Gesprek met dr. Wiersinga is nog niet afgerond \WM Afwijzende houding van geref. bonders nog steeds betreurd Synode wil verder gesprek CHU 0ÜÜ li "1| O I' 'f Uitspraak zaak-Kuitert Trouw K wartet Em TILANUS Beroepings- werk Hervormde synode vraagt Israël-raad om beter overleg Afscheidscadeau voor de synode vandaag Geref. kerken gaai Taizé bestuderen Boekenetalage KERK T2 ADVERTENTIE Van een onzer verslaggevers LUNTEREN De door de gereformeerde synode benoemde com; missie, welke tot taak had met de Amsterdamse studentenpredikant dr. H. Wiersinga te spreken over de door en rondom zijn proefschrift over de verzoening gerezen vragen, heeft nu aan de synode bericht dat haar gesprek met dr. Wiersinga nog niet is afgerond. Als de com missie alles op alles had gezet om toch voor deze synodezitting er een punt achter te (kunnen) zetten, zou dit geleid hebben 'tot een ver sluiering van de bestaande problematiek'. Aldus dc rapporteur van deze speciale commissie, de Haarlemse emeritus predikant ds. P. N. Kruyswijk (oud- synodepraeses en de vader van de huidige praeses dr A. Kruyswijk). De overige leden van de commissie zijn: ds. H. H. Grosheide, de heer H. H. Rutgers, drs. C. P. T. Rijper en ds. P. B. Suurmond. In haar vergadering van maar j.l. besloot de synode tot het benoemen van een commissie voor het gesprek met dr. Wiersinga. Dr. Kruyswijk zet in zijn vrij uitvoe rige nota aan de synode uiteen waarom de commissie zich er niet met een paar snel getrokken conclusies van af wenste te maken. Men wilde om te beginnen de beweegredenen van dr. Wiersinga helder voor ogen krijgen en dit maakte een langdurig en diep gaand gesprek nodig. En voor zulk een gesprek was weer nodig dat ook de commissieleden onderling elkaar goed moesten verstaan. Dr. Kruyswijk bericht aan de synode dat de commissie 'ervoer in de loop van die gesprekken steeds weer de geloofsgemeenschap, die er tussen dr. Wiersinga en de commissie bestaat, uitkomend in de instemming met de uitspraak inzake de prediking der ver zoening van uw vergadering d.d. 6 oktober 1971. Daarom kon de commis sie met dr. Wiersinga op weg, staande in de eenheid van het geloof, dat de Christus belijdt als de vaste grond van ons behoud'. Legitieme vraag Wat dr. Wiersinga gedreven heeft is. zo zegt de commissie bij monde van ds. Kruyswijk, dat hetgeen de confes sies aangaande de verzoening belijden en hetgeen de kerk predikt, dikwijls zo weinig effect in het leven van de gemeente heeft. De beleving van het geloof als een 'rusten in het volbrach te werk van Christus' is dikwijls zo verindividuaiiseerd, de grote genade gave werkt vaak zo weinig door. En ook vanuit de kerken schiet de bedie ning der verzoening vaak tekort. Waarom loopt de kerk niet voorop, door de inslag en de uitslag van dit grote heil, in al de processen van vernieuwing en verandering onder de mensen? Kan het zijn, dat de gecon stateerde effectloosheid mede aan de belijdenis zelf ligt? een legitieme Sprookjes De rcdactJe behoudt zich het recht voor om ter opname in deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatle wordt met dc naam van de inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden nan de lieer Joh. C. Francken. secretaris van dc hoofdredactie van Trouw- Xwartct, Postbus 859. Amsterdam. Reëel inkomen In Tr/Kw. van 21-11-72 las ik uitspra ken van verschillende fractieleiders over het al dan niet verhogen van het reële inkomen. Er is echter niemand die de 'koe' bij de horens durft te vatten. Eén heel simpele oplossing laten de heren onbesproken. Mag