaten Behalve bookon hobben wij een unieke kollektio rammofoonploten. Van Vivaldi tot Simon 8t arfunkel. En uitstekende afspeelapparatuur. 20-40% korting op boeken die u fewoon In de winkel kunt kopen Cl la eigenlijk een grote verzondboekhandel. Dat wil zeggen dat u bij ons boeken kunt kopon, die normaal in do winkel verkrijgbaar zijn. Op dit moment Nieuwe boeken van bekende schrijvers. Wereldliteratuur en kookboeken. Splonagero- literatuur. Voorlichtingsboekon en humor. Alles met grote korting. Hoe krijgt h dia korting? Dat Is vlug verteld. Gewoon lid worden van ECI. Doe het snel. Dan hebt u recht op .3 boeken uit ons prachtig welkomstaanbod. Lees de bon. Én de verplichtingen? Het lidmaatschap van ECI Is geheel oratie. U belooft alleen één boek of één plaat In de drie maanden te bestellen. Dat mag het goedkoopste zijn uit onze katalogus. Of sen Kroonboek, dat ieder kwartaal door een speciale jury voor onze leden wordt uitgekozen. U hoeft dus niet een bepaald bedrag per kwartéal te besteden en u mag precies zoveel boeken en platon be stellen als u wilt. W|j zijn de meest vrije boeken- en p|atenklub. Winkelen rustig In uw stoel Iedere 3 maanden krijgt u van ons gratis een dikke katalogus met de uitvoerige beschrijving van meer aan B00 boeken on platen uit ons program ma. En wat voor een programma I Dit wordt door ons samengesteld uit do bestsellerslijsten van moer dan 60 uitgeverijen en platenmaatschap pijen, waarmee wij nauw samenwerken. Zin om lid to worden? Vul dan snel do bon In. Des te eerder kunt u al onze boeken en platen kopen met 20-40% korting. Voor uzelf of om kado te geven. Ilk wit voortaan al uw boeken en platen kunnen kopen met H 20-40% korting. Daarom. geef ik mij op als lid I van ECI. Ik beloof één boek of één plaat per I kwartaal te bestellen en minstens 1 jaar lid to blijvon (met óon opzeggingstermijn van 3 maanden). Als lid mag ik not zoveel boeken en platen bcstellon als Ik wil. verzendkosten. en gratis uw katalogus par separate post Als de boeken en de katalogus mij niet bevallen heb ik het recht alles binnen 7 dagen terug te sturen en mijn aanmel ding als lid ongedaan te maken. Dht/Mevr./Mej Voorletters Geb datum Adres Onmisbare vraagbaak Hat basta voorlichting»- voor ladara dos-hst- boak dat ooit'Is var- talvar. 528 blz. achtriae. 288 blz. Hlarln kunt u alias vin- Briljants gsdachten over den wat u watan wilL da vrouw in haar rol van 392 blz. aunuch. 306 blz. Standaardwarkovarhat voortbestaan na da dood375 blz. I Ja. Voor gazslligo oudara en vrolijks kindarsn. 175 blz. ^MiYbiokltliêri Invullen i.V.p.) Deze bon zanden aan da Afd. Varkoop van TY7VT JAARBEURSPLEIN 17. UTRECHT (Tel. 030-910362*) Indien u geen postzegels in huil hebt, moet u op de enveloppe schrijven: ECI, Ant woordnummer 618, Utrecht U kuot de bon dan ongafrankaard verzenden. 172.42.271 CH 13/12 door Jan Roelfs Daniëlle gaat straks naar de Waldenrenschool van ds. Panascia. 'Eerst na vele maanden, zo niet jóren, begin je iets te begrijpen van de ingewikkelde, sterk achter gebleven samenleving op Sicilië. Als je je hier maatschappelijk ik praal dan nog niet over geeste lijk wilt staande houden, daiï moet je dagelijks op je qui vive zijn.' Dit zegt Jaap Kos, dc enige Nederlan der, die nu al enige jaren op het Italiaanse eiland woont en werkt, er getrouwd is en er z'n specialiteit van deskundige op het gebied van pluimvee tot gelding brengt. Kos, een energieke dertiger, lidmaat van de kleine Waldcn- zenkerk in Palermo, heeft een 'farm' in de Concadoro de gouden kom van de Siciliaanse hoofdstad een landelijk gebied aan de voet van de bergen. Het is geen boerderij, zoals wij die ons voorstellen, maar een complex loodsen, met honderden kippen, hanen, hennen, kuikens, die hij als grossier doorver koopt. Een éénmansbedrijf, waarin Kos z'n vakkennis op het gebied van broe den. voeding en wat dies meer zij heeft gestopt. Omdat de deskundigheid op het gebied van het houden van pluim vee op Sicilij gering is, kan de Neder lander er zich handhaven. Jaap is méér dan een kippeboer. Hij heeft in het verleden op het