Moderamen: Kuitert doet niet recht aan de synodale besluitvorming >o De Kopten in de knel in Egypte Pater Blasius schreef SOS-brief Trouw K wartet Bisschoppen begrip voor teleurstelling Verkavelingsplan m werkplaatsen' -'/kiesverenigingen mmëm lil i h/iI1,1 J vandaag Beroepings- werk Nieuw verbond voor bouwbedrijf Boekenetalage TROUW/KWARTET DONDERDAG 14 DECEMBER 1972 KERK T2/KJ Van een onzer rdacteuren ENSCHEDE Het moderamen van de generale synode van de gereformeerde kerken (Dordrecht 19711972) heeft in de vragen, welke zijn opgeroepen door liet in het VU-magazine gepubliceerde interview met prof. dr. H. M. Kuitert, aanleiding gevonden een verklaring uit te geven. Van dr. A. Kruyswijk te Enschede, praeses der gereformeerde synode, ontv ingen wij het volgende stuk. 'Wij zijn van oordeel dat prof. dr. H. M. Kuitert met zijn opmerking: 'De bedoeling van die uitspraak wis ook dubbelzinnig te zijn' door hem gemaakt in een interview, gepubli ceerd in het decembernummer van het VU-magazine (Trouw/Kwartet be richtte daarover op 6 december jl., red.) niet recht doet aan de syno dal e ontwikkeling en besluitvorming. Wel verre van voor de ambtsdragers een situatie te scheppen, waarin 'een mens er over mag denken zoals hij dat het liefste doet' stelde zij in de aanvang van haar besluit, 'vast te houden aan uitspraken van de genera le synoden van Amsterdam 1967/68 en van Sneek 1969/70, met betrekking tot de vragen aangaande Genesis 2 en 3'; het gehele besluit kan dan ook slechts tegen de achtergrond van die vroege re uitspraken worden gelezen. Het zou te ver voeren om die uitspra ken hier te herhalen. Slechts valt te herinneren aan de vaststelling van Sneek 1970, 'dat prof. Kuitert met zijn ontkenning van de historiciteit van de zondeval niet in overeenstem ming was met de uitspraken van Am sterdam 1967; vooralsnog behoefden echter geen nadere beslissingen te volgen, omdat toch met blijdschap mocht worden geconstateerd dat een stemmigheid bestond in het belijden, dat de schepping goed uit Gods hand is voortgekomen en dat de mens de zonde uitsluitend aan zichzelf te wij ten heeft. Nu het voortgezet gesprek met prof Kuitert over deze dingen tot een afsluiting is gekomen, was het de taak der nu gesloten synode om een uit spraak te doen over de resultaten ervan. Dat zij tot vrijwel algehele eenstemmigheid heeft mogen komen (slechts één ouderling stemde tegen), is niet geweest het resultaat van een toevlucht tot dubbelzinnigheid. Die eenstemmigheid is uitsluitend ge vonden door de eerlijke begeerte om elkaar vast te houden, zonder de grondovertuiging van de Kerk geweld aan te doen, namelijk: a) dat God de wereld goed geschapen heeft: b) dat de mens. die ook goed gescha- Dr. A. Kruyswijk pen was, in moedwillige ongehoor zaamheid zich heeft afgewend van zijn God; c) dat deze val en ongehoorzaamheid van onze eerste voorouders, zoals die als een gebeuren in Genesis 3 wordt geopenbaard, in Schrift en belijdenis een fundamentele plaats inneemt en van wezenlijk belang is voor de ver kondiging van het Evangelie; d) dat de mens van deze schuld alleen bevrijd kan worden door het verlossend heilshandelen van God in de tweede Adam, zijn Zoon en onze Heer Jezus Christus. Dat hier zeer fundamentele dingen worden gezegd, behoeft geen nadere toelichting. Maar evenzeer is duide lijk, dat een zekere marge is aange bracht. Zonder de uitspraken van Am sterdam en Sneek los te laten heeft de synode in het bovenstaande de mogelijkheid geopend voor