dag, maandag
'Aan het toneel krijg je
heus geen verbeélding,
het tegendeel is waar'
OPGEVEN VAN
FAMILIEBERICHTEN
EN ANDERE
ADVERTENTIES
CEDERENDE DE AVCNDUREN
Mid-winter-kleren in Gassel te
dagpecept
Elke WERKDAG (behalve 's zaterdags) bestaat er 's avonds tot
acht uur gelegenheid tot het telefonisch opgeven van familie
berichten. die nog de volgende ochtend moeten worden geplaatst.
Dit kan uitsluitend onder no. 020-220383. Ook op ZONDAG
AVOND is dit mogelijk, maar dan van 6 tot 8.30 uur.
Eventueel kunnen elke WERKDAG (behalve 's zaterdags) ge
durende de avonduren tot 8 uur ook andere advertenties opge
geven worden. Deze advertenties kunnen echter niet de volgende
dag worden geplaatst.
Na bovenstaande tijdstippen kunnen geen advertenties meer
worden opgegeven.
ATTENTIE! U gelieve steeds duidelijk op te geven in welk blad
U de advertentie wenst te plaatsen (Trouw, De Rotterdammer,
Nieuwe Haagse Courant, Nieuwe Leidse Courant, Dordts Dag
blad), alsmede de gewenste breedte.
KITTY JANSSEN over haar rol in 'Wie is er bang voor Virginia Wooiff?'
IX men schrijft ons 4 I
O7
De redactie behoudt ilch het recht voor om
ter opname ln deze rubriek ontvangen me
ningsuitingen verkort weer te geven. BI]
publikatle wordt met dc naam van do
Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor
den gezonden aan de heer Joh. C. Francken.
secretaris van de hoofdredactie van Trouw-
Kwartet. Postbus Mt. Amsterdam.
Dubbelzinnig (1)
Als de gereformeerde synode volgens
Kuitert in haar uitspraak dubbelzin
nig is geweest, dan heeft zij een
lelijke streek utgeihaald en gezondigd
tegen het 9de gebod. Het zal nu toch
wel langzamerhand duidelijk worden
dat wij Kuitert onmogelijk langer als
gereformeerd hoogleraar kunnen
handhaven. Want wat in Genesis 3
staat is een historisch gebeuren d.w.z.
een feit door tijd en plaats bepaald.
Nu Kuitert dit zo openlijk blijft ont
kennen mag er voor hem in onze
gereformeerde kerken geen plaats
meer zijn.
Ie. Eloërmond J. Tipker
Dubbelzinnig (2)
Ik aarzel niet om de weergave van
wat er werkelijk ter synode gebeurd
is zoals dit in het Interview met
prof. Kuitert, overgenomen uit het
V.U. magazine, staat te lezen een
karikatuur te noemen. Zéér betree
renswaardlg in de situatie op dit
moment! De synodale uitspraak wilde
helemaal niet dubbelzinnig zijn en is
dit ook niet. Ook niet ten aanzien van
het daarin voorkomende woord 'ge
beuren' in de uitspraak. Want vergeet
niet, dat deze synode bleef vasthou
den aan de uitspraken van Amster
dam en Sneek, waarin staat, dat
hetgeen in de belijdenis der kerk
over de oorsprong der zonde onder
woorden is gebracht, de fundamentele
betekenis, die de Schrift aan deze
geschiedenis toekent, duidelijk tot uit
drukking brengt. Daarom stelde de
synode vast, dat de ontkenning van de
historiciteit van de zondevar, als de
afwending van de mens van zijn God
aan de aanvang van de menselijke
geschiedenis, daar niet mee in over
eenstemming is. Daar is niets aan
veranderd! Het woord 'geschiedenis'
en 'gebeuren' heeft een duidelijke
inhoud De zondeval van de mens,
van onze eerste voorouders, is in de
geschiedenis gebeurd. Dat is een dui
delijke uitspraak van de synode. Aan
de theologen van de V.U. besloot de
synode te verzoeken en daarbij
werd stellig en met name óók aan
prof. K. gedacht! bij het uitdragen
van de resultaten van hun theologisch
onderzoek de nodige zorgvuldigheid
ten opzichte van de kerken in acht te
nemen. Dat was blijkbaar niet steeds
gebeurd. Maar die gevraagde 'zorgvul
digheid' zal zeker moeten plaatsvin
den, wanneer prof. K. zich laat inter
viewen.
