Democratische partij verloor een slag, maar bepaald niet de oorlog Ds. Piëtro Panascia schreef manifest tegen de Mafia inoAmerika Nu zes mill voor Palern De moed van een enkeling TROUW/KWARTET DONDERDAG 16 NOVEMBER 1972 BUITENLAND Tl De Amerikaanse Democratische partij zit in de nesten na de ne derlaag, maar het débacle van 7 november is helemaal niet zo groot als het lijkt. Goed, McGo- vern is verslagen, en dat is een droevig feit. Maar McGovern was niet de partij, zo zeggen de ge trouwen, die grote meerderheid die de partij sinds jaar en dag, of om precies te zijn sinds Roose velt, beheerst. McGovern was hoogstens een vleugel van de par tij, een linkervleugel. Nu die vleugel lam is kan de partij, aldus nog steeds deze middengroep, weer hersteld worden in haar oude traditie, weer de partij worden van prof.dr.j.w.schulte nordholt Roosevelt, de partij van de kleine man tegen de grote, de gewone tegen de gewichtige, de arme tegen de rijke, de vreemde tegen de gevestigde. Ofte wel, een partij met een traditionele progressiviteit, bestaande bij de gena: de van de contradictio in terminis in die twee woorden vervat. Of nog an ders gezegd, een partij wier progressi viteit haar grenzen vindt ln een dui delijk rechts patriotisme en een voor- richtige houding in de kwestie van de rass en relaties. McGovern is, vanuit dit partijstand punt gezien, te ver gegaan, in elk geval te voorhang geweest. Een De mocratische kandidaat mag wel een hervormer zijn en hij zal zijn volge lingen een heel eind mee kunnen slepen als hij eenmaal de macht heeft, maar zolang hij nog kandidaat is. moet hij niet te ver voor hen uitlopen. Ze moeten hem nog kunnen zien. een beetje bijhouden. Franklin D. Roosevelt won zijn eerste verkiezing in 1932 met een aantal conservatieve leuzen, hij beschuldigde Hom-er nota bene van verkwisting van de overheidsgelden en pas nadat hij zeLf in het Witte Huis zat, begon hij aan een Keynesiaans budget, dat dat van zijn arme voorgangers verre overtrof. John F. Kennedy nam als kandidaat in 1960 een uiterst voor zichtig standpunt in inzake de rassen kwestie en durfde pas over te gaan tot een meer radicale aanpak toen hij hoog- en breed in het zadel zat VOORZICHTIG De partij is voorzichtig en dat moet ze ook wel zijn, wil ze haar schapen van zoveel verschillende kooien bijeen houden. Het interessante van de nu gehouden verkiezingen is, dat haar dat op het plaatselijke vlak verras send goed gelukt is. De stemmen van de ethnische minderheden in het Noorden, van de arbeiders en de klei ne winkeliers en boeren, zijn wel naar Nixon gegaan maar in de eigen staat en stad veelal naar Democrati sche kandidaten, waaronder zulke zeer vooruitstrevende als Mondale in Mine- sota, Pell in Rhode Island. Clark in Iowa. Abourezk in Zuid-Dakota, Has kell in Colorado. Zo is er een goed reservoir voor een linkervleugel in de partij, en dat zal zich zeker laten gelden in de verkiezingen over vier jaar, waar uiteraard de verslagenen van nu gretig naar uitzien. Dat alles geldt alleen voor het Noor den. In het Zuiden is het beeld geheel anders. Daar is niet alleen Nixon er m geslaagd alle staten en dus alle kiesmannen te winnen (als eerste Re publikein sinds de burgeroorlog), daar hebben de republikeinen ook plaatselijk hun beste successen ge boekt, speciaal met de overwinningen van Helms in Noord-CaroLina, Tower in Texas, Scott in Virginia en Bartlett in Oklahoma. Dat wil niet zeggen, dat het Zuiden nu geheel Republikeins is geworden, maar wel dat de positie van de zuidelijke Democraten in hun partij aanzienlijk verzwakt is. Nixon heeft zich niet al te druk gemaakt voor de verkiezing van sommige van zijn partijgenoten in het Zuiden, om dat er daar Democraten zijn die even rechts zijn en dus voor hem betrouw bare bondgenoten. Zo is hij zeker niet ontevreden over de herverkiezing van senator Eastland in Mississippi die oude aarts-segregationist