het staan de houden van bepaalde afwijkende opvattingen, nadat in het 'voortgezet gesprek' in versterkte mate was geble- De redact'e behoudt ilch het recht voor om ter opname In deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort wecr te geven. Bi) publtkatie wordt met dc naam van de Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de lieer Joh. C. Francken. secretaris van dc hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. Oeganda bezuiden de Sahara, hebben nog gene raties lang hulp nodig. De geschidenis van de laatste jaren heeft het wel uit gewezen. Daar waar de blanken weg gingen verviel het land prompt weer tot chaos, despotisme en volkeren moord. Het drama van Oeganda be gint pas. Men volge het met aandacht. Zutphcn Lanser Zo nu en dan wordt vriend Lanser op de korrel genomen. Zo ook j.l. vrijdag: Materialist in strijd met de democratie, met de chr. democratie, hij moet zich bekeren. Dit oordeel is er volkomen naast. Het kan gebeuren dat een de mocratie, zelfs een chr. democratie, onrechtvaardige verhoudingen laat be staan, minderheden achterstelt. Een democratie is geen waarborg voor het goede Lanser zegt: 'Het evangelie ze gent geen onrechtvaarige verhoudin gen maar ontmaskert die, voert tot be vrijding en vernieuwing'. Het komt voor. dat je juist daarom keihard neen moet zeggen tegen een maatschappij, onderdeel van onze democratie. He laas ook die mensen krijgen dezelfde verwijten te horen als vriend Lanser. In het begin van onze eeuw stelde Slo- temaker de Bruïne reeds vast: 'Het christelijke geweten moet voortdurend gewekt en gescherpt worden, door veelvuldig gebruik te maken van de Heilige Schrift, om telkens zijn vonnis te doen horen. Chr.-Sociaal bezig zijn betekent de toestanden meten met het Koningkrijk Gods en al wat daarmee strijdt bestrijden.' Zaandam K. Beernink Huize Christina Wij lezen in Uw blad 'Trouw' van 7 december dat president Amin nu ook de missionarissen en zendelingen het land uitzet. Zij die de paters en broeders van Mill-Hill (en trouwens van alle katholieke of protfjtantsche missies in Afrika) aan het werk ge zien hebben, zal dit pijnlijk verwon deren. Is het volk van Oeganda al zoover ontwikkeld dat het de hulp en kennis van blanke zijde niet meer nodig heeft? Met een aktie als die van 'Kom over de Brug' voor de deur, komt het optreden van Amin wel op een onge lukkig moment. Aan de ene kant Dit is de waarheid over Huize Christi- vraagt men geld en arbeid voor de na, gepubliceerd door de groep oudste ontwikkeling en aan de andere kant meisjes: geheel uit eigen initiatief: trapt men de ontwikkelaars eruit. Wij 1. Wij vinden het vrij normaal, dat brachten 35 jaar in midden-Afrika wij 2 k 3 keer per week weg mogen door en. men kan ons geloven of niet, en om 10.45 weer binnen horen te maar de volken van dit continent, zijn; in het weekend om 11.30 uur, behalve als er een feestje is, dan krijgen we de sleutel mee. Clubavon den tellen niet mee. 2. De kleding wordt nooit verscheurd. Soms wordt het een week achter ge houden, maar dan heeft het eerst een week rondgezworven. 3. het slaan van de kinderen gebeurt vrijwel nooit of zij moeten het bloed onder de nagels van de leiding van daan gehaald hebben. Soms is een klap goed voor iedereen. 4. Het is ccn lachertje dat wij na bepaalde tijden niet meer mogen eten. Zelfs om 10.00 is het met geldi ge reden nog mogelijk om te eten. 5. Wij zijn allemaal erg blij met de leiding. Wij vinden het fijn dat zij soms in hun vrije tijd nog bij ons blijven. 