dag, maandag 'Het écht publiek houdt van goeie dingen' Liesbeth den Uyl TROUW/KWARTET MAANDAG 20 NOVEMBER 1972 Zangeres Thérèse Steinmetz over haar vak, de musical, smartlappen, luchtverontreiniging en songfestival door hette visser Thérèse heeft het best naar haar zin. Ze is zelfs geluk kig en dat hoor je niet vaak van iemand uit het Hilver- sumse wereldje. Het grote toneel hoeft voor zangeres Thérèse niet meer en een musical, och, ze heeft nu leker succes met haar reper toire en waarom zou je dan een paar jaar iedere avond dezelfde teksten gaan op dreunen? Morgenavond is Thérèse te zien in het programma 'De oude kof- fergrammofoon', waarin ze mee doet met zeven andere ar tiesten. 'Het programma is enorm aangeslagen. Bij de NCRV kregen ze stapels brieven binnen. Allemaal van mensen die het én g vonden: die oude liedjes en wel in de keren die bij die tijd passen'. Het gesprekje wordt op verzoek van Thérèse in een cafeetje in Laren gehouden. 'Ja, kijk. vroe ger., toen ik pas begon haalde ik altijd wel iedereen hij mij in huis. Toen stonden ook in woonbladen foto's van m'n inte rieur. Ik ben de la-'- - t'jd vat voorzichtiger geworden. 'Het enige wat we privé verder o"er Thérèse te weten komen is dat ze een zoon van een jaar of twaalf heeft. Hoe-het-allemaal gekomen is heeft ook al een keertje of honderd in de krant gest-an, maar het is wel zó opmerkelMk dat we alles nog even op een rijtje zetten. Thérèse is de dochter én een pianiste en een operazanger. Ze heeft zo'n beetje de meest gede gen opleiding gehad die een artieste in het populaire genre maar kan hebben. Toen ze vijf- tien jaar was, zat Thérèse op het Amsterdamse Conservatori um met als hoofdvak zang. Zon der moeite doorliep ze de vier studiejaren en iedereen was er van overtuigd dat ze een prach tige klassieke muzikale carrière zou opbouwen. Maar ineens zag ze het niet meer zo zitten en ging ze naar de toneelschool. Daardoor werd Thérèse de enige Nederlandse actrice met een conservatorium- opleiding. Ze speelde In musi cals als 'Carnival'. 'Oklahoma' en 'Kiss me Kate'. Waarom ziet Thérèse het toneel niet meer zo zitten? 'Een jaar of zes was het toneel nog leuk. Nu zit er in de muziek net dót leven, wat er bij het toneel uit is. Er is ontzettend veel plaats voor muziek. Al die radiozen ders, de televisie en de mensen gaan toch ook graag naar thea ters'. Thérèse bli.lft voornamelMk Ne derlands zingen? 'Ja. ik woon in Nederland en ik Ra?c1 je mensen aan om ns.tr een songfestival te gaan? 'Ik heb in 1967 in Wenen aan het songfestival meegedaan met 'R ng-dmge-ding'. Ik kwam niet zo erg hoog. Tóch heb ik daar na O"♦zettend veel werk gekre gen. Ook al eindig je op de laatste plaats: de mensen weten dat het een wedstrijd is. Ja, ik raad elk- art'est aan om. als hij de kans krijgt, met zo'n festival mee te doen'. S?hr;jf je zelf wel eens wat? 'Af en toe schrijf ik muziek, maar dan onder een andere naam. Het is een soort géne, of misschien vind ik de dingen die ik maak niet goed genoeg. Je geeft jezelf dan zo helemóól bloot' Geëngageerde teksten hoeven niet voor Thérèse? 