In Pennsylvanië klinken nog 16e-eeuwse martelaarsliederen Waarom zijn heksen vrouwen inoAmerika Raadsleden in Dronten gaan afwisselend in B en W-keuken kijken Verontrusten zeggen: de grens is bereikt D Trouw K wart et vandaag Beroepings- werk Boekenetalagt -* TROIW KWARTET VRIJDAG 22 DECEMBER 1972 KERK TF Gezangboek zonder melodieën na eeuwen nog in gebruik bij Amisieh prof. j. w. schulte nordholt Ik zou do Ainieh, die strenge vromen in Lancaster County, moeten horen om moor van zo lo weten, niet alleen' horen praten maar vooral ook zingen. Op do grote steiger waar zo mot z'n allen bezig zijn een schuur te bouwen, allemaal in het zwart en mo t hun breedgerande hoeden op, hoor ik ze praten, een plat Zuidduits dialect waar ik niets van versta an kan. Maar de kans om hun zingen te horen ontgaat me. Dan zou ik een zondag over moeten blijven en toegelaten moeten worden tot één van hun huis samenkomsten en dat zou niet een voudig zijn. Ik kan dus alleen maar van horen zeggen vertellen wat ik daarover weet. Maar dan nog is het zo merkwaardig en boelend dat ik het niet laten kan. Dat in Amerika niet de Europese toekomst maar het Europese verleden beter bewaard is dan in de oude wereld, die stelling kan ik met geen beter voorbeeld staven dan met dit verhaal van het zingen van de Amish, zo'n oude traditie heeft het. Het is waar, er zijn in Nederland nog men sen die Datheen zingen, en zijn is van de rauwe bitterheid van het verleden, een boek dat, met al zijn psalmboek van 1566 wordt nog steeds herdrukt. Maar het liedboek van deze mensen is nog ouder en zeker nog merkwaardiger. Het is geen psalm boek (de gedachte dat alleen psalmen in de godsdienstoefening mogen wor den aangeheven, komt buiten ons va derland weinig voor, zelfs in de zwaarste genootschappen), maar een bundel zestiende-eeuwse gezangen, ge ne redact'» behoudt rich het recht voor om ter opname in deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ publlkatie wordt mei de naam van de inzender ondertekend. Brieven kunnen Mor den gezonden nan de lieer Joh. C. Franrkon. secretaris van dc bunfdredat.le van Trouw- Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. Anesthesie Dat er volgens prof. Smalhout zoveel sterfgevallen zijn bij het toedienen van de narcose verwondert mij niet zo. Ik ben zelf 7 maal geopereerd dus mag wel over enige ziekenhuiserva ring spreken. Het wonderlijke feit doet zich voor, dat particuliere patiën ten de avond vóór de operatie de anesthetist op bezoek krijgen en zie kenfondspatiënten niet. Dat hij wèl komt, is van groot belang. Hij stelt vragen o.a. over de reden van opna me, verdere klachten, of je nu medi cijnen gebruikt of nog kort geleden enz. inderdaad allemaal dingen die bij het toedienen van de narcose van belang zijn. Ik las eens een artikel waarin stond dat een oude dame na de narcose was overleden, omdat men niet geweten had dat zij tot voor kort veel mepro- bamaat had gebruikt. Dit zou in een persoonlijk gesprek met de anesthesist zeker naar voren gekomen zijn. Nu zal vóór de operatie heus wel het dossier van de ziekenfondspatiënt door gelezen worden, maar bijkomstige din gen. die niet direct verband houden met het geval waarvoor je opgenomen bent. kunnen, als zij niet bekend zijn. voor de patiënt fataal worden. Daarom moet iedere operatiepatiënt door de anesthesist bezocht zn ondervraagd worden. Dit is in het bijzonder belang rijk bij oude mensen. Amsterdam MeJ. E. de Jong Kom over de brug (4) Dr. A. van de Meiden uit Meerkerk schreef aan alle broeders die niet meedoen aan de aktie 'Kom over de Brug' een heel goed stuk. Ik wil het graag doen aan de leidende figuren van kerk, en EO. Er zijn nog een heleboel mensen die het allemaal goed vinden wat hun leider of hun dominee zegt, en die echt oprechte, fijne christenen zijn, maar gewoon de moed niet hebben om hun eigen stem, de stem van God te volgen. Ik vraag mij dan ook af, of het van hun leidslieden niet erg onchristelijk is geweest hen in de war te brengen. Zij handelden in woord en geschrift, in pers en radio, fout. Weet u dat de Heiland is geboren voor een ieder, De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: Drs. J. Tamminga. Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N 2. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. voor blanke, bruine, zwarte en gele mensen? Weet u dat er niet een bepaalde groep mensen van een be paald kerkgenootschap alléén het Ko ninkrijk Gods hoopt binnen te gaan. De heer kent al de zijnen. Amsterdam Paul G. de Vries Mollen Mollenvanger M. Dokter uit Nijkerk kon zijn ogen niet geloven toen hij in Scherpenzeel twee witte mollen ving. Hij noemde dit een grote zeldzaam heid. Ik kan u vertellen dat dit geen zeldzaamheid is. In Mijdrecht tu trecht) was mijn vader (geb. 1-5-1882) tot zijn 75ste jaar mollenvanger bij heel veel boeren. (Hij moest ieder jaar een vergunning hiervoor aanvra gen. Die kreeg hij voor het vangen en doden van mollen, maar hij mocht ze niet vervoeren, zo luidde de Mollen- egels- en kikvorsenwet; heel vreemd, want er was wel degelijk handel in. vooral in de jaren 1914-18brachten ze veel geld op). Bij een van de boeren in Mijdrecht ving mijn vader elke winter zeker 3 of 4 witte mollen. Ik vond het leuk dit eens op papier te zetten. C. Zoutman Amsterdam Lanser (2) titeld (ik citeer het exemplaar dat ik hier gekocht heb): 'Ausbund, das 1st: Etliche schone Christliche Lieder. wie Sie in dem Gefangnis zu Passau in dem Schloss von den Schweizer- Brüdern und von anderen recht- blaübigen Christen bin und her ge- dichtet worden. Allen und jeden Chris ten welcher Religion sie seien, unpart- heiisch sebr nützlich' (1). Lijvig boekwerk En dat is inderdaad wat de kern van dit boek is, een verzameling marte laarsliederen van Anabaptisten, ge schreven in de kerker in het kasteel van Passau in Zuid-Duitsland in de jaren 1537-1540. Die kern omvat 51 liederen en de eerste bekende druk ervan dateert van 1564. Het boek is in de volgende jaren nog wat uitgebreid, maar zijn definitieve vorm heeft het toch al in 1583 gekregen, tenminste op een enkele aanvulling na. Het is nu, in mijn dertiende druk van 1970, een lijvig boekwerk van 140 gezangen plus een annex van 6 gezangen, ge middeld zulke lange stukken dat het geheel meer dan 800 bladzijden be slaat. Het is een vreemd kostbaar boek, dat in onze gladde tijd een curieuze echo onhandigheden en twisten, vervuld is van een duistere gloed, een diepe christelijke hartstocht. Lange, verha lende liederen beschrijven de chris tenvervolgingen, zowel in de oudheid als in de reformatie, en ik kan hel niet laten om een strofe uit te citeren, de 23e uit lied 3: Aurelian der Römisch Fiirst, Hat auch nach grossen Pracht ge- diirst, Hat sich in Gold geschmiicket, Die neunt Verfolgung fing er an, Und war ein sehr abgöttisch Mann, Die Christen unterdrücket. Befehl schickt er in alle Land, Die Christen sollen sterben. Die sich alsbald gerilstet halt Den Himmel, zu ererben, Sich aufgeopfert ihrem Gott, Ihr Herz und Haupt gehebt empor, Zum Lebcn drungen durch den Tod (2) Geen melodieën Maar wat ik nu zo graag zou willen weten is hoe zulke liederen gezongen worden. En daarmee kom ik op wat misschien het allermerkwaardigste is, het boek bevat geen melodieën. Het wordt al honderden jaren gebruikt volgens de kracht der traditie zonder enige begeleiding. Muzikale steun voor de gemeentezang is in de Amish- gemeenten verboden en al het zingen gebeurt dus simpel volgens het ge hoor. De voorzangers zetten in, zij volgen de vaderen, de gemeente volgt hen, enzovoort van geslacht op ge slacht. Dat moet zeer vreemd zijn, tenminste naar de beschrijvingen te