Waarom kregen de gereformeerde dominees geen briefje? Nog niet klaar met Simonis Trouw K wartot Schroempff-frivoliteiten Speciaal fonds geref. kerken Vleugel- toon-kunst lender Wij ontvingen vandaag Beroepingswerk Behoudende r.katholieken Boekenetalage TROUW/KWARTET DONDERDAG 9 NOVEMBER 1972 KERK/BINNENL AND T2/K2 door A. J. Klei Het stond deze week in de ru briek Uit de kerkbladen: via het gereformeerde Centraal Week blad gaf ds. J. Overduin lucht aan zijn misnoegen over het feit dat de gereformeerde bond in de her vormde kerk een congres voor predikanten van de gereformeer de gezindte hield, waarvoor de gereformeerde dominees niet per soonlijk waren uitgenodigd. Wel hadden de gereformeerde bonds- dominees, de christelijke gereformeer den en ook de predikanten van de gereformeerde gemeenten een briefje thuisgestuurd gekregen maar de gere formeerde dominees niet. Trouwens, vrijgemaakte en confessionele domi nees ook niet. Er vindt op deze manier een versmalling plaats van de gereformeerde gezindte, concludeerde ds. Overduin, en hij betreurde dat. Ik kan zijn treurnis niet delen. Naar mijn smaak komt de gereformeerde bond in de hervormde kerk de eer toe, als eerste dat hele vertoon van samen-gereformeerdebelijders-zijn te hebben doorgeprikt. O zeker, op pa pier horen ze allemaal bij elkaar, gereformeerde bonders, 'gewone' gere formeerden, vrijgemaakte idem, chris telijke gereformeerden en mensen van de gereformeerde gemeenten, ze heb ben immers dezelfde belijdenisge schriften in huis. Maar in de praktijk staan ze vaak mijlenver uit elkaar. Een klein voorbeeld. Eind vorige week werd op een bijeenkomst van gereformeerde oondsambtsdragers de vrees uitgesproken dat je straks mis schien een vrouw in broekpak bij het doopvont zou zien staan, terwijl het je in een ordentelijke gereformeerde kerk kan overkomen dat de collecte- zak je wordt aangereikt door een vrouwelijke diaken in een zorgvuldig gesneden broekpak. En over vrouwe lijke diakenen gesproken, de voorzit ter van de gereformeerde bond ds. W. L. Tukker (die overigens te kennen gaf wel urgentere problemen in de kerk te kennen dan dat van mogelijke moeders in een mogelijk broekpak) gaat uit principe niei naar een kerke lijke vergadering, waar vrouwelijke ambtsdragers tegenwoordig zijn. In mijn journalistieke loopbaan heb ik heel wat uren gesleten op Woud- schoten, waar dan leden van de gere formeerde gezindte in allerlei forma ties zaten te confereren om te kijken of ze nog wel met elkaar overweg konden. Je had eerst een verband van academici van de gereformeerde ge zindte, later mocht het voetvolk er ook bij, en tegenwoordig is er het COGG, het contactorgaan van de gere formeerde gezindte Bij al deze bedrijvigheden bungelen de gereformeerden er zo'n beetje los bij. Bonders en christelijke gerefor meerden kunnen prima met elkaar overweg, al snappen de laatsten niet waarom de eersten zo hardnekkig in de hervormde kerk blijven. De paar mensen van de gereformeerde ge meenten komen uit de linkerhoek van deze gemeenten en leunen aan tegen de rechterflank van de christelijke ge reformeerden, en met elkaar houden ze die geavanceerde gereformeerden liever op een afstandje. De gerefor- Ir. J. van der Graaf meerden op hun beurt bespeuren in dit gezelschap her en der lijdelijkheid en kwalijke doperse invloeden. Zo zit dat ongeveer. Wat heeft nu het bestuur van de gereformeerde bond gedaan? Me dunkt: niet meer dan nu eens bij elkaar vragen al die dominees van wie je kunt aannemen, dat ze écht, d.w.z. in geestelijke zin, bij de gere formeerde gezindte gerekend kunnen worden. Maar liever dan er verder naar te raden, vraag ik de algemeen secretaris van de bond ir. J. van der Graaf: Wie kregen een briefje, wie niet en waarom niet? Ir. Van der Graaf: Om te beginnen, we hebben duidelijk gepubliceerd dat