'Het is zo vreselijk in de mod® om g-sngageerd te z'1n. Ik z:n® liever tijdloze dingen. Neem nu 'o ets als de luehtverontre'n - ging. Wil ik best over z'ngen hoor. maar ik weet dat het publiek zich toch méér interes seert voor hun e'gen huis-tu n- en-keuken dingen. Hun eigen lief en leed. Maar natuurliik verandert je repertoire wel in de loop van de iaren Wanr~® ik een zeer volwassen r'ne vrouw b°n "ev/orden dan ga :V andere dingen .zingen'. Met weinig veel variatie Pierre Cardin heeft het gezegd en dan is het zo: we moeten het deze winter vooral in de combinaties zoeken. Dan maken we het niet zo duur en je kunt er uitstekend mee variëren. Met een col trui. een kort wijd Jasje, een broek, een rok en een blouse is erg veel te doen. Op de foto twee wollen blousons van C A. Het lin kermodel heeft zee-wijse mouwen in felgekleurde streepjes gebreid. Het rechter model heeft een boord en kraag van hetzelfde breisel. Het zijn drukke dagen voor LIESBETH DEN UYL (48). echtgenote van PvdA-lijsttrek- ker Joop den Uyl. Zoveel ze kan trekt ze met haar man het land in om de kiezers ervan te overtuigen dat het heel nuttig is om op de Partij van de Arbeid te stemmen. Op wie gaat u zelf stemmen? 'Deze keer op mijn man. Ik bekijk het iedere keer bij de verkiezingen opnieuw. Zo heb ik ook wel op Gerda Brautigam gestemd, omdat ik dat een uit- stekend mens vind'. Moeten vrouwen op vrouwen semmen? 'Dat vind ik een moeilijke raag. Kijk, aan de ene kant zeg ik: 'ja, het is nuttig wanneer vrouwen op vrouwen stemmen. Want alle vrouwen moeten we ten dat ze nog steeds gediscri mineerd worden. Maar aan de andere kant zeg ik: je moet op iemand stemmen omdat je vindt dat die kandidaat góed is en niet speciaal omdat het een vrouw is'. Avond aan avond het land in. Wie kookt er bij u thuis? SF 'Ik doe het zoveel mogelijk wel, maar ik heb ook zoom uitstekend kunnen koken, maken allerlei vreemde gefer ten met rijst en schotels bir bizarre boontjes'. r:r Dj Hoe gaat het verder m« 'Rooie Vrouwen?' 'We leggen ons momenteel op de werkende meisjes, zouden graag zien dat die jes lid worden van een vakblge en in ondernemersraden 11 zitten. Daartoe worden er la it jes met informatie uitgi bij uitgangen van winkeli '.er brieken, ateliers en kantoi Wat verwacht u van de vetje zingen? 'Volgens mij gaan de confSF nele partijen achteruit en b rer de Partij van de Arbeid wie Kunt u er niet voor zorgen één van uw zoons zich dt m mende dagen gaat verloven!or 'U bedoelt als stunt, net i Hans Wiegel doet? Nou, ten eerste geloof ik niet 1 vriendin van Hans als stui i1 gelanceerd en ten bi g" zorgen mijn zoons ervoor d ndi zoveel mogelijk buiten de p ;:er citeit blijven'. 11 ?n h-' ff-n7 r-t V< Koffc. Thérèse Steinmetz werk in Nederland. Daarom zing ik Nederlands. Je hebt veel meer contact met het pu bliek als je in je eigen taal zingt. Trouwens, het Neder lands is een mooie taal. On muzikale talen bestaan niet. het Is maar net hoe je je liedjes brengt. Ja, goed, de ene taal z'ngt lekkerder dan de andere. Maar ik geloof dat de mensen het erg waarderen als ie in het Nederlands zingt'. Ze brengen nu weer My Fair Lady, had Je daar niet in willen spelen? 'Nou nee, eigenlijk niet. Je zit er dan voor een paar jaar aan vast en ik heb de laatste tijd nu juist een eigen repertoire opgebouwd en dat zou ik dan moeten loslaten. Dat repertoire is als je eigen kind. En de mensen vnden hot motv wan' ik heb lekker veel werk. Ja. als ze er niet? me- aan "inrl®*- dan moet thuis tussen de ?"hit'fd*T",en «aan s*e-n M""- het publiek houdt écht van goeie dingen. Er wordt zóveel rommel gedraaid op Veronica en Hilversum III. Als er iets goed tussendoor zit, nou, dan kopen de mensen het wel. Kijk maar naar Boudewijn de Groot, een paar iaar geled°n Dat was écht goed, nou. de mensen -h'"n het'. In smartlappen zei je niets? h jawel. Want je hebt hele r'oeie smartlappen. Zo'n Johnny Jordaan is bijvoorbeeld een ge weldige volkszanger. Tk heb de vzrootstè bewonderng voor die man'. Ja. maar Johnny is een natuur talent. 