Velsen
A. C. van Nood.
lid van de synode
van Dordrecht
Dubbelzinnig (3)
Prof. Kuitert gebruikt wel duidelijke
taal, bij alle onduidelijkheid van de
synode. Is het niet erg, dat er zo
gereageerd wordt op een moei'ijk tot
stand gekomen besluit van de synode,
en dat nog wel door een professor.
Moet men nu Gods scheppingswerk,
ook dat van de eerste mens Adam,
van het paradijs, van de staat der
rechtheid en van de zondeval, ten
koste van de moderne wetensohap
maar prijs geven, alsof wij mensen,
Gods werk zouden begrijpen in de
schepping en in de zondeval. Wat
moeten we onze kinderen, ook op
school (ik ben zelf leraar) vertellen
over deze dingen, als we er zelf niet
meer achter staan, als zijnde werke
lijk gebeurd? We gaan op die manier
de mist in, en dat kan gevaarlijk
worden.
Leerdam j, Steketee
Dubbelzinnig (4)
Het besluit van onze synode over de
historiciteit van de zondeval is dub
belzinnig. een woordenspel. De ge
dachte komt bij mij boven: Wordt
met zulke uitspraken het vooral me
delevende kerkvolk wat zoet gehou
den? Nu er' dan zoveel ruimte is
gemaakt kan men verder gaan op de
Ingeslagen weg. Wee onze gerefor
meerde kerken met een eigen machti
ge bijbeluitleg!
Midwolda (old)
J. Tulp
EO/Kom over de brug
De EO presteerde het om in een
radio-uitzending over Kom over de
brug te spreken over: een geraffineer
de actie ten dienst van de revolutie;
een actie die het etiket van 'christ-
lijk' draagt maar de naam van Chris
tus misbruikt enz. Indroevig. Laat
iedereen de projectenkrant lezen, dan
is er toch geen twijfel meer mogelijk
dat het hier gaat om een stukje
dankbaarheid dat wij dit kunnen en
mogen doen.
Amsterdam P. de Jong
Sinterklaas (3)
De heer Olof heeft wel gelijk, ik zou
haast zeggen het grootste gelijk van
de wereld, maar zoals meestal, ligt de
waarheid weer ergens in het midden.
Naar mijn idee kunnen we Sin
terklaas niet zomaar met pensioen
sturen vanwege alle ellende in de
wereld. We zouden hem wel kunnen
vragen zich wat te matigen. De warm
te, de liefde en het saamhorigheidsge
voel mag je de kinderen die er in
delen kunnen niet onthouden omdat
anderen het niet hebben. In deze
koude, harde wereld zullen wij onze
kinderen alle liefde en warmte mee
moeten geven die wij hebben. Als wij
daar allemaal in slagen zouden, was
de zaak in de hele wereld voor elkaar,
want de liefde zoekt zchzelf niet. Nu
lijkt dat een onmogelijke opgave. Of
zou het misschien toch niet toevallig
zijn dat Sinterklaas en Kerstfeest in
dezelfde maand gevierd worden, en is
het feest van de goedheiligman dan
toch niet zo profaan als wij sinds de
reformatie wel dachten? Alleen zou
het dan misschien wel eerst
Kerstfeest moeten zijn om het Sin
terklaasfeest te kunnen vieren.
