Gezamenlijke verklaring VU-theologen en deputaten >0 Naar nieuwe opzet van gesprek tussen modaliteiten Op bezoek bij 'onze mensen' Trouw K wart et Bijbelse dagkalender 1973 Mgr. Simonis bij gehuwde priesters vandaag Beroepfngs- werk Boekenetalagi TROUW/KWARTET DINSDAG 21 NOVEMBER 1972 KERK T2 Kivestie-Kuitert opgere formeerde synode LUNTEREN Gesprekken, gevoerd tussen hoogleraren en lector van de theologische faculteit der Vrije Universiteit en het deputaat- schap van de gereformeerde synode dat contact met deze faculteit moet onderhouden, hebben ertoe geleid dat er vandaag op de gere formeerde synodetafel een gezamenlijke verklaring ligt van de VU- theologen en dit deputaatschap. Conform synodale opdracht spraken de deputaten met de theologische fa culteit der VU speciaal over deze beide punten: 1. de humaniteit als uiting van het volle heilshandelen Gods; 2. de realisering van het konink rijk Gods binnen de aardse werke lijkheid. Zoals wij in ons blad van dinsdag 14 november al meldden, vormde de theologische conceptie van prof. dr. H. M. Kuitert aangaande een (wat omschreven is als) 'consequente horizontalisering van het geloof' de inzet van dit gesprek. Immers, de synode had als haar oordeel gegeven dat de visie van prof. Kuitert 'de vraag oproept of deze conceptie geen correctie en verdieping behoeft'. Alvorens in hun rapport mededeling te doen van de gemeenschappelijke verklaring, merken deputaten (ds. E. G. van Teylingen, drs. H. Steendam, dr. F. L. Bos, ds. L. H. Kwast, dr. B. Rietveld en dr. B. Wentsel) onder meer dit op: 'De kerk zal er naar het oordeel van deputaten voor moeten waken zich in haar belijdend spreken niet in ver warring te laten brengen door duide lijk verschillende wetenschappelijk- theologische concepten. En dit des te minder, omdat m.n. ook dr. Kuitert niet van mening is, dat hij tot een gesloten wetenschappelijk-theologische conceptie is gekomen. Eveneens zal de kerk er voor moeten waken zich de winst van nieuwere theologische in zichten voor het schriftuurlijk belij den en dat niet alleen met woor den! in deze tijd niet te laten ontgaan door onderschatting van de wetenschappelijk-theologische door denking van de christelijke geloofs leer en geloofspraktijk'. Ook geven deputaten te kennen: 'In de loop van het gesprek werd al spoedig duidelijk, dat de kritische vragen niet tot polarisatie en ver vreemding leidden, maar op weg hiel pen tot het wegruimen van misver standen en het elkaar herkennen in de boven verschil van accent en visie uitstijgende eenheid van het geloof'. Verklaring Vervolgens verklaren hoogleraren en lector van de theologische faculteit der VU en deputaten gezamenlijk het volgende: 1. De zin van de geschiedenis wordt bepaald door Gods heilshandelen tot verlossing en vernieuwing van onze wereld. De mens is daarin met zijn menselijke verantwoordelijkheid vol uit betrokken. Daarom roept de kerk allen op tot geloof en bekering. 2. De voltooiing van de heilsgeschie denis ligt voorbij onze tegenwoordige bestaanshorizon. In verband daarmee draagt het volgen van onze God en onze Heiland op weg naar de volein ding van het messiaanse rijk de signa tuur van een pelgrimstocht. 