'T-dereen is een talen' o' hijN* g-n talent. Tk geloof n:et zo in voor '■•Rl' ;^v,-eg:n" 'e kunt het of te ontvvMcke- 'H°t wordt een serie van ach' li vi ngen. Morgenavond he' ben we de tweede aflevering. We n^men de mensen mee door de tijd, zo pakweg van 1900 tot 1950. We zingen liedjes en de kleding, make-up en kapsels zijn dan ook uit die tijd. Aan de ene kant zijn de mensen die bewust in die tijd hebben ge leefd grote fans van het pro- -7r«»v!rr>Q pp aan de andere kant hebh-m "-o het geliik dat d® I m,- RMéftgS n'lg «n •»iin b!i ioi" --.-In A n -»» d*-a"® rA T)lt. 7'f 'Ik weet het niet. g" oo? IV ':at een v -r. 'ryn - \s ar Persoonlijk ouw nét 70 zelf vil. UB *n één en Kijk, als ik morgen advocate wil worden, nou, dan doe ik dat De vrouwen die nu het. ha*"' •"■breeuwen om eman"'- p«*:o -1<n de vrouwen die te '""4 *>n 8-n dat Zo b»—* I«vn i"«r1r«®r(j V.nbbpp jr|gn- deeld on het makkelijkste s ■-n /toe* d® na.nnen d® van te geven'. Schoudertassen blijven nog even Nóg een uitspraak van Cardin: 'Met goeie accessoires ziet het goed koopste jurkje er uitstekend uit'. Nou, dus mooie schoenen, goede ceintuurs en eenvoudige, strakke kettingen. Eii natuurlijk een goeie tas. De Stichting Lederwarenmode meldt dat de schouder tassen nu hoger dan ooit worden gedragen. Trouwens, zolang de broekenmode zich handhaaft blijft die schoudertas domineren. De kleuren zijn grijs, bordeauxrood, donkergroen en donkerblauw. Ageéth: vrouwen zitten vaak vast In het vrouwenblad Mimo vei- telt Ageeth Scherphuis over de moeilijkheden van vrouwen die bij de televisie werken. 'Een vrouw zit vaak vast. Als je als vrouw aan een actualiteitenru briek bent verbonden en er staat een gekaapt vliegtuig in de Gaza-strook, en je moet, hup, meteen je koffer pakken en er heen, dan is er geen vrouw die dat kan. Ze heeft minstens vijf uur nodig om alles te regelen, de kinderen ergens onder te bren gen en haar man te overtuigen van de noodzaak van haar ver trek'. Frans kleedt alles aan Vorige week zijn de heren van de Haagse reinigingsdienst door couturier Frans Molenaar in het nieuw gestoken. 'En dat is nog maar een begin', melf Frans, 'want er komen de laat ste tijd veel bedrijven en instel lingen naar me toe met verzoe ken om werkkleding te ontwer pen. De cassières van De Gruy- ter zitten nu al in een ontwerp van mij, verder de stewardessen van Transavia en ik ben nu bezig met dienstkleding voor meisjes die in een inrichting voor gehandicapte kinderen werken. Op dit moment hebben ze nog van die enge, witte ver- pleegstersschorten aan, maar over een paar maanden zien zij er ook leuk uit'. Gestoofd konij 1 konijn zout, peper 100 gr. boter 2 eetl. tomatenpuree witte wijn bloem' Het is de tijd van het wiT. alle restaurants hebben k ai' haas en reerug op de staan. Zélf een konijn sto1 niet zo moeilijk. Vraag ;r poelier het beestje in sti I snijd. Wrijf de stukken ii rd zout en peper. Braad ze ge boter bruin. Voeg dan wi ld ter en de tomatenpuree en Laat het konijn ongevee aa kwartier stoven. Giet ei it glas witte wijn bij en lal ar konijn verder gaar stofen n de stukken uit de pan hal I de jus binden met aangenft bloem. Menutip: Groentesoep, geijndi konijn, aardappelpuree mi m; malen walnoten, gemengd i chocoladevla met peren, rk raEEB Babsgjgsa De redactie behoudt ilch het recht voor om ter opname In dexe rubriek ontvangen me- nlnesultlngen verkort weer te geven. BIJ publlkatic wordt mot de naam van de Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de lieer Joh. C. Francken. srrri-tari* van dc hoofdredat.le var TTouw- Kwartet. Posfbu* 8S». AmMcrdnm. Vergif Uit het verslag in Tr/Kw van 13-11- '72 krijg ik de indruk, dat de 'gerefor meerde gezindte', in