Tijd van de bijbelboeken wordt in beeld gebracht 'Kaasiut^vuistje' en jouw spijkerbroek Donja Saskia en haar prins dsgpecept IKOR begint zondagmiddag met eerste deel Communist gast van EO TROUW/KWARTET VRIJDAG 27 OKTOBER 1972 BINNENLAND/RADIO EN TV T4/K( MARY PERKINS :Lf êisMwi OP Nssrs ^écttu LD L 70«>JWV.. JZflXter&L. 2é& Ki* Van onze radio- en tv-redactie BUSSUM Je kunt de bijbel beter begrijpen als je op de hoogte bent van de geschiedenis in de tijd waarin de verschillende boeken zijn geschreven. In de filmserie 'Geloven in de onvoltooid verleden tijd' waarvan het IKOR zondagmiddag het eerste deel van in totaal dertien afleveringen uitzendt, is getracht zoveel mogelijk vaak authentiek materiaal bijeen te brengen en op unieke wijze in beeld te brengen hoe Israël en de volken rondom leefden in de tijd van de bijbel. IN DE GOUDE GAPER door W. G. VAN DE HULST, plaatjes van W. G. VAN DE HULST Jr. 268 Tinus sukkelt naar huis, diep in gedachten. Soms staat hij stil en schut z'n scheve hoofd schuifelt weer verder.Wonderlijk! Wonderlijk! 't Lijkt wel een toverspel. Een hele rij gapers heeft; hij thuis in z'n stal. Van waar ze komen begrijpt hij niet. Een ijzeren kistje met een wapen er op staat daarachter. Vanwaar het eigen lijk komt begrijpt hij niet. Een kost bare gouden ring met een flonker steen draagt hij in z'n hand. Vanwaar die ring komt. begrijpt hij niet. Wonderlijk! Wonderlijk! Toverspel! Maar wat moet hij met die ring doen? Hem aan de Schout brengen en eer lijk vertellen van juffer Ursels bang heid. Misschien is dat nog het beste. Maar hij wil er nog eens rustig over denken. Hij zal hem zolang wegber gen in het kistje achter de gapers in de stal. Wie ter wereld zal hem daar zoeken? En dan ligt al die geheimzin nigheid op één hoopje.Och!.Als hij zijn huisje nadert voorbij het venster loopt, door het raam naar binnenkijk!Daar zit 'de dikke Maarschalk' met een grommig gezicht aan tafel, z'n vuist gebald en op de tafel staat.het ijzeren kistje! KARELTJES GROTE AVONTUUR 57. Smidje Verholen gluurde voor zichtig om de dikke boom heen. die daar stond, en zag u'en een klein ventje door het struikgewas breken Het kereltje liep te steunen onder het gewicht van een enorme, zware balk. 'Wel verdraaid!' liet de smid zich ontvallen. 'Een puntmuts en een baard! Dat moet een kabouter zijn!' Het kereltje hoorde dat. keek op en zei in volle ernst: 'Pardon, me neer! Alhoewel er inderdaad lieden van mijn slag bestaan, die zich kabou ters laten noemen, ben ik toch zo vrij tegen deze benaming te protesteren. Ik stel er prijs op een 'dwerg' genoemd te worden, begrijpt U wel. Wij zijn thuis met zijn zevenen en daarom noemt men ons nooit anders dan 'de zeven dwergen'. Dat is mooi, duidelijk en kort. Het rijmt ook goed op de bergen, waar wij ons dagelijks werk plegen te verrichten. Luistert U maar: wij zijn de zeven dwergen, en werken in de bergen! Daar zit muziek en ritme in, hoort U wel! Het is klare, duidelijke taal, die aanspreekt! Daarom wil ik een dwerg genoemd worden. Als iemand me een kabouter noemt, dan denk ik: je bent een suffe ezel! Een ezel zonder gevoel voor muziek en poëzie! Stelt U zich eens voor wat er van ons mooie zinnetje terecht moest komen, als we werke lijk kabouters waren? Dan zou je moeten zeggenwij zijn de zeven FERDNAND 'Ik had het boek gelezen dat prof. dr. David Flusser, hoogleraar in het nieu we testament dat laatste is boei end! aan de hebreeuwse universi teit van Jeruzalem, over Jezus heeft geschreven. En ik werd toen zo en thousiast