Amisch hebben de knie nog niet gebogen voor de moderne tijd WENNEKER Rabbijnse exegese in de kerkdienst Strenge vromen weren commercie en techniek Trouw Kwartet VVDM: Rapport over hygiëne in 't leger openbaar maken' OMO-cursus mag herzien worden Weer Nederlanders Sabah uitgewezen Auto slipt water in: dode vandaag Ds. H. C. Touw overleden Beroepings- werk rie] Boekenetalai TROUW/KWARTET DONDERDAG 21 DECEMBER 1972 Bethlehem en Ephrata zijn dode resten, museumstukken, mooi maar voorbij. Men moet voorbij Ephrata gaan om nog meer te vinden, nog een levend verleden. Daar komt men in Lancaster County, het ge bied van de zogenaamde Pennsylvania Dutch, die helemaal niet Dutch zijn maar Duits, nazaten van doopsgezinden die op de uitnodiging van Penn zijn ingegaan en naar de nieuwe wereld getrokken. Mennonieten heten ze hier, naar onze (hun) Menno Simons, maar ze zijn verdeeld in allerlei soorten en rich tingen, meer of minder modern of liever ouderwets, want inderdaad, hier zijn het geen gebouwen maar mensen die een stuk Europees verle den bewaard hebben en dat zo vol maakt als het in Europa, tenminste in ons Westen, niet meer te vinden is. Want waar zou ik op een heuvel kunnen staan en uitziende over een welvarend dal met huizen, schuren en velden, een uitzicht kunnen genie ten zoals hier, op een mooie zonnige wintermorgen, met nergens op een dak een televisie-antenne, met geen electrische bedrading waar dan ook aan de muren te ontwaren, met op geen erf en geen weg een auto te zien. maar op de velden de ploegende boeren achter hun paarden en muile zels, en op de wegen paard en wagen licht en elegant als in de dagen van olim! Waar anders dan midden in Amerika, midden in de hyper-geïndus trialiseerde samenleving van de staat Pennsylvanië! Als ik geen romanticus was zou ik het hier worden, de frisse lucht ina demend, genietend van dat visioen van het verleden dat zomaar voor mijn ogen werkelijkheid geworden is! Ik hoef maar te kijken en daar ligt die wereld die ik verloren waande, de wereld van mijn jeugd, wat zeg ik. van de jeugd der mensheid, de wereld van al het hedendaagse heimwee, zo maar vervuld. Trouw aan natuur Daar leven en werken mensen die trouw zijn gebleven aan een natuurlij ke staat (ik had bijna gezegd een natuurstaat), die lange haren en baar den dragen, en kleren van zwart fat soen, die niets van doen hebben met de hele barbarij van de luchtvervui ling en het helse lawaai en de leu gens van de televisie-reclame en al de onzin van heden. Daar zijn ze. men sen naar de smaak van Rousseau (la ten ze het niet horen!), levend in overeenstemming met de Natuur, met de gang der seizoenen, met de oude In deze actie is ons gebleken, dat de zusterkerken in Nederland zich mede verantwoordelijk voelen voor de Zuid- molukse gemeenschap in haar mid den. Het actiecomité wordt straks ont bonden. maar het gironummer 2315269 t.n.v. de pennigmeester van de Geredja. Indjili Maluku te Den Haag, staat nog open voor degenen, die, mogelijk wegens omstandigheden, niet in de gelegenheid waren hun bijdrage te storten. Voorts wensen wij u allen gezegende feestdagen toe en.een voorspoedig 1973. Ma rum namens het landelijk actiecomité moluksc evangelische kerk ds. P. Papilaja (voorzitter) mej. M. Sopacua (secretaresse) De rednct'e behoudt zich het recht voor om ter opname In deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ publlkatle wordt met de naam van dn Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de heer Joh. c. Francken. secretaris van de hoofdredactie 'van Trouw- Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. 