6. Bij vaak te laat thuiskomen wordt zelden huisarrest toegepast. De kinde ren worden niet genegeerd, maar ge holpen. 7. Onze indruk van B. M., Release en sosjale loenit was niet zo best. Men maakte sigarettepeukjes uit op d* grond, men zat met de voeten op de stoelen en men zat boven op de pick up. Wij leren dat hier echt niet zo. En als wij zomaar voor leugenaars worden uitgemaakt dan krijg je wel een a-sociale indruk van B.M. en consorte. Wij worden niet altijd ach terna gezeten om om 11.00 uur in bed te liggen, want dit stuk stelden wij om over twaalven op. Het enige wat wij nog zeggen is: 'Drie hoertaatjes voor Huize Christina'. Den Haag Namens Groep Groten 15/18 jarigen Bezoekers en vaste vrienden: L. van Kessel N.S.A. Rood De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: Drs. J. Tamminga. Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. DEN BOSCH (KNP/ANP) De Ne derlandse bisschoppen 'kunnen zich voorstellen, dat veel priesters en leken teleurgesteld zijn en in hun vertrou wen geschokt' door de recente benoe mingen in het bisdom Roermond. Zij hopen, 'dat de gelovigen en pries ters, die zich in de afgelopen jaren hebben gewijd aan de vernieuwing van de kerk volgens het tweede Vaticaanse concilie, zich voor de kerk zullen blij ven inzetten, zonder zich te laten ont moedigen.' De bisschoppen hebben dit gezegd in een communiqué na afloop van hun maandelijkse bisschoppenvergadering in Den Bosch. Volgens het communi qué hebben zij 'in aanwezigheid van mgr. Gijsen de situatie in het bisdom Roermond en de terugslag, die deze in alle andere diocesen heeft, breed voerig en diepgaand besproken. Zij hebben zowel ampel als openhartig ge discussieerd over de bezwaren welke rond de recente benoemingen door de bisschop van Roermond zijn gerezen.' Vorige week ontsloeg bisschop Gijsen de personeelschef van zijn bisdom en diens naaste medewerker. Tevens stel de hij zonder overleg twee nieuwe vi carissen aan. Zaterdag houdt de soli- dariteitsgroep Limburg van rond hon derd priesters een bijeenkomst in Sit- tard, die bedoeld is als een betoging voor het voortzetten van het beleid, zoals dit voor de benoeming van bis schop Gijsen in Limburg werd gevoerd. Bisschop Gijsen schijnt nu ook het groot-seminarie in eer te willen her stellen. Hij heeft de contactraad van de hogeschool voor theologie en pasto raat in Heerlen laten weten, dat hij wil, dat de priester-studenten weer in één gebouw gaan samenwonen. De stu denten wonen thans verspreid door Heerlen op kamers de discussie voor gesloten houden. r In het gisteren uitgekomen 'synode- VOOITlP-r 11IIPII nummer' van het blad "Waarheid en UHCII. eenheid', waarvan de ^«formeerde geen industrialisatie BRIELLE De voorbereidingscom missie voor de ruilverkaveling van Voorne-Putten heeft het ontwerpplan voor de herindeling van dit Zuidhol landse eiland bekendgemaakt Het plan zal bij uitvoering honderd tot honderdtien miljoen gulden gaan kos ten. Uitgangspunt van het plan is, dat het eiland niet geïndustrialiseerd moet worden (zoals Rotterdam wil), maar dat het bestemd moet blijven voor land- en tuinbouw, wonen en recreatie. De grootste kernen zullen Hellevoet- sluis en Spijkenisse worden. Het wa terbeheersingssysteem zal worden ver beterd ep de agrarische grond zal worden verkaveld, wanneer het plan doorgaat. Hierbij zal rekening worden gehouden met de noodzakelijke schaalvergroting van de bedrijven in verband met de mechanisatie. Ook bij de aanpassing van