Lopik C. Tluyzer-Vink
Kiezen
Worden de confessionele partijen wer
kelijk tot de lakeien van links gede
gradeerd als zij het aanbod van Den
Uyl zouden aanvaarden? (Tr/Kw van
2 dec.). Deze stelling lijkt mij on
houdbaar alleen al om het feit dat
men ook kan stellen dat Den Uyl
door zijn aanbod de slaaf wordt van
de confessionele drie omdat hij moet
afwachten 'op welk moment het HEN
het best uitkomt, de stembus weer te
laten spreken'. Het is duidelijk dat ln
de conceptie van Den Uyl de confessi
onelen en de progressieven op elkaar
zijn aangewezen, iets wat hij voor de
verkiezingen ook aangaf en waarvan
hij de erkenning van de confessionele
drie gevraagd heeft. De KVP par
tijraad was tot deze erkenning bereid,
maar de ARP en de CHU hielden de
boot van een geestverwant gevoelshu-
welijk af en waren alleen bereid tot
een gesprek over een ijskoud (denk
aan Biesheuvels briet) verstandshuwe
lijk. Wat Den Uyl nu aanbiedt is m.i.
een toenaderingsperiodë waarin het
wantrouwen over en weer kan afne
men; waarin de confessionele partijen
zich kunnen bezinnen op wat het
evangelie werkelijk voor de politiek
betekent nu de automatische band
tussen kerk en politieke partij is
weggevallen en van confessionele par
tijen eigenlijk al niet meer gesproken
kan worden; waarin dus de 'gerefor
meerde' confessionele partijen aan de
hand van hun evangelische opdracht
voor mens en mensheid kunnen vast
stellen waar hun aangrijpingspunt en
koers i het moderne politieke
krachtveld ligt; waarin naar een stem
busafspraak en een regeringsakkoord
kan worden toegewerkt vóór de vol
gende verkiezingen bv. over twee
jaar, tussen de progresseive concentra
tie (die ook nog lang niet uitgegist
is) en een of twee partijen die uit
een integrale catharsis van de huidige
confessionele partijen oude stijl zul
len voortkomen. Het is m.i. deze keu
ze, die mannen als Bruins Slot, Berg
huis, Bogaers, de Boer en Bleumink
om maar een paar B's te noemen,
voqr ogen stond en staat. Er is van
'een patstelling geen sprake. Er is
sprake van een weigering of aarzeling
bij veel confessionelen ora duidelijk
en definitief te kiezen op een moment
dat men daar niet meer omheen kan.
Dit pleidooi vraagt niet om een her
stel van rooms-rood. Er is iets veel
fundamentelers aan de gang. Het gaat
om het tot stand komen van een
constructieve coalitie tussen partijen
van consequent democratische socialis
ten, radicalen, humanisten en alle
vooruitkijkende christenen die hun
hiernumaals geloof over hun verant
woordelijkheid voor het bewerken, be
waren en beter maken van de gehele
schepping putten uit het evangelie
van Jezus van Nazareth over het Ko
ninkrijk Gods als een praktische en
ook juist nu juist meer dan ooit
noodzakelijke richtingaanwijzer voor
mens en maatschappij.
Amsterdam Johan W. E. Riemens
Sociale werkplaatsen
In een ingezonden stuk van de heer
Kamphof te Hoofdorp lazen wij een
uitleg van de werktijden in de sociale
werkplaatsen die resulteerde in een
werkdag van 7Vè uur. Deze tijd is
waarschijnlijk in Hoofddorp juist,
maar niet overal. In Rotterdam b.v. is
de officiële werktijd van 812.30 en
van 15 uur; de koffiepauze valt
onder werktijd en kan dus niet tot
vrije tijd gerekend worden: dus een
werktijd van SV2 uur! Wel heeft men
sinds april j.l. 's morgens en 's
avonds een kwartier reistijd gekregen,
omdat de 10 *4 uur uit en thuis door
de verkeersdrukte in Rotterdam flink
overschreden werd. De werktijden van
de geestelijk gehandicapte mens zijn
nog te lang. Deze mensen hebben
geen flauw idee van uren. Wij verde
len onze krachten over de gehele
werkdag. Dat kunnen zij nietZij
werken op volle kracht vanaf 8 uur
en zijn in de loop van de middag
doodmoe.