0 Rasker en Pfürtner Het artikel van prof. Rasker in Tr/Kw van 15 dec. bevat enkele ern stige onjuistheden. Ik wil op het volgende attenderen. 'Het primaat van de voortplanting', zo wordt Pfürtner aangehaald, 'is door de meerderheid van Vaticanum II afgewezen.' Dit is een ontstellende onwaarheid van Pfürtner. In de Constitutie 'Kerk en Wereld' art. 51 leert het concilie dat werkelijk menswaardige voortbren ging in ware liefde niet mogelijk is 'zonder de oprechte wil om de deugd der kuisheid te beoefenen. Vanuit dit beginsel is het de kinderen der kerk niet toegestaan om bij de geboortere geling wegen te bewandelen die door het leergezag worden verworpen.' In de voetnoot bij deze zin wordt gezegd dat de paus bepaalde problemen ter bestudering aan een commissie heeft voorgelegd om na ontvangst der resul taten een beslissing te nemen. Die beslissing (door het concilie aan de paus overgelaten is Humanae Vitae. H.V. is dus ontstaan krachtens het mandaat, dat Vaticanum II aan de paus heeft gegeven, nadat het begin sel reeds concilair was vastgelegd. Daarom kan de hoop van prof. Rasker ('wie weet, is er ook hoop voor de kerk van Rome') nooit in vervulling gaan, en is Pfürtners boek niet 'moe dig', maar betreurenswaardig en ir- reeel. Lelden J. Jaspers Daar zit de kneep Terecht werd in 'De prijzen' (tr/Kw 14-12) gesteld dat tengevolge van de stijging van de arbeidskosten de abon nementsprijs per 1 jan. a.s. omhoog moet. Het een is een gevolg van het ander. Wij moeten hieruit conclude ren dat er een nauw verband bestaat tussen arbeidskosten en prijzen. Wil len we de prijzen drukken dan zullen de arbeidskosten omlaag moeten. Ook bestaat er een nauw verband tussen arbeidskosten en overige kosten in een bedrijf. Tien jaar geleden vorm den in arbeidsintensieve bedrijven de arbeidskosten (lonen plus sociale las ten) 25 30 pet. van de totale kosten. Vandaag maken in diezelfde bedrijven de arbeidskosten 60 a 65 pet. van de totale kosten uit. In de discussies over inflatiebestrijding is dit punt onvoldoende uit de verf gekomen. Men houdt zich meer bezig met het bestrijden van de gevolgen van de inflatie dan met het wegnemen van de oorzaken daarvan. Wie'de oorzaken van de inflatie durft weg te nemen praat het volk niet naar de mond. maar bewijst het wel een onschatbare dienst. Zuidlaren A. van den Berg Dubbelzinnig Molukse kerk Langs deze weg betuigen wij het landelijk actiecomité van de Molukse Evangelische Kerk onze hartelijke dank aan een ieder, die gehoor heeft le Exloërmond gegeven aan onze oproep tot steun aan onze kerk. Wij doen dit ook namens onze plaatselijke comité's, die bij hun acties veel medeleving van G66n D6WIJS alle hebben ondervonden. Tegen ds. Van Apeldoorn houd ik staande dat men Assen 1926 moet handhaven wil men godvrezend gere formeerd zijn. Wat daar in Genesis 3 staat is letterlijk zintuiglijk waar neembaar geweest. Wie dat ontkent, randt Schrift en belijdenis aan. Weet trouwens ook geen raad met het ont staan van de erfzonde. Derhalve niet de mist in juist, br. J. Steketee! en ook geen eigenmachtige Schrift- uitleg, zoals door br. J. Tulp uit Midwolda terecht is veroordeeld. J. Tipker De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: Drs. J. Tamminga. Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Adam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. Zondagmorgen 10 december: in de gereformeerde Immanuëlkerk in Utrecht een rijke dienst: de verkondi ging van het licht, dat straalt in de duisternis voor een volk dat er met zijn rug naar toe staat. Genade voor halsstarrige zondaars, uitlopend op het nieuwe Jeruzalem en haar lamp is het Lam! Zondagavond een blijmakende dienst om de aktie 'Kom over de brug' in te luiden, met spontane medewerking van jongeren en een preek over het antwoord van de man uit Macedonië. Maandag 11 december lees je dan aan het ontbijt: 'de verontruste gerefor meerden in Utrecht menen, dat er in de plaatselijke gereformeerde kerken nergens meer schriftuurlijk gepreekt wordt'. Dat wordt dan zonder een zweem van bewijs even geponeerd. Het kan ook niet bewezen worden, want het is onwaar. Er is één troost: ook voor de verzoe ning van deze laster in het heiligdom is het Woord vlees geworden. Hallelu ja! Utrecht Adr. Borstlap VPRO Laten wij het als Nederlanders toe. dat onze koningin en ons Wilhelmus door de modder worden gehaald door de VPRO? Waar blijft ons aller pro test, of moeten we ook soms hierin 'vol begrip' zijn? Is iets ons nog heilig genoeg om er voor te vechten? Handen af van onze vorstin en ons volkslied. Amsterdam W. Kuperus-Verbeek waardigheid van moeder aarde. Daar ligt het land dat zijn heilige namen nog waard is, waar Penns heilige experiment succes heeft gehad, waar de droom vervuld is. Ach dwaze dromen, de wereld is niet wat het oog ziet De stille, stemmige schoonheid die zich daar opendoet voor je voeten is niet zo helder, niet zo simpel als je zo gretig geloven wilt. Wat kom je, al kijkend, er eigenlijk van te weten? Wat beweegt die mensen werkelijk, die je zo lucht hartig verheerlijkt? 'Meidung' En zo kwam het dan dat we aan het lezen sloegen, 's avonds in onze motel kamers, het ene boek na het andere, uit pure nieuwsgierigheid, uit puur wantrouwen tegen onze eigen mooie dromen. Wat wij te weten kwamen komt zo ongeveer hier op neer: de Amish (want zo heten de mensen waar we het over hebben) zijn de nazaten van een groep strenge vro men. die zich aan het einde van de zeventiende eeuw. onder leiding van een zekere Jacob Ammann (vandaar prof. j. w. schulte nordholt de naam) hebben afgescheiden van de gemeenschap der Mennonieten. Niet uit een Rousseauaanse verbondenheid met de natuur, maar uit een sterke behoefte tot 'Meidung', tot afzonde ring van de boze wereld, hebben zij zo hardnekkig en met succes volhard in hun tradities, zijn zij zo volledig trouw gebleven aan de vormen van het verleden. Uit Zwitserland en de Elzas zijn zij naar Amerika gekomen, Van een verslaggever UTRECHT De Vereniging van Dienstplichtige Militairen (VVDM) wil dat minister De Koster het rapport waaruit zou blijken dat de hy giëne van de soldaten verslechterd is tengevolge van de vrije haar dracht, onmiddellijk openbaar maakt. De ledenvergadering van de WDM legde gisteren deze wens neer in een motie die aan minister De oster gestuurd zal worden. In de motie constateert de VVDM 'met verontwaardiging' dat de minis ter tot nu toe heeft geweigerd het rapport openbaar te maken, ondanks een nadrukkelijk verzoek van de vaste kamercommissie van defensie en van de VVDM. 