KOM OVER DE BRUG De moeilijke dialoog Paus Paulus betreurt wijziging doopsformuiier GPV overweegt een initiatief-ontwerp Rapport kinderbijbels in goedkope uitgave Sadat dreigt fanatici streng te straffen Nieuwe tekst Statenvertaling verschijnt niet Trouw K wart et vandaac Beroepingsw Boekenetala TROUW /KWARTET DONDERDAG 16 NOVEMBER 1972 KERK Zo stelde je jezelf op je reis door Indonesië: Noord-Sumatra, Java, Timor, tientallen, misschien wel honderden malen voor. Mijn naam is Ton van der Hammen. Ik ben een journalist uit Nederland van de protestants-christelijke dagbladen Trouw/Kwartet en bezoek uw land voor de actie 'Kom over de Brug'. Het is de tweede actie onder kerkmensen in Nederland, nu ook samen met rooms-katholieken. Gemikt wordt op vijftig miljoen gulden, als extra schep op de 'gewone' bijdragen van uw broeders en zusters in het westen voor zending en missie. Komt het bedrag bijeen, dan zal daarvan in uw land twaalf miljoen worden besteed. Meestal volgde dan de vraag: Hoe gaat u dat dan doen in Nederland? door Ton van der Hammen Antwoord: In mijn krant hoop ik over mijn indrukken te rapporteren. Hetzelfde doen collega's van mij in andere bladen, voor rdaio en tv. Met nog andere activiteiten, geleid door het actiebureau in Oegstgeest, zoals bijvoorbeeld een speciale Kom over de Brug-boot, die nu al door Nederland vaart, informatie via boekjes, ook voor kinderen, een werkboek voor wie wat dieper in de missionaire problematiek wil duiken, vormt allemaal de aanzet voor de eigenlijke actie, die in de week van 10 tot 15 december wordt gehouden. Zo'n 25.000 vrij willig (st)ers gaan maandagavond 11 december persoonlijk een enveloppe met nog weer eens informaties aanbieden bij alle in kerkelijke administraties voorkomende adressen. Hun vraag, na aangebeld te hebben: Neem kennis van wat de bedoeling is, beraad u over uw bijdrage in uw gezin (richtlijn 1 procent van uw gezinsinkomen) en maak van deze enveloppe een enveloppe-met- inhoud. Vrijdagavond 15 december komen we antwoord halen. De bedoeling is, dat via de tv nog dezelfde vrijdagavond de totaaluitslag zal worden bekendgemaakt. Dat zal dan wel in de nachtelijke uren worden. Goed, dan zei je dan. Stamelend in wat woordjes bahasa Indonesia, of wat beter ging, in het Engels, of, nóg beter, in gewoon vertrouwd Nederlands. Maar tegelijkertijd vroeg je jezelf wat bangelijk af: als we dat bedrag nu maar halen. Wat een verwachtingen wek je eigenlijk met dit te zeggen. En je mediteerde, hoog boven de wolken, of 's avonds voor de slaap kwam in je zoveelste gastvrij ter beschikking gestelde bed: een offer uit Nederland? Haha, wij grijpers naar 'second life', automobilisten, sociale pakkettentorsers (van de wieg tot het graf; we doen niet minder), kortom: verwende kinderen die aan 'de andere kant' geboren worden en daar mogen blijven leven. Gemeenplaatsen? Toegegeven. Maar weer oorspronkelijke constateringen geworden, na met de ogen van de gemiddelde Nederlandse christen, die uit een soort gewoonte of bijgelovigheid, al of niet regelmatig, zijn zendingsbijdrage betaalt, wel eens in een zendingsblad neust met het vage idee 'dat de velden er, geloof ik, wit zijn om te oogsten', in een klein stukje Indonesië, die immense staat, te hebben rondgekeken. U moet het maar zo beschouwen. Ik mocht er even met üw ogen kijken, met üw oren horen en met üw mond praten. En ben nu, namens u, wat beduusd terug, na eventjes wat te hebben meegedraaid met het gebeuren in een, wat we plegen te noemen, zich pas ontwikkelende staat. Een oordeel? Kom, kom. Zoals de steeds weerkerende vraag: 'En, hoe was het in