Een communist over een pantheïst 'Links' en de nieuwe gezangën D BS Wat is er over van de oude heiligheid in Bethlehem, V.S.? Geen bevriezing van predikantsinkomen Levensbeschrijving van Spinoza Trouw K wart et TROUW/KWARTET DENSDAG 19 DECEMBER 1972 door dr. C. Rijnsdorp In 1931 publiceerde Theun de Vries zijn roman Rembrandt, die veel opgang maakte en met de Van der Hoogtprijs bekroon werd. In 1937 volgde Johan van Oldenbarnevelt en in 1941 R. J. Schimmelpenninck. En nu verscheen zeer onlangs van zijn hand Spinoza, beeldenstormer en wereldbouwer (uitg. H. J. W. Becht's Uitgeversmij. N.V., Amster dam, 240 blz., 19,75). Spinoza, deze 'denker tussen de klassen', is een oude liefde van De Vries; de auteur maakte voor de N.C.R.V. ook een hoorspel over de grote Joodse denker, dat op 2 oktober j.l. is uitgezonden In het luisterspel heeft hij gelegenheid gehad zijn roman tiserende impulsen bot te vieren; het boek daarentegen is geen roman of 'vie romancés', maar een echte biografie, met aanteke ningen, chronologie, bibliografie en register. kunnen uitoefenen. Dit kan ook van Spinoza worden getuigd Ieder weet van de over hem in 1656 uitgesproken banvloek van de Portu gees-Joodse gemeente te Amsterdam en dat hij het vak van glazenslijper heeft uitgeoefend, een ongezond vak voor iemand met aanleg voor tubercu lose. Maar Gamaliël had gezegd, dat een handwerk de mens deugdzaam houdt, en dat 'ieder wetenschappelijk gevormd mens die geen handwerk leert tenslotte een schurk zal worden.' Wat in De Vries' biografie vooral duidelijk uitkomt, dat is Spinoza's relatie met de heren van de Loeve- De ondertitel van het boek: 'beelden stormer en wereldbouwer' doet een beetje Duits-overdreven aan bij een zo teruggetrokken levende en ingekeerde figuur als Spinoza. Maar het Godge leerd-staatkundig Vertoog, anoniemd in 1670 verschenen, onderwierp de heili ge schriften aan de kritiek van de rede en had de strekking het bestaan de Godsbeeld omver te werpen, ter wijl later de posthuum uitgegeven Ethica een compleet wereldbeeld ont wierp. Hegel, Marx en Nietzsche zijn er om te bewijzen, dat teruggetrokken levende denkers en kamergeleerden met hun geschriften grote invloed De redactie behoudt zich het recht voor om ter opname ln deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BI) fiubllkatie wordt met de naam van dn nzender ondertekend. Brieven kunnen wor- den gezonden aan de heer Joh. C. Francken. secretaris van dc hoofdredactie vac Trouw- Kwartet, Postbus 8SI. Amsterdam. 'Kom over de brug' in Israël Het artikel van Jac. B. Looijen (Tr/Kw van 13 december) over ver zoeningswerk tussen Joden en Arabie ren geeft blijk van een ontstellend onbegrip van de situatie in het heili ge land. Er is daar helemaal geen behoefte aan 'Joods-Arabische centra'. Door de eeuwen heen hebben Joden en Arabieren samengewoond, inclusief gedacht, ver voor wij er aan toe waren dat te proberen. Werkelijk be hoefte is er aan een Oriëntaals-Wes- ters centrum, zodat de vijandschap, haat en wrok die door de grote stroom westers denkende Joden is ontstaan kan worden overbrugd. Men zou kunnen beginnen de pedante hou ding van het westen aan de kaak te stellen en het geloof te ondermijnen dat geld en techniek hetzelfde zijn als een superieure levenshouding. Men zou meer respect moeten scheppen voor de zeden en rechten der oor spronkelijke bewoners. Nu komen dan groepjes wereldvreemde christenen van een andere planeet even vrede en verzoening brengen. Ze slaan de han den in elkaar van toevallig passerende Joden en Arabieren en maken foto's van de 'verzoening'. Aan de politieke tegenstellingen komen ze evenmin toe als op de eigen planeet. Het beste is dan maar rozen en artisjokken te blijven verbouwen op Arabisch grond gebied in een Joodse staat. Rcnkum W. Binnerts 'Kom over de brug' Als de kerken in het EEG-NAVO- gebied in hun totaliteit hun eigen regeringen zouden pressen om de 5 miljard gulden die de komende jaren meer aan defensie moeten worden opgebracht, niet aan militaire doelein den te besteden, maar uitsluitend De Rotierdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: Drs. J. Tamminga. Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. voor 90 pet. aan de opbouw van Noord- en Zuid-Vietnam en 10 pet. voor eigen kerkelijke hulpplannen aan te wenden, dan zou dit niet alleen op de komende ontwapenings besprekingen tussen oost en west van invloed zijn, maar ook in dè zgn. ontwikkelingsgebieden in de wereld een golf van hoop en licht teweeg brengen. Het zou een wedloop om sociale en economische hulp tussen oost en west op gang kunnen brengen in plaats van bestendiging van de voortdurende bewapeningswedloop. Laat de kerken over de brug gaan, dan zullen honderden miljoenen men sen hen volgen om de zwaarden tot sikkelen om te smeden. Ommen J. Wezenaar Kom over de brug (3) De heren De Jong (11-12) en Van der Meiden (14-12) menen dat er geen twijfels mogelijk zijn over Kom over de brug. Inderdaad zijn er projekten te over waarover geen twijfel bestaat. En zo had het moeten blijven. Samen als christenen achter de projekten. Helaas echter hebben linkse krachten kans gezien hun speciale hobbyprojek- ten onder de goede ingepast te krij- fen. Voorbeelden? De actie tegen uid-Afrika, van o.a. het zg. Christe lijk Instituut Zuid-Afrika, krijgt steun uit de actie Kom over de brug. En dat is toch, bij zeer vele kerkmensen, een zeer twijfelachtig instituut. En als prof. Verkuyl de gehele actie ook nog koppelt aan het werk van de (valse) vredesberaden (Centraal Weekblad 4-11-72) weten we eigenlijk al genoeg. Jammer, in-triest. We had den nu een kans om eens één keer als eenheid op te treden. EO en het opinieblad Koers waren er echt niet zoveel naast Ede Nes Ammim Q. J. Munters Verlengde leerplicht Het hoofdbestuur van de PCBO (pro testants-christelijke bond van onder wijzend personeel) wil een leerplicht van tien jaar volledig dagonderwijs, gevolgd door één jaar partiële leer plicht. De sectie MAVO meent dat de leerplicht beperkt moet blijven tot negen jaar. In dit meningsverschil koos op 5 april jl. de algemene verga dering met grote meerderheid (52-35 stemmen) voor het standpunt van de sectie MAVO. Het hoofdbestuur hoopt nu door het referendum de beslissing van de algemene vergadering 1972 ongedaan te maken. Los van het con flict tussen de bond en het bestuur is deze opiniepeiling onder de christelij ke onderwijzers op zichzelf interes sant omdat nu een oordeel gegeven kan worden door de mensen van het vak over een kwestie die in de poli tiek een heet hangijzer is. Katwijk aan Zee G. van Efferink steinse factie. De Vries plaatst Spinoza overigens tegen een breed en ruim geschilderde, politiek-sociale achter grond. Hij doet dat van het marxisti sche vooroordeel uit, dat de stoffelij ke verhoudingen bepalend zijn voor cultuur en religie. Zo spreekt de au teur op bL 19 over 'theologisch ver momde klassebotsingen'. Op pagina 74 stelt hij dat Franciscus van den En den en zijn leerling Baruch de Spino za in de toenmalige fase van het cartesianisme 'niet anders deden dan een levenseis van de nieuwe, toonaan gevende klasse in wetenschappelijke bewoordingen en alles overwinnende wetens- en waarheidsdrang uitdruk ken.' Zo wilde de wijsgeer Hobbes met zijn boek Leviathan (1651) 'ruim baan maken voor grondbezit en nij verheid' (80). En bij de verbonden heid van het gewone volk aan de Oranjes legt de schrijver de nadruk op de machtsbegeerte van deze dynas tie en de onderdrukking en uitbuiting van het arme volk, zonder te erken nen dat in die Oranjeliefde een gods dienstig element meespeelde. Natuur lijk zijn de gereformeerde predikan ten, evenals ze dat bij Vondel al waren, de zwarte schapen. De uitge keerde miljoenen