ik dit met één voorbeeld duidelijk ma ken? M.i.v. 1 januari 1973, alle lonen tot 10.000 een verhoging met 10 pet. alle lonen tot 20.000 met 71 pet., alle salarissen tot uiterlijk ƒ30.000 met 4pet en tenslotte alle salaris sen die boven de ƒ30.000 liggen geen verhoging toekennen. Op deze manier alleen komt er eindelijk iets naar voren van een enigszins redelijke ma nier van welvaartsverdeling en een aanvaardbare bestedingsbeperking. Wanneer men echter doorgaat met het ongenuanceerd doorvoeren van een gelijk percentage, zowel voor de laagste als voor de hoogste salarissen, wordt dit en is dit nu al een schrei end onrecht. Mijn conclusie is, dat niemand van de thans zittende politi ci met een dergelijk, vanzelfsprekend nader uitgewerkt voorstel durft of wil komen. Amsterdam G. W. Boers Geref. synode (2) Wie is P.C. van Wijk, Rotterdam, als hij in Tr/Kw van 20 nov. jl. zegt dat 'wij alle.-i als kerken goed gerefor meerd willen zijn'. Als daaronder ver staan wordt dat 'wij niet de weg op moeten van Kuitert of Wieringa on ons voor homofiliteit moeten hoeden', dan vraag ik mij werkelijk af of wij 'onze tijd verstaan', waarvan brief schrijver gewaagt 'onze roeping' te zijn. Moge het zo zijn dat de synode zich verre houdt van polarisatie. Castricum J. van Zwet De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Poslma, F. Dieinet Hoofdredactie- J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers N 2. Voorburgwal 776 780, Amsteidam. Postbus 8">V. Telefoon 070 7? 03 83 Postgiro 76 9? 74 Bank Ned. Midd Bank t.ek m 69.73 60 768). Ge., yo X 500 Dr. H. Wiersinga vraag, aldus de commissie, omdat in onze gereformeerde traditie de Schrift een kritische prioriteit heeft boven de confessie. Nog een citaat uit ds. Kruyswijks rapport: 'Het is de commissie duide lijk geworden in de loop van de gesprekken, dat de instemming van dr. Wiersinga met de synodale verkla ring van 6 oktober 1971 niet op een misverstand berust. Hij handhaaft ten volle de belijdenis van de plaatsbekle- dende kracht van Christus' lijden en sterven, zonder welke er nimmer een gemeente van de Heer zou zijn ge weest, noch heil voor enig mens, noch perspectief voor de wereld, welke God 'alzo heeft liefgehad'. Doch hij ver werpt de juridisch gestruktureerde leer van de plaatsvervanging'. De vraag kwam naar voren of dr. Wiersinga in zijn afweer van een individualistisch quietisme niet te recht komt bij een onbijbels activis me, ook al verwerpt hijzelf in zijn 'Verzoening als verandering' een der gelijk activisme met alle kracht. Al dus het rapport van ds. Kruyswijk. waarin voorts staat: 'In dit gesprek liepen wij op tegen de vraag: hoe ligt de verhouding tussen onze werken der dankbaarheid en het werk Gods in ons leven. Deze vraag is nog niet afrondend besproken'. De commissie rapporteert verder: dat er over en weer in het gesprek een stuk vertrouwen en begrip is ge groeid. Zij acht voortzetting van het gesprek bijzonder zinvol, en dr. Wier singa deelt dit gevoelen. Dan rappor teert de commissie: 'Unaniem stelt de commissie, dat ze vurig hoopt, dat het daartoe zal kun nen komen. Niet om eindeloos een discussie te rekken; niet om beslissin gen te ontgaan: nog minder om zo lag te sleutelen aan de opvattingen van dr. Wiersinga tot ze passen in het schema van de confessie. Maar omdat de verkondiging van de verzoening alleen door Christus het heil van deze wereld en van onze generaties be paalt. Daarom is het gesprek over de boodschap van dit heil in de taal. die onze tijd verstaat, van uiterst groot belang.' De