Utrecht bijeen met enkele duizenden, verwoed van zich heeft afgeslagen. Het bekende (eenzijdige) Getuigenis van oktober '71 was. vergeleker bij dit 'Reformato risch Getuigenis', een menselijk en beschaafd dokument. De heren die in Utrecht het woord voerden, gebruik ten dikwijls een idioom, waarvoor de 'boze wereld" zich zou schamen. Ik signaleer slechts enkele woorden ui', het betoog van ds. Glashouwer. Hij adviseert een gemeente Jie een pred- kant heeft, die niet het werkelijk Woord van God brengt (zoals hij, ds. Glashouwer, dit opvat,), om eerst met de dominee te praten en te bidden, maar 'als dit niet helpt, mag u niet langer bij die huurling blijven'. Zo schold inkwisitie van vroeger eeuwen, zo scheldt ds. Glashouwer vandaag. Deze taal gooit de deur dicht voor elk gesprek, elke dialoog, elke poging, om in Christus naam elkaar te leren begrijpen. De christelijke scholen zijn volgens dezelfde aanklager groten deels in handen van de vijand van den beginne, die de kans krijgt zijn vergif te zaaien in het zielelevc.i vu onze kinderen. Ik heb veertig jaar lang het christelijk onderwijs gediend in stad en landen en op veel scholen. Op .grond van mijn lange ervaring noem ik de beschuldiging, dat mijn collega's als dienaren van de duivel de kinderzielen zouden vergiftigen, een goddeloze leugen. Voor zover ik weet, hebben de felste tegenstanders van chr. onderwijs zich nooit lnt®n verleiden tot het gebruik van dgl. wapens. Ds. Glashouwer heeft zich duidelijk en onverbloemd uitgespro ken. De mannen en vrouwen van de chr. scholen weten nu in elk geval, uit welke hoek vandaag de vijandschap komt Balk I. de Jong Kerkdienst Wat betreft 'Zo'n soort gesprek is het' in Trouw/Kwartet 14-11-72: in grote lijnen ben ik het eens met wat drs. W. Speelman zegt. Eén aspect wil ik meer iconkreet maken. Hij pleit voor een Herrschaftsfreie Diskussion in de kerkorganisatie. Een open üskussie op basis van gelijkwaardigheid. Maar dan moet er m.i. eerst een mogelijk heid komen tot-meepraten in de kerk dienst zelf, voor Jan en Alleman op dit moment 'vrijwillig'? kiezen voor een uurtje non-participatie. Velen van ons, jongeren hebben tegenwoordig behoefte d.m.v. diskussie. hun blik op bepaalde zaken te verruimen. Omdat de kerkdienst nog steeds een éénrich tingsverkeer is. blijven vele jongeren weg uit de kerk Baarn Gert Kleisèn Vergif (2) Boycot Bra -Jpjnt (6) (ADVERTENTIE) Ons wordt verweten dat wij niet de- m ij; ca hebben gehandeld in de B, ^pun,-uitzending van 13 novem- b i- j.i. (o.a. door de Telegraaf en Trouw/Kwartet). Aan de mensen die dat vinden, graag de volgende vragen: is het demokraties dat politici de pol.l-ek zo onbegrijpelijk en ingewik keld gemaakt hebben dat gewone mensen niet meer in staat zijn te ontdekken wanneer en hoe ze beetge nomen worden? Inzicht en Juiste in formatie is een eerste voorwaarde voor demokraties handtien. is het demokraties dat de Brand- pum-reuactie op geen enkele manier solidariteit met de werkende jongeren toonde, maar alleen de bedoeling had de W.J. te gebruiken als decor en als Veiii.cz.ugsvee voor de politici? is het demokraties werkende jonge ren en televisiekijkers te laten gelo ven dat de VVD en de KVP werkelijk iets voor de W.J. doen, zonder hun gedrag van de afgelopen 4 Jaar te laten zien? is het demokraties de politici het grootste gedeelte van de zendtijd te geven en die van de werkende Jonge ren te beperken tot het stellen van vraagjes? Amsterdam KWJ-distrlct Amsterdam T ge. taal (2) mij een onbegrijpelijke zaak dat dat zgi. 