van de diaconieën dienden volgens De Vries alleen om de mensen afhankelijk te houden. Da Vries staat hier wel diametraal tegen over de in onze kringen vergeten figuur van J. Postmus, geestdriftig Kuyper-epigoon uit diens nadagen, die in het boek 'Oud-Holland en de Revo lutie (Kampen 1910) 34 royale bladzij den wijdt aan het onderwerp 'Klassen strijd (de 'mindere man' in onze ge schiedenis)'. Postmus kon de macht an de invloed van de Amsterdamse gereformeerde kerkeraad met zijn the ocratische inslag best waarderen. Veel objectiever staat De Vries tegen over de regenten. Hij ziet hun fou ten wel: mateloze geldzucht, corrup tie, machtswellust, maar hij waardeert hun rekkelijkheid en hun vrije opvat tingen in godsdienstzaken. Niet te vergeten ook hun culturele belangstel ling en hun steun aan Spinoza! Na tuurlijk gebeurde dat niet in het volle daglicht, maar op de manier van Nicodemus. Spinoza was niet alleen maatschappelijk hun mindere, maar als publicist en briefschrijver ook te zeer een bij joden en gereformeerden verdachte figuur. De Vries ziet, zoals gezegd, Spinoza als staande tussen de Spinoza (ill. uit 'Spinoza' van Theun de Vries). klassen. Als jood behoorde hij tot de 'met schele ogen bekeken immigran ten' (91), maar door zijn keuze van de optiek als broodwinning had hij zich bij de handwerkers ingedeeld, 'overigens een geachte maatschappelij ke klasse'. Hij is verbonden aan de kleine burgerij en sympathiseert ook daarmee. Maar de kleine burgerij was, zo oordeelt De Vries, in religieus en politiek opzicht overwegend 'conserva tief. kerks, monarchistisch en bekrom pen. Als bouwer van een nieuwe 'wel levenskunst' moest Spinoza de rekke lijke en cultureel-tolerante levenshou ding van de regentenklasse tot de zijne maken. En zo ontstaat dan het spinozisme tenslotte uit de verdeeld heid in Spinoza's maatschappelijk ge voel als een ethica die, bevangen in de illusie dat zij zich richt tot de mens (een generaliserend, abstraher end begrip), in waarheid de mensen van de regentenmaatschappij, vanwaar ze uitgaat, een zedenspiegel voor houdt: een levensleer niet het minst voor de regeerders, om eigen ziel, aandriften en mogelijkheden te door gronden en de uitwerking van die zelfkennis op staat en maatschappij toe te passen' (91). Men ziet: door alles heen spelen mar xistische grondgedachten in dit als werkstuk voortreffelijke en boeiend geïllustreerde boek. En zo is aan de bestaande Spinozabeelden weer een nieuw toegevoegd. De Amerikaan W. Durant wilde in Spinoza een. mis schien de laatste, christen zien! Egon Friedell, in diens Kulturgeschichte der Neuzeit (München 1931), ziet iets abnormaals in Spinoza's ijzeren en consequente logica, die elk begrip tenslotte stukdenkt. Hij spreekt van de huiveringwekkende monstruositeit van Spinoza's systeem en ontzegt hem de naam van pantheïst. Zo tekent elke schrijver zijn eigen Spinozafiguur. Dat al deze portretten toch een beetje lijken, dat Spinoza al deze verschillen de belichtingen verdraagt, is een be wijs van genialiteit, want die is nooit onder één hoedje te vangen. Gisteren waren wij in Ephrata, vandaag in Bethlehem. Hier vlak bij liggen Sion en Salem en ook Emmaus is niet ver. Het is alsof de hele heilsgeschiedenis zich zou hebben afgespeeld tussen de liefe lijke heuvels van dit landschap, alsof men zo meteen herders met kudden zou zien dwalen langs de hellingen en wie weet zou men dan vannacht ophoren omdat er stemmen klonken uit de sterrenhe mel Maar het is niet zo. Dit met bijbel se namen zo overvloedig bedachte landschap ligt niet in de oude wereld maar in de nieuwe. Het is wel een heilig land in zijn nomen clatuur, maar overigens even pro faan als de rest van onze verwar de, verwilderde, twintigste-eeuwse wereld. Het is bezaaid met steden en dorpen, met donkere fabrieken en brede snelwegen, met benzine stations en supermarkets. En