over de wijze waarop Jezus benaderd werd, vooral hoe hij in zijn tijd geplaatst werd zodat zowel wordt gezien wat zeer eigen aan hem is als door welke achtergronden en stromin gen hij beïnvloed is, dat ik op het idee gekomen ben een programma te maken over de hele periode waarin de bijbel geschreven is'. Dit vertelt drs. Emily Werner die, wanneer in maart de laatste afleve ring wordt uitgezonden drie jaar be zig is geweest aan 'geloven in de onvoltooid verleden tijd'. Twee jaar heeft de voorbereiding geduurd door middel van diepgaande studie en veel gesprekken o.a. met de reeks genoemde prof. Flusser en prof. dr. S. Safray, eveneens hoogleraar te Jeruzalem en met verschillende anderen. Ze heeft geschiedenis gestudrd. Ze ven jaar was ze verbonden aan de VARA waar ze de eerste televisie rechtbank organiseerde (met prof. Be- linfante). Ook maakte ze 'Toekomst van toen', een historisch programma ovr de periode tussen de twee wereld oorlogen. Voor openbaar kunstbzit stelde ze veertig programma's samen. OPENBARING En nu is er dan 'geloven in de onvoltooid verleden tijd'. Over de naam vertelt ze: Het is een histori sche benadering van de tijd waarin de bijbel geschreven is. De bijbel is meer dan historie, er zijn opdrachten geboden in gegeven waarvan de meeste niet aan tijd gebonden zijn, maar sommige antiek voorkomen. We moeten af van het idee, dat elk woord uit de bijbel als een openbaring wordt gezien en zondermeer toepas baar is op deze tijd*. Over het programma zelf: 'We hebben lange tijd de bijbel alleen als bron van de hele oude geschiedenis gehad, ook voor een groot deel voor de omliggende volken. Maar door archeo logische ontdekkingen en vooral ook door de ontcijfering van het Egypti sche schrift en het spijkerschrift zijn we veel meer op het spoor gekomen van de eigen geschiedenis van de volken. En de bijbelse geschiedenis vult deze aan, maar spreekt deze ook wel eens tegen. Daardoor wordt men gewaar hoezeer de bijbel met een bepaald doel ge schreven is waardoor bepaalde dingen weggelaten worden. Bovendien kom je tot de ontdekking dat ook in vroege perioden er een sterke invloed is uitgegaan van de omringende volken. Deze invloed hebben de bijbelschrij vers op eigen wijze verwerkt. Een voorbeeld is, dat Ichnaton in Egypte het monoteïsme geloof in een God, de zonnegod invoerde. Hij schreef een hymne aan deze aton, die bijna letterlijk is terug te vinden in een psalm'. Een van deze problemen bij het ma ken van de serie is hoe breng je het geschiedbeeld van de tijd waarin de bijbel is ontstaan op film. TWEEDE GEBOD Er was het tweede gebod waardoor Israël in tegenstelling tot de omrin gende volken in de verre oudheid geen beeldentraditie kende. Om dat hiaat aan te vullen zijn in de studio onder regie van Ruud Schuitemaker korte dramatische scenes gemaakt. Om afbeeldingen van archeologische materiaal in te zamelen ging een team, bestaande uit Emily Werner, cameraman Haary König en producent Ramesh Songh, afkomstig uit India, die omdat hij de Arabische taal spreekt het contact met de bevolking tot stand bracht, op reis. De landen die bezocht werden zijn: Italië, Grie kenland, Turkije, Syrië, Libanon, Egypte, Irak, Jordanië en Israël. Ook musea in Londen en Parijs werden bezocht. Met behulp van voorwerpen en kunst- afbeeldingen wordt de geschiedenis uitgebeeld. De Hebreen maakten ti chelstenen. Op een Egyptisch graf is een afbeelding gevonden, die dat pro ces in beeld brengt. Dit is in de eerste uitzending te zien. In het derde programma wordt ge