O inhoud RIANTE VILLA IE HUUR te RUSUIUK (ZH) De oplossing van uw woonprobleem vindt U op deze pagina u I BREDERO VASTGOED N.V. DE BILT luxe herenhuizen VIANEN exclusieve bungalow LOPIK hoekwoning ONZE OPDRACHTGEVER BOUWT VOOR U: H. v. d. VEGTE Jr. TE KOOP: APOLLOLAAN 100 te AMSTERDAM Fa. W. J. RECOURT ZOON Bij de verschijning van Jezus Aan de Winston Churchlll-laan te Rijswijk (aan de rand van de Plaspoelpolder) is een modern kantorencomplex van ca 20.000 m' verrezen. Het bestaat uit twee torens van tien verdiepingen, die worden verbonden door een eigen parkeer garage. BIJ de opzet van-de gebouwen is rekening gehouden met diverse gebruiksmogelijkheden. De huurder kan de ruimten naar eigen Inzicht Indelen. Er kunnen zowel kleine kamers als grote ruimten worden geformeerd. De gebouwen zijn geheel voorzien van airconditioning. De locatie van het complex Is uitstekend. Het ligt in de directe nabijheid van de rijkswegen naar Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Op geringe afstand ligt het NS-station Rijswijk. In de parkeer- behoefte wordt voorzien door de parkeergarage, die plaats biedt aan 440 auto's. Het eerste gebouw is reeds verhuurd Het andere wordt In verdiepingen of helften daarvan aangeboden Een brochure wordt U gaarne op verzoek toegezonden Nadere Inlichtingen: nieuwe gracht 6 utrecht telefoon 030-335633 telex 47053 én door de directiemakelaars: Falkenburg Co Denneweg 62 's-Gravenhage Telefoon 070 - 63 19 89 Makelaarskantoor Gemako NV Nassaupleln 16 's-Gravenhage Telefoon 070-60 19 07 TE KOOP TE LEERDAM RUIME HOEKWONING met schuur en c.v. (aardgasj en voor- en achtertuin. Ruime doorzonkamer, moderne keuken. 3 slaapkamers op Ie verdieping, vaste trap naar 2e verdieping, waarop 4e slaapkamer. Te aanvaarden: 1 februari 1973. Vraagprijs: 64.000,k.k. TE KOOP TE ASPEREN GROOT HERENHUIS (helft van 2 onder 1 kap) met C.V. (olie) en grote tuin Ind.: grote hal met toilet en open trap, woonkamer opp. 40 m2, ruime, moderne keuken, bijkeuken met CV- ruimte Ie VERDIEPING: 4 grote slaapkamers, grote badkamer met ligbad en 2e toilet. 2e VERDIEPING grote zolder. In overleg leeg te aanvaarden. Vraagprijs: 140.000,k.k. NABIJ LEERDAM PERCEEL BOUWGROND waearop een BUNGALOW gebouwd mag worden. Vraagprijs: 31.000,k.k. TE KOOP TE RHENOY bij Leerdam gerestaureerde BOERDERIJ met 1100 m2 grond en schuur van 100 m2 vloer oppervlak. In overleg leeg te aanvaarden. Vraagprijs: 137.500,k.k. Bemiddeling: Makelaar-Taxateur o.g. C. M. VAN DEN BERG, Lid N.B.M. LEERDAM, Recht van ter Leede 18. Tel. 03459 - 394. In aanbouw zijnde met berging en voorzien van c.v.-gas Gunstig gelegen t.o.v. Utrecht., Oplevering medio 1973. Koopsommen v.a. 91.500,v.o.n. Onder moderne architectuur gebouwde grondopp. 1200 m2. Bevat living (100 m2), luxe keuken, 4 slaapkamers, badkamer, douchekamer en dubbele garage. Voorzien van c.v. Vraagprijs f 275.000,— k.k. Moderne met c.v.-gas en berging. Grondopp. 280 m2 Bevat woonkamer, keuken, 3 slaapkamers, dou che en zolder. Vraagprijs f 72.000,— k.k. Gaarne zenden wij u onze woninggids voor UTRECHT e.o. toe. Makelaarskantoor o.g. E. van Bokhorst Stadhouderslaan 7, Utrecht. Telefoon 030 - 513250 - 511543. recreatiebungalows zelfbouwbungalows systeembungalows scholen en kantoren v.a. 24.510,- v.a. 30.000,- v.a. 65.000,- (eventueel verplaatsbaar) Ook bij de aankoop van uw BOUWTERREIN kunnen wij bemiddelen. Alle inlichtingen bij: MAKELAARSKANTOOR WIJHE, Prinses Bernhardlaan 7 GIETEN Postbus 16 Asserstraat 4 Telefoon 05702- 1688, met telefoonbeantwoorder. Geheel vrijstaand, met grote rustige tuin aan het water. Bevattende negen kamers, drie badkamers, c.v., garage. Spoedige vrye oplevering in overleg. Erfpacht 1.864.