csjssê?!
Schuld aan
Indianen werd
niet betaald
ssing van uw woonprobleem vindt U op deze pagina
UNIEK IN NEDERLAND
RIANTE BUNGALOW
PRIJS 500.000- v.o.n.
smrt beheer nv beverwijk H
BERGUMTIETJERKSTERADEELOOSTERMEER
TE HUUR: RIANTE EENGEZINSWONINGEN
LUXE HUURWONINGEN fe GIEKERK
BEJAARDENFLATS
inoAmerika
O.GLALA* SIUUX
I84G-WAR CHIEF CRAZY H0RSE-I877
TASUNKE WITKO
(BUITENVERBLIJF „DE ALEXANDERHOEVE"
Everseakkerpad 12 to St. Oedenrode (bij Eindhoven) gelegen ann
de rand van de bossen en 4 ha rijk viswater-
Het buiten bestaat uit een prachtige bungalow van 22 m lang cn
10 m breed, bedekt met groen geglazuurde pannen.
Het geheel heeft een Inhoud van 1200 m3.
Indeling begane grond:
Zeer ruime vestibule met leisteen vloer annex garderobe en toilet.
Fraaie zeer ruime hal. ingericht als woon-eethal met natuurstenen
vloer en riant uitzicht op de fraai aangelegde zonnige achtertuin
Grote zitkamer met hetzelfde uitzicht op een schitterend stuk
natuur.
Gedeelteiyk overdekt terras met open haard en aansluitend een ea.
70 m2 groen marmeren terras.
Zeer modern ingerichte keuken.
Afzonderlijke bijkeuken.
Provisie- en wijnkelder.
Verder parterre nog 2 ruime slaapkamers cn moderne badkamer.
Aan de achterzijde van dit landhuis nog een plantenserre.
Afzonderlijke garage opzij van het huis.
Verdieping:
Vanuit zithal trap naar verdieping.
Hier bevindt zich een fraaie hal, die in feite een prachtige
kamer is en momenteel gebruikt wordt als biljartkamer, maar
ook voor vele doeleinden geschikt is.
Op deze verdieping verder drie slaapkamers met aan de ouders-
slaapkamer een compleet ingerichte badkamer met ligbad en
naby de twee andere slaapkamers een extra douchecel met
douches, toilet en vaste wastafel.
Overloop met ingebouwde kastenvvand-
Dit mooie object staat op ea. 6400 m2 mooi aangelegde tuin, omzoomd
door hoge bomen en struikgewas, waardoor geheel vrije en rustige
ligging gewaarborgd is. Aansluitend daarop bevindt zleh nog ra. 1 ha
prachtig viswater.
DIT IS MAAR ÉÉNMAAL TE KOOP!
Alleen serieuze gegadigden gelieven te bellen voor een telefonische
afspraak: 03435—1203.
SPOEDIG TE AANVAARDEN
De Nederlandse woningbouw is afgestemd op gezins-
bewoning en niet op aueenstaanaen en echtparen
Zonder kinderen. Daarin komt nu verbetering.
Voor die groepen wordt begin 1973 gestart
met de bouw van royale 2-kamerflats te
Castricum. - n
Bos, duinen en zee op een paar km afstand
en een Ideale treinverbinding met
Amsterdam die slechts 20 minuten vraagt.
Voor mensen die geen behoefte hebben
aan tuinieren, maar wel van het buitenleven
willen genieten, heeft Castricum vrijwel
èlles.
Gunstige ligging In het centrum aan de
Burgemeester Smeetslaan, hoek
Alkmaarderstraatweg, t.o. het te bouwen
winkelcentrum.
Koopprijzen:
Vanaf f 56.800.- v.o.n., met een Rijks
bijdrage na het eerste jaar vanaf f1700.-,
totaal ongeveer f6500.-.
BiJ 90% hypotheek kunt u reeds voor circa
f 200.- per maand en ±f 50.- service
kosten eigenaar worden.
Garages zijn afzonderlijk te koop.