als het 's avonds donker wordt, ziel men geen sterren aan de hemel staan, want het oog wordt ver blind door schreeuwende blinken de lichtreclames en alles wat men hoort is het geraas van het moder ne verkeer. Het is een wereld die vloekt met zijn zogenaamde (letter lijk) heiligheid. Om die heiligheid was het toch begonnen. Niet voor niets zijn die namen nog over, als flarden van een verloren droom, ijle resten van een edel verleden. Want dit is Pennsylvanië, het land van het 'heilige experiment', van een nieuw begin in de mensengeschie denis, een grootse, zoveelste po ging om een betere gemeenschap op te bouwen, waar vrede zou heersen en broederlijke liefde. William Penn In dit eenmaal idyllische deel van de nieuwe wereld heeft, nu haast driehonderd jaar geleden, de En gelse Quaker William Penn, zijn kolonie gesticht, bedoeld als een toevluchtsoord voor alle vervolgde en verdrukte vromen. Zijn hele opzet was eschatologisch, finaal, gericht op de voltooiing der ge schiedenis. Zelf ging hij er op uit om zijn broeders en zusters te verzamelen in zijn schaapskooi, hij reisde vanuit Engeland door Ne derland en Duitsland om onder zijn mede-christenen gegadigden te Prof. dr. J. W. Schulte Nordholt in Amerika vinden voor de grote onderneming, de vestiging in het nieuwe land. En hij vond ze bij duizenden, want er waren er zovelen toen, die onder de druk leefden van staat en kerk en die juist in die duister nis des te heviger droomden van een helder licht aan de einder. Een heilig experiment noemde Penn zijn plan en hij bedoelde dat zo breed en diep als maar mogelijk was, want hij wilde werkelijk een wereldwijde vrede stichten. Niet alleen de vervolgde christenen vie len daar onder, maar evengoed de mensen die al in het land woon den, de Indianen. Hij nam er geen genoegen mee dat de Engelse ko ning hem het gebied geschonken had, hij twijfelde aan de rechtma tigheid van die overdracht als niet de ware bezitters ermee instemden. Hij had gezien hoe in andere kolo niën op de Amerikaanse kust de blanken met geweld in bezit had den genomen wat het hunne niet was en hoe dat had geleid tot hittere strijd. Hij, de pacifist, leg de het anders aan, hij sloot een verdrag met de Indianen waarin hij hun rechten erkende, en be loofde in vrede met hen te zullen leven. Driehonderd jaar is dat bijna gele den en het is gemakkelijk genoeg om na te gaan hoe weinig er van al die dromen is terecht gekomen, hoe bitter weinig de mensen zich hebben aangetrokken van hun ei gen idealen, hoe menselijk, al te menselijk het tenslotte allemaal verliep, wel moest verlopen. Het is mij, schrijvende in Bethlehem, op een avond vlak voor de advent, er niet om te doen om nog eens, -weer eens, het verhaal van de menselij ke teleurstellingen, tè vertellen. Wat ik wilde, reizende door deze vreemde wereld, was veeleer na gaan hoeveel, of hoe weinig mis schien, er nog over was van de oorspronkelijke dromen, in hoever re de namen nog voor iets stonden. Zou er nog iets bewaard zijn van de aanvankelijke heiligheid? Dit is het eerste van vier artike len. over Pennsylvanië. H.Meyer Wie mij kennen, weten dat ik Kom over de Brug een warm hart toe draag. Daarom vind ik het zo pijnlijk om te moeten konstateren dat KodB in Israël hoogst bedenkelijke projek ten steunt. Over die projekten in Israël informeert ons Jac. B. Looijen in Tr/Kw van 13 december. Ik volsta met twee bedenkingen, een morele en een sociologische. 1. Ik vind het moreel bedenkelijk, wanneer ik lees hoezeer de achter grondgedachte bij deze projekten 'de opbouw van Israël' is. Aan de opbouw van een staat, die zich heeft gevestigd op het grondgebied van de Palestij- nen en die het deze Palestijnen onmo gelijk maakt om in eigen land eigen baas te zijn (parallellen met Rhodesië en Zuid-Afrika dringen zich hier op), mag naar mijn oordeel geen enkele steun worden gegeven. Hier past een zo groot mogelijke distantie een distantie die ik nog nooit heb kunnen konstateren bij de mensen romdom Nes Ammim. 