terrein van de pluimveeteelt veelvuldig geadvi seerd. Dat was tijdens z'n verbintenis met de organisatie 'Dienst over de grenzen', waarvoor hij enige tijd in het Siciliaanse dorp Resi heeft gewerkt, maar ook in Tunesië. Hij behoorde tot een van die werkers van het werelddiakonaat, die met idea lisme én werkelijkheidszin hulp bieden. Ik rijd met Jaap door het landelijke gebied van de vallei 'Je kunt hier in januari nog buiten in de zon zitten' naar zijn bovenwoning, temidden van boomgaarden en ruige mini-wildernis sen. Ze worden doorsneden door kron kelweggetjes, waaraan hier en daar ver veloze woningen liggen, met het Siciliaanse beeld véél spelende kin deren. 'Er zou hier nog heel wat grond in cultuur kunnen worden gebracht, maar ieder lapje grond heeft z'n eigenaar en die beheert het op uiterst conservatieve wijze. Veel initiatieven zijn er niet, hard werken is hier voor de dommen', mompelt Jaap grinnekend, als we op weg zijn naar z'n dakterras. Het is september en nog volop zomer op het qua natuurschoon fascinerende eiland. Jaap Kos is getrouwd met een Italiaan se, hij heeft haar in het dorp Resi leren kennen. Ze is -protestants zoals hij. Ze hebben een donkerogig doch tertje Daniëlle en verwachten hun twee de. Voor de bevalling gaat ze niet naar een ziekenhuis, Jaap houdt dc zaken zoveel mogelijk in eigen hand. Z'n ervaring is, dat je maar weinig aan de Sicilianen kunt overlaten. Bij het drin ken van een pilsje zegt Jaap: 'Je moet bedenken, dat je hier midden in Afrika bent, ze beschouwen Sicilië niet als een stuk van Italië. Die instel ling trouwens de praktijk van het dagelijks leven bewijst het moet je steeds voor ogen houden. Als je, zoals in mijn bedrijf, niet hardzakelijk, ge wiekst, bent, word jc geschept bij het léven.Ik weet zo langzamerhand heel goed de weg. Bij het zakendoen moet je afdingen, net zoals op de markt. Zestig pet. reductie eisen is niet ongewoon. Dat doe ik met dc loodgie ter, die m'n verwarmingsbuizen op het bedrijf vernieuwt en met dc schilder, die m'n huis opknapt. Ze weten dat ik op tijd betaal en dat maakt ze soepel. Hoe is dat nu om als Nederlander, met een toch andere instelling, te leven temidden van een gemeenschap, waarin de mannen sterk domineren, waarin afspraken veelal vaag of niet worden nagekomen en waarin de mannen volgens Kos nogal gefrustreerd zijn. Hij heeft daarover een interessante fi losofie. De eeuwenlange en nog niet aanmerkelijk gewijzigde ondergeschikt- Jaap Kos vertaalt voor dc Waldenzen de berichten in Trouw-Kwartet over de actie 'Soulaas voor Palermo' in het bijzonder voor pionier, ds. Piëto Panascia. Het was een Sinterklaasactie, maar een kerstgift betekent een zinvolle afronding om het bedrag van 75.000 vol tc krijgen. Het gaat om de bouw van een kinderbadje en de aanleg van een speelplaats in het in aanbouw zijnde centrum 'De No., oom', oecumenische hulpverlening (school- en opvangcentrum) waarvoor dc protestantse kerken in West Duitsland en Zwitserland enkele miljoenen hebben opgebracht! Gedurende de afgelopen weken hebben we onze lezerskring gevraagd om deze 'koninklijke arbeid' in een verwaarloosde uithoek van ons werelddeel te steunen. Nu, in de tweede helft van december gaat het om dc finale. Wie nog niet heeft bijgedragen, wordt daartoe dringend uitgenodigd. Giften onder vermelding: 'Soulaas voor Palermo' zijn welkom via het centrale gironummer van dc NV De Christelijke Pers Amsterdam - 269274 Of: op haar rekening bij de Ncd. Middenstandsbank, Herengracht Amsterdam-C -registratienummer: 69.73, 60.768. oor Amsterdam en omgeving: gemeentegiro X 500. heid van de vrouw, de gescheidenheid der seksen tijdens de opvoeding veroor zaakt vluchtig aangeduid een samenleving waarin de mannen in een welhaast pathologische situatie verke ren. Neem het hoogst ongeordende verkeer autorijden is mede een geldings drang. En de soms overdreven perfectie van hun kleding en hun sterk ontwik keld gevoel voor sieraden. Laatst kwam een landarbeider bij mij kippen kopen. De man was eerst naar huis gegaan om zich pico bello te verkleden. Zo doen ze