iedere predikant die zich rekent tot de gereformeerde gezindte, welkom was. Maar wat de persoonlijke uitno digingen betreft, we hebben gekeken naar stromingen, waarbinnen je van elke predikant kunt aannemen dat hij compleet tot de gereformeerde gezind te wil behoren. Dat kun je niet van de héle hervormde kerk zeggen, maar wel van de gereformeerde bonders, en hun adressen vis je natuurlijk zo op uit de kaartenbak van ons ledenbe stand. Ds. Overduin heeft het ook over de confessionelen. Welnu, de voorzitter van de confessionele vereni ging heeft eens in een interview in Trouw (toen nog niet Trouw/Kwar tet) gezegd dat de confessionelen een schare vormen, die niemand tellen kanJe snapt wel, hier ligt de zaak minder rechtstreeks voor. 't grijpen. Wil je er intussen wél bij zetten dat onze oproep, compleet met invulfor- mulier voor de deelnemers, in het confessionele Hervormd Weekblad heeft gestaan? Maar nu de gerefor meerden. Wat hen betreft stel ik openhartig vast dat je vandaag er niet meer van kunt uitgaan dat iedere Ds. J. Overduin gereformeerde predikant tot de gere formeerde gezindte hoort of wil ho ren. De situatie in de gereformeerde kerken is steeds meer op die in onze hervormde kerk gaan lijken. Het ging ons om een ontmoeting van mensen die gééstelijk tot de gereformeerde gezindte horen. Ds. Overduin heeft het over het COGG. Daarin zijn de gereformeerde kerken officieel verte genwoordigd. Op COGG-congressen kom je dus gereformeerden tegen en de referenten moeten ook uit hun kring gezocht worden. Best, maar daardoor zijn bijvoorbeeld leden van de gereformeerde gemeenten vaak af geschrikt, er kwamen dan problemen aan de orde die bij hen niet leefden. Hetzelfde kun je voor. een deel van de christelijke gereformeerden zeggen. Wat wij vandaag op De blije werelt bijeen kregen, was dan ook voor het overgrote deel nog nooit op een COGG-congres geweest. Was de belangstelling groot? Er waren honderdenveertig predikan ten en van verscheiuenen weten we dat ze graag hadden willen komen, maar niet konden. Er waren veertig christelijke gereformeerde dominees, dus deze groep was sterk vertegen woordigd. Ook belangrijk is dat er maar liefst dertien deelnemers uit de gereformeerde gemeenten waren, pro- centsgewijs erg veel. Verder waren er buitenverbandse vrijgemaakten, gere formeerde bonders natuurlijk en twee gereformeerde predikanten. Er waren ook enkele confessionelen. Wat was de bedoeling van het congres? gres? Mensen bij elkaar ie brengen uit de gereformeerde gezindte die nog niet eerder een ontmoeting in breder ver band hadden gehad. We wilden zien wat we samen zouden kunnen doen. We mikten op een wezenlijke ontmoe ting, die stimulerend zou kunnen wer ken op het gehéél van de gerefor meerde gezindte. Ik wil hiermee ge lijk zeggen dat we het COGG dus niet in de wielen wensen te rijden. Wat is er uit gekomen? We hebben geen klinkende resoluties of zoiets aangenomen, we zijn uit elkaar gegaan met de overtuiging dat de kerkelijke gedeeldheid voor ons een schuld en een nood is. Ook is er onze gezamenlijke verontrusting over zowel verwereldlijking als wetticisme, en dit alles komt niet in minde ring op de profetische roeping van de kerk ten opzichte van de maatschap pij. Ik kan ook nog meedelen dat er van verschillende kanten bij ons erg op wordt aangedrongen nog eens een dergelijke conferentie te houden. De redact!e behoudt ilch het recht voor om ter opname In deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ publlkatle wordt met de naam van dc Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan dc lieer Joh. C. Francken. secretaris van de hoofdredactie van Trouw- Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. Bidstond Nu verontruste gereformeerden een bidstond gaan houden aan het begin van de laatste vergaderweek van de