2. Op sociologische gronden is weinig te verwachten van projekten die een betere verstandhouding tussen Joden en Palestijnen willen bevorderen en daarbij uitdrukkelijk uitgaan van de Israëlische suprematie. Wie zich niet distantieert van militaire overwin naars, is niet de meest geschikte par tij om over vrede en gerechtigheid te gaan praten met de overwonnenen. Wageningen Spinozahuis in Rijnsburg (ill. uit 'Spinoza' door Theun de Vries). Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Deputaten voor fi nanciën en organisatie in de gerefor meerde kerken achten het niet verant woord, de suggesties die de gerefor meerde predikanten in Veenendaal hebben gedaan, in hun advies predi- kantstractementen voor 1973 te ver werken. De Veenendaalse predikanten vonden, dat de dominees een voorbeeld moes ten stellen in de strijd tegen de inflatie en daarom eens een jaar af moesten zien van elke trendmatige verhoging van traktement of pensi oen. Zij vroegen deputaten met deze mening rekening te houden bij het vaststellen van hun adviezen, indien zou blijken dat hun initiatief de in stemming had van de gereformeerde predikanten in het algemeen. Hoewel uit reacties van classicale ver ader ngen grote waardering bleek voor de beweegredenen tot dit initia te en ook deputaten deze waardering delen, zien zij toch geen mogelijkheid, In het kwartaalblad Kerk en theologie (uitg. Boekencentrum, Den Haag) schrijft de dichter Ad den Besten een zeer uitvoerig verhaal over het werk aan de nieuwe psalmberijming en het nieu we kerkelijk liedboek. Wij geven eerst door het slot van het tweede hoofdstuk van zijn betoog en daarna iets uit het slot van het derde hoofdstuk (waarin hij terugkomt op wat hij aan het eind van hoofdstuk II opmerkte). Ad den Besten: Maar nog iets anders ben ik mij sterk bewust- geweest. Geestelijke liederen, kerkliederen zingen wij in wezen nooit individueel, maar altijd als lid van een gemenschap die zich niet alleen uitbreidt in de ruimte, maar ook in de tijd. Zingen is: instemmen met het voorgeslacht, de 'heiligen die ons zijn voorgegaan', èn het is: instemmen met wie overal ter wereld hun één-zijn in de ene Heer belijden, plaatsvervangend voor alle mensen. Daarom heb ik zingen altijd als iets geweldigs ervaren. Het betekent bevrijding uit de verenke ling, bevrijding uit de engten. Ja, geestelijke liederen zijn eigenlijk zonder uitzondering 'liede ren van bevrijding', zelfs al klagen zij onze slavernij onder de heerschappij van 'zonde, dood en duivel' uit. Liederen van bevrijding. dat is een citaat uit Psalm 32. Zulke liederen zelf op de lippen te nemen, verzet de enge grenzen van ons bestaan. Ja, onder omstandigheden gaan gevangenisdeuren ervoor open. Zingende wordt een mens boven zijn kleine zelf uitgeheven, ook al klaagt hij niets dan zijn nood uit. In het zingen deelt de bevrijding zich al aan hem mede. Immers, onze horizontale zorgen worden in het lied, zoals ook in het gebed, op God betrokken, d.i. in relatie tot God gebracht en daardoor gerelativeerd. Daarin gaat ons een nieu we, ziel en zin verrukkende ruimte open. Ik denk, dat het deze ervaring is geweest, die de dichter van Psalm 22, alle redelijkheid te boven heeft doen uitroepen: 'Gij nochtans zijt de Heilige, die woont op de lofzangen Israëls.' In het derde hoofdstuk gaat Ad den Besten in op de vraag wat zij, de dichters, van het gebruik van het nieuwe liedboek verwachten. Hij schrijft dan: 'Eerlijk gezegd op korte termijn niet veel goeds. Er zijn duidelijke tekenen, dat 'links' en 'rechts' Uit de kerkbladen in de kerk het althans hierin ttietT elkaar eens zijn. dat er uit het Liedboek maar niet of in uiterst beperkte mate moet worden gezongen. Wat 'rechts' betreft, daarover hoeft