Marxist en christen ontmoeten elkaar op het grondvlak De regelaars en de opstandigen 'Ik ben niet gekruisigd' Trouw Kwartet Evangelisatie-congres juli '74 in Lausanne Protest tegen Godspell van kerken in Almelo DE KERK DE WERELD vandaag Beroeplngswer Boekenetalage TROUW/KWARTET WOENSDAG 8 NOVEMBER 1972 KERK/BINNENLAND 12 door dr. H. M. de Lange en drs. Joh. Pasveer Het gesprek tussen marxisten en christenen lijkt na de bezetting van Tsjedioslowakije op dood spoor te zijn gekomen. Na vele en rijke discussies in tal van Europese landen (weinig in Nederland) zijn de belangrijkste meestal academische woordvoerders gaan zwij gen. Maar in Melun in Frankrijk (ongeveer vijftig kilometer ten zuiden van Parijs) hebben we ervaren dat het gesprek doorgaat, zij het op een ander niveau. Wat was er in Melun aan de hand? We waren er ter gelegenheid van de viering van de honderdste verjaardag van de 'Mission Populaire', een bun deling van de groep van industriepre dikanten in Frankrijk. 'La Mission Populaire' startte in 1872, merkwaar digerwijze op initiatief van een En gelsman. De verbinding met de indus triepredikanten in Engeland is trou wens altijd gebleven. De bekende zen dingsman John Mott noemde de 'Mis sion' het eerste oecumenische waagstuk. Nu de 'Mission Populaire' dus honderd jaar bestaat, wilde men dit vieren met een ontmoeting, waaraan niet-protestanten en anderen dan alleen Fransen en Engelsen ruimschoots zouden deelnemen. In het najaar van 1871 kwam een internationaal samengestelde werk groep voor het eerst bijeen om te overleggen over de opzet van een dergelijke consultatie. Vier Fransen, een Zwitser, een Engelsman, een Duitse en een Nederlander vormden dit gezelschap. De man die in de staf van de wereldraad van kerken ver antwoordelijk is voor de 'Urban and Industrial Mission', de Indiër Harry Da redactie behoudt ilch het recht voor om ter opname la deze rubriek ontvansen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ publikatie wordt met de naam van de Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor. den gezonden aan de heer Joh. C. Francken, secretaris van de hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Poslbua SJt, Amsterdam. DS'70 Wat voor scherpslijperij (polarisatie) in de politiek geldt, is ook van toe passing op scherpslijperij in de jour nalistiek. Samenwerking tussen groe pen die elkaar nodig hebben om maatschappelijke vernieuwing te be werkstelligen, kan erdoor verijdeld worden. En van de verwezenlijking van progressieve idealen (niet te ver warren met het verkondigen van pro gressieve ideeën) komt minder te recht dan ooit. Daarom gaat het ni^t aan, de stukje* vin de heer Van Enk ten opzichte vfcn DS'70 te verdedigen met het argument, dat de man toch zulke mooie doelstellingen op het ge bied van maatschappijvernieuwing na streeft. Het grootste gedeelte van de bezuinigingen, ten behoeve van urgen te overheidstaken, zijn door de DS'70 ministers doorgevoerd. DS'70 is niet zo hooghartig en doldriest om te denken, dat zij haar wil volledig aan de regering zou moeten opleggen. Maar DS'70 is niet zo kortzichtig om te veronderstellen dat de kiezers, in De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dprdts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Dagelijks bestuur: B. Bol, Den Haag: dr. E. Bleumlnk, Paters- wolde; mr. G. C. van Dam, Nootdorp; W. A. Fibbe, Rot terdam; J. Lanser, Utrecht; drs. J. W. de Pous, Den Haag; J. Smallenbroek, Wassenaar. Overige leden van het alge meen bestuur: K. Abma. Am sterdam; H. A.de Boer, IJmui- den; Th. Brouwer, Assen; mr. dr. J. Donner, Den Haag; J. van Eibergen. Schaarsbergen; mr. K. van Houten, Wagenin- gen; ds. C. I. Hylkema, Bilt- hoven; Jee. Huijaen, Delft; mevrouw M. C. E Klooster- man-Fortgens, Voorschoten; mevrouw J. G. Kraayeveld- Wouters, Heerhugowaard; prof. dr. G. N. Lammens, Naarden; ds. F. H. Lands man, Den Haag; H. de Moolj, Rijnsburg; H. Ottevanger, Bui tenpost; mr. dr. J. Ozinga, Lunteren; dr. A. Veerman, Rijswijk (Z.H.): H. H. Wem- mers, Den Haag; drs. R. Zijl stra, Oosterland (Zld.). Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276- 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. ruil voor een 'sociaal contract', een beleid wensen dat de inflatie verder aanwakkert en de werkloosheid ge makkelijk kan vergroten, zonder dat algemeen gewenste maatschappelijke veranderingen ook maar enigszins dichterbij komen. Delft ir. H. F. T. M. Lammers Bleiswijk drs. H. de Lange Den Haag drs. B. J. Schendstok Ds. Vroegindeweij (slot) Jammer dat men ds. Vroegindeweij niet begrijpt. Deze predikant is besList niet blind voor de nood in de wereld. Maar wel is ds. Vroegindewij ver plicht binnen de herv. kerk te waar schuwen tegen elementen die in strijd zijn met Gods Woord. Hulde aan deze predikant. Ds. Vroegindewij doet dit uit liefde voor Gods Woord en de herv. kerk omdat ik zelf ook vind, dat het hard bergafwaarts gaat. Hebben de inzenders wel eens er aan gedacht dat God een God is die niet kan dulden dat zijn Woord alleen maar gebruikt wordt voor onze maatschap pelijke nonnen en alleen medemense lijkheid van de kansel gehoord wordt? Daarom vind ik het niet vreemd dat er mensen zijn die de kerk verlaten omdat zij stenen voor brood krijgen. Den Haag K. Pronk Getuigenis of appèl? Als ik vergelijk het Getuigenis in de herv. kerk (van de ons ontvallen prof. Van Niftrik c.s.) met het Evangelisch Politiek Appèl (van het Politiek Werkverband van Progressieve Chris tenen, adres: Binnenkant 46, Amster dam) dan dringt zich bij mij op het beeld van een huls dat bij de funda menten in brand staat. Op de eerste verdieping! Het Appèl wijst op het vangzeil beneden: spring maar! Het wordt wel dringen Baarn Dies Heitmeijer Daniël, was eveneens lid van deze werkgroep. De groep besloot een poging te doen om de stemmen van de arbeiders zo luid als mogelijk is op de consultatie te laten klinken. Een eerste poging daartoe was de publikatie van een negental interviews met Franse arbei ders en gastarbeiders over hun werk, hun wijze van wonen en over onder wijs en opvoeding. Een tweede poging daartoe was de beslissing om een zo grcot mogelijk aantal arbeiders uit te nodigen voor de consultatie zelf. Deze opzet is goed gelukt en juist de deelname van deze arbeiders heeft de conferentie (gehouden van 27 oktober tot 2 november) tot een unieke ge beurtenis gemaakt. De arbeiders deelnemers kwamen uit Frankrijk, Engeland en Duitsland. De gastarbei ders (voor het grootste deel woonach tig in Frankrijk) kwamen uit Portu gal, Spanje, Italië en de landen van Noord-Afrika. Een kleine groep 'deskundigen' was gevraagd hun diensten te verlenen. Enkelen van hen zullen in Nederland bekend zijn: Georges Casalis (theoloog uit Parijs), Dorothee Sölle (theoloog uit Keulen)', Jack Newport (theoloog uit Cambridge), ,Christa Springe (Gossner Mission, te Mainz). Een groep industriepredikanten en enkele bedrijfsaalmoezeniers uit diverse Eu ropese landen vormde de derde cate gorie deelnemers. Zou het lukken om degenen die ge wend zijn maatschappelijke vraagstuk ken te benaderen met analyses, aan de praat te krijgen met mensen die geen intellectuele training hebben? Deze vraag heeft de voorbereidings groep van begin af aan bezig gehou den. Ons antwoord is positief. Arbei ders kunnen in gesprekken eigenlijk alleen