Ridderbos: Wiersinga versmalt klassieke verzoeningsleer Sleutelwoorden van de bijbel Russische kerk ontdeed zich van 'lastig' bisschop jonge jenever Trouw K wartet EDOX X vandaag| Beroepingswe Wij ontvingen Boekenetalagt TROUW, KWARTET VRIJDAG 10 AON LM it LR 1072 KERK/BINlNENLAND T2, (ADVERTENTIE) Van een onzer redacteuren KAMPEN De door dr. Herman Wiersinga voorgedragen opvatting van de verzoening ontbreekt in de reformatorische verzoeningsleer geenszins. Ten onrechte wekt zij de indruk, als zou zij als iets anders nióst of in de plóóts van de oude verzoeningsleer gesteld kunnen worden. Zij is niet een echt alternatief van de kerkelijke verzoenings leer, noch ook is zij daarvan een variant ('zo kan het óók!)' maar zij is daarvan een beperking en een verenging. Dit betoogt de Kamper hoogleraar prof. dr. Herman Ridderbos in een zojuist verschenen geschrift, getiteld 'Zijn wij op de verkeerde weg? Een bijbelse studie over de verzoening' (in de reeks 'Theologie en gemeente', uitgave Kok, Kampen; 86 blz., ƒ7,50). Dr. H. Wiersinga Prof. Ridderbos handhaaft daarin te genover dr. Wiersinga het plaatsbekle- dende karakter van Christus' lijden en sterven. Tegelijk wil hij het mis verstand wegnemen, als zou de klas sieke reformatorische verzoeningsleer uitsluitend spreken over een verande ring in God, maar aan de mens géén rol toekennen in het verzoeningsge- beuren. 'Dat Christus in onze plaats het offer der verzoening brengt (Hij en niet wij), wil geenszins zeggen, dat wij er dus niet 'aan te pas komen'. Want de verzoening gaat noch volgens de Schrift noch volgens de oude re formatorische belijdenis in het zoen offer van Christus op. Zij roept ook de méns op, zich met God te léten ver-zoenen, zij is ook de kracht der vernieuwing en bekering'. De reformatorische verzoeningsleer bevat volgens prof. Ridderbos twee elementen in zich. die hij aanduidt als 'zoenen' en 'verzoenen'. Het feit, dat wij in het Nederlands voor de begrippen 'zoenen' en 'verzoenen' het zelfde woord 'verzoenen' gebruiken, draagt volgens hem niet weinig bij aan de verwarring op dit punt. Onder 'zoenen' verstaat hij in dit verband het uitdelgen van de zonden, het dragen van Gods toorn, het genoeg- doen aan Gods straffende gerechtig heid, en onder 'verzoenen' het herstel len van de verbroken relatie. In bijna De rcdact!e behoudt Dch het recht voor om ter opname in deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ publikatie wordt met de naam van de inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de lieer Joh. C. Francken. accrctarls van dc hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbua 859. Amsterdam. Sterk begaafd bijzonder op daarin dat velen alles vernietigen willen wat buiten het middelmatige valt'. In Engeland daar entegen vinden we wel degelijk be grip voor de moeilijkheden (en moge lijkheden!) van bovengenoemde groep. De 'National Association for Gifted Children' (seer. M. Branch: 27 John Adamstreet, Londen W.C. 2 N6 H.X., Engeland) zoekt naar contact met het buitenland! Leden van de vereniging schenken hun aandacht a) aan research en voorlichting aan ou ders en onderwijzers om dit type kind te leren herkennen b) aan de kinde ren zelf door: vakantiekampen onder leiding van experts, contacten zoeken ondeiling etc. Moeten wij het land olijven, waar alleen het middelmatige mag bestaan? Of is het bestaan van de Association een eye-opener voor wat buiten onze grenzen (ook in Amerika!) reeds lang wordt ingezien? De sterk begaafde kinderen dreigen in een insolement te raken. Worde, terwille van hen en ons land beide, contact met bovengenoemde Associati on gezocht! N.a.v. het rapport-de Groot: 'iedereen