'Zeg maar Piet', -
maar wie is Piet?
Minder groei van geref. kerken
Rol van diakonaat op
Vietnam-zondag onduidelijk
Ook lutheranen bij
'Kerkappèl '73'
Beroepingswerk
Trouw
K wart et
vandaag
Boekenetalage
Tweede Kamer wil
koninklijk huis
beperkt houden
TROUW/KWARTET VRIJDAG 27 OKTOBER 1972
KERK T2/I
Geen boekje open gedaan over ministers
door Noud van Iperen
'Over de rooms-katliolieke kerk kan men geen boekje opendoen Dit geldt ook voor haar zonen,
de priesters. Ze zijn van een complexiteit die niet zomaar met een paar vraaggesprekken kan
worden doorboord.'
'V^ P 'l/j
Met deze paar zinnen geeft de free
lance journalist Wim Koesen tegen
het slot van zijn boek 'Een boekje
open over de priesters' in
feite toe dat de titel te pretentieus
is. Deze gedachte krijgt de lezer
overigens al veel eerder. Daarbij
wordt de indruk steeds sterker dat
Koesen wel een boekje heeft
volgeschreven, maar geen boekje
heeft opengedaan over de priesters.
Wellicht heeft hij te weinig (het
zijn er elf) priesters geïnterviewd,
misschien heeft hij de geschikte
'doorsnee' figuren met daarnaast de
'uitersten' naar twee kanten niet
kunnen vinden, of de informatie die
hij in gesprekken kreeg te weinig
uitgediept en uitgewerkt.
De geestelijke die in het boek wordt
geïntroduceerd en die zegt 'zeg maar
Pief, komt niet meer althans
niet herkenbaar meer terug in
het boek. Ook het gesprek met een
panel, waaronder twee priesters en
een ex-priester, dat drie avonden
duurde en op band werd
opgenomen, levert niet die
informatie op, die van drie avonden
praten verwacht zou mogen worden.
Bovendien bezondigt de schrijver
zich aan 'kreten'. Op een gesprek
met een priester die zegt dat de
mensen altijd met hem over de
godsdienst beginnen te praten en
dat ze nooit eens gezellig kunnen
doen zegt Koesen: 'Maar als je met
een priester niet over godsdienst
mag praten, of als je niet mag
merken dat hij beroepsapostel is,
waarvoor dient dan het baantje. Hoe
moeten die mensen dan gewaardeerd
worden? Als jeugdleider bij het
klaverjassen, als burger met een
vaag beroep, dié op een vriendelijke
manier parasiteert? Als niks. Het is
duidelijk dat iemand die niet voor
zijn werk wil of durft uitkomen,
moeilijkheden heeft met dat werk'
(pag88).
Of'In deze bewegende wereld is
ook de priester een losgeslagen
optimist, die de wereld probeert aan
te passen aan de Boodschap, en
omgekeerd' (pag. 112).
En tenslotte nog een
voorbeeld: 'Er is wel beweging in de
(rooms-katholieke) kerk, maar
degenen die bewegen zijn
uitzonderingen. Hij (de gemiddelde
priester) benijdt hen soms. Hij is
jaloers op hun moed, hun
bedilzucht, hun luidruchtig geweten
(wat dat ook zijn mag red.) en
hun scherpe polemiek. Zelf loopt hij
wat klunzig in zijn Peek en
Cloppenburg-pak, met de verkeerde
das, een roos op zijn schouders en
niet helemaal zindelijk ondergoed.
Hij heeft dat teneergeslagene dat
een beroepsonderofficier ook kent:
het gevoel van ernaast te zitten'
(pag 137).
Door gesprekken met mensen die
méér te vertellen hebben als een
Van Kilsdonk of Oosterhuis aan de
ene en Joosten of Kotte aan de
andere kant plus een aantal
'middenfiguren', zou van het
onderwerp beslist een gedegener
boek te maken zijn (geweest) van
de Nederlandse priesters. Bovendien
zou de schrijver zich dan minder
hebben hoeven verliezen in vaak
langdradige betogen over de
geschiedenis van de rooms-
katholieke kerk en met minder
eigen 'commentaar' hebben kunnen
volstaan.