3. De heilsopenbaring van God ge schiedt uiteraard niet buiten onze heen draaien. Bij de wekelijkse bood schappen merkt de huisvrouw iedere keer opnieuw waar de confessionelen en de V.V.D. gefaald hebben en waar alle partijen zullen falen, als zij niet bereid zijn de geldontwaarding tegen te gaan. Dit bereikt men alleen door duidelijke en bindende afspraken tus sen het bedrijfsleven en de regering. Dat en niets anders is de wens van DS'70. Maar, is men daar niet toe bereid, dan dient de regering in te grijpen, zowel in de inkomens als in de prijzen. Rotterdam J. A. Wever De redactie behoudt zich bet recht voor om ter opname in deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ publlkatlo wordt met de naam van de Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de heer Joh. C. Francken. •ecretarls van de hoofdredactie van Trouw- Xwartet. Postbus 859. Amsterdam. Speelgoed Wie de komende weken een kind iets wil geven, moet dat verantwoord doen. Dat kan geen oorlogsspeelgoed zijn. De fantasie van het kind maakt dat het vertrouwd raakt me^ de ge dachte mensen te doden, hetgeen door de televisie helaas al veel te veel wordt gedaan. Wanneer men weigert dit speelgoed te kopen, zal men op zijn minst de aanmaak hiervan moe ten verminderen. Geen polarisatie Mevrouw F. Elzinga-Van Solkema stelt dat wij nederig aan God moeten vragen hoe Hij wil, dat we het aanpakken in ons gewone leven van alledag, in de politiek, in de kerk. Hiermee ben ik van harte eens. Men zoekt het maar in eindeloze polarisa tie. In Nederland werd de SDAP in de regering opgenomen, waarmee ik wil zeggen, dat de zuilen van verschil lende zienswijzen in de politiek elkaar wilden begrijpen, want het be lang van het land eiste dat. In deze regering zaten alle stromingen van ons volk. Kom daar nu eens om. Maar zou dit, na 29 november, beslist on mogelijk zijn? Laten we in ieder geval een les leren uit de geschiede nis. Dokkum H. E. Torensma Delft P. ten Cate-Kroon Kritiek Ds. Wurmbrand In zijn boodschap tot de Nederlandse christenen zaterdag 11 nov. j.l. had ds. Wurmbrand bezwaren tegen de wereldraad van kerken; die overigens gegrond zijn. De wereldraad steunt de terrorristische bewegingen in Afrika; stelt gelden beschikbaar voor Ame rikaanse deserteurs... maar denkt er niet aan om de christenen achter het IJzeren Gordijn te helpen die gemar teld worden omdat ze de Naam van Christus belijden. Hoe durven ze zich WERELDraad van Kerken te noemen! Dordrecht Jaap Jongejan Inflatie In Engeland heeft de premier na vier maanden onderhandelen met de vak bonden en werkgevers de taak, hem door de bevolking toevertrouwd, gedaan. Hier hebben de confessione len en de V.V.D. hun verantwoorde lijkheid ontlopen. De huisvrouw be grijpt gelukkig DS'70 beter dan een aantal mensen, die om de hete brei De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 27Ó - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768Gem.giro X 500. Tautologie aardse kennis- en ervaringswereld om, echter niet zo dat God en zijn heil daarin opgaan. 4. Weliswaar hebben wij in ons leven en in onze wereld ook diep te lijden onder het kwaad. Dit zin-loze-, in ons bestaan zet ons geloof onder de span ning van de aanvechting. Maar God zegt ons. dat Hij eenmaal overmachtig over alle geweld der duisternis zal triomferen. Hij zal het volle heil doen dagen. Zo kunnen wij toch zonder in het kwaad te berusten en toe te geven aan fatalisme volharden in de strijd om het heil te grijpen. 5. Tegenover de duistere macht van het kwaad ontmoeten wij ook in de wereld buiten de kerk het ons vaak beschamende verschijnsel van 'huma niteit'. Wij geloven dat deze fragmen tarische menselijke goedheid op eni gerlei wijze betrokken is in het heils handelen van God. Dit neemt echter niet weg, dat alleen het aan de kerk toevertrouwde Evangelie van Gods ge nade in Jezus Christus de geopenbaar de weg is, waardoor de gehelè wereld behouden moet worden. Deputaten voegen nog aan deze, wat zij noemen 'gemeenschappelijke ge loofsovertuiging' toe, dat allerlei vra gen die hiermee verband houden, ver der op wetenschappelijke wijze dienen doordacht te worden 'als dienst die de theologie in deze tijd aan de kerk en aan de menselijke samenleving