verhalen vertellen. Wie dan goed luistert kan vaak meer leren dan uit vele boeken. Voor wie goed luis tert is elke vluchtpoging naar de analyse alleen afgesneden. Stortvloed De honderd deelnemers aan de con sultatie zijn slechts enkele malen al lemaal bijeen geweest. Er is voorna melijk in groepen gewerkt. Aan het slot van de bijeenkomst werden de ervaringen, de verwachtingen en de aanbevelingen op tientallen vellen pa pier tentoongesteld. Iedere groep gaf daarbij zijn uitleg. Een stortvloed van gedachten en ideeën, voorkomend uit menselijke creativiteit, kwam tevoor schijn. En dat is tegelijk een van de bemoedigendste ervaringen die wij hebben opgedaan in dit beraad: on danks de afschuwelijke omstandighe den waaronder zeer vele mensen le ven en werken, blijft de eigenaardige hoop dat het anders kan. De niet-christenen die op onze consul tatie waren, deelden in deze hoop. Waarin we met hen verschilden zijn de wegen naar de doeleinden. Het grootste verschil kwam op het eerste gezicht naar voren met degenen die de marxistische weg willen gaan. Dorothee Sölle Dorothee Sölle een zekere gereserveerdheid en blij vende ontevredenheid ook aange toond. Telkens trok na een machtso vername een kliek alle invloed aan zich en maakte uit wat voortaan het enig juiste bewustzijn en gedrag zou zijn, met uitschakeling van allen die zich daar niet zonder meer in konden voegen. De christelijke hoop op het Rijk van God stelt zich nooit tevreden met wat bereikt is en houdt mensen kritisch. Zij maakt dat ze onruststo kers blijven, mensen die altijd maar weer verder moeten, omdat ze hier geen blijvende stad hebben, maar pel grims blijven naar een beter vader land. Zij blijven gevoelig voor het lijden van elke ander, ook als een situatie is opgetreden die rechtvaardi ger is dan de huidige. Dit sluit de mogelijkheid niet uit maar in van een kritische solidariteit met allen die strijden tegen onder drukking, ook met marxisten. Kernvraag Manifest Het door de confessionele drie gepu bliceerde verkiezingsmanifest komt op mij zeer onwaarachtig over. Men kan zich nu terecht afvragen, waarom vlak voor de verkiezingen zoveel beloven terwijl in de praktijk in de Tweede Kamer zoveel kansen lagen opge schept om dit reeds te verwezenlijken. Helaas moet ik vaststellen dat de confessionele drie deze kansen hebben laten voorbijgaan. Zij hebben zich teveel vereenzelvigd met de liberale partijen als de WD en DS'70, en zodoende de belangen van hun vaak minder draagkrachtige achterban ver loochend. Misschien kan het onderscheid zo on der woorden gebracht worden als Do rothee Sölle deed in antwoord op een aantal vragen die haar gesteld wer den. Volgens haar zijn christenen minder optimistisch over mensen dan marxisten. Als de strijd tegen mense lijke ongerechtigheid resultaat heeft opgeleverd, zelfs wanneer het stadium van een klassenloze maatschappij is bereikt, zullen christenen zich SOOTt daarmee nooit geheel tevreden kun nen stellen. De geschiedenis van het communisme heeft de noodzaak van Zijn er dan nog onderdrukten in onze westerse samenleving? Vele verhalen uit de eerste hand maakten duidelijk van wel. En als men dan als Spaanse of Portugese gastarbeider in Frankrijk leeft en ziet hoet het overgrote deel van de Franse industrie collaboreert met de fascisti sche machthebbers in Spanje en Por tugal, is het zo begrijpelijk dat men tot geen andere conclusie kan komen dan tot die van de noodzaak van een volledige vernietiging van het 'kapita lisme'. Ons klonk dit echter te ongenu anceerd in de oren. De situatie in Duitsland, Engeland en Nederland steekt in menig opzicht gunstig af bij die in Frankrijk, zeker ook voor