niet veel te worden gezegdT Het gaat nog steeds om de oude posities. En wat 'links' betreftde kans is groot, dat de dingen die ik aan het eind van het vorige hoofdstukje heb gezegd nu juist in de kerk op vele plaatsen niet meer worden verstaan. De bevrijding waarvan ik sprak, die 'relativering' van onze aardse zorgen en besognes, komt vele christe nen van nu als een uitvlucht voor die zij niet wensen, ja als verraad aan de aarde. In naam van een mij benauwende messiaanse ideologie wordt de opheffing verlangd van het 'dualistisch den ken', waarin gebed en lied en eigenlijk heel het zijn van de christelijke gemeente hun oorsprong hebben. Met een beroep op Jezus en in een op niets berustend optimisme worden wij aangemoe digd. niet alleen de sociale condities overal ter wereld, maar de menselijke conditie zelf te veran deren. God is in dat wereldontwerp nauwelijks meer dan een naam voor die vermetele aspiraties. Zingen is er dan ook niet meer bij, slechts verbeten polemiek en eindeloze discussies.' In hetzelfde nummer van Kerk en theologie staat een omvangrijke kroniek, die voor een belangrijk deel nog door prof. dr. G. C. van Niftrik is geschreven. Uit deze nagelaten woorden een kort citaat, waarin men duidelijk de positie(keus) van de hoogleraar omschreven vindt: 'Waar staan wij? Ja, waar staan wij? Ik weet, dat ik vervelend en eentonig word, maar ik kan het niet vaak genoeg zeggen, omdat men het blijkbaar niet verstaan kan of wil. Stellig moeten wij 'goede werken' doen en ethisch-politieke beslissingen ne men, maar meer dan illustratieve en demonstra tieve betekenis hebben al die daden niet. Zelfs dat zij die betekenis hebben spreekt niet vanzelf, maar is afhankelijk van de verkiezing en de genade Gods. Ondertussen mag dit inzicht ons nooit tot quiëtisme (valse rust, red.) brengen. Wèl echter moet dit inzicht ons behoeden voor overschatting van onze ethisch-politieke beslissin gen. Ook onze beste werken zijn in dit leven met zonde bevlekt. Mijn strijd van deze jaren is gericht tegen de verabsolutering van de ethische beslissing, tegen de identificatie van de geloofsbe- slissing met de ethische keuze.' ADVERTENTIE De enige mummie in Amsterdam, bijna 3000 jaar oud, ligt in het vernieuwde Bijbels Museum, Hemonylaan t/o Nr. 19, Amsterdam. En: er is nog zóóóóóóveel daar te zien! EVEN OMZIEN Nu alles van de aktie Kom an i d Brug (als inzameling dan) i veer achter de rug is heb ik a om nog even terug te zien. itEIE een vreemde avond. Waar kw allemaal vandaan, die jonge en medewerkers die zo stipt op tj iran: met hun verzamelenveloppe hand klaar stonden om te hof™ veel ze hadden opgehaald? Hi zie een feestavond in menig cate< lokaal, kerkruimte, kosterij. H e R maar door. Natuurlijk ook de nan stellingen van hen die voor i$K pad geweest waren, wat zich enkeling in de binnenstad vi maar was het wel voor niet het niet hoe langer hoe dui at v dat we het allemaal samen verst mogen doen? En later brak r te helemaal los toen de televisk ns n streeks ging uitzenden hoe h ider binnenstroomde, van minuut rkon nuut. En geen grote bedrijve AK-b banken en geen miljonairs, nu jk d van gewone kerkmensen; gee aren tam-tam met personality-figun ;aan kend van radio en tv. De kritién hi beschaamd. Juist bij de toe t n van de projecten werd duidelfar hier mede-christenen in alle len zaten te wachten op ons met name de verkondiging te doen voortgaan en te effeAlgen Wat moeten zij 'die er ni deden' en die ook hier al wei munisten' bezig zagen of dit een goed gesitueerde dame in de loper afscheepte met 'ik d dat spelletje niet mee!', zich hielden, wat moeten zij ee gehad hebben. Ze zullen zich hebben om alsnog te gireren, nog iets goed zit. Wat moetei hiertegen waarschuwden een gevoel gehad hebben toen zij d LLE vertegenwoordigers van alle mi jaa] kerken, medebroeders en -zustia, de gehele wereld met