Rotterdam
M. Hokke-Levering
N. de Groot
groepsleidsters
Beginselpolitiek?
In Tr/Kw van 30 november geeft mr.
'Frans' Andriessen het volgende com
mentaar op het bankroet van de KVP:
'Ik heb de indruk dat dc polarisa
tie... is aangeslagen. We zullen als
christelijke partijen (let op het meer
voud) over dit fenomeen moeten gaan
nadenken'. In Brandpunt van vrijdag
1 dec. liet hij zich in dezelfde geest
uit. De heer Lanser van het CNV
heeft volgens Nederlandse Gedachten
van 2 december zo ongeveer hetzelfde
gezegd. Typisch is dat beide heren
zich bedienen van het woord 'gaan'.
Men wil dus 'gAAn nadenken',
'zich gAAn beraden'. En als je
dan leest, wat hun eerste zorg is, sta
TROUW KWARTET MA \ND.\G 11 DECEMBER 1972
(ADVERTENTIE)
Soim&öe^
Kwaliteits-
HANDSCHOENEN
en -TASSEN
Handzame prijzen.
In Uw omgeving
voorHANDEN.
BINNENLAND
fpSjfl
'y> !ÉS -
H,,
Met een buggy en twee Harley-motoren is Betty van 'Roek-
van de in 't oog springende midwinter kleren bijeen ge-
broeken van Pied de Poule (die zitten zoals 't hóórt), flu-
ties. Alles van 35 tot 85.
in 64' afgereisd naar Drente. In Gasselte werden een paar
bracht, zoals op de groepsfoto is te zien: super pullovers,
welen broeken, een tweed-pak en truitjes in tientallen varia jj*
In Tr/Kw van 5 december stom ba;
plaatje met bovengenoemd opsc |n
Een kleine verandering op de
en daar gaan we dan Mogei
a.u.b. in de toekomst verschoond |S r
ven van dergelijke dwaze oprai
gen? De kerstman is een begrip
bulten onze christelijke opvatt
moet blijven. Wij moeten het t
ristisehe sinterklaasfeest buiter
kerkdienst houden en in ons
lijk dagblad verwachten wl]
woorden over een kerstman. R*j
Enj
s r
"W-
onllld
'Kijk, ik ben ontzettend blij
met m'n drie kinderen. Maar
stel dat ik ze niet zou hebben
gekregen, nou, dan verzon ik ze
echt niet. Ik zou me in het
sociale werk storten, of een
hond nemen.'
Ze zegt dat de vertaling van
Gerard Kornelis Markies van
het Reve zo goed is. 'Het is
grandioos wat Van het Reve
ervan heeft gemaakt. Of ik zelf
wel eens van die spelletje heb
gedaan zoals in Viriginia
Woolf? Nee. ik gruw ervan. Ik
haat treiteren. Het zijn vrese
lijk zieke mensen. Ik begrijp
wel dat ze van elkaar houden,
maar het is zo zonde van de
tijd, die ellendige gesprekken.
Ik ben een boerenmeid. Als ik
ergens ruzie over heb dan zeg
ik: kom. doe niet zo flauw, even
uitpraten. Ik ga dan niet van
die spelletjes verzinnen. Het is
een sadisme en masochisme dat
me totaal vreemd is.'
'Het enige dat ik van Martha
heb is dat ik ook van een
borreltje hou en een grote bek
heb. Ik moest dikker worden
voor deze rol. Heb ik dagenlang
moorkoppen gegeten. Maar ik
voelde me er niet fijn bij. Tien
a zo subliem werd gespeeld.
pond was ik aangekomen. Nu
zijn er weer vijf af en ach. ik
vul het allemaal een beetje op
in m'n kleren, zodat ik er als
een vadsig wijf uitzie.'