oordelen. Naar het schijnt worden de Hier wonen -Amish. wereldmijdende vromen die honderden jaren lang hun tradities zijn trouw gebleven (foto J. W. Schulte Nordholt). In Trouw van 12 december lanceert de heer G. Ibershof uit Appingedam een aanval op de heer J. Lanser, voorzitter van het CNV, i.v.m. diens uitspraak dat het CNV achter de bezetting van ENKA te Breda staat. De heer Ibershof meent dat het CNV met de hand op de bijbel het juiste antwoord zal ontvangen. Mijns inziens was de uitspraak van de heer Lanser juist geïnspireerd vanuit het evange lie. De bezetting van ENKA was het in bezit nemen van een anders eigen dom. De betreffende werknemers had den echter niet het oogmerk zicb dit eigendom 'wederrechtelijk toe te eige nen.' Integendeel, zij wilden slechts hun werkgelegenheid veilig stellen. Volgens artikel 625 van het Burger lijk Wetboek is eigendom: 'het recht om van een zaak vrij genot te hebben en daarover op de volstrekste wijze te beschikken.' Deze definitie is recht streeks ontleend aan het Romeinse recht en puur heidendom. De bijbel leert ons dat wij geen eigenaars maar slechts 'rentmeesters' zijn. Gaarne verwijs ik de heer Ibershof naar Mat- theus 25:14-30 (de gelijkenis van de .alenten). Zie ook Lucas 19:11-27 (de gelijkenis van de onrechtvaardige pachters). Was de ENKA (AKU) di rectie zo'n goede rentmeester. Ik meen deze .vraag ontkennend te mogen beantwoorden. Was het geen 'diefstal van werkgelegenheid' om 1800 mensen zonder meer te ontslaan? Terecht heeft het CNV zich dan ook achter de ze bezetting gesteld, en het siert de heer Lanser dat hij dit nog eens on verbloemd heeft gezegd. De Bilt D. v.d. Poppc Verkiezingsvervalsing De CHU heeft zwaar verloren en vooropgesteld zij, dat het voor een groot deel haar eigen schuld was. Onenigheid in eigen kring, een onbe nullige verkiezingscampagne enz. heb ben tot dit fiasco geleid. Bij vele hervormde kerkleden is het 'in' om bij het uitbrengen van hun stem zich wat alternatief en non-cormistisch op te stellen. Op dit punt hebben onze eigen publiciteitsorganen ook wel averechts gewerkt. Maar is nu werke lijk het gevoerde regeringsbeleid aan de kiezer voorgehouden en heeft deze op verantwoorde wijze zijn mening uitgesproken? Niets daarvan! Onze parlementariërs hebben daarvan een complex van referenda gemaakt. Noem maar op: Voor of tegen abor tus. voor of tegen zondagsontheiliging en sex-boetiekjes. prestatie- of behoef- te-'oon. voor of tegen de NAVO. mis bruik van uitkeringen krachtens de sociale verzekeringswetten, progressief of conservatief zonder nadere specifi catie enz. Is bv. bevordering van de werkgelegenheid een progressief punt? Valt dit te rijmen met een slechter wordende concurrentieposi tie? Uit welke componenten bestaat deze concurrentiepositie? Vervult daarin de arbeidsethiek een rol? Wat betekent dit laatste voor de gesaecu- lariseerde mens' Bij een gesprek over deze punten met een medewerker van het wetenschappelijk bureau van de PvdA bleek wel. dat heel deze tegen stelling progressief-eonservatief in werkelijkheid geen lor voorstelt. Het is een kunstmatig denkmechanisme. waar je zo doorheen prikt. Weinig mcèr dan een kostbaar en steriel institutionalisme. waarbij een comple te divisie van goedbetaalde doctoran dussen al toeterend en vergaderend ons goede vaderland doorkruisen met een minimum aan rendement. Rotterdam J. E. v. d. Burg Drie neken lang wethouder Van een onzer verslaggevers DRONTEN Alle gemeenteraadsleden in Dronten zullen ieder drie weken lang als wethouder mogen optreden, als de raadsleden zelf akkoord gaan met een voorstel dat B. en W. van deze gemeente ge daan hebben. Ieder raadslid zal drie weken bij het dagelijks bestuur van de gemeente betrokken worden, maar zonder stemrecht te heb ben in het college en zonder bezoldiging. heel lange