dag, maandag
'Communist-zijn is een
grote zonde in Paraguay
ddgpecepf
A
Dé make-up kleuren: geel en grijs
Schoenenmode zoekt het hogerop
Henk van
Ulsen
aim6öe£
TROUW/KWARTET MAANDAG 30 OKTOBER 1972
BINNENLAND
door
hette visser
Joke Pereira (27) zat twee jaar in Paraguay en vertelt
over politieke gevangenen, honger, corruptie en smokkel
Joke is weer terug in Nederland. Zonder haar man Nino,
want die is een trip door Zuid-Amerika aan het maken.
Ze had wel meegewild, maar met een zoontje van zestien
maanden zou dat een heel gedoe zijn.
Joke en Nino Pereira, beiden 27 jaar, hebben voor Unesco
twee jaar in Paraguay gezeten. Nino gaf op de universiteit
Wat voor schandelijke praktij
ken voerde Joke dan uit? Ze
vertelt erover in het huis van
haar ouders in Hoofddorp waar
ze tijdelijk zit. Ze vertelt over
het land Paraguay waarnaar ze
eigenlijk wel terug verlangt. Ze
vertelt over de ongeveer hon
derd on-officiële politieke ge
vangenen die in dat land wor
den vastgehouden op politiebu
reaus. Want Paraguay is een
dictatoriaal land.
'Kijk, officieel bestaan er geen
politieke gevangenen. Maar ze
zijn er wel. Van sommigen we
ten we dat ze al veertien en
vijftien jaar vastzitten. Het is
niet zo moeilijk om iemand ge
arresteerd te krijgen. Wanneer
je bijvoorbeeld een hekel aan je
buurman hebt, dan kun je hem
aanklagen. Zeggen dat ié com
munist is of homosexueel. Dat
zijn zo'n beetje de vreselijkste
dingen in Paraguay. In de dor
pen zijn soms vete's aan de
gang en wanneer die erg hoog
oplopen en ze 'iemand kwijt
moeten' dan krijg je de 'politie
ke gevangenen'.
Dictator
Joke vertelt dat Stroessner, een
ex-Duitser, sinds 1954 de dicta
tor van het land is. Er is wel
oppositie, door middel van de
Liberaal Radikalen, maar dat
stelt weinig voor. Het land
heeft bijna drie miljoen inwo
ners en is twaalf keer zo groot
als Nederland
'De politiemensen en militairen
hebben de absolute macht. In
de dorpen worden dergelijke
functionarissen aangesteld die
op hun beurt weer de plaatselij
ke koning spelen. In Paraguay
zijn ze er erg fel tegen dat je
zelf iets organiseert. Er was
eens een boer die een vereni
ging organiseerde tot verdel
ging van mieren, want er is een
grote mierenplaag in Paraguay.
De man was voorzitter van die
vereniging, maar werd opgepakt
en opgesloten. Waarom? Hij or
ganiseerde iets en dat kan kwa
lijke gevolgen hebben.
Een ander voorbeeld van een
vrouw die een soort commissie
in het leven had geroepen tot
verbetering van voedsel voor
kinderen. Die vrouw kreeg van
'Caritas' melk voor de kinderen.
Op grond daarvan werd ze opge
pakt, opgesloten en kreeg het
etiket: communiste.
Water
Joke vertelt dat deze vrouw ook
in het politiebureau van alles
probeerde te organiseren. Zo
was er geen water, omdat het
bureau in de buitenwijken van
do hoofdstad stond en daar is
geen waterleiding. Door iedere
dag steeds opnieuw om water te
bedelen en dat vol te houden,
krégen ze ook water. Anders
was het er nooit gekomen. 'Die
vrouw vertelde later ook over
gevallen van martelingen door
politiemensen. Paraguay is een
arm land en ze vertelde dat er
kleine jongens waren opgepakt
die broodjes hadden gestolen
Joke Pereira
omdat ze écht honger hadden.
Die jongens werden op een vre
selijke manier gemarteld: ze
werden achterover geklapt tot
hun rug bijna brak. Een andere
'bekende' manier is om mensen
onder te dompelen in een 'bad'
van urine en uitwerpselen.
Steeds opnieuw worden ze on
der geduwd, tot ze niet meer
kunnen.
Waarom er gemarteld wordt?