Indonesië?' na je terugkomst in feite als een soort lachertje op je aankomt, waarop je dan met 'mooi, adembenemend, vermoeiend' etcetera wat duf reageert. Maar goed, dat kan nu niet meer. In de komende weken moet ik wat met u over een paar stukjes Indonesië praten. Onder het motto: Kerken helpen kerken. Is het eigenlijk wel hulp? Ik dacht: ja. Maar voldoende? Dat niet, maar wat is voldoende? Dat is, om nu maar een willekeurige greep te doen, niet alleen geld daar kan nooit genoeg van zijn maar dat is ook als volken, als volkje en volk, elkaar na zoveel eeuwen een heel klein beetje willen begrijpen. Dat kan bijvoorbeeld zijn: niet beginnen de anderen te beoordelen, maar eerst jezelf, als je meent hulp te moeten geven, c.q. ontvangen. Jezelf als donor, of hoe je heten mag, proberen weg te denken/schenken. Grote woorden maar toch. In die richting onder meer zou je het kunnen zoeken als je het wilt hebben over het spanningsveld, waarin iedere zendings- en missiearbeider of -arbeidster, die het met God wil wagen en mijn indruk is, dat die er heel wat moeten zijn verkeert. Moeilijk om daar zo maar ineens iets van mee te beleven, laat staan er wat van over te brengen. Maar we hebben nu eenmaal afgesproken, dat ik het ga doen. Tongentaai Snoepen D« redactie behoudt ilch het recht voor om ter opname ln deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ fiubllkatic wordt met dc naam van de nzender ondertekend. Brieven kunnen wor- den gezonden aan de heer Joh. C. Francken. secretaris van de hoofdredactie vac Trouw- Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. Harde feiten Met groeiende verbazing las ik de recensie van prof. Kuitert over het boek van K. J. Popma 'Harde feiten'. Als prof. Popma stelt, dat Genesis ook in de eerste hoofdstukken feiten meedeelt, neemt Kuitert hem dit niet in dankbaarheid af. Geen wonder, want Kuitert aanvaardt ze niet als feiten, die zo zijn geschied. Maar nu mag Kuitert niet als een soort tegen- verwijt zeggen: 'U knoeit zelf ook met de feiten'. Zo maakt de recensent het zich erg makkelijk; hij wijst op enige zwakheden in Popma's boek. en leidt de aandacht af van de hoofdzaak, nl. dat Popma weer eens duidelijk zegt dat Genesis feiten meedeelt en ook wijst op de betekenis van het feit. En dat doet weldadig aan, als men kennis nam van allerlei uitlegkundige kunst stukjes van Kuitert e.a. b.v. dat Adam een 'leermodel' zou zijn. Nu drijft Kuitert wat de spot met enige ondergeschikte punten in dit boek b.v. met hetgeen Popma zegt over het dierentemmen. Maar op de hoofdin houd van dit boek gaat de hoogleraar (vanuit zijn standpunt wijselijk) niet in. Prof. Kuitert is m.i. trouwens nooit sterk geweest in de dialoog met zijn opponenten. En was er voor Kui tert geen reden om na lezing van dit boek zich ook eens zelf te onderzoe ken en te bidden: Zie of bij mij een schadelijke weg is? Breukeleo M. J. Arntzen Uw verslag over de charismatische theologenconferentie lijkt met zake lijk niet onjuist maar tegen de titel waaronder het geplaatst is heb ik grote bezwaren. Ik ben geen demon strant van geestesgaven of 'tongen- taal'. Ik heb als voorbeeld de joodse rabbi genoemd die voor een groep leerlingen slechts eenmaal de naam van de Here mag uitspreken die ei genlijk nooit door een jood op de lippen mag worden genomen. In zo'n sfeer van diepe eerbied klinkt mij het woord 'demonstratie' als een vloek in de oren. De gaven en de ervaringen van de Geest zijn geen merkartikel waarvoor in demonstraties reclame wordt ge maakt. De toon maakt de muziek. Je kunt Bach vermoorden als je er jazz muziek van maakt. Voor zo iets zijn we op