De tijd van de jeugdiensten is haast voorbij Een reputatie gebouwd op 45 jaar kwaliteit en allround vakmanschap Verkoop: telefoon (023) 310580 Showroom: Zijlstraat 96 - Haarlem SNEL GELD NODIG? VAN DER HEIDE B.V. 'PRINSES BEATRIX' LEERLING VERPLEEGKUNDIGEN Nieuwe Kerk VEILIGE VLOEREN Geldleningen voor iedereen en voor ieder doel. Geen informatie bij werkgever. Kwijtschelding b\j overlijden. Geen rente-aftrek vooraf. ENIGE VOORBEELDEN: bedrag in aantal aflossing handen (ong.) maanden per maand: 1030,— 23 56 1992,— 30 80,— 2656,— 36 92,— 3004,— 36 104,— 3584.— 36 124,— 4017,— 36 140 4510,— 36 156,— 5000,— 36 172,— 5490,— 36 188,— 6075,— 36 208,— 6543,— 36 224,— 7011,— 36 240,— 7479,— 36 256,— Ook uw adres voor le en 2e hypotheken. Bel of schrijf naar FINANCIERINGSKANTOOR Postbus 18 Sc herpenzeel (Gld.) Tel. 03497—1808-2557 3W DE EERSTE FABRIKANT VAN PALLETS IN NEDERLAND. mm- COMBITAINERS ■*- MAGAZIJN STELLINGEN PALLET STELLINGEN ■w BOX PALLETS STREEKZIEKENHUIS GORINCHEM In de voor-opleiding die 1 mei start is nog plaats voor enige zowel meisjes als jongens De opleiding tot VERPLEEGKUNDIGE duurt 3Va jaar. De voorwaarden waaraan u minimaal moet voldoen: a. leeftijd 17 jaar en 7 maanden b. in bezit van het MULO-diploma of A.V.V. I l-diploma of I.N.A.S. of daarmede gelijkstaande opleidingen. Het streekziekenhuis is een overheidsinstelling en is dan b.v. aangesloten bij het Algem. Burgerlijk Pensioenfonds. Het salaris bedraagt vanaf de datum van indiensttreding voor het le jaar 610,00 bruto per maand, terwijl ook onregelmatigheidstoeslag wordt uitgekeerd. Onregelmatigheidstoeslag wordt uitgekeerd boven vorenstaand bedrag terwijl tevens tweemaal per maand een reisgeldvergoeding wordt gegeven boven 2.50. Tegemoetkoming in de aanschaffing van dienstkleding tot een bedrag van 200,00. Sollicitaties te richten aan de directrice van het Ziekenhuis, Postbus 90 te Gorinchem. door Sipke van der Land Het is bijna afgelopen met de jeugddiensten in de protestantse kerken. Binnen een paar jaar zul len ze alleen nog gehouden worden in kerken waar ze nu nog niet ge houden worden. Ze hebben hun tijd gehad. Het hoeft straks niet meer. Laten wij eens bekijken of deze verwachting juist is en hoe dat zit? Jeugddiensten zijn niet uitgevonden omdat de jeugd persé eigen diensten nodig heeft, maar omdat de gewone kerkdiensten de nieuwe generatie niet (meer) aanspraken. Als je de jeugd niet wilde verliezen, moest je een ande re taal spreken en een andere toon aanslaan. Zover waren we uit elkaar gegroeid. Zo diep was de kloof gewor den. De kerk zag geen kans de genera tie-kloof te dichten. De kerk werkte de apartheid in de hand. vooruit dan maar In de gewone kerkdienst mócht er niks en moest alles bij het oude blijven, en daarom moest er iets énders gebeuren. Zelden namen kerkeraden hiervoor het initiatief, maar meestal aktieve jeugd werkers die heel wat weerstanden moesten overwinnen, vooral in de gere formeerde kerken. De toestemming tot het houden van speciale diensten kre gen ze vaak niet van harte maar meest al op de manier van: vooruit dan maar. En dan nog hadden ze geen vrij spel, maar ze moesten hun plannen ter goedkeuring voorleggen. Ellenlange vergaderingen zijn eraan besteed, en heel wat toegewijde jeugdleiders heb ben onder koude douches gestaan om dat ze onvoldoende medewerking van hogerhand kregen. De ouderen waren bang voor de 'wilde ideeën' van de jongeren, en de jongeren werden ver bitterd door de 'regenten-mentaliteit' van de ouderen. Dat was het generatie conflict waaruit de jeugddiensten zijn geboren. Een trieste