'Ja. onder het mom van bekente
nissen loskrijgen, maar dat
wordt moeilijk als er niets te
bekennen valt en dat wéten de
politiemensen ook wel. Dus ge
loof ik dat er zuiver uit sadis
me wordt gemarteld'.
natuurkunde en van Joke werd verwacht dat ze rustig thuis
zou zitten, zoals alle vrouwen van buitenlanders. Maar
Joke ging aan het werk en dat 'werken' was er de reden
van dat de overheid in Paraguay tot de conclusie kwam dat
Joke en Nino maar weg moesten. Om een uitwijzing te
voorkomen zijn ze zélf opgestapt.
nezen waren. Uiteindelijk kreeg
Joke de tip dat ze grote kans
liepen om het land te worden
uitgezet, aangezien ze zich te
veel met hun vriend in de ge
vangenis bemoeiden. Joke en
Nino hebben toen zelf gezegd
dat ze weg zouden gaan.
'Of er verzet is tegen het re
giem? Kijk, de meeste politie
mensen en militairen zijn nogal
corrupt. Het is heel gewoon dat
de commissaris van politie ook
eigenaar is van het openbaar
vervoer. Je zit dus goed fout
wanneer je met je auto tegen
zo'n bus botst. Verder doen
overheidsmensen mee aan smok
kel die op grote schaal wordt
bedreven. Er worden bij de
buurlanden grote partijen nood
zakelijke levensbehoeften inge
kocht, over de grens gesmok
keld en op de markt gebracht.
Zo af en toe houden ze dan een
paar onbenullige mannetjes aan
die met hun bootje iets smokke
len, om te bewijzen dat ze hard
aan het smokkelprobleem wer
ken. Maar grote bazen worden
nooit gepakt, want dat zijn ze
zelf.
Op het platteland zijn de boe
ren wel actief met een. soort
verzet. Ze houden vergaderin
gen waar het heel democratisch
toegaat. Ze organiseren cursus
sen om het analfabetisme te
bestrijden. Ze zijn ook coöpera
tief bezig. Van de oppositiepai
tij hebben ze niet veel te ver
wachten. De boeren geloven dat
die, eenmaal aan de macht, nét
zo corrupt zal zijn als de huidi
ge regeringspartij. Alleen als er
een omwenteling in Argentinië
of Brazilië zou komen, ja, dan
zal er ook in Paraguay wat
veranderen'.
Joke zit nu weer in Nederland.
Het is wel even wennen en het
liefst zou ze weer terugwillen.
Maar het zit er niet in. Daarom
loopt ze met plannen rond iets
voor de Spaanse arbeiders in
Nederland te gaan doen, want
het Spaans spreekt ze vloeiend.
■Ill
Weinig eten
De politieke gevangenen hebben
het slecht in hun cellen. Er is
weinig eten: 's morgens zen bis-
suitje en een kop thee, 's mid
dags een wat onduidelijke soep
met vaak bedorven vlees erin
en 's avonds iets dergelijks.
Joke: 'De mensen zijn afhanke
lijk van htm familieleden of die
wat komen brengen. Maar dat
is vaak moeilijk, want die zijn
dan zelf arm en wonen kilome
ters verder weg. Die kunnen
misschien eens in de zoveel
maanden op bezoek gaan'.
Daarom is Joke begonnen met
het helpen van gevangenen en
dat werd op den duur als een
soort verraad gezien. Het begon
Joke en Nono te heet onder de
voeten te worden aan het begin
van dit jaar. Een vriend van
hen werd opgepakt en in de cel
gesmeten. Die vriend was ge
scheiden, opnieuw getrouwd en
leidde een keurig leven, zoals
dat heet.
'Zijn ex-vrouw is toen met al
lerlei beschuldigingen gekomen.
Ze vertelde aan de politie dat
hij communist was, een bende
leidde en homosexueel was. On
ze vriend werd toen opgepakt.
Wij hebben hem steeds eten
gebracht en z'n kleren gewas
sen. Tussen de onderbroeken
smokkelden we dan briefjes
over en weer. We hebben er bij
de ambassadeur op aangedron
gen dat hij dringend een dokter
nodig had'.
