Studie over 'marketing' en propaganda evangelie ElO >o Rapport-Berkhof stuit op sterke tegenstand Vette goudvissen voor consumptie voorde slanke lijn nog 7 Promotie Anne van der Meiden Trouw K wart et Nu al 280.000 vrijwilligers SPEC1AAL-SINAS tijdelijk vanlQ&voor 'Misleidende informatie over kernenergie' Twee gevangenen ontsnapt een gepakt vandaag Beroepingswc Boekenetalag TROUW/KWARTLT VRIJDAG 17 iNOVKMBtR 1972 KERK door H. Biersteker UTRECHT Aan de rijksuniversiteit te Utrecht promoveerde gistermiddag de heer Anne van der Meiden tot doctor in de godgeleerdheid op een proefschrift getiteld 'Mensen winnen, een verkennning van de relatie tussen ethiek, propaganda en apostolaat.' Zijn promotor was prof. dr. J. de Graaf. Het is een diepgaande studie op een terrein dat over het algemeen door de theologie gemeden wordt: de kwestie van de overdracht van de boodschap. Door het gebruik van woorden als 'overdrachtstechnieken' en 'marketing' roept Van der Meiden precies het afgrijzen op dat voor veel theologen nodig zal zijn om zijn dissertatie te gaan lezen. Het is uitdagend, scherp zinnig en zeer informatief. Dat hangt ook samen met het feit dat deze theoloog afkomstig van de theologische hogeschool in Apeldoorn ook met andere bijltjes heeft ge hakt: verkoopleider bij een uitgeverij, publiciteitschef bij Kerk en Wereld, adjunct-directeur en docent aan het wetenschappelijk instituut voor toeris me en recreatie te Breda, en sinds 1968 functionaris voor de public relati ons van de rijksuniversiteit te Utrecht. Hij is al jarenlang lid van het examencollege van het genoot schap voor public relations. Eerdere publikaties van Van der Meiden: Het gezicht van de kerk, De zwarte kou sen-kerken en Ethiek en reclame. Propaganda Van der Meiden verwerpt het stand punt dat evangelieverkondiging niets met propaganda van doen heeft. Dit bevestigt ten eerste de slechte klank die het woord propaganda vooral in twee wereldoorlogen heeft gekregen, maar die het oorspronkelijk niet had. Het betekent gewoon 'voortstekken'. Ten tweede kan men wel zeggen dat het in het evangelie gaat om wat God met de mensen wil en dat het in de propaganda gaat om wat de mens met de mensen wil, maar dat onderscheid doet voor de praktijk der evangelie verkondiging niet ter zake: het naar de wereld gerichte gezicht van de apostolaire arbeid is propaganda. Van der Meiden erkent echter wel een fundamenteel onderscheid tussen Dr. Anne van der Meiden de prediking van het evangelie en de prediking in andere propagandasoor- ten, namelijk het 'scandalon'. Het apos tolaat wordt tot propaganda als het skandalon (de ergernis van het on menselijke in de pro-menselijke bood schap) eruit wordt gehaald. Opmerke lijk is trouwens dat het woord 'propa ganda' voor het eerst als zelfstandig naamwoord wordt gebruikt bij de op richting van de congregatie De Propa ganda Fide door paus Gregorius in 1622. Pas een paar jaar geleden is deze naam veranderd in congregatie voor de geloofsverkondiging. Van der Meiden begeeft zich in een diepgaande discussie met verscheidene theologen en belangrijke zendingsfigu ren als Kraemer, Bavinck en Hoeken dijk vinden bij hem gedeeltelijk een verdere uitwerking, gedeeltelijk een bestrijding van hun inzichten. Incarnatie Het theologisch niveau van de disser tatie wordt vooral bepaald door het kernwoord voor Van der Meidens ge- dachtengang: incarnatie, vleeswording. Om met ons te communiceren heeft God de weg van de menswording gekozen. Het was de door God geko zen weg om zich verstaanbaar te ma ken voor de mensen. Zijn bedoelingen zijn duidelijk geworden