toond hoe de Kanaanieten eruit zagen dankzij bewaarde afbeeldingen op een Egyptische tempel. Vondsten in Israël tonen hoe de KanaSnieten zichzelf zagen. Verder zijn er situaties, die nu nog net zoals vroeger zijn, zoals de Sinai woestijn. Er staan nog braam bossen, struiken met lange scherpe dorens, zoals ze er al stonden in Mozes' tijd. In Egypte bewaarde afbeeldingen op graven, tempels en monumen ten, beelden de tijd uit waarin de bijbel geschreven is. (ADVERTENTIE) kabouters, en werken in de bergen. Dat gaat niet, dat gaat niet. zegt U nou zelf!' Het kleine ventje was niet te stuiten en smidje Verholen zei: 'U heeft groot gelijk, meneer de dwerg. Dwergen in de bergen, dat klinkt. Maar kabouters, nee.dat gaat niet. Maar eh.kan ik U mis schien even helpen sjouwen met die zware balk?' 'Heel graag meneer, heel graag!' zei de dwerg verheugd. 'Leg hem maar op uw brede schouder en volgt U mij dan maar. Ja, deze kant op graag!' Toen ze eventjes onderweg waren, keek de dwerg smid je Verholen aan en vroeg een tikje schuchter: 'Wat ik U wilde vragen, meneer, bent U misschien een prins?' Een kwart van ons volk draagt al spijkerwerk - de achteloze jeans, de jacks, de broeken waarin een plooi een misdaad is. Kaas uit't vuistje hóórt bij het spijkervolk: geen stijf gedoe, hup, als je trek hebt, een brok uit de losse pols. Dat geel doet 't toch lekker bij denimblauw? P.S. Voor de fanatieke spijkerfans hebben we nagelkaas! Er zal van opgekeken zijn, dat de com munist Marcus Bakker vriendelijk pra tend in het EO-programma verscheen. Mijndert Leerling voelde hem nader aan de tand over het opgegooide balle tje om als ongelovige en gelovige de mocraten gezamenlijk op te trekken voor belangrijke doelen. De fractie-lei der van de CPN in de Tweede Kamer ziet deze bundeling van krachten als een soort verlengstuk van de samen werking in het verzet tijdens de bezet ting. Bakker kon zijn idealen omtrent we reldverbetering voor de camera uit dragen zonder noemenswaardig tegen spel te ondervinden. Daarvoor zorgden, in afzonderlijke opnamen, nieuw link ser J. van den Doel en de journalist Huib Verwey. Dominee G. H. ter Schegget, docent aan de sociale acade mie De Horst, zei Bakkers suggestie belangrijk te vinden mede omdat een stuk anti-communisme wordt doorbro ken. Een rechtstreekse discussie met Marcus Bakker had interessanter kun nen worden en zou ook meer voor de hand hebben gelegen, want hij kon nu geen weerwoord leveren op ingebrach te bezwaren. Nieuw-linksers zitten vol gens Van den Doel niet op een liefdes verklaring van communisten te wach ten. Marcus Bakker praat toch alleen maar over hogere lonen en matiging bij de regeringterwijl nieuw links ook van de arbeiders vraagt zich te matigen in het belang van de nationale zaak. Huib Verwey schijnt bij de EO te zijn binnengehaald als een supertheoloog die op vragen van Leerling, de actua- Radio vandaag door P. J. Risseeuw De meisjes daar hadden de mooiste verhalen van horen zeggen. Geertje Flinck kon iedereen nadoen. Toen de welstand in Amsterdam toenam werd het mode dat de rijke koopmansvrou wen zich als prinsessen door genees heren lieten helpen bij het baren. Anderen gingen daar tegen in. Geen mat. in de kraam, het moet en zal een vroedwijf zijn. declameerde Geertje. Ja maar. Maaikemoei is te jong en onbedreven. Jantjemoei te oud en dustelachtig. Claartjemoei te groot van handen en Teuntjemoei heeft te veel genoegen aan de wijn. Zóveel wist Saskia, die zelf uit het weeshuis kwam: in de .voonkamer wachtte na de