wat betreft het functioneren van de demo cratie en de ervaringen daarmee op gedaan in het bestrijden van onge rechtigheid en onderdrukking. De deelnemers uit deze landen werden echter genoodzaakt zich af te vragen of zij zich niet al te 'zacht spiegelden aan de Franse toestanden en zich al te weinig de vraag stelden of de tegenstellingen in hun landen niet verdoezeld werden, bijv. doordat zij worden afgekocht met een hoger "welvaarts- en consumptiepeil. Vanwaar anders de grote apathie on der de meerderheid van de arbeiders om in het machtsveld van economie en politiek naar een sterkere beïn vloeding te streven? Voor ons allen bleef de kernvraag actueel: hoe kan een bevrijdingsproces worden bevor derd en hoe kan de ongehoorde druk waaronder mensen moeten leven wor den verminderd? Er is geen gezamenlijk slotcommuni qué uitgegeven. Wel is een aantal slotopmerkingen gemaakt, met name door vertegenwoordigers van de uit nodigende partij, de 'Mission Popu lair. Van belang daarin was en met name opmerkingen van de Italiaanse Fransman Bottinelli. Hij vond o.a. dat we een veel te religieuse opvatting van de machthebbende ondernemers hadden, alsof zij een soort goden waren, in plaats van eveneens kwets bare mensen. Een grondige analyse van hun positie en mogelijkheden had hij gemist. Daardoor verviel men te ongenuanceerd in termen die oprie pen tot vernietiging van 'het kapitaal' en 'het kapitalisme' en tot strijd te gen 'de kapitalisten'. Verder was het hem duidelijk gewor den dat de huidige stand van de theologie nauwelijks in staat is werke lijk verhelderend te werken ten aan zien van de problemen waarmee we geconfronteerd worden. En voorts dat het jammer was dat er geen vertegen woordigers uit Oosteuropese landen waren; hun bijdrage had de conferen tie stellig nog meer handen en voeten gegeven. Lukas 7 De consultatie werd besloten met een korte meditatie door Louis Simon (voorzitter van de Mission Populaire) over een gedeelte uit Lukas 7: de vraag van Johannes de Doper of Jezus het was die komen zou of niet, en het antwoord van Jezus dat armen de blijde boodschap van de bevrijding horen en in eerste aanzet werkelijk heid zien worden in blinden die zien en kreupelen die gaan. En dat het erom gaat of wij al of niet aanstoot daaraan nemen, of dat wij, als de tollenaars en andere door Johannes bekeerde en gedoopte slechtaards, Je zus bijvallen en volgen. En andere mogelijkheid is immers dat wij, als de officiële vertegenwoordigers van de kerk toen, de Farizeeën, 'de raad Gods verwerpen', niet gedanst hebben toen het feestlied van de bevrijding klonk en niet geweend hebben toen het klaaglied van de onderdrukking gezon gen werd. Het werd ons in deze consultatie wat concreter duidelijk waar Christus vandaag te vinden is. De vraag aan ons is of wij werkelijk met Hem zijn. Het was een hoopgevende ervaring dat zoveel verschillende mensen uit zoveel verschillende landen en situa ties en met zoveel verschillende uit gangspunten en visies, gelovigen en 'ongelovigen', blijkens hun daadwer kelijk betrokken zijn in de strijd, zich niet aan deze vraag willen afmaken. Integendeel. Dr. H. M. de Lange is verbonden aan het universitaire instituut voor nor men en waarden te Rotterdam; drs. Joh. Pasveer is gereformeerd indus triepredikant in het IJmond-gebied. Pater uit Vietnam: ROME (AFP) De Franse missiona ris Paul Carat, die volgens onjuiste berichten in de westelijke pers door de Viet Cong 'gekruisigd' werd, heeft in Vaticaanstad, waar hij ontvangen werd door paus Paulus de Zesde, een interview toegestaan. Carat, lid van de congregatie voor vreemde missiën in Parijs, heeft ge werkt in Dak To ten noorden van Kontum. Na het offensief van Noord- Vietnam en de Viet Cong in maart van dit jaar, heeft hij vijf maanden onder communistisch bewind geleefd. Hij heeft daar nooit enig nadeel van ondervonden. 