'Aangezien geen zinnige reden te be denken valt waarom een dergelijk rapport als militair geheim zou moe ten worden aangemerkt, versterkt de ze houding onze vermoedens dat de inhoud van het rapport het doel waar voor het in de publiciteit werd gehan teerd in het geheel niet rechtvaar digt', aldus de vergadering. Wanneer het verband tussen vrije haardrècht en verslechterde hygiëne inderdaad onweerlegbaar blijkt aange toond, kan - aldus de motie - de SCHIPHOL Het Vaticaan heeft geen bezwaar tegen handhaving van de delen I en II van de omstreden OMO-katechesecursus. Dit heeft bis schop Bluysen van Den Bosch op Schiphol meegedeeld bij zijn terug keer van een bezoek aan Rome. 'Bisschop Ernst en ik kunnen de schrijvers en katecheten van de cur sus nu ook de garantie geven, dat zij ongestoord voort kunnen gaan met de herschrijving van de delen III en IV, mits zij in overleg blijven met de bisschoppen en rekening houden met de bezwaren, die ook de bisschoppen tegen de cursus hebben ingebracht'. WDM 'eindelijk' op basis van de feiten een oordeel vormen en naar de oplossing helpen zoeken. 'Zo niet, dan rust op de minister de verplichting de langharige dienstplichtgen die door zijn ondergeschikte tegenover de pers ten onrechte als smeerpoetsen zijn gebrandmerkt openlijk van elke blaam te zuiveren'. WDM-voorzitter Kees Beemsterboer zei dat hij de kwestie van hygiëne en haardracht ter sprake zal brengen als het VVDM-hoofdbestuur - waarschijn lijk over twee a drie weken - met minister De Koster zal praten. Beem sterboer zei ook goede hoop te heb ben dat 't geregeld overleg spoedig na liet gesprek met de minister zal worden hersteld. De WDM blijft overigens op het standpunt staan dat handha ving van de vrije haardracht voor de vereniging voorwaarde blijft tot de hervatting van het overleg. 'Ook al zou uit het rapport van de geneeskun dige raad blijken dat er verband be staat tussen het lange haar en de verslechterde hygiëne, dan vinden wij nog dat dit pobleem niet kan worden opgelost door een eens gegeven recht weer ongedaan te maken. Er zijn dan nog wel andere manieren om de hy giënische problemen op te lossen, zo als verbetering van waslokalen etc. De vergadering stuurde ook een tele gram naar de Tweede Kamer waarin de kamerleden wordt gevraagd van de Nederlandse regering te eisen dat zij president Nixon verzoekt de bombar dementen op Vietnam onmiddellijk te staken. De Nederlandse regering zou de diplomatieke betrekking met Saigon moeten verbreken en 'de democrati sche republiek Vietnam' moeten er kennen'. aldus het telegram. Paard en wagen, licht en elegant als in de dagen van olim, zijn bij de Amish niet door de auto verdrongen (foto J. W. Schulte Nordholt). al in de achttiende eeuw. maar waar zij ook heen gingen, zij bleven zich zelf. wereldmijdende vromen, hoe de wereld om hen heen ook veranderde. Het beeld is minder idyllisch, gecom pliceerder, dan met het oog valt waar te nemen. Er is sprake van veel zuiverheid en eenvoud, maar ook van veel onderling getwist. Er is een bewonderenswaardige doelgerichtheid, maar ook een voortdurende spanning, die groeit naarmate de omringende wereld de getrouwen dichter op de huid zit en dat is een proces dat voortdurend voort gaat. De groep heeft zièh tot nu toe staande kunnen houden, maar niet zonder compromis sen te sluiten. Dat is allemaal niet zo verwonderlijk als men bedenkt hoe snel en intensief de maatschappij ver andert. Gesloten wereld Het wonder is en blijft toch dat deze mensen nog zichzelf zijn, dat moeten zelfs de meest kritische tegenstem mers getuigen. Ondanks alles bestaan de Amish nog, ondanks de steeds verder doordringende commercialise ring en vertechnisering van hun we reld, ondanks zelfs het toerisme dat hen belaagt. Zo'n vijftig duizend men sen, voornamelijk geconcentreerd in Pennsylvanië en