Aan een boek zoals dit is geworden,
Illustratie uit 'Een boekje over de priesters'.
lijkt ons weinig behoefte. Het
boekje over de priesters blijft op
deze manier gesloten. Bijzonder
aardig zijn daarentegen de
illustraties van Elice Kernkamp,
waarmee het boek is verlucht.
Een boekje open over de
priesters. Geschreven door Wim
Koesen en uitgegeven bij A. W.
Sijthoff Uitgeversmaatschappij
Leiden. 158 pagina's. Prijs 10,—
ARNHEM Ook in de evangelisch-
lutherse kerk zal in de periode van 15
tot 27 januari 1973 meegewerkt wor
den aan de actie 'Kerkappèl '73'. Deze
actie is bedoeld om de leden op te
wekken hun vaste kerkelijke bijdra
gen regelmatig te herzien en aan te
passen aan het gestegen uitgaven-ni
veau.
Hoewel in de meeste Lutherse ge
meenten dergelijke acties al meerma
len gevoerd zijn, waarbij vaak zeer
goede resultaten bereikt werden,
neemt men aan, dat onder invloed
van de publiciteit, die rond 'Kerkap
pèl '73' zal ontstaan toch weer een
aantal kerkleden hun financiële steun
aan de kerk zullen verhogen. De lu
therse kerk zal gebruik maken van
het materiaal, dat door hervormde en
gereformeerde kerken tesamen is ont
worpen.
NED. HERVORMDE GEMEENTE
Beroepen: te Zoetermeer J. C. Schuur
man te Putten, te St. Philipsland G.
K. Korporaal, kand. te Gorinchem, te
Onstwedde J. Vroegiindewey te Emimel-
oond.
Bedankt: voor Veenendaal (toez.) M.
van den Bosch te Goes.
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.)
Bedankt: voor Kampen W. J. van der
Linde te Urk.
UTRECHT Het secretariaat voor
ontwikkelingswerk in de gereformeer
de kerken deelt mee, dat geen nieuwe
aanmeldingen voor de landelijke
werkdag, 18 november in Rotterdam,
meer kunnen worden geaccepteerd.
De dag, die tot thema heeft 'Versobe
ring, ja! Maar hoe?', is geheel volge
boekt
Do redactie behoudt zich het recht voor om
ter opname la deze rubriek ontvangen me
ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ
publlkatlc wordt met de naam van dc
inzender ondertekend. Brieven kunnen wor-
den gezonden aan de lieer Joh. c. Francken.
secretaris van dc hoofdredactie vaa Trouw-
Kwartet, Postbus 859. Arasterdam.
Oosterschelde
Ten onrechte werd in het artikel over
de Oosterschelde (Trouw/Kwartet van
11 okt. jl.) gesteld dat de PvdA-
afgevaardigden uit Zeeland voor
standers van de afsluiting van de
Oosterschelde een zware nederlaag
leden. Van alle Zeeuwse afgevaardig
den heeft slechts Don uit Middelburg
voor afsluiting gepleit. Alle andere
Zeeuwse afgevaardigden die gesproken
hebben pleitten voor hernieuwde stu
die zoals in een amendemant van
afdeling Nieuwkoop was voorgesteld.
Daaruit blijkt dat de afdelingen "an
de PvdA uit Zeeland zelf geen eens
luidend standpunt innamen en er der
halve ook geen nederlaag is geleden
door gewest Zeeland! Deze verdeling
loopt dwars door staten fractie en
afdelingen. Niemand, ook op het con
gres niet, heeft zich gesteld achter
het standpunt van de actiegroepen die
pleiten voor een open Oosterschelde.
Het resultaat van een hernieuwde stu
die kan immers ook luiden: 'Doorgaan
met de afsluiting*.
Borne B. H. Kraaycnbrlnk
DS'70
In 'DS'70 tussen links en rechts',
schreef de heer P. L. v. Enk: 'Het
begrip ontspanning moet ln de kring
van deze socialisten nog worden uitge
vonden'. Inderdaad zijn deze socialis
ten niet voor een ontspanning, waar
door het mogelijk was, dat Hitler in
1938 Tsjechoslowakije binnenviel en
Stalin in 1948 hetzelfde deed. De
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
N.V. De Christelijke Pers
Dagelijks bestuur: B. Bol. Den
Haag: dr. E>Bleumlnk, Paters-
wolde; mr. G. C. van Dam,
Nootdorp: W. A. Flbbe, Rot
terdam: J. Lanser, Utrecht:
drs. J. W. de Pous, Den Haag.