'Het Franse volk is op onze hand. De Franse regering is ons gunstig gezind. Wij zijn verplicht u goed te behandelen', heeft een poli tiek commissaris tegen hem gezegd. Pater Carat denkt dat het bericht over zijn 'kruisiging', verspreid door John Paul Vann, een Amerikaans militair adviseur, is voortgekomen uit het feit dat hij, samen met zijn confrater pater Gabriel Brice, uit Kongh Rinh waar zij met 20.000 gelovigen een toevlucht hadden ge zocht werd weggevoerd, naar de Noordvietnamezen zeiden om hem voor de Amerikaanse bombardemen ten te behoeden. 'De Viet Cong trekt zich de berichten van de Amerikanen over wreedheden die de katholieken te verduren zou den krijgen, niet teveel aan, want aan de hand van de feiten kan men ze naderhand als kwaadsprekerij aan de kaak stellen', aldus pater Carat. Wat de vrede in Vietnam betreft gelooft pater Carat die twaalf jaar in Vietnam heeft gewerkt niet dat het Zuidvietnamese volk zich, als het vrij zijn stem zou kunnen uitbrengen, in meerderheid zou uitspreken vóór de communisten of voor het regime van president Thieu. Het aantal katholieken in Vietnam is in tien jaar verdubbeld, zegt hij. Over de vrijheid van godsdienst in Noord- Vietnam zei Carat dat het uitsluitend een vrijheid van cultus is. Scholen heeft de katholieke kerk er niet meer, maar zij geeft godsdienstonderwijs in de kerk, bij wijze van eredienst. Op de 3.500 parochianen die hij tijdens zijn verblijf van 1954^ tot 1960 In Hanoi had, vertelde hij,*waren er 500 kinderen die eenmaal per week op godsdienstles kwamen. Er zijn alleen nog priesterstudenten op het groot seminarie van Hanoi, aldus Pater Ca rat, 'maar wijdingen zijn er weinig'. Mgr. Joseph-Marie Trin-Nhu-Kue, de bisschop van Hanoi, heeft zich verzet tegen les in marxisme op de scholen, maar hij heeft zijn gelovigen aangera- 'en 'volmaakte burgers' te zijn en zich in alles behalve zaken van het geloof aan de overheid te onderwer pen. Zo, aldus pater Carat, zijn de Noord- vietnamese katholieken 'modelbur gers' geworden. Er zijn een vijftiental 'vredespriesters', maar hun is door de bisschop een interdict opgelegd. Noord-Vietnam telt volgens Carat mo- ïenteel ongeveer een miljoen katho lieken. De vijftien bisschoppen, allen Vietnamezen, willen het land momen teel niet verlaten, ook niet voor hun verplichte vijfjaarlijkse bezoeken aan de apostolische stoel, in de zekerheid dat de overheid ze daarna ai et meer binnenlaat. Pater Carat zal een verlof van een half jaar doorbrengen in Frankrijk, alvorens naar Zuid-Vietnam terug te keren. AMSTERDAM In juli 1974 zal in Lausanne, Zwitserland een wereld evangelisatiecongres worden gehou den. De Amerikaanse evangelist dr. Billy Graham is e re-voorzitter. Het congres is'een vervolg op het wereld congres, dat in 1966 in Berlijn werd gehouden. Nadien vonden congressen van kleiner formaat plaats in Singapo re, Bogota, Mineapolis, Ottawa en vo rig jaar in Amsterdam. Stemadvies De heer De Mooij, voorzitter van het Ned. Chr. Ondernemers Verbond heeft de middenstanders aangeraden protestants-christelijk te stemmen. Re den daartoe: 'De Partij van de Arbeid is beneden de maat gebleven. De vier prot. chr. partijen hebben altijd gelet op het belang van de zelfstandigen', en 'dat geldt ook voor de lijsttrekkers van die vier partijen'. Heeft de heer De Mooy werkelijk goed uit zijn ogen gekeken? Zou de WD of misschien wel de Boerenpartij niet nog meer op het belang van de zelfstandigen heb ben gelet? Als