Ohio, behoren op het ogenblik tot hun gemeenschap, weren vrijwel alle techniek, kleden zich zo als hun voorvaderen twee eeuwen ge leden. houden, om de zondag, hun merkwaardige samenkomsten bij el kaar aan huis, leven in hun gesloten wereld, in hechte verbondenheid, zon der onderlinge verschillen van rijk of arm, geleerd of dom. Er zal wel van alles mankeren aan hun wereld, en ik kan me niet voor stellen dat ik er ooit in zou willen passen, maar mijn oog blijft kijken, vol bewondering en toch wel een beetje jaloers. (Dit is het derde van vier artikelen over Pennsylvanië. De eerste twee verschenen op 19 en 20 december.) In januari volgt de hervormde ge meente van Assendelft met deze ont moeting van twee geloofstradities ge durende vier zondagochtenddiensten. Ook wordt daar gedacht aan een twee de serie rond pasen. 'Midrasj' is de naam voor zeer oude, rond het begin van onze jaartelling ontstane, rabbijnse schriftuitleggingen (meervoud: midrasjiem), in het He breeuws of Aramees. Dat laatste is uiteraard niet bevorderlijk voor de toegankelijkheid. Het blad voor het hervormd kerkewerk 'Woord en Dienst' publiceert al geruime tijd mi drasjiem in Nederlandse vertaling door mevrouw M. Meelker-van Tijn. Zij houdt ook veel lezingen over de midrasjiem, mede vanuit haar behoef te de christelijke gemeenschap te in formeren over wat het jodendom be zielt Lezingen in Wormer leidden tot groeiende waardering en tenslotte tot een serie kerkdiensten. Vier zondagen achtereen in oktober klonken in de hervormde kerk midrasjiem. De the ma's van de zondagen waren: Kain en Abel, de verdorven geslachten, de zondvloed en de uitredding. De litur gie bleef gewoon gehandhaafd. Alleen werd in elke dienst een geluidsbandje ten gehore gebracht met liederen in het Hebreeuws of Jiddisch, gezongen door Channah Milner. Tijdens de schriftlezing stonden de plaatselijke predikant ds. M. den Duik en mevrouw Meelker achter de lesse naar. Ds. Den Duik las uit Genesis, daarbij telkens onderbroken door me vrouw Meelker, die een bijbehorende midrasj voorlas en soms kort toelicht te. In de preek werd het thema dan verder uitgediept. Voorzanger In een van de diensten zong het liberaal-joodse koor uit Amsterdam. De leden daarvan werden volop in deze dienst opgenomen, onder meer door de speciaal uitgezochte openings woorden 'Vrede zij met u, boodschap pers van de vrede, boden Gods, bren gers van het licht van de Heilige, geprezen zij Zijn Naam! Amen! De dienst werd beëindigd door de chazzan (voorzanger), die de zegen van Aëron ('De Here zegene u en Hij behoede u.zong. Vooral de direct betrok kenen hebben zowel de voorbereidin gen als de diensten zeer gewaardeerd. KOEALALOEMPOER (KNP/AP) Opnieuw zijn drie r.k. missionarissen de Maleisische deelstaat Sabah op Noord-Borneo uitgewezen en op het vliegtuig naar Hongkong gezet. Het zijn de Nederlandse paters J. Goed hart (32), W. van Gastel (39) en L. Visschedijk (30). Zij vertelden bij aankomst in Hongkong, dat in Sabah nog een Nederlander gevangen wordt gehouden, namelijk pater J. Tijssen (60). Afgelopen vrijdag kwamen in Hong kong reeds drie missionarissen (twee Nederlanders en een Schot) aan, die Sabah waren uitgezet. Er werkten in Sabah twintig missionarissen van Mill-Hill. Dat waren er vroeger altijd meer, maar het verkrijgen of verlen gen van verblijfsvergunningen leverde steeds meer moeilijkheden op. Eerste minister Mustapha en fervent mos lim, schijnt voor dit strenge beleid verantwoordelijk te zijn. Er worden nog vijf