heeft te bewijzen'. Tot zover uit dit deputatenrapport, dat vandaag op gereformeerde synode in behandeling komt, en waarin depu taten voorstellen dat de synode als haar oordeel zal geven dat uit deze gemeenschappelijke verklaring ge noegzaam blijkt, dat dr. Kuitert zich ten aanzien van de vragen die in verband met zijn publikaties zijn ge rezen, geheel kan vinden in antwoor den die overeenstemmen met het be lijden van de kerk. Nog een rapport De gereformeerde synode moet nóg een rapport met betrekking tot prof. Kuitert behandelen, nl. dat van de deputaten voor het voortgezet gesprek met hem. Dit gesprek cirkelde (zoals we in ons blad van 14 november berichten om de vraag of prof. Kui terts ontkenning van de historiciteit van de zondeval valt te combineren met het belijden, dat God de mens goed heeft geschapen. Dit deputaatschap komt ook nu niet met een eenstemmig rapport. De meerderheid (bestaande uit: drs. H. A. L. van der Linden, ds. B. J. F. Schoep, H. Algra, mevrouw J. G. Kraaijeveld-Wouters, dr. G. Puchin- ger, prof. dr. Nic. H. Ridderbos, dr. B. Rietveld, prof. dr. G. Th. Rothuizen en dr. C. Rijnsdorp meent te mogen constateren: Bij prof. Kuitert wordt de belijdenis, dat God de mens goed geschapen heeft en dat heel de mensheid van de aanvang van haar geschiedenis af door moedwillige ongehoorzaamheid van God is vervreemd, niet ondergra ven door de ontkenning van de histo riciteit van de zondeval. Het is moge lijk, dat sommigen hier van een in consequentie in prof. Kuiterts theolo gie willen spreken. Maar dat mag niemand de ernst in twijfel doen trekken, waarmee prof. Kuitert aan de boven genoemde belijdenis vast houdt, van haar onaantastbaarheid spreekt. We zijn dan ook van mening, dat een verder voortzetten van het gesprek met prof. Kuitert op dit punt niet zinvol en niet nodig is. Minderheid De minderheid van deputaten (drs. A. W. Meeder en ds. J. Schelhaas) is van oordeel dat prof. Kuitert dwaalt. Drs. Meeder en ds. Schelhaas achten een combinatie van de ontkenning der historiciteit van de zondeval en het belijden dat God de mens goed ge schapen heeft, volstrekt onmogelijk. Zij besluiten hun nota als volgt: 'Bovendien geven prof. Kuitert en wij aan begrippen als 'historie' en 'histo risch' (juist terzake van de historie, ons in Gen. 1-3 beschreven) een zeer verschillende inhoud en betekenis. Wij menen dan ook, dat de zozeer begeerde eenheid van belijden op z'n minst is zoekgeraakt, doordat de dis cussie is vastgelopen op een zo funda mentele kwestie als de historiciteit van de zondeval. En een herstel van deze eenheid van belijden kan slechts bereikt worden, als wordt uitgesproken, dat het stand punt van prof. Kuitert niet te vereni gen valt met wat in de Heilige Schrift is geopenbaard en met wat door onze kerken in gehoorzaamheid aan die Schrift in de belijdenis wordt ver woord'. DEN HAAG Bij het Boekencen trum inDen Haag kwam voor de achtste rfiaal 'een bijbels dagboek in pocket-^gfm uit: Bijbelse dagkalender 1973, bijzonder goedkoop dagboek, dat tegelijk een goede dis voor het bijbel lezen is. De prijs is 4,65 (bij afname van tenminste tien exemplaren is de prijs- 3,-; bij hónderd en meer stuks ƒ2,80). De redactie heeft als medewerkers hervormde, gereformeerde, lutherse en doopsgezinde predikanten aange trokken. Ook dit jaar zijn gebeden opgenomen en komt men goede foto's tegen. Een van de beste vervoermiddelen voor minder goede wegen vormen aan jeeps denkende auto's die vrijwel alle hindernissen, ook waterige, nemen. Veel zendings- en missiewerkers beschikken over zo'n exemplaar. Comfort: zo zo. Rijden: altijd. door Tori van der Hammen Wat weten we van 'onze zendings arbeiders'? Die aanduiding is er