geref. synode, kan ik een gevoel van verontrusting niet onderdrukken. In de synode vergaderen de kerken en. het is in de eerste plaats de taak en opdracht van die kerken in de samen komsten der gemeenten voor de syno de en voor elkaar te bidden. Bidston den georganiseerd door een groep, kunnen er op duiden dat men het bidden der gemeente als niet be trouwbaar heeft afgeschreven, en dan moet er een extra bovenop. Geloof waardig wordt ons bidden echter De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Dagelijks bestuur: B. Bol. Den Haag; dr. E. Bleumink, Paters- wolde; mr. G. C. van Dam, Nootdorp; W. A. Flbbe, Rot terdam; J. Lanser. Utrecht; drs. J. W de Pous. Den Haag; J. Smallenbroek. Wassenaar. Overige leden van het alge meen bestuur: K. Abma, Am sterdam; H. A.de Boer, IJmui- den; Th. Brouwer. Assen; mr. dr. J. Donner. Den Haag; J. van Eibergen, Schaarsbergen; mr. K. van Houten, Wagenin- gen; ds. C. I. Hylkema, Bilt- hoven; Jac. Huijsen, Delft; mevrouw M. C. E. Klooster- man-Fortgens, Voorschoten mevrouw J. G. Kraayeveld- Wouters, Heerhugowaard; prof. dr. G. N. Lammens. Naarden; ds F. H. Lande- man, Den Haag; H. de Mooij. Rijnsburg; H. Ottevanger. bui tenpost; mr. dr. J. Ozinga, Lunteren; dr. A. Veerman, Rijswijk (Z.H); H. H. Wem- mers. Den Haag; drs. R. Zijl stra, Oosterland (Zld.). Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. eerst dan als hierin de ruimte komt waarin zowel bezwaarden als niet be zwaarden elkaar voor het aangezicht van God kunnen ontmoeten. God zelf houdt deze ruinjte binnen de perken als Hij van ons verwacht dat wij in Geest en waarheid tot Hem naderen en in waarachtige bezorgdheid en lief de jegens elkander Hem aanroepen. Rotterdam P. v. d. Honing Ervaringen DDR (5) Wat W. Rozijn over de DDR heeft geschreven, heeft de nodige irritatie bij mij opgewekt, met name waar hij de vraag stelt: 'Waarom mag men de DDR niet verlaten en wordt men bij de Muur neergeschoten?' Het feit dat bosjes mensen in het 'vrije' Westen een volwaardige staat als de DDR nog steeds kenschetsen door wat er bij zijn grens gebeurt, is bedroevend Het getuigt van even weinig helderheid van geest als wanneer Oostduitsers .Nederland zouden aftekenen als het land van de Damslapers. Utrecht Th. Ruppert Waspoeder Ik begrijp ndet waar men zich druk over maakt. Lo^p één straat verder en men kan bij de drogist kleine en middelgrote pakken waspoeder kopen van verschillende merken. Als ieder een dat eens deed zouden we daarmee ook de kleine zelfstandige kunnen bevoordelen. De supermarkten kun nen de mensen die kleine verpakking wensen (volgens de heer P. Ligten- stèin dir. Alb. Heijn) niet helpen wamt dan zou te kostbaar worden. Als die 40 pet. eens wegbleef en bi] de drogist ook andere artikelen ging ko pen dan zouden de supermarkten zich nog wel eens kunnen bedenken. Amsterdam raej. E. de Jong St. Willibrordvereniging: Van een onzer redacteuren UTRECHT De door bisschop Simonis afgekeurde gemeenschap pelijke eucharistieviering in de nieuwe Rijswijkse parochie Steen- voorde is een oecumenisch model dat al jarenlang door de St. Wil librordvereniging (waaraan de r.-k. kerk in Nederland haar oecume nisch werk heeft toevertrouwd) actief bevorderd is. De Willibrord vereniging is dan ook nog niet met de bissshop klaar, vooral niet omdat hij deze viering 'oecumenisch niet verantwoord' heeft ge noemd. Machten (3) Met de heer Brons uit Bussum (De machten 2) zou ik me kunnen vereni gen, indien wij in de westerse maat schappij inderdaad opkwamen voor onze geestelijke vrijheid en als er sprake was van een rechtvaardige en ndet op een bijna uitsluitend op aard se rijkdommen gebaseerde samenle ving. Zolang men het in evenwicht houden van deze rijkdommen op onze banken en assurantie-instellingen (nimmer lag in ons land en ook in het overige 'westen' zoveel