krijgt het onderwijs dat bij zijn intel ligentie past' het volgende: Inderdaad, vanaf het gemiddeld begaafde tot het zwak begaafde kind wordt in ons land steeds meer gedaan. Echter, is dit ook waar voor de kinderen met boven normale intelligentie? De uitdrukkin gen 'griezelig' begaafd, 'angstig' knap, getuigen niet van veel waardering voor deze groep. Waarschijnlijk houdt dit verband met de opmerking van de 14 jaar in Holland wonende Portugees Rentes de Carhalvo in 'Waar de ande re God woont'. Nederland valt ir. het Utrecht drs. M. H. Reuchlin De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Dagelijks bestuur: B. Bol, Den Haag; dr. E. Bleumink, Paters- wolde; mr. G. C. van Dam. Nootdorp; W. A. Fibbe, Rot terdam; J. Lanser. Utrecht; drs. J. W de Pous. Den Haag; J. Smallenbroek, Wassenaar. Overige leden van het alge meen bestuur: K. Abma, Am sterdam; H. A.de Boer. IJmui- den; Th. Brouwer, Assen; mr. dr. J. Donner. Den Haag; J. van Eibergen, Schaarsbergen; mr. K. van Houten, Wagenin- gen; ds. C. I. Hylkema, Bilt- hoven; Jac. Huijsen. Delft: mevrouw M. C. E. Klooster- man-Fortgens. Voorschoter; mevrouw J. G. Kraayeveld- Wouters, Heerhugowaard; prof. dr. G. N. Lammens. Naarden; ds F. H. Lande- man. Den Haag; H. de Mooij, Rijnsburg: H. Ottevanger. Bui tenpost; mr. dr. J. Ozinga. Lunteren; dr. A. Veerman, Rijswijk (Z.H.); H. H. Wem- mers, Den Haag; drs. R. Zijl stra. Oosterland (Zld.). Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V, De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. Leiden A. Bernard 'Linkse drie' (3) De PPR smeedt wapens om haar tegenstanders aan te vallen, misschien beter gezegd te kwetsen. De heer Aarden kwam als KVP-er in de Ka mer doch bleef zitten toen hij PPR werd. Dat is volgens de PPR dan onbehoorlijk. Heeft de partij nu geen boter op haar hoofd? Als onervaren politicus had dr. Bas de Gaay Fort man zich wat meer bescheiden moe ten opstellen. Hij wil o.a. met mr. Biesheuvel niet praten. Stel voor dat hij straks naast mr. Biesheuvel aan het avondmaal moet plaatsnemen. De grondslag van deze partij en het woord progressief zijn nietszeggend. Drs. H. van Praag, een groot geleerde, zegt: het is een lege huls. D'66 en de PPR hadden beter gedaan, daar ze toch luisteren naar wat broeder Den Uyl zegt, in de PvdA-boot te stappen ter versterking van zijn beleid. Als je als volksvertegenwoordiger volgens drs. G. Nooteboom van D'66 hoge vergoedingen voor jezelf bepaalt en deze uit de belastingpot neemt zonder inspraak van dc belastingbetaler, dan lijkt het mij onbehoorlijk dat deze club van 3 de middengroep zwaar wil belasten (extra hoge progressieve be lasting). Volgens de heer Joh. de Witte uit Goes is het inkomen van een Tweede-Kamerlid aan privileges enz. gelijk te stellen met dat van iemand dde in het vrije beroep 200.000.— schoon per jaar verdient. Drs. G. Nooteboom vertelt ook nog dat een Kamerlid dat 50 jaar is en 10 jaar Kamerlid voor zijn leven gebor gen is. Hoe kan de rode club van 3 in de Tweede Kamer eisen dat de mid dengroep nog zwaarder wordt belast? Prof. dr. H. N. Ridderbos alle talen heeft men voor deze begrip pen verschillende woorden (b.v. in het Duits sühnen en versöhnen). Catechismus Prof. Ridderbos wijst er als voorbeeld op, hoe beide elementen in de Heidel- berger catechismus voorkomen. Nadat in vraag 40 gesproken is over verzoe ning in de zin van 'zoening', volgt in vraag 43 ook het 'bekerende' effect van Christus' verzoeningswerk: 'Wat verkrijgen wij méér voor nuttigheid uit de offerande en de dood van Christus aan het kruis?' Antwoord: 'Dat door zijn kracht onze oude mens met Hem gekruisigd, gedood en be graven wordt, opdat de boze lusten van het vlees in ons niet meer rege ren maar dat wij onszelf Hem tot een offerande der dankbaarheid opoffe ren'. Dit catechismusantwoord is volgens prof. Ridderbos zakelijk en inhoude lijk, wat door dr. Wiersinga als het effect van de verzoening verstaan wordt. 