door de fi guur van Christus. Hij heeft propa ganda gevoerd, dat is: zich 'voorge- stekt' in zijn zoon Jezus. Aan deze wijze van overdracht kan men drie maatstaven ontlenen: name lijk waarachtigheid, bevrijding en ver antwoordelijkheid. De 'vleeswording des Woords' in de gestalte van Chris tus is 'voldoende' voor de mensheid om God te kennen en in de wereld te dienen. In het evangelie van Christus liggen ook de condities voor een ver dere uitwerking, een ontplooiing en een overdracht van die boodschap ver ankerd. Niet als zeep Aan de hand van die normen stelt Van der Meiden dan ook: Als Billy Graham zegt dat het evangelie 'als zeep verkocht moet worden heeft hij als het ware technisch gelijk, maar zedelijk ongelijk. Maar daartegenover moet de theologie zich niet in gewichtigheid afkeren van de manieren waarop de bood schap moet worden voortgeplant. Een zelfde attitude heeft de theologie veel al ten opzichte van de socialagie als die haar diensten aanbiedt voor de opzet van de kerkelijke organisatie, zoals destijds dr. H. D. de Loor in zijn proefschrift duidelijk maakte. De redactie behoudt zich het recht voor om ter opname ln deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ publlkatle wordt met de naam van de Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor- den gezonden aan de lieer Job. C. Francken. secretaris van de hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbus 851. Amsterdam. Ongehuwde vrouwen Het was bepaald roerend, hoe de Kamerleden Van Lier en Dolman (PvdA) zich hebben beijverd om een initiatief wetsontwerp in elkaar te knutselen, waardoor de meer dan 25.000 weduwen z.k. van 35 tot 65 jaar, die zogenaamd alléén AWW-pen- sioen hebben, straks geen (minieme) belasting zullen behoeven te betalen. Nadat alle fractieleden van de PvdA in 1961 vele malen in de Kamer hadden gepleit voor toekennening van AOW met 60 jaar aan de ongehuwde vrouwen, bekommert zich deze groot ste arbeiderspartij nu al 11 jaren lang niet meer om het lot van deze groep. Als het woord 'weduwe' in de Kamer valt, barsten zowat alle manne lijke Kamerleden in snikken uit, maar om het lot van de ongehuwde vrou wen bekommert zich vrijwel niemand van onze 'volksvertegenwoordigers'. Ongehuwde vrouwen zijn politiek niet interessant. Overtollig vee, dat premie op moet brengen voor de AOW en de AWW van de gehuwde vrouwen. Amsterdam I. J. A. Oosterbaan Ons milieu De laatste tijd is het erg 'in' om actie te voeren voor een schoon leefmilieu. Meestal vallen deze acties in goede aarde: velen doen enthousiast mee en kopen b.v. papieren i n plaats van plastic afvalzakken, etc. Na enige we ken blijkt dan echter vaak, dat de actie niet slaagt, omdat hij teveel moeite kost of te duur is. Deze voor beelden tonen aan, dat in feite enkele idealisten kosten noch moerite sparen voor een goede zaak, terwijl het effect na enige weken is verdwenen, omdat de een voor de ander niet wat extra moeite wil doen. Daarom zullen we gezamenlijk de overheid moeten bewe gen om maatregelen voor een schoon leefmilieu niet alleen aan te bevelen maar ook verplicht op te leggen aan iedereen. We zullen een deel van onze vrijheid als producent en consument moeten prijsgeven, omwille van een grotere vrijheid in een schoon milieu. Als we de milieuacties dus werkelijk zin willen geven, moeten we op 29 november ook stemmen op die partij en. die deze maatregelen kunnen en willen uitvoeren. Wageningen Gerrit Weernekers Verzoening De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie.- Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 27ó - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. Met vreugde las ik dat prof. dr. H. Ridderbos in zijn boekje 'Zijn wij op de verkeerde weg? Een bijbelse studie over de verzoening', weer eens wijst op het bestaan in de bijbel met twéé woorden, die beiden in onze gebruike lijke vertalingen met 'verzoenen' wor den weergegeven, maar beter met 'zoenen' en 'verzoenen' konden wor den vertaald. Ik las dat met vreugde, omdat ik al in 1941 in de Nieuwe Theologische Studiën, 24e jaargang, afl. 8 bl. 248-249 er voor gepleit heb, deze twee goed Nederlandse woorden weer allebei te gaan gebruiken. Ik constateerde toen overigens, dat dr. A. Rutgers van der Loeff al in 1843 dezelfde wens geuit had! Zou nu ein delijk eens van Kampen de victorie beginnen inzake het juiste gebruik van woorden? Misschien zou ons dat een heel eind kunnen helpen, om van de verkeerde op de goede weg te komen met ons inzicht inzake de verzoening. Tilburg ds. W. J. Foumier Hiltermann 'Met grote ontsteltenis heb ik kennis genomen van het protest van de histo rische studenten in Nederland en Utrecht tegen de promotie van Mr. G. B. J. Hiltermann. Hoe halen de heren studenten het in hun hoofd te protesteren tegen een proefschrift dat, gezien de verdediging, op 10 november, de toets van een weten schappelijke kritiek heeft doorstaan. Een proefschrift wordt nu eenmaal op zijn wetenschappelijke mérites beoor deeld, de persoon van de promoven dus wordt daarbij buiten beschouwing gelaten. De heren-studenten daarente gen letten slechts op de persoon van de promovendus. De naam Hilter mann alleen al roept bij hen aversies op. Alles wat hij zegt, wordt door hen bijvoorbaat al verworpen. Daarom ook zou Hiltermann van hen niet mogen promoveren. Het nationaal-socialisme snoerde ook de mond van mensen, die het regiem niet welgevallig waren. Laten de heren-studenten de vrijheid van meningsuiting niet in gevaar brengen. Hopelijk zijn zij met hun studie al zover gevorderd, dat zij de gevolgen daarvan hebben kunnen waarnemen. Voorburg W. Troost AMSTERDAM —Niet 25.000 vrijwilli gers, zoals gisteren door het wegval len van een nul per abuis in deze krant stond, maar 250.000, wier aantal inmiddels al uitgegroeid is tot 280.000, gaan maandagavond 11 decem ber voor de actie Kom over de brug op stap. (ADVERTENTIE) Wi Voor die gewichtigheid is geen enkele reden, want 'beslissend voor de voort gang van het evangelie is dat het woord in de geschiedenis dienst knechtgestalte heeft aangenomen van eigen taal en denkpatronen, van socia le en culturele beddingen. Het is de mensen gelijk geworden om toegeëi gend te kunnen worden'. En 'alle mysteriën ten spijt ligt er echter de oproep het evangelie te verkondigen. Het moet voort. Over die voortgang problematiek dient de theoloog zich met dezelfde inspanning te buigen als over de vragen van herkomst, aard en geschiedenis van de boodschap. Behoeftepeiling Bij het onder de ogen zien van die 'operabele aspecten' hoort ook een be hoorlijke marketing, behoeftenpeiling. Een Missio Dei (zending Gods) ge dachte zonder theologisch gefundeer de marketing is half werk. Op die behoeftenpatronen bij de mensen, en de wisselingen die erin optreden, op de technieken (antithetisch, sympa- thetisch en thetisch gaat Van der Meiden diep en uitvoerig in. De blijk baar onvermijdelijke vaktaal wordt telkens weer verlevendigd door voor beelden die soms van zeer vermakelij ke aard zijn. Zoals de vermelding van een advies van de bekende Ameri kaanse reclamepsycholoog Dichter aan de Beierse bierbrouwerijen, dat er op neerkwam matiging in het gebruik van bier te propageren