kapitaal opgestapeld!) met die in het buiten land enorm veel belangrijker vindt dan b.v. de opheffing van de in onze welvaartstaat nog steeds bestaande no den onder die mensen, voor wie men omdat zij zelf niet meer tot werken in staat zijn (uiteraard ook uit eer bied en dankbaarheid) het allereerst diende te zorgen: de bejaarden; zolang kan men deze samenleving verre van christelijk noemen. Helaas wordt meer gedacht aan verdediging van eigen bezit en macht, dan aan de verdediging van geestelijke waarden. Trouwens deze zijn door middel van dapper verzet in eensge zindheid en trouw, zoals de ouderen onder ons dit nog gekend hebben onder de naziterreur, beter verdedig baar dan door middel van die helse atomaire bewapening. De atheïstische machten in het oosten zullen voor wat dit betreft er toch altijd voor weten te zorgen de sterksten te zijn. Kanonnen gaan bij hen immers altijd vóór boter! In het westen denken wij allereerst aan het vullen van eigen portemonnaie, zij in het oosten aan het vullen van de staatskas. Onze verdeeldheid zal het daarom in een oorlog (die vast zal uitbreken indien wij ons blijven verzetten tegen Gods liefdewetten) wel moeten afleggen te gen de gecentraliseerde macht der linkse dictatuurstaten. Zijn wij echter bereid de vele onrechtvaardigheden in eigen gelederen op te heffen en trek ken we voornamelijk met geestelijke wapenen ten strijde tegen onrecht en onderdrukking, zo zal God achter ons staan en de uiteindelijke overwinning aan ons zijn. Den Haag id. iVI. A. van Raalten VERBETERING In het ingezonden stuk van Dies Heitmeijer te Baarn (Tr/Kw van 8 november) is het punt van vergelijking uitgevallen. De be doeling was: op de eerste verdieping klinkt het getuigenis" naar een Hoge re verdieping, terwijl het Appèl wijst op het vangzeil beneden. Corrie van Gorp, Donald Jones, Marianna Delgorge en Jaap Stobbe in Professor Stroempff. door Ber Huising AMSTERDAM Wat dinsdagavond in Klein Bellevue voor het eerst werd vertoond onder de titel Professor Schroempff en Zijn Reizend Frivoli teiten Theater, is louter voor de leut. Lach maar Raak, het begin- en slot- liedje, is de leus. Witzen en woord spelingen rollen er rap uit als bij vroegere conferenciers, of bij Ameri kaanse humoristen als Bob Hope; kor te komische schetsjes (blackouts) ko men kat achter kat, er zijn nepnum- mertjes varité en koldermonologen, van professor Schroempff bijvoor beeld, die met veel gepraat en ver sprekingen niets zegt. Er zijn goede grappen bij, en flauwe, nieuwe en al bekende, wat in een tempo van een paar per minuut onvermijdelijk is. Oude variété- en revue-ideetjes, al meer vertoond, zoals die goochelparo- dietjes, de bedscènetjes, de dialoog in plaatsnamen, de reclamegeintjes op tv-spotjes. zijn weer leven Ingeblazen. Af en toe worden de moppen onder broken door een liedje, dat dan ook weer mal is, soms lekker mal, soms maar zo zo. Het Halleluja-geval met een hippiemonoloog en een daarop volgend lied over valse gebitten zak ken af naar de komische voordracht voor bruiloft- en partijen. Maar dan komt er weer een kostelijk clownesk muzikaal nummertje (Tigerrag). Het steeds maar moeten lachen wordt wel vermoeiend, doordat er geen contras ten en rustpunten zijn. Op de pauze £n een, in Klein Bellevue traditioneel wordende, modeshow na. Nico Knapper, de regisseur, werkte op tempo-tempo, en de vier medewerkers deden daar met geestdrift aan mee. Het zijn Jaap Stobbe, met een olijke stijl, Corrie van Gorp, die echt ko misch is en met een flinke stem mooi smartlapperig kan uithalen, Donald Jones, de levendige soepele showman, en Marianne Delgorge. Ze doen het vlot samen, ze vullen elkaar aan, ze zingen goed, ze dansen nu en dan (choreografie Robert Kaesen) De mu ziek, in hoofdzaak Amerikaans, komt van de band en bindt daarmee de spelers aan het ritme