'Daarom is zijn verzoeningsleer ook niet als 'effectieve' verzoenings leer te onderscheiden van de reforma torische en nog veel minder als een alternatief daarvan te kwalificeren. Zij is er een beperking van, inzoverre zij de heilsbetekenis van Christus' dood uitsluitend op de mens gericht ziet en geen plaats heeft voor het boven omschreven 'zoenende' en op God gerichte karakter van Christus' offer'. 'Tot de verzoening, zoals die door de kerk beleden wordt, behoort zowel het een als het ander, in een onverbrekelijke eenheid'. Dr. Wiersinga wijst het plaatsbekle- dend karakter van Christus' lijden en sterven af. Volgens hem is Christus' dood niet bedoeld om een schuld te boeten, aan een recht te voldoen. Volgens dr. Wiersinga mag men niet stellen, dat God aan Christus de zon den der gellvigen toerekende en Hij om hunnentwil in Gods gericht ge steld werd. Prof. Ridderbos gaat hier op uitvoerig in, waarbij het hem vooral gaat om dr. Wiersinga's beroep op de Schriften. Gereformeerd Hij tekent daarbij met nadruk aan, dat dr. Wiersinga (in tegenstelling tot de ethische Korff en de vrijzinnige Smits, tlie ook bezwaar maakten tegen de reformatorische verzoeningsleer) zich 'duidelijk een gereformeerd theo loog' toont, doordat hij zijn bezwaren geheel en al op grond van de uitspra ken van de Heilige Schrift zelf heeft willen funderen. 'Dat brengt het gro te voordeel met zich mee van een vaste en gemeenschappelijke discussie basis'. Wat bedoelt de Schrift, als zij zegt, dat Christus voor onze zonden gestorven is naar de Schriften, dat zijn dood een zoenoffer is voor onze zonden, dat Hij zijn leven heeft gege ven tot een losprijs voor velen? Rid derbos' conclusie na een bespreking van vele plaatsen in het nieuwe testa ment is: 'Het geloof van de gemeente in het plaatsbekledend karakter van Jezus' lijden en sterven, zo mogen wij concluderen, wordt niet alleen in de apostolische prediking met onmisken bare duidelijkheid vertolkt, het rust ten diepste in Jezus' eigen Zelfbe wustzijn en Zelfopenbaring'. Telkens staat in het nieuwe testament het evangelie van de plaatsvervanging uit Jesaja 53 op de achtergrond. Vol gens dr. Wiersinga bevat Jesaja 53 niet dwingend de voorstelling van een plaatsvervangend schulddragen. Hij meent eerder, dat de profeet polemi seert tegen de 'natuurlijke theologie' van het 'populaire vergeldingsdogma'. Maar prof. Ridderbos aarzelt niet, hier van een 'volkomen misduiding' te spreken. De tegenstelling in Jesaja 53 is niet, zoals dr. Wiersinga meent, 'niet God deed het, maar wij deden het', maar 'God bezocht aan Hem niet de eigen zonden van de Knecht maar de onze'. Ergens merkt de Kamper hoogleraar op, dat bij dr. Wiersinga het 'procédé', het 'model' van een alternatief verklaringsconcept de vrij heid van de exegese belemmert en aan de evidente zin van de tekst geen recht meer kan laten wedervaren. Effect Nadat prof. Ridderbos het plaatsbekle- dend karakter van Christus' lijden en sterven heeft gehandhaafd, legt hij er vervolgens alle nadruk op, dat het effect van de verzoening in het leven der gelovigen (bekering en vernieu wing) mede tot de vrucht van Chris tus' offer behoort, zozeer zelfs dat zonder dit effect niet van verzoening gesproken kan worden. Met een beroep onder meer op Ro meinen 6 stelt hij: 'Beide, dat het in Christus is geschied en dat het door ons geschieden moet, liggen zo nauw ineen, dat