Losgeld
Joke vertelt dat je in Paraguay
ook kunt worden losgekocht,
maar dat gaat dan om grote
bedragen. 'Zo ken ik gevallen
van mensen die werden vrijge
kocht, maar nog even langer
moesten blijven totdat hun
wonden van de martelingen ge-
De liefde van
Pistolen Paultje
In Amsterdam woont Paul Wil-
king, bijgenaamd Pistolen
Paultje. Naar zijn zeggen heeft
hij geen strafblad en inderdaad
zijn de enige papiertjes die hij
van de rechterlijke macht
kreeg parkeerbonnen. Paul
heeft al jaren kritiek op de
James Bondfilms, omdat ze
daarin schieten met ordinaire
luchtdrukpistolen. Geen kritiek,
maar een regelrechte hékel
heeft Paul aan dierenmishande-
laars. Die zou hij allemaal
graag persoonlijk een kopje
kleiner maken, aangezien de
rechter in de regel maar slome
geldboetes oplegt. Paul daaren
tegen beloont een ieder die iets
voor een dier doet. Hij deelde
de afgelopen maanden tiental
len gouden polshorloges uit aan
mensen die honden, poezen, vo
gels en andere dieren redden
uit dakgoten, brandende huizen
en diepe vijvers.
Wie het precies heeft bedacht is niet bekend, maar 'grijs' is dé
modekleur voor wat betreft de winter make-up. En dat is eigenlijk
met zo gek, want grijs is uitstekend te combineren met talloze felle
en rustige kleuren. Omdat in de kleding de kleur 'geel' nogal naar
voren springt is een geel-grijze combinatie prima Revlon zorgt
daarbij nog voor het oogvergrotende effect. Invite heeft een mooie
gele nagellak om ook de handen aan te passen.
De heren artsen zijn niet zo enthousiast over de nieuwste schoenen
en laarzenmode, maar de vrouwen die wat klein van stuk zijn sprin
gen in de nieuwe schoenenmode een gat in de lucht: dikke zolen en
dikke hakken. Hoge hakken tot wel twaalf centimeter. Dat klinkt
hoger dan het is, want de plateauzool is ook, zo'n twee of drie centi
meter. De wat progressieve laarzen en booties hebben bijna alle
kleuren van de regenboog. Vooral de félle kleuren schoeisel staan
uitstekend bij de huidige spijker- en corduroy-broekenmode. Op de
foto: twee modellen van 'Mode in leer'. Mensen die alles van voeten
afweten zeggen dat je niet te lang op dit schoeisel moet lopen.
De kritieken die hij eind vorige
week op 'Dagboek van een gek'
kreeg waren weer als vanouds
zo lovend als maar kon: 'adem
benemende toneelgebeurtenis',
'magistraal stuk toneel' en 'het
groot talemt' waren die meest ün
het oog lopende superlatieven.
HENK VAN ULSEN (45) na
zeven jaar opnieuw met één
van zijn ldeveliimigsrollen op het
toneel.
Wanneer bedacht u opnieuw met
'De Gek' te beginnen?
'Dat is eigenlijk heel vreemd:
tijdens de laatste "'oorstelliing,
nu zo'n zeven jaar geleden,
dacht ik: ik wil dit stuk wéér
spelen en sindsdien heeft me
dat niet meer losgelaten'.
Had u dergelijke lovende reac
ties weer verwacht?
'Ik hóópte er natuurlijk wel, op,
maar verwacht, nee. De voor
stelling is zo anders dan vroe
ger. We hebben ons veel meer
aan de oorspronkelijke tekst
van Gogol gehouden en het de
cor is erg sober. Het is eigen
lijk een heel andere opvoering
geworden'.
U bent zo weinig op de televi
sie te zien.
>u, laatst nog in een pro
gramma van het IKOR, maar ja,
dat werd 's middags om een uur
of vijf uitgezonden. Er komt
wel weer wat. Een serie in
achttien delen van Thijs Cha-
nowski, het is een soort opvol
ger van 'Floris'.
Hoe zit het met dat toneelstuk
dat de NCRV nu al zo'n tijd op
de planken heeft liggen?
'Dat vind ik iets onbegrijpe
lijks. Het is een uiterst kostba
re produktie en ook een goed
stuk toneel. Ik heb twee men
sen gesproken diie het in Frank
rijk hebben gezien cn erg en
thousiast waren. Ik vrees dat de
NCRV het niet wil uitzenden
omdat de vrouw van Bram van
Peren met
chocoladevla
VLA TH
4 handperen
V4 1 water
80 gr. suiker
V2 I. melk
35 gr. cacao
40 gr. maizena
zout, vanillesuiker
basterdsuiker
1/8 I. slagroom.
