Groen van Prinsterer en de gereformeerde gezindte Nog eens de gesloten ogen c J Langzaam zingen op de bruiloft Trouw K wart et Er is een aansteker voor iedereen. Overal verkrijgbaar! vandaag Beroepings- werk Protestantenbond helpt Surinamers Griekse bisschoppen laken vrijmetselarij U kunt nu nog kiezen! Kies dus maar met vertrouwen Hervormd rapport over liefde en sexualiteit Relikwieën van Lazarus gevonden Li Bockenctalagi TROUW /KWARTET DINSDAG 28 NOVEMBER 1972 KERK/BINNENLAND T2/ door dr. R. H. Bremmer Er is een behoorlijke steen ge worpen in de wat verstilde vijver van de gereformeerde gezindte. De predikantenconferentie op De blije werelt heeft pennen en ton gen losgemaakt. Vooral het feit dat slechts predikanten van de hervormd-gereformeerde richting en dominees uit de christelijke gereformeerde kerken en uit de gereformeerde gemeenten een persoonlijke uitnodiging kregen, kwam in discussie. Terecht maak te collega Overduin daar bezwaar tegen, gezien het feit dat ook sy nodaal gereformeerden en vrijge- maakten (binnen en buiten het verband) met bovengenoemde groeperingen samenwerken in het contact-orgaan van de gere formeerde gezindte. Stond die samenwerking voor deze confe rentie op non-actief? Hoever reikt de gereformeerde gezind te? Dat is de vraag die opeens actueel is geworden. Is zij een reëel bestaan de groepering? In dit verband wil ik in een poging de discussie verder te brengen aandacht vragen voor wat Groen van Prinsterer over deze kwes ties schreef. Groen blijft de moeite waard! Bovendien: wij danken aan hem het spreken over een gerefor meerde gezindte. In het revolutiejaar 1848 publiceerde Groen een geschrift 'Het regt der hervormde gezindheid'. Het is als een manifest van de gere formeerde gezindte te beschouwen. Groen bundelde daarin c.n reeks arti kelen die hij eerder in het ma d- schrift 'De Vereeniging' schreef. I it boek is in zekere zin de afsluiv.ng van zijn acties, die hij in de jaren veertig van de vorige eeuw voerde om de hervormde kerk terug te brengen naar haar confessioneel funoament. Bij lezing van dit geschrift valt in de eerste plaats op, dat voor Groen de gereformeerde gezindte een duidelijk bestaande realiteit was. Hij onder scheidde scherp tussen het 'kerkge nootschap' en wat hij afwisselend de hervormde of gereformeerde gegezind- heid noemde. Voor Groen had dat woord 'gezindheid' de waarde van 'kerk'. Zo wordt de uitdrukking ook gebruikt in de Grondwet wanneer over de toekenning van tractementen aan de bedienaars van de verschillen de 'gezindheden' wordt gesproken. Het is van belang daarop te letten. Voor Groen betekende het onderschei den tussen het hervormde 'kerkge nootschap' en de hervormde of gere formeerde gezindheid niet de vlucht uit de kerk naar een bredere groepe ring. Hij gebruikte die onderscheiding juist om hervormden èn afgescheide nen terug te roepen tot kerkelijk sa menleven. Aan het slot van een be langrijk gedeelte in zijn betoog riep hij allen 'gescheidenon of leden van het kerkgenootschap' op te bedenken 'dat wij leden zijn van de Nedcrland- sche Hervormde Kerk. van de Gere formeerde Gezindheid'. Groen wilde vanuit zijn positie in de hervormde kerk de afgescheidenen geen moment loslaten of daarbuiten rekenen. Hij had het voor hen tegeno ver de regering in 1837 opgenomen in zijn geruchtmakend protest tegen hun vervolging. Hij trotseerde daarvoor zelfs het ongenoegen van koning Wil lem I. Nu, elf jaar later, beleed hij krachtig de band die hem als lid van de hervormde kerk met hen verbond. Daar was in 1848 opnieuw moed voor nodig. Hij had nimmer de hoop verlo ren. schreef hij nu, op een 'hereeni- ging met velen aan wie ik, tegenover bijgeloof