geboorte de familie bij de geboortebokaal. Het kind werd bin nengebracht, stijf iingepakt. De kraam heer liep met een bepluimde muts op en droeg de bokaal naar het bef' van de moeder voor de eerste slok. Na tuurlijk kwam er een kraamkloppertje aan de deur. Saskia had het vaak zien hangen en soms een gelukkige vader langs de huizen van de buren zien gaan met de kandeelstok roerend in de vla. In het weeshuis zag en hoorde je alles uit de verte, tot je onder de mensen kwam. Was het wonder, dat zij. Saskia. eenmaal buiten het Huis, zich door de jonge onstuimige Diede- rik van de wijs had laten brengen? Het boek had een eenvoudige papie ren kaft, maar het was mooi gebon den. Om de leren band te kunnen bekijken vouwde Saskia de kaft weg. waarmee hij werd beschermd. Wat betekenden die kleine letters en cij fers aan de achterzijde van de binnen kant? Met moeite ontcijferde Saskia de aantekening. Te Amstelredam. den 17 decembris anno domini 1618. Eene dochter. Pieter Volkerts was ongeveer een half jaar ouder dan zij. hadden ze uitgere kend, en Donja Ariana had hem in den vreemde ter wereld gebracht. Slechts een paar uur later, na de middagrust, was Wouter Volkerts aan het rommelen in de lade met herinne ringen. grotendeels van en aan zijn overleden vrouw. Saskia was ook hier aan het stoffen geweest, zag hij. Het Vroedwijfboek, dat Ariaantje vanuit Holland kreeg opgestuurd, zag er schoon en helder uit. terwijl hij het nooit anders dan grijs van het stof onder ogen had gehad. Het was uit Holland gekomen als mosterd na de maaltijd. De kleine Pieter was toen al een jongen van een jaar oud, al droeg hij nog de meisjesrokken. Wat moet ik er mee, had Ariaantje gezegd. Pie ter krijgt nog wel eens een zusje, antwoordde hij, Ariaantjes man Wou ter. Een man denkt en praat daar maar makkelijk over, vond Ariaantje. De bevalling van de stevige Pieter, zonder deskundige hulp, was zwaar en moeilijk verlopen. Een zusje voor Pie ter? Even hadden ze er beiden op gehoopt, maar het was op een mis kraam uitgelopen. Onder het Vroedwijfboek, bij de ande re persoonlijke eigendommen van zijn overleden vrouw Donja Ariana, "<>nd Wouter Volkerts het miniatuurportret dat hij zocht. Een onbekende kunste naar had het gemaakt van Wendemoet Waardenburg, Ariaantjes jongere en enige zuster, en na Wendelmoets dood was het naar de nabestaanden ge stuurd. Toen Wouter Volkerts Wendelmoet het laatst ontmoette, was ze een ten ger jong meisje, bijna volwassen, maar vergeleken met de struise Ari aantje een kind. Een kind waaraan hij weinig aandacht had besteed. Ari aantje had zoveel van dit zusje Wen delmoet gehouden, dat zij het niet verdragen kon het portret van de gestorvene aan de muur te zien han gen. De miniatuur was in de Iade terecht gekomen en daar in de loop der jaren onder andere zaken bedol ven. Zelfs Saskia scheen het ding niet met haar stofdoek te hebben bereikt. Wouter Volkerts legde Albert Eek- houts' portretschets van Saskia Von delinge naast de miniatuur. Zagen de schilders en tekenaars de mensen zo als ze werkelijk waren? Of hielden ze er een soort standaardschema op na, dat min of meer werd aangepast aan het type van de uitgebeeld^ man of vrouw? Volgens hem, Wouter, was de gelijkenis onmiskenbaar. In welk jaar was jonkvrouwe Wendelmoet gestor ven? (Wordt vervolgd) TV -vandaag Kabeljouw met kaas 2 moten kabeljauw 100 gr. boter 100 gr. Danish blue Citroensap Peterselie 1 citroen De moten vis met boter bestrijken. Leg ze op een vuurvaste schaal. De rest van dc boter smelten en er