deze conferentie gelukkig be waard gebleven. Mag ik meteen een mededeling van onze kant corrigeren. De Kruiskring is nog niet aangesloten bij de Charismatische Werkgroep Ne derland maar overweegt toetreding nog. Schiedam Dr. J. Kraan Kappersstoel In Trouw van 4 november wordt tweemaal onze aandacht gevestigd op het probleem van de tandcariës. Als oorzaken worden daar aangewezen de verkeerd evoedingsgewoonten van de mens in de westerse samenleving en daarbij tevens het grote snoepver- bruik. Voor mij is echter een vraag in welke mate ook de erfelijkheid een rol speelt. Er zijn mensen die veel snoepen en toch een keurig gebit hebben en anderen, die trachten van kindsaf hun gebit cariësvrij te hou den door geen snoep, witte suiker, witmeel e.d. te gebruiken en niette min cariës zien optreden: Is er iets bekend over de gebitstoestand van jeugdige suikerpatiënten? Voorlichting aan kinderen heeft tot nu toe weinig resultaat, zegt prof. König. Moet de oorzaak van dit gerin ge resultaat niet in de eerste plaats bij de ouders worden gezocht. Zij hebben het kind reeds in zijn eerste levensjaren op alle mogelijke manie ren snoepverslaafd gemaakt. Het is dan voor het kind bijzonder moeilijk, zo niet onmogelijk, om het geleerde in de praktijk te brengen. St. Johannesga. Mevr. F. Thoomes-Kingma ROME (AP) Woensdag voor een menigte van zesduizend mensen spre kend over 'De duivel en het mysterie van het kwaad', zei paus Paulus het te betreuren dat in het herziene doopsformuiier van de r.k. kerk min der nadruk wordt gelegd op de zg. uitdrijving, dat gedeelte van de plech tigheid waarbij de priester de duivel beveelt de dopeling te verlaten. Over de herziene uitdrijvings-passage, waar aan hij zelf drie jaar geleden zijn goedkeuring had gegeven, zei de paus: 'Ik weet niet of dat wel realistisch is.' De paus sprak er ook zijn teleurstel ling over uit dat moderne theologen zo weinig belang stellen in de bestudè- ring van de invloed van de satan op individu en gemeenschap en in plaats daarvan het zoeken in psycho-analyti- sche, of psychiatrische studies. De paus noemde ook sex en verdovende middelen als invalspoorten van de duivel. Waarnemers menen dat de paus in zijn toespraak (ook) reageerde op de zich uitbreidende satans-cultussen in de gehele wereld. DEN HAAG Fractieleider Jonge ling van het GPV heeft dinsdag op een verkiezingsbijeenkomst in Den Haag verklaard dat zijn fractie over weegt een initiatiefwetsontwerp dn te dienen over de abortus. Het GPV is een felle tegenstander van iedere vorm van legalisering van abortus of van versoepeling van de bestaande abor tusregeling. AMSTERDAM Het rapport kinder bijbels, oorspronkelijk gemaakt door een studiecommissie van het Neder lands bijbelgenootschap en de katho lieke bijbelstichting voor intern ge bruik, ontmoet grote belangstelling. Vandaar dat het hoofdbestuur van het bijbelgenootschap besloot dit rapport (dat tot dusver voor 25 gulden ver krijgbaar was voor discussiedoelein den) dn een goedkope uitgave te pu bliceren; de prijs wordt ongeveer 8 gulden. CAIRO (Reuter). President Sadat heeft als reactie op de recente onlus ten in Egypte tussen kopten en mos lims gedreigd, dat hij een ieder, die in de toekomst tot ongeregeldheden aanzet tussen de verschillende reli gieuze groeperingen van de bevolking, streng zal laten bestraffen. Hij sprak op een besloten bijeenkomst van de Arabische Socialistische Unie (ASU) de enige politieke partij van Egypte. De president, die een onderzoek heeft gelast naar de moeilijkheden in de plaats Khanka, waaT een kerk en een aantal winkels en huizen van kopten door moslims in brand