er zelfs van een wederzijd se afhankelijkheid gesproken kan wor den, in die zin, dat het eerste niet slechts de noodzakelijke grond voor het tweede genoemd kan worden, maar het laatste ook het onmisbare bewijs van het eerste. Zo zullen wij althans theologisch! het ver band mogen leggen, hoewel het in het nieuwe testament niet altijd zo expli ciet gesteld wordt. Maar het één be staat niet zonder het ander. Het aiet God verzoenen zijn en tot zijn kinde ren aangenomen zijn moet zich beto nen in de daaraan beantwoordende gezindheid der gelovigen en is zonder die niet'. Latent Het effect van de verzoening beperkt zich niet tot de relatie tot God, maar strekt zich uit naar alle zijden. In dit verband gaat prof. Ridderbos in op de gedachte van het 'latente koninkrijk'. Volgens hem is er verband tussen Christus' verzoeningswerk en wat er in de wereld leeft aan verlangen naar verlossing, aan zedelijk besef, aan worsteling om vrede en harmonie in een betere wereld, ook al weet men zich niet subjectief aan Christus ver bonden. Maar de weg naar de verzoe ning en vernieuwing van de wereld is geen andere dan die door Christus' kruis is geopend. Het verkrijgen van de verzoening geschiedt alleen door het geloof in zijn naam. 'Daarom overschrijdt men de grenzen en o.i. ook de intentie van de Bijbel, wanneer men al datgene, waarin de wereld 'meevalt', in héér strijd voor het humane, voor vrede op aarde en gerechtigheid onder de volken, hoe hoog men dit alles ook mag aanslaan, als latent rijk van Christus, als de kerk buiten de kerk (of hoe men het noemen wil) zou willen kwalificeren, zolang zich dit alles buiten het' geloof en de gemeenschap met Christus vol trekt en zich ook voltrekken wil'. (ADVERTENTIE) Zwitsers herenhorloge - automatisch - staal Sensatie in Iglo's Ideejenwinkell Bijvoorbeeld: pak spinazie van 900 gram van 1.95 nu voor 1.60. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Volgens het officiële mededelingenblad van het patriarchaat van Moskou heeft de synode van de Russisch-orthodoxe kerk in haar zitting van 11 oktober aartsbisschop Pawel van Wologda en Novosibirsk van zijn ambt ontheven. Hem wordt 'aantasting van de kanonieke voorschriften, onwaardige levenswandel en onbekwaam heid in de leiding van kerkelijke zaken' toegeschreven. Ingewijden in de situatie in de Russi sche orthodoxie zien in Pawels afzet ting een teken hoe ver gelijkschake ling van deze kerk voortgeschreden is. Deze aartsbisschop behoorde namelijk tot de weinige bisschoppen in de Sovjet-Unie die een eigen onafhanke lijke mening bewaard had en deze bij gelegenheid ook tot uiting bracht. Hij stond bekend als een man van hoge geestelijke kwaliteiten. Tot na de tweede wereldoorlog woonde hij in Frankrijk waar hij zijn opleiding kreeg. Toen na de oorlog de kerk weer door Stalin werd toegelaten besloot hij evenals vele anderen die in Frankrijk gewoond hadden, naar de Sovjet-Unie terug te keren en de Russische orthodoxe diensten aan te Lieden. Hij werd eerst hoogleraar aan de theologische akademie te Lenin grad en vervolgens aartsbisschop van het afgelegen diocees van Novosibirsk. Hoewel zijn theologische kennis en zijn vaardigheid in andere talen hem daartoe zeker in staat zouden hebben gesteld werd hij altijd buiten contac ten met buitenlandse gasten gehou den. Zijn onverveerde manier van spreken maakte hem bevreesd. Toen in 1970 patriarch Alexei stierf en een nieuwe patriarch gekozen moest worden formuleerde hij tevo ren de eis dat het concilie vrij van onbetamelijke druk van buiten de verkiezing diende te houden. Hoewel hij zich niet tegen de kandidatuur van de inmiddels gekozen patriarch Pimen richtte, verlangde