Kitty zegt dat ze er geestelijk
niet onder lijdt als ze iedere
avond verschrikkelijke dingen
moet zeggen. 'Nee, ik zie het
zuiver als vakmanschap. Dan
vinden we trouwens allemaal.
Dat meisje is ook goed hè? En
die jongen nou, die doet het
nu prima. In het begin was het
wat moeilijk, oh, wat is die
jongen uitgescholden door Van
Hensbergcn! Kijk, hij komt net
van de toneelschool en daar
heeft ie ólles gedaan behalve
toneelspelen leren. Eindeloze
discussies enzo. Van Lo heeft
hij een spoedcursus tonee ge
kregen èn góed. En dan zeggen
ze nóg dat je aan het toneel
hij een spoedcursus toneel ge-
gendeel is waar hoor.
Niemand kan
alles spelen
Na 'Wie i^ er bang voor Virgi
nia Woolf' brengen Kitty Jans
sen en André van den Heuvel
en
ir c
ak
aa
nes
rinj
is
en
ion
bg
sto
va:
S;
e
roe
nar
je wel paf! De taktiek is #ti
geweest! Het effekt van de 'poli
tie', het gebrek aan een adel |Q(
partijvorming zijn de oorzaak var
ramp. Dat het wel eens helemaal IP/
zou kunnen zitten met hun eth n
instelling ten aanzien van de v 'hoi
stukken betreffende sociale gerei var
heid en vrede schijnt niet n iem
hoofden op te komen. De toetss (at;
zeg me wie uw vrienden zijn en i ems
u zeggen wij gij zijt, hebbeijen
kennelijk niet in hun bagage.
Den Haag
G.
Concurrentie?
Kitty Janssen kijkt door het raam van haar huis de tuin in. 'Ja, zo zat ik een tijdje geleden ook naar het gras te turen.
Toen dacht ik: je hoeft er alleen nog maar onder te gaan liggen, want je hebt verder toch niks te doen.' Maar de vrij
willige begrafenis van blijspel-speelster Kitty Janssen (42) is voorlopig uigesteld. Want ze heeft weer wat te doen.
Dat 'wat'' is de zware rol van Martha in het nu al klassieke stuk 'Wie is bang voor Virginia Woolf?" dat ze samen
met André van den Heuvel van stal heeft gehaald en dat nu avond aan avond met geweldig succes wordt gespeeld.
Anneke blijft
een blijvertje
'Het is eigenlijk doodeng ge
weest,' zegt zangeres Anneke
Grönloh (29) nu over de tijd
dat ze in het begin van de
jaren zestig aan de top stond in
het lichte muziekwereldje van
Nederland. 'Als ik niet steeds
zulke grote hits had gemaakt,
was de teruggang veel geleide
lijker geweest.' In feite is An
neke nu moeder van twee
zoons nooit echt weggeweest.
Champignon-kaassoei
Een paar weken geleden waren
de heren critici razend van en
thousiasme over het spel van de
vier mensen die Virginia Woolf
opnieuw op de planken bren
gen. 'André van den Heuvel
heeft het bedacht,' zegt Kitty.
'Hij zei tegen me: laten we
Virginia weer gaan doen. Die
rol van Martha is geknipt voor
je. Nou, ik schrok me rot. Ik
dacht aan de vertolking van
Ank van der Moer destijds. Ik
heb trouwens samen met Ank
in Londen tien jaar geleden de
film gezien. Ik had toen natuur
lijk geen idee dat ik zélf nog
eens in Virginia Woolf zou spe
len.'
Iedereen verklaarde Kitty en
André voor gek: stel je voor,
een toneelstuk dat vrijwel heel
Nederland al heeft gezien en
dat tien jaar geleden voor aller
lei rellen zorgde en bovendien
al zo subliem werd gespeeld.
Hoe halen die twee het in hun
hoofd om het dan ook nog in
een vrije produktie te brengen.