en ongeloof, met vreugde en met weemoed, te allen tijde de broe derhand gereikt heb'. Natuurlijk realiseer ik mij dat de situatie, waarin wij thans verkeren, anders is dan die in 1848. veertien jaar na de Afscheiding. Toch kunnen wij van Groen leren. Ds. Overduin schreef in zijn reactie: 'Maar dan mogen de fronten nocit bevroren zijn'. Wij kunnen van Groen leren hoe hij de fronten bewegelijk hield. Hij hield hervormden en afgescheide nen hun roeping tot eenheid voor op basis van de historische belijdenisge schriften. Dat wilde beslist niet zeg gen, dat hij geen kritiek op de afge- De redactie behoudt zich het recht voor om ter opname in deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer tc geven. BIJ fiubllkaltc wordt met de naam van de nzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de heer Joh. C. Francken. •ecrctarls van de hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbu* 85». Amsterdam. Vergif (3) Waarop baseert ds. Glaihouwer zijn beschuldiging dat ons onderwijzend personeel als instrumenten van de duivel de kinderzielen zouden vergif tigen? Dit is een trap op de harten van al degenen die in het christelijk onderwijs werkzaam zijn. Ds. Glashou wer heeft al een scheuring gemaakt in de christelijke radio omroep door een zich noemende EO op te richten, hij is nu bezig het christelijk onder wijs de nek om te draaien. Ik zou een dringend beroep willen doen op al degenen, ouders en onderwijzend per soneel, die het christelijk onderwijs dierbaar is: Vecht voor de eenheid en het voortbestaan van onze christelijke scholen en wees op uw hoede voor hen die bezig zijn ook in het christe lijk onderwijs een scheuring te veroor zaken. Vrlezcnveen J. H. Schutten Bromfietsers Het zou plezierig zijn, als alle politie ke partijen duidelijk antwoord zouden willen geven op de vraag, waarom bromfietsers geen wegenbelasting be talen. De opbrengst van zo'n belasting De Rotterdommer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwol 276 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro.- 26 92 74. Bank.- Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. zou alleen mogen worden gebruikt voor aanleg en onderhoud van rijwiel paden en andere verkeersvoorzienin- gen ten behoeve van de bromfietsers. Door de aanleg van nieuwe rijwielpa den wordt de verkeersveiligheid be vorderd; niet alleen voor de bromfiet sers maar vooral ook voor kinderen. Dus geen lapmiddelen waarbij de ene groep weggebruikers onrechtvaardig verplicht wordt om tc betalen voor andere groepen. Als ik het goed gele zen heb. verkondigt Ruby v.d. Scheer, voorzitter van D'66, een tegengestelde mening. Deze dame zegt dat de benzi neaccijns hoger moeten worden en dat er geen verhoging mag komen van bus- en treintarieven. Naar mijn mening is dit een conservatief stand punt. Vlaardlngen H. van der Waal,. Schaduwkabinet Met belangstelling heb ik het artikel inzake de kritiek op het schaduwkabi net gelezen. Er werd echter niet ver meld dat één van degenen die verant woordelijk is voor dit schaduwkabi net, nl. de heer De Gaav Fortman, niet tevreden is over dit schaduwkabi net. Do heer De Gaay Fortman is nolabene lijsttrekker van de PPR. Ik vind het 'hot news' wanneer zo ie mand toegeeft dat het schaduwkabinet geen sterke ploeg is en ik ben van mening, dat ieder die van plan was op de rode drie te stemmen, dit ook weten moet. Ons land heeft een 'ster ker ploeg' nodig! Hilversum Mevrouw A. Verschoor Schaduwkabinet Het schaduwkabinet van den Uyl is een belachelijke zaak zo vlak voor de verkiezingen. De belangrijkste minis tersposten worden opgevuld met vraagtekens. Ook zijn de grote tegen stellingen van het laatst gehouden