teneinde de omzet in kerkelijke kring te verho gen Beklemmend zijn zijn waarnemingen in de reclame-wereld: 'ons worden al lang geen materiële goederen meer aangeboden, maar levenshoudingen, inhaalmanoeuvres, exclusiviteit, angst eliminatie, betrokkenheid, identifica tie'. Conclusie Vandaar ook zijn conclusie: 'Het we zenlijke onderscheid tussen apostolaat en andere propagandasoorten is, dat het aspostolaat zich de draagster weet van een boodschap die de crisis in houdt over die andere propaganda soorten. De christelijke boodschap houdt in de verkondiging van bevrij ding van machten, ook die welke via andere propagandasoorten aan mensen worden opgelegd, in cultuur, politiek en commercie'. Dat zegt dr. Van der Meiden als gelovige, niet om theologen tevreden te stellen. Met hen blijft hij het hele proefschrift door in de clinch liggen. Op bladzij 215 vonden we wellicht de kern van die discussie, waar Van der Meiden de stelling van Kraemer aan pakt dat er een werkelijke brug van de menselijke geest naar Gods openba ring in Christus voorhanden is. 'Dit standpunt verwondert mij zeer omdat Kraemer niet ophoudt mee te delen dat de mens kan antwoorden. Er is wel degelijk een werkelijke brug van de menselijke geest naar Gods open baring, namelijk in Christus en diens vleeswording door het geloof. De vleeswording van het woord is die vorm van accomodatie, die voor ieder mens voor heel de wereld in ale tijden en omstandigheden tot ver staanbaarheid uitdaagt', aldus dr. Van der Meiden. De dissertatie is te krijgen door stor ting van 15 op gironummer 64.77.30 t.n.v. A. van der Meiden, Meerkerk. AMSTERDAM De brochure 'Kern energie en elektriciteit' die door de samenwerkende elektriciteitsproducen ten op grote schaal wordt verspreid, versterkt volgens de vereniging Mi lieudefensie eenzijdige, misleidende en zelfs foutieve informatie. Namens het bestuur van de vereniging heeft prof. dr. J. G. Lambooy brieven ge schreven aan de ministers van onder wijs, economische zaken en volksge zondheid. Vérspreiding van de brochure moet schadelijk worden geacht voor de ob jectiviteit die door de burger wordt verwacht van een met de overheid verbonden onderneming, aldus de brief. (Verantwoordelijk uitgeefster van het geschriftje is de NV Gemeen schappelijke kernenergiecentrale Nederland, te Arnhem). De vereniging Milieudefensie vraagt de ministers een beroep te doen op de NV GKN, verdere produktie en verspreiding van de brochure te sta ken. Veder vraagt de vereniging een subsidie voor het drukken en versprei den van 13.000 exemplaren van haar eigen nota Kernenergie, waarin de atoomindustrie minder zonnig wordt benaderd. De eerste oplaag van de GKN-brochure bedroeg eveneens 13.000- Dit is het bestaande, houten gebouw in Brestagi, waar 76 kinderen be nard in zijn gehuisvest. Op de voorgrond de vijver in aanleg, waar goud vissen voor de verkoop zullen worden gekweekt. Links nog net te zien: begin van de stenen nieuwbouw. door Ton van der Hammen Mijn eerste dropping: Batakland in Noord-Sumatra, pleisterplaats Me- dan. Derde stad van Indonesië met een aantal inwoners dat naar het miljoen loopt. Er zijn fraaie tot zeer fraaie betere wijken. Maar het centrum is rommelig met zijn toe rend motorisch en klingelend be- tjakverkeer (driewieltaxi door één man voortgefietst)dat zich door vaak te nauwe, bloedhete, winkel straten wringt. Met overigens een grotere tolerantie van de tiendui zenden weggebruikers voor elkaar dan in ons dierb're Nederland het geval is. Het verkeer verloopt min der volgens regels en meer geïm proviseerd. In improvisatiekunst zijn