Schil de peren, verwijder de
klokhuizen en snijd ze in vie
ren. Kook een stroopje van het
water met de suiker en leg er
de peren in, verwarm ze tot ze
glazig zijn. Haal de vruchten
eruit met een schuimspaan en
laat ze afkoelen. Meng de mai
zena, de vanillesuiker, de cacao
en een snuifje zout en maak dit
mengsel aan met wat melk. Giet
de overige melk bij het suiker-
stroopje van de peren, breng
dit aan de kook en giet er het
cocolademengsel bij. Even goed
Jaten doorkoken en dan af laten
koelen. Klop deze vla luchtig,
doe er een scheutje slagroom
bij en leg er de peren in. Dan
de rest van de slagroom klop
pen met basterdsuiker en hier
mee de cocoladevla garneren.
Menutip: Aspergesoep, bleeksel
derij, gekookte aardappelen,
schnitzel, peren met cocolade
vla.
der Vlugt met één blo» bon
in het stuk voorkomt. E dat
natuurlijk vies: één blot bora
Vindt u dat Jasperina e Jon
gelijk heeft in de Rottrdams
toneelaffaire?
'Ja, ze heeft wel gelij, mat
het had natuurlijk noot zove
mogen komen. Het tonel g
op deze manier zo vreslijk
Ik had gehoopt dat ze iet zo
verliezen'.
(■■■■■■■■■■BIHHHHII
Het ontbijt van
Iwan Rebroff
Binnenkomt is hij weer in i
land voor een optreden en dl
is het zóveeLste:
Iwan Rebroff ós graag inN'edsi
land. Dat komt omdat Ij vai of
citroenjenever en kondngh Juli
ana houdt. Een volgordt heel ee
hij daarbij niet bepaald mar ro]
er zit wél lijn in de or.bijtc [{j
die hij in de hotels estell
Daar komen al gauw die k|ou
mermeisjes aan te pas. Iwu en
verorbert: vijf zacht-gsookti e](
eitjes, tien plakken hai, er.
rookworst, een halfje wt, ee: 5r:
halfje bruin, 250 gram kaai J
zwarte koffie en een hale lite m
sinaasappelsap.
Meezingen met
Thérèse Steinmöz
Ze is één van de weinige vade:
landse zangeressen die rustij bel
haar gang gaat, nooi doo.' zoa
schandalen in het nieuw kom' tic
en ook nog geen goudet plai' is
heeft gekregen. Thérèse Steio gen
metz vindt het allemaal lest. V.
zingt graag, zegt opgerekt i<
zijn, zelfs optimistisch er zekei
niet lastig. Over wat ht pu
bliek moet doen en later, heeft
ze ook een mening: 'De nense»
hoeven heus niet mee te doea
Kijk, ze betalen geld voir ee:
kaartje en dan moet de jet#
fende artiest iets presterei. ZéL'
hoef je dan niets te dom. H
wil ook niet de kans lopin bf.
podium opgesleurd te vorde:
als ik ergens naartoe ga. Mij:
publiek zal ik nooit aan.porf.
om mee te zingen. Als z: W
spontaan doen vind ik het het'
lijk. Verder niet'
«■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■I
Homofilie (4)
Homofilie (5)
De redactie behoudt zich het recht voor om
ter opname in deze rubriek ontvangen me
ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ
fiublikatic wordt met de naam van de
hzender ondertekend. Brieven kunnen wor
den gezonden aan dc heer Joh. C. Francken.
secretaris van dc hoofdredactie van Trouw-
Kwartet. Postbus 85). Amsterdam.
Homofilie (3)
Naar aanleiding van het stuk van ds.
A. Klamer van zaterdag jl. wil ik
even schrijven dat ook ik me ver
baasd heb over het EO-forum, van
vrijdag 20 okt. Dit was in de eerste
plaats geen eerlijke discussie, want
het waren allemaal gelijkdenkenden.
Laten de homofielen a.u.b. zich niet
in een donkere hoek gedrukt zien,
met eventuele zware kettingen (uit
spraak EO-forum) maar het stuk van
ds. Klamer lezen en zich als gewone
normale mensen beschouwen. Deze
dominee heeft tenminste begrip en
steekt deze mensen een hart onder de
riem.
Rotterdam
mevr. Van Leeuwen
Een EO-televisieforum sprak over ho
mofilie. Een psychiater (medicus)
stelde dat er genezing mogelijk is. Hij
ziet homofilie dus als een ziekte. De
theologen zeiden, dat homofielen niet
bij Gods volk horen. Homofolie is
tegennatuurlijk, en maakt geen deel
uit van Gods goede schepping. Zo is
volgens hen homofilie een zonde.