'spreken in tongen' zo gesti muleerd moet worden tegenwoordig, femeer daar Paulus er niet zo op gecharmeerd was. Denkt men nu wer kelijk dat de Heilige Geest zich ver laagt tot het doen uitspreken van geluiden, waar niemand iets aan heeft omdat niemand het verstaat? Dat is voor mij het duidelijkste bewijs dat men ons met 'vrome' terminologieën in de armen van het spiritisme wil Waar haalt ds. Glashouwer de weten schap vandaan dat de christelijke scholen grotendeels in handen- zijn van, zoals hij het noemt 'de vijand van den beginne, die nu de kans krijgt, zijn vergif te zaaien in het z cieloven van onze kinderen. Waarom doet Ds Glashouwer dergelij ke ongenuanceerde en denigrerende uitspraken, die in wezen kant nog wal raken? Wie zo getuigt in naam van God, strooit zelf met vergif. En het ergste hierbij is dan, dat op de ver pakking het teken van het kruis staat. Met deze uitspraken komt men inder daad in het isolement. 'Wij worden weer gemeente in de katakomben', aldus ds. Glashouwer. Ik hoop dat die gemeente dan ook weer de geest en de echtheid terugkrijgt van de eerste Chr.stenen. Want ook zalig zij, die het Woord horen en het niet alleen bewaren, maar daaraan ook gestalte geven in hun leven. Het kan echt geen kwaad wanneer men bij een reformatorisch getuigenis ook eens de consequenties bespreekt van het oordeel van Chris tus, zoals dat staat in Mattheus 25. Sknllde J. Holman Biesheuvel In uw artikel over de heer Biesheuvel komt duidelijk naar voren dat hij politieK bedrijven vindt liggen in de sfeer van kompromissen sluiten. Je kan, volgens hem, het zo duidelijk, zo zwart wit zeggen dat je nooit in staat bent een genuanceerd oordeel uit te spreken. Maar als de heer Biesheuvel dan stelt dat hij wèl duidelijk zou willen zijn over het voorgenomen be leid, dan is gelijk die duidelijkheid weg. Hij bedoelt natuurlijk te /.eggen: 'Laat de mensen maar op de konfessi- onele partijen stemmen. Wij willen zo graag weer regeren dat wij na de verkiezingen dan wel zullen zien, wat we uit ons urgentieprogram kunnen verkwanselen om toch met de VVD in de reaermg te kunnen komen'. Een tegenstander en een voorstander van de Zuidafrikaanse politiek hebben in Trouw/Kwartet hun eensgezind heid betuigd aangaande het dwaze van een boycot, omdat de slachtoffers hiervan steeds de minst draagkrachti- gen zijn. Ondanks dit komt de heer B. Stulp te Groningen, alsof hij van daag voor het eerst Trouw/Kwartet leest (de boycot Zuid-Afrika betref fende) die aanprijzen. Hij raadt zelfs aan te weigeren handel te drijven met Zuid-Afrika, alsof het noodlijdende Nederland daarvan niet de nadelige gevolgen zou ondervinden! Herinnert hij zich niet hoe Nederland een zeer voordelige scheepsorder weigerde, die echter gretig door Frankrijk werd aan genomen? Den Haag dr. F. C. Dominicus Friese taal Als voorstander van het onderwijs in het Fries juich ik het voornemen van Staatssecretaris Schelfhout het Fries op de basisscholen als verplicht vak te willen invoeren van harte toe. Als Stellingwerver van afkomst be treur ik het echter in hoge mate, dat men in Frielsand van plan is ook de van oudsher niet-Fries sprekende ge bieden hierbij te willen betrekken. Dat zou dan niet alleen de gemeenten West- en Ooststellinwerf betreffen, maar ook Vlieland, Ameland, Mids- land op Terschelling, Het Bildt, een groot deel van Kollumerland. en een aantal plaatsen in Achtkarspelen en Lemsterland. terwijl merkwaardig ge noeg het Friestalige dorp De Wilp in (ADVERTENTIE) Xaiméöek Kwaliteits- HANDSCHOENEN en -TASSEN Handzame prijzen. Groningen van Fries onderwijs versto ken zou «moeten blijven. Het zou mij bijzonder teleurstellen als de Friese beweging die