Indonesiërs meesters, vertelt ds. D. van Bodengraven, mijn be geleider (zonder zo iemand ben je nergens). Deze dominee is docent aan wat je zou kunnen noemen een theologi sche school voor de Batakkerken en daarvoor uitgeleend door de hervormde zending. We zijn in zijn VW op weg naar Brestagi. met zijn omgeving een soort Was senaar in de Karo-hoogvlakte waar je qua natuurschoon je ogen niet gelooft. De weg is uitstekend, me de uit VW-overwegingen. Je eer ste indruk: de geasfalteerde wegen zijn goed. Worden steeds beter, corrigeert dominee. Nog flink voor Brestagi rijden we rechts een terrein op: een wees huis van de Karobatakker, die na de oorlog zo'n explosieve ontwik keling doormaakte: tienduizenden traden toe en werden na voorlopig onderricht gedoopt. In 1965 nog vijftienduizend, nu meer dan hon derdduizend leden. Doorslaggeven de oorzaak toch Wel de kracht van het evangelie, zegt mijn begelei der, die veel contacten met deze mensen heeft Het weeshuis is een schamel, zo niet gammel houten bouwsel waarin vader en moeder Barus- Bangun 76 kinderen, van baby tot meerderderjarige, samen met nog kom over de brug giro 7600 een guru-opvoeder, Ginting, verzor gen. Het zijn of echte wezen, die niet bij hun familie kunnen we gens te hoog kindertal daar, óf kinderen van lepra-ouders, voor wie hun familieleden besmettings angst koesteren. De meeste kinderen zijn school gaand. Hun benarde huisvesting kan niet langer en daarom is met de bouw van koppelwoningen, waarin de gezinssfeer zoveel moge lijk zal worden benaderd, begon nen. Kom over de Brug neemt er vijf voor zijn rekening. De kinde ren hebben vakantie en sjouwen in de tuin; grondverzet, aanleg van een visvijver en een bloementuin. Vette goudvissen voor de consump tie en bloemen zullen straks in een speciaal stalletje aan de weg door de jongelui worden verkocht. Motto: zó zou je later je brood kunnen verdienen. Bovendien zet dit handeltje weer wat zoden aan de dijk. Bataks worden tenslotte niet voor niets handelslui-van-natu- re genoemd! De Karobataks bowen hier zelf, zp goedkoop mogelijk. Hun arme ker ken moeten de exploitatie van het weeshuis mogelijk maken. Diake nen gaan er elke week op uit om de gemeenten wat nog niet zo wil horizontaal te motiveren. Dus zo: geloven is ook doen voor je naaste. Totaal nieuwe zaak voor een adat-maatschappij. Is er een wachtlijst voor het weeshuis? Wel zeker, er staan tegen de honderd namen op DEN HAAG Uit de strafgevangenis aan de Poonpstationsweg in Schevenin- gen zijn gistermiddag kort na vier uur twee gevangenen ontsnapt. Een van hen, de 25-jarige W. C. van K., kon tien minuten later in de duinen wor den gegrepen. De andere vluchteling, de 34-jarige Duitser C. J. P., die we gens diefstal met geweld nog tot Het rapport-Berkhof werd na een lange voorgeschiedenis in 1970 door de synode de kerk ingezonden, vergezeld van een aantal kritische vragen. Zelf vatte prof. dr. H. Berk hof het in deze krant als volgt samen: 'Ik meen, dat er maar één ambt is, dat ik het oudsten-ambt noem, dat bedoelt om Christus naar de gemeen te toe te vertegenwoordigen, dat zich in allerlei richting kan specialiseren en waarin predikant en ouderling in principe gelijk zijn. Deze visie kan tot drastische veranderingen leiden.' Uit een samenvattend rapport van dr. G. de Ru blijkt, dat slechts een enke le classis het rapport geheel wil aan vaarden. Een grote minderheid (14 tot 19 van de 39 reagerende classes)- wijst het rapport zonder meer af als uitgaande van de sociaal-ethische situ aties en niet van het normatieve Woord van God. Een grote minderheid zou zich