dat zo is, had een ander stemadvies moeten volgen. Het is wel duidelijk, nu ook door de heer De Mooy, dat de chr. partijen belan genpartijen zijn geworden. Over schristelijke politieke motivatie ge sproken! Doorn R. Bouraan Van een verslaggever ALMELO De christelijke gerefor meerde kerk en de vrijgemaakte gere formeerde kerk in Almelo hebben de Almelose burgemeester verzocht de opvoering van de rock-musical God spell op 12 november in schouwburg De Hagen te Almelo te verbieden. Ook de Vrienden van de Evangelische Marienschwesternschaft in Nederland (ook wel genoemd de protestantse gemeenschap van Mariazusters) heeft tegen de opvoering geprotesteerd. De ze organisatie heeft in een brief aan alle geestelijken in Nederland onge rustheid uitgesproken over de opvoe ringen van de rockmusicals Jesus Christ Superstar en Godspell. door H. Biersteker De bizarre kermis waaruit de president van de Verenigde Staten pleegt voort te komen stemt menigeen in Europa onbehaaglijk. Maar we blij ven het volgen (zoals opa's naar een housewarm- ing-party kijken) omdat degene die eruit om hoog komt, in staat is om met één pennestreek ook onze levensverwachtingen te beïnvloeden, on ze beurzen flauw of nerveus te stemmen enzo voort. enzovoort. Die noodgedwongen belangstel ling voor dat grote land aan gene zijde van de oceaan is dus allereerst omdat we er zoveel mee te maken hebben. We beseffen onvoldoende dat de VS op een aantal punten ook nog wel eens ons vóórland zouden kunnen zijn. Zie de conflicten tussen groepen bewoners van verschillende her komst die leidt tot discriminatie van de minderhe den. of de toenemende onbestuurlijkheid van zijn grote steden of de overheidsrelaties met het bedrijfsleven die steeds moeilijker te controleren zijn ook door de volksvertegenwoordiging. Op grond waarvan zouden we in Europa willen bewe ren, dat dit alles 'tot ons niet zal genaken?' Paul Kraemer De Nederlandse socioloog Paul Kraemer heeft de laatste helft van de jaren zestig in hartje Chicago gewerkt aan het Urban Training Instituut, dat kerkelijke werkers opleidt voor de verpauperde wijken van de city. Daardoor kwam hij veel in aanraking met de 'Movement', dat geheel van tegenkrachten in de maatschappij dat is opgeroe pen door racisme, militarisme en kapitalisme. Daarover schreef hij een studie onder de titel 'Het ontwaken uit de Amerikaanse droom. De Deweging voor de mensenrecnten in de Verenigde Staten"). In 1966 filmden wij hem voor het IKOR in Chicago terwijl hij ons rondleidde door de getto's. En een paar weken geleden interviewde ik hem over de dreigende 'gettoïsering' van de Rotterdam se binnenstad. Het zou kunnen zijn dat Paul Kramer als het ware de geschiedenis vooruit is gereisd en dat gaf voor mij gewicht aan zijn waarschuwingen. Zijn boek is niet zo gemakkelijk, ook al heeft hij vaktaal vermeden. Zijn zinnen zijn vaak te zwaar geladen, het is de vraag of hij na zo lange afwezigheid zélf zijn eerst in het Engels geschre ven boek wel had moeten vertalen. Conflict Het boek verdient hier de aandacht om de manier waarop Kraemer het conflict beschrijft tussen de 'new left' en de 'reform liberals' Dat conflict valt onmiddellijk hierheen over te planten. Reform liberals zijn te vergelijken met de bekwame evenwichtige regelaars van het type Tinbergen, Lieftinck en ook wel Drees jr. Zij hebben geen behoefte aan omkering van de bestaande orde omdat zij er genoeg aan menen te kunnen bijrege len. Zolang de parlementaire democratie hen daar tenminste mogelijkheden toe geeft. New Left is te vergelijken met Nieuw Links. Het vindt dat gesleutel een verloochening van de socialistische beginselen en voelt zich waarschijn