die tegen woordig zich zo graag voordoet als de grote staatsman van het Zuiden. Voor diens tegenstander Carmichaei heeft noch Nixon noch Agnew ook maar een hand uitgestoken. wijs, onthutst door de nede bedoel niet te zeggen dat i McGovern een onwezenlijke, sche idealist vind. Uit zijn ca nu toe, zijn optreden als van het 'Food for Peace'-pi onder president Kennedy, zijl ke toegepaste kennis van d sche problemen als senator, kundige inzicht in de arbeid blijkt wel dat hij een man daad kan zijn. Maar is hij, reactie tegen Nixon's koude tisme. verleid tot een abso lingname die te ver boven van de praktijk, en zeker I 'common sense' van de gewoi uitging? GEËXALTEERD Al lijkt McGovern een redel: tere, wat saaie man zelfs, campagne is hij veeleer te v gekomen als een geëxalteerdt Emoties hebben hem som! sleept en tot uitspraken verlf hun absoluutheid te ver gi daarom op een soort overscl gingen lijken. Nixon heeft ra gespeeld, koud en kalm heef tegenstander ver uit zijn tel en hoe bedaarder hij zweej extremer werden diens bes< gen. McGoverns bewering dat Ni) stuur het meest corrupte gezien in de Verenigde Sti zo'n extremisme, wel wat al gaand voor ieder die iets wee geschiedenis van dit land, i denkt aan zulke regeringen' van Grant of van Harding, t wat los en vast was in het I de meestbiedende kon won kocht. McGoverns aanklai Nixon helemaal geen vrede i gendeel van plan is nog t door te vechten, kon waar zijl waar, maar klonk onwaarschlj heeft zeker als een boemel werkt. Al met al, de ridder in het 1 harnas is gevallen, en al blij diep betreuren, ik vraag mij anders gekund had. En daal dan weer terug bij de vraag1 waarde van de ethiek in de In het groot durf cn kan ik i niet beantwoorden. In het vil politieke situatie, nu en vooi toekomst, ben ik geneigd, l omdat ik het zo graag wil, te dat al die inspanning toch ni geefs is geweest, dat het s| McGovern getrokken heeft, heel uitgewist zal worden. is het zo dat de profeten evei baar zijn als onmogelijk. Da leurstelling, die ze hun aai bezorgen, niet blijvender is hoop. Dit is het tweede cn laatste j ccn verkiezingsanalyse. AMSTERDAM De gb( 'Soulaas voor Palermo' wj teren 6000,-. De verwacht dat binnen enkele dagen d ste tien mille voor de V) zen op Sicilië binnen' is. bekend richt de Trouw Ki Sinterklaasactie 1972 zj( hulpverlening aan de klei: mecnschap van de Wak in de hoofdstad van 5 waar met indrukwei steun van de protestants! ken in Duitsland een t nenproject het grootste menische dlakonalc ce ten zuiden van de Alph verrijst. Trouw-Kwartet heèft op zj nomen de lezerskring te i 'Palermo' een KINDERB.' een SPEELPLAATS in nieuwe centrum 'De Note een flatgebouw in het lia de stad, aan te bieden. Da is 75.000- gemoeid! Het is hartverwarmend te ren hoe reeds uit vele van het land wordt gerea De giftenstroom het be bevat bedragen die varieri ƒ2.50 tot ƒ500. Er zijn tal van bei 500,-. Er zijn tal van bei van 100,-. In de koincni ken zal men verantwoori in onze krant aantreffei doen nu een greep: 50( dc Geref. Diaconie in drccht. 100 van een lei uit Middelharnis, Sch Arnhem, enz. Een zelfde I van de chr. Oranje-schi Badhoevedorp. In de komende 'geeftijd' I we dringend aandacht 1 voor de protestantse pi groep in Palermo. Daaro dividuelen, gezinnen, si verenigingen, diakonieën: soulaas voor Palermo! neem acties in eigen krin der iets af van uw wi voor een onontwikkeld j waar christendom van rti centraal staat. Giften onder vermelding laas voor Palermo zijn i via het centrale gironi van de NV De Chris Pers: 269274 Amsterd» op haar rekening bij di Middenstandsbank, Heren - Amsterdam C. No: 69.73J Voor Amsterdam en om(| gemeentegiro X 500. treffelijk ontwikkelt, we i baar dat we dit hebben moi In opdracht van de Heer'. Zo denkt Pietro Panascia ei hij schertst en lacht met de gige kinderen, die met jei onder de .arm afdalen naar ders. In de tuindorpstraat] het naar bonen, die koken