in bepaalde praktische overwegingen van het rapport wel kunnen vinden, mits de bijbelse fundering geheel wordt herzien. De meerderheid der classes wil de (thans vigerende) presbyteri- aal-synodale kerkorde handhaven. De totaal-indruk van dr. De Ru is: de hervormde kerk is ten aanzien van de ambtsopvatting sterk verdeeld. Vrij wel nergens ziet men in de nieuwe wegen, die het rapport-Berkhof wijst, een uitweg uit de huidige geloofs- en gezagscrisis. Wél zien velen er een goed uitgangspunt in voor verdere bezinning. INTERKERKELIJK De synodale commissie van rapport pleit ook voor verdere studie en stelt voor, om dit interkerkelijk te doen, bijvoorbeeld door samen met de gere formeerde synode een commissie sa men te stellen. De consideraties van de classicale ver gaderingen maken het volgens de commissie onmogelijk, dat de synode (ADVERTENTIE) Téo^ve Thijs Booy inventariseert in dit nieuwe boek op even intelligente als onderhoudende wijze een kwart eeuw gereformeerd leven. Een paperback van Ten Have 9,50 in de boekhandel. augustus 1974 moest zitten, was gister avond nog voortvluchtig. De twee gedetineerden waren in een werkplaats op een steiger onder toe zicht het planfond aan het witten. In een onbewaakt ogenblik wist de Duit ser met een ijzerzaagje een van de spij len van een bovenlicht door te zagen Lcn zo te ontsnappen. Van een onzer redacteuren DEN HAAG De hervormde synode kan het rapport-Berkhof over het ambt niet aanvaarden. Dit is de conclusie van de synodale commissie van rapport op grond van de tegenstand, die het rap port-Berkhof in de classicale vergaderingen ontmoet heeft. Maandagavond bespreekt de synode deze reacties. tot aanvaarding van het rapport-Berk hof overgaat. 'Dit rapport heeft op waardevolle wijze bijgedragen om de bezinning op de ambtsproblematiek binnen onze kerk te helpen bevorde ren, maar wij kunnen niet anders als constateren, dat er van een communis opinio op dit gebied binnen onze kerk nog allerminst sprake Is.' Opvallend is, dat veel classes met klem aandringen, dat het (eerder bin nen de raad voor kerk en theologie gesneuvelde) ambtsrapport van wijlen prof. Van Ruler alsnog wordt gepubli ceerd. Zij menen daarin de meer dogmatische benadering te zullen vin den naast de meer functionele van het rapport-Berkhof. De commissie stelt de synode voor, aan dit verzoek gevolg te geven. KINDERCOMMUNIE Dinsdagmorgen bespreekt de synode de reacties van classicale vergaderin gen en plaatselijke gemeenten op de nota 'Toelating tot het Heilig Avond maal'. Het gaat hier over de vraag, of het avondmaal opengesteld kan wor den voor jongeren, die nog geen belij denis hebben gedaan. Ook hier meent de commissie van rapport, dat het prematuur zou zijn om nu al een beslissing te nemen op grond van de uit de kerk ingekomen reacties. Uit dc verslagen die van de classicale vergaderingen en uit de gemeenten werden ontvangen kwam de wenselijk heid naar voren een aantal kernvra gen aan een nader onderzoek te o- gen aan een nader onderzoek te on- missie, een beslissing uit te stellen tot de synodevergadering van februa ri. HAAST EN GEDULD Nog niet zo lang geleden schreel over haast en geduld, maar ik fa op terug. En wel door de lezlq het jongste (knappe) boek vj Buskes. Het humanisme van Gofi schrijft daar met name op pagq en 13 over haast en geduld. Hij] dat in het kader van zijn spreke] een heilzame polarisatie, 'heii omdat de kerk en de wereld1 gediend zijn met het toedekkea tegenstellingen. Wij moeten j kerk zindelijk met elkaar oq Voor het nemen van kerkelijke^ singen is geestelijke duidelijkha eerste