martelaarsliederen zeiden gezongen, zij zijn meer om te lezen. De keuze uit het dikke boek wordt meer en meer beperkt tot kortere, meer hymnische teksten. Maar bij kort moet men zich niets voorstellen in onze haastige trant. Zo is er bijvoorbeeld een lied, het zoge naamde Lobgesang, dat in elke dienst ten gehore wordt gebracht. Dat bevat niet meer dan vier strofen van elk zeven regels en wordt gezongen op de wijs van 'Aus tiefen Not schrei ich zu dir'. Maar in de loop der eeuwen is de wijs zo veranderd of tenminste \ersierd met eindeloze krullen, dat het zingen ervan op zijn minst twaalf en op zijn meest dertig minuten duurt. Helaas, ik kan het niet alleen niet beschrijven, ik kan het zelfs niet horen. Grammofoonplaten bestaan er niet van. er is wel een bandopname in de Library of Congress in Was hington, maar een reiziger hier in het land kan het dus niet opvangen. Zo schiet ook het oor tekort. Zo blijven de Amish de vreemden die ze waren, deze koude winterdagen, dat 'De raadsleden hebben weinig in zicht in het werk en de werkwijze van het college van B. en W. zegt burgemeester mr. E.P. van Veld huizen. 'Noch de grondwet, noch de gemeentewet staan dit voorstel in de weg'. De aanleiding van deze bijzondere regeling is. dat Dronten al een jaar lang over een vierde, plaatsvervan gende wethouder beschikt. 'Onze gemeente behoort twee wethouders te hebben. Door de grootte van het grondgebied, hebben we er drie van gemaakt. Bovendien hebben we een plaatsvervangend wethou der. De meeste gemeenten inter preteren de gemeentewet zo, dat een plaatsvervanger wordt aange wezen, wanneer een wethouder langdurig ziek is. Bij ons daaren tegen kan de plaatsvervanger een wethouder vervangen, die op va kantie verhinderd of ziek is'. 'Het afgelopen kwartaal is de plaatsvervanger al drie maal in functie geweest. Toen vroeg een ander raadslid: ik zou ook best eens stage willen lopen. En zo zijn we op dit idee gekomen', vertelt burgemeester Van Veldhuizen. Wanneer de raad op 3 januari akkoord gaat met het voorstel, kunnen de raadsleden drie weken - of korter - in de keuken van het college kijken. 'De raadsleden kun nen de dagelijkse gang van zaken eens van dichtbij zien. Het college van B. en W. verleent bouwver gunningen past de bijstandswet toe. allemaal belangrijke zaken. De raadsleden kunnen dan eens bekij ken welke criteria wij aanleggen'. Bovendien kunnen de raadsleden dan ook de taak en de invloed van het ambtelijk apparaat bestuderen. Op deze manier hoopt de burge meester van deze jonge gemeente de raadsleden wat meer bij het werk van de wethouders te betrek ken. Bovendien heeft het college het vaak druk. Ook dat kunnen de raadsleden dan eens van dichtbij meemaken. Van een onzer verslaggevers HILVERSUM Het hoofdbestuur van de vereniging van verontrus ten in de gereformeerde kerken 'Schrift en Getuigenis' is tot de con clusie gekomen 'dat de grens bereikt is en dat het geen zin meer heeft, zich nog eens opnieuw met bezwaarschriften tot een synode te wenden, aangezien deze toch niet door haar beoordeeld en be antwoord worden'. Aldus een medeling van 'Schrift en Getuigenis'. Het hoofdbestuur heeft met teleurstelling kennis genomen van de uitspraken en beslissingen van de laatst gehouden gereformeerde synode met betrekking tot de zaken, die m bezwaarschriften van verontrus ten waren aangesneden, met name de opvattingen van de theologen Kuitert en Wiersinga. In hun teleurstelling verdisconteert het hoofdbestuur van 'Schrift en Getuigenis' de exegese wel ke prof. Kuitert in het decembernum mer van het VU-magazine van de synode-uitspraak met betrekking tot de historiciteit van de zondeval heeft gegeven. In de vergadering van het hoofdbe stuur. waarin men concludeerde dat de grens bereikt was, waren ook be- Je zegt: een spook van een meid, en: een heks van een