knoflook. De avond valt over 'Spen dorp van de hoop. In al zijl denheid een stuk koninklijl een monument van evangelis kracht. Een uur later. Palermo is stad. Zijn machtige contoere ren in het duister. Als ik vei dat Pietro Panascia en z'n vi in de weekeinden wel eens tanken' in het dorp van ontkennen ze dit niet. Ted Kennedy: voorzichtig progressief De uitslag betekent, zo geloof ik dat de positie van George Wallace ernstig verzwakt is. Meer en meer is nu het zwaargewicht van de Democratische partij naar het Noorden verplaatst, en de gouverneur van Alabama, die door zijn tragische tegenslag toch al min der sterk was geworden, heeft er zeker onder geleden dat zijn aanhan gers zo en bloc naar Nixon zijn overgelopen. Het is waar, .zelf heeft hij een pad opengehouden, hij heeft zich wel gewacht zich voor een van de beide kandidaten uit te spreken en hij zal straks in de Democratische partij proberen een behoudende rol te spelen door zijn aanhang te presente ren aan het bestuur, mits het maar zijn koers wil varen. Maar het zal daartoe nauwelijks bereid zijn nu hij zo verzwakt is. Ik zeg niet dat het Zuiden definitief verloren is voor de Democraten. Dat hangt af van allerlei factoren, in de eerste plaats van de ontwikkeling van het rassenprobleem. Maar ik geloof dat geen Democratisch kandidaat in President Nixon: Zuiden veroverd heeft verloren maar bepaald met de oorlog. Er zal nog heel wat geschreven wor den over het verschijnsel McGovern. Waarom heeft hij het verloren, waar om zo totaal, zo deerniswekkend? En ais er daarvoor dan verklaringen ge vonden moeten worden, dan zowel directe, actuele, als dieper liggende, algemene. Iedereen hier is het er over eens dat niets hem zoveel schade heeft gedaan als de affaire-Eagleton. Dat is een schok geweest waarvan hij zich eenvoudig niet heeft weten te herstellen. Zijn 'image' van ethische leider, moralist boven de politiek uit, heeft daardoor onberekenbare schade geleden. En die affaire is dan ook nog gevolgd door allerlei andere, kleinere zaken. Maar het vitium originis, de kern van alle ellende, ligt zeker dieper, moet gezocht worden in de hele principiële instelling van de kandidaat zelf, ja in het probleem van de mogelijkheid of onmogelijkheid van een primair principiële politiek. Men kan het be treuren of niet, en ik voor mij betreur het bitter en bovenmate (maar ik strijd daarbij ook tegen mijzelf), maar het verheffen van het politieke George McGovern: tc ver gegaan handelen tot een keuze "tussen goed en kwaad is weer eens. zoals zo dik wijls in de geschiedenis, een prak tisch onmogelijke en in elk geval onvruchtbare zaak gebleken. De grootheid van McGovern, zoals wij die hier geproefd hebben uit zijn redevoeringen, uit zijn prachtige pre ken. zijn (vind ik) soms ontroerende emoties, sluit eenvoudig niet aan op de werkelijkheid van de politieke be sluitvorming. Waarom niet? Omdat in deze welvaartsstaat de diepere drama tiek van het mens zijn niet zo kan worden blootgesteld? Omdat dat al leen zou kunnen in een nijpende crisis (die de kandidaat en zijn aan hang ervaren, maar de meeste mensen niet)? J VRAGENDERWIJS Of zouden we moeten zeggen, dat zulke principiële hartstocht op zichzelf te rein is om zich te kunnen laten bezoedelen door de dingen van alle dag? Kan een profeet anders spreken dan in de wildernis? Wordt hij niet ongeloofwaardig alieen al door het simpele feit dat hij een politieke positie zoekt, dat hij tegelijk ook eerzuchtig is, een mens met menselij ke drijfveren? De man die met zo'n ernst Jesaja citeert en de psalmen kan niet tegelijk met burgemeester Daley aan een diner aanzitten en daarmee impliceert de kandidatuur van een Hanrahan sanctioneren (Ha- rahan heeft overigens in Chicago ver loren, en Walker de race voor het gouverneurschap verloren, twee ern stige tegenslagen voor de heer Daley). Wat ik schrijf, schrijf ik vragender door Jan Roelfs PALERMO - 'De reformatie moet hier nog beginnen. Ons leven en werken, als christenen, wordt hier voort durend bepaald door de strijd tegen het onrecht, tegen de armoede'. De Waldenzer predikant Pietro Pana scia (62), geboren Siciliaan, staat nu bijna dertig jaar in een smalle front linie op het grootste zorgeneiland in de Middellandse Zee. Hij is een vrien delijke, ogenschijnlijk bijzonder zacht aardige man, die gespeend lijkt van de emoties, zo inherent aan de volks aard van zijn landgenoten. Wie ech ter dieper in de persoon van Pietro Panascia doordringt, ontmoet een strijdbaar mens. Zonder strijdbaar heid, zonder innerlijke bewogenheid, is het niet mogelijk evangelisch werk zaam te zijn in een wereld, die velen als een voorpost van Afrika beschou wen, als een uitloper van de derde wereld. Pietro Panascia roept op te verstaan en te aanvaarden hetgeen Jezus in de Bergrede zegt, dat het meer kracht en moed vergt om geweld niet met ge weld te beantwoorden. Hij pleit vurig voor het principe der geweldloosheid. 'Uw manifest heeft bekendheid gekre gen op Sicilië. Bent u niet bang geweest voor repressailles? 'Ik heb me die kant van de zaak niet gerealiseerd. Eén keer ben ik in het binnenland klem gereden en werd me toegeroepen mij niet meer te laten zien. Dat is vooralsnog het enige geweest'. 'Speranza' Vita, het nieuwste dorp van Sicilië, in de kring der Waldenezen ge naamd 'Esperanza', het dorp van de hoop. Het ligt in het Siciliaanse binnenland op ruim zeventig kilometer afstand van Palermo. Ik praat met de predikant over deze zaken tijdens een lange rit door hel binnenland, op weg naar het Walden- zendom. het dorp van de hoop, geo grafisch Vita, diakonaal 'Speranza' genoemd. Pietro Panascia, wiens vrouw de moed heeft met moeders van school kinderen voorzichtig over ge boortebeperking te praten, is niet zon der hoop. Terwijl zijn zoon Arnoldo, student, het schoolbusje behendig over de bergspiralen manoeuvreert zegt mijn gastheer: 'Vandaag zijn er op Sicilië nieuwe krachten, initiatieven om overleefde en schadelijke levensvormen, terzijde te schuiven. Er is hoop in mijn hart. Er zijn mensen die hun leven bij de bestrijding van de Mafia op het spel zetten. Er gloort beslist het besef dat ook dit eiland deel moet hebben aan een menswaardige toekomst. Ook de christelijke kerk. maar dat zeg ik met grote schuchterheid, ontwaakt héél, héél langzaam uit haar eeuwenlange onwrikbaarheid. De politieke partijen beginnen te begrijpen dat er geen compromissen meer gesloten kunnén worden met de Mafia, ook niet langer met het vastgeroeste rechtse 'esta blishment'. Misschien verkeert Sicilië aan de vooravond van een reveil Een kleine aanwijzing is, dat de school van de Waldenzen in Palermo jaarlijks een subsidie ontvangt van de staat, een bedrag van 55.000 gulden. De eerste en voorlopig enige subsidie aan nrotestants onderwijs in héél Italië. Wijnboeren We draaien smalle binnenwegen op De hellingen zijn bedekt met wijngaar den: de Siciliaanse druif, die een wat zurige, roodbruine wijn geeft. Het gebied van de wijnboeren. Daar ligt Vita, de Waldenzen noemen het 'Dorp van de hoop'. We zijn tachtig kilome ter verwijderd van Palermo, het land schap biedt het beeld van de eerste dagen der schepping. Hier, in dit dal, hebben de Waldenzen een actuele geschiedenis geschre ven. Deze vallei was in 1968 het gebied van een aardbeving. Een ramp voltrok zich in de 'Valle del Belice'. De bevolking, arme wijnboeren en hun gezinnen, moesten er in tenten verder leven. Met de pastor sta ik op de heuvel, waar de Waldenzen een piepklein so ciaal centrum hebben gebouwd, waar in hun trots een bibliotheek met tweeduizend delen. Maar dat is een voorlaatste fase. 