woelige PvdA-congres in dit schaduw kabinet verwerkt. Het bevat veel in terne spanningen, zoals B. de Gaay Fortman heeft toegegeven. Helaas zul len de progressieve partijen met deze vertoning veel stemmen verliezen. Hierdoor komen de progressieve par tijen steeds zwakker te staan en de regeringspartijen steeds sterker. Groningen. H. Jansema. Mr. G. Groen van Prinsterer scheidenen had. Hij klaagde dat som mige afgescheidenen 'de Afscheiding tot eene voorwaarde van deelgenoot schap aan de Gemeente des Heeren hadden gemaaktmen is tegen het kerkgenootschap, als tegen een afgo disch en verworpen Babyion, te velde getrokken'. Bovendien verweet hij een deel van de afgescheidenen dat zij zich te weinig om de 'Symbolische Schriften' bekommerden'. Toch hield hij hen als broeders vast op basis van de formulieren van enigheid die hem en zijn afgescheiden broeders tot deel genoten in de gereformeerde of her vormde gezindheid maakten. Hij zocht vanuit zijn hervormde positie alle afgescheiden broeders. Groen stond van zijn kant open voor kritiek door de afgescheidenen. Hij stopte zijn oren daarvoor niet toe. Hij stelde in het begin van zijn geschrift nadrukkelijk 'de werkeloosheid der geloovigen in het Hervormde Kerkge nootschap' aan de orde. Hij vond, mét de afgescheidenen, dat door hen die niet met de Afscheiding waren meege gaan, veel te weinig verricht werd. zodat er gestadige achteruitgang viel te bespeuren. Daarom trad Groen thans met dit manifest in het krijt voor de historische belijdenis van de kerk. Groen wilde hervormden en afgeschei denen bij elkaar brengen op de grondslag van de drie formulieren van enigheid. Dat was toen en nu in de ogen van velen een zeer verwerpe lijk standpunt. Men ruikt dan ketter jacht en letterknechterij. Het is de moeite waard te bestuderen hoe Groen zich tegen verwijten op dit punt te weer stelde. Het ging hem om 'onbekrompen' handhaving van de for mulieren. Dat woord 'onbekrompen' valt nogal eens in dit geschrift. Het ging Groen om de handhaving van de confessie naar haar inhoud. In de discussies, die naar aanleiding van de conferentie op De blije werelt oplaaiden, hoort men nog wel eens het argument: het gaat niet om de gezamenlijke belijdenisgeschriften maar om de religie van de belijdenis. Met de religie van de belijdenis be doelt men: de beleving van de belijde nis, de bevinding van de waarheid. Eenheid in de belijdenis zou een formele zaak blijven als er geen over eenstemming is de 'de religie' van de belijdenis. Friese taal (2) Het is voor sommigen een zwaar we gend argument om binnen de gerefor meerde gezindte tot polarisering te komen. Ik zou daartegen willen waar schuwen met een beroep op Groen. Groen maakt ons duidelijk dat samen- stemming in de belijdenis nooit een formele zaak mag zijn. Wanneer hij in zijn manifest uit 1848 over handha ving van de belijdenis sprak, vermeld de hij steeds expressis verbis waarom het dan gaat: handhaving van de Hei lige Schrift als Gods Woord; het diep bederf van de mens: verzoening door Christus' bloedt; wedergeboorte uit de Heilige Geest en heiligmaking. maakt vanr.t Wie de religie van de belijdenis los maakt van de geschreven belijdenis, verzeilt in een bodemloos subjectivis me. De werking van de Geest is té toetsen aan het Woerd. Om de inhoud van dat Woord ging het Groen. Van daar dat hij kon schrijven: wij nemen de leer van de kerk niet aan omdat ze in de confessie staat. Ze staat in die confessie 'omdat God ze aan ons ver stand en hart geopenbaard heeft'. Groen kon krasse taal spreken. Indien de kerk haar formulieren losliet, pleegde ze als zedelijk persoon 'zelf moord' (blz. 45). Het zou in flagrante strijd met Groen brengen om met een beroep op de 'religie' van de belijdenis de gerefor meerde gezindte te versmallen. Alle sectarisme was Groen in zijn vertrou wensvol belijden vreemd. Hij zag in de band aan de belijdenis de band aan de katholieke christelijke kerk. 