hij ter waar borging van de integriteit van de procedure een geheime stemming. Niet alleen werd Pawels verlangen niet ingewilligd maar bovendien viel het op dat hij een van de weinige bisschoppen was die aan het concilie van 1971 niet deelnam. Zijn eenvoudi ge en rechtmatige verlangen werd de oorzaak van zijn val. In het voorjaar van dit jaar werd hij uit zijn diocees Novosibirsk teruggeroepen, waarbij hem geen gelegenheid werd gelaten behoorlijk afscheid te nemen. Op 11 oktober heeft nu de synode besloten hem geheel uit de kerkelijke dienst te ontslaan. De aanklachten tegen hem berusten volgens waarnemers vermoedelijk op laster of baseren zich op voorschriften die geen enkele bisschop in de Sovjet- Unie houden kan als hij zijn ambt wil vervullen. Niet lang geleden wees de Nobel prijswinnaar Solsjenitsin er in zijn brief aan de patriarch op in welk parket de kerk onder controle van de staat was geraakt. De val van aartsbis schop Pawel toont wat er met een bisschop gebeurt, die zijn ambt met een zekere vrijheid wil uitoefenen. (ADVERTENTIE) Politie (3) N.a.v. het Ingezonden stuk van de heer Mulder uit Emmen (Tr.-Kw. 28- 10-1972) het volgende: Waar haalt «Je heer Mulder de bevoegdheden van daan om zich een oordeel aan te matigen over de werkzaamheden, de salarissen en de promotiekansen van de politie? Hij schreef zonder enige kennis van zaken. Het is nl. zo, dat de regering ervan overtuigd is dat er op korte termijn iets aan de salarissen moet worden gedaan. Maar dat zij om budgetaire reden daar op dit moment geen uitvoering aan kan geven. De regering is er ook van overtuigd dat de politieman steeds meer komt te staan tegenover geweld. Dit geweld kan variëren van het gooien met fietsbellen tot het gebruik van een machinegeweer. Ook wil ik nog wij zen op de verschrikkingen waarmee de politieman geconfronteerd wordt bij aanrijdingen met zwaar lichame lijk letsel. In al deze gevallen wordt niet van de burger maar van de politieman venvacht, dat hij daadwer kelijk iets doet. Het voorgaande is geen dagelijks werk maar het komt regelmatig voor. Ook is dit werk van de doorsnee-politieman. Niet de politie maar de heer Mulder heeft zich bela chelijk gemaakt. Wormer J. Visser, een Amsterdams politieagent door dr. C. Rijnsdorp In overleg met de mannen van de actie 'Kom over de brug' is een bijzonder boekje ver schenen. Bijzonder (ook) hierom, omdat een jood bezig is met het Onze Vader. We doelen op 'Sleutelwoorden van de bijbel in het licht van het Onze Vader' (uitgegeven door Boekencentrum, Den Haag; 64 pag., prijs 6,50). Prof. dr. W. C. van Unnik, voorzitter van het Nederlands bijbelgenootschap, zegt van de mensen van 'Kom over de brug' in zijn Ter inleiding: 'Zij willen de christenen in Nederland brengen tot bezinning over het handelen van God met onze wereld en hen bewegen 'daders des Woords' te zijn. ook door 'over de brug* te komen omdat God van zijn kant 'over de brug gekomen is'.' Drs. H. van Praag behandelt uit het volmaakte ge))ed een aantal bijbelse sleutelwoorden, zonder de lofver heffing aan het eind. Hij zegt in zijn Ter Verantwoording: 'Als voorzitter van de Stichting van het Leerhuis heb ik getracht dit boekje zoveel mogelijk een instrument van het leren te maken, waaraan joden, christenen en buitenkerke lijken samen iets kunnen hebben Ik heb mijn solidariteit met het christendom volledig trachten waar te maken, zonder mijn solidariteit met Israël ook maar ergens te verloochenen, omdat ik geloof dai de toekomst is aan hen, die bereid zijn samen daaers van het Woord te zijn'. De sleutelwoorden zijn: Vader, Onze, De hemel, Naam, heiligen, Koninkrijk Gods, Komen, De wil van