-; lasten 1.085.- per jaar. Koopsom 410.000.- k.k. Bijzonder geschikt voor praktijk en/of kantoor aan huis c.q. consulaat INLICHTINGEN: makelaars o.g. LE IDS EG R ACHT 50 AMSTERDAM-C. TEL. 230513. door ds. E. Pijlman De HERE is gekomen van Sinaï en over hen opgegaan uit Seir. Hij is in lichtglans verschenen van het gebergte Paran en gekomen uit het midden van heilige tienduizenden aan zijn rechterzijde zagen zij een brandend vuur. la. Hij heeft de volken lief (Deuteronomium 33,2) Want de genade Gods is verschenen, heilbrengend voor alle mensen, om ons op te voeden, zodat ivij in deze wereld leven, verwachtende de zalige hoop en de verschijning van de heerlijkheid van onze grote God en Heiland, Christus Jezus (Titus 2, 11-14) Het is niet gebruikelijk om het kerstfeest te noemen naar de verschijning van Jezus. Toch is dat woord verschijning een bijbels woord. Het speelt bij de geboorte van de Heer een bepaalde rol. Zacharias spreekt in zijn lofzang van 'de Opgang uit de hoogte', die naar ons zal omzien 'om hen te verschijnen die gezeten zijn in duisternis en scha duw des doods'. We vinden het vooral bij Paulus. maar dan in tweeërlei betekenis, nl. zowel voor de menswording van de Zoon van God als voor zijn wederkomst. Het Griekse woord voor verschijning is epiphaneia (epiphanie) en is afgeleid van een werkwoord dat betekent: tonen, zich tonen, verschijnen. Het wordt soms in het Latijn vertaald met adventus, de komst, dc aankomst. Het zg. Driekoningenfeest (6 januari) heet sedert de vierde eeuw het feest van de Epipahnie en is eigenlijk een oosters kerstfeest dat de westerse kerk, toen het nabije oosten ook op 25 december overging, van het oosten overnam. In de oudheid wordt epiphanie gebruikt voor de komst van de veldheer of vorst die in een slag, waarbij de kansen wisselen, beslissend ingrijpt. Hij verschijnt op het toneel en het pleit is beslecht. Hij komt, ziet en overwint. Bepaalde vorsten ont vingen daarom de bijnaam 'Epiphanes', zo b.v. Antiochus de Eerste. De bijnaam betekende zoiets als: de manifeste, dc man die zich getoond heeft, zich heeft laten gelden. Soms wordt het woord epiphanie ook gebruikt voor de komst van een vorst, het bezoek dat hij aan een bepaald deel van zijn rijk of een bepaalde stad brengt. Daar is hij dan, in levenden lijve en ten aanschouwe van zijn onderdanen. Het woord heeft iets koninklijks. Is dat soms te herkennen in wat Paulus schrijft (2 Tim. 1, 10) over 'dc verschijning van onze Heiland, Christus Jezus, die de dood van zijn kracht heeft beroofd?' Op het slagveld van de dood is Jezus verschenen en heeft een einde aan de strijd ge maakt. Titus 2 is een oer oude epistel-lezing op kerstfeest. Daar bedoelt Paulus ongetwijfeld hetzelfde als hij het heeft over de genade Gods die heilbrengend verschenen is. De woorden leven en bevrijden, komen er in voor. Men kan zich afvragen of Paulus dit woord voor het komen van Jezus uit de Griekse vertaling van het Oude Testament heeft opgevangen. Het komt daar niet zo vaak voor, wel weer vaker in de boeken van dc Makkabeeën en dan voor betoningen van macht tot hulp in de strijd. Het moet haast wel zo zijn dat Paulus aan de zegen van Mozes gedacht heeft (Deut. 33). Ook daar komt God als een 'Opgang uit de hoogte', Hij komt heilbrengend van dc Sinai, Hij verschijnt in een lichtglans, 'uit het midden van heilige tienduizen den', men denke aan de velden van Effrata. 