werden gesto ken, zei tot de politieke leiders van de ASU, dat de belangrijkste zorg van het land moet uitgaan naar de bevrij ding van de door Israël bezette gebie den. De Egyptische pers heeft zich scherp uitgelaten over de religieuze troebe len. Zo schreef in het blad Al Akhbar één van de redacteuren Moessa Sabry - zelf een kopt: 'Ik beken voor God. dat mijn broeder - de Egyptische moslim - mij tolerantie heeft geleerd en mij liefde heeft gegeven'. Het was volgens Sabry niet zo vreemd, dat er individuele fanatici werden gevonden onder de moslims en de christenen, maar dat waren 'dank zij God slechts een handvol'. Het zou 'een misdaad zijn die ons heiige land zou laten bloeden en een messteek door onze eigen handen dn onze eigen borst zou zijn' om na een klein incident de gevolens vrije baan te geven en deze te exploiteren. Het vooraanstaande blad Ai Ahram schreef in een commentaar dat de nationale eenheid altijd één van de oudste Egyptische tradities is geweest en dat deze eenheid nu meer dan ooit tevoren gehandhaafd moest blijven. Volgens hejb blad Al Goemhoeriya staan diegenen'jüeTdereligie misbrui ken om de nationafleeephëld xan het volk aan te tasten, zeer Ver .van- de ware betekenis van de religie. 'Zij zijn tegelijkertijd vijanden van de religie, vijanden van God en vijanden van het volk'. AMSTERDAM Het hoofdbestuur van het Nederlands bijbelgenootschap deelt mee bericht te hebben ontvan gen dat zijn adviescommissie voor de Statenvertaling haar arbeid in eerste instantie heeft voltooid. Het heeft ook moeten kennis nemen van de medede ling, dat het voorlopig niet binnen de verwachting ligt dat het werk van deze commissie en dat van de gerefor meerde bijbelstichting kan worden ge coördineerd. Het hoofdbestuur acht het, gehoord de adviescommissie, niet juist dat te gelijkertijd twee nieuwe teksten van de Statenvertaling zullen verschijnen; het heeft derhalve besloten de ver schijning van de door deze commissie voorbereide tekst op te schorten en intussen zorg te dragen voor de ver spreiding van de oude tekst van de Statenvertaling. Het hoofdbestuur heeft zijn grote dank uitgesproken voor-het werk in de afgelopen jaren van de adviescom missie onder voorzitterschap van ds. W. L. Tukker en hoopt dat de com missie de meerdere tijd die beschik baar komt zal benutten om de arbeid aan de voorbereiding van een nieuwe uitgave ook in tweede instantie te voltooien, zodat het Nederlands Bij belgenootschap (te zijner tijd met een getrouwe en ook voor de jonge gene ratie verstaanbare tekst van de Sta tenvertaling uit zal kunnen komen. Ik heb een prettig gesprek gehad met Hette Visser, maar in de weergave ervan is een misverstand geslopen. Ik zei niet dat je van de kappersstoel geen preekstoel moet maken, maar dat ik er soms voor moest oppassen van de kappersstoel geen preekstoel te maken, want dat is niet altijd tot eer van God. Nog een punt: het woord zondagssport is in het gesprek niet gevallen, ik praatte noch praat over zondagssport. ik ben daar name lijk een tegenstander van. Veenendaal Rik Valkenburg De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. Ervaringen DDR De heer Ruppert is geïrriteerd, door dat de heer Rozijn schreef, dat bij de muur mensen worden doodgeschoten, die de DDR willen verlaten. Ruppert vindt wat daar aan de grens gebeurt, evenals hier op de Dam niet represen tatief voor beide landen. Het te gendeel is waar. Immers de Damsla- pers juist bewijzen de grote vrijheid in Nederland. In geen totalitaire staat komen 'Damslapers' voor. De vele ge dode vluchtelingen bewijzen de enorm grote onvrijheid in O.Duitsland. Im