De teleurstelling bij de Willibrordver eniging as des te groter omdat juist deze wijk vau allemaal nieuw-ingeko- menen voldeed aan een paar belang rijke voorwaarden voor oecumeni sche experimenten die steeds ge noemd zijn: het moet geen opwelling zijn maar een duurzame aangelegen heid en het moet geen verdeeldheid in parochies en in gemeenten veroor zaken. De overgrote meerderheid van de parochianen en gemeenteleden is er blij mee. De vieringen worden omgeven door goede gesprekken en leiden tot een werkelijke gezamenlij ke geloofsbeleving. In reactie op Simonis' opmerking dat er onder gelovigen verwarring zou zijn ontstaan als het uitreiken van de communie mede door protestanten ge schiedde, zei pastoor Roeleveld, secre taris van de Willibrordvereniging: 'Ook mensen die heus niet zo vooruit strevend zijn maakten dit helemaal mee. Die zijn juist pas door dit bisschoppelijk communiqué in verwar ring geraakt.' Het gesprek met de bisschop zal worden voortgezet. Zoals gebruikelijk bij gereformeerden is hun aandeel in de eucharistische vieringen, ondanks de officiële ont houding van hun kerkelijke leiding, 'nogal fors: de drie groepen van elk (ADVERTENTIE) Van een verslaggever UTRECHT In opdracht van de gereformeerde synode hebben de de- putaten voor de algemene diakonale arbeid van de gereformeerde kerken een speciaal fonds gevormd, waarin kerken en gemeenteleden extra bijdra gen kunnen storten en waaruit pro jecten worden gesteund, die voldoen aan de door de synode gestelde voor waarden niet-gewelddadige-acties Zoals men weet heeft de gereformeer de synode uitvoerig gediscussieerd over het programma ter bestrijding van het racisme van de wereldraad van kerken. De synode heeft daarbij de voorkeur uitgesproken voor kerke lijke ondersteuning aan instanties, die langs een niet-gewelddadige weg tot opheffing van politieke en sociale rechtsongelijkheid en ontrechting wil len komen. De synode besloot dit te doen in overleg met het wereldraad programma ter bestrijding van het radsme, niet in samenwerking met dit programma, omdat er bezwaren waren tegen de huidige werkwijze van het programma. Gereformeerde kerken en gemeentele den kunnen bijdragen storten op giro 2211 ten name van het Algemeen Diakonaal Bureau te Utrecht onder vermelding: fonds bestrijding diskrl- minatie. Eerst zal een bijdrage beschikbaar worden gesteld voor onderwijsprojek- ten in Tanzania, voor vluchtelingen uit Mozambique en voor vervolgden en hun gezinnen in Rhodesië. Daarnaast zijn er gelden nodig voor het Defence and Aid Fund, dat daar mee rechtsbijstand geeft aan mensen in Zuid-Afrika, die om raciale rede nen in processen verwikkeld zijn. Ook is daar dikwijls hulp nodig aan ach tergebleven gezinnen, zo meldt het diakonaal bureau der gereformeerde kerken. Als er iets is waar u eens goed over na moet denken en vooral over moet praten met ingewijden, dan is hét wel het kopen van een vleugel. Hoe groot is uw woon ruimte? Welke eisen stelt u? Welk klankkarakter heeft uw voorkeur? Wij van Bender- K&D- al zo'n 120 jaar deskundig in klank - nemen er graag de tijd voor om met u tot een verantwoorde keus te komen. We nemen er ook graag de ruimte voor. Want ner gens worden u zoveel vleu gels tegelijk getoond als bij ons. Hier zijn hun sonore namen: Steinway Sons, Bösendorfer, Bechstein, Grotrian-Steinweg, Pleyel, Ibach, Yamaha... kettnerfitduwaer deskundig in klank Amsterdam: Spui 12 Heiligeweg 21-25 negen communie-uitreikcrs tellen sa men negen gereformeerden. De Willibrordvereniging had woens dag een ontmoeting met de pers over het algemene onderwerp: as de scher pere koers van de Romeinse curie jegens de lage landen schadelijk voor de oecumenische ontwikkeling daar? Daarvoor waren uitgenodigd prof. dr. L. van Holk, destijds vrijzinnig waar nemer bij vaticanum II; mevrouw