historie dus. Maar er is veel meer mee bereikt dan de aktivisten zelf hadden durven verwach ten. Niet slechts een spaarzaam aantal jeugddiensten per jaar, maar een flinke ontwikkeling in de goede richting: élle diensten moeten een jeugdig karakter krijgen, en niet een enkele per maand. Elke dienst is een jeugddienst als het goed is. 15-jarigen Er moet in de kerk altijd een taal worden gesproken die de massa aan spreekt. En wie de massa wil bereiken, moet mikken op vijftien-jarigen. Hoe vreemd dat ook moge klinken, het is een bewezen feit. De redaktionele for mule van een blad als Readers Digest mikt bijvoorbeeld consequent op die (geestelijke) leeftijd en heeft daarmee een maximaal bereik gehaald. En laten ouderen zich niet direct beledigd voe len als ze dit horen, want dan onder schatten ze de grote belangstelling en het bevattingsvermogen van deze leef tijdsgroep (en misschien overschatten ze zichzelf). Een dominee die voor vijftien-jarigen preekt, preekt voor ie dereen. Hij hoeft daar niet simplistisch of kinderachtig voor te worden, maar wel eenvoudig en direct. En is het niet zo dat het moeilijk is om makkelijke preken te houden, en makkelijk om moeilijke preken te houden? Eenvoud is het kenmerk van het ware. 'Makke lijk' mag niet betekenen: oppervlakkig. Maar wel: te begrijpen voor de goede verstaander. nieuw kerkgevoel We zijn de laatste jaren Langzamerhand zover gekomen dat er veel még in de kerk. We zijn vrijer geworden. Royaler. Niet van dat benauwde. We maken ons niet meer zo druk over de overgelever de dingen en begrijpen vaak niet eens meer waarover men zich vroeger zo heeft opgewonden. Dat valt je erg sterk op als je het nieuwe boek leest van de oude voorvechter van een verjongde kerk, Thijs Booij, dat getiteld is: 'Gere formeerden, hoe lang nog?' Je kunt er nauwelijks meer inkomen wat de men sen toen bewoog, in die eerste jaren na Sipke van der Land in 'Je kunt het geloven of niet' de oorlog. We zijn tóng niet meer zo vormvast Natuurlijk zijn er nog wel plaatsen waar weinig of niets veran derd is in ons lieve vaderland, maar als je per jaar in een kleine honderd verschillende kerken spreekt, merk je toch dat er overal ruimte komt voor vrijere vormen en meer variatie. Met het nieuwe levensgevoel is ook een nieuw kerkgevoel gekomen. Laten we eens kijken waar 'm dat in zit. eerbied is ook niet alles We hebben altijd gedacht dat eerbied ongeveer de eerste vereiste was voor een kerkdienst. We spraken van de eredienst. Het is typerend dat je dat woord weinig meer hoort. We hadden een religieuze wijding, een sacrale sfeer en die maakte de dienst uit, soms ook tot in het stemgeluid van de predikant. We schrokken dan ook toen Youth for Christ in de eerste jaren na de oorlog evangelisatie bedreef met jazz-muziek en een showbusiness-achtige presenta tie. want we dachten dat godsdienst zich in een andere wereld hoorde af te spelen. En die gedachte zullen we wel nooit helemaal kwijt raken, maar we zijn er wel wat los van gekomen. We schrokken al niet meer zo toen we hoorden dat de Jesus People in een aantal Amerikaanse kerken onder lei ding van de plaatselijke dominee de banken uit de kerk hadden gesloopt om meer ruimte te hebben om op de grond te zitten, te dansen en muziek te ma ken. In Leiden werd in de kerstnacht van vorig jaar de eerste Nederlandse kerk dienst met deze hippe, alternatieve christenen gehouden. Het werd een ru moerige toestand in plaats van een stille nacht, maar het evangelie kwam voor velen indringender over dan ooit tevoren. Wat verstaan we eigenlijk onder eer bied? Als we daar