het wegennet gaat het plan van deze schaalvergroting uit. Het plan voorziet verder nog in de aanleg van vier grotere landschaps- g'-'gteden, waarin opgenomen zullen v v rlen een aantal bestaande natuur- g «den. mt1 ken, dat de mening van dr. Kuitert minder ver afwijkt van de opvatting der Kerk, dan aanvankelijk kon wor den gevreesd. Daarin zuilen wij el kaar moeten verdragen, binnen de ruimte van de Kerk. Schuilt hier gebrek aan eerlijkheid? Dit zou het geval zijn, indien dr. Kuitert gelijk had met zijn gedachte, dat vele predikanten bij de bepaling van hun stem het oog hadden op 'de mensen in de gemeente die het niet kunnen meemaken'. De synodeleden hadden hun eigen verantwoordelijk heid in het bepalen van de koers der Gereformeerde Kerken. Waarbij zij de overtuiging mochten hebben, dat een eventueel noodzakelijke toelichting van de te nemen besluiten voor de gemeente op een andere wijze zou kunnen worden geregeld. Overigens moet aan prof. Kuitert wor den toegestemd, dat de synode in haar beslissing zich geheel kerkelijk heeft willen gedragen. Juist om die reden bestond er geen mogelijkheid tot het sluiten van een compromis in dubbelzinnigheden'. Tot zover de verklaring van het mo deramen der generale synode. Wij ontvingen een aantal ingezonden brie ven over deze zaak, waarvan er intus sen enige geplaatst zijn; we zullen nu verontrusten hun stem laten horen, eindigt hoofdredacteur dr. E. Masse- link uit Rotterdam zijn kritische be schouwing over de synodale uitspraak annex getuigenis als volgt: 'Een van alles en nog wat verklarende kerk gaat plat, maar een kerk die de HERE de God van Abraham en de God en Vader van onze Heer Jezus Christus belijdt en verwacht, vaart op met arendsvleugels. De synode heeft gesproken. Het woord is aan de kerken. Wie hier agitatie in ziet, is dom en slecht: het is een oproep tot gebed, tot verootmoediging, tot schuld erkenning, tot getuigenis, geloof, hoop en liefde. Tot het: ik geloof, daarom sprak ik. Wereld en duivel lachen om verklaringen, maar op de belijdenis bouwt Christus Zijn ge meente'. In hetzelfde blad schrijft drs. A. W. Meeder uit Ooltgensplaat (die in een aan de synode aangeboden minder heidsnota uitsprak dat prof. Kuiterts visie zich niet verdraagt met het be lijden der kerk) over het synodaal getuigenis onder meer dit: 'Met dit getuigenis in de brievenbus van de gemeenten zijn tevens de ambtsdragers aangezet om in het offi ciële spoor te blijven, hen door Schrift en confessie gewezen. liCIl All.II llcUUcli LC IIUCUUI *J\Jl 0 eigenmachtige spelbrekerij. De ARP VPrailflPrPTl !e vernacht zonder meer van tCiailUCICIl Zij zullen zich hebben te hoeden voor o elke Synode hen, dat zij bij de vervulling van hun ambtelijke arbeid hiermee (d.i. met de bedoeling en de boodschap van het getuigenis) ernstig rekening zullen houden En ik voor mij: het heeft mij op het kardinale moment volledig aan vrij moedigheid ontbroken om mij met een neen te onttrekken'. Van een officiële standpuntbepaling van de vereniging van verontrusten in de gereformeerde kerken 'Schrift en getuigenis' is nog geen sprake. Men is in besloten kring met deze dingen bezig en men hoopt begin volgend jaar een publieke vergadering te houden. DEN HAAG De plaatselijke kies verenigingen van de ARP moeten worden veranderd in politieke werk plaatsen. Dit is de belangrijkste aan beveling van een anti-revolutionaire werkgroep, die het probleem heeft bestudeerd hoe weer de interesse te krijgen van de jonge kiezers. Een