naast, maar toch nog het duide lijkst. Ik sprak al over de dienst verlenende beschikbaarheidshou ding, die deze mensen moeten aan nemen, wat spanningen kan oproe pen. Daar komt bij dat ze zich vaak geisoleerd voelen staan, he laas ook wel de wereld is zo groot van het hoofdkwartier, of de hoofdkwartieren thuis. Je wordt in deze situatie echt wel op het ene Hoofdkwartier teruggeworpen, vertelde een van hen mij, veelbete kenend. Denk niet, dat ze. technisch gezien, je komst eigenlijk kunnen gebrui ken. Afgezien natuurlijk van kers vers bezoek uit Nederland, dat al tijd welkom is: hoe staat het hier mee en daarmee, Getuigenis, Kui tert, EO, milieuvervuiling, partij politiek, enfin, vul maar in? Want brieven, Wereldomroep, kerkbla den en zelfs een overzeese kranten editie (een luxe die weinigen zich kunnen permitteren) geven onvol doende communicatie met Neder land. 'Onze mensen' werken hard en zijn vaak doodmoe, moet eerlijkheids halve gesteld worden, al zijn ze zelf de laatsten om dat over hun lippen te krijgen. Ze hebben nl. aan niets zo'n hartgrondige hekel als om op het ereplatform te wor den gezet. Opmerkingen tijdens verlof in de zin van 'Wat is het toch heerlijk voor u om dóór te mogen werken' komen daarom, hoe goed gemeend ook. niet altijd even 'lekker' aan. Zelf doe je, al even getipt, overi gens net zo hard aan deze onjuiste image-vorming mee. Gewoon, door 's nachts om half één, na prettig en herkennend met elkaar gepraat te hebben, ineens te ontdekken, dat je gastvrouw en gastheer bei den omrollen van de slaap. Ze waren te beleefd om het eerder te laten merken en zeggen vergoelij kend, dat het ook zo fijn was weer eens iets uit Holland te horen. Maar de volgende morgen om zes uur zit je gastheer al weer achter zijn bureau om lessen voor te bereiden. Daarna laten we zijn dagprogramma even verder volgen In zijn Landrover een drie kwartier rijden naar de theologi sche school. Lessen tot het officieel rusttijd is ('s middags om half twee word je geacht een paar uur te gaan slapen). Daar komt van daag niet van: dóór naar de brui loft van een der docenten. Dan even naar huis om te gaan mandi en. Officieel is hu de dagtraak afgelopen want de man die ik op het oog heb (nee. ik noem geen namen) is formeel uitsluitend do cent aan die school. kom over de brug giro 7600 Alleen, terwijl hij al het stof en zweet bevrijdend van zich voelt afspoelen, roept zijn vrouw hem bemoedigend toe: 'Zeg, of je nog even naar die en die gaat, die man is vanmorgen van zijn dak geval len, toen hij wat repareerde en nu wilden ze zo graag.Goed. ook dót. De volgende morgen, hoor je het vervolg van onze zenddngswer- ker voor wie u z'n meeste andere collega's kunt invullen. Na het ziekenbezoek (de patient viel mee, gelukkig) andere kerkeraads- leden ophalen, drie uur rijden naar de plaats waar zendingsdepu- taten van de zelfstandig geworden kerk zouden vergaderen; daar voor zitter zijn ('dat moet ik; men wil dat nu eenmaal nog'), uren lang vermoeiend beraadslagen, te rugrijden en om zeven uur 's mor gen in je bed. Is het altijd zo? Ach welnee. Maar toch is het zo. Tot nu toe is het de EO gelukt de NCRV een nieuwe koers te laten varen. Ze moesten wel. En dat woord je moest zit me eigenlijk dwars. Het is toch logisch dat een christelijke omroep christelijke programma's brengt De Vara zendt toch ook haar programma's naar eigen beginsel, uit. Maar er is steeds afbrekende kritiek op de EO en ook wel op andere omroepen. Dat lijkt mij niet eerlijk. Iedereen maakt fouten. Niet één om roep kan zeggen: 'Wij zijn het'. Ook in de politiek niet. Laten we daarom opbouwende kritiek uiten opdat we niet in haat en nijd ondergaan maar elkaar op vredelievende manier