dr. E. Flesseman-van Leer, hervormd theo loog en lid van de commissie voor geloof en kerkorde (faith and order) van de wereldraad; en de heer J. Griepink, directeur van het pastoraal centrum Groningen. Mevrouw Flesseman meende om zich heen te zien dat gemeenschappelijke avondmaalsviering nogal eens een be gin is waar niets op volgt. Zij was teleurgesteld over zoveel nadruk op gemeenschappelijke vieringen zónder het diepgaande geloofsgesprek dat daarmee gepaard hoort te gaan of dat daaruit dient te volgen. .Prof. Van Holk begon met te zeggen dat het voor een protestant moeilijk is om af te wegen welk gewicht formele en ambtelijke besluiten voor de rooms-katholieken hebben. Behalve misschien de gereformeerden zijn ze niet geneigd zich daar veel van aan te. trekken. Dit lokte echter van de heer Griepink de opmerking uit: 'Als ik protestant word kom ik van de-regen in de drup. Neem nu wat ik in Assen meemaakte: we nodigden daar 32 col lega's uit voor een oecumenische bij eenkomst, maar de meesten bleven weg met als motief dat hun kerkeraad het niet goed vond. Uit de discussie over de kwesties die de Nederlandse kerkprovincie met Ro me heeft vermelden wij tenslotte nog het wijze woord van prof. dr. H. A. M. Fiolet: 'Zoals wij rooms-katholie- ken lijden aan onze eenheid, zo be hoorden onze reformatorische broe ders en zusters te lijden aan hun verdeeldheid.' 'De planeet die aarde heette door Hal Lindsey. Ultg. Luitingh, Laren (N.H.), 187 pag., prijs ƒ9,90 Dit werk van de Amerikaanse theoloog Lindsey kreeg in de VS een miljoenoplage. De auteur bouwt zijn betoog op aan de hand van oud- en nieuwtestamenti sche profetieën. Zienswijze (op: occultisme, meditatie, spiritisme, reïncarnatie en ufo's), sa mengesteld door Jack van Belle. Uitg. Luitingh, Laren (N.H.), 208 pag., prijs ƒ9,90. Dit boek bevat 'hoogte punten in woord' van het NOS-t.v.- programma 'Zienswijze' met o.m. me dewerking van prof. dr. W. H. C. TENHAEFF EN DRS. H. van Praag. School en beroep: nieuwe gids voor school en beroep. Informatieboek over scholen, opleidingen en beroepen. Ne gende editie. Deze gids telt 400 pagi na's en vermeldt tweeduizend beroe pen of beroepsgroepen en tienduizend scholen en opleidingen. Prijs: 19,50. Uitg. De Toorts, Haarlem. Topschaatscn 72, door Theo Koomen. Dit boek geeft een overzicht van wed strijden, interviews, beschouwingen en record- en uitslagenlijsten over het seizoen 1971-1972. Het boek bevat 153 bladzijden en is geïllustreerd met bij na 60 actiefoto's. Uitg. Luitingh, L? ren. DAAR GAAT HET WEER Op de tafel in onze huiskamer lag de middagpost. Ik kwam net beneden van het schrijven van een nog al geconcentreerde aandacht vragend rapport. De Radiogids, 'Wordt ver volgd' van Amnesty International, Wending en een brief van een vrouw uit de Bijlmer die met haar zoontje van negen jaar mij vraagt of ik een woongelegenheid iri de stad voor haar weet. Er schoot iets door mijn hoofd, daar gaat het weer! Ik bedoel, dit: je bent net 'klaar' met het ene probleem of het volgende ligt al weer op je tafel, of een veelvoud van problemen en vragen. En laat daar het 'toekomst- journaal' van Dr. Paul E. Tramer in het laatste nummer van 'Wending1 precies over gaan! Hij bespreekt in dat journaal het boek van Alfred Toff Ier (Toekomst-Shock). Een ge ruchtmakend boek dat tot hoofdpro bleem heeft: hoe ontkomen wij aan de voortdurend zwaardere druk op ons aanpasssingsvermogen van de kant van de op ons afkomende superindus triële maatschappij? Anders gezegd: hoe overleven wij de veranderingen in een zich steeds versnellend tempo? Hoe blijven wij daar mens bij? Ho bieden wij het hoofd aan dat soort uitdagingen die ons telkens opnieuw ontnemen wat wij meenden in handen te hebben, waarmee we dachten 'klaar1 te zijn. Toffler pleit in zijn boek voor een politisering van de