'De Formulieren zijn het bewijs en teeken dat de Nederlandsche Hervormde Kerk eene Christelijke kerk is: dat zich ook in haar de Algemeene Apos tolische Kerk geopenbaard heeft' (blz. 46.). Heeft het in deze tijd zin Groen te berde te brengen? Ik meen van wel. De gereformeerde gezindte lossnijden van haar historische oorsprong bete kent haar lossnijden van haar levens- wortel Er is ongetwijfeld iets gaan de in de gereformeerde gezindte. Het 'Getuigenis' gaf velen achter aller lei fronten nieuwe moed en blijd schap. Dat sloot overigens kritiek op bepaalde punten niet uit. Wil de beweging die zich thans ontwikkelt, •blijvend vrucht dragen dan zal ze evenals Groen bereid moeten zijn te luisteren naar allen die mét Groen hereniging in kerkelijk opzicht zoeken op basis van de drie formulieren van enigheid. Dat sluit natuurlijk kritiek op elkaar niet uit. Zo zou ik wel eens met ds. Overduin van gedachten willen wisse len over het 'kerkelijk absolutisme' dat hij op gezette tijden de vrijge- maakten verwijt. We hebben over en weer nog wel wat op ons hart! Er zit ook in de gereformeerde gezindte veel oud zeer. Daar helpt polarisatie ons niet vanaf. Wel een zich gezamenlijk stellen over de kritiek van het evan gelie. Daar heeft een groot en nobel christen als Groen ons een voorbeeld in gegeven. Historische instelling kan tot verstar ring leiden het hoeft niet. Juist nieuwe bewegingen hebben confronta tie met de geschiedenis nodig. 'Daar toe wilde dit artikel bijdragen. Dr. R. H. Bremmer is Vrijgemaakt- gereformeerd predikant te Enschede. (ADVERTENTIE) door Ton van der Hammen U hebt nog m'n belevenissen van een Batakbruiloft te goed, Bruid: Kalentianna Rusmayar Purba (de naam Purba komt hier voor als bij ons Jansen), docent aan de u al bekende theologische school 'Abdi Sabda'. Bruidegom: Kidjin Jawih- ler Saragih, landbouwkundig amb tenaar te Medan. Het was een macrogebeurtenis met zo'n twee duizend gasten, mede omdat de vader van de bruid predikant is bij de Simalungunkerk. Eerst de trouwdienst. Stel u voor een kerk, die half af is, nog geen ramen en deuren, rauwe ongepleis- terde muren, zand Ln plaats van een Vloer en noodbanken zonder leuning. Dat doen namelijk de Ba taks. ze bouwen een kerk naarmate ze geld hebben. Eerst verrijst een bamboe houten geval, komt er wat geld, dan begint men aan een stenen muur eromheen, die lang zaam maar zeker, haast rupiah voor ruplah, de definitieve kerk wordt. Intussen houdt men er het bouwproces kan zo wel tien jaren duren - rustig diensten. Zo ook hier. Een stampvolle kerk op deze woensdagmiddag. Feeste lijke, vaak met goudbrocaat afge zette kleding van de dames, die haar een nog voornamer aanzien geven, dan ze van nature al heb ben. Mooiste is natuurlijk de bruid, die overigens, mét haar aan staande man, de hele dag een ver plicht treurig gezicht zet vanwege het vertrek uit het ouderlijk huls. Zingen in langzaam tempo, eerbie dig uitgesproken gebeden. Een preek over de bekende tekst uit. Johannes 15, de wijnstok en de ranken. Op het ogenblik dat de preek zijn climax nadert breekt een stortbui los. Gierende natte windvlagen hebben vrij spel in de kerk, doen het grote houten kruis tegen de muur klapperen en het witte kleed in het liturgisch cen trum over de tafel golven. Nie mand vindt dat iets lijzonders. Het gebeurt kennelijk meer. Na de dienst een lopend etentje in de kerk: emaille bordjes met nassi en toebehoren, wel