Konklusie van mij: homofilie is een
ziekte en een zonde tegelijk. Kan dat?
Kan iets (homofilie in dit geval)
tegelijk ziekte én zonde zijn? Zijn er
meer zonden die ziekte zijn, en dus
medisch te genezen, met een therapie
of medicijnen? Twee injecties en we
zondigen nooit meer? Of andersom:
zijn er zondige ziekten? Is een blinde
zondig omdat hij de staar heeft; is
een mongooltje zondig omdat het niet
nauwkeurig beantwoordt aan het kom-
plete mensbeeld van Genesis 1? Wel
nee, dat zijn ongerijmde suggesties.
Iets is óf ziekte, óf zonde. Of géén
van beide, zoals homofilie. Wie, zoals
het EO-forum, in één zaak ziekte en
zonde indentificeert, pleegt geen we
tenschap, maar wartaal. Men zij ge
waarschuwd voor dit soort verkond i-
eng.
Utrecht Arie Gelderblom
(ADVERTENTIE)
Kwaliteits-
HANDSCHOENEN
•n -TASSEN
Handzame prijzen.
In Uw omgeving
voorHAND^N.
Zou nu niemand van die zes bewogen
(maar wel wat verkrampte) forumle
den in de gaten hebben dat zij spra
ken over ongeveer 650.000 Nederlan
ders (waarvan weer ca. 200.000 tot
hun kerken behoren), en niet over
enkele tientallen 'case-histories' uit
een psychiatrisch werkje? Bij m!jn
weten zijn er vele tienduizenden ho-
mosexuelen, lid van een kerk die niet
meer 'bevrijd' behoeven te worden,
geen ketenen kennen, zo gezond als
een vis, het tegendeel van meelijwek
kend, geen enkel probleem hebbend
met hun mens-als-schepsel-Gods-zijn,
hun kerkelijk en maatschappelijk
werk doend niet bij wijze van subli
mering maar gewoon omdat ze hun
verantwoordelijkheid zien, geen neu
rotici maar doodgewoon eerlijk tegen
over God en tegenover de mensen
werd daar ook over gesproken? M.i.
schuilt er niet zo'n groot gevaar in
het bestaan van verschillende menin
gen, hoe extreem ook, als wel in de
begripvolle, vriendelijke intoleratie,
die nu weer eens werd tentoonge
spreid. Alsof God werkelijk sinds Pau-
lus geen mensen, hoe dan ook, meer
geïnspireerd heeft. Laten we inder
daad bidden voor die synode, die dat
rapport bespreken gaat.
Amsterdam
Bart Robbers
Zwarte september
Michaël Stein geeft in Trouw-Kwartet
21-10-72 allerhande informatie over de
mannen van de Zwarte September. Na
een reeks terreurdaden van Palestij-
nen, hier te lande overbekend, te
hebben opgenoemd, schrijft hij. 'En
even normaal was het. dat van Joodse
zijde keihard werd teruggeslagen
Alsof de hele ellende in Palestina
niet lang voordien door Zionistische
terreur was ingezet. De publieke opi
nie in Nederland is zo dóór en dóór
verziekt door een bijna volmaakte
onkunde van de geschiedenis en de
achtergronden der conflicten in Pales
tina, dat het eigenlijk geen zin meer
heeft iets er tegen te ondernemen,
ware het niet dat voor ieder van ons
geldt, dat eenmaal zwijgen als je
beseft te moeten spreken, je voor
altijd een stijve tong bezorgt (Pater
van Kilsdonk).
Ruurlo
dr. E. B. Ploolj
Van Niftrik
De waarschuwing van prof. dr. G. C.
van Niftrik 'tegen de identificatie van
het christelijk geloof met politieke
waardering en oordelen'
(Trouw/Kwartet 17-10) is m.i. terecht.
Nu maakt prof. Van Niftrik al jaren
lang deel uit van een politieke groe
pering, die de relatie geloof en poli
tiek nauw aanhaalt. Verzette hij zich
ook tegen de vanzelfsprekendheid,
waarmee vele hervormden de CHU,
de gereformeerden de ARP en vele
katholieken de KVP kozen? Heeft de
ze massale identificatie van geloof en
politieke keuze ook vroeger prof. Van
Niftriks wantrouwen gewekt? Nu
steeds meer christenen zich uitspre
ken voor een linkse politiek krijgt
zijn waarschuwing een, naar ik hoop
onbedoelde, politieke betekenis. Trou
wens, zijn omschrijving van de situa
tie als 'een groot deel van het kerk
volk, dat geen stem heeft, terwijl een
kleine minderheid in alle openbaar
heid vaststelt wat wel en wat niet
christelijk :s' lijkt als twee druppels
water op wat enkele kranten en poli
tici ons willen doen geloven, namelijk
dat een kleine minderheid de zwijgen
de meerderheid haar visie opdringt.