J. Smallenbroek, Wassenaar.
Directie:
Ing. O. Postma, F. Dïemer
Hoofdredactie:
J. de Berg (waarnemend)
Hoofdkantoor N.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
Amsterdam. Postbus 859.
Telefoon 020- 22 03 83.
Postgiro.- 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69.73-60.768). Gem.giro
X 500.
mening over ontspanning omschrijft
het DS'70 werkprogramma als volgt
'De Nederlandse buitenlandse politiek
dient gericht te zijn op het bevorde
ren van vrede en veiligheid, het
scheppen en in stand houden van een
politiek evenwicht, het afwijzen van
alle vormen van dictatuur, op eerbie
diging van de rechten van de mens en
op verantwoorde internationale sa
menwerking. Dit kan bereikt worden
door medewerking aan wederzijdse en
afgewogen vermindering van de
strijdkrachten. Conclusie: DS'70 is
geen partij van zweverige dromers,
maar een partij van nuchtere idealis
ten.
Zaandam J .D. Clements
Nixon
Dat Trouw anti-Nixon is mag, maar
wees niet eenzijdig. Ik ben een arme,
vertrapte en ongeschollde arbeider en
zit al 2 jaar zonder het geringste
inkomen, maar toch hoop ik op een
glorieuze overwinning van Nixon. Hij
is eerlijker dan Nederlandse politici.
Die beloven als utopisten een heil
staat, maar zien alleen maar onwerke
lijke fata morgana's. Tenslotte de vol
gende vraag: Wat waren het voor
Amerikanen die in 40-45 Duitse ste
den dag aan dag bombardeerden?
('snachts deden de Britten het). Wa
ren dit ook bandieten of waren het
misschien vrijheidsstrijders, die ten
bate van het Nederlandse hachje naar
Europa waren gekomen? Men zou bij
na wensen ik doe dit natuurlijk
niet dat de Duitsers de Amerika
nen teruggeslagen hadden.
Papendrecht Pleun Boer
Lief zijn
Het T.V. programma van de AVRO,
'Lief zijn voor elkaar' had een mislei
dende titel. Waarom niet eerlijk ge
noemd: Verschillende soorten sex die
er bestaan? Wat heeft een souteneur
met lief zijn te maken? Een hande
laar in vrouwenvlees? Een wonder
dat er geen team naar Japan moest
om 't te filmen. Dan konden we nog
meer contributie betalen. Nee lief
zijn: Help een ouderpaar met een
ongelukkig kind. Zorg ervoor, en zo
dat die mensen zich een paar dagen
kunnen ontspannen. Een moeder hel
pen die een kindje verwacht en al
een gezin heeft: de afwas, 't strij
kwerk doen. Tijd hebben voor mensen
in geestelijke nood, naar hen luiste
ren, wat hartelijk begrip tonen.
Oosterbeek
M. Hak-Westerman Holstijn, H. A. M.
Oosten
Sinaasappelen (3)
Dr. Dominicus schreef dat het een
leugen is te beweren dat er in Zuid-
Afrika honger is. Het is inderdaad
waar, dat de jonge en gezonde Bantoe
materieel in Zuid-Afrika iets beter af
is dan in de omliggende landen, bv.
Angola en Mozambique. Wel staat hij
dagelijks aan vernederingen bloot,
terwijl zijn loon gemiddeld 13 maal
zo laag is dan dat van de blanke.
Verder kunnen de Bantoes naar Zuid-
Afrika gaan om de dwangarbeid in de
Portugese koloniën te ontlopen. Erger
wordt het, wanneer de Bantoe onpro-
duktief wordt, bv. door ouderdom,
invaliditeit, enz. Dan komt hij in
aanmerking om op transport te wor
den gesteld naar kampen in de zgn.
herhuisvestingsgebieden, waar hij ver
der aan zijn lot wordt overgelaten.
Tussen 1959 en 1969 zijn volgens dr.
Koornhof. onder-minister van Bantoe
zaken en -ontwikkeling ongeveer
900.000 Afrikanen hervestigd. Sinds
dien is het proces versneld. Wat on
derwijs, medische voorzieningen, huis
vesting en werkgelegenheid betreft,
heersen in deze gebieden de meest
primitieve omstandigheden. Dat er
we degelijk ook honger heerst, be
wijst de uitspraak van dr. J. H.