commissie zou graag nader willen spreken over de volgende punten: de exegetische vragen n.a.v. de in geding zijnde teksten uit het Oude Testament en het Nieuwe Testament, o.a. de vraag naar het 'moeten' van het kruis van de Heer van Godswege en/of van 's mensenwege; de vraag naar de draagkracht der verzoening; de ver houding tussen het werk van Christus in zijn vernedering en zijn werken nu: voorts in verband daarmee het werk van de Geest Gods; de formule ring van de blijdenis voor onze tijd. Kuestie-ds. H. Wier sin ëa Met grote ergernis heb ik de recensie gelezen van C.G. van Zweden over het boekje 'sprookjes van de lage landen' Tr/Kw van 11 nov. Als kind van 8-80 jaat (citaat met de recensent) houd ik heus wel van een 'mop' maar dan moet deze geen aanstoot geven akn mensen met christelijke opvattingen. Het citeren van het verhaal van de jongen die uit de hemel is gevallen en het gat dan niet meer kan terug vinden kan ik niet anders zien dan spotternij. En als de schrijver dan aanbeveelt vóór het slapen gaan een of ander sprookje te lezen', dan vraag ik mij af. wat dergelijke lectuur moet achterlaten bij een kind. dat daarna z'n avondgebedje moet opzeggen. Ede G. Dokter Ervaringen in de DDR (7) Wanneer Theo Ruppert in Tr/Kw van 9 nov. bij het gebruik van de uitdruk king 'het vrije Westen' het woord vrije tussen aanhalingstekens zet, Kjdt hij m.i. aan een goedkoop mode-ver- schijnsel dat men ook vaak aantreft bij zg. progressieve lieden of wat daarvoor wil doorgaan. Dit Westen, is werkelijk vrij. Ik kan hier deelnemen aan allerlei tegen de regering en haar bondgenoten gerichte protestdemon- staties. Ik kan in alle openbaarheid uitroepen 'weg met Biesheuvel' 'weg met De Koster' 'weg met de regering'. Ik kan hier allerlei linkse, rechtse, buitenlandse en ook nog pornografi sche bladen kopen, enz, enz. Al wat ik hier gesignaleerd heb moet Theo Rup pert eens trachten in praktijk te bren gen in de DDR, waar 'inspraak' noch 'tegenspraak' wordt geduld. Ongeluk kig voor Theo Ruppert het onder scheidingsvermogen te missen, om te zien waar wel en waar geen vrijheid heerst. Voorburg J. de Wtt Ongehuwde vrouwen (2) Inhakend op het probleem 'ongehuw de vrouwen' van I. -T. Oosterbaan ziin we het roerend eens. Op een vraag onzerziids schreef het kamerlid E?as ons: 'We streven langs twee wegen verbetering in de toestand te kriigen Enerzijds drineen we erop aan een pensioenrer-ht bii 60 jaar voor vrnu- wen in slijtende beroëD°n. Anderzijds bepleiten wij een flexibele pensione ring. zodat men vanaf 62 jaar met pensioen kan gaan. maar nok kan k'ezen voor een hogere leeft'id tot 68 jaar. Langs beide wegen zou het voor dp ongehuwde vrouwen beter wor- Tnt 70v«vr de heer Eens. We 7iin P" al'vper ruim 8 maanden verder maar het schijnt dat er steeds weer verse kool on de oude 7unrkool pocl^mnt vordt waardoor bet aPlio»l verzuurt en nooit opgelost wordt. La tin wij on"efrni'vd»n" nnnif vtpl"1"1 Wii kunnen nino daoolnVco 7«>oPnin- „on nipt tollen ic "^r hoe ie het leven ziet cn beleeft. Pamec Honthin-» LUNTEREN De gereformeerde synode heeft gisteravond een beslis sing genomen in de zaak-prof. dr. H. M. Kuitert. De beslissing werd geno men met één stem tegen (nl. van de ouderling A. Molenagr uit Heerjans- dam) en twee onthoudingen (nl. van de hoogleraren dr. C. Augustijn en dr. J.' van den /Berg). Prof. Kuitert zelfde stemde vóór, iets waarover praeses dr. A. Kruyswijk zijn blijd schap uitsprak. Drs. A. W. Meeder uit Ooltgensplaat. man van de minder heidsnota. kon ook blij zijn met dit. wat