Beide voorstellingen van zaken lijken
me strijdig met de werkelijkheid. De
oplagecijfers van bepaalde kranten en
de aanhang van bepaalde zendgemach
tigden spreken een duidelijke taal.
Trouwens, in hoeveel kerken is se
rieus aandacht besteed aan de Vredes-
week?
Utrecht
H. Helncn
Spijtoptanten
Homofilie (8)
Met ds. Klamer ben ik het geheel
eens. Prof. Rothuizen heeft met in
stemming een uitspraak van wijlen
prof. Van Ruler aangehaald waarbij
deze zegt, dat we het anders en beter
moeten durven zeggen dan Paulus.
Hij deed dat in het deputatenrapport
aan de synode der geref. kerken over
deze kwestie. Dat is natuurlijk volko
men juist, maar waarom wordt van
zoiets nooit openlijk in preken iets
gezegd? Waarom niet duidelijk ge
steld in prediking, in geschrift, op
school (ook de basisscholen), dat de
bijbel een boek is, dat God ons gaf
door mensen, die feilbaar waren.
Waar blijven we dan, hoor ik al
vragen. Dat weet ik niet, maar dat
kunnen we rustig aan die God van de
geschiedenis overlaten. De opvatting
van een onfeilbare bijbel is in wezen
een vlucht in valse zekerheid, zoals de
r.k. kerk in de pauselijke onfeilbaar
heid vluchtte. Als we deze opvatting
eens radikaal prijsgaven, zouden we
in christelijke vrijheid problemen als
homofilie en vele andere zuiverder
kunnen benaderen dan nu dikwijls
gebeurt
Soest W. de Haan
Tot nu toe had DS'70 van de abortus
kwestie geen programmapunt ge
maakt Nu hebben evenwel tijdens
het recente verkiezingscongres enige
initiatiefne(e)m(st)ers buiten de
leading der partij om zomaar even
een meerderheid weten mee te krij
gen voor een onvoorziene en zonder
bezinning in stemming gebrachte ui
terst 'vrijzinnige' abortusparagraaf.
Het resultaat is, dat tal van DS'70-
adepten zich nu op dit punt in hun
verwachtingen danig bedrogen zien en
in een onmogelijke positie zijn ge
raakt. Hun rest tenzij de DS'70-
leiding deze abortus-paragraaf terug
neemt! wel niets anders dan als
spijtoptanten weer uit de partij te
stappen, c.q. van hun voorgenomen
politieke keuze terug te komen.
Den Haag
Rancunens
Zonder nader in te gaan op het
forum over de homofilie, wil ii tod
verklaren dat ik zelden zo'n rancune*
ze en blasfemische ontboezeming o«t
de radio heb gehoord, als teen ói
VPRO op 23 oktober in het ochte#
programma (tegen twaalven), ii ps»
do-bijbelse taal de Evangelische 05
roep letterlijk uit de omroep )wer«
weg verwenste. Terecht beperhte 4
Hegger, die telefonisch mocht rtt
geren, zich tot de vraag of het W
zinnig' van de VPRO niet tot otf
respect voor de overtuigiing van
deren verplicht. Als men tenmnstf
op dit, democratische, niveau nog#
aanspreekbaar is, wat te betwijfd#
valt.
Landsmeer
Dr. H. B*
Aantjes
(ADVERTENTIE)
Wat is toch de bedoeling van de AR-
fractieleider? Vanwaar toch het niet
los kunnen laten van de PvdA? Dit
alles moet bij d« andere twee confes
sionele partijen als een klap in het
gezicht aankomen! Laat de heer Aan
tjes zich met de verkiezingen in zicht
inzetten om het beleid van de rege
ring Biesheuvel voort te zetten. Al
leen in deze combinatie is het moge
lijk uit de moeilijkheden te komen.
Met de PvdA aan het bewind zijn we
binnen de kortst mogelijke periode
bankroet.
Ter Aar
A. P. J .Esveldt
dei