mers de drang naar vrijheid moet buitengewoon groot zijn, wil men er zijn leven voor inzetten. Ruppert is geïrriteerd over een ingezonden stuk. Kan me niet herinneren, dat Ruppert in het verleden kennis heeft gegeven van zijn irritatie inzake het vermoor den van vluchtelingen. Ruppert mag de waarde van een mensenleven wel eens wat hoger aanslaan. door H. Biersteker Rondom de jaarwisseling word' in Bangkok in Thailand de volgende wereldzendingsconferentie gjlioud^n in de reeks, die in 1910 is begonnen. Het thema luidt 'Salvation today': het Heil van- d ug. De drie grote vragen die er aan de orde komen zijn als volgt geformuleerd: 1. Volgens welke maatstaven kunnen christenen de vele manieren waarop het Heil wordt ervaren naa- waarde schatten als werkelijke uitdrukkingen van Gods menigvuldige genade7 2. In hceverre staan de worsteling en de verwach tingen van mannen en vrouwen in de wereld van vandaag in verband met de verkondiging van het Heil? .i. Wat is de verhouding tussen reddend geloof en run antwoord in gehoorzaamheid in concrete situa- Dc vragen duiden er al op dat, zending en ".ange'iratie midden in een proces van heroriën tering zitten waar zij nog niet uit zijn. De blijde Kerk fit de wereld Gameren A. Jonkers Dr. Leakey jr. Wat ben ik blij met zijn ontdekking: mensen van 25 duizend eeuwen terug. Het is een prediking van groter ernst dan die van de Club van Rome: bij zo'n verleden mag je niet leven met een of twee, ja ik ben royaal, mis schien nog vijf eeuwen voor de boeg. Wij hebben een kuituur gebouwd op het plunderen van de aarde en het verstoken van fossiele brandstof. Wij vervuilen de lucht, wij doden het leven in de zeeën, wij vullen riolen en rivieren met verzeept en ontzuurstoft water. Wij leven prettig en keuvelen over lonen en inflatie maar of het door kan gaan dat blijft achter de horizon. De mensen van dr. Leakey leefden primitief en in gevaar, maar zij lieten de wereld de wereld en na honderdduizend generaties staat de wereld nog. Politici kunnen er niets aan doen. die zitten in het schuitje en ze moeten varen. Dominees en pastoors misschien: laten die eens pre ken over dc Rechabietenen, om in de kersttijd over Johannes met zijn sprinkhanen en zijn wilde honing. Amerongcn P. Verburg expansiedrang van de eerste zendingsconferenties is hier niet meer te herkennen. Het westen zélf is endirgsgebied geworden. De westerse conferentie gangers maken deel uit van het machtigste econo mische blok in de wereld, dat niet van plan is vrijwillig lets van die macht af te staan. De verkonó-ging voor zover die in de Derde Wereld geschiedt wordt zeker bij de protestanten behainga door de kerken aéar en de westerse Werken assisteren voornamelijk nog. De kerken daar .'-•'aan als kleine 'kuddekes' voor heel gemene verleidirgen en problemen die hen toegrijnzen uit niaatschappelijke verschijnselen als tribalisme, jacht op een bestaansminimum, ontworteling van families enzovoort Minderheidjes ln Azië zijn zij kleine maar opzichtige minder- hrdjes omringd door de massieve meerderheden van levende wereldgodsdiensten als de islam, het hndoeisme en het boeddhisme. Ook in Thailand is de kerk zo'n minderheid in een boeddhistische samer cvmg. Er zullen ook boeddhisten naar de «.ji xërentie in Bangkok komen om deel te nemen •tan ten dialoog. Begin vorig jaar stuurde het centraal comité van de wereldraad een aanbeve ling vend met verschillende richtlijnen voor de dialoog met belijders van andera godsdiensten en rui Kreeg daarop in het algemeen gunstige reac ties «mug. Maar er waren cok bedenkingen, zoals '»s het geen verraad aan de opdracht tot verkondi ging9' 01 'is het niet een beleefde nieuwe manier om weitjes te winnen?' De kritiek varieerde tussen deze uitersten. Gevoeligheden Dr. Stanley Samartha, directeur van het pro gramma voor de dialoog met mensen van levende godsdiensten en 'ideologieën' van de wereldraad van kerken. Dj In'.