plechtstatigheid mee bedoelen, is het misschien goed dat we ons realiseren dat er niets oneerbiedi- gers was dan het kerstgebeuren: de Zoon van God in de beestenboel van Bethlehem. C.od werd oneerbiedig en liet alle eerbiedige methoden (van tem pel en cultus) vallen. God kwam liever grof en duidelijk dan vaag en verhe ven. Mag de kerk van onze tijd haar 'eerbiedige' houding dan niet verwisse len voor een meer alledaagse? Een jongen merkte op dat hij liever een dominee zag in een overall dan in een toga. Zo'n opmerking vertolkt het on uitgesproken gevoel van veel kerkmen sen. Er is niets tegen, vanuit Bethlehem gezien. Om van Pasen (een tuinfeest) en Pinksteren (een straatfeest) nog maar te zwijgen. Hoe stellen we ons een jeugdige kerk dienst dan voor? Mag Pietje een stukje voorlezen uit de Bijbel en mag Karin een eindje deklameren? Dat zijn niet anders dan variaties op het thema van de plechtstatigheid. Hoeveel kinderen hebben niet vreselijk de zenuwen voor zo'n optreden? Zou de voorganger niet beter af en toe eens iemand laten voorlezen zonder dat het afgesproken werk is? En hij kan in plaats van een moraliserend verhaaltje aan het begin van de preek, of in plaats van een vage algemene beschouwing vol waarheden toch ook wel eens de reactie van enkele mensen vragen op een bepaalde zaak, om daarop verder door te gaan. Dat is heel wat anders dan de hier en daar geprobeerde discussie-diensten waarin vaak dezelfde lieden hun eigen (gerei de) zegje zo nodig kwijt moéten. Zij zijn nou net niet 'de stem des volks' of de stem van de familie Doorsnee. En dié moet gehoord worden. De mensen moeten zichzelf herkennen. We zijn nu ook wel uitgekeken op de ambitieus geprogrammeerde 'experi mentele diensten' die hier en daar korte tijd bloeiden. Die vervelen gauwer dan een gewone dienst. Het werden maar al te vaak hobby-uitvoeringen van een selecte en uitgedunde gemeente die zijn eigen gang ging. We moeten geen trucjes hebben maar een spontaan, eer lijk contact met God en met elkaar. Zodat je van te voren niet weet wat er gaat gebeuren. Ook de voorganger weet het niet precies. De kerkdienst moet een verrassing zijn. Het enige wat je van te voren weet is dat Jezus Christus het middelpunt vormt. De vraag 'hoe moet de kerkdienst er uit zien?' kan dus niet worden beantwoord. Elke dienst is een nieuw antwoord. inspraak applaus muzikale medewerkers, gemeente en voorganger. Maar nogmaals: niet omdat het zo moet maar omdat het zo óók kan. Het feit dat zulke diensten sterk de aandacht trekken, bewijst helaas dat er nog weinig variatie wordt gevonden in de kerkdiensten. Terwijl de ruimte ervoor is. We zijn eraan toe. liturgie Krijgen we dan toch weer het oude leidje, dat het allemaal van de voorgan ger afhangt? In zoverre dat het ervan afhangt in hoeverre hij kans ziet het kerkvolk erbij te betrekken. Maar dat is dan ook zijn vak. Hij kan de mensen er ook bij betrekken in zijn preek, zónder dialoog of een interview. De grote kanselredenaars waren in hun verkondiging voortdurend in discussie met de hoorders, zonder dat er iemand wat terug zei. De oude Gabe van Duinen zei eens: 'Ze hebben bij mij altijd al inspraak gehad'. Elke voorganger moet de vorm vinden die bij hem past. Maar een beetje improvisatietalent moet hij wel ontwikkelen. En de gemeente is daarbij de beste hulp. Je maakt leuke dingen mee. In de ene kerk waar je je op zondagmorgen meldt, vertelt de dienstdoende ouder ling je dat de kerkeraad er anderhalf uur over heeft vergaderd of Je wel mocht voorgaan in de dienst, omdat men bang was dat je Tiet zo zou doen als op de