beleidsbepa ling. Die beleidsbepaling zal aan dc ene kant steeds meer gecentaliseerd moeten worden, maar wil het ons niet volkomen, in een te vrezen totalitair bewind, uit de hana lopen dan zal er van meetaf gewerkt moeten worden aan een zo breed mogelijke deelname aan die beleidsbeslissingen. Weer even anders gezegd: steeds minder mensen zullen de laatste beslissingen moeten nemen, maar dan gedragen door steeds meer mensen. De verschil lende aktiekomité's zijn tot dit laatste een aanzet die vandaag meer laat zien dan wat wij in het verleden aan organisaties opbouwden. Hier liggen heel wat vragen. Zijn die oudere, nog bestaande en gedeeltelijk functione rende organisatievormen om te bou wen? Dienen ze impulsen te krijgen die beter passen op de problematiek van onze tijd en moeten zij misschien meer aangepast worden op een effec tieve 'overlevingsstrategie'? Opnieu? een probleem erbij? Of is 't fé probleem, dé uitdaging waarvoor w staan? NED. HERVORMDE KERK Beroepen: te Nieuwerkerk a.d. IJssel; E. M. Bakker te Rijssen; te St. Anna- land: J. Kodée te Bleskensgraaf. Aangenomen: naar Broek op Lange- dijk: kand. drs. H. Geurs, te Amster dam. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Vollenhove-Kadoelen: D. Grutter te Huizen; te Winschoten: kand. J. M. A. Groeneveld die geen verdere beroepen meer in overweging kan nemen. Aangenomen: naar Zuidwolde: kand, H. J. Boiton te Den Haag die bedank te voor Alkmaar-Broek op Langedijk, Pieterburen-Baflo en voor Winsch» ten. GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Amsterdam-C.: H. vac Kooten te Emmeloord; voor Borssele A. Snoek te Vlissingen; voor Benthui- zem^^Venem^e^Zwijndrecht^^r ROME (KNP). Ongeveer achtdui zend behoudende rooms-katholieken worden morgen in Rome verwacht op de wereldbijeenkomst van de 'federa tie voor geloof en kerk'. Uit Neder land komt een delegatie van 176 deel nemers onder leiding van N.A. van Rijn O.P. sekretaris van de beweging 'Voor paus en kerk', die probeert een federatie te vormen tussen de onge veer 35 groeperingen, die (aldus het mededelingenblad 'Voor paus en kerk') zich in ons land op een ol andere wijze inzetten voor het behoud van het authentieke geloof'. Bob den Uyl. De ontwikkeling van een woede. Verhalen. Amsterdam. Querido, 1972. 166 blz. ƒ12,50. Het werk van Bob den Uyl is te wei nig spectaculair om erg bekend te zijn. Veel mensen verkiezen luidruchtigheid boven stilte, of bloedige ernst boven ironie. Den Uyl hoort bij die schrij vers die geen grote woorden gebruiken om het leven te vatten, maar zich be perken tot rustige, laconieke taal, met een juiste dosering van humor en iro nie. De vier lange verhalen uit de bundel 'De ontwikkeling van een woe de' (matige titel, evenals 'Uit oorzaak van faling') bewijzen dat Den Uyl het gewone eenvoudig maar indringend kan beschrijven, en er aldus iets heel bijzonders van kan maken. Als voor beeld een citaat uit het geestige ver haal 'Bayonne: een zeereis': 'Ik word nooit zeeaick, maar wel barrag. Ieü van die altijd sluimerende watervrees van mijn jongste jaren komt weer bo ven met zo'n storm. Hoe ik bang was in een vol bad te stappen, zo'n recht hoekig blok groen water. Een kraan opendraaien en dan in paniek denken dat hij nooit meer dicht zal kunnen. Een stortbui trillend van angst uitzit ten, omdat je ervan overtuigd bent dat deze regen nooit meer zal ophouden'. Tragiek komt meestal bij Den Uyl een beetje indirect over. Zijn relativerende manier van de wereld bekijken, staat borg voor niet al te veel bloedige ernst Er gaat iets trooostends van zijn taal gebruik uit. 'De ontwikkeling van een woede' is zijn vierde verhalenbundel en bevestigt nog eens dat eenvoud (ook bij Den Uyl, in vergelijking met eni? vroeger werk) het kenmerk van het ware is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2