ïëi Stanley Samartha die speciaal bij de -a<reldpóad is aangesteld voor deze zaak wordt me: mcede te betogen, dat de dialoog geen ne i nksel is van hobbyisten, maar regelrecht voortvloeit uit actuele situaties waarin christenen •i .h m vele delen van de wereld bevinden. Zojuist is een memorandum verschenen van een dialoog u'<j ;n juli van dit jaar in Broumana in Libanon w «rd gehouden tussen christenen en moslems. Over c:ai memorandum werd niet gestemd maar het had wel de algemene instemming. Onder de deelnemers van islamitische zijde was de Indonesi sche minister van godsdienstzaken, een hoogleraar in islamitisch recht van de Al Azhar Universiteit in C?'to en een sheik uit Tanzania. De meeste christelijke deelnemers kwamen uit landen van de Derde Wereld Verschillen E-n ;>aar citaten uit het memorandum: 'Wij hebben aanvaard dat de dialoog niet een uogrng is om verschillen te onderdrukken maar mist oin ze openhartig en kritisch te onderzoeken, samen met hen die van een andere traditie komen. Inplaats van genoegen te nemen met een soort fjootste gemene deler hebben we af en toe spanningsvelden betreden. Toch durven we te hopen op enige toenadering, niet in een ongedul dig syncretisme, maar in openheid voor Gods voruoe leiding'. 'Wij :;ien dat van de buitenwereld de uitdaging tot one godsdienstige gemeenschappen gericht wordt dat deze zich nooit meer zullen laten gebruiker als instrumenten van haat en verdeeld- n*»id :n de samenleving. Alleen als wij ons daar vuii r.fkeren mogen wij als godsdienstige mensen anderen uitdagen de laatste vragen te stellen van «lood en leven, van waarheid en goedheid, van tprgeving en verantwoordelijkheid of van werke lijke gemeenschap en lijden'. WAARSCHUWING Het behoort tot de 'christt zijn medemens te waarschuw een put, een steen of een add weg. Vandaar. Ik hoef u niet waarschuwen voor de Casterei dendokter, zijn praktijken het einde, hij kan niet langer voor prijzen variërend van 35 gulden verkopen. Intussen is j de meelijwekkend genoeg, t minst voor zijn gezin, dat hij j een laatste slag toebracht. Ik ik u ook niet meer be! I waarschuwen tegen al diege langs de deuren gaan om arg informeren of u in het bezit 1 een pick-up om u vervolgens V lijke voordelen bij de aansd I grammofoonplaten voor te sp Geen mens zal daar toch nog pen! En wat te denken van boek-aanbiedingen en die ei waar je vrolijk en monter aan het staat er immers alles zo en welvaarderig bij? Een hele in dit genre gewerd mij deze in de aanbieding van een t werk, waarvan mij verklaard i ik deel één gratis kreeg. Dei zou op mijn intekening er me gedaan worden en dat kon natuurlijk binnen tien dag« terugsturen. Je bent nooit erg I gebonden als je het leest, ma sen, kijk uit voor de kleine li Wqet waaraan je begint, want niets 'aan deel één. Dat kan e i begrijpen. Maar ook tegen zi I thoden zal ik niemand, beho waarschuwen. Maar de kwad komen, de dagen van de koe i Laat u niet beetnemen. Laat wijsmaken' dat u de econoi muleert, 't.\yordt alleen maa Koop alleen \vat ,a nodig I vergeet de kinderen ruet, u kan je moeilijk de dupe laten van onze inzichten.Laat 'u n slepen door de nog betqre_ï goed is goed genoeg, en'j reclame dde u brutaalweg.