tweede belangrijke suggestie is de ARJOS na verloop van tijd op te heffen. De jongeren mogen niet apart worden behandeld, maar moeten als volwaardige leden in de partij worden opgenomen. Oude fundamenten van een school, waarop het gemeenschaps huis van Kupang kan worden gebouwd. door Ton van der Hammen Miljoenen werklozen in een land met zoveel mogelijkheden als Indo nesië, waar nog verschrikkelijk veel werk verzet moet worden, blijft, hoewel economisch haarfijn te verklaren, spontaan bezien, een onbegrijpelijke zaak. In elk geval naar westerse maatstaven niet te accepteren: je wilt er alles aan doen! Meer oosters lijkt het om deze gesel maar lijdzaam, in doffe berusting als kennelijk onontkoom baar te ondergaan. Kupang, de vijftigduizend inwoners tellende hoofdstad van Timor, maakt hierop geen uitzondering. Leegloop allerwege. Jongelui tot en met middelbare opleiding, slen teren nietsdoend in de stad rond, of zitten urenlang apatisch en loom voor zich uit te staren. Ze worden van dag tot dag arbeids- schuwer en krijgen steeds minder belangstelling voor wat dan ook. kom ov«r da brug giro 7600 Opgevangen worden ze niet. Er is in de hele stad geen enkele accom modatie, waar ze iets zinvols zou den kunnen doen. Pater Blasius Fernandez kan dat niet langer nemen. Hij wil méér voor zijn jonge landgenoten, dan een handjevol in een kleine primi tieve ruimte op te vangen. Hij wil een gemeenschapshuis, waar hij met hen bezig kan zijn. Qewoon ontspannend, maar ook opvoedend, waarvoor hij uit de jongeren een kader kan vormen. Om daarna sa men dan maar onbetaald werk te zoeken, zodat ze arbeid leren waar deren. Dat werk is er genoeg: armen helpen, inspringen bij een voudige huizenbouw, gewassenver- betering in tuinen, gezinsvoorlich ting (family-planning). Waarvoor ze uiteraard eerst zelf gevormd moeten worden. Welnu, dat alles kan in een gemeenschapshuis, waar de jongelui zullen komen als er in eerste instantie goede ont spanningsmogelijkheden zijn. Zo te horen een uitstekend initiatief. Maar hoe kom je aan de gelden als je weet dat de kerken elke maand de brandkast schoonvegen? Pater Blasius heeft de stoute schoenen aangetrokken en een SOS-brief aan Kom over de Brug geschreven. In zijn beste Neder lands, dat immers zijn taal niet is. Ondamks geldnood heb ik gespaard, maar ben nog maar op de helft, schreef hij. Er is nog 18.500 gulden nodig. Maar dan kunnen we ook aan de gang gaan op de fundamenten van een voormalige school om binnen een jaar ons ge bouw te hébben. Simpel maar doelmatig. Waar we les kunnen geven, lezingen hou den. een bibliotheek kunnen open stellen. films kunnen vertonen, muziek kunnen maken. Waar we 's avonds weer andere jongelui kunnen opvangen, die wel werk hebben, maar geen eigen huis. Waar ook het muziekkorps kan oefenen, feestjes, zoals bruiloften kunnen worden gehouden en to neelopvoeringen, want we hebben hier niets. Al blijft de hoofdzaak met de werkloze jongelui bezig te zijn. Het gemeenschapshuis, is voor ie dereen bedoeld, licht pater Blasius Fernandez toe: voor protestanten en islamieten, voor katholieken en hindoes. Dat is hier trouwens niets nieuws. Met al die geloofsgroepen voerde ik in de openlucht wel stukken op over de lijdenstijd. Wat dat betreft ervaart men hier geen onderscheid. Dit was het laatste artikel in deze Kom over de Brug-reeks. - 1,1 Pater Blasius Fernandez door H. Biersteker De verkoeling van de relaties tussen Egypte en de communistische wereld heeft een opmerkelijk bij