altijd sterk anti-etatistisch was ingesteld, thans de provinciegrens als onderwijs- norm zou willen aanbevelen. Zij schijnt dit helaas wel te doen. Een politiek, die men terecht steeds de Nederlandse overheid heeft venveten, n.l. geen rekening houden met min derheden binnen de eigen grenzen, zou men dan zelf willen gaan beoefe nen La.v. een aantal minderheden binnen de eigen provinciegrenzen. Ook de oplossing, die onlangs in het kaderblad van de Friese Beweging 'De Stienen Man' aan de hand werd ge daan lijkt in strijd met anderhalve eeuw Friese taalstrijd. Men stelt daar nl. voor het onderwijs in de Stellingwerven in het Steilingswerfs te laten plaatsvinden. Het Fries zou dan daarnaast moeten worden onder wezen. Dit nu zou een hoogst dwaze gang van zaken worden. Het Stelling- werfs is geen Fries, maar een Drents d.w.z. Nederlands ('Hollands') dialect zonder eigen literatuur, gram matica of woordenboek. De status, die het Fries wel aankleeft, ontbeert het Stellingwerfs ten enige male. Het zou bovendien nogal vreemd zijn als in Friesland Drents onderwijs zou wor den gegeven, terwijl dat in Drente niet zou gebeuren. Met een aantal grenscorrecties zouden de meeste problemen op te lossen zijn. Het Kollumerlandse gebied en Gerkesklooster in Achtkarspelen zou den naar Groningen kunnen gaan in ruil voor De Wilp. De beide Stelling werven zouden op Haulerdijk, Waske- meer en Donkerbroek na. met Echten en Bantega in Lemsterland bij Drente kunnen worden gevoegd. Vlieland zou bij Noord-Holland kunnen terugkeren. De resterende niet-Friese gebieden zouden zich bij een soepele toepassing van de desbetreffende onderwijswet wel kunnen schikken. Hoorn arts G. R. Zondergeld Vietnam De heer L. v. d. Graaf merkte op (14- 11): 'En het eerste wat de Noordviet- namezen doen is de buitenlandse zen- ®Sr -, i«en i f.i wij juist niet wen sen, dat de Amerikanen, ter will aa de christenheid, juist nog bl^ta: Nee, meneer v. d. Graaf, dat we maar niet wensen. Zelfs al i de Noordvietnamezen zoiets doei nt ik in een eventuele na oorlogse "da tie, me nog moeilijker kan voorslen dan nu. Als de keus is: zendel moord en christenvervolging o en doden van tienduizenden Viel zen, wat zou een christen dan n sti kiezen, denkt u? Waar denkt U wens, dat het bloed der kommu ct< en vrijheidsstrijders het zaad va »t Zwolle nt Gijs Kam Ier mr Geref. synode l*b' Wij aller, willen als kerkenk gereformeerd zijn. D.w.z. onZ nd verstaan, wat ook onze roeping i rm moeten dan niet de weg oj org Kuitert of Wiersinga. Voor ho wa teit hebben wij ons te hoeden, dat zo zijn, is onze bede ve synode. Rotterdam P. C. vanf' hdid B Geen isolement ij? De Glashouwer (EO) ze: 'Het jjuv ment wordt ons opgedrongen' lle daad, het is fijn toeven in dn trouwde (verontruste) gelijkges J kringen, waar men elkaar kan ten, bemoedigen en versterken. j> Christus zendt zijn volgeling! 'd schapen onder de wolven. Som "S' kom ik niet aan de indruk "dt beter in de bijbel had kunnen it 'alzo lief heeft God de Zijnen fin Uitverkorenen gehad'. Nu sta tie echter het woordje wereld, dus[tei en ik cn iedereen met al onze ms ten en boosheid. Jezus zegt oei at uw gave voor het altaar, en ma mt eerst met uw broeder, uw medi en; in orde'. En dan te weten dat S< mijn jeugd (en nu nog! gez tve waren wie het woordje medet iCi lijkheid een gruwel is, waaraf ire( aan Gods eer te kort zou den cht men de wereld dient te haten! 11 ken). Christus kwam voor verc ten en voor zondaren, er is onderscheid, opdat een iegelijk i, werelc in Hem gelooft, eeuwig I na Haag H. left

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 6