Vraagt u alle inlichtingen aan
jroenelaan 62 - telefoon (02510) 28060
met o.a.
royale entree, doorzonkamer en zeer grote keuken, 2 toilets, 2 was
tafels, ruime badkamer, 4 slaapkamers en balkon, zolder over de
gehele woning en aangebouwde berging, voor- en achtertuin, uit
gevoerd in hardhout.
Voorzien van gasgestookte C.V.-installatie, centr.-antenne-systeem. Moge
lijkheid garage aanwezig. De woning is verzekerd tegen glasbreuk.
NIEUW en DIRECT AANVAARDBAAR
Bergum hoekwoning
330.80
p/m
Huurprijzen: middenwoning
316.30
p/m
Oostermeer
pl.m.
295.—
p/m
Te Bergum aan de Likmounewei nr. 22 is een modelwoning te bezichtigen,
ingericht door woninginr. WOLTERS en installatiebureau DUPON te Bergum.
Bezoek modelwoning:
dagelijks onder kantoortijden. U dient zich dan eerst te vervoegen bij het
kantoor van de woningbouwver. „TALMA", Kwekersstraat 35 te Bergum.
Zaterdags kan men via woninginrichting WOLTERS deze modelwoning
bezichtigen.
Dinsdag- en donderdagavond van 7.30 tot 9.00 uur kan men rechtstreeks
bij de woning terecht.
EVENEENS DIRECT TE AANVAARDEN:
o.a. voorzien van: centr. verwarming en centraal-antenne-systeem, ruime
hal, doorzonkamer, eetkeuken en aangebouwde berging, 3 slaapkam. op
le verdieping, vaste trap naar 2e verd. waar de vierde slaapkamer is.
Huurprijs 327,50 per maand.
Op aanvraag kunnen plattegronden worden verstrekt.
Inlichtingen: Woningbouwvereniging „TALMA",
Kwekersstraat 35, Postbus 29. T^ 05116 - 2374
Na kantoortijden: Hr. van Es: 05120 - 16621.
Te huur in BUITENPOST (gem. Achtkarspeien)
met o.a.:
gasgestookte centrale verwarmingsinstallatie, centraal-antenne-systeem,
woonk. 5.20 x 3.70, slaapk. 3.75 x 2.96 en 2.96 x 2.00, keuk. 3.00 x 2.30,
hal, douche en toilet.
Bij de flat op de le verdieping is een vliering.
gelijkvloers 205.20 p/m
Huurprijzen: ,e verdieping f 215 90 p/m
Inlichtingen: Hr. Wijma, telefoon 05115-1418.
Bij geen gehoor: WONINGBOUWVER. „TALMA", Telefoon 05120 -15855
Daarginds op de heuveltvaar nu dat witte houten kerkje staat, stonden
de batterijen en hier in het dal de tenten van de Indianen. Zij waren
er samengedreven om zich over te geven, zij hadden beloofd hun wa
pens in te leveren en de soldaten gingen tent in tent uit om het laatste
geweer en de laatste tomahawk op te sporen.
Er lag al een hele stapel van die
ouderwetse voorladers op de grond, en
de Indianen stonden er hulpeloos bij,
in vodden gehuld, huiverend in de
barre winterkoude, eindelijk berustend
in hun machteloosheid. Toen kwam er
een Indiaanse jongen aanlopen om zijn
geweer in te leveren, maar twee solda
ten die hem niet begrepen of niet
wilden begrijpen, probeerden het hem
af te nemen, voor hij het kon neerleg
gen. Wat er precies gebeurde wist later
niemand meer. maar er klonk een
schot, zo leek het. En op dat moment
barstte de hel los.
Het jaar was zo vol hoop begonnen. De
blanken, van hun kant, zagen het einde
in zicht van het, zoals zij het noemden,
Indiaanse probleem. De laatste groepen
zwervende Roodhuiden hadden het
hoofd in de schoot gelegd, geteisterd
door honger en kou en waren bijeenge
dreven in bepaalde gebieden, zoge
naamde reservations, waar zij gedwon
gen konden worden om de levenswijze
van de blanke te Ieren, brave landbou
wers te worden, Amerikaanse burgers.