hij noemde, 'goed minimum'. De tekst van het synodale besluit luidt: De synode heeft geconstateerd dat het voortgezet gesprek verheldering heeft gebracht inzake de theologische ge- dachtengang van dr. H. M. Kuitert ten aanzien van de vragen rondom Genesis 2 en 3 en wel op de volgende punten: a. zijn stellige afwijzing van de ge dachte dat de zonde een noodzakelijke fase in de ontwikkeling van de mens zou zijn; b. het feit dat hij zijn opvatting over Genesis 2 en 3 niet gekarakte riseerd wil zien als slechts een door lichting van het heden van ieder mens (de Elckerlic-gedachte); c. zijn aanvaarden van de werkelijk heid dat de mens van meet af zich van zijn God heeft afgewend en daarom ten volle verantwoordelijk is voor de schuld van de zonde; d. het feit dat hij hoewel hij de poging om dit vallen van de mens uit God's bedoeling in de tijd te localise- ren of op een andere wijze nader te preciseren geen zaak van kerkelijk belijden, maar van theologische con ceptie acht deze moedwillige onge hoorzaamheid van de mens zelf als een onopgeefbaar kernpunt van het belijden beschouwt. De synode heeft voorts geconstateerd dat evenwel ook verschilpunten ten aanzien van de vragen aangaande Ge nesis 2 en 3 zijn overgebleven. De synode is van oordeel dat, mede gelet op de bespreking der vergade ring. haar discussie over deze zaak althans op dit moment beëindigd dient te worden. De synode besluit: 1. Vast te houden aan de uitspraken van de generale synoden van Amster dam 1967-68 en van Sneek 1969-70 met betrekking tot de vragen aangaande Genesis 2 en 3; 2. In overeenstemming daarmee het volgende nadere getuigenis tot de ker ken te doen uitgaan: Als kerk van Christus met eerbied luisterend naar wat de Heilige Schrift in de eerste hoofdstukken van Genesis openbaart, spreken wij uit: a. dat God de wereld goed geschapen heeft; b. dat de mens, die ook goed gescha pen was, in moedwillige ongehoor zaamheid zich heeft afgewend van zijn God; c. dat deze val en ongehoorzaamheid van onze voorouders, zoals die als een gebeuren in Genesis wordt geopenb aard, in Schrift en belijdenis een fundamentele plaats inneemt en van wezenlijk belang si voor de verkondi ging van het evangelie; d. dat de mens van deze schuld alleen bevrijd kan worden door het verlos send heilschandelen van God in de tweede Adam, zijn Zoon en onze Heer Jezus Christus. 3. Aan alle kerken mededeling te doen van deze uitspraak in de ver wachting dat alle ambtsdragers bij de vervulling van hun ambtelijke arbeid hiermee ernstig rekening zullen hou den. Zo bekende ouderling C. A. van Oord dat dr. Wiersinga's boek 'Verzoening als verandering' hem geraakt had op een soortgelijke wijze als Abraham Kuyper bekeerd was door 'De erfge naam van Redcliff. Dit loflied op de verzoening had hem geweldig gehol pen in de realisering van de verzoe ning in zijn gezin en in zijn bedrijf, zei hij. Ds. Riemersma, die dit voor jaar in de synode gezegd had dat lezing van dr. Wiersinga's dissertatie hem had doen verzuchten 'heb ik dan 25 jaar verkeerd gepreekt?', zei nu dat hij niet anders over de verzoening was gaan denken; hij kon nog lang niet in alle opzichten dr. Wiersinga's visie delen, maar hij had er toch veel van geleerd zodat hij de accenten anders was gaan leggen en in zijn preken het effect van de verzoening nu met grotere klem naar voren bracht. Kritiek op het commissiewerk had ds. A. C. van Nood. Waarom kon er nog niets uitkomen, terwijl het voor prof. dr. Herman Ridderbos blijkens diens deze maand verschenen boekje 'Zijn wij op de