aan schouwen en verdragen. Delfzijl Wiegel Met verbazing heb ik de tv-uitzending van de WD gezien. Argeloos dacht ik nog steeds dat deze de partij de bloem der natie vertegenwoordigt, maar toen ik Wiegel hoorde beweren dat zijn partij zo enorm heeft bijge dragen aan de sociale verbeteringen en daarom met pathos de man die werkelijk sociaal voelend is voor leu genaar uitkreet, moet ik toch wel lachen. Weet Wiegel niet waar de VVD-stemmers zitten? Niet onder het volk ondanks de V van volkspartij maar bij vïllaboweners en gewezen aanhangers van Koekoek. Utrecht J. C. Smit Hervormde Synode be spreekt notci Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN Praktische regelingen als die welke de generale financiële raad en het hoofdbestuur van de gereformeerde bond hebben getroffen, kunnen niet anders dan een tijdelijke en oppervlakkige 'pacificatie' bewerkstelligen. De kerk dient zich van dit tijdelijke en oppervlakkige karakter bewust te blijven en het gevaar van een verharding van de situatie te onderkennen. Dit wordt gezegd in de nota 'de weg van het belijden der kerk' die gisteren door de hervormde synode is aanvaard. De nota accen tueert de noodzaak dat de modaliteiten in de hervormde kerk met elkaar in gesprek blijven. In Tr/Kw van 9 dezer vertelt de heer A. J. Klei van een meningsverschil tussen ds. J. Overduin en de alge meen secretaris van de gereformeerde bond in de hervormde kerk ir. J. de Graaf. De laatste zegt dat hij alleen degenen die .écht, d.w.z. in geestelijke zin, bij de gereformeerde gezindte gerekend kunnen worden' op het oog had gehad; het ging om 'een ontmoe ting van mensen die gééstelijk tot de gereformeerde gezindte behoren'. Nu dacht ik dat het behoren tot een gezindte per definitie een geestelijke zaak is en het geestelijk behoren tot een gezindte een tautologie. Maar dan betekent dit zwaar beklemdtoonde bij voeglijk naamwoord niets. Ik neem aan, dat de heer de Graaf zich onder het lichamelijk behoren tot een gees telijke groepering al evenmin als ik iets kan voorstellen. Strassen (Luxemburg) R. G. Groenebocr Aanleiding tot deze nota was het besluit van de generale financiële raad om gelden te verstrekken uit de generale kas ten behoeve van bepaal de activiteiten in hervormd-gerefor- meerde kring. Inmiddels zijn ook aan vragen uit andere delen van de her vormde kerk, onder meer van de vrijzinnig-christelijke jeugdcentrale en het christelijk jongerenverbond om subsidiëring binnengekomen. In de junizitting van de synode kwam al de vraag of dit subsidiebeleid geen legitimering betekende van de be staande verscheidenheden in de her vormde kerk, waarover dan verder niet meer gepraat hoefde te worden. De nota benadrukt het belijdend ka rakter van de hei-vormde kerk. Daar om zegt ze dat dit subsidiebeleid alleen te rechtvaardigen is, als zij gepaard gaat met de bereidheid het gesprek over het belijden met kracht voort te zetten. De nota veroordeelt de neiging 'de- kerk te aanvaarden als een aantal geestelijk naast elkander bestaande groeperingen, die elk hun eigen leven leiden en van wie hoogstens mag worden gevraagd, dat zij elkander 'er kennen', wat in de praktijk betekent, dat hoe langer hoe meer het kerkver band het administratieve en bestuur lijke karakter krijgt, dat de hervorm de kerk in de negentiende eeuw ken merkte'. WERKGROEP De nota spreekt zich uit voor een nieuwe opzet van het gesprek met de oude en de nieuwe modaliteiten. Het is in de praktijk van de laatste jaren gebleken, dat het vrijwel onmogelijk is, dat dit gesprek door het modera^ men zelf en alleen georganiseerd en geleid wordt. Daarom pleit de 'nota voor een bredere werkgroep, samen te stellen uit de generale synode en haar