lijk goed thuis in de wijsheid van David Caute, die Kraemer citeert: 'Wanneer een beweging zich tevreden gaat stellen met op aanpassing gerichte evenwichtsmaatregelen en verdelingsformples en wanneer zij niet langer probeert de grenzen van de volkssoevereiniteit verder uit te zetten dan heeft zij de typisch linkse dynamiek laten varen'. Wazig In Amerika heeft Kraemer om zich heen kunnen zien hoe de New Left de underdog organiseerde, de verdrukte zwarte, de kleingehouden steun trekker. de student in de massa-universiteit, de bureaucratisch geringeloorde doorsneeburger enzo voort. Hoe nodig, het ook is dat al die groepen zich laten gelden tegenover het systeem, men realiseert zich veel te weinig dat de optelsom van al die groepsbelangen nog niet resulteren in een andere maatschappij. Dat de vrijheid van de een toi tyrannie kan leiden over de ander wordt onvoldoende beseft. Maar een allen insluitend recht tot zelfbestemming stelt als eis dat iedere zichzelf besturende groep zich onderwerpt aan een overkoepelend gezag zonder welke vrijheid een aanfluiting wordt. Op dat punt vindt Kraemer de New Left uiterst wazig. Daardoor is zij ook geen partij tegenover de maatschappelijke krachten die vandaag juist op samenbundeling en concentratie uit zijn. 'Door tegenover deze machten het pleit te voeren voor decentralisatie en groepsautonomie roept de New Left geesten op die traditioneel links met inspan ning van alle krachten heeft pogen te bezweren', schrijft hij. Het is een verloochening van de lange strijd tegen de ondermijning van het algemeen belang door in zelfzucht verschanste privé-belan- geii. 'Vooral dit laatste brengt de New Left in levensgevaarlijk gezelschap', aldus Kraemer. Oude wereld Ook hij heeft de wanhoop gezien van het individu onder de bemoeienis van de 'servicraten' wier onmisbare diensten voor het algemeen belang de democratie eerder verlamden dan bevorderden vanwege hun 'monopolistische deskundigheid'. Maar daartegenover allerlei vuurtjes van groeps belangen opstoken zonder duidelijk plan voor het geheel dat is wat Kraemer evenzeer verontmst. Hij spreekt dan ook tenslotte van de noodzaak om heen te reiken over de Amerikaanse droom, 'de droom van de Nieuwe Wereld die in de potentie was vervuld maar die tenslotte niets anders dan een oude wereld blijkt te zijn'. Paul E. Kraemer. Het ontwaken uit de Ameri kaanse droom; de beweging voor de mensenrech ten in de Verenigde Staten. Uit. Ambo, Bilthoven; 197 blz., prijs: 12,50. ONTHOUDING De Nederlandse delegatie heeft met twintig andere landen onthoud van stemming over een resolu waarin de Zuidafrikaanse aparthei politiek wordt veroordeeld, zo wi ons de vorige week uit de Verenij Naties gemeld. Het hoofdbezwaar de Nederlandse delegatie was dat deze resolutie aangedrongen werd een bijna volledig isolement van Zu Afrika, nl. diplomatiek, economii en cultureel. Het bericht meldde vendien dat de delegatie zich in bezwaar gesteund wist door een gr deel van de publieke opinie. Dit li ste zou eens onderzocht kunnen den. Men kan ook stellen dat groot deel van de publieke cpinia Nederland nu niet bepaald, of bepi delijk niet gecharmeerd is van d houding van de delegatie. Wat isolement zelf betreft, de aarzel: om daartoe over te gaan is begrij lijk. Ook de gereformeerde kerken Nederland hebben tot nu toe de b den met de Zuidafrikaners niet do gesneden om gelijksoortige reden Men argumenteert dat vanuit de gelijkheid van een voortgaande loog en stelt daar m.i. terecht pij op. Een totaal loslaten kan beteken dat men de ander volledig opgeefti het hem zelf verder laat uitzoekt Dit kan onverstandig zijn en de zj waarom het gaat, nl. de