't Is net alsof Mozes cr de diepe beweegreden van God op laat volgen als hij zegt: 'Ja, Hij heeft de volken lief'. Gods komen met zijn verbond en wet op de Sinai is een komen dat gemotiveerd wordt door zijn liefde tot dc volken. En ook die volken ontbreken in zekere zin niet in de woorden van Paulus als hij spreekt van een genade, 'heilbren gend voor alle mensen' en even verder (Titus 3, 4) van 'de goedertierendheid en mensenliefde (phi- lanthropia) van onze God en Heiland' die versche nen is. De verschijning van Jezus heeft als die van de vorst in dc oudheid iets verrassends. Er was spanning: boe zou de strijd uitvallen? Maar daar verscheen de heilbrengende veldheer. Hij besliste het gevecht. In de woestijn ligt het murmureren als een grauw kleed over het uitgetrokken volk. Naar welke kant zal hun lot vallen? Ze zijn er niet gerust op en telkens weer gaat hun verlangen uit naar 'de vleespotten van Egypte', een zekerheid die ze in hun herinnering, zoals dat vaak gaat, oppoet sen. Maar dan komt de HEER met zijn verbond en woorden. Het pleit wordt beslecht. Ook de omstan digheden van de geboorte van Jezus worden door spanning gekenmerkt. Er is een volk dat geen heldere voorstelling meer heeft van waarop en op wie het wachten moet, dat weliswaar de wet niet loslaat, maar die dan wel van Gods heilsbedoelen losmaakt. Allerlei inzichten hebben hun vertegen woordigers in Jerusalem en sommigen gaan in de heuvels tot aktie over, want wachten is een moeilij ke zaak en verwachten nog meer. En dan komt de Messias, verrassend, onverwacht. Het vorstenhuis weet er niet van, evenmin als de geestelijkheid, onderdrukking en vrijheidsberoving gaan door. Maar dan is Hij daar. Hij verschijnt. God maakt zich manifest in de geboorte van Jezus in Bethlehem. De genade Gods is heilbrengend verschenen. Het wordt werkelijkheid, vlees en bloed: Hij heeft de volken lief. Die verschijning is beslissend, zoals de wetgeving voor Israël beslissend was. Mèt de exodus behoort die 'opgang' van de Heer uit Seir, de woestijn, tot zijn machtige daden, zonder welke Israël niet leven kan. De dood klimt in de vensters als dit vergeten en veronachtzaamd wDrdt. Zo komt de Messias. De strijd is in volle gang. Het volk, onder de volken die de HEER liefheeft, wordt bedreigt met onder gang. Geen enkele poging tot bevrijding heeft een kans van slagen. Alles loopt op niets uit. De vrijheidsstrijders, de dolkendragers uit de heuvels van Galilea weten er van. Alles hangt hieraan. Zal deze naam en dit geheim bestaan? Zal dit doorgege ven blijven worden? Zal het beloofde heil op kunnen tegen de machten die het willen wegdoen of zal het weggespoeld worden zoals zoveel mense lijke hoop is ondergegaan? Maar dan komt Hij. De Messias verschijnt beslis send op het slagveld, in deze strijd van volk tegen volk, ras tegen ras, klasse tegen klasse, man tegen man. De hoop vlamt op in het licht, daarbuiten in de donkere velden om Bethlehem heen. De genade Gods is heilbrengend verschenen, want Hij heeft de volken lief. Hij is een God van de philantropia. Niet straks pas als het kind een man is en zijn leven eindigt aan een kruis. Maar nu al staat het komen van de Messias onder dit teken van: Hij heeft de volken lief. Dat zal de Messias straks bevestigen, tot de dood. Hij zal gehoorzaam zijn aan deze diepe motivatie Gods. aan dit beminnen van de volken, gehoorzaam tot de dood, ja tot de dood des kruises. Maar het tweede ja is niet een verrassing ten aanzien van het eerste. Beslissend is dit komen. Hij komt met vrede en met heil. Zo komt Hij al in de wereld. Alles wat nu gebeuren zal, wat Hij