wijf. Je hoort nooit: een spook van een kerel, of: een heks van een vent. Hoek omt dat? Waarom zijn heksen Er zijn onderzoekers die dit willen verklaren uit de sociaal-economische omstandigheden van de samenleving, waarin het heksengeloof een rol speelt. Binnen een Noordndgeriaanse stam kom je handeldrijvende vrouwen tegen die rijker zijn dan de landbouwende echtgenoten, van wie ve len dan ook bij de dames in het krijt staan. Welke vrouwen drijven handel7 Die geen kinde ren hebben of niet willen hebben. Dit laatste is immoreel in de ogen van de mannen, die toch al ontevreden zijn.Waar komt het kwaad dus vandaan? Akkoord, daarom zijn heksen vrouwen. Althans daarginds. Maar hoe zat het hier, in West- Europa. toen hier nog heksen en heksenvervol gingen waren? Tussen haken: we moeten niet al te nadrukkelijk in het verleden spreken. Tot vandaag toe is er in Engeland een bloeiende heksenbeweging (een mengsel van vruchtbaar- heidscultus en occultisme) die de geïllustreerde bladen nog wel eens haalt vanwege naakt gevier de missen. Drie jaar terug kon je in de kranten lezen van een in Zürich gevoerd proces tegen aanhangers van een sek'e, die een zeventienjarig meisje mishandeld hadden: het kind zou van de duivel bezeten zijn. En volgens officiële gegevens waren er in 1952 op de Lüneburgerheide meer dan tachtig heksenbanners in de weer en hun werkzaamheden betroffen dik tweehonderd per sonen die door hun dorpsgenoten als heks wer den beschouwd, althans verantwoordelijk gesteld voor ziekten, ongelukken en andere narigheden Maar wat ons land betreft: vader Cats, de zeventiende-eeuwer, kon in z'n levensherinnerin gen deze regel schrijven: ..scheen alle spooc- kery als uyt het lant gedreven.' Toch bleven er nog mensen, voor wie het heksengeloof een vaste grond was der dingen die men vreesde en een bewijs der dingen die men niet zag (om Paulus vrij te citeren). Zo berichtte de Overijs- selsche Courant van 25 maart 1823 dat een vrouw een week tevoren op het Deldenerbroek op eigen verzoek de waterproef had ondergaan om het gerucht te ontzenuwen dat ze een buurvrouw behekst had (ze ging kopje onder) Terug naar de vraag: waarom zijn heksen vrou wen? Er zijn historici die ook voor het Europa, waarin heksengeloof en heksenvervolging ver trouwde verschijnselen waren, naar de sociaal- economische situatie kijken. De meeste heksen processen waren in de zestiende en zeventiende Liefdesdaad van een duivel met een heks. Houtsnede uit circa 1490 (ill. uit 'Heksen vervolging'). eeuw. een periode waarin met name op het platteland in sociaal en economisch opzicht veel veranderde, met o.a. als gevolg dat 'nabuurschap' minder vanzelfsprekend werd. Uit de stukken valt af te lezen dat in veel gevallen de van hekserij beschuldigde kort tevoren bij de aankla ger aan de deur geklopt had om een hap eten of om een hooivork te lenen en dit vergeefs gedaan had. Reden natuurlijk om te wrokken. Gebeurde er daarna iets naars in het gezin of op het bedrijf van degene die de ander van de deur gestuurd had, dan zou (zo was de redenering) die ander wel verantwoordelijk zijn voor de tegenslag. En omdat degenen die aan de deur een gunst kwamen vragen, meestal oudere en arme vrouwen waren, kreeg je vrouwelijke hek sen. Vraag: liepen er noo-it wrokkende mannen rond? Nee. betogen anderen, je moet kijken naar de rolverdeling tussen man en vrouw, in de maatschappij van toen. De mannen vochten, de vrouwen kookten. Met andere woorden: de man nen doodden met wapens, de vrouwen met gifbrouwsels.Of kijk naar de middeleeuwen met hun hoog kuisheidsideaal. De cultuur was een mannenzaak en wie bedreigde de kuis heid? De vrouw. Een ander verhaal: de vrouw is zwakker van geest en lichaam dan de man, dus gemakkelijker door de satan te strikken. Dit hele verhaal haal ik uit een pas (bij Fibula van Dishoeck