Moolman, parlementslid in het Zuid-
afrikaanse parlement op 4 februari
1969: 'Er zijn vele duizenden mensen
in het grensgebied van Transkei en er
is onvoldoende voedsel voor hen. Zij
zoeken constant naar werk en als een
boer in die streek vraagt naar zijn
ervaringen, dan zal hij vertellen dat
mensen dagelijks aan zijn deur klop
pen om werk'. Dat er zeer zeker
armoede en honger heersen in het
zich zo welvarend voordoende Zuid-
Afrika, is duidelijk.
Groningen
werkgroep zuidelijk Afrika
door L. M. P. Scholten
UTRECHT Een daling van het aantal doopbedieningen en een toe
name van het aantal mensen, die de kerk de rug toekeren, veroor
zaken ongeveer in gelijke mate een zekere teruggang van de gerefor
meerde kerken. Dit kan geconcludeerd worden uit de zojuist in het
blad 'Kerkinformatie' verschenen uitgewerkte ledenstatistiek over
het jaar 1971.
In dat jaar kwamen er 4.541 gerefor
meerden bij, op een totaal van
849.260. Deze groei blijft een eind
achter bij de groei van de Nederland
se bevolking. In 1970 bedroeg de toe
name nog 6.431.
Een hergroepering van de cijfers, die
'Kerkinformatie' geeft, laat zien, dat
in 1971 aan de ene kant 15.299 kinde
ren van leden der gemeente gedoopt
werden (in 1970: 16.624), 3.085 men
sen uit andere kerken overkwamen
(2.934), 528 mensen werden toegela
ten die tevoren tot geen kerk behoor
den (535) en 798 uit het buitenland
kwamen (649). Aan de andere kant
overleden er in 1971 6.023 gerefor
meerden (6.305), 1.033 vertrokken
naar het buitenland (1.074), terwijl
8.113 mensen zich aan de gereformeer
de kerken onttrokken (6.932).
De achteruitgang van het groeicijfer
(globaal met 1900) is dus veroorzaakt
doordat er 1300 doopbedieningen min
der waren, terwijl 1200 mensen méér
zich onttrokken, vergeleken met 1970.
Het aantal mensen, dat de gerefor
meerde kerken verlaat, is de laatste
jaren 6terk toegenomen. Alleen van
degenen, die zich officieel onttrokken
hebben, is meestal bekend, waar zij
naar toegaan. Dat'cijn lang niet allen.
Zo onttrokken zich vorig jaar 2.600
mensen 'geruisloos', doordat zij ver
huisden zonder attestatie op te vra
gen, dan wel in te leveren in hun
nieuwe woonplaats. Van de 5.330
waarvan de bestemming wel bekend
is, gingen er 3.723 naar een andere
kerk (1.925 van hen werden her
vormd) en 1.607 gaven op, zich niet
bij een andere kerk aan te sluiten.
Het ligt voor de hand, te vermoeden,
dat onder hen, van wie de bestem
ming niet bekend is - dat zijn er
dus 2.783 het merendeel onkerke
lijk geworden is.
'Kerkinformatie' tekent hierbij aan:
'Het zijn vooral doopleden, dus in het
algemeen jongeren, die de kerk verla
ten' en spreekt bezorgdheid uit over
'de winst die de onkerkelijkheid
boekt onder de gereformeerde jonge
ren.' Dat laatste kan echter uit de
cijfrs niet zonder meer worden aan
getoond. Van de 8.113 die zich ont
trokken, waren 2.984 belijdende leden
en 5.129 doopleden. Onder deze doop
leden zullen ook veel reeds oudere
randkerkelijken zijn.
Wel blijkt een meer gedistancieerd
kerklidmaatschap, met name onder de
jongeren, uit enkele andere statisti
sche gegevens. Zo is het aantal doop
leden. dat belijdenis aflegde, gedaald
door H. Biersteker
AMSTERDAM Niet minder
dan zestig organisaties van chris
tenen en boeddhisten werken op
het ogenblik in Zuid-Vietnam
harmonisch en effectief samen
om de toegenomen verschrikkin
gen van de land- en luchtoorlog
het hoofd te bieden. Ook de inter
nationale hulpverlening naar het
gebied wordt kundig gecoördi
neerd onder meer door Inter-
church Aid en de r.k. Caritas-
organisaties.