dat. Dc ellende is natuurlijk de grote werkloosheid, die stimuleert niet tot constructieve creativiteit, tot ontwikke- Jaap Kos, nuchtere Nederlander op Si cilië. Mevrouw Olga Kos, haar milieu is Ita liaans én Nederlands. ling. Waarom zou je je bekwamen als er toch geen werk is. Jaap Kos, afkomstig uit Baam. voelt zich overigens best senang in Palermo, dat hij een paradijsje noemt voor socio logen en psychologen. Z'n vrouw, Olga, verstaat op beperkte wijze Nederlands. Tot voor kort was Jaap de enige Nederlander woonachtig op dit eiland van problemen. Thans hebben de Methodisten er een contact- man voor arbeidszaken gestationeerd. 'Ik heb er geen spijt van hier een gezin te hebben gesticht, we redden het wel' is de conclusie van Kos, die overigens meent, dat de buitenwereld Sicilië niet moet afmeten naar de Mafia, het nog traditionele uithuwelijken van maagde lijke meisjes, vooral op het platteland en de woningtoestanden. 'Er komen, maar héél. héél langzaam, verbeteringen tot stand'. Straks gaat Daniëlle naar de school van de Waldenzen. Haar vader maakt deel uit van een bestuurscommissie van de ze gemeente. .Hij heeft de artikelen 'Soulaas' voor Palermo, die in het raam van de Trouw-Kwartet-actie zijn ver schenen, in het Italiaans vertaald voor ds. Panascia, de pastor van de Walden zen in Palermo. 'Geweldig en onvoorstelbaar, die steun van het Trouw-Kwartet', besluit hij. Ik voeg er nog dit aan toe. Vervolg van pagina 21 Maar zij schiet m i. haar doel voorbij, indien daarbij niet tevens ter sprake komt, waartoe dit evangelie hier en nu in onze werkelijkheid verplicht, en dat is een zaak, die allen, die de kerk vormen, aangaat. Ik heb indertijd op verzoek eens in een kerkelijk blad geschreven dat het evangelie niet geïso leerd tot ons komt, maar zich laat gelden in een bepaalde werkelijkheid. Dc inhoud daarvan is de altijd actuele boodschap van nieuw perspectief voor mens en samenleving. Luisteren èn han delen naar het evangelie zal het beeld van de maatschappij veranderen, omdat daardoor onrecht wordt uitgesloten; ar moede wordt opgeheven; mensen, die in dc knel zitten, worden bevrijd; scheef gegroeide verhoudingen worden ver nieuwd; bclangen-tegenstellingen wor den overwonnen; iedere mens zorg heeft voor de ander. De kerk maakt zich naar mijn stellige overtuiging té gemakkelijk van haar dienst af, indien zij over de vraagstuk ken van de tijd (ook de maatschappelij ke vraagstukken) slechts in vage ter men spreekt. Zij behoort de boodschap van het evangelie tc concretiseren voor het geheel van de samenleving, zonder daarbij tot een technisch-organisatori- sche uitwerking te komen, want daar voor mist zij in het algemeen dc des kundigheid. De kerk zal zich alleen op fundamentele wijze met maatschappelij ke vragen moeten bemoeien en daarbij mag ze in het signaleren van onrecht jegens mensen geen blad voor de mond nemen. Om ook hier een voorbeeld te noemen: in het probleem van de medezeggen schap gaat het fundamenteel om de vraag of mensen, die samen werken, ook samen de verantwoordelijkheid dra gen voor hetgeen ze produceren en voor de manier, waarop ze het doen. Als ze dat alleen maar kunnen en mogen in een positie van onderge schiktheid, binn en strukturen waarin slechts enkele mensen het over alle anderen te zeggen hebben, dan tasten die stucturen wezenlijk de menselijke waardigheid, de ontplooiingsmogelijkhe den en de eigen verantwoordelijkheid van die mensen aan. Wel, als dat kan worden vastgesteld, als beseft wordt dat medezeggenschap geen recht is maar een plicht, dan is tevens duidelijk dat dergelijke structu ren moeten worden veranderd. Hóe dat dan precies moet, nou, ik vraag niet van de kerken dat zij zich ook daarin verdiepen. Wèl zou ik willen, dat de kerken met deze dingen bèzig zijn en mens en samenleving voortdurend confronteren met de evangelische normen ten aan zien van al die situaties, waarin de beleving van de eigen menselijke ver antwoordelijkheid cn de ontplooiing van de mens als beeldrager Gods in het gedrang komen'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 50