En als ze daar niet in zouden slagen,
zouden ze ondergaan, dat was een nog
waarschijnlijker en welhaast bevredi
gender oplossing van het probleem. De
'vanishing Indian', daar werd veel van
gesproken, met een mengsel van berus
ting en hoop.
Indiaanse droom
Maar onder de uitgemergelde, verneder
de slachtoffers leefde in de lente van
datzelfde jaar 1890 een andere hoop,
prof.dr.j.w.schulte nordholt
een geloof in een herstel van de toe
stand van vroeger. Ver in het Westen,
in Nevada, had een Indiaan van een
andere stam. die der Paiute's (maar
onder de druk van de blanken was er
een merkwaardige eenheid gegroeid
tussen de verschillende stammen), een
grote droom gedroomd. Hij had, zo
verkondigde hij, God op zijn troon zien
zitten, majesteitelijk, gekleed in een
lang wit gewaad waar zijn prachtige
blonde lokken over heen golfden. God
had hem de wonden getoond in zijn
handen en voeten, de wonden die de
blanken hem hadden toegebracht toen
hij de eerste keer op aarde was ver
schenen. Nu zou Hij, beloofde Hij, voor
de tweede maal komen, maar nu bij do
Indianen en Hij zou hen bevrijden.
Wat ze doen moesten om zijn komst
voor te bereiden, was zuiver leven,
leven als Indianen, afstand doen van
alles wat de blanken hen geleerd had
den, en dansen, de heilige dans dansen,
om geestelijk bereid te zijn voor zijn
komst. De volgende lente, als het land
weer groen zou worden, zou het zo ver
zijn. Dan kwam Hij, en dan zouden de
doden opstaan, al de geslachten der
Indianen, terwijl de blanken als bij
toverslag van de aardbodem, de heilige
aarde, zouden verdwijnen.
Dat evangelie verspreidde zich als een
prairiebrand, de wanhopige, uitgebluste
Indianen klemden er zich aan vast,
zoals mensen in de uiterste nood. wan
neer hun hele bestaan ontwricht lijkt,
gedwongen zijn te doen. Delegaties van
vele stammen kwamen naar Nevada om
de profeet te horen en keerden bekeerd
naar hun eigen volk terug. Zo ook een
gezantschap van deze Sioux in Zuid-
Dakota, deze trotse prairie-Indianen die
eens de hele vlakte beheerst hadden en
nu zo armzalig er aan toe waren.
Gretig geloofden zij de Messiaanse ver
kondiging, in de zomer van 1890 dan
sten zij zich met de laatste krachten
die ze hadden toe naar dat grote doel.
29 december
Maar in de barre winter die volgde
leek het allemaal een ijdele droom, de
argwanende blanken waren hen voor,
troffen strenge voorzorgsmaatregelen,
dreven de laatste groepen zwervende
Indianen bijeen en rekenden hun wa
pens in. Zo was de situatie op die
winterdag. 29 december 1890. Daar
stonden de partijen tegenover elkaar,
de Indianen verbijsterd over de desillu
sie van hun droom, half hopend, half
wanhopig, de soldaten zeker van hun
zaak. maar ten dele teleurgesteld dat
het zo makkelijk ging, dat ze niet de
kans kregen de wilden eens een duchti
ge les te leren. De laatste grote neder
laag, in 1876 door generaal Custer gele
den tegen deze zelfde Sioux, was nog
niet vergeten, de gedachte aan wraak
leefde onder deze mannen, die trou
wens opgevoed waren bij de stelregel
dat de enige goede Indiaan een dode
Indiaan was.
Het schot dat klonk, maakte al die
nauwelijks beheerste gevoelens los. Wat
er precies gebeurde is niet te zeggen,
maar wat misschien aanvankelijk nog
een veldslag leek, verliep al gauw in
een slachting Enkele Indiaanse man
nen vochten, maar de mitrailleurs op
de heuvel overstemden alles, vuurden
in het wilde weg op de verwarde
mensenmassa in het dal. doodden man
nen, vrouwen en kinderen, en meer
van de eigen soldaten dan er tegen de
Indianen sneuvelden. Volledige blinde
razernij maakte zich van de mannen
meester, na hun batterijen leeggescho
ten te hebben, stortten zij zich op de
overgebleven vrouwen en kinderen, die
her en der vluchtten, schoten en staken
alles overhoop, een massale moordpar
tij.