de Danish Blue (kaas) doorheen roeren. Doe er een eetlepel citroensap door en giet dit sausje over de vis. De schaal in een matig warme oven zet ten en in een kwartier is de vis gaar. Garneren met gehakte peterselie en schijfjes citroen. Menutip: Kop bouillon, kabeljauw met kaas, worteltjes met doperwten, aardappelpuree, vnichtenyoghurt. NEDERLAND I NOS NOT 10.45-11.35 Schooltelevisie NOS 18.45 Ti-ta-tovenaar 18.55 Journaal VARA 19.05 Popzien, VARA's popmagazine 20.00 Journaal 20.20 Met de muziek mee 21.10 Maimix, TV-serie 22.00 Achter het Nieuws 22.50 Journaal NEDERLAND H NOS 18.45 Ti-ta-tovenaar 18.55 Journaal TROS 19.05 Calimero 19.10 Wat een Familie, TV-serie 10.30 Ijsberen in Canada 20.00 Journaal 20.21 De F. B. I., TV-serie 21.15 3 x I is 1, amusements programma 22.35 Tros Sport 22.55 Uit de Kunst 23.2G Journaal liteit van vandaag betreffendeonmii delijk het passende antwoord uit d< bijbel aandraagt. Met de manier waai op dit gebeurt heb ik het nogal moe\ lijk. Op gevaar af dat mij uit de lezen kring opnieuio 'onzindelijk' denke wordt verwetenwaag ik het te gen dat wij wat voorzichtig moeten ziji met interpretaties van bijbelgedeelte Ik vind Marcus Bakker een slimme n gel, maar ik loop niet weg met zij communistische idealen. Echter, oi een politiek plannetje meteen te situ P ren binnen het kader van sluwe atn e vallen van de anti-christ, dat gaat m te ver. En als in datzelfde kader oo de rooms-katholieke kerk wordt g plaatst, dan vraag ik: is dat de geeste gesteldheid van waaruit protestante katholieken en communisten in hetvt zet hun hals hebben gewaagd? Waardering wil ik laten blijken va; |0 het. Philadelphia-programma. To* Mijndert Leerling eerder aan dit derwerp aandacht besteedde, heb het betreurd, dat hij de geestelijk handicapte zelf niet in het cents had geplaatst. Dat is nu wel het gt geweest en de uitwerking daarvan stellig suggestief zijn. Het was een theaterbelevenis het dr r* matisch talent van Henny Orri wet w eens te zien ontplooien. Met subtiel middelen creëerde zij samen met et e van onze beste acteurs, Han Bentz vc 0 den Berg het tragisch echtpaar A\ g« dersen in het televisiespel Geef mij a ei schuld maar weer van Klive Extoi Sombermakend weliswaar, maar «f® brok onthutsende werkelijkheid. ld HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtcndgymn. 7.20 <S> Dag met een gaatje. (8.00 Nws; 8.11 Radiojournaal; 8.30 De groenteman.) 9.0 (S) Pianorec.: mod.muz. NOS: 9.2 Wat heelt dat kind?, pedagogische rubr. AVRO: 9.35 Wa- terst. 9.40 (S) Inleiding tot muz. begrip. 10.00 (S) V.d. kleuters. 10.10 Arbeidsvitami nen. (11. Nws.) 11.3 (S) Horlepiep progr. over volksmuz. 11.55 Beursber. NOS: 12 0 Blik op de wereld: inf. -orpgr. 12.00 Over- heidsvoorl.: uitz. v.d. landbouw. 12.40 (S) Lichte gramm.muz. 12.50 Recht cn slecht, praatje. 13.00 Nws. VARA 13.11 Dingen van de dag. NOS: 13.25 Toerismo: toeristische inf. uit binnen- en bultenl. 13.50 Van ta-ta tot totale taal: rubr over het leven in ae taal. 14.00 Muz. uit de Middeleeuwen en Renaissance. 14.35 Spiegel van Belgle muz en nws van onze zuiderburen. 15.00 <S) Zoeklicht op Ned. (16.00 Nws.) VPRO: 17 00 VPRO-Vrijdag: rechtstreeks progr. met poli tieke analyses, rep., achtergrondinf. en te- lef. reacties. (17.55 Med.) toch kerk: seri^ gesprekken over kerk kerlc-ztjn in onze tijd. 19.45 Zingende kerk muz. in de liturgie. 20.00 In antwoord op uw schrijven: verzoekpl.progr. 22.00 (S) Hinken op twee benen: licht progr. 22.25 Overwe ging. 22.30 Nws. 22.40 (S) Goal: sportprogr. 