scherp voor een Hollandse mond. krijgen alle gasten in de handen gedrukt. Maar er zijn glazen koud water ter ver koeling. Gelach en gepraat, de vice-voorzit- ter van de Karo-synode, pendeta Sidabutar, wordt door een van zijn broeders vrolijk op de korrel geno men. wat nog meer plezier tot gevolg heeft. De moeder van de bruid komt vragen - je moet in eens aan de bruiloft van Kana denken - of het aljemaal naar ge noegen is. Zo'n feest moet schatten kosten. Is oak zo, de hele familie ligt er tijdenlang krom voor (de adat) wordt me verteld. Dan naar een grote houten zaal, waar je je schoenen uit moet doen. Allen zitten met gekruiste benen op de grond, het bruidspaar op een soort matras in het mid den, gesecondeerd door beste vrienden en vriendinnen. Een an dere dominee heeft daar de lei ding, kondigt gasten aan, die ca deaus overhandigen, ingepakt, met kleurige linten. Buiten, waar het droog is, staat nog een onafzienba re rij. De pakketten blijven dicht, worden thuis pas opengemaakt. Ter afwisseling worden weer psa- lemen gezongen, wordt een stichte lijk woord gesproken, gebeden en samen het Onze Vader gezegd. Dit zal tot laat in de avond duren. Zingen gaat zo: regel voorzeggen, die dan aanheffen en vervolgens. Ontroerend allemaal. Mijn vraag 's avonds aan mijn gastheer, thuis: ik vond het erg vroom, maar hoe functioneert dat nu bij de mensen persoonlijk? Antwoord: zoiets vroeg mij ook eens iemand op een zendingsbij eenkomst. Ik reageerde toen met de tegenvraag: 'Hoe is het met üw geloofsleven gesteld?' Er kwam geen antwoord en dat w&s het antwoord: de Bataks zijn mensen, zoals u en ik. DE VOYEUR Ons dorp verheugt zich de laat zondagen in een merkwaardig so belangstelling. Een van ons heeft al enkele jaren misgaan met opli ting en het drama van zijn leven deze maand tot een voorlopig gekomen doordat hij gearresteerd gevangengezet is. De spanning ongeveer een week van voortvluch i heid is gebroken, maar dat verl g dert allerlei mensen uit de omgev r en de nabije stad niet om hier zondags rond te rijden om zijn aan te gapen en vervolgens onze ders zo rustige wegen onveilig maken. Men zou hier kunnen spre c van voyeurisme, de nieuwsgierige hoefte van mensen om eikaars oi i luk zo mogelijk met eigen ogen aanschouwen. Waarom eigenli s Weer eens wat anders dan een or r. tatierit? Een diep soort verveling de zondagmiddag, waarover T Thijssen al schreef? In ieder gi j( een genre toerisme van een niet a j gezonde aard. Hoewel het natuui r veel erger kan. De Voyeur is over d algemeen geen dapper mens. Hij kje: zelf niet tot datgene wat zo hevig h belangstelling wekt. Hij volstaat d het te zien. Hij kan zich zelfs opje den over datgene wat hij ziet. verontwaardiging is niet zelden motief voor zijn op weg gaan om met eigen ogen te zien'. Hij verontwaardigd worden om op manier een niet gering zelfbehageiJ voeden. Maar zijn wij in dat opztp niet allemaal op onze beurt voyei Daar zitten we terwijl de rook kruitdamp van ons televisieschern s; slaat. We reiken naar de koffie of e glaasje, terwijl wij het uitmoorf" van een dorp aanschouwen. Zelfs diep ingewortelde behoefte om met wie dan ook te indentificeren breekt ons. We zijn de raseij1 voyeur, die alleen behagen schep*1 het aanzien van de ellende. Tenzij opstaan en het daar niet bij laten, onze stem (morgen) uitbrengen een getuigenis, als een daad. Te 6 we ons aanmelden om iets te d Dan pas, bij zulk een 'bekering' men wij van de voyeur in ons af. NED. HERVORMDE KERK hoten: Hu n; te Kje LAGE VUURSCHE De Nederland se protestantenbond gaat hulp verle nen aan Surinaamse jongeren (18-22 jaar) in Nederland. Dit past in het streven van de NPB om zoveel moge lijk sociaal