in Bussum verschenen boekje: 'Heksenvervolging' van drs. J. E. Toussaint Ra ven, wetenschappelijk medewerkster van het in stituut voor geschiedenis van de rijksuniversiteit tc Utrecht. Het is deel 23 van de Fibulareeks en ovenals de andere deeltjes van deze serie opval lend goed en royaal geïllustreerd (op de 119 pagina's vindt men 30 illustraties tussen de tekst en 16 glanspapieren pagina's bieden samen 22 afbeeldingen). Het boekje kost 8.90. Ik zou jokken wanneer ik beweerde dat 'Heksen vervolging' vlot geschreven is, je merkt m.i. te zeer dat we met een bijgewerkte doctoraalscrip tie te maken hebben. Voor de opzet van de Fibulareeks zou een meer anecdotische aanpak (wat natuurlijk niet betekent: kletskoek er in) best gepast hebben. Maar ik voeg er meteen aan toe dat ik vanwege de boeiende stof graag bereid was over stijve zinnen of een weinig-losse betoog trant heen te stappen. Het komt me voor dat anderen eenzelfde bereidheid zonder moeite zul len opbrengen. Liever dan hier een beknopte inhoudsopgave neer te zetten attendeer ik nog op een intrige rend onderdeel: hoe komt het dat in de beginpe riode van de reformatie de zaak vrij rustig was, maar dat daarna de heksenjacht buitengewoon fel werd? Voor de hand liggend is aan te nemen dat 'de nieuwe leer' de gemoederen dermate in beslag nam dat de heksen op de achtergrond kwamen. Maar daarna barstte het los en de geestelijkheid vuurde graag aan. Protestanten hielden fanatieke anti-heks-preken en aan rooms- katholieke kant viel te vernemen dat ketterij op de voet gevolgd werd door hekserij. Zie voor het hele verhaal 'Heksenvervolging' van drs. Tous saint Raven. AJK fu ein t dr fxt Ifi ik naar ze kijk. Zoals ze het willen, zichzelf, vreemdelingen in deze we reld, zelfs onder hun mede-christenen, zelfs in mijn verhaal. Maar zo adem benemend boeiend dat ik het toch vertellen moest. (1) Ausbund, dat is: diverse mooie christelijke liederen zoals ze in de gevangenis van Passau in het slot door de Zwitserse broeders en andere rechtgelovige christenen zijn gedicht. Voor alle en elke Christen van welke godsdienst ook, onpartijdig van nut. (2) Aurelius, de Romeinse vorst,/ heeft ook naar grote pracht gedorst/ heeft zich met goud gesierd./ De negende vervolging begon hij/ en was een zeer afgodisch man/ die de chris tenen onderdrukte./ Hij zond bevel in heel het land:/ de christenen moesten sterven./ die zich weldra bereid maak ten/ om de hemel te beërven,/ zich opofferden voor hun God,/ hem hart en hoofd ophieven/ en tot het leven doordrongen door de dood. (Dit is het laatstê van vier artikelen over Pennsylvanië. De overige ver schenen op 19, 20 en 21 december). UIT EEN BRIEF VOOR KERST Blei Je schrijft me letterlijk: 'Kan j( vertellen hoe ik die ellendige i moet doorkomen? 'Ik weet niet dat kan, maar ik wil het wel ren. Ik begrijp iets van je omdat ik zelf ook eens twee achtereen in de situatie geweesl ein" waarin ik ,ver van vrouw en ren, tegen 'die dagen' als een opzag. Jij zit nu in zo'n toestar len praat over 'ellendige dagen' omi! (ute alleen bent en er een hekel aan ©e om iemand tot last te zijn. Di erd wimpelde je mijn voorstel om bi ie te komen af, maar daar heb ik over gehad. Ellendige dagen nw ze omdat je 't idee hebt dat wat vieren valt eigenlijk niet in je t kan. Dat is tot op zekere hoogte toch wil ik je een paar dingen zi In de eerste plaats: je kijkt teg buitenkant aan. Kerstdagen zijn ne dagen, mensendagen met p dezelfde kwantiteit aan vreugd M verdriet. Wat denk je van mensen die in ziekenhuizen en j lijke moeten liggen? Alles wat bijzonder lieve mensen voor yr wordt gedaan kan hun verdriet moeilijk wegnemen. En wat de lE- van al die mensen die geen i aj1; met zichzelf of met hun om.si hebben: je denkt toch zeker nie r] 'vrede op aarde' een toverspreu s Je moet er nuchter over