effect: de kopten komen er lelijk tussen te zitten. Deze christelijke kerk met de oudste historische rechten in Egypte vormt met zijn zes miljoen leden een zesde deel van de bevolking. De kopten zijn er wèl bij gevaren toen de wat meer gesecula riseerde islamiet Gamal Abdel Nasser de fanatieke moslim-broederschap buiten de wet stelde. Chris telijke minderheden gedijen trouwens in landen met een islamitische meerderheid blijkbaar het best onder geseculariseerde bewindvoerders die de rechts-religieuze druk enigszins kunnen weerstaan. Zo zouden de Indonesische christenen nog wel eens naar een Sukarno kunnen terugverlangen, wiens filosofie een grappig mengsel was van wat hij van zijn moslims vader en zijn hindoese moeder had meegekregen. President Sadat van Egypte behoort tot een van de vele islamietische orden die onder Nasser lange tijd een teruggedrongen bestaan hebben gevoerd maar die nu weer opbloeien. In een poging het moreel van de Egyptenaren wat op te vijzelen heeft Sadat die orden waarin vele leden van de moslim-broederschap zich breed maken alle ruimte gegeven. Sadat maakt nu wel misbaar over zogeheten pogingen van imperia listen en zionisten om tweedracht te zaaien in Egypte, maar hij heeft zélf de krachten opgeroe pen die zich tegelijk tegen het communisme en het christendom keren omdat zij het communisme be schouwen als een late uitloper van de christelijke cultuur. Op de universiteitsgebouwen in Cairo stond vol gens de waarneming van een correspondent van Le Monde gekalkt: 'Jeruzalem kan niet bevrijd worden door de legers der atheïstenEn voor bepaalde moslimse leiders in Egypte zijn de christenen de bondgenoten van de atheïsten. In pamfletten die na de mislukte staatsgreep op 12 oktober in Kairo circuleerden werd deze toege schreven aan koptische officieren die hun weg naar boven in de hiërarchie belemmerd zagen en die Sadat wilden dwingen om meer kopten in zijn kabinet op te nemen. De laatste koptische minis ter belast met de portefeuille van toerisme was vorig jaar al verdwenen. Volgens de Neue ZUrcher Zeitung is het juist, dat de koptische exponenten van het arabisch socialis me veel meer openstonden voor de marxistische denkbeelden dan de islamitische. Nadat in 1971 de SBmiMMi Minaretten beheersen het stadsbeeld van Cairo zoals windmolens het landschap van Kinderdijk. linkse groep rondom minister Ali Sabri met hem ten onder ging, proclameerde Sadat een nieuwe maatschappij, gefundeerd op 'geloof en weten schap'. En dat geloof was de Islam, die werd erkend als de voornaamste inspiratiebron voor alle wetgevende arbeid. Sindsdien zijn de klachten van de kopten niet van de lucht. Die worden onder meer opgesomd in een telegram dat namens de koptisch-orthodoxe, de koptisch-katholieke en de koptisch-evangelische kerken reeds in augustus van dit jaar naar Sadat werd gestuurd. Eerst gaat het tegen de 'sectari- sche en kwaadwillige maatregelen' van het Wafk- ministerie. dat zich met wat bij ons zou heten 'geestelijke goederen' bezighoudt. Door bepaal de decreten zou het mogelijk zijn koptisch grond bezit te onteigenen eenvoudig door er een moskee op te projecteren. Het bouwen van koptische kerken zou aan strenge beperkingen zijn onder worpen. Verder klagen de kopten dat voor hun zonen examenresultaten niet meer de doorslagge- 'KERSTVREDE' Miljoenen mensen hangen in deze dagen aan hun radio, verdringen el kaar voor het televisie-journaal: is de vrede in Vietnam er al? (De gedach te, dat er ook mensen zijn