'We stelden toen dat we het
alleen zouden doen als Lo van
Hensbergen de regie zou voe
ren. Die man is specialist in
psychologische drama's. Nou,
Lo wilde en toen zijn we begon
nen. Voor mij persoonlijk was
het ontzettend moeilijk. Ik heb
altijd in blijspelen gestaan. Van
Hensbergen heeft me af en toe
ontzettend op m'n duvel gege
ven, zo van: je moet niet den
ken dat je leuk bent en dat
soort opmerkingen, terwijl je zó
je best doet. Af en toe wil je
dan wel gillend van het toneel
lopen!'
Kitty speelt de hysterische, ver
beten vrouw in 'Wie is er bang
voor Virginia Woolf?' dat Ed
ward Albee op zijn 32ste jaar
schreef. Het is het verhaal van
een echtpaar uit 'het betere mi
lieu', dat elkaar voortdurend
aan het treiteren is. Als Martha
is ze de alcoholiste die haar.
man George (André van den
Heuvel) verwijt dat hij het niet
zo ver heeft geschopt in de
maatschappij en bovendien ge
ven ze elkaar de schuld van de
kinderloosheid van hun huwe
lijk. Ze verzinnen dan een kind,
praten erover. Zeggen dat het
jarig is. Dat ze brieven van
hem hebben gekregen.
'Ik ben er te
Hollands voor'
'Ja. wat is het voor een stuk.
Drama? Een komedie? Volksto
neel? Het is in ieder geval
ontzettend knap. Dc mensen in
de zaal zitten te lachen om
vreselijke drama's. Het is toch
een drama, dat mensen die geen
kinderen kunnen krijgen, er
dan maar één verzinnen? De
tekst zit vól dubbele bodems. Je
moet ontzettend goed luisteren.
Ik geloof dat het een drama in
de vorm van een blijspel is.'
nóg een vrije produktie. Dat
wordt dan een blijspel: Vrouw
zoekt moord-kerel' met verder
Wiesje Bouwmeester en Arnold
Geldermans. 'We zoeken nog
een man die voor ouwe snoeper
moet spelen. Da's moeilijk,
want de meeste acteurs zitten
vast bij een gezelschap. Daar
zitten ze veilig. Ook wel begrij
pelijk natuurlijk. Trouwens,
niet iedereen kan goed een ouwe
snoeper op het toneel zetten.
Dat is nou typisch Hollands om
te zeggen: je moet Alles kunnen
spelen, anders ben je geen goed
acteur. Ik vind dat grote onzin.
Mary Dresselhuis is groots in
het blijspel. Die moet je echter
niet in een drama zetten. Tóch
is het een geweldige actrice.
Toneelspelen ls een vak.
Je hebt toch ook diverse soorten
timmermannen? Neem deze
stoel. Die heb ik op een veiling
gekocht. Is oud. Prachtig, al dat
houtsnijwerk. De man die mijn
keuken waterpas in elkaar heeft
getimmerd, die kan zo'n stoel
niet maken. En ik laat zo'n
houtbewerker m'n keuken niet
ln elkaar timmeren. Dat bedoel
ik nou. Je kunt als acteur een
beetje jonger en een beetj ou
der spelen. Maar ook Ko van
Dijk is niet ;n staat om een
jonge meidenversierder van am
per twintig jaar op het toneel
te zotten. Je moet Karei Appel
geen pentekening laten maken
en Esscher zou niet hebben ge
weten wat hij met - tien grote
potten verf moest doen.'
Dan is Kitty Jansen dus toch
een uitzondering, want ze speelt
zowel blijspel als drama's. 'Ja.
nee, kijk, het was voor mij
natuurlijk een enorme handicap
dat ik het blijspel-image heb. Ik
was er als de dood voor dat de
mensen om me zouden lachen
als ik bijvoorbeeld radeloos de
zaal in moet kijken. Maar het is
niet gebeurd. Ik vóel dat de
mensen me een kreng vinden
en dat is goed. Dat betekent dat
ik de rol goed speel. Ik
schmink me er haast piet voor.