Maar iu~ deNederlandse kerkelijke
situatie hee^t 'dit ailles nauwelijks
vortu kuitneq krijgen. De gemeente
wordt wear ;de kerkeraden het
belang vafl |deze' zaak inzien ko
mende zondag wel bij de aanhouden
de helse kwfelling van dit Aziatische
volk bepaald; maar de vraag is of zij
de diakonale wegen zal weten te vin
den om er wat aan te doen.
De organisatoren van de Vietnam-
zondag hebben goede verwachtingen
van het aantal gemeenten en paro
chies die mee zullen doen; de brochu
re met de liturgische suggesties ging
naar 15000 dominees en priesters. De
reacties en nieuwe aanvragen daarop
lopen in de duizenden, waarbij de
belangstelling bij alle kerkelijke ge
zindten evenredig was. Ook zal de
Vietnam-zondag naar verwachting van
de organisatoren op het platteland
evenveel belangstelling ondervinden
als in de steden.
Toen de brochure werd opgesteld wa
ren de bombardementen op de dijken
in Noord-Vietnam in volle gang en
men besloot dan ook één hulpactie in
de brochure naar voren te halen,
namelijk die van het Medisch Comité
Noord-Vietnam. Gezien de niet afla
tende hevigheid van de luchtaanvallen
boven Noord-Vietnam is deze hulp
stellig geboden
Inmiddels ls echter de ellende in
Zuid-Vietnam niet weinig toegeno
men. De hulpverleners staan er voor
ongekende inspanningen. Het aantal
vluchtelingen sprong van mei tot juni
van driehonderdduizend naar zeshon
derdduizend en in de loop van juli
naderde het de negenhonderdduizend.
Deze foto is overgenomen uit het door Jan Filius samengestelde en door de
Stichting Oecumenische Hulp aan Kerken en Vluchtelingen, samen met de Stich
ting Mensen in Nood, uitgegeven fotomagazine 'De Kinderen van Vietnam - de
Kinderen van de rekening', dat door overmaking van ƒ5,(porto inbegrepen)
onder vermelding van 'Info-Vietnam' op giro 5261 kan worden besteld. Dit
magazine, dat is uitgegeven ter ondersteuning van het hulpwerk in Vietnam
(Noord en Zuid!), geeft in woord en beeld (vele zwart-wit- en kleurenfoto's)
een indruk van het leed. waarin het Vietnamese volk gedompeld is.
Het aantal kampen steeg van 95 tot
350. Hele stads- en dorpsbevolkingen
vluchtten voor veldslagen tussen de
Vietnamezen en de technologische
'bijdragen' uit de lucht van de Ameri
kanen.
Interkerkelijke Hulp neemt volop deel
aan het bevoorraden van de hulp
teams in achttien provincies, en heeft
nu reeds oproepen gedaan voor het
door de wereldraad van kerken opge
zette verzoenings- en wederopbouwplan
voor heel Indochina, maar de Neder
landse kerkganger weet nauwelijks
een weg om daar het zijne aan bij te
dragen.
De stichting Oecumenische Hulp aan
kerken en vluchtelingen heeft nu in
een aparte brief aan de diakonale
organen nog maar eens de aandacht
op dit fonds gevestigd omdat de mo
gelijkheid om daaraan bij te dragen
in de brochure voor Vietnam-zondag
niet is vermeld, al is het programma
op zichzelf wel genoemd.
Zo blijven de mogelijkheden via In-
terchurch Aid zondag een beetje in
de schaduw en dat is jammer want
Vietnam moet als één geheel worden
gezien. In de huidige hulpverlening
van het zuiden werken boeddhisti
sche, rooms-katholieke, protestantse
en niet-godsdienstige organisaties vol
op samen en daarmee is al een
hulpstructuur aan het groeien die
van 9.657 tot 9.425. Uit twee andere
tabellen kan worden afgeleid, dat van
de huwelijken, waarbij gereformeer
den betrokken zijn, nog maar 78 pro
cent kerkelijk bevestigd wordt (in
1970 nog 82 procent). Hier is weinig
verschil tussen homogeen-gerefor
meerde huwelijken (79 procent) en
gemengde huwelijken (75 procent).