23.55 Nws. HILVERSUM II KRO 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Badtnerle: klass. muz. 7.30 Nws 7 41 Echo. 7.50 (S) Badinerlc: klass.muz. 8.24 Overweging, 8.30 Nws. 8.35 Gymn. v. huisvrouw. 8.45 Moeders wil is wet. Schoolradio. 10.00 tS) Aubade: klass. mod.muz. (10.30 Nws.) 11.00 V. d. ziekt 11.55 Med. 12. (S) Van twaalf tot twt is gevar. progr. (12.22 Wi) van het land; 11 Med 12.30 Nws; 12.41 Echo: 13.00 Rad' lg, maar.) 14.00 Schoolradio. 14.15 Idem. H „j Interlokaal op vrijdag: licht platenpror Ira (15.30 Nws.) 17.00 Zonder grenzen: rut |i|| over missie en zending. 17.10 (S) Metropi Ork. 17.30 Nws. 17.32 Echo. 18.00 (S) Licht orkest met zangsol. II. Uitz. van het G.P.V. 18.30 Nws. 18.41 Eet Pe 18.50 Verkenning: nws, feiten en achtergro den op sociaal-maatschappelijk terrein. 11 L Marktber. VPRO: 19.00 VPRO-Vrijdag - ree! Ilfl streeks progr. met sociaal-Culturele act. ber. (19.50 NOS: Den Haag vandaag; II Nws: 2.15 VPRO-Vrijdag-conc.) VARA: 21 (S) Luzerner Festwochen 1972: Zwitser» ft tival okr. met sol. klass. en mod. muz. ar de pauze: 11.05-22.15 Victor van Vriesland jaar. 23.05 (S) De Staalkaart. «J f Nws. HILVERSUM III EO: 7.00 Nws. 7.02 Gospelsound. 8.00 K S.02 Tussen thee en koffie. (9.00 Nws.) II Nws. 1.30 De muzikale fruitmand. NCI 11 00 Nws. 11.03 Popcorn. 12.00 Nws. 1! tri Bij Barend: Barend Barendsen draalt Ned. toeren. 13.00 Nws. 13.30 Hiep hiep I hoera! NOS: 14.06 Nws. 14.03 Felix ders. met o.a. Eur. Fopparlement. AVS 15.00 Nws. 15.03 Poc-Globe: wereldtopp* for (6.00 Nws.) 17.00 Nws. 71.00 RadiojounM 17.os Postbus 70. me NOS 18.00 Nws. 18.02 De Joost de Draai!' i Show. 19.00 Nws. 19.02 Gevolmachtigd: zoekpl.progr. 20.00 Nws. 20.02 Dr. WlenB Meat Show. VPRO: 21.00 Nws. 21.02 VPK Vrijdagavondshow. (22.00, 23.00 en 11 b Nws: 22.55 Med.; 21.30 23.30 en OOI Act.) 00 55-01.00 Nws. DUITSLAND I 10.00 Journaal. 10.05 Journaal van gist" vond. 10.30 Culturele kron. 11.15 Der Sn wolf. TV-fllm. 12.50 Intern, persoverz. 13.1» 13.20 Journaal 15 50 Journaal. 15.55 Film» slag. 16.40 V.d. kinderen. 17.10 Jeugdkfl 17.55 Journaal. (Reg. progr.: NDR: 18.00 SportJournU 18.30 Act. 18.45 Zancmannetje. 18.55 S' c'n Mag. 19.26 Voetbaltrainer Wulff. 19.59 Pre overz. WDR: 18.0C Reg. nws. 18.10 Vo«tt. trainer Wulff. 18.40 Hier und Heute. 11 1 I V.d. kinderen. 19.25 Arbeitsgerich.) Journaal en weerber. 20.15 Expedltionen i 1 Tierreich. serie uitz 21.00 Rep. uit W 0r 21.25 Vcrkeerstips. 21.30 Der Experte L Stunde fehlt. misdaadfilm. 22.15 Joumstli rl< weerber. 22.30 Viel Getu' um nichts, comK van Shakespeare. 0.35 Journaal. DUITSLAND II 16.25 Bezaubernde Jeannie, TV-serie. ll| Filmrep. 17.20 Journaal en weerber. 1'- Sport. 18.05 Act. en muz. 18.35 Filmrep. 19.101 van bultenl. corr. lw.45 Journaal, act. weerber. Aansl.: Verkiezingen. 20.15 fl vor Gericht, serie TV-spelen. Aansl.: J' naai. 21.45 Doe. progr. 22.30 Prot. dagbc' 22.45 Journaal, comm. en weerber. 23.00 uit de fllmbranche. tb, DUITSLAND III NDR 19.00 Vorsorgen - Früherkennen - HelM serie uitz. 19.30 Sklgijmn. 20.00 JournMlJ weerber. 2.15 Kunst en wetenschap. 21.45 Economische mag. DUITSLAND III WDR S.20 Schooltelevisie. 8.55 Idem. 9.30 Sesa» I0c Street, kleuterschoolprogr. 17.00 Schoolt#»' sie. 17.30 Sesame Street, kleutersctw progr. 18.30 Lerntechnlken Kir Erwachsene. cursus. 18.45 Gymn. 19.00 Zandmannct) lei 19.05 Progr. voor Joegoslavische werkt mers. 19.15 Landsforum. 19.45 Reg. 19.55 Comm. 20.00 Journaal en weerw 20.15 Quiz. K-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 6