^ dat u dom bent als u er ingaat. Overweeg alle dingei U weet zelf wat u nodig h hoeft niemand u aan te prat christelijke waarschuwing in met wat werkelijk van ons j wordt in de komende maand soberheid die wij misschien 11 de grond af aan moeten lere die ons zelf en hen die b.v opbrengsten van Kom over 11 zitten te wachten, zal helpen. 1 NED. HERVORMDE KERK Beroepen: te Baarn (voor i ting van zwakzinnigen Eemoi J. v. d. Waal te St. Nicolaai vormingscentrum De Oorspi Bunschoten: J. H. Cirkel te ven; te Amsterdam-W: C. v. i te Gorkum; te Oosterland: J. blom kan. te Rotterdam; te A! Hetebrij te Hoogvliet Bedankt: voor Putten: E. M. te Rijssen; voor Onstwedde: gindewe? te Emmeloord. Benoemd: tot vormingsleidi Poelgeest te Oegstgeest: H. Hoogstraten te Middelharnis:ni GEREF. KERKEN Beroepen: te Antwerp,eh':"G. M j Dronrijp GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Vroomshoop: J. Groeneveld kand. te Utrecht. GEREF. KERKEN (vrijg. b.v. Beroepen: te Schiedam: L. Blokhuis te Wezep. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Nunspeet: M. 1 te Werkendam. Tenslotte deze zin over godsdienstvrijheid: 'Wij moeten heel nauwlettend toezien op onze bescher ming van de godsdienstvrijheid Het gaat hier nut slechts om de rechten van enige godsdiensti ge minderheid maar ook over de rechten van ieder individu. Terwijl we aanvaarden dat beide godsdienstige tradities een missionaire roeping nebben za' toch proselytisme moeten worden ver in der,, hetzij door een meerderheidsstreven om een m.rderheid te dwingen zich te conformeren, hetzij door een minderheid die economische of cu'.tu-ele lokmiddelen gebruikt om zijn gelederen ln versterken. .Het is in het bijzonder onwaardig ort dc kwetsbaarheid te exploiteren van de onge schoolden, de zieken en de jongeren'. Ik durf te voorspellen dat deze gemeenschappelij ke uitspraak geschiedenis zal maken. Hier is in de dialoog een gevoeligheid van de moslems naar boven gekomen ten aanzien van door de westerse kerken gefinancierd onderwijs, medisch werk en jeugdwerk in hun midden. Als de Indonesische minister van godsdienstzaken, prof. Mukti All, die erbij was zich hier in zijn beleid op gaat beroe- cju. kon er nog wel eens heel wat zwaaien! En tich is het van groot belang dat die dialoog jn Libanon dit naar boven heeft gebracht. Want govoe.igheden zijn er niet om genegeerd te wor den. Dr. W. J. Berger, prof. dr. ma, dr. Paul W. Pruyser, tf we met ons geloof? Brochure i van de Tweede serie Geestelijk gezondheid onder redactie var G. M. Wellen. Uitg. Ambo 1 hoven, 55 blz., 3.75. Wat doen we met ons geloei g doet ons geloof met ons? Hoe e wij elkaar daarmee? Praten c loof kan worden misbruikt o: onttrekken aan je verantwoord den. Protestanten en humanis ten in dit opzicht met dezeH lijkheid als de rooms-katholii hun Katholiek Nationaal Bure Geestelijke Gezondheidszorg verenigd met de andere 'zuil het Nationaal Centrum voor G ke Volksgezondheid. Onze broeders weten dat het oi ook 'anders gelovenden' bezi Ze weten ook dat het beter v mens is wat zorgvuldiger geloof om te gaan. Men hoo van elkaar te leren. In deze b worden overwegingen aangebod rond deze thematiek zijn be: door een groepje leden van de lieke Centrale Vereniging vc 1 telijke Volksgezondheid, t.w. tels, W. Berger, F. Buytend Haarsma, C. Kuitenbrouwer, l Moor, N. Vendrik, H. Suèr, u Steeg, A. de Waal en J. Wellei i? dr. F. Haarsma voegt er enkel logische kanttekeningen Tenslotte spreekt de NederlaW rikaanse psycholoog Paul Pru>" verwachting uit over ons gods gedrag in de jaren 1970-19: g constateert o.a.: 'Er is meer ring naar troostende godsdiei aanvaarding van een onrustig geloof' (40). Net als bij ons!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2