die deze vrede met afgrijzen zien aanbreken: niets meer te verdienen; handel in verdovende middelen krijgt een klap; protituées zonder werk'; nachtclubs die moeten sluiten;' carrière in ge vaar). In september is het ons al van officiële zijde voorgehouden: vred» !rc vóór de kerst! Met verbijstering zul- len velen zich afgevraagd hebben j. waarom dit alles in dit laat stadium van de oorlog nog zo lang moet duren en waarom tot de laatste dag de v bommenregens moeten voortgaan. Vooral wanneer zij vernemen dat al in 1969 vrede gesloten had kunnen zijn wanneer men toen met het terug- ÏL trékken van 90 pet. van de Noord- x Vietnamese troepen genoegen had ge- r. nomen. En vooral als men zich herin- L nert dat Johnson indertijd verklaarde dat ieder redelijk mens kon inziend dat de strijd tegen de Amerikaanse overmacht zinloos bloedvergieten r(je meebracht. Was de strijd tegen de anderen, die nü blijken niet overwon- nen te kunnen worden, dan niet zin loos? Maar goed, wie zal zich niet m verheugen in vrede in Vietnam? Lie- S ver dit uur dan het volgende. Maar m hoe het ook zij, laat niemand op de sinistere gedachte komen om deze vrede 'kerstvrede' of zoiets te noe men. Een grotere vloek is nauwelijb W denkbaar. Ik weet niet of men bewust g gestreefd heeft naar een vrede vóór m de kerst, alsof deze vrede ook maar één uur uitstel lijden kon. Iedere poging om bewust een en ander te gf laten samenvallen inclusief een daar- j toe dienend uitstel kan alleen maar als de allergrootste huichelarij van J allle tijden bèkemmerkt worden. Ge- i zien de ruim zes miljard ton munitie g neergeworpen op dit arme land, ge- jg zien ook de (officiële) miljoen doden die deze 'bevrijdingsoorlog' gekost i heeft. Als er in deze dagen vrede i komt in dit geteisterd gebied van g zuid-oost-Azië, dan past ons als mensen alleen maar schaamte en stilte. En, 3 kerstvreugde is nog heel wat anders. gj GEREF. KERKEN Beroepen te Laren: drs. F. W. Fokke- ma te Zweeloo. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Wetsinge-Sauwerd en tl Zaamslag: E. Woudt, kand. te Bun schoten. DEN HAAG Gisteren is in DenEjy Haag het Algemeen Verbond Bouwbe- eer drijf (AVB) opgericht. Dit verbond m komt 1 januari in de plaats van de y 5 stichting Raad van Bestuur Bouwbe- drijf. In het AVB zijn de organisatie van ondernemers in de bouwnijver- nj, heid verenigd. De opdracht van het AVB is behartiging van de collectieve belaA», gen van het bouwbedrijf. Teneinde §2-] een zo breed mogelijke basis aan dit toporgaan te geven zijn niet alleen LE functionele en structurele organisa- ties, maar ook de gewestelijke vereni gingen alsmede de jongerencontacten jjjjt in het AVB vertegenwoordigd. Het bestuur van het AVB wordt ge-101,1 vormd door een college bestaande uit 32 leden. Het secretariaat van het AVB is gé jje] vestigd: Benoordenhoutseweg 21, Der 25 Haag. tel. 070—245008. vende criteria zijn om al dan niet door te mogen studeren; dat ze uit overheidsfuncties worden geweerd en dat ze in publikabies worden verdacht van samenzwering met zionistische kringen hetgeen wel weer heel iets anders is dan heulen Evenals andere Egyptenaren plegen ook de kopten zich over het algemeen nogal sterk uit te druk ken. Zij verklaren tenslotte liever het martelaar schap tegemoet te gaan dan in eigen land verne derd te worden. Maar zelfs ingewijden, die zich niet herinneren de soep ooit zo heet gegeten te hebben als die van weerszijden werd opgediend, geloven nu wel dat er voor de kopten reële