verkeerde weg?' al wel duidelijk is, dat er ernstige bezwaren tegen de opvatting van dr. Wiersinga zijn in te brengen? De commissie is volgens ds. Van Nood veel te diep bezig geweest naar de achtergronden van dr. Wiersinga's opvattingen te zoeken. Als zij op deze wijze verder gaat, komt ook de volgende synode er nog niet mee klaar. Prof. dr. G. C. Berkhouwer wees er overigens op dat prof. Ridderbos ook naar alle kanten zekeringen aanbrengt tegen de door dr. Wiersinga bestreden juridische sa- tisfactieleer. Drs. A. M. van der Zanden vond het onjuist dat de commissie in het ge sprek de hele leer der verzoening betrekt. De commissie behoort zich zijns inziens te beperken tot de 'ram melende exegese' van dr. Wiersinga en te onderzoeken of daar soms een verkeerde Schriftbeschouwing achter zit. Prof. dr. J. T. Bakker pleitte eveneens voor een centralisering van de vraagstelling, maar voor hem lag dat bij de verhouding tussen de chris tologie en de leer van de Heilige Geest; anders gezegd bij de relatie tussen het gebeuren op Golgotha en het persoonlijk geloof en de bekering. Dr. B. Rietveld had er bezwaar tegen het gesprek in deze vorm voort te zetten. De zaak moet zijns inziens tot de bodem toe uitgepraat worden, maar dan niet onder de dwang dat er wat komen moet naar de ene of naar de andere kant 'Bij mij werkt de Hervormde synode ploegde door aanbevelinge n Van een onzer redacteuren DRIEBERGEN De hervormde synode zetle zich woensdag aan een volgende etappe van de ver werking van de aanbevelingen, gedaan door de algemene kerkvergadering, de AKV. Dat is een on gelooflijk ingewikkeld proces, ten eerste omdat de synode nauwkeurig hoor en wederhoor moet toe passen via de classes en vervolgens omdat alles ook nog eens moet worden ingepast in de dingen die al aan de gang zijn. Tijdens de discussies bleek dat de afwijzende houding van de gereformeerde bond nog steeds wordt betreurd. Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN De hervormde synode zal de raad voor kerk in Israel verzoeken, niet meer op eigen houtje en zonder nader overleg uitspraken te doen zoals de raad deed in zijn pro- I test tegen een Kenmerkuitzending van IKOR-CVK naar aanleiding van de gijzeling en de dood van Israëlische sportlieden in Miinchen. De raad maakt daarbij bezwaar tegen de inhoud van een commentaar, dat erop aandrong om het Palestijnse vraagstuk niet onder het opschrift Terreur' op te bergen, maar de zware verplichtingen onder ogen te zien. die met het aanvaarden van de staat Is rael aan ons zijn opgelegd jegens de i Palestijnen. Ds. rar. C. B. Posthumus Meijes uit 1 Amsterdam, die deze zaak in de her vormde synode aan de orde stelde, zei hogelijk verbaasd te zijn dat enige leden van de raad voor kerk in Israel zelfs niet van het protest hadden afgweten. Er is inmiddels een gesprek tus.si'ii de raad en dc redactie van Ken merk aangekond.gd. Tot de 'lopende' dingen behoren: het belijden, de kwestie van de toegang tot het avondmaal, het ledenbestand, de samenwerking met andere kerken, enzovoort. Inmiddels zit de voortzet tingscommissie van de AKV ook niet stil, want gisteren viel er een rapport van de structuurcommissie van de AKV op de tafels; een glashelder verhaal over hoe de gemeente eruit zou moeten gaan zien en een gedetail leerde routebeschrijving voor een ge leidelijke verandering. Wat daarin opvalt is de centrale plaats van de gemeentevergadering die de kerkeraad kiest, de agenda ervan helpt bepalen cn werkgroepen vormt voor de verschillende taken. In de inleiding wordt duidelijk