vereiste. Daarom is haai den boze. De zaak heeft haast,] het Getuigenis (waarmee dr. B in dit boek bezig houdt). Ik hou dat de kerk geen haast mai nodig heeft. Ik ben niet n ongeduldig. Prof. Hasselaar zet wij tijd hebben voor elkaar tej van morgen'. Dat betekent vooi kes niet dat hij alles op z'n k wil laten. Er is geen sprake vj tijd die alles in orde brengt 'C denis is er alleen door het voll werken van mensen, die bereid leven en te werken als medearbï Gods'. Wanneer men het veij hierop bekijkt dan komt men ij conclusie dat er nog al eens besl gen tenaanzien van de leer te fa genomen zijn. Ze moesten latq thans sommigen, en de laatstn ruggeroepen worden. Men kan i dat men in 't algemeen ten aa van beslissingen omtrent wat] dan noemt afwijkende leringen geduldig genoeg kan zijn. Weil inzicht in ons antwoord op de op ring als een teken van het vei ervan heeft tijd nodig. Haasti, slissingen hebben het gevaar y vastpennen van standpunten, i verleden vaak genoeg bewezen, trouwens nog een polarisatie Vaak maken mensen die zo zijn met leerbeslissingen de indn de minste haast te hebben als 1 beslissingen ten aanzien van de gaat en omgekeerd. Geloof in i ding van God. zonder dat de m te heftig in 't geweer komt, gebied van maatschappij en gaat vaak gepaard met een dril zaken van de leer willen afhan Terwijl die laatste vragen toch zo moeilijk zijn. Eén neger ui discriminatie bevrijden, een hon brood verschaffen, een gevanga laten, dat zijn zaken die haast h dacht ik zo, terwille van de m Niet dat het bij de leer nx mensen gaat, maar daar stai vaak minder helder voor ogen weg wij gaan moeten. NED. HERV. KERK Benoemd tot directeur inri zwakzinnigen Eemeroord te Baai J. van der Waal, dir. vormingsci De Oorsprong te Sint-Nicj (reet.). Mr. W. dc Vries - 150 Jaar We De geschiedenis van de (hervi Maatschappij tot bevordering Landlieden (1822-1972). V Stichting Zuidelijk Historisch f Tilburg te Eindhoven. Onlangs promoveerde rar. Will Vries aan de Katholieke Hog( te Tilburg tot doctor in de wetenschappen op het proeft 150 jaar Welstand. Het proefschrift, behelst de ges< nis van een vrij unieke protei maatschappij in Noord Braban anderhalve eeuw geleden tot; kwam als instituut van steun protestantse minderheden op h bantse platteland. In een studie van bijna 500 pi is een meermalen treffend bet stand gekomen van de ontwik! die ontstond toen ingevolge de ding van kerk en staat en de af ging van de gelijkstellingen val godsdiensten protestanten hun nerende positie verloren 1796). dra werden en dat gold overwegend katholieke strek! sterke mate allerlei leidende ties overgenomen door rooms-ta ken, waardoor vele protestanti de grondslag van hun maatschaj bestaan verloren. Mr. De Vries heeft uiterst objecf boeiende geschiedenis van deze schappij in de herinnering tl roepen. Zijn verdienste is onder dat hij in sociologisch opzicht li santé facetten tekent van de I van de kleine zandboeren en de ke hervormde gemeenten in d bantse dorpen. In de verhoudt de rooms-katholieken worden versen (strijd) gesignaleerd, dl lukkig tot het vereden zijn gaan ren. Typerend is, dat de Maatsd die nog steeds, zij het op gewijzigde arbeidsvelden, een I vervult, in den beginne ged» was zich met een waas van g> houding te omgeven. De geschiedschrijving die than licht heeft gezien, mag worde schouwd als een belangrijke «I maatschappelijke en zeker oc kelijk-historische bijdrage, gewil een initiatief van ds. Van Hl (Hilvarenbeek) uit de eerste hel de vorige eeuw, dat tot gro zegenrijke ontplooiing is gekoffl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2