stafmedewerkers. De synodeleden hadden veel waarde- ADVERTENTIE) U bóft alsu van vis houdt Viscotelet op z'n Zwitsers (4 personen) i Bestrijk 4 visfilets van 200 g met ansjovis- I boter en leg ze in beboterde vuurvaste schaal. Op elke filet een lepel Parmezaanse kaas. Leg rondom 4 gehalveerde, met reepjes kaas belegde, tomaten. Schotel in niet te hete oven zachtjes gaar stoven. Vis houdt fit ring voor deze nota, al vond ds. M. Groenenberg van het college van visi tatoren-generaal het stuk te optimis tisch van toon. De tegenstellingen verharden, zei hij. Zelfs het Getuige nis heeft geen samenbindende kracht gehad. Men is wel samen ergens te gen, maar gereformeerde bonders en confessionelen staan plaatselijk nog altijd tegenover elkaar. Scriba ds. F. H. Landsman zei dat als het om de mens gaat, men niet pessi mistisch genoeg kan denken, maar dat men over het werk van de Here God niet optimistisch genoeg kan dgnken. Prof. dr. H. Jonker zei tot ds. Groe nenberg, dat het verschil tussen con fessionelen en gereformeerde bonders onbetekenend was bij wat hij noemde de eigenlijke tegenstelling, die er op het ogenblik in de hervormde kerk is. Hij vreesde dat het confessioneel ka rakter van deze nota al passé was, gezien tendenzen in het huidige theo logische denken. Als men zegt dat men de bijbel alleen kan verstaan in het kader van het maatschappelijke Ds. M. Groenenberg en politieke handelen en dat geloven- nü participeren in het bevrijde hande len van Jezus is, dan zijn zulke uitla tingen volgens prof. Jonker zo evi dent in strijd met het belijden van de kerk, dat daarover wat gezegd behoort te worden vanuit de synode. Ds. Landsman beaamde: 'Inderdaad mogen wij hier niet omheen lopen'. ROTTERDAM Op een door het bisdom Rotterdam te Noordwijker- hout belegde bijeenkomst met gehuw de priesters (er waren er zestig geko men) is sterk de nadruk gelegd op de belangrijke 'inbreng' van deze pries ters voor het kerkwerk. Men wil hun pastorale bekwaamheid en maatschap pelijke ervaring niet graag missen. Bisschop Simonis noemde de gehuwde priesters 'een belangrijke groepering waaronder veel kundige mensen schuil gaan wier bekwaamheid bruik baar zou kunnen zijn voor de kerk.' Wel meende hij eerlijkheidshalve te vens te moeten herinneren aan de verklaring van de bisschoppen in ja nuari 1970, die de celibaatsverplich ting onderstreepte voor het voorgaan in de eucharistie. Hij zei enigszins innerlijk verscheurd te zijn, omdat hij meent trouw te moeten blijven aan zijn 'doorgewinterde ideeën' over het celibaat, terwijl hij het afschuwe lijk vindt daarmee mensen pijn te doen. In de Amsterdamse Domlnicuskerk is zondag de gehuwde priester Th. Buys- man in de eucharistieviering voorge gaan. Het bestuur van het bisdom Haarlem heeft nog niet officieel gere ageerd. NIET STEMMEN? Door veranderingen in gemeentej zen, samenvoegingen en dergel zijn de vorige week enkele verkil gen gehouden. Over 't algemeen men daarbij niet ontevreden ovei opkomst. Toch blijven die twinti] dertig procent niet-kiezers ons int ren. De partij die ze achter zich kunnen krijgen zou daarmee een de slag kunnen slaan. Een ni< partij, van niet-kiezers maar die dan toch in een stem tot uitdrulj willen brengen zou een riante pl in het parlement kunnen innei Maar die dingen gebeuren nu eeni niet. Wie zijn die niet-kiezeTS, blijven er thuis sedert er geen komstplicht meer is? Dat zijn nat lijk in de eerste plaats een aa bejaarden en zieken of mensen, zich juist die dag niet zo best vo en daarom afzien van het stemi Maar daarmee is natuurlijk niet i verklaard. Er blijven m.i. twee j pen over, nl. de groep die volst ongeïnteresseerd is in de geest Hé. was het vandaag verkiezing? mensen