gezegd dat de vernieuwing van de kerk niet van organisatieschema's, maar juist van de Geest komen. Maar als deze dan ook vaardig wordt, moet er ook een structuur zijn die er de ruimte voor geeft. Vermoedelijk zal dit rap port pas in de februarizitting aan de orde komen. Sobere respons Woensdag waren de algemene aanbe velingen aan de orde mei de c "»n n- taren van nog slechts i> -n an de 54 classes. Deze povere rev »ns wordt door de AKV'ers toegeschreven aan de vele andere zaken waarmee de classes al overstelpt worden en vooral ook aan de ingewikkelde manier waar op. Tegen de februarizitting hoopt men er meer binnen te hebben. Dit alles maakte de hele bespreking nogal provisorisch, maar wat de voor zitter van de voortzettingscommissie van de AKV, de heer J. Smit, in ieder geval hoopte na anderhalf jaar, was dat er zekere intentie-verklaringen zouden komen in overeenstemming met de verwachtingen die door het bijeenroepen van de AKV zijn ge wekt. Zo ploegde de synode door de verschillende hoofdstukken: het belij den, werk en samenleving, oecumene, regionale gemeentevorming, minder heden, ledenbestand, ambtelijke ver gaderingen, mankracht, financiën, en zovoort. Daarbij formuleerde scriba ds. F. H. Landsman telkens de stand van zaken met betrekking tot al deze punten. J. H. Koerts, die zich zeer verwant zei te voelen aan de hervormd-gerefor meerden, er zijn leedwezen over uit- Geref. bond In het begin legde ds. G. Wursten uit Veenendaal, als lid van dp gcrcfor- me;>" I bond, de verkb' dnl uit zijn i-jen bij al .1 et zijn 'i ninvng bei. Ion af,; Sw*.J, waarop de AKVcr, de heer Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN De voortzet tingscommissie van de AKV heeft gistermiddag de hervorm de synode aan het eind van de behandeling van haar algemene aanbevelingen een afscheidsge schenk aangeboden. Onder de ongeveer 350 AKV'ers is tien duizend gulden ingezameld als begin van een fonds dat de begeleiding moet financieren van vernieuwing der gemeente- strukturen. JVtr. G. H. O. van Maanen. die de synode het ge schenk aanbood, zei dat de AKV niet zelf het verwijt wilde "..lopen dat wel eens naar de kerkelijke vergadering wordt •-•pip .ceerd. nl. te vrijblijvend te •■prokon De synode apDlaudis- .- 'jp'ikbaar sprak dat de bond zich blijft distan tiëren van de AKV. Hij deed een beroep op de bond om met zijn belijden midden in de kerk te blijven staan. Ds. H. Binnenkamp uit Boven-Hardinxveld sprong vervol gens ds. Wursten bij door te zeggen dat, voorzover mensen uit hervormd- gereformeerde kring aan de AKV heb ben deelgenomen, hij niet aan de aanbevelingen kon merken dat er aan hun inbreng recht is gedaan. Daarop kwam later ds. K. A. Abelsma uit Wateringen terug met een her nieuwde oproep aan de bond, om niet te geloven dat 'in ons isolement onze kracht ligt'. Als deze volop had mee gedaan zouden de aanbevelingen van de AKV er volgens ds. Abelsma nu anders hebben uitgezien. Ds. M. van den Bosch uit Goes zei: 'Wij willen geen oecumene zonder de mensen van de gereformeerde bond. Maar laten die nu eens een alternatief beleid formuleren en laten we van weerskanten onze kerkelijke bladen voor elkaar openstellen' Eén var. de aanbevelingen van de AKV betrof de vorming van oecume nische gemeenten. Al eerder had de synode de voorkeur uitgesproken om hier te spreken van oecumenische ge meenschappen. Mevrouw C. Buisman-van Dam waar schuwde de synode dat de werkelijk oecumenisch gezinden minderheids groepen in de kerk dreigen te wor den. 