God, Geschieden. In de hemel en op aarde, Geven, Brood, Schuld, Vergeven en verzoenen, Verzoeking en verleiding, Het kwaad, Verlossing er. vervulling, Amen. Registers en bibliografie completeren het geheel. Laat ik proberen heel in het kort enkele gedachten uit dit interessante werkje door te geven. In hoever de typisch-joodse visie hier en daar misschien iets te ver gaat, is een zaak van theologie. Maar goed. Hier komen de citaten, zonder aanhalingstekens en zonder ver melding van de bladzijde. Volgens de grondcon- cej-tie van de Schrift is God het voorbeeld van alle vaderschap en is alle menselijke vaderschap slechts een afschaduwing van het lichtend voor beeld Gods. Het 'Onze Vader' stemt overeen met bijna alle joodse gebeden, die steeds in het meervoud staan. In tegenstelling tot andere gods diensten kent het jodendom geen individuele heiligheid. In het moderne jodendom komt het plurale aspect Gods iets sterker naar voren, ter wijl in het christendom meer behoefte bestaat de eenheid Gods te belijden. Verwerpelijk is de theologische veronderstelling, dat de Elohiemtek- ster en de JHWH-teksten op twee bronnen terug gaan, die men als elohistisch en jahwistisch aanduidt. Praktisch alle joodse bijbelkenners (Hirsch, Hertz, Cassuto, Jacob, Rosenzweig, Bu- ber. Baeck, Herschel enz. enz.) hebben haar voor volstrekt foutief gehouden. Israël is een apart gesteld volk, dat historisch voorbeeldig is. Het is de toetssteen, de testcase der mensheid. De ko ning is koning, doordat hij het recht handhaaft. Opdat zijn Woord niet verloren zou gaan, heeft Jahweh een speciaal volk gemaakt, dat niet ver mengd kan .worden (d.i. de symboliek van de brandende braamstruik). Het zwaartepunt van jo dendom ligt niet in de cultus, maar in de geschiedenis. De mens heeft als taak de tegende len te verenigen, maar moet kiezen tussen de tegenstellingen. Vanuit een bijbels gezichtspunt moeten we goed weten te onderscheiden tussen secularisatie en profanie. De mens heeft een progressieve en een conservatieve taak. Brood en wijn zijn het oervoedsel en de oerdrank. Beide zijn resultaat van een gistingsproces. In de bergre de predikt Jezus een geestelijke ethiek, die van zijn volgelingen meer eist dan van hun vijanden. Dc traditionele leer van de erfzonde moet als onbijbels beschouwd worden. De Arabieren zijn oorspronkelijk een typisch woestijnvolk met een ditp wantrouwen tegen steden. Satan is de weder stand. Duidelijk is, dat het kwaad als potentie tot wereld der schepselen hoort. Op deze wijze aangehaald, zonder veel onderling veiband, doen deze uitspraken aan als stellingen bij een proefschrift. Of misschien nog erger: als themazinnen die niets met elkaar te maken heb ben. zo in de trant van: 'Hebt gij een mannetjes kanarie? Neen, maar mijn tante heeft een tuin man'. Maar wie een beetje van wanten weet en e)k( zin afzonderlijk op zich laat inwerken, kan ook zo al een aardige indruk krijgen van dit onafhankelijke boekje. Zeer bruikbaar materiaal voor studie- of gesprekskringen, die dan wel ge.eid moeten worden door iemand die even deskundig als bescheiden is. Van deze brug tussen jodendom en christendom kan eveneens gezegd worden: Kom er over. OVERLEVINGSSTRATEGIE Om nog even op die toekoi peinzing van gisteren terug te kc Paul Kraemer wijst erop hoe vo aantal futurologen kenmerkend zij de nadruk leggen op een I' streeks doortrekken van de lijne toekomst wordt op die manie: perspectievisch verlengde van dt wikkelingen die zich in het i verleden of heden voordoen. Hie men spreken van een soort auto me in het denken. In de laatste kan men in bepaalde kerken en al die van de binnensteden een i lijke tendens naar sterk vermi kerkbezoek zien. Dat heeft al oorzaken die gedeeltelijk ook in mindere mate bij een dei proces zich aftekenen. Maar men dan niet de percentages vermind van de laatste jaren nemen on dan in de komende jaren te pro ren. Wie dat wel doet komt i gauw toe om te voorspellen war, een kerk leeg komt te staan. 