verrastv'pa: zagen zitten en hun blijdscha|nvaa streerden als hun project uit kwam, wat moeten zij wel hebben? En wat moeten, pro kuyl merkte dat terechtop. de ders gedacht hebben, die v riek angstig voorzichtig reageren i e< gen om struktuurveranderinge kw; werd een feest. Het moet mei ui, kelijk werker getroost hebben ik a tijd waar veel in de kerk v jog moeilijk van de grond komt. I -d j dus. ppri iden ipen: •n Bo tersi bij d gi Beroepiiigs- werk om aan dit verzoek te voldoen. Vol gens de opdracht, die zij van de synode gekregen hebben, dienen zij de salarisschaal voor de leraren van het VWO te volgen. Zij kunnen van deze opdracht niet afwijken zonder nadere instructie van de synode of zonder de zekerheid, dat zo'n afwij king algemene instemming zal ont moeten. Zowel die nadere instructie als die zekerheid ontbreken. Ook zeggen deputaten. dat een advies predikantstractementen voor 1973, dat een bevriezing zou betekenen, neer komt op een van bovenaf opgelegde versobering. Dat zou in strijd zijn met het verlangen van de initiatiefne mers, om van onderop een bijdrage te geven aan' -de inflatiebestrijding en aan een mentaliteitsverandering. De putaten zien voor het ogenblik dan ook geen andere mogelijkheid om iets te bereiken van wat de Veenendaalse predikanten willen, dan door initiatie ven van predikanten in het.eigen be stedingspatroon. ig to rmei mpa: We, neer prlei •peri wer prlei ker! hei NED. HERVORMDE KERK Beroepen: te Enschede, M. v.d. te Goes; te Nijkerkerveen G. Kooten te Delft. Aangenomen: naar Aalsmeer, J. Mey te Woerden, die bedankti n H Bussum. Bedankt: voor Gorkum. A. v. te Middelburg. GEREF. KERKEN (VRIJG) Beroepen: te Mussel, L. L. kand. te Hattem. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Apeldoorn, J. C. strate te Meliskerke; te Slikken ei van Vliet te Aagtekerke; te Ki[" e gen, J. Mol te Hardinxveld-G dam. Boekenetalag Zwarte Beertjes. Uitg. Utrecht. Prijs per stuk ƒ3.50 van 'Dokter An en de pil' véente stoi U-bij chard Gordon is ƒ4.50.) Van de nieuwe Zwarte BeertjefJide gez fe ge dig ik om te beginnen 'n Simenoi ion) 'De schuldelozen' Het bijzondei vri uitzonderlijke van Simenon is d is hi altijd ver boven de middelmai i Dj steekt. Neem nu deze kleine in het ouvre van Simenon niet barend, het verhaal is méhten nodige routine geschreven.amei maar intussen hebben we hiel orm< maar weer iets in handen, waan heldere compositie je verbaast volstrekt fris worden flash-bad gepast), waarvan de trefzekere beschrijving je boeit en waarviktob tragiek van deze 'schuldeloze' sind per van sieraden zich aan je mee r0( En dat alles met en rondon simpel gegeven dat de vrouï dodelijk ongeluk krijgt in een waar ze dacht hij nooit en ook niks te zoeken had. Goe EVEr was Simenon. Korter over de o Jo" aanwinsten. De tachtig-jarige S. Buck schreef 'De godin b« een goed leesbare roman ovi weduwe met twee mannen in leven. In 'Wat is er toch met geeft Wendy Owen juist doo4riliv zekere monotonie haar beschi i-iiü van het leven op een meisje J(l0J school een indringend karakter. 0t r de Zweeds Finse schrijfster Ove son is het fantastische vfjcniw 'Moem's toverwinter'; de tekeflj^1 zijn verrukkelijk, maar van zo'n met trol-achtige figuren moet houden. Voor liefhebbers dul"" ...o1 1*1 'Dectective voor dag en dauw1 Jimmer Sangster is de wat k); p 111 achtige John Smith, privé-det hoofdpersoon; knipogend naar :1V1S hardgekookte genre met toesta waarvan de noodzakelijkheid gaat. Tenslotte het duurste van deze zes:'Donkter An en df waarin de onvermoeide Richard P')3' don nu eens niet op de humorist 'Vls, toer is: hij beschrijft (en beseft kan hij) wat er gebeurt in het! 1 3( gebied tussen farmaceutische inó F" en medische wereld (met ethiek). J6* r pen tersr ge ter Dr e nd k neer enig vigl het 19 iden isei o« l "0. s >8 nmi 12

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2