werk te verrichten. Zo begon de bond afgelopen zomer met een actie ten bate van Ierse kinderen die naar Nederland komen voor een korte vakantie ATHENE (AFP) De vergadering -van bisschoppen van de Grieks-ortho doxe kerk heeft eenstemmig de vrij metselarij veroordeeld als vijandig aan het christelijk geloof. Elke bis schop zal een persoonlijke verklaring moeten ondertekenen, dat hij niet tot dezé beweging behoort. Tijdens de plenaire bijeenkomst had den verscheidene bisschoppen het vraagstuk ter sprake gebracht. Beroepen: te Haarlem-Schoten: Monshouwer te Brunssum; pen aan den IJssel; J. Jongerdejw Wijk bij Heusden; te St. Philips!) J. Vink te Valburg en Homoer" Barneveld; J. C. Schuurman te L ten. pJ Aangenomen naar 's-Gravenhage-Ir duinen: J. W. Th. Cohen Stuartr Nieuwenhoorn. p Bedankt: voor Nijkerkerveen: Jjjr Schuurman te Putten; voor Sprang Wieman te Alblasserdam. GEREF. KERKEN (VRIJG) Aangenomen: naar Ulrum: J. Groeneveld, kand. te Utrecht dieL' dankte voor vijftien andere beroerj (ADVERTENTIE) Zelf wonende in Geskesklooster heb ik grote bezwaren tegen d* ma nier waarop de heer Zondergeld (20- 11-72) grenscorrecties zou willen uit voeren. Wij ijn hier in Gerkesklocs- tor rasechte Friezen. Al spreekt een deel van de bevolking geen Fries, een groot deel doet dat wel. Bovendien hebben we hier bloeiende industrieën en een toenemend aantal nieuwbouw woningen, welke belangen door de gemeente Achtkarspelen goed wor den behartigd. Maar in de aangren zende Groningse gemeenten komen de kleine dorpen wat dit betreft maar slecht aan hun trekken. Al zouden onze kinderen geen Fries leren, lezen doen ze het met een beetje goede wil snel genoeg. Wij zijn Friezen en wil len bij Friesland blijven. En wat denkt de l.eer Zondergeld van de Stadtjers, moeten die mensen dan maar bij Noord-Holland of iets derge lijks worden ingelijfd? Gerkesklooster G. Koning-Rooks. DEN HAAG Bij Boekencentrum in Den Haag is nu verschenen: 'Liefde en sexualiteit', de pastorale handrei king. die de hervormde synode in haar juni-vergadering heeft aanvaard. Onlangs citeerden wij in deze rubriek uit een artikel van W. Sangers in Ruimte, het maandblad van de Nederlandse protestantenbond, waarin hij bezwaren uitte tegen de gezangenregel: 'Ga ik met gesloten ogen/naar het onbekende land.' Wij her innerden er toen aan dat ook iemand als de gereformeerde prof. dr. K. Dijk kritiek had op die 'gesloten ogen'. Intussen is er nogal wat kritiek binnengekomen op het artikel van W. Sangers. Deze reageert daar nu op, uiteraard weer in Ruimte: 'De kritiek op mijn artikel en wat men teveel mist in hetgeen ik schreef komt vooral hier op neer: Dit lied en het geloof in Gods leiding heeft voor veel mensen in moeilijke omstandigheden toch erg veel betekend. Het getuigt van een groot vertrouwen in God, zo schreef men mij, als men met gesloten ogen de toekomst tegemoet durft gaan. Natuurlijk ben ik het daar volledig mee eens. Ik weet, dat de dichteres, die dit lied heeft gemaakt, Jacqueline van der Waals, het schreef toen zij wist dat zij blind zou moeten worden. Voor haar is dit gedicht een uiting van geweldige geloofskracht geweest. Een sterk Godsvertrouwen spreekt er uit. Maar mijn bezwaar blijft dat zo'n zwaargeladen lied zo klakkeloos door veel mensen gezongen wordt. Voor iemand die het voorrecht heeft om met twee ogen te kijken (en dat is een groot geschenk!) vind ik hef oneerbiedig en vaak een beetje sentimenteel om te zingen: 'Loop ik met gesloten ogen naar het onbekende land' (sentimenteel is: met on-echt gevoel). Het is een soort geloven uit de tweede hand. Nézeggen van iets wat een ander echt beleefd heeft. Toen Job u weer wel, uit het oude