0 manier hebben zelfs de plano van onze bevolkingsontwikkeling al een en ander maal vergist, steden blijken ineens in inwonerl verminderen. Hoe vaak heeft intussen al weer een ander ven aantal wereldbewoners van het sche jaar 2000 moeten geven? 5! die dingen is de grootste voorzii heid geboden. De laatste vijf hebben zich vooral in de kerken de binnensteden enorme verani gen voltrokken. De kerksluiting! Eindhoven zijn er een symptoom Toch is het merkwaardig dat b.i adressenaantal van een bepaalde in de binnenstad van Amsterda laatste vijf jaar exact gelijk geb is. Er is natüurlijk wel wat vera: nl. doordat de gezinnen weggeta zijn, maar het adressental, nu i bestaande uit alleenstaanden is gebleven. De bewerkelijkheid vai binnenstad is daardoor niet men maar veeleer toegenomen zijn altijd factoren die onvoorspe zijn en die kunnen ons soms gehele beeld beslissend beïnvlo Maar één ding is zeker, ook de ki hebben te maken met een soort levingsstrategie. Ook voor htn za erom gaan om een goede belei slissing in de toekomst te plai Gecentraliseerd en tegelijk, die van de gehele samenleving, gen door een zo groot moglijk vlak. En in de ontwikkeling va plannen zal men zich misschiei eerst moeten bezinnen op die i waaraan speciaal een kerk prio dient te geven, in de jaren zev dan wel te verstaan. NED. HERVORMDE KERK Aangenomen: naar Lunteren: Timmer te Woudenberg. BAPTISTENGEMEENTEN Aangenomen: naar Hengelo: Malgo te Amsterdam (onafh. gemeente). VRIJE EVANG. GEMEENTEN Bedankt: voor Den Haag: A. L. werse te Veendam. GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Aardenburg, kens, Oostburg en Schoondijke menwerkende kerken in West-Zet Vlaanderen): G. Gerkema te Scl dijke. Canterbury, door Jean Ray. Vert van Clem Schouwenaars. Uitg. Ba Press, te Kapellen (België). 239 18,-. Die avond met Milan door Jana venkové. Uitg. Leopold, Den 199 blz. -ƒ15,90. 100 vaste planten In kleur, door Galjaard. Uitg. Kosmos, Amstei 192 blz., ƒ12,50. De wonderlijke uniformiteit in 1 en toepassing van planten in de i te tuinen kun je op verschill manieren verklaren. Volgens Aa veens Plantsoenendienst-direi Galjaard. auteur van verschei tuinplantenboeken. is onbekeni met de eigenschappen van plante de oorzaak van dat er zo verscheidenheid is in het assorti dat men gewoonlijk in tuinen aai en dat de soorten vaak willeb gekocht en geplant zijn. Van hand verscheen een handig waarin de meest gevraagde en aantal bijzondere tuinplanten zijl genomen. De keuze is bepaald bruikbaarheid en aanwezigheid i handel. Van elke plant vindt m« het boek een goede kleurenfoto. J de soort direct te herkennen is. ven elke foto is met eenvoi symbolen aangegeven welke eiei plant stelt: welke grond geschik of de plant een droge, nonnal moerassige bodem verlangt, veel nodig heeft of juist in de scha gedijt, winterhard is of een wint» moet hebben, waar ze in de tuil best tot haar recht komt, of zij bloemen levert of vlinders aant Alleen al aan de hand van de en de symbolen kan men tot verantwoorde keuze komen. Om meer over de plant te weten te men kunt u de beschrijving 1< waarin kenmerken en detaileisen cultuurvariëteiten en nauw verw soorten behandeld worden. In tijd van het jaar kunt u vaste plat poten en voor de prijs die het l kost, kunt u zich menige teleui ling besparen. HJ I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2