Ik doe veel wit onder m'n ogen
en verder loop ik vanzelf rood
en paars aan door alle woede
uitbarstingen.'
Kitty Jansen is dus weer druk
bezig. Vrijwel iedere avond spe
len, in totaal 130 uitvoeringen
van Virginia Woolf. Dan moet
ze zich overdag met haar drie
kinderen bezig houden èn ze zit
midden in een verhuizing, want
de familie gaat in Amsterdam
wonen, waarna ook André van
den Heuvel zich bij haar zal
voegen. 'En straks natuurlijk
repeteren voor het nieuwe stuk
'Vrouw zoekt moord-kerel'. Be
halve dat het een leuke voor
stelling gaat worden zit er nog
een speciaal feestelijk tintje
aan: Wiesje Bouwneester zit
volgend jaar vijftig jaar aan het
toneel. Ja, ze wil het natuurlijk
stilhouden, maar daar komt
niks van in!'
Ze trad sinds haar gloriejaren
'nog altijd zo'n drie keer per
week op en er waren ook tour
nees door Denemarken, Surina
me en Joegoslavië. Ophouden is
er voor Anneke nog lang niet
bij want ik vind het heer
lijk om applaus te krijgen en ik
ga net zolang door met zingen
tot ik het niet meer verant
woord vind.'
Pim over 'vrouwen
die werken'
'Ik geloof dat het erg belangrijk
is dat een vrouw naast huiselij
ke beslommeringen iets te doen
heeft ln het huwelijk. Ze hoeft
niet per se uit werken te gaan.
maar moet wèl met iets bezig
zijn,' vindt P.m Jacobs, musi
cus-presentator uit Loosdrecht.
Hij doelt hier op zijn vrouw
Rita Re.vs die behalve het huis
houden ook een taak heeft als
zangeres. 'Het is erg leuk dat 's
avonds aan tafel niet alle aan
dacht op de man is gericht,
maar dat de vrouw ook kan
vprtellen over haar bezigheden.
Het feit dat we allebei in de
muziek zitten betekent dat we
elkaar kunnen aanvullen en dat
maakt het extra leuk.'
De eenvoudige
jeugd van Pien
Behalve Pien van Hans Wiegel
hebben we ook nog een Pien
van Eric Herfst. Dat is dan'
Jasperina de Jong, die er altijd
voor uit wil komen dat ze uit
een eenvoudig arbeidersmilieu
stamt. "Heel romantisch eigen
lijk. Mijn vader was metselaar.
Annemarie Oster zegt altijd:
'Wat heerlijk eenvoudig! Wat
ben ik jaloers.' Pien vertelde
een en ander aan een verslag
gever van de KRO-gids. Ze ver
trouwde deze man ook toe dat
ze van mening is dat er altijd
wel oorlog zal blijven, want het
volk is nu eenmaal stom. Als de
arbeiders hun natje en hun
droogje hebben en een auto om
aan te knoeien, dan zijn ze
tevreden.'
200 gr. champignons
1 1. bouillon
40 gr. boter
40 gr. bloem
1 eidooier
1 dl. melk
peper, zout
citroensap
50 gr. kaas
Was de champignons goed ei
als het erg grote zijn, dan wa
kleiner snijden. Smelt de bote!
en smoor de groente hierin zo'i
minuut of tien. Voeg dan dl
bloem toe en roer één en ande:
glad. Dan onder voortduren!
roeren er de bouillon (gewooi
van een blokje en heet watei
gemaakt) toevoegen. Zorg er
voor dat de soep blijft koker
Klop de eidooier een beetje e
doe er de melk bij. Haal de pa
even van het vuur en doe e
het ei-melk-mengsel bij. Dai
weer op het vuur en op smaa
brengen met peper, zout, wa
citroensap en vlak voor het oj
dienen er de in kleine stukje
gesneden kaas bij doen.
Menutip: Campignon-kaassoej
rode kool met annanas, gekool
te aardappelen, slavinken, bil
terkoekjespuddlng.