De totale inkomsten van de gerefor
meerde kerken stegen vorig jaar met
bijna 6,7 miljoen tot ruim 103 mil
joen. Per ziel werd 121.85 gegeven.
R'i "iwrrW'on noHnnrl
MWPPWJ, T)o R3-iflrit*o ma»mnw
P, F. J. Doorten-Doorten uit Dwingeloo
is op de rijksweg Meppel-Assen ter
hoogte van Uffelte door een auto
aangereden en gedood toen zij van
achter een stilstaande autobus de weg
overstak.
VAN 'T JAAR GEEN KERSTFEEST
Een bericht uit Lima (Peru) mei
dat een militaire regering van plan
om de kerstman van het televisi
scherm te verbannen omdat hij e
slechte invloed op het volk uitoefet
Zijn verschijning is volgens een zeg
man in strijd met de geest van kén
mis in Peru. Nu kan ik helaas nii
oordelen over de geest van kerstm
in Peru. Ik heb nooit gehoord dat
anders is dan in andere landen, nu
goed, dat daargelaten, die verbannii
van de kerstman vind ik wel w
D.w.z. er is iets voor en er
tegen zijn eventuele verbanning. I
ons begint hij er aardig in te komt
Steed's meer igrote zaken gaan er i
laatste jaren toe over om deze inf-:
tiele figuur in hun etalages, winfa
en advertenties te lanceren. Imma
wat de kooplust verhoogt is geo
loofd en tegelijk hoogste wet voor
commercie. Willen ze niet meer e
de engelenzang dan met de kerstm
maar kopen zullen ze. Nu is
verbanning van zo'n figuur bij
ondenkbaar. Je houdt hem niet te
en niemand haalt het in z'n ho:
zoiets in de Tweede Kamer, om nu
iets te noemen, aanhangig te mah
Vrijheid, blijheid, zeggen wij. En
ke waardeloosheden moeten zichi
maar overleven en wat die milil
in Peru erin zien moet zij weten. I
andere zaak is of het niet hoog
wordt dat de kerken van Nederk
zich eens bijtijds gaan bezinnen
wat zij willen. Gaan wij steeds m
door met al die opgewonden toest
den rondom de geboorteherdenh
van Hem die nederig onder ons kw
wonen? Ik ken jonge mensen die
een berg tegen het kerstfeest opzi
Nooit voelen 'eenzamen' zich zo es
zaam, zelfs al doen de 'niet-eenzam
nog zo lief. Of misschien juist
daardoor. Niet weinig mensen stel
zich, om niet achter te blijven
nieuw in de schulden. Alle bei
dingsbeperkingsidealen gaan in
week in vlammen op. Ga zo i
door. Zou het werkelijk zo gek
als de kerken nu eens zeiden:
doen niet mee. Je kunt allerlei alt
natieven bedenken. Houd volgend
de Kom over de brug-actie op ke:
feest. Vier voortaan kerstfeest in
gin januari, zoals de oude kerk.
deed en de oosterse kerken hef t
daag nog doen. Dat zou prachtig i
Niemand weet er wat van en ine
is het in de kerk kerstfeest. B
moeten we toch eens serieus i
beginnen te denken. Ik heb eens
diaken gekend die op kerstfeest
dec.) altijd zijn bromfiets scM t';
maakte. Ik begin hem te begrijper
voor het latere herstel van groot
belang is.
Twee dingen hebben daar enorm toe
bijgedragen, namelijk dat de beste
ding Aziatisch bepaald wordt en niet
meer vanuit het westen en- dat het
vertrouwen van de boeddhisten
waarvoor destijds mej. Kohlbrugge bij
het hervormd werelddiakonaat zo
ijverde nu geheel is gewonnen.
Zitten de Stichting Oecumenische
Hulp in Utrecht, en de Nederlandse
'agent' van Interchurch Aid in Genè-
ve er nu al wat lastig tussen op
Vietnam-zondag, ook de samenwerking
met de diiakonieën inzake Vietnam is
niet van de grond gekomen.