denken eW( zijn gewone dagen, wie er tevet verwacht houdt een kater over. kerstboom die triest uitvalt. -1 e) tweede plaats is het een grote u „e king om in de kuil van het zelf lijden te vervallen. Zelfbeklag aaJ nog nooit iemand op streek gel» mf integendeel, je raakt er steeds b e5( in. Ik hoef je niet te wijzen op i inns en kom-er-in's, je weet er alleen: heb je wel eens meega en hoe ontspannen mensen elkaar Eze kunnen ontmoeten1' Wanneer oer heen gaat hoef je niet eens te 't reu meren', maar je kunt meteen a« Jn ken. Om zo te zeggen wachten ze ECS op je. Ik kan je dat niet g; aa, aanbevelen. Maar, wat let je b e dien om eens na te gaan wie:ieei eigen omgeving (van welke le; jsj ook) er op dezelfde manier vooi jr Je zult merken dat het er meer ac] dan je denkt. En wat let je dac |nf er op af te stappen? Uiterst zt 100 zal je niet welkom zijn. Je zal he:r druk krijgen als je het zo be wa Trouwens dan ben je helemaal I sje in de geest van Hem die, om i ee] zeggen, ook niet hoefde te ko ee< maar ons toch bezocht, opzocht B j wij waren, in onze 'ellendige da Als iedereen gaat zitten wachtei beurt er niets en alleen wie zeL' or hand reikt, krijgt een hand toer ken. stuursleden van de persvereniging 'Waarheid en Eenheid' aanwezig. Overigens is nog niet van een defini tieve standpuntbepaling sprake, men wil eerst nog overleg plegen met de raad van advies, de ledenraad en geestverwante predikanten. Op 6 janu ari komen hoofdbestuur en raad van advies samen; op 20 januari is ook de ledenraad bij het overleg betrokken, op 25 januari is er een bijeenkomst met geestverwante predikanten en op een nog nader te bepalen datum in het voorjaar komt er een grote leden vergadering (beide laatste vergaderin gen zijn in samenwerking met 'Waar heid en Eenheid'). Men hoopt lanes deze weg te komen tot een juiste be oordeling van de synode-besluiten tot een passend antwoord daarop. NED. HERV. KERK Beroepen: te Lopik en te Nieuw Oosterwijk (Z.H.) G. Jansen, hul) diker te Driedorp. bij Nijkerk. Bedankt voor Wemeldinge: J. Bronsgeest te Den Helder. GEREF. KERKEN Beroepen te Nijverdal: F. van Weij te Emmer-Erfseheidenve Aangenomen naar Winschoten: Boer, die bedankte voor Ommen. GEREF. KERKEN (VRIJG.). Beroepen: te IJmuidcn: B. van E: Ridderkerk. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Elspeet: P. Blok te i land. "3 Bedankt voor Bodegraven: R. gaard te Leiden. Elseviers grote boek voor Operelt Musical door Fred Bredschneydf blz., prijs gcb. 24,50 Dc schaarse musicals in Neder doen het soms wel en even vaak en de Hoofdstadoperette brengt i een operette per jaar, maar er ook nog films, televisie-uitzendi» platen, liefhebbers van de nielod en, niet te vergeten, meer dan derd operetteverenigingen, die jaar nog aardig wat voorstell# geven. En er is nu. eindelijk, kloek boek voor wie wat meer operettes, musical en hun cofflp ten willen weten, of van tijd tol naslaan. Fred Bredsehneydêr heeft zo'n v tig korte, wel korte, biografieën schreven van de componisten Offenbach een der eerste tot aan chrach als een der laatste tot nu hun werken vermeld en van 1 150 werken de inhoud weed ven. Daar zijn de Franse, de We-: dc Berlijnse, de Engelse operettt de moderne Amerikaanse musical! Met vermelding van de première de eerste bezettingen, van de naamstc grammofoonplaten (on' dig uiteraard), van de films cn U sieprogramma's die er naar ges zijn. Een lijst van meer dan two zend trefwoorden geeft een in van wat er allemaal bijeengebrac Bredschneyder heeft ook een geschiedenis geschreven van het te muzisaie tneatervermaak, met extra aandacht voor wat in Nedei en België gebeurde. Daar tussfl zijn wat anekdotische bijzonden en achtergrondverhalen verwerf dan zijn er nog ruim dertig foto opgenomen. Zo'n boek was hier niet.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2