heb je. Maar een gre groep zal op de een of andere pi piële wijze thuis blijven. Ik ri daartoe ook hen die eenvoudig t< of te traag zijn. Zij behoren nl. tot de mensen die het wel wi maar die er een principe op na den waarbij eigen welbevinden pi teit heeft boven het zich inw voor een gemeenschappelijke vei woordelijkheid. Anderen uit i groep zullen het misschien wat wt argumenteren en dan kan men no eens horen dat politiek toch een i troep is. Daar is geen eer aai behalen en daar moet een mem ver mogelijk van weg blijven, vindt ze intussen links en r< waarschijnlijk in gelijke mate. N al vaak gezegd dat dit een gevaar houding is tegenoverwat op 29 vember a.s. van ons gevraagd wi Men redeneert dan meestal zo: dergelijke minachting -voor de 1 tiek' ging ook vooraf aan de opk van het fascisme. Men heeft daar gelijk in, maar het is de vraag o vandaag geldt. Niet dat een kolo regiem niet overal kan uitbreker als een mens ook ineens ongen een gemene zweer kan krijgen, i dat zit er m.i. toch niet helemaa Wel blijft die houding gevaarlijk, dat bij verbreiding van dit oo over de politifek ons parlementair sel inderdaad wel eens grote sche kan gaan tonen. En het is een redelijke zaak om zich geweldig zetten voor veranderingen in maatsohappij, maar we zullen ze samen moeten willen en daai hebben we een parlement en al besprekingen nodig. En wie dat noemt weet niet wat hij zegt. GEREF. KERKEN Beroepen: te Maarssen: D. W. G< luchtmachtpred. te Hessisch-Oldei (D'land); Aangenomen: naar Apeldoorn:1 Schelhaas te Lochem. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Soest-Baarn en te persum-Westeremden: J. L. J<1 kand. te Hattem. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt: voor Haarlem-Nrd. poort: drs. T. Brienen te Groninj GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Corsica (USA): A den Boer te Ridderkerk; te i doorn: E. Venema te Zwijndrecht Bedankt voor Lisse: L. Blok te bergen. Kaarten en kaarttekenaars, door Fockema, Andreae en C. Koemi Uitgave Fibula-Van Dishoeck, Bu - 124 blz - ƒ8.90. Nummer 24 in de voortreffelijk bulareeks, weer even mooi vei als de andere deeltjes, behandel onderwerp dat tot dusver voor vakmensen nauwelijks toeganl was: de historische kartografie. Koeman, die o.m. de grote bibli fie Atlantes Neerlandici public en dus bij uitstek deskundig is, tooide een manuscript van wijlei Fockema Andreae. dat wel wal specialistisch is uitgevallen voor populaire geschiedenis-reeks, toch vele wetenswaardigheden be Wij kunnen ons een wereld zi kaarten voor dagelijks gebruik goed voorstellen; toch moeten v doen willen we bijv. de late m eeuwer enigszins begrijpen. Ei stonden toen wel enige kaarten, lr die waren kostbaar en voor ee r leerd, speciaal publiek bedoeld, de Grote had zijn grote rijk 7 landkaarten geregeerd. Zeevai kregen geheime kaarten of heli niets mee. Het oudst bekende, l' een landmeter vervaardigde k: e van een deel van Nederland d r< van 1358. In de 16e tot 18e eeuv de kartografie in Nederland een i vlucht. In Middelburg verschei 1598 de eerste Nederlandse 'wer e: las' en uitgevers als Blaeu verwi grote faam. Een grote Blaeu-atli "j staat zelfs uit 600 bladen, waari 0 niet minder dan 17 bladen over c na. Het boekje licht de lezer v e in over panoramaplans en globe V; moeilijke kunst der kaarttekenaa de techniek van gravure en et>*a geeft zelfs tips voor catalogiserii verzameling van kaarten (waar de onthutsende waarschuwing d 'h bliotheken de ramen maar goed®" moeten houden: 'onze buitenlue 'e dermate vervuild, onder andere n zwaveldioxyde, dat het papier ?e vijftig jaar door het daaruit geve ijl zwavelzuur opgevreten zal zijn'!'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2