'Toen we ervoe ren, dat de overheid in gebreke bleef om de slachtoffers te helpen, hebben we destijds het initiatief genomen om in dit dal een nederzetting van twin tig eengezinswoningen te bouwen. Uiteraard met volle steun van de protestantse kerken op het Europese continent, vooral de Duitse en de Zwitserse. Ik moet het steeds herha len: zonder steun van deze grote zus terkerken zouden we geen been hebben om op te staan', aldus Pietro Panascia. Gloednieuw Er is een gloednieuw dorp Vita ontstaan op Sicilië, witte huizen, met keurig onderhouden tuintjes. Een woonbcschaving die kan wedijveren met nieuwe woonwijken in Barneveld m Purmerend. 'Natuurlijk, de mensen zijn rooms- katholiek. Maar zc hebben ons van begin af aan aanvaard, we zijn hun vrienden. Ze hebben ervaren dat bij,- bel en troffel voor ons geen tegenstel lingen zijn. integendeel'. We worden overal vriendelijk ontvan gen. er is niets voorbereid, niets geor ganiseerd. De vrouwen hebben er een gezamenlijke werkplaats, waar gewe ven en genaaid wordt. Handweven is een oud handwerk op het eiland. De huren zijn laag, het levensonder houd biedt geen onoverkomelijke pro blemen. Mijn begeleider gaqt met me naar een apart gebouwtje, waarin een broodbakkerij en'een wasgelegenheid zijn gevestigd. Een voorziening, die eveneens uit Duitsland is gefinan cierd. Later komen kinderen boeken ruilen in de bibliotheek. Daar moet men niet gering over denken, want een open boek in het Siciliaanse gezin is eerder uitzondering dan regel. Dorpshuis De avondschemering valt snel. het rood van de óndergaande zen kleurt de berghellingen. De boeren ko men thuis. Ze zwaaien naar de Pana- scia's, ér zijn korte gesprekken. Er wordt gepraat over verbetering van de waterleiding, over de mogelijkheid om een dorpshuis té bouwen. Dat laatste staat zoivel bij de bevolking ais bij de Waldenzen bovenaan op het verlanglijstje. Mijn indruk iSj dat Vita, het dorp van de hoop. niet meer behoort tot de oude wereld van Sicilië. De pastor beaamt dit. Dit-is het moedgevend teken van een nieuwe tijd. Maar ver weg voor hen, die er mee geconfronteerd moeten worden. 'Wij zijn hier niet om de mensen nadrukkelijk te bewegen tot de ge meente van de Waldenzen toe te tre den. We geloven niet. dat we daar zelfs maar op mogen zinspelen. Het zou kunnen zijn. dat déze gedachte wordt gewekt: Kijk. dit hebben ze allemaal voor ons gedaan, ook al heb ben we met eigen handen onze' nieu we huizen gebouwd. Ze hebben toch hoar [del, jniddelen daartoe verschaft. En nu'-wlj Nee. daar mogen we niet op specule ren en dat willen we ook niet. Wie tot ons wil komen, is welkom. Wij zijn heel gelukkig met deze nieuwe, har monische gemeenschap, <Jie zich voor F. D. Roosevelt: conservatieve leuzen Wie nuchter de werkzaamheden van de kleine Waldenzer gemeenschappen op dit prachtige eiland met zijn socia le slagschaduwen in ogenschouw neemt, denkt eerder aan het ploegen op rotsen, dan aan verkwikkende was dom. Wanneer men het heeft over christe nen in een uitgesproken minderheids positie, in een samenleving, waarin andersdenkenden eerlijk idealisme nog overwegend achteloos bejegenen, dan biedt Sicilië in dit opzicht een verwonderlijk on-eigentijds beeld. De kleinzoon van een metselaar uit Ragusa, behorende tot die opmerkelij ke families, die de kerk van. de Wal denzen tegen verdrukking en onbe grip in gestalte geven, stamt uit een gezin van zeven kinderen. Het was de wens van zijn moeder dat hij predi- aknt zou worden. In 1935 begon Pie tro Panascia als jong pastor in Genua, maar de roepstem van zijn geboorte eiland was voor hem onweerstaanbaar. Hij huwde met Pina. het meisje dat orgel speelde in de kerk van Messina. Samen werden zij een pioniersecht paar, een bewonderenswaardig duo. dat van de aanvang af heeft geleefd in de wetenschap, dat niet het Woord alléén harten toegankelijk zou moeten maken. Zijn boodschap 'Uw arbeidt hier in eén uithoek van Europa, in een wereld waar achter stellingen en onontwikkeldheid nog voor een zeer belangrijk deel de sa menleving beheersen. Welke bood schap hebt u aan de protestanten van Europa?' De pastor formuleert met zorg z'n antwoord. 