'Er zijn steeds meer jongeren die om die reden geen belijdend lid meer willen worden'. Zij wees ook op het zich snel uitbreidende fenomeen van de kritische gemeenten: er zijn er naar schatting al zestig in Nederland. Plaatselijk staan zij vaak op gespan nen voet met de kerk. Van een onzér verslaggevers LUNTEREN In de discussie ter gereformeerde synode over het rapport van de commissie voor het gesprek met dr. H. Wiersinga (zie voor een aantal punten uit dit rapport hiernaast) bleek al spoe dig dat niemand bezwaar had tegen voortzetting van het gesprek. Opmerkelijk veel synodeleden zwaaiden dr. Wiersinga lof toe om het 'schokeffect' dat zijn dissertatie in de kerken had veroorzaakt. schok van de dissertatie nog steeds door in negatieve zin. De positieve dingen in het boek spreken je wel toe, maar ongelooflijk belangrijke din gen zijn erdoor in de mist geraakt'. Prof. dr. Nic. Ridderbos had tot zijn blijdschap in het commissierapport gelezen dat uit het gesprek gebleken was dat dr. Wiersinga ten volle de belijdenis van de plaatsbekledende kracht van Christus' lijden en sterven handhaaft, en dat hij alleen de juri disch gestructureerde leer van de plaatsvervanging verwerkt. Maar dan is dr. Wiersinga volgens prof. Ridder bos wel veranderd. Ds. P. N. Kruyswijk, rapporteur van de commissie ad hoe, bevestigde dat de kracht van Christus' plaatsbekle ding in het gesprek met dr. Wiersin ga duidelijk levend en werkend was gebleken. Met grote meerderheid van stemmen deed de synode tenslotte een uit spraak waarin zij constateerde ten eerste dat er vordering is gemaakt in het scheppen van helderheid aangaan de dr. Wiersinga's opvatting, en ten tweede dat voortgezet gesprek noodza kelijk is om een oplossing te bereiken van de problemen die dr. Wiersinga door zijn publicaties heeft opgeroepen en die geleid hebben tot het indienen van de bezwarenschriften. De synode besloot daarom een deputaatschap in te stellen dat het gesprek met dr. Wiersinga over deze zaken moet voortzetten en daarvan aan de volgen de synodef rapport moet uitbrengen. MEELEVEN Wij eindigden gisteren ons 'vandi over de kerksluitingen in de bini steden met de opmerking: 'Kerks ting is trouwens niet alleen een bouwenkwestie, maar evenzeer kwestie van meeleven, ook van 'meelevenden'. Daarover zou nog het een en ander te zeggen zijn. j alleen maar klagen hebben we hi< niets. Sommige mensen kijken zo innigd naar vroeger en zuchten zó; over de volle kerken van vroeger ze aan het kerkgaan van vandaag i meer toekomen. Een volle kerk, sprak aan. Men kan zich afvragen hun geloof bestand was tegen de e: ring van een minder 'in' zijn geloof en kerk. Hing het dan zoi aan de beleving in.de grote schi om van massa-beleving nog maar i te spreken? Niemand zal kunnen i kennen dat die grotere samenkoms van vroeger ons toen bijzonder g deden. Maar mag dat een reden om vandaag alleen maar te zucht Jakobus zegt ergens: 'Zucht niet te, elkander!' Daar kom je niet ver mee. Menig predikant zal zich daag door allerlei mensen geceii reerd voelen. Jonge mensen verwij zijn kerk niet eigentijds te zijn niet in te spelen op de problemat van vandaag. Zij vragen: waar si dat op, wat u daar 's zondags ze Met het gevolg dat ze wegblijven, I kan een andere koers inslaan en legitimiteit van hun vragen onderis nen, maar voordat ze ontdekken het ergens op slaat duurt het hele tijd en vaak is het al te la Oudere mensen verwijten hem dat kerk zo veranderd is. Ze horen n meer de oude vertrouwde klanken, predikant in kwestie kan nóg zo on tuigd zijn dat hij bijbels bezig is hetzelfde evangelie, zij