uitwijzingen verwacht, waar van de vergunningen, evenals van de zes nu uitgewezenen, verlopen waren. Het gerucht, dat de bisschop van Sabah, Peter Tsjoeng, zou zijn gear resteerd, is door een medewerker van de bisschop tegengesproken. In andere deelstaten van Maleisië doen zich der gelijke moeilijkheden niet voor. De centrale regering in Koealaloempoer beschouwt de kwestie als een aangele genheid van Sabah zelf. Van een verslaggever ENKHUIZEN De 27-jarige R. Fox uit Bovenkarspel is met zijn auto van de provincialewcg Hoorn-Enkhuizen het water in geslipt De man is ver dronken. alweer is daar die laatste week voor de wonderlijkste van alle ten als mensen nog vol zorg en i 3acht Int zich door de koude straten haasti naar hier of daar een lichten raan Jj( een open deur waaruit ker^ stroomt een orgel met sonore stem of een fanfare en waar een vertwijfeld mens nieuw kan horen dat in Bethlehem een kind is gebc de straten worden harder en de ten kouder en ieder ogenblik ligt daar opoEn de vrede snd aangereden op de glimmend s ;ku: tramrails reeds loeit van ver de angst vac| d sirene en droge banden gieren door de ten op 't kerkhof even buiten de verl buurten trekt strak en traag een zwarte s een laatste gang voor wie het ten feest niet meer haalde en die doofen allerstilste stilte van de dood nog juist dn deze werd ingehaald uit loudspeakers tussen groen en den ren klinkt de onbewogen stem van en 1 nieuwslezer e V hij heeft 't over vrede die i idig Vinl n nf ..l SCHIEDAM ROOSENDAAL Mevrouw Meelker: 'enorm inspirerend'' WORMER In de hervormde gemeenten van Wormer en Krom menie zijn kerkdiensten gehouden, waarin bij de bijbellezing per schriftgedeelte werd ingehaakt met een erop betrekking hebbende 'midrasj'. Na een overwinning van de aanvankelijke onbekendheid ontstond waardering voor deze vorm van rabbijnse exegese. scl beloofd maar steeds opnieuw werd uitga ie een zwaarder vracht van mooi de lood Wen werd afgeworpen dan wat dai erv voorheen ;el]i de grond heeft omgeploegd tot |kinj erd en mensen heeft gemaakt tot slachtoffers van ons onbehagi wiens eer kan in dit laat advent met al ons godvergeten doen en rs)' in 's hemelsnaam nog ooit geilen zijn? er klimt een klacht van wanhoop de dagen omhoog uit ons doorzeefd bestaa dat niet meer menslijk is te noa mo£ of is dit juist advent waar mensen moeten wijken terug en achteruit voor Hem die ondanks alles kwam een stil en nederig verschijnen vol hoop om 't bitter einde van ons verspeeld bestaan om te buigen tot een nieuw begin een leven voor ons uit? Ds. Den Duik: 'Dit is gewoon gewel dig'; mevrouw Meelker: 'Het was enorm inspirerend'. In Krommenie is de serie diensten in november gehouden. 'Men is enthousi ast en stellig van plan het weer te doen', aldus ds. P. C. Schoonenboom. De mogelijkheden steeds zelf aanwe zig te zijn, mocht de belangstelling meer groeien,, zijn voor mevr. Meel ker uiteraard beperkt. Zij heeft de laatste tien, elf jaar particulier een heel archief aan midrasjiem opge bouwd. Maar voorlezen in kerkdien sten en dergelijke behoeft niet aan haar persoon gebonden te zijn, zo is haar overweging. Ook los daarvan zoekt zij een uitgever, om deze rabbi nale bijbelcommentaren in boekvorm toegankelijk te maken. le 1 tl lee de NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Bleskensgraaf (toezkigei Jansen, hulpprediker te Driedor Nijkerk; te Veenendaal: E. J. N. nenburg te Middelburg. Bedankt voor IJsselstein: J. Wienjdi Alblasserdam. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Apeldoorn: K. B. Hl da te Doorn GEREF. GEMEENTEN Bereopen te Zwijndrecht: J. C. strate te- Meliskerke; te Zwolle: Haaren te Amersfoort; te AmsL Noord: K*. de Gier te Den Haag trum; te Wageningen: P. Bli Dirksland. Van een onzer verslaggevers APELDOORN Op 69-jarige leeftijd is overleden ds. H.C. Touw. Hij is vooral bekend geworden als de schrij ver van Tiet verzet der hervormde kerk', hét standaardwerk over de hou ding van de hervormde kerk in de jaren 1940-'45, waarin ook alle belang rijke documenten die hierop betrek king hadden (170 in totaal) zijn gepu bliceerd. Ds. Touw had zelf op velerlei wijzë aan het verzet deel genomen. In zijn huis (hij stond in de oorlogsjaren in Leiden) werd reeds twee weken na de capitulatie de 'Lunterse kring' opge richt, die illegale lectuur verzorgde. Deze groep bestond voornamelijk uit predikanten, die onder de invloed van Karl Barth intens met de Duitse kerk strijd hadden meegeleefd en daardoor meer dan anderen op de strijd tegen het nationaal-socialisme waren voorbe reid. Zijn '3-oktober-preek' gehouden bij de herdenking van Leidens ontzet in 1941, ging in een enorme oplaag gestencild door Nederland. Ds. Touw, die ook verder veel publi cistisch werk verricht heeft, was pre dikant in De Kaag, Eerbeek, Leiden, Utrecht cn Nijmegen. In 1964 kreeg hij om gezondheidsredenen vervroegd emeritaat. De begrafenis is vrijdag middag in Ugchelen. ;ens rzoel [«kun J nd Anthony van Kampen Gesch rouw Eldorado. Uitgave: C. de Bo<tken Unieboek NV Bussum. Prijs: 1 Wie destijds kennis heeft gen van Van Kampen's schokkende i 'bij neergelegd in 'Het land dat Goi 'De gaf. over de dodenstad PariC|30ue aan de Rio Negro in Amazonas std'ai wondert het niet. dat er een vi on: is uitgekomen. ions Van Kampen schreef over een kenh; Braziliaans binnenland, waar d[an 11 schiedenis heeft stilgestaan, mi "'J centraal thema de mensonterem en 25 tuatie in de melaatsenkolonies. Il;e"h In zijn nieuwe boek beschrij "19 auteur wat er dank zij Amazonas' voor een aantal 1agen zen kon worden bereikt. Daan' zijn nieuwe en niet minder uEKl,R pende boek opgedragen aan dei?"801 van de congregatie van de H 400" Geest, werkzaam in dit verre a 5.30 j[eld van de wereld. idjde fascinerend onderdeel van dit v e: v is zijn ontmoeting met de bej g missionaris Jan van den Dungei heeft de auteur z'n levensverhaa teld. geënt op bijna een halve zwoegen in een hel. 3|K Dat verhaal is als een epos: tegen ziekten, uitbuiting, raisl ling, ongeloof, mede veroorzaakt hen. die in de rubbercultuur 0. ai soort slavernij hebben opgebouwd b Drie maanden na Van Kampen'! 'f,00' trek vond Van den Dungen de ideri Volgens de schrijver: 'Omstan den. die alles met een ind 'r w moord te maken hebben'. n] 20 Geschonden Eldorado is een ad rod k nemend boek, over vergetenei p6pelc' aarde, levend op het scherp v s kW snede. ruiter Toch ook een hartverwarmend 5denri. omdat het ons confronteert met au nen, die zichzelf wegcijferen. °fari Deze bij uitstek sociale en alarn Si de roman, waarin de indringend Lena van Van Kampen een gebei «hur waarnemer treft, vergt in g zin moed om haar tot het einde sono; lezen. Terecht vraagt de schrijv! 93-1 zesmaal in Amazonas is gewee "'nenu nanciële hulp voor de koninklij kken beid. die de rooms-katholieke keIn 100 in haar meest progressieve gei verricht. Z'n nieuwe oproep is: Forun Rio Juntaï, tn.v. Boerenleö 'om Berlicum NB. Giro: 10 96 211 J?e<1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2