testament onein dig veel nare dingen had moeten doormaken zei hij op een bepaald ogenblik: 'Slechts van horen zeggen had ik van u gehoord, o God. Maar nu IJlt de kerkbladen heeft mijn oog u zelf aanschouwd.' DSt is geloven uit de eerste hand. En dat is wèl echt en niet sentimenteel. Zoals het ook voor Jacqueline van der Waals heel echt en authentiek was toen zij schreef: 'Mij geleidt des Heren hand.' Met tweede hands geloven moet je erg oppassen, net als met alle dingen die tweedehands zijn. Je kunt er raar mee op de koffie komen In Hen ormd Utrecht schrijft ds. M. Groenenberg- 'Misschien is dat voor u geen vraag, maar voor mij is dat steeds opnieuw een probleem: hoe moet je bidden? Ben ik als ik voor iets bid niet bezig de Here God voor mijn karretje te spannen? Het karretje van mijn inzichten? Ik denk aan de 'verontrusten' in de Gereformeerde Kerken, die op een der dagen vóór de synode bijeen kwam. een bidstond hebben belegd. Ze hebben stellig niet gebeden, dat Kuitert en Wiersinga uit de kerk zullen worden gezet of dat aan hen het zwijgen zal worden opgelegd. Ze zullen hebben gebeden, dat de Gereformeerde Kerken blijven zullen bij haar belijden en in gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift zullen leven. Maar ja, zulk bidden heeft konsekwenties. Als het verhoord wordt, gaan bepaalde dingen immers gebeüren. De vraag is of de Here God verontrust is als wij verontrust zijn. Is God één der verontrusten en dus de allerbelangrijkste verontruste? Dat kan natuurlijk. De verontrusten zien het zo. Ze zijn gehoorzaam aan de grote Verontruste! Maar daar leeft bij mij nu een stukje twijfel. Er blijft bij mij nl. een stukje ruimte tussen wat de Here God verontrust en wat ons verontrust. Soms een grote ruimte. Zou het de Here God niet meer verontrus ten wat christenen doen in Vietnam en in Afrika, dan wat er in de boeken van Kuitert staat? Soms is de ruimte van deze twijfel ook bij mij geringer, maar ze blijft wel steeds bestaan. Toch ben ik. naar ik meen. niet zo'n onzeker figuur.' ATHENE (DPA) In een sarco onder het altaar in de Lazarusken Larnaka op Cyprus, zijn been® gevonden, die de resten van Lai, zouden zijn. Zij waren in dor gewikkeld op een wijze, die in oude Israël en Egypte gebruil was. Lazarus, die volgens het evangel haal door Christus uit de dood opgewekt, trok volgens de ove ring met de apostel Barnabas Cyprus en stierf daar. In de t eeuw gelastte keizer Leo van By um de overbrenging van de reliki naar Konstantinopel, maar men de maar een paar beenderen. De ren zouden onder het altaar kerk zijn bijgezet. Jeroen van der Linden. Er z> roman in mijn gedachten. De B Bij, 1972. LRP 414. 7,50 (100 b Een roman in iemands gedacht nog geen roman op papier. Geda zijn meestal vaag en ongevorm zit weinig structuur in; een moet helderheid, gevormdhek compositie bezitten. Jeroen val Lindens debuut vertoont de s van het begin (hij is pas 20). 1 rommelig van bouw, duister va houd, en daarom moeilijk te inti teren. De fragmentarische opzet de mogelijkheid veel dingen val schillende aard aan de orde te komen, zoals m een muziekstul tonen (Van der Linden heeftfï dikwijls over muziek). Maar die zullen toch bij elkaar een comp vormen, en zo'n samenhang ontd bij Van der Linden niet. Hoew roman lijkt te spelen in de Pyi en, staat die buitenwereld alleen in dienst van een verkenning vip. binnenwereld. Veel verder dan vaststelling kom ik niet. Daa hangt alles in het hoofd va verteller teveel als los zand aa kaar. Jeroen van der Linden kar 'a blijkt uit een enkel fragment, enkele zin. wel schrijven, mal grote greep op het geheel mist h T. al cl-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2