het in andi bewoordingen, verkondigt, het wol niet herkend. De eerlijkheid verli dert hem om op klanken af te gal Het gevolg is hetzelfde: opniel wordt hij. gecensureerd, te licht I vonden en men zoekt het in sommi gevallen ergens elders of blijft woon thuis. Wat moet hij? De ver ding is groot om de mensen hun te geven, naar de ene of andere ka Maar het is natuurlijk duidelijk hij uitgerekend daan-oor niet ger pen is. Hij zal moeten voortgaan, gesprek met hen die stand hield maar vooral in gehoorzaamheid zijn opdracht: het Woord moeten kondigen voor vandaag. En wie da in opnieuw gaat meeleven zal merl hoezeer dat de moeite waard is en den duur zal houden. NED. HERVORMDE KERK Bedankt: voor Nijkerkerveen: J. C. Schuurman te Putten. GEREF. KERKEN Beroepen: te Den Helder en te Velp: H. Koetsveld te Lier. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Spakenburg-Zuid: E. Woudt, kand. te Bunschoten (voor de missionaire dienst op Irian Barat). GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Terneuzen: J. van Haa ien te Amersfoort. Van een onzer verslaggevers LUNTEREN De gereformee I kerken gaan zich bezinnen op vraag of het wenselijk is dat zij i" relatie aangaan met de gemeenscH van Taizé. Aanleiding is het ven1 om kandidaat W. de Wolf die zich f! broeder' in de gemeenschap van T 1 heeft laten opnemen, het ambt 1 dienaar des Woords in de geres meerde kerken te verlenen. De meeste synodeleden voelden veel voor, vooral nu steeds meer gi formeerden jaarlijks een korter langer bezoek aan Taizé brengen. 1 f eigen predikant daar zou belangi kunnen zijn voor de opvang van d kerkleden, terwijl er ook evangelii torische mogelijkheden liggen. Maar zo vroeg D.II.Borgers: Hoe het met de opvattingen van Tai Jl Hoe kan een gereformeerd predik zijn werk doen als ondergeschikte een prior met zeer geprononcee opvattingen bv. onder de Maria- 1 ering? Het in te stellen deputaatschap kr j daarom de opdracht mee, de opvat gen van Taizé te onderzoeken i'r name omtrent ambt en sacrement volgden synode zal dan beslissen kandidaat De Wolf de status predikant kan krijgen. Eva Muthel Voor jou bloeit g en boom. Uitgeverij: De Fontein 'dl Bilt. Prijs: 9,75. ht Het verbluffende verhaal verb E fend om de wijze van sobere, real |rr; sche milieuschildering over f zesjarig bestaan in een tuchthuis i t ter het ijzeren gordijn, van de stucfeR te Hanna en haar man Axel. h (S| een vijfde druk gehaald. Ze beh en den tot een groep jongeren, die gens het verspreiden van illegale >or tuur in Oost-Berlijn tot vijfentwii st jaar dwangarbeid waren veroorde rt! Het is een autobiografische roe Is die aandacht vraagt voor idealis er( die door een hel gaan. Het weei u wekkende schrikbewind in het tu [ke huis, waar kameraadschap en ach re docht, verraad en mishandeling toiBr. dagelijkse levenspatronen behoi waar een hongerstaking der vrout 'o: felle reacties opwekt, het automata van de bureaucratie hoogtij viert, 'm .lies en nog veel meer is neergel in een even ontroerende als afschil 81 lijke kroniek. Geen opwekkende ro tuur. maar een confrontatie met i. m wereld, die herinneringen opwekt dp de concentratiekampen van de na Ook hier de moed van gevangdenb Achzelf te blijven, de gesprekken, *n vernedering, de hoop en de schaa humor. Hanna en Axel krijgen na r jaar gratie, aan hun vrijheid ne breekt echter de waardering van ld«' die. levend in de welvaart van kA" vrije Westen, liever niet geconfi tot teerd willen worden met dit s< J-Jb realiteiten. rf'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2