zal doen en ondergaan zal alleen verstaan kunnen worden onder dit voorteken: God heeft de volken lief. Aan Hem zal het nu niet meer liggen. Het licht straalt nu overal. Hij komt de volken troosten Wij sluiten er intussen onze ogen niet voor dat dit komen, deze verschijning de schijn tegen heeft. Niemand weet er vrijwel van. De engelen laten al gauw een donker veld achter. Het heil wordt, vanwege het gevaar dat daaraan verbonden is, niet van de daken geschreeuwd, maar het gaat 'als een vreemdeling' naar Egypte. Wij kunnen de komst van dit heil blijkbaar niet aan. Het sluipt meer de wereld binnen dan dat zijn komst te vergelijken is met de joyeuze entree van een vorst, voorafgegaan door herauten en bejubeld door een duizendkoppige schare. De schare die niemand tellen kan ligt nog ver. Hij is ook een andere koning. Zijn komen wordt niet zozeer geken merkt door vertoon van macht als wel door beto ning van nederigheid en liefde. De IIEER heeft de volken lief. De lichtglans is nog versluierd, maar er zal een doorbraak komen. Van die doorbraak, door kruis en opstanding heen, schrijft Paulus: de genade Gods heeft zijn heilvolle epiphanie beleefd, heilbrengend voor alle mensen. Gods philantropie, zijn mensenliefde is gebleken In Christus Jezus. Dit is een kerstfeest, sterker dan die van het kribje, het stalletje en de herdertjes. Het kerstfeest van de verkleinwoorden wordt hier verzwolgen in de vreugde van de grote woorden, waaraan mensen alle eeuwen door hun harten zullen ophalen en hun levens zullen meegenomen weten in een gang naar voren, naar Gods toekomst, als eens en voorgoed manifest zal worden hoezeer Hij de vol ken bemint. En juist omdat Hij de volken bemint, hoe zouden wij ze dan kunnen vergeten? Hoe zouden wij dan kunnen doen alsof het niet waar was en er stond: Hij heeft de volken van het westen lief. Wie wat wil vieren in deze dagen, hij viere dit, in bezinning en vreugde, in stille blijdschap en manifeste be schikbaarheid. Aart Jansen en zijn vrouw hebben bijna veertig jaar de landheer van Groot Spriel gediend. Wat zij daarover kunnen vertellen, werd opgetekend door Jac. Lelsz. pag. 5 Henk Biersteker heeft een aantal uitspraken van de Griekse wijsgeer Celsus verzameld waaruit blijkt dat de volgelingen van Jezus in die beschaving een heel andere indruk maakten dan, bijvoorbeeld, bij ons. pag. 11 Nog steeds hebben de Amerikanen een schuld bij de Indianen. Er werd wel over schadeloosstelling gepraat, maar de schuld is nooit voldaan. Een verhaal van Prof. dr. J. W. Schulte Nordholt. pag. 13 Guillaume Tijssens raakt beslist niet in paniek als ze hem geblinddoekt de St. Pietersberg zouden insturen. Hij is dan ook al zo'n kleine zestig jaar gids van deze (enige) nederlandse berg. pag. 15 'Toen ik zei dat het gezag niet van God komt, maar van de mensen, werd het doodstil in de kerk...', CNV-voorzitter Jan Lanser in een interview met Klaas van der Veen. pag. 21 Twee gedetineerden praten met Noud van Iperen over kerstbeleving binnen gevangenismuren. pag. 24 Zolang de mens bestaat heeft hij gezworven. De auteur R. Blijstra geeft een bespiegeling van wat die mens tijdens dat reizen en trekken ervaren kan. pag. 35 Aan dit kerstnummer werkten mee: Henl: Biersteker, R. BlijstraHuib Goudriaan, Noud van Iperen, H tiltbn de JongFred Lammees, Siplte van der Land, Jac. Lelsz Peter Onvlee, ds. E. Pijlman, Jan Roclfs, Peter van Roon, prof. dr. J. W. Schulte Nordholt, Frank Tiesing, Klaas van der Veen, dr. Bas If ierenga, Johan Winkier en C. G. van Zweden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 33