bedreigingen zijn. De voornaamste daarvan is de steeds grotere invloed van Khadaffi, de leider van de in aanzien snel gestegen buurstaat Libye, die zijn militante buitenlandse politiek onderbouwt door terug te grijpen op de meer rigide islamiti sche wetten en zeden. Het handje-afhakken we gens diefstal spreekt daarvan wel het meest tot de verbeelding overigens niet tot de verbeelding van Sadat, die daar niets voor voelt. Evenmin voor een herinvoering van een alcohol- en vlees verbod of de sluierdracht voor de vrouw in het openbaar. Persoonlijke status Wat zelfs door een mondjesmaat toegeven van Sadat echter wèl onmiddellijk bedreigd wordt is de zgn. 'persoonlijke status' voor de christenen op grond waarvan deze niet behoeven te voldoen aan bepaalde door de Koran ingegeven voorschriften waar zij gewetensbezwaren tegen hebben, maar zich ook van bepaalde vrijheden die de Koran toestaat kunnen onthouden. Bijvoorbeeld van de mogelijkheden tot een voor de man zeer geriefelij ke huwelijksontbinding. Het aantasten van die status was tot dusver ook met een beroep op de algemeen geldende wetgeving niet mogelijk. Het heeft de regering Sadat in niet geringe verlegen heid gebracht dat in zijn land. waar moslims en christenen toch redelijk met elkaar omspringen, de laatste maanden uitbarstingen van volkswoede tegen koptische kerkdiensten hebben plaatsgehad, waarbij slachtoffers zijn gevallen en kerken wer den verwoest. Een parlementaire onderzoekcom missie kwam tot de slotsom 'twee kijven twee schuld'. En inderdaad, de kopten vormen een trotse minderheid die niet over zich laat lopen. Kha UK 'Strohalm of staf?' (ondertitel: Wt beweegt de gebedsgenezer?), door li- ze Stilma, ds. A. Klamer en dr. X UJV Zeegers. Uitg. Semper, Agendo, Apel^VR doorn, 93 pag. Prijs ƒ8.90. 7351 In dit boek geeft eerst Lize Stilma 'n aantal reportages van door haar bij gewoonde samenkomsten met gebeds genezers. Jammer is dat zij de be 180 langstellende lezer aldoor voor dl voeten loopt met haar eigen opmer kingen, die soms behoorlijk flauv zijn, zoals deze: 'Een man gaa achter het rijtje staan met de rechter hand omhoog, alsof een paraplu hei zojuist door een windvlaag is ont rich rukt.' Ook herhaalt de schrijfster ziel zelf regelmatig; bovendien heeft a ,in het vaag over 'deze week' of 'dea avond' zonder de zaak behoorlijk ti 1120 dateren (trouwens, ze documented überhaupt niet) kortom, dit dee van het boek is bepaald niet sterk. I zei hierboven: jammer en dei zwakke inzet is dóérom zo jammer omdat IKOR-dominee Klamer er psychiater Zeegers zulke goede veria len weggeven. Bijdragen die bewogen maar niet geëmotioneerd zijn. Ds. KB mer zit met name dwars (en hier lij de reden van zijn medewerking aai deze uitgave) dat in de kringen va1 de gebedsgenezers een geloofsdicla tuur heerst, die bijv. hierin tot uit NI] drukking komt dat men de (niet op nezen) mensen dwingt te geloven i «le hun óngelovigheid. Zowel ds. Klami ged als dr. Zeegers attenderen er op da Alp een wonder iets anders is dan dj In natuunvetten opzij zetten. De door dr Zeegers geschreven hoofdstukken zijj erg eerlijk en openhartig. Natuurlij" kan gebedsgenezing succes hebbel zegt hij', want het is een techniek djj op allerlei manieren invloed kan he' ben.' Ik beveel dit boekje gra» aan. men moet zich dan maar nil ergeren aan de verhalen van Lf Stilma, je kunt ze eventueel oveö laan, want ds. Klamer heeft ook eer paar sprekende voorbeelden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2