Dat heet nu in de geschiedenis de slag
van Wounded Knee, naar de Wounded
Knee Creek, de kleine stroom die zich
door het dal kronkelt. De laatste grote
slag tussen blanken en Indianen was
het. het aantal slachtoffers, voorzover
men het nauwkeurig kon nagaan (di
rect na het treffen brak er een zware
sneeuwstorm los en pas op 1 januari
1891 was het mogelijk de stijf bevroren
Indiaanse kinderen bij hel monument van Wounded Knee
foto J. WSchulte Nordholt.)
lichamen te tellen) beliep meer dan
300 voor de Indianen en 31 doden en
33 gewonden voor het Amerikaanse le
ger. De lichamen van 84 mannen en
jongens, 44 vrouwen en 16 kinderen,
144 tezamen, werden in een massagraf
boven op de heuvel verzameld. Daar
liggen ze nog, een lange stenen rand
geeft de plaats aan waar ze gelegd zijn
en er staat een klein monument naast,
met een simpele tekst en de namen van
een aantal doden, voorzover bekend.
Wounded Knee, de naam is in de
laatste tijd plotseling weer bekend ge
worden, omdat een Amerikaanse histo
ricus een gesohiedenis van al het on
recht de Ind'anen aangedaan heeft ge
publiceerd onder de titel 'Bury my
Heart at Wounded Knee', en omdat dat
boek spoon lags een bestseller is gewor
den in Amerika. Het lijkt of de naam
een symbolische klank krijgt, of het
een wachtwoord wordt voor een nieuw
Indiaans bewustzijn en -tegelijk een
aanklacht legen de blanken. 'Wie de
•r''' :V--
v
v JVM" H_-.1V'*;
r.« r <J I»..-,..* Du !M
iH/U'! -f*-''h.'IV A kil M Rul If"
'<■- 1 I
(i|l*..r JM,•*-,« Hi*;.M WfRl»S jlLf: -4 i&M.%3i8ilipl
I 'MMSM
geschiedenis van Wounded Knee kent',
heeft een rebelse Indiaan van de jonge
generatie geschreven, 'hoeft zich niet
meer te verbazen over My Lai. Zulke
moorden zijn niet toevallig, geen ver
gissing, maar typerend voor de blanke
mentaliteit'
Op een stralende dag lopen wij uit het
dal de heuvel op, naar de kerk toe. Er
is juist vanmiddag een begrafenis aan
de gang, van alle kanten zijn de India
nen (want nog altijd is dit gebied een
reservaat voor de Sioux) toegestroomd
met hun auto's, de helft zit nu in de
kerk naar een preek van ee# (blanke)
pastoor te luisteren, de andere helft
wacht op het kerkhof, de kinderen
spelen tussen de graven. Wij lopen er
tussen door, leeen de woorden op de
stenen, kijken uit over het dal, en
trachten ons tevergeefs in te denken
hoe het geweest mu zijn. Want al is
alles hier nog net zo als tachtig jaar
geleden, het is ook zo anders, zo vredig
nu, zo liefelijk.
Is de schuld uitgewist, de schuld van
de mensen van toen? Is alles nu in het
reine gebracht, tot verzoening geko
men? Of is er geen verzoening moge
lijk?
In 1937 werd er een wetsvoorstel inge
diend bij het Amerikaanse Congres om
tot een schadeloosstelling te komen
voor het gedane onrecht. De staat zou
1.000 moeten betalen voor elke Indi
aan die gedood of gewond was, aan
hemzelf als hij nog leefde, of aan zijn
erfgenamen. Vier maal werd dit wets
ontwerp ter tafel gebracht, en er werd
zelfs een 'hearing' over gehouden, een
openbaar verhoor, waarbij nog oogge
tuigen werden opgeroepen, maar aange-
nomen werd het voorstel nimmer. De
schuld werd niet betaald.