Bij het algemeen diakonaat bureau
van de gereformeerde kerken distan-
cieerde men zich duidelijk van de
Vietnam-zondag, maar ook van de op
roep van de Stichting Oecumenische
Hulp in het kader van Interchurch
Aid zei men nog niets af te weten.
Wel wees men er op dat in de actie
'Kom over de brug' een miljoen voor
hulp van Zuid- èn Noord-Vietnam is
uitgetrokken. Jongeren-actiegroepen
ln de gereformeerde kerken hebben
hier en daar vergeefs geprobeerd het
algemeen diakonaatbureau voor Viet
nam-zondag in te spannen. Ook bij
het Landelijk Centrum voor Gerefor
meerd Jeugdwerk dat onlangs nog
al deining veroorzaakte door duidelijk
stelling te nemen in de Vietnamese
kwestie is men van oordeel dat de
kwestie 'in de gereformeerde kerken
eenvoudig niet leeft'.
Dit verschil aan taxaties van het mee
leven en de bereidheid tot actie in
kerkelijke kring is niet zo erg, maar
wat ons wèl verdriet: is dat wat er
internationaal kerkelijk gebeurt (en
de mogelijkheden om daar in bij te
dragen) op Vietnam-zondag aan de
gemeente niet duidelijk wordt. De
Stichting Oecumenische Hulp heeft
tot gironummer 5261, Utrecht. De bij
drage aan de leniging van de nood
der vluchtelingen kan gebeuren wan
neer men op het strookje vermeldt
'Vietnam' en de bijdrage voor het
wereldraadprogramma voor wederop
bouw en verzoening in Indochina,
wanneer men vermeldt 'Fonds Indo
china'. Het gironummer blijft hetzelf
de. Gaarne vermelden wij overigens
ook nog even het nummer van het
Medisch Comité Noord-Vietnam in
Amsterdam: 10.90.400.
Paul Kockck Paul Lambert
Zwarte gids voor België, Uitgï
Siandaardiiitgeverij - Antwerp
Prijs ƒ12,90
Een reisgids anders dan andei
Schrijver en fotograaf bezocb
plaatsen en streken in ons zuideli
buurland, waar in het verleden si
en legenden de verbeeldingskrt
van de bevolking hebben gevoed,
verhalen, die zijn verzameld herii
ren aan duistere en overwegend
welijke gebeurtenissen zoals heb
jachten en bloedige godsdiensttwis!
Het is macabere en fantastische liti
tuur, waarin ook de geheimzinn
doóeJijk val van koning Albert 1
februari 1934) in de Ardennen, w
belicht, temidden van terrorise!»
bokkenrijders, wandaden van de B
se bezetter (laatste wereldoorlog),
rard, de duivel van Gent, brandsta?
en wat dies meer zij. De bedoeling
om de argeloze toerist te wij:
op plaatsen van herinnering. Een i
al bizarre reisgids, maar zeker
moeite van het lezen, waard.
Van onze parlementsredactie
DEN HAAG Bij de behandel!
'gisteren in de Tweede Kamer vant
financieel statuut van het konintë
huis, waarin de 'salarissen' voor
leden ervan geregeld worden, is
regering vanuit' bijna alle parti:
gewaarschuwd voor haar plannen
alle kinderen en kleinkinderen
het koninklijk paar (behalve Irene
haar kinderen) aan te merken a
van het koninklijk huis.
De socialist Franssen: dat wordt t
hele dure geschiedenis. Maar bc
dien speelt de kwestie van de mini
riële verantwoordelijkheid voor
en laten van de leden van het 1$
klijk huis. Als de gedachten van
regering gestalte krijgen door z
mensen onder te brengen bij
koninklijk huis, dan beperkt de
ring diaarmee tegelijkertijd de vrip
van spreken en handelen van
mensen. Minister Geertsema zei
woorden ter harte te nemen, n
wilde verder nog niet op de J
ingaan, mede omdat het advies ras
Raad van State nog niet binnen is
De regering kon meegaan met
amendement dat de socialist Frans
heeft ingediend. Hierin staat dat
echtgen(o)ot(e) van koning of
moedelijke erfgenaam bij overlij
van staatshoofd of vermoedelijke
volger niet automatisch recht
houden op de uitkering zoals dü
vastgelegd in het financieel sta#
Dit bedrag moet volgens het amd 1
ment binnen twee jaar na het ov#
den opnieuw bepaald worden.