televisie', en in een andere kerk hebben ze een handmicrofoon klaargelegd met een kabel tot achter in de kerk zodat je iedereen kunt intervie wen. Het zaterdagavondprogramma 'Je kunt het geloven of niet' van de NCRV is geen voorbeeld van een kerkdienst- nieuwe stijl, maar een poging tot een gewone doordeweekse ontmoeting met mensen en met God. Het is voortgeko men uit de 'Applausdiensten' in Wasse naar, waar een soortgelijke formule bestaat: geen vast schema, maar een improviserende samenwerking tussen Of een vernieuwing van de liturgie dan geen hoopvolle zaak is? Sr wordt toch druk op gestudeerd en mee geëxperi menteerd? Misschien. Maar het gevaar is levensgroot dat we van een nieuwe vorm een nieuwe sleur maken. Je komt wel eens in kerken waar men een heel mooie liturgie gedrukt heeft, die weke lijks wordt gebruikt, maar waar men blij is met een gastpredikant omdat men dan de dreigende verstarring door breken kan. Elk christenmens zal wel zijn eigen voorkeuren op dit gebied hebben, maar je krijgt niet de indruk dat we zitt ente springen om een nieu we liturgie. Maar een hoop nieuwe liederen, wat meer muziek en zang, en een vrijere vorm van de hele dienst, en van de preek, is wat we in élk geval goed kunnen gebruiken. En het oude materiaal, de liederen uit de schat van de kerk der eeuwen, inclusief een beet je Johannes de Heer, hoort er ook bij. En niemand zal de illusie hebben dat je met alle oude en nieuwe dingen één stap verder komt als niet Woord en Geest samenwerken. Want het geloof is uit het horen, en het horen uit het woord van Christus. Vervolg van pagina 7 Maar zal in de herboren Nieuwe Kerk dan niets meer aan het oude 'gebruik' mogen herinneren? Zal er nooit meer gepreekt mogen worden? Nooit meer gezongen en gebeden? Geen enkel be zwaar lijkt mij, om daarvoor, wanneer de gevestigde kerken het nog aandur ven, naast de zondagochtend ook nog een of meer avonden of middagen te 'reserveren'. Laat men of het nu de indertijd 'eigen' hervormde kerk is of een of ander kerstzangcomité is maar bij de 'bijzondere kerkeraad' aan kloppen om te vragen wanneer men met de eigenaanhang kan binnenko men, wanneer men met heel de stad Kerstfeest wil vieren en wanneer men. wie weet, de voettocht van Pax Christi nu eens niet in Den Bosch maar fh Amsterdam denkt te besluiten. Potgieter (daar is hij weer!) had het indertijd over het Teege koor' en "t leeg kapellental' van de reeds in zijn tijd vervallende Nieuwe Kerk. Helaas is dat koor voorgoed door Rombert Ver- hulsts grafmonument voor De Ruyter (èn zijn zoon en twee schoonzoons en een kleinzoon) zó ontsierd dat het ooit meer echt functioneren kan tenzij de hervormde synode er, zoals in 1945, toch nog maar eens een nieuwe kerkorde ten doop zou houden. Maar gelukkig zijn er nog de kapellen, die er om roepen om straks weer tot leven te worden gewekt. Wie weet heeft die bijzondere kerkeraad, als-ie er komen zou, de voor de hand liggende moed om er allerlei 'kritische' gemeenten en parochies hun evangelische gang te la ten gaan. Ja, en waarom ook niet althans één kapel in zoverre in héél oude eer hersteld, dat er waarom zelfs dat niet voor een Maria-beeld kaarsen kunnen worden ontstoken en bloemen neergelegd? Zodat zo'n Engelse dame die van die bloemen en dat betraande gezicht dan niet langer op Van Speyk zou zijn aangewezen. Dwaas gedroom, dit allemaal? Misschien. Maar het heerlijke van dro men is nu eenmaal, dat de dingen daarin ineens de oplossing vinden, waar we in het nuchtere licht van overdag zo niet aan toekomen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 46