'Wij, protestanten, die hier na drie eeuwen nog op de doorbraak van de reformatie wachten, die deze doorbraak vooral zien als eensociaal gerichte beïnvloeding, zeggen sinds eeuwen tot de heersende en beheer sende kerk van Rome: 'Wij zijn hier om de geesten wakker te schudden, om de rooms-katholieke kerk, vrijwel bewegingsloos in een eeuwenoud pa troon tot verantwoording te roepen. Pastor Piëtro Panascia, de pastor, die een gróte opdracht poogt te vervullen. Duidelijker gesteld: om deze kerk te wijzen op haar verantwoordelijkheid, vooral jegens de armen, de vergete- nen. de hulplozen. Wij zeggen bij herhaling tot Rome. dat op Sicilië economisch en politiek de toon aan geeft: 'Laat de armen niet geduldig wachten tot ze in de - hemel worden opgenomen. Geef uiting aan uw sociale bewogen heid. besef en aanvaard dat het chris tendom een sociale, dienstverlenende opdracht heeft, indachtig het woord van Christus over de handreiking aan de minste der Broeders'. Sicilië wordt in één adem genoemd met de Mafia. Er zijn vele studies en ook boeken gewijd aan dit verschijn sel, de ondergrondse op het eiland, die nog steeds een onvoorstelbare macht uitoefent. De rooms-katholieke kerk. die in het gehele Zuiden van Italië een ónder gezicht heeft, dat in Noord-europese landen, heeft nimmer op krachtige wijze haar stem verhe ven tegen deze terreur, die als een sinistere folklore aanwezig blijft. Ui teraard heeft een man als Panascia zijn visie op deze macht in de toch al zo kwetsbare samenleving van Sicilië. Hij betoogt, dat buitenstaanders, vreemdelingen, zich geen begrip kun nen vormen van deze situatie, men zou jarenlang Siciliaan mét de Sicilia- nen moeten zijn om enig inzicht te krijgen. Hij behoeft mij overigens niet duidelijk te maken, dat de Wal denzen, die een zoutend zout pogen te zijn. zich lijnrecht opstellen tegenover de Mafia. De rustige pastor is een moedig man. Vóór mij ligt zijn manifest tegen de terreurbeweging, dat hij begin van dit jaar publiceerde. Ik vertaal uit het Duits. De titel luidt: 'Evangelie en Mafia'. De teneur var. iet stuk is honger Tjaar gerechtigheid. Panascia zegt er gens: 'Dc kerk heeft haar kinderen geen werkelijke geestelijke vorming geboden, ze is er niet in geslaagd van haar volgelingen christenen te maken. Ze staat niet op de bres voor vernieu wing van de samenleving. Maar wij allen zijn mede-verantwoordelijk, we zijn méde schuldige toeschouwers, passieve getuigen van de ongerechtig heid. Hij betoogt dan dat de Maft» een duidelijke afwijzing van het evan gelie is. Praktisch, lévend christen dom zou de doodsteek voor de Mafia betekenen. De Waldensische strijder schrijft, dat de Mafia heeft ongehouden een Sicili aanse exclusiviteit te zijn. 'De Mafia' is een symptoom van een in onze tijd zeer complexe verschijningsvorm van het geweld. Ze draagt dan ook een internationaal karakter. De kracht van de Mafia schuilt in de aanzegging van de angst. Zo lang wij niet de moed hebben deze beweging ooenlijk te bestrijden, zal zii zich blijven handhaven en uitbreiden'. 1976 zich al te veel gelegen kan laten liggen aan een gebied dat zo labiel is geworden en waar republikeinse lei ders als Thurmond en Scott en Helms zo'n belangrijke rol zijn gaan spelen. Over vier jaar zullen de Democraten zich kunnen verenigen rondom kandi daten als Kennedy. Mondale. Steven son en andere voorzichtige progressie ven die McGoverns ethische elan wat beter weten te mengen met politieke overwegingen, en dat lijkt hun dan de zege te garanderen over de onwaar schijnlijke figuur van Spiro Agnew. Tenminste, zo hoop ik het, maar ik ben mij bewust dat dit hele scenario dat ik hier schrijf maar menselijk wikken is. Er kan in vier jaar nog veel gebeuren en de enige betrouwba re conclusie op dit ogenblik is dat de Democratische partij wel een slag

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 18