bevrijd] van de gediscrimineerden, het opl men voor hun belangen, verder acht op helpen. Maar dan moet die d loog er natuurlijk wel zijn. Zowel i de kerken betreft als wat betreft Nederlandse regering. Goed, men j leert het discriminerende land ni men geeft de moed op andere inzi ten nog niet op, men blijft hc koesteren dat eens een werkelijk v staan van wat het evangelie vrai want het gaat hier om een regeri die zich voor haar daden op bijbe fundamenten beroept, zal zegevier Maar dan is een zich onth den van stemming niet voldoen Dan moet men tegen de resolu stemmen. Dan moet men de nu hebben om radicaal neen tegen i isolement te zeggen, maar dan tegel kertijd alles aangrijpen wat mogeï is om, wat dit probleem betreft, kit heid te verkrijgen, standpunt teg« ver standpunt te stellen. Is dit I doende gebeurd? Of dialogeert J wel, maar nog steeds in de vrieni ke, alles begrijpende sfeer, Inti economische contacten leggend ei stendigend? Wanneer dit laatste dan heeft deze onthouding iets di belzinnigs. NED. HERVORMDE KERK Beroepen: te Raamsdonk: B. van i Lelie te Hansweert; te Brouwen ven-Zonnemaire (toez.): J. Kroon Spaarnwoude-Spaarndam; te Hazi woude (toez.): M. H. Geertsema Hendrik Ido Ambacht; te Rotterdi Delfshaven: J. Bogaard te Woerden Aangenomen: naar Nieuw Weerdin H. Roemeling, hulppred. te Nie Weerdinge; naar Alblasserdam: dr. van Roon te Pijnacker; naar We rom: A. Beens, kand. te Genemuid die bedankte voor Goederee Goudswaard, Wouterswoude, Blauw pel-Groenekan. Nieuwe-Tonge (to« Lopik. Bruchem-Kerkwijk-Delwijn St. Maartensdijk, Hoevelaken en vi Achterberg. GEREF. KERKEN Beroepen: te Rotterdam-Overschie: V/. Gesink, luchtmachtpred. te Oldi dorf (Duitsland). GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Rotterdam-C.: P. Blok Dirksland. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt: voor Almelo: P. N. Ribbi te Den Haag. Prisma-detectives. Uitg. Spectru Utrecht; prijs per stuk 2,95. Vier nieuwe Prisma-detectives, en X vier van een vrouwelijke auteur, is binnen en buiten deze krant voldoende gefilosofeerd over het f dat het aan de overkant van Noordi en Atlantische Oceaan vooral de i mes zijn die in dit genre uitblink) dus dat laten we na. Wel willen constateren dat de ene dame de a re niet is. en speciaal bij het le: van 'Als de dood' van Elisabeth F rars en 'Dodelijke schijn' van Bi Rendell bekroop me de wens dat di schrijfsters eens van een oudgedien als Agatha Christie de kunst zoud moeten afkijken, de eigenlijke P niet door het verhaal te laten ov spoelen. Met name bij Ruth Rend vond ik het jammer dat het voortr felijk en origineel gegeven (dat e goed orok deductie oplevert) was v pakt in een traag verlopend verhi met te weinig suspense. Wat Eli beth Ferrars betreft, die nam een magere plot voor honderdezizestig I gina's. Ik zou 'Onder één hoedje' v Patricia Moyes geen psycho-thrill noemen, zoals het drukdoemerig o slag doet: ik vindt dit gewoon een go vertelde speurdersroman met, indi daad, wat psychologie erin, maar stopt dat er tegenwoordig niet In? 1 beschrijving van de sfeer in het w tersportplaatsje met zijn mondain I bliek en waar de moord gebeurt, trefzeker, en voorts valt te loven i de schrijfster ook de lezer eni draadjes in handen geeft, zodat-ie nl helemaal met ogen op stelen naar oplossing zit te kijken. Ten viert 'Kat in het nauw' van Ursula Curte Een mieters en lekker strak verte verhaal: over het dienstmeisje Cel die zeer veel ambities en zeer wein scrupules heeft. 'Jij bent zeker CeJi zei haar eerste werkgeefster. Cd streefde deze mevrouw en haar volgsters glansrijk voorbij, totdat-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2